načítám data...

Opel Adam S: Malý městský výtečník

Pomalá auta vypadají rychle, usedlé limuzíny mají agresivní tvary, a pak je tu Adam S. Je malý Opel tak rošťácký, jak slibuje jeho vzhled?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Adam S: Malý městský výtečník

Je středa odpoledne a procházím přes parkoviště okolo naleštěných Opelů, kteří čekají, až se jich zhostí testuchtiví novináři. Mezi nimi stojí i tmavě modrý až fialový Adam, ze kterého trčí dvě olbřímí stříbrné koncovky výfuku. Proboha, snad mi nedají klíčky od tohohle! To bych ho raději neparkoval na dvoře a vůbec bych se tvářil, že s ním nemám nic společného! Uf, vzadu je ještě chromovaný nápis OPC, takže můžu být v klidu. Nebo ne? O pár aut dál už stojí onen Adam s velkým S. Je převážně šedivý, až na červenou střechu. Usedám do interiéru, který představuje mix mezi závodním autem z videoher a nákupní taškou pro blonďatou slečnu s čivavou a v hlavě mi začíná znít „mladý a dynamický, mladý a dynamický, mladý a dynamický!” Připadá mi, jako by mi bylo jednadvacet (A není? -VojtaD-), takhle mladě a dynamicky jsem se snad ještě nikdy necítil.

Sousloví ‚mladý a dynamický‘ se s Adamem (nikoli redaktorem, ale Opelem) váže po všech stranách. Za prvé vzhledově. To, co kdysi bylo malé městské auto, je najednou ‚rychle‘ vypadající nákupní taška. Rozšířené blatníky nepůsobí špatně, ale k čemu je ten spoiler vzadu nahoře? Přidává na dynamičnosti? A ta kola… Zvenku to prostě dělá dojem auta pro teenagera, kterému ještě zasychá inkoust na řidičském oprávnění, ale nutně potřebuje, aby jeho auto alespoň vypadalo jako rychlé. Mladistvě působí i blinkry, které tak trochu působí, jako by měl Adam na obou tvářích pořádného jeb… uhry. A co je to tam na masce? Bude to knírek, nebo vyplazený jazyk? Vzhledem k červené barvě bych spíš tipoval to druhé.

Pokud bych ale pokračoval v teorii ‚rychlého‘ auta s vyplazeným jazykem, teď bych narazil na problém. Adam S totiž je rychlý. A nemůže za to ani křídlo, ani obdélníčky na střeše, které se tváří, jako by se samou rychlostí nemohly udržet. V motorovém prostoru se totiž neukrývá tříválcový litr, který známe z Adamu Rocks, nýbrž čtyřválcová čtrnáctistovka opatřená malým turbem. Ta poskytuje 150 koní autu, které váží něco málo přes tunu. To samo o sobě stačí, aby byl rychlý. Jenže v Opelu nelenili a pověnovali se i podvozku, který je za pomoci temné magie naladěn tak, že se člověk při blížící se zatáčce začíná usmívat. Při nájezdu se nestane, že by se malé autíčko začalo naklánět a předstírat blížící se překulení do příkopu. Namísto toho se zpod kapoty ozve „Jé, apex, jupí!” a zatáčku projedete tak, jak jste si pár vteřin předtím představovali. Už při přesunu z Pardubic do Brna raději volím trochu zakroucenější a možná i delší cestu s tím, že se holt trochu zdržíme. Ale nezdrželi, dokonce jsme přijeli o něco dřív, než jsem čekal. A v Brně vystupuji z auta s pocitem, že tuhle cestu bych si měl projet desetkrát ještě během noci. Z nějakého důvodu, který mi vzhledem k mému řidičskému umění stále uniká, je za volantem Adama S zábava.

Ale zpět k mladosti a dynamičnosti. Interiér je rychlý. Černá, šedá a červená se navzájem prolínají a probouzí ve vás tu dravost, jakou by správný supersport správné městské auto mělo. Velice závodně vypadají i budíky, tak trochu jako z videohry. Jediným intelektuálním prvkem je šachovnice na střeše, ke které ale bohužel chybí figurky. Vnitřek je i přes existenci čtyř sedaček určen spíš pro dva lidi, přeprava většího počtu je možná pouze na kratších trasách.

Když to shrnu, je Adam skvělé auto pro řidiče a zabaví vás natolik, že vám přijde v pořádku i to, že vypadá tak trochu, jako byste ho vybalili z krabičky s nápisem Bburago, kterou jste předtím obhlíželi v hračkářství. Trochu provokuje vzhledem, tváří se jako rádoby rychlé auto, ale ve chvíli, kdy se vám někdo pokusí dokázat, že jeho Octavia nebo jiná firemní stíhačka je lepší závoďák, pravděpodobně mu ukážete záda. Stejně dobře funguje trojka a plný plyn na výjezdu z obce, kde se na vás lepí auto, které vás muselo dohnat až ve zmíněné obci, kde jako slušný člověk jedete padesát. Adam S prostě umí to, na co vypadá. A tak to má být. K jeho oblibě přispělo mimo jiné ozvláštnění našeho redakčního chatu, ze kterého by prostému přihlížejícímu mohlo připadat, že šikanujeme a zneužíváme svého stejnojmenného kolegu.  

Co mě naopak doopravdy štvalo? Infotainment. Opel se vymanil z doby tlačítkové a přešel do doby ‚při každém přechodu mezi funkcemi zmáčkni home‘. Vážně by to nešlo bez toho? A mohli byste ho příště dát trochu výš, aby k němu nebylo potřeba sklánět hlavu? Děkuju! 

A co na to Vojta? Přebil Adam S jeho vzpomínky na stylový Adam Rocks? A zjistil, pro koho vlastně Adam S je?

Vojtův pohled

Odhalit ‚cílovku‘ téhle legrační turbožáby není nijak těžké. Představte si, že jste mladí, nemáte a v nejbližších letech neplánujete rodinu, nejspíš bydlíte ve městě nebo se v něm hodně pohybujete, máte relativně skromný rozpočet na nové auto a přitom chcete, aby váš vůz také trochu cool vypadal a nabídl vám nějakou tu radost z řízení. Zkrátka jste podobný typ člověka, který by si koupil Mini Cooper S, ale nesedí vám jeho retro vzhled nebo si ho prostě nemůžete dovolit.

Očima prakticky smýšlejícího českého zákazníka, který vyznává přímou úměru mezi velikostí a cenou a navíc zbožňuje pocit ‚že na to vyzrál‘ u koupě ojetého auta, tedy Adam S nedává mnoho smyslu. Za stejné peníze můžete mít oktávku f kombíku f holobytu, ojetý Golf GTI nebo hodně ojeté Porsche 911 (996). A nebo si můžete pořídit o něco levnější a přitom stále praktičtější Suzuki Swift Sport.

Když se na to ale podíváte očima někoho, kdo se chystá utratit necelý půlmilion (Adam S bez příplatků začíná na 439 900,- Kč) za auto, ze kterého bude mít po následujících pár let radost, ať už po stránce jízdní, nebo estetické, začne vám to dávat mnohem větší smysl. 

Po stránce jízdní vzal Adam S již tak povedený podvozek základního Adamu a dodal mu mnohem více talentu, aniž by přišel o rozumné pohodlí. A již tak svižný litrový tříválec nahradila čtrnáctistovka, se kterou má Adam tolik výkonu, kolik jen můžete potřebovat. Samozřejmě, není to dokonalé – zvláště kombinace krátkého rozvoru a poněkud tupého řízení má za následek, že při rychlých průjezdech táhlých zatáček působí malý Oplík poněkud nervózním dojmem. Mohli byste také mít obvyklou sadu stížností, jako třeba že sedíte příliš vysoko (což je v městském miniautě věc poněkud nevyhnutelná), ale celkově tu máme překvapivě schopný malý hatchback, který nabízí slušný kompromis mezi každodenní použitelností pro dva cestující a zábavou za volantem. A je rychlý – mnohem rychlejší než třeba zmiňovaný Swift Sport a  dost rychlý, aby mohl sloužit jako takové kapesní gétéčko.

Stránka vizuální je o něco kontroverznější – přeci jen, miniauto převlečené za okruhový závoďák může vzbuzovat různé pocity, od nadšení přes posměch až k nelibosti. Ale stejně jako František přede mnou se musím přiznat, že se mi tahle věc  líbí. Zvláště oceňuji poctivě vytažené blatníky namísto levného řešení použitím plastových lemů nebo něčeho podobného. A stejně jako u Mini se vám tu nabízí nespočet nejrůznějších designových úprav a variací. Můžete si vybírat barvy, polepy, doplňky, jako je už zmiňovaná šachovnice na střeše, můžete si prostě hrát.

A o to tady jde především. Adam S je krásnou připomínkou toho, že ani v dnešní občas až přehnaně racionální době není potřeba brát všechno vážně. Zároveň ukazuje, že dnes už rychlé auto nemusí být placaté a mít dlouhý čumák. A že městské miniautíčko s bodykitem, křídlem a velkými koly může sice vypadat legračně, ale zároveň může naplnit to, co jeho design slibuje.

Za krásné fotky děkujeme Pepovi Vyškovskému!

 

Technické údaje

Motor: čtyřválec turbo 1 364 cm3
Výkon: 150 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment: 220 Nm v 3000 – 4500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 210 km/h
0-100 km/h: 8,5 s 
Průměrná spotřeba (euro): 5,9 l/100 km 
Cena: od 439 900,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ho
honzarov
27. února 2016, 11:28
0

Vypadá to jak šaškárna.

reagovat
PepaSFI
27. února 2016, 15:51
0

no dyť jo, tak je to dobře. Líbí se mi jak se Opel nebojí udělat naprosto praštěnou věc. Nedávno to byly auta naprosto anonymní, nudnější než ty ingoty od VW, auta na který lidi vlastně neměli názor.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2016, 16:09
0

Souhlasim s Honzarovem. Nerikam, ze to vypada uplne pruserove, ale kdyz se na to podivam, tak vidim za volantem 18-ti letyho nagelovanyho pubertaka, kterymu jeho otec koupil hracku na machrovani pred spoluzackama na stredni. A vcelku moc nechapu, proc bych mel chtit od mestsky nakupni tasky, aby to jezdilo rychle.

ho
honzarov
27. února 2016, 21:01
0

Mě nevadí, když se automobilka snaží auto "rozveselit" a přitáhnout mladé, to je OK, jen více takových. Ale tady vidím zkurvenou marketingovou snahu z toho udělat jakousi trapnou závodničku. Hele já nemám problém tohle nabídnout jako výtečný dárek rodičů dospívající dceři. Naper tam růžový interiér, držák na šminky a já dávám všechny palce hore. Jako jsou exoti muži, co si koupí pro sebe nové miniauto, ale znáš víc než jednoho?

jk
jk
27. února 2016, 13:13
0

Co je apex?

reagovat
jk
jk
28. února 2016, 14:59
0

Jestli to dobře chápu - apex je tedy místo, kde jsi s autem nejblíže k (vnitřnímu) kraji vozovky - a není to tedy jedno místo (geometricky spočítatelné), ale v závislosti na zvolené stopě je být apex různě umístěný)?

bi
bitner
27. února 2016, 21:52
1

Tak tahle pytlovina se mi libi. Neco takoveho bych si koupil na duchod.

reagovat
CZmisak
28. února 2016, 08:26
0

To je správně drzý, asi jako Citroen DS3 racing 1. generace :)

reagovat
Adam Forman
29. února 2016, 06:11
0

Já jsem mladý a dynamický!

reagovat
František Čáslavský
29. února 2016, 09:12
0

Nejsi :)

CZmisak
25. dubna 2019, 07:56
0

Vleze se do toho běžná, 185 cm vysoká, osoba?

reagovat
M P
25. dubna 2019, 10:36
0

188cm a bylo mi v tom dobře.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem