…ale pokud se řekne, já nevím, třeba Suzuki Kizashi, většina lidí nebude mít nejmenší tušení, o čem je řeč. Tak to na světě zkrátka chodí. Někdo/něco má status bestselleru nebo legendy, je to všeobecně známo a je to (až na výjimky) dobré. Mini Cooper znají všichni, protože je roztomilý. Takový Ford Mustang nebo Porsche 911, jako popkulturní symboly, také dalece přesahují svůj automobilový píseček. No a pak tu máme universální řešení lidového auta – každý přece ví, že všechny jeho potřeby splní VW Golf, v případě Česka tedy spíše Škoda Octavia a svého času všichni v Evropě naznali, že ve městě se musí jezdit v Peugeotu 206. Až na výjimky bývají bestsellery dobrá auta, a i když o tom v některých případech můžeme pochybovat, minimálně jim nemůžeme upřít, že skvěle trefily svou cílovou skupinu a svým uživatelům vyhovují.
Pak existuje další stupeň, auta známá a populární mezi nerdy. Širší veřejnost o nich většinou nemá ani páru, ale my tady všichni velice dobře víme, že kdo chce ostrý hatchback, nešlápne vedle u produktů s logem RenaultSport nebo Type-R (a nově také N), že řidičské alternativy obyčejných aut momentálně chrlí do světa Mazda, že máloco v dané cenové kategorii umí nabídnout komfort Citroenu C5 a nikomu není třeba vysvětlovat, co znamená NSX, F-355, Giulia QV nebo Cayman.
No a pak je tu kategorie aut, o které po čase nikdo nezavadí.Jsou nepopulární a z velké části neznámá. Obyčejní lidé o nich zřejmě nikdy neslyšeli a ani nerdové o ně nejeví zájem, málokdy padne jejich jméno a skoro nikdy vám je nikdo nedoporučí. Většinou to je kvůli toho, že to jsou vozidla nezajímavá či rovnou mizerná, ale občas hříčkou osudu spadne mezi automobilový odpad i nějaký zapomenutý hrdina, který teprve čeká (a někdy bude na vždy čekat marně) na své objevení. Může to být vinou vzhledu, malého rozšíření nebo prostě jen netrefení tempa doby a vkusu trhu. A přesně taková auta dnes hledáma. Který vůz je podle vás tím nejvíce nedoceněným a opomíjeným motoristickým artefaktem?
Já za sebe přidám 2 tipy. Tím prvním je Renault Twingo RS . Řekl bych, že jeho největším problémem je vzhled. Vypadá jako kabelka. Nemá ten unisex šmrnc jako Mini, působí vyloženě žensky. A ruku na srdce, málokterý zájemce o ultimátní nasranou krabičku, která stěží hledá konkurenci ve stáčivosti, obratnosti i na brzdách, bude toužit po něčem, co vypadá jako věc, kterou si na parkovišti zapomněla vaše učitelka angličtiny. Nerad bych teď byl genderově nevyvážený, avšak obávám se, že pouze mizivé procento učitelek angličtiny lační po zábavné a tuhé krabičce, se kterou lze trestat okresky a trápit soupeře zvučnějších jmen. Zájemcům o malý ostrá hatchback často bývá doporučeno větší Clio, nebo konkurenční Fiesta ST, roztomilé Twingo stojí stranou zájmu veřejnosti i nerdů.
Dalším autem, které se mi dere na mysl, je Jaguar X-Type. Každý sportovní sedan žije ve stínu trojkové řady mnichovského BMW. Jenže X-type je krom toho ještě zatížen předsudky o předraženém Mondeu a pochází z obbdobí, které se u Jaguaru neslo ve znamení nových ‘fordích’ modelů, jenž nebyly veřejností přijaty zcela vřele. Jenže X-Type je kouzelný. Jezdí nenuceně a s nonšalancí. Šestiválce se projevují mnohem potentněji než výchozí jednotky Duratec a protože kolem něj není hype a jeho pověst, kulantně řečeno, nepatří k nejlepším, stojí málo a prodává se dlouho.
Takových aut je ale jistě celá řada a proto už je nyní diskuze vaše, abyste obeznámili svět s vehiklem, který je podle vás tím nejvíce opomíjeným a přehlíženým.









Kyjaq
14. 5. 2019, 11:02To je náhodička, jeden x-type mi v pátek přistál doma a v úterý se o něm píše na autíčkáři. Očekávám patřičné zhodnocení investice, když to teď je ta volba iso-oktan-heada hipstera :D
bitner
14. 5. 2019, 11:20Hm, hm, ale spousta ucitelek anglictiny jiste lacni po NECEM tuhem a zabavnem...
bitner
14. 5. 2019, 11:23Tohle se uz treba prodava rok: https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/twingo/17694364?goFrom=list
beastar
14. 5. 2019, 12:03Taky jak asi můžeš prodávat Clio RS v Prostějově. To je asi jako cesta do Havířova;)
beastar
14. 5. 2019, 12:07No u mě je to jasný. Jaguar Stype ten z doby forda ne ten krásnej veterán. Je to prostorný auto. Dobrý výběr motorizací. Jezdí to příjemně v přímce rychle. Veřejnost to nezná případně se toho bojí. Fanoušci Jaguar to většinou hejtují jako špatný jaguáry. Má to špatnou pověst... Leč stále je to originalnější volba, než Bmw či stejně staré Audi případně Mercédes.
Beaumont
14. 5. 2019, 12:23Za me urcite Cadillac ATS. To auto se naprosto vyrovna srovnatelnemu BMW rady 3 a pritom o nem v Evrope nikdo nic nevi, i kdyz se tu uz x let oficialne (!) prodava, se zarukou a vsim ostatnim, i kdyz bohuzel jsem se ctyrvalcovym motorem (V6 je lepsi). A krome toho vseho IMHO fantasticky vypada.
krab
14. 5. 2019, 13:50Mě v tomhle směru překvapilo Infiniti. Auta, která jsem prakticky neznal, minimálně tedy kupátka ( s jinýma osobní zkušenost nemám) jsou překvapivě jízdně hodně dobrá auta.
beastar
14. 5. 2019, 16:38Q50 taky skvělý auto za perfektní peníze. Nejezdí hůř než cokoliv evropskýho.
Namaste
14. 5. 2019, 15:26Neviem, ci tu niekedy niekto sedlal kiu magentis r.v. 2003 2,5 v6 4st automat... za 1000e po prvom majitelovi kupena ako docasny povoz pocas riesenia skodovej udalosti nakoniec ostala 4 roky... za tie peniaze velka spolahlivost a vyborny komfort...
Ako nedoceneny sa mi javi napr galant... heh a existuje nieco lepsie na ryby ako subaru libero? :-) z eu aut mi prisla vo svojej dobe velmi podcenovana lancia kappa, zaujimave, ako ludia zeru vw transporter v osobnej verzii, ale napr take scudo vie spravit podobnu sluzbu...
Honza P
14. 5. 2019, 22:59JJ Scudo se dá sehnat za slušný prachy, a upřimně, sedadla to má pohodlnější než multivan.
Stanley
14. 5. 2019, 19:18Za mě Peugeot RCZ. Kdo s ním reálně jel, je nadšený, ale virtuální odborníci programově blijou a veřejnost o něm ani neví.
Evlo
14. 5. 2019, 20:21ze stejne doby je gene coupe, predpokladam, ze pezot trpel na autorizak stejne jako gene
Csaba
14. 5. 2019, 20:09Honda Legend (2004-2012), Rover 75...
PB
15. 5. 2019, 10:49Rover 75 jako MG ZT.... to je naprosto uzasny auto. A potom posledni Saab 9-5, ten se mi libi neskutecne.
Tomino
14. 5. 2019, 22:35A co takový Swift Sport?
Novináři to vychválili, ale moc se to neprodávalo.
A přitom to bylo fajn auto. Jako jasně, nic moc výkon, ale mě to fakt bavilo s tím jezdit. V přímce nic moc výkon, ale v zatáčkách to bylo dost dobré.
A z mé zkušenosti dealeři Suzuki, taky fajn. Jel jsem tak náhodou přes Přerov, vidím venku nového Sporta, zastavím, obcházím kolem, přijde starší pán. Majitel autosalonu. Ptá se, na co koukám. Dá mi klíčky do ruky a ať se jdu sám projet a nemám to šetřit :-) A to mě viděl poprvé v životě. Příjemná zkušenost.
BubaaCZek
15. 5. 2019, 07:21Honda Jazz do mesta. Prostorove ve sve tride snad neprekonatelne. Vsechny ty opicky se zvedacima zadnima sedadlama (odveze 2 becky), paradni razeni, preposilovany volant pro slecinky anebo muzske malicky, s 1,2kou podradis o dva a tez to umi predjjzdet. Cena tak kolem 3 plechcupovek. Bezproblemove (az na EGR).
Tomigo
28. 5. 2019, 15:20Adam je povedený auto, docela dost jsem jich viděl v Berlíně, tam se asi uchytil. :)
Docela překvapení bylo, když jsem viděl dva zaparkované zasebou. :)
David Střítežský
15. 5. 2019, 07:30OPEL ADAM - videl to nekdy nekdo na zivo na silnici ? Pritom je to takovej veselej prcek, ale je logicky proc se to neprodava, v konkurenci mezi Mini a Fiatem 500, ktery oba maji 50+ letej rodokmen, me se to aji celkem libi - jako jeden z fakt mála Oplů.
Pred par lety, kdyz jsem byl na brigade u Opel-dýlera (tehdy to byla docela novinka), tak tam prodejci s oblibou vtipkovali ze prodali vic Amper (hnusnější elektrofabia za 800k) nez Adamu, 2 vs 1
plot twist - ten 1 clovek co si to koupil to za chvili dosel vratit, protoze to moc zralo udajne :D
Wassa
15. 5. 2019, 08:19Myslím, že Adam doplatil na minimální rozdíl mezi ním a Corsou. Také jsem o něm přemýšlel, ale obě auta jsou téměř identické a ceny Adama byly víc než50 tisíc nad stejně vybavenou Corsou.
kuc_t
15. 5. 2019, 10:50Adam se mi taky vždycky líbil :) Škoda, že jich jezdí tak málo.
Tomigo
28. 5. 2019, 15:22Adam je povedený auto, docela dost jsem jich viděl v Berlíně, tam se asi uchytil. :)
Docela překvapení bylo, když jsem viděl dva zaparkované zasebou. :)
beastar
28. 5. 2019, 15:45Tady řádí v diskusích nějaký pomatený šotek, který kopíruje a doubluje komentáře jakoby do více vláken!
Tomigo
28. 5. 2019, 16:06Moje chyba - neuvědomil jsem si ke kterému komentáři tlačítko patří... Pak už bylo pozdě.
Bagett'o'mobile
16. 7. 2019, 00:01Při mém nekonečném brouzdání bazary s cílem najít mou další finanční chybu jsem narazil na Turbo Adam. Takový oplý Abarth. Přesně taková rarita, co potřebuju :)
Tomigo
16. 7. 2019, 08:39Teď si mě donutil si o něm něco najít. :) Na papíře to vypadá jako hodně zábavný, přece 150hp na 1100kg, není vůbec špatnej poměr, jen otázka, jak se vypořádali se zbytkem auta - přitvrzenej podvozek by mu slušel. :)
Bagett'o'mobile
19. 7. 2019, 12:02Teď se přiznám, že nevím, jestli je ten turbo adam výtvorem ještě pod GM nebo PSA. Na jednu stranu francouzská duše, na druhou francouzská kvalita provedení... ale to je možná povídání na delší dobu.
beastar
19. 7. 2019, 12:17GM. A to auto je postavený jako všechny moderní Opely. Pokud se s tím nejezdí do 150 000 km. Všechno je pěkný. Jak se to užívá moc. Vrže to, kroutí se to, prošoupe a tak dále. Montuji to v Bochumi mimo jiné, ale v EU se snad thajsky koupit nedá. Tim turbo Adam je myšlený to litrový turbo? Jako ono tim autem nejde moc udělat chybu. Celkově je to povedený v rámci třídy špička.
Daniel Borský
19. 7. 2019, 13:01Beastar: myslím že spíš tohle je myšleno tím turbem :)
https://www.autickar.cz/clanek/opel-adam-s/
Přeplňovaná jednačtyřka, co si pamatuju, jezdilo to docela statečně.
beastar
19. 7. 2019, 13:29Tak ty vole napsat TURBO v roce 2019 chce taky fištróna. Tak se řikalo tomu litru, že jo. Tohle je "S". Ok tam někdo píše o výkonu vejš, ale tak je to starý kdo by to četl celý. Tak ono obecně platí to stejný co sem napsal ne. Akorát tohle už je pro statečnější borce. V tom sem teda nejel nemám tyhle malý auta pro spěchající maminky rád.
Bagett'o'mobile
20. 7. 2019, 01:10Nechtěl jsem nikoho mystifikovat :D na jednom (e)bazaru jsem se s tím setkal jako s Turbo Adamem. 1.5 110kW 150k. Moje duše lehce ujetá na mini hot hatche by do něj hned šla.
Bagett'o'mobile
20. 7. 2019, 01:12P.S.: Jo, je to to eSko.
Fandatik
15. 5. 2019, 11:00Slabší chvilku Fiatu odneslo Stilo. Navíc dneska za cenu plechcup speciálu lze sehnat i 170k Abarth. Ten pětihrnek obstojně zní, bohužel to trochu zabijí pouze 5stupeň a váha.
Ještě přemýšlím nad Rclass. Těch pár víkendů se mi s tím jezdilo celkem dobře. Vzhled byl trochu diskutabilní. Ale dovedu si ho představit v garáži.
Ale asi zákazníci, pro které bylo Sko malé, tak skončili rovnou ve Véčku (bez adekvátní nabídky motorů) nebo GLku (GLS).
A nedávno jsem si všiml, že strašně málo potkávám W212 před FL. V poměru k W211 (i přes o polovinu kratší dobu výroby).
beastar
15. 5. 2019, 13:15W212málo:)? Kde jezdiš? V Praze jich jezdí milion:D Druhá nejoblíbenější, ok možná třetí dročka. I v civilu je potkám poměrně často. Vzhledem k tomu že se to u nás furt bere jako luxus je jich tu dost. Těch 211 vídám asi méně. Ale to je subjektivní.
Rclass je fakt špatný auto co do spolehlivosti. Fakt bylo dlouho drahý. Ale je to zajímavě vymyšlený. Když máš dost peněz aby se nezanedbal servis může fungovat. Je to pohodlný a luxusní. To musim souhlasit...zabíjí to ta horší pověst.
Fandatik
15. 5. 2019, 13:58Bíste: po FL je jich mrak, ale ty s rozdělenýma světlama fakt ne. Nebo jen nějaká shoda náhod. Jo, dročkáři je mají i některé hotelové si vybavuju. Ale jinak fakt na ně nemám štěstí.
beastar
15. 5. 2019, 14:59Jo tak těch je míň. Pravda. Ono se to na ulici blbě rozezná. V praxi když někde jedeš.
Vojta
16. 5. 2019, 11:28Stila jsou mechanicky překvapivě výdržná a s výjimkou 1.6 16V (serou se tam něuvěřitelným způsobem ECU) nemají žádné zásadnější problémy. Ani ta hmotnost není nějak šílená... relativně velkej hatch má pohotovostku do 1200kg, což je super. Jen prostě designem se moc netrefili do vkusu většiny. Ale určitě to je zajímavá ojetina - za cenu jedničkové Octávky člověk dostane nesrovnatelně lepší auto. Navíc už v základu to mělo solidní výbavu.
Fandatik
16. 5. 2019, 12:11Tak měla něco kolem jedné a čtvrť tuny (jsem se teď podíval :-D). Ale pocitově to bylo aspoň o dva až tři metráky víc. Když jsem jel trochu svižneji tak to bylo skoro 17l/100km a nemůžu tvrdit, že by to rvalo asfalt.
Trochu kacířská myšlenka, ale asi bych Stilo volil s 1,9jtd. Ten motor znám z AR a vlastně na nic zásadního netrpí
JNK
17. 5. 2019, 22:57@Vojta Ta ŘJ byla problém jen ve Stilech?
Vojta
18. 5. 2019, 11:06Ano, jen ve Stilech, protože byla přišroubovaná na motoru a trpěla vibracemi a přehříváním. Dá se to zavčasu řešit jejím přesunutím k baterii. Multipla, Marea a další auta se stejným motorem tento problém nemají :) Ono jinak pokud člověk má někoho, kdo mu umí přepájet BGA, tak je i toto řešitelné poměrně levně. Sám takhle opravené auto mám (přesunutá a přepájená jednotka) a problémy s ním nejsou (snad to nezakřiknu) už spousty let.
M
18. 5. 2019, 15:14Tiez som ziadne dvojoko uz davno nevidel a dnes jedno zaparkovalo hned vedla
JNK
19. 5. 2019, 10:14@Vojta Díky. Takže má Delta, je v bezpečí, tam je na baterce :)
M
19. 5. 2019, 12:29Hm sa to strieda :D
Jimi
15. 5. 2019, 13:01Za mě Lexusy, díky hybridům dělají ještě k tomu i klasické atmo 6 a 8-válce, zadokolka nebo všechny 4, jízdně a zpracování interiérů super, dobrá spolehlivost, perspektivní auto ke koupi ojetiny...
Trinom
16. 5. 2019, 08:11Do téhle škatulky spadají prakticky veškeré produkty firmy Daihatsu, které se honosí přídomkem Sport nebo Rallye. Zpravidla jde o docela ostré krabičky se zajímavým poměrem výkon - váha. A jak se dá tušit, v zemi vycházejícího slunce na ně jde sehnat kde co, včetně závodního podvozku.
Eddie1904
16. 5. 2019, 13:14Tohle můžu sekundovat, sám mám Daihatsu YRV turbo, což bylo ve své době auto s nejvýkonnějším 1.3 motorem na trhu (96 kw, 170Nm). Prakticky nikdo o něm nikdy neslyšel, na silnici jsem už však pár lidí překvapil.
A takový Sirion sport 1. generace, ty co měly přes 100 koní, bych si taky nechal líbit :)
Trinom
17. 5. 2019, 20:03Momentálně mám Siriona M100, ale uvažuju o Copenu Sport. Škoda jen, že to chodí po rukách. Kdyby do toho šla naroubovat čtyřkolka ze Siriona, tak bych měl hned asi větší motivaci si jednoho pořídit :-D
Pochtli
16. 5. 2019, 09:53Řekl bych, že sem budou spadat i vizuálně škaredé (leč vlastníky milované) škatule jako fiat multipla nebo škoda roomster. A vlastně jakékoliv rodinné škatule mimo rodinu VW group, zvlášť ty americké.
Vojta
16. 5. 2019, 11:33Za mě, zcela nepřekvapivě Alfa 164. Skoro nikdo si na ní nikdy nevzpomene, přitom to byla poslední pravá Alfa, která všem ukázala, že když se chce, tak to jde.
Fandatik
16. 5. 2019, 11:50Jsem velký fanoušek značky, ale s odstupem času je pro mě tou poslední 75ka. V době kdy jsem začínají řídit byla mojí láskou dnes možná opovrhovaná 145ka s boxerem 1,4 (1351ccm). A nad 164kou jsem slintal. Ale nevím, dnes už bych raději sáhl po té 75.
Vojta
16. 5. 2019, 14:3075ka trpí docela dost zásadními problémy... to auto se nedá rozumně provozovat bez toho aby člověk měl velké servisní zázemí a spravoval si to sám. Navíc... jízdně rozhodně v sérii není lepší. 164 má výhodu v robustní mechanice a nereznoucí kastli. Vlastně až na drobnosti typu radiátor topení a motorky regulace proudění a teploty vzduchu nemá vyloženě bolestivá místa. 75ka jich proti tomu má víc než by bylo pěkné. Samozřejmě se to opravit a vychytat dá, ale stojí to značné úsilí, peníze a chce to i dost know-how :)
Fandatik
16. 5. 2019, 16:32To ti určitě věřím, jen ten zadohrab chybí a ta spřízněnost se sourozenci je dnes běžný, ale ...
Vojta
16. 5. 2019, 23:16Zadohrab - předohrab - všechnohrab... tohle škatulkování vlastně nechápu. Není to tak dávno, co auta s pohonem předních kol byly něco a ten zadní nikdo nechtěl. Dneska, a nechápu proč, to zas někteří berou jinak. Jasně že s předokolkou asi nebude nikdo jezdit drifty a s jednou hnanou nápravou offroad, ale vpravdě u běžného silničního auta je kolikrát pohon zadních kol spíš přítěží než výhodou. Vždycky ale přijde na to které konkrétní auto.
beastar
18. 5. 2019, 13:35Vojta: Na alfistu máš přehled a velmi dobrý názory. To mě těší, že i mezi řekněme fanatičtějšími pacienty se najde skutečnej fanoušek.
Vojta
19. 5. 2019, 11:38Tak já mám rád auta globálně a přiměřeně dost jsem si jich už i vyzkoušel. Alfa u mě má svůj "soft spot" ale to neznamená nutnou glorifikaci všeho co kdy vyrobili. Ostatně řada Alfetta (116) byla vedle Alfasudu tím, co jim zlomilo vaz. Aut, které bych vyloženě neměl rád zas tak mnoho není, většinou ho znechutí ta komunita okolo a jedno jestli to je japonská legenda nebo chrochtající koncern... :)
beastar
19. 5. 2019, 13:31Hlavně je právě poznat člověk, který přiměřeně vyzkoušel kdejakou kombinaci. Ono je hezký když jsou lidi jednostranně zaměřený na obor, značku. Horší pak je když to začnou právě brát jako jediný dobrý řešení. Ono když máš pátý Bmw v řadě.... Nebo první alfu... Tak máš pocit, že to je da best:)) Když máš dvacátý auto s různou koncepcí tvé názory to utváří trochu jinak.
Vojta
20. 5. 2019, 11:26Ono svých soukromých aut jsem mnoho nevystřídal, popravdě poslední roky jezdím 166 V6 a vlastně mi připadá, že na daily mi nic zatím nevyhovovalo víc. Jen průběžnej tuning ve smyslu Bilsteinů B6 a pak tu něco polakovat, tam něco přeleštit... aby to auto nechátralo, protože svoje auto neberu tak úplně jako spotřebák. Ale když tu možnost mám, rád si sednu za volant skoro čehokoliv k čemu mě kdo pustí.
beastar
20. 5. 2019, 13:33Jo to já taky. Pokud ty možnosti jsou je třeba to zkoušet. Vlastnit auto není manželství:) Já teda musim říct, že jako daily mě současný auto taky vyhovuje. A asi už ho nevrátim jak sem plánoval. Zase daily auta jsou něco jinýho. Co víc si přát, než velkou silnou pohodlnou limuzínu.
Vojta
20. 5. 2019, 23:44Manželství to sice není, ale ono to auto mám skoro i rád víc :D Navíc tím, že jsem vysazenej na starší kusy, tak prostě sháněj si za rozumný peníze dvacetiletý auta po prvním majiteli s doloženou historií. Se 166 jsem měl velkou kliku. Další věc je pak to, že nemám rád věci, které nefungují na 100% a tím pádem začne být jakýkoliv nákup a prodej auta ztrátový, protože dokud to auto do šroubku nerozeberu, nezrenovuju a zase nesložím, tak nejsem spokojen :D A jinak ta univerzálnost toho auta v každodenním používání je právě to, co na tom mám rád. Na jednu stranu na okreskách díky špičkovému a kompletně zrenovovanému podvozku můžu nahánět kdejakej hothatch a na druhou stranu to i na těch Bilsteinech krásně přeplouvá nerovnosti a nástrahy našich silnici, automatická klima udrží vevnitř vždycky příjemnou teplotu, ve vyšších rychlostech je pořád ticho a celkově se do toho auta člověk těší a vystupuje odpočatý. Navíc překvapivě ten archaický přeplňovaný šestivál umí jezdit v pohodě kolem deseti a dálky dokonce pod osm. A snad všechny co jsem kdy vezl nebo i nechal řídit, překvapila. Jen design většina lidí nezvládne... :)
JNK
17. 5. 2019, 23:02Delta 836! Vypadá divně, jezdí stejně tak, ale sakra kdo z vás ji má?! :D
Bagett'o'mobile
16. 7. 2019, 00:03Přesně tohle wierdo car musím mít!