načítám data...

Konec snu jménem GT, aneb má rychlost ještě význam?

02. února 2016, 20:31 64 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Řvoucí dvanáctiválce, uhánějící nocí napříč kontinenty. To byla po desítky let nedílná součást snů o bohatství, slávě a životě horních deseti tisíc. Jsou ale superrychlá auta ještě k něčemu? Nebo už je celá třída GT jen odleskem minulosti?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ráno nasednete v Londýně či Praze do svého nablýskaného kupé s dlouhým čumákem a nejjemnější kůží čalouněným interiérem. Večer už po zběsilém přízemním letu napříč Evropou vysedáte před kasinem v Monte Carlu či u svého oblíbeného hotelu v Nice. Urovnáte si na míru šitý oblek a odcházíte vstříc nočnímu životu, zatímco ze štíhlého stroje za vámi sálá teplo, praská chladnoucí kov a jeho příď je posetá rozplácnutými mouchami. Prostý lid se stále ještě plahočí kdesi uprostřed cesty, ať už za volantem svého nudného Fordu či Renaultu, nebo v tak proletářském dopravním prostředku, jako je obyčejný vlak. Protože váš vůz samozřejmě vlak bez problémů porazí a běžná auta nechává daleko za sebou…

Tak nějak vypadá sen, který stojí za samotnou existencí vozů třídy GT, neboli gran turismo. Jak již jejich název napovídá, tahle kupé vznikla proto, aby svým majitelům umožnila velkolepé cesty napříč kontinenty. Kombinace monumentálních výkonů, precizní ovladatelnosti ve vysokém tempu a špičkového komfortu znamenala, že jste se mohli za den dostat tam, kam to běžnému člověku trvalo přinejmenším dva dny. A vystoupili jste z auta nejen dříve, ale také odpočatější, svěžejší a vše to působilo tak nějak vznešeněji. 

Legenda gran turisma žije dodnes. Stále toužíme po silných, elegantních kupé a představujeme si sami sebe, jak s nimi uháníme na vzdálená a atraktivní místa. Aston Martin spěchající po Francouzské Rivieře. Porsche 911, ženoucí se po dálnici kamsi do dáli. Ferrari, jako červený šíp přeskakující na silnici všechny plížící se slimáky, kteří si říkají ‚motoristé‘. Když budete mít některý z těchto plnokrevných strojů, bude každá cesta elegantnější, rychlejší a příjemnější. Proč by si je jinak lidé kupovali, že? 

Přesně nad tím jsem přemýšlel pár dní nazpět, když jsem upaloval z Brna do Pardubic za volantem auta patřícího mezi nejrychlejší dnešní vozy, jejichž tempo se dá skutečně naplno využít. Řítil jsem se nocí, pomalejší auta předjížděl po třech a hnal jsem svého oře až k hranici jeho schopností i toho, co jsem ještě považoval za bezpečné. A byl jsem skutečně mnohem rychlejší než snad všichni motoristé, které jsem té noci potkal.

Můj zběsilý přízemní let ale nedoprovázal lahodný řev dvanáctiválce ani burácení mocné V8. Dokonce ani mocné ržání velkého šestiválce. Musel jsem se spokojit s hutným vrčením přeplňované čtrnáctistovky o výkonu relativně skromných 150 koní. A seděl jsem sice ve sportovně se tvářícím dvoudveřovém stroji, ale onu ‚sportovnost‘ nezajišťovala dlouhá kapota nebo čtveřice masivních výfuků. Světu ji oznamovaly vytažené blatníky, červená střecha a spoiler na třetích dveřích. Seděl jsem v naštvaném minivozítku jménem Adam S. 

Jak se zanedlouho dozvíte v našem testu, je Adam S velice schopné rychlé malé autíčko a zvláště na klikaté okresce dokáže zazářit. Není ale tak rychlý, aby dokázal na delší trase konkurovat třeba služební Octavii se ‚silným tédéíčkem‘, nemluvě o naftových BMW, Mercedesech či Audi, kterými jezdí typický dnešní manažer. Přesto jsem neměl za celou cestu pocit, že bych potřeboval rychlejší auto. Ani v pozdních hodinách na volné, otevřené silnici jsem nedokázal plně využít potenciál 150 koní pod maličkou kapotou. To, co mě omezovalo, nebyly schopnosti mého stroje, ale můj pud sebezáchovy a vědomí vlastní reakční doby a rozhledu.

Vypovídá to víc o dnešních přeplněných silnicích a rozbujelém systému výběru dodatečného mýtného pokut? Tím jsem si nebyl tak docela jistý, a tak jsem si v hlavě provedl myšlenkový experiment. Jel bych s klasickým GT, s legendou, jako byl Jaguar E-type, Ferrari 365 GTB/4 ‘Daytona’ nebo třeba bondovský Aston či božská Miura, stejně rychle, nebo rychleji? Po chvíli přemýšlení jsem dospěl k závěru, že bych asi za volantem žádné z klasických legend nenalezl odvahu vyrovnat se městskému pseudosporťáku. Asi by mi stačil výkon a nejspíš by mi nechyběla ani přilnavost, takže teoreticky by bylo možné udržet s Adamem krok. Mnohem menší důvěru bych však měl v maličké brzdy a balónové pneumatiky let šedesátých. A na jakékoliv trase delší než několik málo desítek kilometrů by se nejspíše dostavila únava ze zírání do tmy, špatně osvětlené halogenovými žárovkami, z nervozity způsobené balancováním na hraně přilnavosti bez záchranné sítě ESP a nejspíš i ze samotného řízení volantem bez posilovače či sezení v nepříliš optimální pozici.

To ale ještě neznamená, že by nová GT neměla smysl. Znamená to jen, že nová auta jsou fantasticky rychlá a i ta pomalá se vyrovnají dřívějším superstrojům. Což by nebylo nic překvapivého, ostatně pokrok se musí někde projevit, že? Proto jsem se pustil ještě do druhého myšlenkového experimentu. Snažil jsem se představit si, jak bych se tu asi choval za volantem některého z dnešních špičkových GT. Dejme tomu Jaguaru F-type či XK, Ferrari 599 či F12 nebo možná poslední generace Corvette. Nebo čtyřkolkového Porsche 911 Turbo, pro které by byly mnohem menším problémem nízké teploty a vlhnoucí silnice. O kolik rychleji bych svoji trasu ujel ve stroji za miliony, jehož technika je výsledkem dlouhých desetiletí vývoje?

K čemu jsem došel, asi uhádnete. V naprosté většině případů bych se neodvážil jet o mnoho rychleji než s malým Opelem. Ano, byly by okamžiky, kdy bych se některou ostrou a přehlednou zatáčkou prořítil rychleji. Čas od času bych nemusel tak dlouho čekat na prostor k předjetí kamionu. A občas bych zrychlil na cestovní tempo (daleko za hranicí slušného vychování) o trochu rychleji. Ve většině případů mě ale nezpomalovaly schopnosti vozu, nýbrž obavy z nečekané překážky za horizontem, zvířat přebíhajících silnici či nepředvídatelných reakcí ostatních řidičů. Svižné tempo s malým Opelem mě z Brna do Pardubic dostalo za necelou hodinu a půl. Mám silné obavy, že by mi jakékoliv auto na světě nepomohlo stáhnout tento čas o více než pět či deset minut.

Kdybych nejel v noci, ale ve dne? Možná bych si občas dovolil vyšší tempo, ale o to více by mě zdržoval provoz, nemluvě o častějším výskytu dopravní policie. Snad kdybych jel v neděli časně ráno, sotva po úsvitu… ale jak často v takovou dobu jezdíte? 

Změnilo by se něco, kdybych místo 140 kilometrů české státovky překonával stovky kilometrů dálnic kamsi ke Středozemnímu moři? Po pravdě, nejspíše ne – nejrychlejší cestou by totiž byly dálnice v zemích s drakonickými pokutami za překročení povolené rychlosti a efektivním systémem odhalování ‚delikventů‘. Nejrychlejším autem na takovou cestu by byl nejspíše kombík s malým naftovým motorem a velkou nádrží, který by mi umožnil nezastavovat na benzínkách. Pokud bych byl skromný, stačila by nejspíše Mazda6 či VW Passat. Pokud bych chtěl luxus, mohl bych si vzít některý z céčkových či éčkových Mercedesů nebo nezdolné BMW 330d. Boj s povolujícím svěračem močového měchýře ale není představa o romantice, kterou si všichni spojujeme s legendou vozů gran turismo. 

Asi tudíž nezbývá, než se s tím smířit. Gétéčka jsou ve svém původním smyslu mrtvou kategorií. Dvanáctiválec a stovky koní vám nepomůžou dostat se napříč kontinenty téměř o nic rychleji než rodinné MPV s naftovým čtyřválcem. Už nikdy asi nezažijeme pocit, že díky silnému stroji dorazíme do cíle o celé hodiny dříve než naši souputníci v tuctových rodinných plechovkách. 

A co hůř – opravdu rychlá auta se na dnešních silnicích cítí čím dál více jako lev zavřený do příliš malé klece. Silnice jsou čím dál plnější a více zamořené radary, a hranice toho, co v moderním sportovně laděném stroji působí jako ‚rychlá jízda‘ se posunuje do čím dál absurdnějších mezí. 

Nic z toho však nedokáže potlačit moji touhu po klasickém gétéčku a romantice dálkových cest s plynem na podlaze. Možná je řešením jezdit na dovolenou veteránem? Myšlenka je to lákavá, ale přízemní obavy o bezpečnost, praktičnost a pohodlí ji zahánějí do pozadí. Možná tak bude tou správnou volbou moderního vyznavače legendy gran turisma sáhnout po něčem moderním, ale slabém a úsporném. Je tím správným gétéčkem současnosti třeba Ford Mustang 2.3 Ecoboost? Nebo Fiat 124 Spider? Představa italského kabrioletu s elegantními křivkami, dlouhou kapotou a jízdními výkony zhruba na úrovni onoho malého Opelu mě láká čím dál víc. Nejspíš se totiž blíží doba, kdy znakem sportovního auta nebude to, že je rychlé, ale naopak to, že vlastně zase tak rychlé není…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

piwel
02. února 2016, 23:17
0

vím že je to otřepané klišé...ale z vlastní zkušenosti vím že je to pravda - lepší je řídit pomalé auto rychle, než rychlé auto pomalu. Co mě ale zaráží je, že jsi nezmínil druhý aspekt velkého cestovního GT a tím myslím pohodlí. Nerad bych ale navázal na debatu o Mini ve fialové kůži. Je mi jasné že by stačil Adam, 150koní a kožená sedačka :) proč ale brát bohatým lidem příležitost se odlišit? Svět potřebuje auta jako SLS, F-Type, 911, atd... Myslím že dobře víš že takové auto u nás to správné využití opravdu nenajde. Ale v jiných koutech světa to bude radost řídit.

reagovat
BobAsh
02. února 2016, 23:23
0

Já jim to neberu, jen přemýšlím, k čemu ta auta dnes jsou. Rychlost to není - a pohodlí nabídne i leccos jiného. Jde právě o to, že málokteré GT nabídne reálně víc pohodlí než třeba Mercedes C Coupé 250CDI a málokteré bude v reálném světě nějak citelně rychlejší.

Asi nejlepší GT pro dnešní svět je SLK 250 CDI :)

CerVus
03. února 2016, 09:39
0

A nečeká se od aut téhle kategorie i jejich vzhled? Kvalita materiálů, provedení interieru a celkové linie auta s dlouhou, nízko posazenou kapotou, zvukový projev brumlajcího 6ti nebo 8mi válce.
Tohle jsou věci, které u nákupních tašek s dýchavičným motorem, posezem jak v autobuse a detaily v provedení, kterými se snaží odlišit od socka verzí prostě nenajdeme i když se na to auto budeme koukat z jakékoli strany.
Nakonec po několika letech provozu vždy bude GT kupé tím čím bylo v době kdy sjelo z výrobní linky, ale ostatní auta budou jen tuctovky, které se budou od ostatních ve své modelové řadě nebo dokonce paletě automobilky odlišovat jen pár levnými detaily.

Ja
James
02. února 2016, 23:45
0

Hezká úvaha. Kdo by nechtěl jezdit starým GT jako Sean Connery, King of Cool apod.? Já jsem takovej snílek a dlouhodobě se takové představě nedokážu ubránit.

Jsem přesvědčený, že takových řekněme 200-300 koní pod kapotou je prostě strop aby si člověk v autě připadal jako že fakt jede a přitom dokázal aspoň občas v reálném provozu využít potenciál. Samozřejmě, záleží na typu auta, hmotnosti atd. atd., ale myslím že to jde takhle shrnout. I tak je to v každém případě o papíry, i o nehodu. K čemu je mi 700koňový motor ve Ferrari, když ho můžu do vyšších otáček poslat tak možná na neutrál, ale v provozu okamžitě do někoho nabourám, pokud se o to pokusím? Nemohl bych si ten motor vychutnat naplno a v celém spektru a často. I pokud zadupnu plyn u toho řekněme 200-300 koňového auta, tak za pár vteřin letím tak rychle že to prostě nejde.
Ale ono je to relativní, nejsilnější auto které jsem kdy řídil bylo Gallardo, a i s plynem v podlaze jsem měl takový nějaký subjektivní pocit že to zase až tak nejede jak by člověk čekal... ale možná bylo rozbité... :)

Zjistil jsem, že mě osobně dlouhé řízení fakt unavuje. Vlastně to nemám rád.
Řekl bych že dnes kdy jindy ti opravdu bohatí se buď nechávají vozit na zadním sedadle S klasse, nebo lépe létají soukromým tryskáčem. A nebo i jen jedou vlakem nebo letí letadlem vyšší třídou, protože i to tolik neunavuje a je srovnatelně rychlé. A ještě přitom můžou vyřídit na notebooku nějaké maily.

Já mám pocit, že různé Californie, Astony, CL, SL, atd. atd. teď víc než kdy jindy slouží finančním poradcům a různým arabům pro pózování kolem komína (Václaváku) a na žádné cestování je ani náhodou nemají.

Ale asi je to jako s tím nadáváním jak tenkrát byla auta odlišnější, kvalitnější atd., vlastně to tak ve skutečnosti není.

reagovat
KD
KDB
03. února 2016, 07:22
0

Auto třídy GT není jen rychlost, ale i pohodlí a styl....to vše pak tvoří způsob, jakým GT překonávají vzdálenosti.
V článku se spíš píše o supersportech, než o GT...

reagovat
Caddy
03. února 2016, 09:05
0

Tak jeď do Monte Carla Opelem Adam :-D GT má zkrátka styl, eleganci, vypovídá i něco o majiteli. Má určitě jiné zpracování a výbavu. Zvuk. Pocity. Pohodlí. Je to úplně o něčem jiném... rychlost není vše. A i když nepřijedu někam o moc dříve, dorazím tam spokojený a hýčkaný.

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. února 2016, 09:28
0

Stejně spokojený a hýčkaný ale dorazíš třeba v Citroenu C5 2.0 HDI, který má k obecnému chápání GT velmi daleko :-) A to tím chtěl bobash říct

Caddy
03. února 2016, 09:36
0

A kde je ta elegance, zvuk a pocit? :) Radost, ze s tim jedes? :) Ja vim, co chtel rict. Proto jsem psal, ze rychlost doruceni ridice neni vse :)

BobAsh
03. února 2016, 11:53
0

Caddy, o tom je právě ten článek. Že teď už z GT zbylo jen to, jak vypadá. A občas jak zní, ale u moderního GT si neužiješ ani ten zvuk, protože když dáš plnej, jsi za chvíli v rychlostech mimo možnosti člověka i silniční sítě.

Takže ve výsledku dojede do Monte Carla nebo Nice rychleji a ve větším pohodlí s tím naftovým Citroënem, který nebude muset šestkrát tankovat.

Caddy
03. února 2016, 11:58
0

Ale co z toho budu mit? To uz je teda lepsi jet tim vlakem. Protoze road trip bez naleziteho auta jaksi prestava byti road tripem :)

BobAsh
03. února 2016, 12:05
0

Zrovna od tebe bych nečekal zarputilou obhajobu moderního gétéčka - řekl bych, že zrovna tobě by v tom naftovém Citroënu (ať nežerem, dáme ti C6 místo C5) bylo o dost líp než třeba v F12.

A jinak samozřejmě ano - třída GT má pořád do sebe to, že sedíš v placatým autě s dlouhým čumákem, který umí řvát. Ale není to trochu samoúčelný? F12 nebo California nebo Maserati GranTurismo jsou krásný auta, ale dávají opravdu smysl, když s nima reálně nejsi o nic rychlejší než Octavia na naftu?

Co by dnes dávalo perfektní smysl, ale jsou "personal luxury coupe". Ale v Americe už se nevyráběj a v Evropě to jsou s odřenejma ušima max. Mercedes S Coupe, BMW 6 a Audi A5/S5.

Caddy
03. února 2016, 12:08
0

V tom bude mozna hlavni problem, ja si pod GT predstavim spise luxus, nez rev a sprotovnost...takze ani ne tak Ferrari nebo Porsche (to jsou proste "sportaky"), ale Aston nebo Bentley. Luxury coupe je mi urcite blizsi :)

Caddy
03. února 2016, 12:09
0

Ale jinak ano, ta auta davaji smysl. Jinak by se nevyrabela a nevzbuzovala touhy. Ty bys vazne chtel jet do Monaca Octavkou? :) O rychlost tady moc nejde, ta dneska opravdu uz nema takovy vyznam...

BobAsh
03. února 2016, 12:10
0

Bentley byly dost netypický GT a Astony byly přímá konkurence Ferrari nebo Jaguaru - takže auta spíš o tom rychlým cestování. Kdo nepotřeboval rychlost, mohl si koupit něco většího a pohodlnějšího než E-type nebo Ferrari. Ale pořád existoval nějakej praktickej důvod, proč mít dvanáctiválcový kupé.

Dnes si můžeš pořídit V12 kupé vlastně jen kvůli tomu, abys měl V12 kupé.

Vavris Vavrisovic
03. února 2016, 12:14
0

Road trip ale není bussiness trip. Prostě, když jsi byl kapitán průmyslu v 60. letech, mohl jsi svou nadřazenost vyjádřit Daytonou, která díky mírnému provozu a velkému výkonu dospurtovala na konferenci v Nice o podstatný kus dříve, než druhořadí pohůnci, kteří se trmáceli Fiatem 124.

Dneska v F12 předjedeš tu C5 maximálně o pár minut. Road tripy tu netahej, na perfektní road trip ti stačí i původní F500 :-)

BobAsh
03. února 2016, 12:14
0

Octavia není úplně alternativa k Ferrari nebo Maserati. Ale třeba éčkovým Mercedesem bych asi do Monte Carla jel o ve výsledku radši než moderním Ferrari nebo Astonem. Představa, že jedu celej den 110-130 po dálnici v autě, pro který je přirozená cestovní rychlost dvakrát tolik, je frustrující. To už radši budu sedět v E250 CDI v kombíku, válet se v masážní sedačce, poslouchat příplatkovej soundsystém a mít to fpiči.

Caddy
03. února 2016, 12:18
0

Tady michame dohromady minulost a soucasnost. Tehdy ano. A E-type bych takto od pohledu urcite nezaradil mezi GT, na to mi prijde moc maly a spartansky...Naproti tomu dneska ale jsou velke pekne Astony plne luxusu, ktere mi prijdou vice jako GT, nez sportak typu Ferrari. Pokud to neni zrovna FF. Tam uz to prave vidim blize treba k tomu 6-er, nez ujecenym plackam...

Caddy
03. února 2016, 12:21
0

Vavris: Tak pokud jde u buzinec a nadrazenost, tak se to zase tolik nezmenilo. Jen ti vyvoleni nejezdi GT, ale spis S-Klasse, 7-er apod., zatimco pohunci v 1.9 TDI :) Ma predstava vyuziti GT se tyka prave tech, co sedli do kary a vyrazili na par dni na trip po Evrope, casino, buchty a tak :)

Caddy
03. února 2016, 12:22
0

Ti, kteri jen potrebuji na konferenci, tam proste prileti. Dnes i drive.

BobAsh
03. února 2016, 12:27
0

To mícháš spíš ty. Já mluvil (v článku i diskusi) o tom, že s gétéčkama - čímž se obvykle myslí věci typu E-type, Daytona nebo Aston DB5 dřív, a věci jako XK, F12 či FF, GranTurismo nebo DB9 teď - je problém, že dřív měly praktickej smysl. Když sis koupil placatý dvanáctiválcový kupé, mohl jsi na ostatní koukat svrchu, protože oni byli pomalí a ty rychlej. Proti "proletářský" Cortině nebo Fiatu 124 jsi měl komfort a rychlost, proti nudnýmu sedanu jako W108 nebo třeba nějakej velkej Rover jsi měl velkej rychlost.

Dnes máš v DB9 nebo GranTurismu rychlost, kterou nemůžeš využít a jsi reálně pomalejší než socky ve Volkswagenech a Fordech. K tomu máš luxus ve formě drahý kůže a drahýho dřeva, ale obětoval jsi komfort, protože máš malosériovou placku, která je kvůli svým GT ambicím relativně tvrdá a kvůli svojí malosériovosti mizerně vybavená a udělaná.

Takže oproti kolegům v 530d, E320CDI, A6 3.0 TDI nebo XF 3.0d budeš za volantem toho Astonu nebo Ferrari akorát nasranej, že by auto chtělo jet rychle a ty nemůžeš, a do toho nasranej, že oni mají lepší navigaci, lepší audio, auto jim jede napůl samo a maj tunu dalších líp vymyšlenejch pitomostí.

Ergo je dnes moderní gétéčko prostě auto na efekt. Ještě před třeba 10-15 lety se nejspíš dalo využít toho, že Aston nebo Ferrari udrží po francouzskejch dálnicích konstantních 200-250 a nevadí jim to, zatímco tehdejší 525i nebo něco podobnýho s tím měla problém. Dneska nemůžeš jet tak rychle a ty obyčejný auta jsou mnohem rychlejší. Takže celej Aston je jen na ozdobu.

Což neznamená, že jeho vzhled není důvod si ho koupit - jen to bylo lákavější, když byl taky k něčemu dobrej.

Caddy
03. února 2016, 12:36
0

No, pokud je to tak, jak rikas, pak to fakt nema smysl a je lepsi se upnout k luxury coupe. Ja totiz vychazim z toho, ze GT jsou udelana kvalitne a precizne a luxus je v nich vetsi :) A ze treba naopak vse je v nich v nejspickovejsi podobe... nechce se mi verit, ze by Aston mel spatne zpracovani a dal do auta mizerne radio...horsi, nez "obycejny" mercedes nebo dokonce citroën...

A rychlost sice nevyuzijes k nejakemu vyrazne casnejsimu dojeti, ale on se ten vykon taky hodi. Treba na predjizdeni. Kdyz mas AMG, tak rozdil neni (ale to uz zase zacina byt jako to GT, jen v jine kastli), ale ty socky maji vetsinou diesely, ktere sice jedou, ale nejaky odpal po selapnuti plynu se nekona...

Ale je to furt hlavne o tom pocitu, no.

BobAsh
03. února 2016, 12:46
0

Ona je to možná další věc, která je dneska jinak než v 60. letech - tehdy se dalo malosériově vyrobit auto po všech stránkách lepší, než mainstream. Teď tě bude v Astonu štvát, že máš navigaci z 10 let starýho Volva, nemáš spoustu výbavy, kterou má ta "socka" ve Škodovce nebo v malým Mercedesu a budeš mít sice precizně ručně šitý sedačky, ale taky ti z toho občas něco upadne, protože to vyráběl omylnej člověk a ne precizní robot.

Caddy
03. února 2016, 12:51
0

Mi to prijde dost nesmyslny. Proc to tak je? Proc je v Astonu navigace ze stareho Volva, kdyz se da sahnout pro neco novejsiho a lepsiho? Zvlast, kdyz je to polozka v cene takoveho auta fakt zanedbatelna...? A to, ze neco upadne, bych nevidel jako omylnost cloveka, ale neduslednost ve vyrobe/kontrole. Za ty prachy by mel byt prece jiny pristup...

BobAsh
03. února 2016, 12:56
0

Protože u moderního auta nejsou nejvyšší náklady na výrobu, ale na vývoj. Značka jako Aston Martin si nemůže dovolit inovovat tak často jako třeba Mercedes - a dokonce ani jako Škodovka, která sice vyrábí auta, která většinou stojí jako příplatkové čalounění do Astonu, ale zato jich vyrobí milion ročně, zatímco Astonů se vyrobí pár tisíc. A většinu moderní výbavy stojí vyrobit pár korun - vyvinout, schválit a homologovat je drahé.

Takže ve výsledku můžeš dostat lepší navigaci v Rapidu za příplatek 12 tisíc korun, než kdy dostaneš v Astonu, kde jen ta navigace stojí jako ten Rapid.

Dtto kvalita zpracování - ručně vyráběné věci jsou hezké, jsou nóbl a mají kouzlo, ale když potřebuješ něco, co bude fungovat, tak není ruční výroba ta pravá cesta, protože všechny výrobní tolerance, přesnost apod. jdou k šípku.

Nedy
03. února 2016, 13:08
0

Ač s BobAshem jinak nesouhlasím (viz níže), tak s tím interierem a spol. je to smutná pravda. Nastavoval jsem modrý zub jednomu známému v Mercedesu S a Maserati GranTurismo. Auta stály vedle sebe, takže přímé srovnání. Působilo to jako rozdíl 10 let vývoje. Když si vezmu, že ty auta stály skoro stejně...

Tady jsou obrázky pro představu:
http://media.wheels.ca/vehicles/2001/1854557/2011-Maserati-GranTurismo-1854557-8-sm.jpg
https://www.carkeys.co.uk/Media/Default/Mercedes/S-Class/Mercedes_S-Class_Saloon_5.jpg

Caddy
03. února 2016, 13:55
0

To si navigace automobilky fakt vyvijeji samy a kusove? Ja to bral, ze ty zakladni moduly a obrazovky se stejne nakupuji u subdodavatelu...

BobAsh
03. února 2016, 14:04
0

Tak třeba displej jako takovej asi od subdodavatele bude, jednotka GPS nejspíš taky. Ale celý systémy navigace jsou vývoj automobilek (teda až na výjimky - třeba Renaulty měly dlouho TomTom a Dacia má LG) a jsou poměrně masivně propojený se zbytkem auta. Takže něco jako je třeba infotainment v Mercedesu, kterej má například i touchpad s rozpoznáváním gest a písmen, takže můžeš např. snadno vyhledávat v telefonním seznamu, prostě v Astonu za 8 mega nemáš šanci dostat. V C220CDI za 1,4m v pohodě...

Stejně tak mají velký automobilky líp vychytanou spoustu systémů "okolo". Všechny takový ty kraviny jako výhřevy a ventilace sedaček, kamery, senzory, bezklíčový vstupy atd.

je
jerry
03. února 2016, 10:13
0

Já už taky nerad jezdím dálky v dnešním provozu. Můžeš jet čím chceš, ale je to vlastně od jedné stau ke druhé. Když jedu k moři či na lyže, nejvíc přemýšlím, kdy nepojedu. Kdy pojede hodně lidí, kdy jsou prázdniny. A když nemáš možnost volby, tak stojíš ve stau v panameře i ve fabii. Smysl spíš má zábavné coupé na horské silničky. A vidíte, ty se moc nevyrábí.

reagovat
X
X
03. února 2016, 12:40
0

A co zdejsi redakci nedocenene a vecne prehlizene GT86?

M P
03. února 2016, 13:03
0

No, a co nějaké další exempláře? :) a kdo řekl, že je to přehlížené? Jen se s nimi stalo to, co Vojta říkal už dávno. Že petrolheadi fňukají, jak nemají to správné řidičské auto,a když přijde na trh, tak si ho nekoupí, protože málo výkonu a nebo další desítky výmluv...

Vavris Vavrisovic
03. února 2016, 13:25
0

Nedoceněné a přehlížené? Já ho teda doceňuju a nepřehlížím a vůbec bych se mu nebránil :-)

X
X
03. února 2016, 13:27
0

Jeste treba BRZ :-)
Prehlizeny to je napriklad i v tomhle clanku. Fnuk na to, ze GT jsou prilis rychla, ale "pomale" GT nikde.
Jinak na GT86 tu fnuka predevsim redakce, ktera se kaje za svy kdysi "menstruacni" ody a soustavne tohle auto ignoruje, viz tenhle clanek. Tim pak cela redakce prispiva k negativnimu vnimani dvojcat spolecnosti.

X
X
03. února 2016, 13:33
0

Ono si staci vyhledat "GT86" na tomhle webu a projit si ty clanky. Za zacatku dobry, pak jen a jen kritika nebo zbytecny rypani. "BRZ" to ma tenhle pomer vyrazne lepsi.

BobAsh
03. února 2016, 13:44
0

Já s GT 86 nemám žádný problém, až na to, že se mi vizuálně nelíbí. S tímto článkem ale nemá nic společného, protože je to sportovní auto a nikoliv GT, přestože má "GT" v názvu.

X
X
03. února 2016, 14:27
0

No jo, takze Fiat 124 Spider, coz je v podstate zase Miata.

M P
03. února 2016, 14:30
0

Vy snad máte pane GT86 a štve vás, že se o něm tady nepíše?:)

X
X
03. února 2016, 14:39
0

Snim o nem kazdy den a do deseti let na nej nasetrim, pokud me do ty doby zdejsi redakce neodradi.
Zkuste si zde pane vyhledat zminky o GT86. Schvalne. Proc se tady o tom aute nepise a kdyz uz, proc tak negativne?

Vavris Vavrisovic
03. února 2016, 15:32
0

X - vždyť o GT86 nebo BRZ tu pořádně žádný článek nebyl, tak jaképak odrazování? CO je myšleno menstruačními ódami netuším. Jestli se nám někdy nějaké Toyobaru dostane do pazourů, tak uvidíš, že budeme psát řádky plné radosti.. až na ten kafemlejnek, co to má pod kapotou...

M P
03. února 2016, 15:35
0

Tak já jsem teda asi úplně slepý, nebo mi nefunguje pořádné hledač, ale kde se teda píše o GT86 v tom negativním slova smyslu?

X
X
03. února 2016, 15:41
0

Vavris - jiste bys nekoho ochotnyho nasel, kdybys chtel.
Matej - ted to zrovna nemuzu najit, ale nejvyzivnejsi byl clanek na S-FR + vnimam tak vetsinu komentaru typu ze se to neprodava, ze je to drahy na to kolik to ma koni atp. + obcasny rypnuti tu a tam.

M P
03. února 2016, 16:20
0

V článku o SF-R bylo toyobaru hodnoceno stran vzhledu, který leckomu může připadat nezajímavý. Jinak moc dalších rýpnutí tam fakt nebylo. Pakliže teda myslíme oba stejný test. Moc nerozumím tomu, proč by měla redakce někoho odrazovat od koupě GT86. To je stejné, jak s těma Miatama. Tak máme rádi Miaty. No a co?
Že se to neprodává, je holá skutečnost. To je snad kritika auta? Drahý to není. Že to má málo koní. To neříkáme my, to říkají "petrolhedi".
Mám pokračovat?

X
X
03. února 2016, 16:46
0

Ok, asi jsem prilis vztahovacnej, ale proste to na me tak pusobi.
Proc tady teda nevysel nejakej clanek, kterej by se GT86 venoval vic do hloubky? Jiste Vam ho nekdo na recenzi pujci.

Kr
Krocan
03. února 2016, 10:59
0

No to snad nemyslíš vážně, že vlak je proletářský. Ty jsi asi nezjišťoval, kolik stojí nechat si pro sebe postavit nějakou hezkou soupravu na míru :-D

reagovat
BobAsh
03. února 2016, 11:54
0

Nezjišťoval, stačilo mi podívat se, kolik stojí lístek do Orient Expressu. Už to mi přišlo docela buržoazní. Ale image vlaků celkově je poněkud plebejská... :)

Nedy
03. února 2016, 12:20
0

Nedá mi to a budu muset s částí článku polemizovat... Na popojíždění na krátké trase (Brno - Pardubice) se to opravdu nepozná. Dovoluji si ale tvrdit, že na trase Brno - Monaco se to už pozná hodně. A proč si to myslím?

Mám tuhle trasu dost najetou (teď jsem si to počítal jel jsem to asi 18x). Jel jsem to vším možným... Jezdím ještě o něco dál, kousek za Cannes klasickou trasu z Brna na Krems - St. Pölten - Salzburg - Brenner - Genova - atd. Až na dvě trasy s Ivecem se skříňovou nástavbou to jezdím jen běžnými čtyřválcovými osobáky. Celkem to je 1350 km. Můj nejrychlejší čas je lehce pod 13h jízdy (včetně všech zastávek) a nejpomalejší je nějakých 14,5 h. Vím, že moje rodina s trochu lepšími auty (Mercedes S a ML, nebo třeba BMW 7) to zvládnou i kolem 12 h.

Z toho mi jednoznačně plyne, že s GT se to dá opravdu zvládnout určitě pod 12 h (možná i o dost míň). Což je minimálně o hodinu míň, než s "běžným autem". I já jezdím rychleji, než se smí a ve chvíli, kdy bych si mohl dovolit multimilonové GT budou mi nějaké pokuty tuplem ukradené. Takže na opravdu dlouhé trase je to rychlejší, mnohem elegantnější a bude to větší zážitek. Jen bych pak nepočítal s večerním programem, protože mrtvej z toho bude člověk tak jako tak...

reagovat
BobAsh
03. února 2016, 13:12
0

Nejde o krátkou/dlouhou trasu. Jde o to, že už s tím Adamem jsem jel tak rychle, že bych se jet ještě rychleji prostě bál. I s Ferrari. Aby ti GT proti "slušnému normálnímu" (dejme tomu 530d) autu pomohlo, musel bys jet pravidelně třeba 250+. Kde se to dá udělat?

Nedy
03. února 2016, 13:25
0

Zrovna na téhle trase v několika úsecích si to dovedu představit. Zejména v části mezi cca Tortonou a Ovadou. Mockrát se mi i na frekventovanějších úsecích stalo, že mě předjelo Ferrari, Lamborgini apod. rychlostí určitě přes 200 km.

Navíc jedná se o to, jakou průměrnou rychlost vyvineš. Ano 530 d, nebo mnou zmíněný Mercedes S CDI má maximálku 250, ale jet s ním trvale třeba 230 je už problém. Navíc na dálnici zrychluješ a zpomaluješ, jak je provoz. Pokud to uděláš třeba 500x s rozdílem 5 sekund...

Další věc je, jakou rychlost udržíš v zatáčkách. Hlavně kolem Brenneru a potom podél pobřeží od Genovy po Ventimigliu. Já si s běžným autem netroufnu víc jak kolem 140 km/h. V noci se dá jet rychleji, když jedeš na prase přes všechny pruhy. Nicméně věřím tomu, že GT dokáže držet třeba o 20, možná 30 km/h větší rychlost.

BobAsh
03. února 2016, 13:26
0

Je pravda, že jsem tak úplně nepočítal s italskou dálnicí (a částí německých), což by mohlo být jediné místo, kde to ještě jde. Jet v Rakousku nebo Francii 200 po dálnici bych si asi nerisknul, při vědomí jejich drakonických pokut.

Nedy
03. února 2016, 13:35
0

Pokut bych se nebál. Mně chytli v Rakousku jel jsem o nějakých 18 km/h (naměřených) rychleji a stálo mě to 20 EUR (pravda cca 7 let zpět). Navíc, když mám 10 mil Kč na Ferrari FF (mimochodem jediné opravdové GT od koníků), tak 200 EUR, řešit nebudu.

FR je s pokutama v poho. Na dálnici mají jen stacionární radary a na ty je vždycky cedule. Pokud nemáš auto s FR SPZ, tak je Ti to jedno. To bys musel mít ultra pech na zátah. (Jde li o tu pobřežní trasu. Je dost frekventovaná a úzká, takže se tam většinou moc nevyskytují). Ještě je dobré si dávat pozor před platidly, ale opět cedule...

RAK se dá jet celkem slušně rychle, ale tam je větší problém provoz. Nicméně většina stejně jeden těch 140 - 160 a pokud nenarazíš na Němce, tak uhýbají celkem ochotně.

D je překvapivě největší problém. Mezi Salzburgem a Rosenheimem je jen poměrně úzká a dost klikatá dálnice. Opravdu letět se tam dá jen na pár úsecích. Nehledě na to, že s dálnicí tam v posledních letech pořád něco dělají a bývá tam dost provoz.

Já jsem obvykle nejrychlejší v RAK a IT...

BobAsh
03. února 2016, 13:37
0

O 18 km/h je to asi v pohodě, ale třeba o 100 km/h už to bude jiná pohádka. Tuším, že ve Francii ti můžou dokonce zabavit auto, v Rakousku mají nějaké podobné vychytávky. V tomhle je nakonec překvapivě asi nejmírnější Německo. A Itálie, kde jim je to buřt.

Nedy
03. února 2016, 13:41
0

V tom máš pravdu. Ve FR Ti zabavit auto můžou (mám za to, že to byl Rosický, komu se to stalo). Nicméně, jak říkám, jedině zátah. Jinak Ti maximálně můžou něco poslat a o tom jsem ještě neslyšel... Samozřejmě pořád se bavíme o autě s ne FR SPZ.

A uznávám, že co do "lapení" se bojím fakt jen v Rakousku. Zas na druhou stranu, pokud to jezdíš častěji, tak víš kde měří... V tomhle jsou stejní jak u nás. Mají dobrá místečka, kde kasírují pravidelně.

BobAsh
03. února 2016, 13:45
0

Hm, takže nejlepší gétéčko bude třeba starý Jag XJR nebo něco podobného. Když ti to Francouz zabaví, tak si koupíš další kus :)

Nedy
03. února 2016, 13:53
0

A tím se potvrdilo, co někteří hlásají. Ta stará auta jsou prostě ve všech směrech lepší, jak ta nová... :-)))

X
X
03. února 2016, 12:42
0

Presne tak. GT neni jen o rychlosti.

reagovat
jc
jc
03. února 2016, 16:05
0

Jak ses ptal proc ne GT86. Trosku se obavam, ze odpoved by mohla byt Miata :-) At si rika kdo chce, je to trosku konkurence. Navic se da koupit ojeta za babku ;-)

Lu
Lukas
03. února 2016, 18:44
0

Představte si že jste úspěšní, máte "neomezený" rozpočet a chcete se odměnit. Ne pro pózu, ale protože můžete...

Proč bych si měl místo stylového GT, které je pro účel cestování přímo navržené, kupovat nákupní tašku nějakého lowcostového výrobce?
Proč bych se měl při nasednutí koukat na hnusné lakované plasty a ne na luxusní kůži, která provoní celý interiér?
Proč bych si měl opírat loket o tvrdé skřípající plasty a ne o nadýchané polstrování?
Proč bych se měl po dálnici hnát s autem na limitu, když můžu jet naprosto v klidu s autem, které se ke svým limitům ani nepřiblíží?
Proč bych měl poslouchat vytočenou chraplavou 1,4 místo naladěného zvuku 8 / 12 válce?
Proč bych hledal po celé CŘ autorizovaný servis kde mě neošulej když si pro mé auto přijede můj osobní certifikovaný mechanik?

A pro nás - obyčejné snílky:
Proč bych si, pro boha, lepil na zeď plakáta Opelu Adam?

reagovat
BobAsh
03. února 2016, 19:16
0

Nikde jsem netvrdil, že si mají lidi kupovat Adamy místo GT. Ale existuje vážně ještě nějaký důvod, proč je GT na dlouhou cestu lepší než třeba céčkový nebo éčkový (podle toho, kolik potřebuješ místa) Mercedes? Nebo než 330d?

A plakát je jasná věc, ale je smutné, že už ta auta nemají jiné využití.

M P
03. února 2016, 19:37
0

"Představte si že jste úspěšní, máte "neomezený" rozpočet a chcete se odměnit. Ne pro pózu, ale protože můžete..."
Už jsem si představil:

BobAsh
03. února 2016, 19:40
0

Jinak k té otázce - když by odpovědí mělo být auto, tak si jako "odměnu" koupím buďto něco velkého a pohodlného, co se nesnaží tvářit rychle (e.g. S Coupe), a pro "radost z rychlosti" zase něco, co se nesnaží tvářit jako cestovní auto. Ať už by to měl být Caterham, 911 GT3 nebo třeba nějaký veterán...

Mírus
03. února 2016, 20:18
0

Dovolím si spekulaci. Stejně jako kdysi jsou dnes cílovou skupinou GT aut aristokraté, ať už skuteční nebo svou povahou. Být aristokratem je ve skutečnosti úděl. Žít v 300 let starém rodinném sídle obklopen hvozdy nebo vřesovišti. Kdo by to dnes dobrovolně chtěl?

Lo
Londoner
04. února 2016, 13:55
0

Opravdu si lidi kupovali v 60/70tych letech GTcka pro rychlou dopravu do Monaka? Ja myslim, ze mozna tak ve filmu. GT bylo vzdy luxusni rychle coupe a slouzilo predevsim pro potechu majitele (at uz tim je jen ten pocit v ty krase sedet/jet, nebo to davit na odiv nebo oboji). A jako takovy maji ty auta pored dost zakazniku. Sam jsem zkousel XKR, ale buhuzel se dozadu nevejde dospelak tak musel byt praktictejsi XFR.

martin_100
04. února 2016, 04:32
0

a zase ta démonická bezpečnost....
pokud nabouráš s tutim poskokem tak je to bum- rána - ticho
jenže když budeš brourat s něčim jako 12ti válcový Ečko tak se ta nekřesťansky kapota bude muchlat ještě v době kdy ty budeš dopíjet kávu v blízkym motorestu :-D

reagovat
Ma
Malis
05. února 2016, 15:29
0

Než začnu řešit, má-li v dnešní době GT nějaký význam, stanovil bych co to GT vlastně je.
Podle mě jde o svébytné prostorné kupé stavěné s důrazem na komfort a kultivovanost. Řidič i jeho spolujezdec by měli býti hýčkáni pohodlnými odvětrávanými, vyhřívanými, masážními a bůhví jak vychytanými sedadly, automobil by měl být dobře ovladatelný ve vysokých rychlostech, ale řízení by mělo být hlavně nenáročné. V současnosti mohou pomáhat poloautonomní asistenti, zanedlouho již plně autonomní řízení. Podvozek stavěný s důrazem na plavnost jízdy, komfortní režimy. Takové těžké kupé by mělo disponovat přebytkem výkonu a kultivovaností dané motorizace. Ta by měla být benzínová/hybridní. Samozřejmě. Nevadí, že potřebuju jednou za čas natankovat, poněvadž i já potřebuju vytankovat...
Celé tohle by mělo být zabalené ve stylu s patřičnou cenovkou. Jezdit takovým vozem znamená zdůraznit určité společenské postavení a životní styl. A takový vůz by naoplátku neměl svého řidiče vyčerpat i po extrémě dlouhé trase. Řidič po cestě z Prahy do Monaca vystoupí odpočatý a připravený řešit obchodně společenské záležitosti.
To není závod. Na řádění vysokou rychlostí tu jsou zcela jiná vozidla ;).
Rychlost je jen bonus, který, jak zde správně padlo, dnes už smazávají plebejská přibložovadla a dopravní předpisy.
Troufám říct, že až dnes umíme postavit GT takové, jaké mělo vždy být.
GT má význam i dnes. Tedy, hlavně dnes.
Děkuji za pěkný článek podněcující k zamyšlení :)

reagovat
Jo
Josef
06. února 2016, 15:20
0

Vojta opět narušil status quo nedotknutelnosti, za což mu náleží uznání. Pravdou budiž, že v době, kdy je všechno krásnější, sportovnější a luxusnější, zřejmě proto, aby se přiblížilo původnímu pojetí kategorie gran turismo, se čím dál více zapomíná na zde již zmíněný poslední aspekt jejich povahy, a tím je pohodlí. Přestože dnešní reprezentanti magickou dvojicí písmen označované třídy jsou pokračovateli svých předchůdců, protože majetní kupci touží vyměnit své používané stroje za nové, a jako takoví kráčejí cestou evoluce, může se nepřímým potomkem hrdinských kupé při špetce teoretické benevolence stát jakýkoli automobil, který spojuje krásu (rozuměno ve smyslu nadčasové elegance a žádoucí přitažlivosti), rychlost (rozuměno ve smyslu vozu, který je dostatečně výkonný a současně uzpůsobený ke svižnému tempu při zohlednění aktivní a pasivní bezpečnosti), luxus (rozuměno ve smyslu vysoké kvality a špičkových prvků výbavy odpovídajících soudobému pokroku) a pohodlí (rozuměno ve smyslu prostoru, rozvržení, komfortu a také vlastností, které z krásy, rychlosti a luxusu vyplývají). Čím déle řídím, tím více si takových automobilů vážím, protože nalezení kompromisu všeho shora uvedeného je velký a zodpovědný úkol, který nesplní zdaleka každý výrobce. A často dnes ani ti, které si při vyslovení slov gran a turismo vybavíme jako první...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem