načítám data...

Rychlost! Není to už ale moc?

02. února 2020, 18:39 56 komentářů Kuře

Říká se, že rychlost zabíjí. Ale není tomu tak, rychlost nezabíjí. To až ten náraz vás dostane. Tuhle známou hlášku legendárního Jeremyho Clarksona jsem často a rád používal v debatách o rychlosti. Poslední dobou se mi ale zdá, že už je jí přeci jenom příliš...

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Rychlost! Není to už ale moc?

Nemusíme se asi babit o tom, jak nám provoz houstne, jak jsou automobili dostupnější a hlavně výkonější. To všichni víme. Na silnicích nás jezdí spousta, auta dosahují rychlostních limitů naprosto bez mrknutí oka a i k dvousetkilometrové rychlosti se dnes dostane většina účastníků provozu.

Sice se nám policie snaží stavět do cesty, radary se množí a množí, přibývají hlídky v ulicích neoznačené a zatraceně “nenápadné” Octavie na silnicích, pokuty létají sem a tam, ale přesto spousta řidičů ony cedule s jakýmsi číslem uprostřed bere spíše jako takové doporučení, než skutečné pravidlo, které stojí za to dodržovat.

Přiznám se, ani já jsem si dlouhou dobu moc nelámal hlavu, kolik jedu. Hlavně hlídat ony radary, nedostat pokutu (což se samozřejmě kolikrát nepovedlo, a pošťačka se škodolibým úsměvem předávala onu obálku se známým modrým pruhem) a nenabourat (tady už byla úspěšnost o poznání větší). Ještě teď bych asi někde vyštrachal video, jak před lety ve svém, už tehdy notně prorezlém, Focusu dávám své ještě mokré papíry všanc noční jízdou přesahující 190 kilometrů za hodinu po ne zcela prázdné D1 jenom malý kousek před Prahou…

Samozřejmě si tu můžeme stokrát říkat, jak je něco takového nezodpovědné, riskantní, dokonce snad i napřesdržku a zasloužil bych si o ty papíry z fleku přít. No, možná, ale ať hodí kamenem, kdo je bez viny, že. Ono v těch osmnácti to vážně vypadá, že se přeci fakt nemůže nic stát a taky, upřímě, ono ty necelé dvě kila fakt nejsou nic moc rychlost. Jasně, s přihlédnutím na to, jak nezkušený řidič jsem tenkrát ještě byl, a hlavně ke stavu auta to možná bylo o hubu, ale co. Nikomu se nic nestalo, a to je hlavní, teď už je to pěkných pár let a od té doby se tak nějak krotím. Jasně že když se dálnice vyprázdní, tak nemám problém s rychlostma okolo 160 a třeba i trochu víc, jasně že když se jednu projet v MG někam za město o výkendu nad ránem, tak ta devadesátka je taky jenom číslo. Ale tak nějak bych řekl, že se snažím držet tak nějak v rozumných mezích. 

Bohužel, co jsou ty rozumné meze vidí každý jedinec jinak. A jak jsem se v poslední době přesvědčil, ty mé rozumné meze jsou spíše z těch nižších. A to mne právě přimělo k sepsání tohohle blogu. 

Nedávno jsem se totiž seznámil se sousedem jednoho svého letitého kamaráda. Padla řeč na auta, docela dobře jsem si popovídali, docela mě překvapil když z patra vyklopil encyklopedické znalosti o mém ZRku a zbytku tehdejší produkce MG. 

Pak ale přišla řada na jeho vozový park. Nutno dodat, že výrazně hodnotnější než ten můj a nejpyšnější byl na svou S5ku minulé generace. Když poznamenal, že to jede “tři kila”, to jsem ještě nechal být, ačkoli mám za to, že by ona Audi měla mít, stejně jako většina Německé produkce omezovač na 250, tak co já vím, třeba to tak vážně jede… Když ale potom začal vyprávět jak se honí do Ikei 270 po okruhu, to už mě chladným nenechalo. A přišla argumentace. A už jsem poslouchal, jak, aniž by se mě chtěl dotknout, tak asi nemám moc zkušenost s auty, která jsou na takovou rychlost stavěná, jak takové auto má úplně jinak výkoné brzdy, jak tu rychlost v podstatě ani nevnímáš… Aniž bych se nějak hádal kolik mám s takto výkonými auty zkušeností, tak sem hned vzdoroval. 270 je, přinejmenším v Čechách, prostě hrozně moc. A to kdekoli. A sám mi i nabil. Jasně, to auto má krásně stabilní podvozek, bezvadné odhlučnění, směrovou stabilitu, vlastně to řekl perfektně. Tu rychlost ani nevnímáš. A jak potom chceš tím pádem reagovat? Ano, ty brzdy budou asi diametrálně odlišné, než má stará Felda. A to ti jako zaručí že stihneš zabrzdit až ti tam vjede Polskej kamioňák? Jakože cože? 

Nakonec jsem to uzavřeli, samozřejmě jsme se schodli že se neschodnem a šli jsme na pivo a lepší témata. Ale mě to od té doby vrtá hlavou. Kde je ta hranice? Kdy už každý rozumný motorista musí uznat, že už je to příliš? Jsou naše zákoné limity vážně tak absurdně nízké, že je v pohodě překročit je dvakrát a Kuřátko je jenom posera a zbabělec, když ve svém Fordím zázraku brzdí dálnici ubohou stopadesátkou? 

Diskuze je vaše… 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Co
Core
02. února 2020, 19:58
6

Hele,270 po okruhu za provozu je uz vazne moc i za dobreho pocasi a vynikajici viditelnosti :)

reagovat
Kuře
02. února 2020, 20:18
0

Děkuji!;)

sp
spooon
02. února 2020, 20:44
0

No a o to jde, vždycky záleží kde to je. Když si kamarád kupoval rézu, tak cestou zpět sme se honili a já jen tak ze srandy (shodou okolností s Focusem) sem to pustil na nějaký skoro dálnici, která vedla z kopce, na plný koule. No na udychanou 1.8 v prvním Focusu to docela jelo, hodně pomohla gravitace a bylo tam asi 230 a kamarád mě ještě předjížděl :-D ale hlavně nikdo tam nebyl, bylo sucho, silnice rovná a vidět bylo daleko. Takže nevidím problém, ač zákonem tam byla 90...

Kuře
02. února 2020, 20:48
0

230 mě dost překvapuje, já sem z toho vytáhl nejvíc těch 190, dalo by to i víc, 210 možná ale o moc víc asi ne.

A mě tohle prostě přijde hrozně moc, a ještě na okresce, a ještě se u toho předjíždět... To už mi prostě přijde jako strašně nepřiměřený hazard...

martin_100
02. února 2020, 21:58
0

Měl jsem taky fofo mk1 1,8 benzín kombík. Hele 230na tachometru to umělo po rovině. Jednou jsem takovou rychlostí nasranej v noci valil do vodňan a ještě mě u protivína předjížděl lexus is. Ale uznávam že to bylo hooodně za hranou.

sp
spooon
02. února 2020, 23:07
0

Však sem psal, skoro dálnice, tj 2 pruhy jedním směrem a směrové oddělená. A taky to bylo z kopce (což sem taky psal) po rovince ani náhodou. Ale zas 230 dle GPS.

Hlavně tohle nemělo být to hlavní sdělení, ale šlo mi o situaci. Někde je moc i povolena rychlost, někde ani dvojnásobek nevadí.

Kuře
02. února 2020, 23:42
0

Ta rychlost bude asi daná tím, že já měl komba, jestli si měl krátkýho tak to asi mohlo letět trochu víc... A nebo si to měl v lepším stavu prostě a z těch původních 116ti koní ti zbylo trochu víc...

Ju
Junior
03. února 2020, 22:31
1

mě by zajímalo, v který části okruhu udělá S5 minulé generace 270.

ToMyx
13. února 2020, 14:49
0

Junior: Přesně tohle mě napadlo taky. Za denního provozu si to nedokážu představit vůbec a ve čtyři ráno si v rychlostech nad cca 150 člověk uvědomí kvalitu povrchu. Myslím, že ta rychlost byla lehce vycucána, ale ne, že by na tom záleželo.

Máří
02. února 2020, 22:45
6

Vytrácení soudnosti, ohleduplnosti a tolerance se naštěstí aspoň v mém okolí trochu zastavilo. Snad už lidi mají dostatek spěchu v jiných životních chvílích a nemají potřebu se vybít na silnici. Jenže o to víc mi vynikají někteří magoři, co si na silnici zkouší limity (svoje nebo auta, to je jedno), kterým asi nedochází, že to není jen o nich. Okolní provoz s jejich chováním nepočítá. Stejně jako nečekáš že tě někdo z rozmaru zastřelí na ulici, většina normálních lidí nečeká, že někdo z rozmaru poletí levým 270. A jestli bude tvrdit, že přece ten druhý dle pravidel "musí dát přednost", "nesmí omezit", že má sám výkonné brzdy a všechno ubrzdí apod., tak jen ukazuje jak moc arogantní ten člověk je. Btw nejde jen o rychlost a chování za volantem. Třeba i ti chodci jak dnes bez rozhlédnutí skáčou do silnice, to nechápu. Ale zpět k tématu - když odhlédnu od toho, že by každý měl jezdit dle schopností svých, možností auta atd.., je pro mě určitá hranice rychlost okolního provozu.

reagovat
krab
02. února 2020, 22:59
11

Já myslím, že chlapy hlavně rádi machrujou a zveličují. Něco jako Italové o výkonu svých aut... Když Mercedes má 500 koní, tak týpek od Ferrari řekne, že jejich auto má rovnou milión! :-D

Mě překvapuje něco jinýho. Jsou to řidiči velkých rychlých SUV, kteří jedou rychle aniž by ( řekněme 70% z nich) tušili, že už se blíží situaci, ze které číhá průser. V prosinci jsem jel do Norimberka. Bylo mokro, deštivo, pár stupňů nad nulou. Na velké části dálnice není limit. Je tam ale dost kopců nahoru, dolů a táhlých zatáček. Řídil jsem zrovna nové BMW, které umí jet 250 km/h bez mrknutí oka a bez omezovače by třístovku skutečně přesáhlo. Byl jsem trochu překvapenej, když jsem jel v té slotě střídavě 160- 210 km/h podle provozu, poctivě se zařazoval do pravého, kdykoli to jde (vážně to dělejte, neblokujte rychlý pruh i když jedete rychle) a v jednom úseku jsem zhruba ve dvoustovce natrefil na SUV Mercedes, který se přibližovalo. Tak jsem ho velkoryse pustil, v pravým bylo chvíli volno a pak se zase zařadil za něj. Mydlil to nějakých 220, přes vodní tříšť viděl pochopitelně daleko víc než já z nízkého kupé, ale tuším, že neměl ponětí o tom co by se stalo, kdyby náhodou v tom oblouku chytl aquaplanning. Já prostě nerad riskuju, možná jsem posera, ale současně si myslím, že rychlá SUV dodávají řidičům často falešný pocit bezpečí a ztrácejí soudnost.

Dobře je to vidět, když jedu starým Poršákem. Taky umí až 280 km/h. Ale prostě tu rychlost, i když je to obyčejná stošedesátka vnímám jako rychlost, poznám povrch po kterým jedu a auto mi dá všechno vědět. Takže ve výsledku, když je sucho a není provoz tak je cokoli nad 220 vlastně docela zážitek. Vnímáš to jako vysokou rychlost...

Kdy jsem si párkrát řekl, že to přeháním je na okresce, když občas člověk chytne rytmus, má chuť jet rychle a to tempo už je pak spíš vhodný na uzavřenou trať. Ale i tak jsem nikdy do rizika nešel. Resp. jednou jsem se hodně zastyděl, když chtěl kamarád svézt v lotusu v neděli brzo ráno na oblíbeném notoricky známém úseku a já to vzal na některých krátkých rovinkách fakt až moc. Žádná krizovka nic takovýho, ale pak jsem si uvědomil, že takhle ne. Že to bylo už moc a když by se náhodou něco nepovedlo, tak se můžeme klidně i zabít. Chce to jezdit prostě přiměřeně a hlavně se nenechat vyhecovat... Nikdy a nikým.

Největší riziko vidím v předjíždění. Kór když jede pár aut co jedou spolu za sebou. Každý předjíždí totiž striktně sám za sebe. V autě ( na motorce ti kamarád vpředu může ukázat rukou volno, ale pořád to chce udělat rozhodnutí vždy sám za sebe) Prostě jednoduchá věc: kam nevidím, tam nepředjíždím. A čím míň výkonný mám auto, tím větší pozor si dávám. A taky to chce rozumně se netlačit na toho předjížděného. A současně počíta vždycky s tím, že předjížděný je zakomplexovaný kokot. Ti lidi vážně reagují zkratkovitě. Vidí za sebou sporťák, jeden předjede, druhý čeká až bude volno. A ten předjížděný z poklidné jízdy tou svojí šnečí osmdesátkou udělá závod gumball a tu svoji TDI starou oktávku voroštuje v momentě, kdy se rozhodneš předjet ty. Tihle lidi by za to zasloužili dostat do držky, ale dělají to a x krát jsem takové kokoty zažil. Je dobré s tím počítat. Dělají nebezpečné věci i motorkářům.

Takže za mě : rychlost s rozumem , chce to přemýšlet a počítat s tím, že ostatní na silnici jsou kokoti co tě chtějí zabít. Často to tak není, ale občas se vážně vyskytnou. A vesnice vždycky vypustit a jet na volno, tu padesátku prostě dodržet. Vypatí se to. Jednou mě před auto vjel malej kluk na kole. Už je to dýl. Jak se lekl, spadnul mi přímo před nárazník a protože jsem v tý vesnici jel fakt na volno a pomalu, akorát jsem to dobrzdil. Vyšlo to tehdy dobře a já od tý doby věřím, že v těch vesnicích je ta 50 ( myslím uprostřed a v méně předhledných místech) naprosto správně. 90 je naopak pro mě čistě orientační údaj, to samý 130 po dálnici.

reagovat
Kuře
02. února 2020, 23:40
0

Ty seš mi tu ale rozepsal;D

Máš naprostou pravdu s těmi SUV, ono ty auta jsou sice i v dost extrémních podmínkách neuvěřitelně stabilní, což jim právě dává ten pocit neohroženosti, ale fyzika je holt fyzika a to auto je stabilní jen do chvíle, než dostane smyk. A pak už s tím neudělaš nic.

Další věc je, že dneska ta bezpečnostní magie je tak neuvěřitelná, že když něco trefíš ve 100-120ti, tak to nemusí mít tragický konec, pokud teda netrefíš zrovna betonovou zeď nebo kamion v protisměru... Zato ale když něco těšíš ve dvoukilu, tak už ti nepomúže nic...

krab
02. února 2020, 23:53
3

Já myslím, že to téma už tu párkrát bylo, ale je zajímavý a pořád aktuální. Tak jsem chtěl přispět pár poznámek...
Jo, ty SUV jsou vážně takové. A ono vůbec takřka cokoli nového.

Jako v těch dálničních zatáčkách bych u Ambergu rozhodně za mokra v 20 letým sporťáku co mám nejel ani tak rychle jako v té nové 850tce. Spíš tak o 25% pomaleji, protože bych přes volant a sedačku vnímal co dělá auto pode mnou. Kdežto v těžkým 4x4 kupé to můžeš mydlit s pocitem, že je to v pohodě... A když máš 4x4 SUV, které má navíc velká kola a ty sedíš o půl metru výš a máš daleko lepší rozhled, tak to ti dává ještě větší pocit neohroženosti. A bojím se, že na to hodně těch řidičů hřeší, respektive oni nevědí. Auto jim nedá najevo žádnou nervozitu, pocit, že se blíží nějaký limit přilnavosti, tak drží plyn dál...

Jinak ale fakt nemám pocit, že ta rychlost je to nejpodstatnější. Spíš fakt bacha na to předjíždění a na agresivní hovada kolem. Třeba v tom Německu to tak není. Navíc ti lidi jsou zvyklí jezdit rychle a umí to podstatně líp než Češi. U nás je problémem vzájemná tolerance a z toho i vycházejí ty problémy - nepochopení zipu, bezdůvodně pomalá jízda v rychlém pruhu a zejména aktivní bránění v předjetí. To je za mě jeden z nejzávažnějších dopravních přestupků, přitom to nikdo neřeší ani mediálně...

Woyta
03. února 2020, 01:28
2

No SUV jsou "stabilni" jen diky vyvoji ESP. Nevhodný rychlý manevr a uz se kutali. https://www.youtube.com/user/km77video Jinak co se tyce rychlosti tak ani nizka rychlost neni nezpecna. Pokud je povolena rychlost nizka, pak se ridici mene venuji rizeni a nehodovost stoupa. Takze najit optimum je problem. Pokud se bavime o dalnici tak 150 mi prijde jako prijemne cestovni tempo a asi bych nevidel velky problem kdxbx to bylo treba jen v levem pruhu povoleno. A ano nejakou dobu jsem lital i na nemeckem autobahnu. Tam bylo nase cestovni tempo asi 170 pokud bylo volno. Za prihodnych podminek, prazdna silnice a svezi ridic jsme mazali i pres 200. Ale chce to uz nejakou moralku provozu a urcite navyky. Ale taky se mi stalo ze mi to tam nemec svihnul bez kouknuti do zrcatka. No moc nezbyvalo pri rozdilu rychlosti 50kmh+. Rychlost samotna neni problem. Neprimnerena rychlost je problem.

JohnyLBC
03. února 2020, 13:56
0

a hlavně když si představíš tu váhu a vysoké těžiště, a následné chování při jakémkoliv manévru... už jen ubrzdit to na kluzkém povrchu. Je to prostě rozjetá dělová koule.
Mám služební SUP3 combi a to auto je sice na řízení totálně gumové, ale je relativně dost stabilní v rychlosti a když v 200-230 pustím volant, vůbec nic se neděje, směrová stabilita je dobrá. Ale co se třeba nedá odhadnout je povrch na kterém jedeš. Odezva ve volantu je pořád stejuně gumová na suchu, mokru, sněhu i ledu. Moje staré Legacy MY07 mi dávalo na tohle skvělou zpětnou vazbu, a když byl na dálnici sníh, přesně jsem cítil to odlehčení a přelom, kdy se kola přestala odvaloval a začal "let". Tenhle feedback u Superbu neexistuje, takže když je horší počasí, prostě zvolním. Pak ale vidíš ty neohrožené GLS a X5, X6 a různá Qéčka jak se řítí na mokru, sněhu, a představuji to asi dobrzdí když přeženou nájezdovou ryhlost v odbočovacím pruhu nebo v zatáčce :)
V zásadě jezdím rychle pouze tam kde vidím a kde je mi to pocitově příjemné. Kde nevidím, nejedu rychle a už vůbec nepředjíždím.

beastar
03. února 2020, 18:51
0

Krab: Půl hodiny zpátky jsem z toho směru dojel. Celou cestu hnusně. Vítr a déšť sem, tam mlha. Skutečně těch bláznů není moc, ale sem tam taky koukam. Je vtipný když jedeš v 300hp autě úplně v pravým za novým Porsche asi 165 max. A v levým tě míjí auta jako Insignia kombi ve 200+ kmh. A to ten Opel ještě patřil k tomu pochopitelně lepšímu. A o značce na autě to není. To je skoro jedno.

Já jezdím docela rychle, ale fakt s rozumem. A hlavně přizpůsobuju to počasí a typu silnice. Možná proto furt žiju. Tyhle ego huntery nechápu. Aquaplanning, kamion, nepozornost a končíš. Brzdy už nad 160 stejně neřeší nic. A tyhle auta jako Q8 a tak... To je o řidiči no. Ono v tom nic necitis... Ani odpovědnost za životy ostatních v provozu.

ma
martinw
03. února 2020, 08:16
1

Na dálnici s takovými magory je občas nutné počítat, v nejhorším Vás objedou zprava ale OK. Víc mi ale vadí na okreskách takový ty místní vidláci co to tam mají najetý a v nějakém starém střepu to valí svých 120kmh a spoléhají že "za tou mírnou zatáčkou bude vše ok" - je to víc nebezpečný než jízda na dálnici. Stejně tak nechápu že je skoro standartem uhýbat částečně do odstavnýho když někdo na dlouhý rovince předjíždí proti Vám, typicky cesta z prahy na špindl kde se jede přes Jičín, Novou Paku, Vrchlabí - v sezoně je to masakr "kdo jede rychlejc ma proste prednost a basta".

reagovat
Woyta
03. února 2020, 08:49
0

Tam jezdi hodne polaku. Od tech muzes cekat nejvetsi prasarny. Ale ti jezdi hlavne v patky a nedeli. Pres tyden spise jen kamiony. Nejhorsi to je kolem stridani smen v skodovce. Jezdi tam hodne hovad co litaji do Vrchlabi ci MB do skodovky.

Fa
Fandatik
04. února 2020, 10:37
0

Co máš proti uhýbání? Já jsem rád, když mi třeba z HK na Jičín nebo za Jaroměří na Trutnov uhnou. Za prvé mám jistotu, že o mě ví. Za druhé se tam vejdem i tři.
Když jedu v dodávce, tak uhýbám a ještě dám třeba blinkr aby dotyčný za mnou věděl a mohl jet.

ma
martinw
04. února 2020, 16:50
1

Ty za mnou pouštím pokud je to pro mě bezpečné ale mluvím o to že si vynucuji řidiči co predjizdeji proti me abych já uhnul jinak se jako srazime... To je ohrožování.

Woyta
04. února 2020, 21:18
1

Pokud mi to nejede, tak uhnu aby ti nervozni za mnou lepe videli a zbytecne neohrozovali ty v protismeru. Pripadne ukazu blinkrem, ze muzou. Pres caru jedu jen kdyz si to nejaky idiot v protismeru vynucuje. Sranda je kdyz se takovi idioti potkaji dva. Ctyri auta na dvouproude silnici nejsou zrovna prijemna situace. Jo a stalo se mi to u Lipy na tom horizontu.

Stanley
03. února 2020, 08:52
0

Já věřím, že se dá jet bezpečně přes 200 na správné cestě. Druhá věc je, že člověk nikdy neví, jak se zachová ten předjížděný. Ať už od lemplů, co jen nezvládají řídit, až po ty, co vám to tam fouknou jen tak, protože co máte být rychlejší než on.
Limity 50/90/130 beru jako adekvátní. Sám sice jezdím rychleji, ale systém holt musí být nastavený střízlivě. Auta máme rychlejší a bezpečnější, ale reakce se nám nezrychlují.

reagovat
Kuře
03. února 2020, 11:47
1

Ano, já souhlasím že jde jezdit bezpečně i přes 200, ale jde o to kde.
V Čechách jen na pár místech a nějak hodně přes 200 nikde.

Jasně že někde v Australským vnitrozemí kde nemáš v okruhu 40 kilometrů ani strom, nic, tam si klidně polož cihlu na plyn...

sheogh
03. února 2020, 09:15
1

obecne 270 na mestskym okruhu je fakt hodne. Druha vec je, ze nejspis prehani. V opravdu 270 v provozu by mel nejeden takovej "drsnak" hnedy trenky tak akorat... Taky jsem si parkrat zablbnul, ale vzdycky se snazil tak, abych si maximalne rozbil hubu sam... Maly, bocni okresky, kde v nedel dopoledne nejede defakto nikdo... Po dalnici, kdyz neni husto, tak k tech 180-190 jo..
Na autobahnu jsem taky zkousel co to da, ale auto limitujici nebylo :-) holt srab (a ne-az-tak-uplne-top-stav letnich pirelli) :-D

reagovat
Kuře
03. února 2020, 11:49
0

Hele, oni někdy i ty okresky pozlobí, ale samozřejmě s tebou souhlasím, to jsou místa kde si i já zyblbnu;)

JohnyLBC
03. února 2020, 13:41
0

To máš podobné jako s plnou čárou a úslovím “plná čára není zeď”. Občas ji přejedu, ale musím tam fakt vidět s rezervou a mít výkon. Pokud ale nevidím, nepředjíždím ani tam, kde je přerušovaná. Stačí horizont a za něj se schová auto ani nevíš. S rychlostí je to podobné, jezdím tak nějak pocitově. I přes 200 se podívám, ale musí být podmínky... provoz, počasí, teplota, přehlednost apod. Jinak jak stárnu, zklidňuji tempo. A další faktor je i ten, když se dokážeš svézt o víkendu na prázdné okresce, nemáš tolik potřebu takhle jezdit přes týden v provozu.

reagovat
Pochtli
03. února 2020, 14:00
4

U mě je pocitová maximálka pokaždé jinde - záleží vždy na kombinaci možností auta, povětrnostními podmínkami, mým rozpoložením/zdravotním stavem a zda jedu sám či s někým.

reagovat
David Střítežský
03. února 2020, 15:14
1

270 v Audi je mozny, omezovac je jen software - jde vypnout, nektery ostry verze ho maji aji z vyroby posunutej, spis zalezi na verohodnosti vypravejiciho

reagovat
Kuře
03. února 2020, 15:19
0

To samozřejmě vím, však jsem taky ani trochu nezpochybnil 270, ale 300. A tam bych si úplně nemyslel že to ta minulá S5ka dá s omezovače nebo bez... ale jak říkám, třeba jo...

beastar
03. února 2020, 18:54
0

Dá to...

Vavris Vavrisovic
03. února 2020, 15:18
3

...a přesně proto jezdím tím, čím jezdím... I když i ta malá mrcha už mi občas připadá rychlá až moc.

Kde je ta hranice nepůjde nikdy stanovit. Je třeba mít vždycky rezervu, která umí pohltit většinu situací, kdy se přihodí něco nečekaného. (záměrně nepíšu všechny, protože to nejde nikdy)
Je pravda, že do značné míry to závisí na autě, ale jen co se týká pocitu sucha a bezpečí. Ve výsledku rozhodují brzdy a z 270 se brzdí dost špatně nezávisle na autě. Na druhou stranu, docela si dokážu představit, že těch 270 na dálnici působí v té S5 jako taková rychlejší pohoda… dokud to někdo nepošle do levého bez zrcátek…

Obecně mi ale dálnice přijde jako půl bídy. Krom toho, že někdo vpálí do pruhu bez podívání, to je docela inertní a stabilní prostředí, kde těch překvapení moc nenastává. To s okreskou je hranice morální přijatelnosti daleko ožehavější. Nejsou tam svodidla a metry šířky, naopak se vyskytují auta v protisměru, stromy, cyklisti, turisti… A dosáhnout v tomto prostředí na číslo začínající dvojkou vůbec není složité už v něčem tak dostupném, jako je moderní hot hatch.

A tady je jádro pudla. Ono to prostě nejde určit číslem, ale jen konkrétní situací na konkrétním místě. Nejsem svatý, svůj rekord na trojce mezi poli rači nebudu psát (i když jsem ho tady už asi jednou zveřejnil) a možná občas balancuji na vlastní morální hraně. Na druhou stranu považuji za důležité být ohleduplný a vždy počítat s tím, že v zatáčce může něco být, že za stromem může být schovaná rodinka cyklistů… že někdo vjede tam, kde nemá… že nikdo další opravdu není zvědavý na to, aby ho někdo ve 180 míjel na 6 metrů široké cestě. A z těch pár případů, kdy mě něco překvapilo, a které až na jednu výjimku vždy skončily bezpečným zvládnutím situace, usuzuju, že se mi to jakš takš daří. (Onu jedinou situaci, kdy jsem s testovacím BRZ potkal v zatáčce v lese obrovský traktor v protisměru, objel ho reflexivně #vubecnevimjak půlkou auta v příkopě a pak to musel trochu vydýchat, beru jako extrémně nepravděpodobný případ)

Důležité podle mě je se vždy trochu bát, trochu o sobě pochybovat a za žádnou cenu si nemyslet, že „už to umím“ – prostě brzdit ego, a sekundárně i samotnou jízdu.

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. února 2020, 15:41
2

Ještě bych k tomu dodal jednu věc, které jsem si v posledních týdnech všimnul - lid vůbec nepřizpůsobuje rychlost podmínkám.

Letošní zima mi přijde extrémní co se týče četnosti výskytu průhledného klouzavého sajrajtu. Potkal jsem ho tolikrát, že ani ten sníh mi pomalu nechybí, protože Miata na něm působí skoro jako F-Type V8 :D

Důsledek byl logický - citelně jsem zpomalil, protože mi povrch přišel zcela nevyzpytatelný. K mému překvapení ale spousta lidí nezpomalila a dál jezdila, jako by na cestě žádný sajrajt nebyl. A teď otázka - je horší někdo, pohybující se vysoko nad rychlostními limity nebo ten, který tolik nepřekračuje, ale vůbec neví/nepřemýšlí?

reagovat
beastar
03. února 2020, 18:57
0

Dobrá otázka. Často vidím stejné věci. Lidé jedou furt na mokru jak za sucha a tak dále. Snížená viditelnost mnohé nelimituje.

krab
03. února 2020, 19:36
0

To skutečně je. Ono takový to co je letošní zimu často, ráno mlha, inverze, černej asfalt, místy přimrzlej umí být zrádná věc. No a řidiči to nevnímají. To je stejný jako ten příklad s tou německou dálnicí za mokra. Ono tady by se hodilo víc kurzů bezpečný jízdy. Možná by stálo za to investovat třeba i do profi řidičů, kteří jezdí v práci denně pořád a poslat je jednou za čas na nějakej kvalitní kurz. I když pak ti zas vytvářejí vyloženě nebezpečný situace pomalí sváteční řidiči. Felda jednoucí po silnici první třídy 75 a drží se u levé středové čáry anebo mezi těmi pruhy trochu kličkuje, to je kolikrát taky velkej problém. Chce to prostě u toho ježdění myslet hlavou a zapomenout na nějaké to ego...

Cu
Curdin
03. února 2020, 18:22
0

Polemizovat nad tím jestli je rychlost s dvojkou na zacatku jeste bezpecna a kde - clovek asi prestane s urcitym vekem, mozna po nejaky spatny zkusenosti za volantem, nebo treba i tim ze si poridi deti a s nimi se stane účastník silnicniho provozu( at uz na kole, na prochazce nebo i jako jedouci jen v autosedacce). Pokud si ty rychlosti chce uzivat dal, presune se na okruh. Vetsinou pak doufa ze pri obycejne jizde po silnicni komunikaci nenarazi na nekoho kdo se jeste v polemice drzi nazoru, ze na nekterych usecich to jde.... takova týdenní staz u nektere slozky integrovaneho zachranneho systemu resici nehody by obcas nebyla od veci. Clovek pak zjisti ze staci rychlosti daleko nizsi....

reagovat
beastar
03. února 2020, 18:41
0

270 na okruhu je opravdu moc v čemkoliv i v noci a prázdna za jasné viditelnosti. I v Německu na dálnici za provozu je 200 už docela hodně. Vzhledem k tomu, že stačí aby ti do pruhu někdo omylem cuknul. Dnes mi pršelo jel sem maximálně 190 kmh a o riskantní situace není nouze.

Na okresce u nás do 180 to jde nějak ovládat. Potom je to o drzku i pro profiky. A nemyslím si že bych jezdil nevykonymi auty. Dnes jsem to jel úplně novým Meganem RS Trophy. A prostě ok. Jet 270 jde, ale reagovat na dění i třeba jen na dálnici je o setinach. Natož na okruhu. Buď ten typan Kecal. Nebo nemá pud sebezáchovy.

reagovat
GanGreen
03. února 2020, 19:48
0

Osobně to tipuju že ten člověk je prostě jen tlučhuba... A ačkoliv ho neznám, tak na mě působí dojmem že do je takovej ten debílek co něco plácá, jen aby byl zajimavej, a nebo je to totální arogantní kunda... :))
Prostě nic s čím bych chtěl mít cokoliv společnýho, na to pivo bych s ním nešel ;)

Každej občas zkusil co ta kara dokáže, ale takhle hrubě překračovat limit je vážně hazard.
Já osobně mám nastavený limity 50-110-150 když to provoz a podmínky dovolej...a když terorizuju svoje oblíbený okresky, tak se tam zhusta nepodívam ani na 100, protože se furt brzdí někam do zatáčky...

reagovat
fortress
04. února 2020, 08:12
0

Alespoň krátkodobě se dá se správným autem (500hp+) vytáhnout 250 skoro všude. Rozumné to není, ale lze to. Problém nastává když se k podobným rychlostem chce dostat majitel nějakého střepu bez brzd a ještě k tomu si to natáčí na mobil.

reagovat
Radim Nemec
04. února 2020, 08:38
0

Musel bych se podivat na nejaky statisticky vyznamny vzorek, ale vsadil bych se, ze se na nem bude dat aplikovat pravidlo 80 percentilu. Proste za dane situace na danem miste je spravna rychlost jaka by z te analyzy vysla. Kdyz nechaji v nemecku v noci omezeni na 80 kvuli pracem na silnici, tak tam jedou vsichni aspon 100. Mozna jsem mel stesti, ale v takove pripade se proste zaradim do vlacku a svou rychlosti nikoho neomezuju a neohrozuju. A plati to nakonec i pro opacnou cast te krivky.
Pevne verim, ze majoritni vetsina lidi je na ceste protoze potrebuje dojet odnekud nekam a ne proto, ze se potrebuje programove zabit. Jsou na ceste ignoranti a ... udove? Jsou. Jde je nejak prevychovat? Tezko rict, ale od toho maji byt rozumne silove slozky a postihovat primarne ty, co to s tou pozici na te gausiane prehani. Muzeme se tak maximalne snazit jit prikladem v nasem okoli a rodinach, neverim, ze to nekdo vyresi od stolu. Podle me je to jenom o osobni zodpovednosti. A zakladech fyziky.
-
Komentář upraven 4. 2. 2020, 08:41:58

reagovat
Perníček
04. února 2020, 12:01
0

Ono neskutecne zalezi na vsech podminkach a okolnostech. Kdo si troufne litat po dalnici za plneho odpoledniho provozu pres 220 je bezmozek. Typickym prikladem je jeden parkourovy youtuber, co si poridil A7 a mel nutkani se pochlubit svym "ridicskym umem" svym detskym divakum na YT. Videl jsem ten sestrih a kdyby nekteri ridici nemeli dostatek rozumu a odhadu, tak jeste ted lezi v nemocnici.
Chce to u toho premyslet, brat v potaz stav vozovky, jestli danou "trat" znam, jake je pocasi, jaka je hustota provozu a jesti vubec neceho takoveho to auto a ja jsem schopen. Kdo si za volantem neveri, tak at se na to s prominutim vysere. Chce to byt porad pripraveny, ze kdykoliv muze do silnice vbehnout zvire, nebo nekomu z ridicu "rupne" a soupne to do toho vaseho pruhu, protoze ne kazdy sleduje provoz kolem sebe. Je to smutne, nemelo by se tak dit, ale je to tak.
Nedavno jsem si opet zkousel jet pres 200 v noci, takrka prazdna silnice. Mohl jsem si dat osobni maximum, ale ve 2/3 rovinky byla v pravem pruhu prevozova sanitka. Radeji nez letet dal pres 200 a riskovat, ze i ridic z povolani muze najednou cuknout a vletet mi tam, tak jsem radeji zbrzdil na takrka pohodovych 140... Jsem pro ryhclou jizdu, ale zbytecne az moc riskovat radeji ne, to stejny plati o rezani zatacek na okreskach, kde to clovek nezna a jede jenom tzv. na oci nebo podle GPS.

reagovat
J.K.
04. února 2020, 18:31
-1

Dle mého je s navyšujicím se výkonem aut třeba i rozdílných schopností než dřív. A přitom autoškoly ani obecná výchova toto vůbec nereflektují. Proto jsem pro to zavést řidičské průkazy se skupinou řekněme "B1" pro vozy nad 100kW. (Podobně jako je tomu u motorek) Pro jeho získání nebude potřeba prokazovat znalosti dopravních předpisů, ale schopnosti řízení takového vozu. Samozřejmostí bude povinnost absolvovat přípravný kurz, což by byl mix "Školy smyku" a "Školy sportovní jízdy".

reagovat
Kuře
04. února 2020, 18:43
1

Dejme tomu že smysl to dává, ale tých 100Kw (vím, byl to jen příklad) je strašně málo, to už by to dneska musel mít skoro každý...

J.K.
04. února 2020, 19:47
-2

Přesně tak. Běžná Octavia se do limitu ještě vejde. Velké sedany a SUV už ne. Sakra 100 kW je 136 koní. To dřív měly jen sporťáky.

Nikdy nezapomenu na mou první školu smyku, kdy jsem poprvé na vodě krizově zabrzdil s širokými pneumatikami. Ptám se instruktora, co to jako má být. A on zcela klidným hlasem, že je to normální. Že na vodě jsou široké Goodyeary mnohem horší než úzké Barumky, které vodu takzvaně proříznou. Jsem si jist, že nejen o tom majitelé všech těch po dálnici v dešti se řítících SUV nemají ani ponětí. O tom, že v takových situacích jim ani pokročilý brzdový asistent nebude moc platný.

A pak jsou to zkušenosti s mladíky za volanty S5tek, M3, atd, kterých každým rokem přibývá. Sotva se naučili jezdit na kole, do sedla koně se bojí, ale už mají pod nohou stovky kilowatt. Rodiče pro ně chtějí to nejlepší.

K získání skupiny B1 bych přidal i věkový limit, jako je tomu u motorek. 21 let. Ať se nám tahle nová zlatá mládež hned nezabije a hlavně, ať nevezme nikoho s sebou.

Kuře
04. února 2020, 21:29
1

Věkový limit podle výkonu 100Kw? A čip co hlídá jak jezdí bude kdy?

J.K.
04. února 2020, 22:24
0

Ach jo, Kuře. Máš tohle zapotřebí? Typický argumentační faul "slaměný panák".

Nepíšu o žádných čipech. Píšu o tom, že všichni, kdo řídí silná auta, což jsou dnes už i velké sedany a SUV, by se s nimi měli nejdřív naučit řídit. A nenaučí se to žádným přemlouváním nebo apelem na jejich "slušnost".

Nevím, proč bychom to, co již funguje u motorek, nemohli zavést u aut.

ickxs
04. února 2020, 22:59
0

No ja nevim...jezdim hodne, jak autem, tak na motorce a mozna i nekolik let (!) uz jsem nepotkal nikoho, kdo by jel nebezpecne rychle....
Nemluvim o jinych prestupcich a nezodpovednosti atd...
Prijde mi, ze je dnes provoz velmi klidny a pomaly (ne vsak plynuly)..
Dokonce ani v hezkych silnicnich usecich si nepamatuju, kdy bych nekoho videl to kropit

Najezdim 50t. auto a 10t. moto.

Asi kazdej jezdime jinde

reagovat
ickxs
04. února 2020, 23:10
0

Jinak kolik je hodne...?
Hodne je tolik, kdyz tou rychlosti ohrozujes ostatni.
A to muze byt 20kmh az 300kmh

Ja nehraju na zakonny limity, ale ty rychlosti jsou dany z nejakyho duvodu. Vemte si..na silnicich se pohybuji ucastnici od dedy s favoritem az po napr. lidi se zavodnimi zkusenostmi v porsche. Ale bohuzel musi byt limity nastaveny jednotne, vzdy to pro jednoho bude moc a pro druheho malo. Proto neexistuje spravna odpoved, adekvatni rychlost je tehdy, kdyz po zahrnuti promennych jako jsou pocasi, silnice, auto a jeho stav, zkusenosti ridice a jeho aktualni stav (unava, nemoc..) okolni provoz...tak vzdy musi byt auto pod 100% kontrolou. Pokud neni, je rychlost prilis vysoka.

Marek Brunner
09. února 2020, 11:41
-2

Já si myslím, že 50 v 75% případů je zcela správná rychlost, kterou se snažím dodržovat (max 60, ale to je přece 50 v reálu.) výjimkou je hodně ulic v Praze, kde je 50 naprosto zbytečné jet a přesto je to omezené, ať už radarem, či typickým místem, kde lze potkat nenápadné Octavie či jim podobnou havěť (Chlumecká, 5. května, Kolbenova, zkrátka takřka vše, kde jsou dva pruhy). Radary jsem se naučil, kde jsou, tam, kde to neznám, používám Waze, pro jistotu.
90 mimo město je podle mě přežitek, valná většina silnic první třídy je v dobrém stavu, rovná, a lze tam jet daleko více, výjimkou je noc a výskyt divoké zvěři, kdy je na některých úsecích 90 km/h možná zbytečný risk. Na silnicích vyšších tříd..no, ty jsou občas v takovém stavu a tvarování, že je někdy 90 oprávněná rychlost, ale rovné úseky si zaslouží vyšší rychlost.
Dálnice jsou úplně jiná kategorie nesmyslnosti, věřím, že na mnoha úsecích našich dálnic lze nastavit rychlost 160 km/h, aniž by to navýšilo nehodovost. Nevím, neomezené rychlosti na dálnicích mi nepřijdou někdy ok ani v Německu, ale tady bych je určitě nechtěl, už kvůli pánům jako je ten zmiňovaný majitel S5.
btw, jo, jsou místa, kde se dá na okruhu jet 270, jde to i na Jižní spojce, ale neznamená to, že by to měl rozumný člověk zkoušet. Už 160 mi přijde někdy na Jižní spojce dost, nedokážu si představit skoro dvojnásobnou rychlost.

reagovat
Ju
Junior
09. února 2020, 12:36
0

povšimni si, že kdo má v píči (jako pán S5) ten se na zákonej limit neptá...