načítám data...

Tuning let osmdesátých aneb Nic není dost šílené

Dnešní automobilový trh nabízí nepřeberné množství modelů, verzí a provedení. A komu ani to nestačí, ještě je tu široká nabídka individualizace v podobě polepů, kombinací barev a dalších prvků. Nebylo tomu tak ale vždy.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V osmdesátých a devadesátých letech evropský automobilový průmysl vzkvétal, přesto nebyla nabídka modelů ani zdaleka srovnatelná s tou dnešní. Kdo toužil po opravdu osobitém voze, musel pro něj k úpravcům. Tady byla situace přesně opačná. Zatímco výrobce nabídl několik odstínů laku karoserie, v lepším případě i nějakou tu barvu do interieru a pár typů kol, které se ale na první pohled příliš nelišily, u úpravců bylo možné cokoli. A tím myslím opravdu cokoli.

Pravým rájem tuningu se stalo Německo. Možnosti přizpůsobit vůz vlastnímu vkusu zde byly nekonečné. Začínalo se skromně, potahy sedadel či volantu, dále tu byla různá křídla, světla s módními kouřovými skly a tak dále. Pokud byla vaše touha po odlišnosti a bankovní konto ještě větší, přicházely na řadu celkové úpravy.  Dnes působí kreace předních úpravců z osmdesátých a devadesátých let poněkud nezvykle. Nebo nevkusně. Nebo prostě naprosto šíleně. Ale byla to zkrátka jiná doba…

BB Auto

Jednou z ikon tuningu byla bezpochyby společnost BB Auto. Založil ji Rainer Buchmann v sedmdesátých letech a do povědomí vstoupil svou úpravou Porsche 911 turbo, které pro společnost Polaroid přetvořil v targu s výraznými pruhy v barvách duhy. Plakáty s ‚duhovým Porsche‘ si okamžitě našly cestu do pokojů všech mladíků, jimž v žilách koloval benzín.

Duhové pruhy – původně ve své podstatě jen reklamní polep Polaroidu – byly od té chvíle s BB Auto pevně spjaty a objevovaly se znovu a znovu. Se zakázkami na úpravu vozů se u BB Auto roztrhl pytel. Kromě Porsche se začaly přestavovat i vozy Mercedes a občas i nějaká jiná značka. Přesto ve středu zájmu BB zůstalo vždy Porsche. Přestavovat různé modely této značky na kabriolety či targy se stalo zdejší vášní. Zvláštní pozornosti se u BB dostalo modelu 928. Ano, samozřejmě, vůz přišel o střechu. Kromě kabrioletu vznikla i targa. Tedy ona to nebyla tak úplně targa, automobil dostal pouze dva odnímatelné střešní panely, mezi kterými byla pevná vzpěra (tzv. T-top). Ta však nesla obsáhlé ovládání audioaparatury (pochopitelně značky Clarion, jiná ani nepřipadala v úvahu) a telefon. V roce 1979 to byl sen.

Druhou značkou, která se v dílnách BB cítila jako doma, byl Mercedes-Benz. Asi nejpozoruhodnější kreací na téma úprava Mercedesu se stala hned první zakázka. Za základ posloužil Mercedes 600 ‘Grosser’, už tak dosti opulentní a okázalý stroj. V BB jej však pro potřeby krále Saudské Arábie řádně upravili. A věřte mi - červený lak bylo na celé kreaci to nejméně nápadné. Design vozu se inspiroval automobily ze třicátých let. Tedy spíše byl obestavěn inspirací třicátými lety. Z už tak obrovské limuzíny tak vzniklo něco… No posuďte sami.

V BB se však nespokojili jen s přetvářením existujících modelů. Kombinací techniky Porsche a Mercedesu vzniklo jejich mistrovské dílo. Eberhard Schulz, konstruktér, který k BB přešel přímo od Porsche, si splnil svůj sen, když postavil vlastní supersport.

Automobil s označením CW 311 vycházel ze zkušenosti s prototypem Mercedes C111, na kterém Schulz (jaká náhoda) v minulosti též pracoval. Motor od AMG, části zavěšení od Porsche, zbytek BB. Narozdíl od jiných kreací lze tomuto počinu těžko cokoli vytýkat.

 

Gemballa

Uwe Gemballa začínal s úpravami Volkswagenů, brzy však přešel – podobně jako Buchmann – na Porsche a Mercedesy. A nezůstalo jen při tom. Jeho řádění neunikly ani vozy BMW, Lamborghini či Ferrari. Poznávacím znamením Gembally byly nasávací otvory na bocích karoserie po vzoru Ferrari Testarossa. Musely být všude. Většinou sice neplnily žádnou funkci, avšak posedlostem se v těchto dobách meze nekladly.

Problém přišel pochopitelně s úpravou Ferrari Testarossa. Jak umístit na karoserii italského supersportu nasávací otvory z vlastní dílny, když vůz má obdobný prvek již z výroby? Nijak, originalita musí být za každou cenu, za to si zákazníci úpravce platí. Proto snad jediným sporťákem bez nasávacích otvorů s žebrováním po vzoru Testarossy, který opustil dílnu Gembally, byla právě upravená Testarossa.

Čím však Gemballa proslul nejvíce, jsou interiéry. Dokonalé zpracování, exkluzivní materiály a výbava za hranicí představivosti tehdejších motoristů. Do interieru vozů od Gembally si našly cestu obrazovky couvacích kamer, špičková audioaparatura včetně měniče (na kazety pochopitelně), televize a dokonce i počítač.

Známou se stala úprava Porsche 911 pojmenovaná Avalanche. Automobil dostal po technické stránce pouze lehké úpravy, avšak bodykit byl nepřehlédnutelný. Příď mohla nést výklopné světlomety, nabízel se i aktivní aerodynamický prvek a případně i druhý pár výklopných světel.

Ostatně model Avalanche – postavený na základě aktuálního modelu 911 – je v nabídce dodnes.

 

DP Motorsport

I v DP se zaměřili na úpravy Porsche, narozdíl od Gembally si však potrpěli spíš na úpravu jízdních výkonů. Bodykitům pro 911 a 928 dokonce nelze upřít jistou funkční eleganci sportovního vozu.

Zvyšováním výkonu motorů se však zabývaly stovky firem a  DP stojí za zmínku z jiných důvodů. Úpravy supersportů, jak je prováděl Gemballa, ani stavba vlastního stroje se nezdály DP dostatečné. Supersport jejich závodnické duši nestačil. Potřebovali nefalšovaný závodní automobil. V DP se podobných nápadů nikdy nebáli a tak se zkrátka pustili do úprav, díky kterým by bylo možné vyrazit se závodním speciálem Porsche 962 do běžného provozu. A ono se to podařilo. Skutečně.

Tuning i společnosti zabývající se tuningem žijí dodnes. Jen jejich sláva už není tak velká. Automobilky samy poskytují zájemcům vylepšené verze svých modelů, někdy dokonce i pod jménem některého z dřívějších samostatných úpravců (AMG). Tuning dnešních dní je v porovnání s koncem minulého století spíše umírněný, šílené kreace již nezdobí stěny chlapeckých pokojů. Jistě, ani dnešní Gemballa či Brabus nepůsobí na parkovišti dojmem nenápadného vozu, přesto pro to opravdové šílenství musíme zpět do let osmdesátých.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
18. srpna 2017, 13:34
1

Parádní článek. Tohle období mám hrozně rád právě díky tomu, jak nevkusné věci v něm vznikaly. Kombinace těch "retrofuturistických" interiérů a laminátu všude se mi strašně líbí, i když na svém autě bych to nechtěl (kvůli údržbě).

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. srpna 2017, 13:43
2

To jsou šílený kreace. Ještě, že je ta doba pryč. Mimochodem, Uwe Gemballa skončil dost neslavně. Policie ho našla zabaleného v igelitu v hrobě, svázaného a s prostřelenou hlavou někde u Pretorie v JAR. Údajně v tom měl prsty Radovan Krejčíř, ale nikdy se to neprokázalo.

reagovat
BobAsh
18. srpna 2017, 13:56
1

Jo, pravděpodobně Gemballa dojel na to, že dělal "byznys" s Krejčířem - tuším mu posílal v upravenejch Porschích kokain nebo prachy, nebo tak něco.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. srpna 2017, 13:58
0

Přesně tak. Posílal mu v autech drogy.

briza
19. srpna 2017, 13:45
0

Drogy ne, prachy.

beastar
19. srpna 2017, 16:16
0

Říká se to. Skutečnou a celou pravdu zná jenom Krejčíř a možná několik dalších. Každopádně kolem těch aut se dělá a dělá spoustu špatných věcí ... až to občas dopadne takhle.

Sh
Shackall
20. srpna 2017, 23:18
0

Podle Kmenty Krejčíř od Gembally pár aut koupil. Pak oběma spadl exkrement do ventilátoru - Krejčíře zabásli a pak jim utekl do JAR. Gemballa utrpěl krizí roku 2008. V té době byl Krejčíř už v JAR a docházely mu prachy. Ale současně měl na tajném kontě ve Švýcarsku nějaký ten milion USD. Ale jak to poslat do JAR? I kdyby to nezabavili, tak by se to muselo zdanit. Tak se domluvili, že Gemballa udělá v autě tajné schránky, ty vycpou prachama, a pošle to Krejčířovi do JAR. Nicméně Gemballa se lekl, přestal s Krejčířovými lidmi jednat a auto sice do JAR poslal, ale bez peněz. No, Krejčířovi bouchly saze a pomocí známých mafiánů vlákal Gemballu do JAR, tam se pokusil z jeho ženy dostat výkupné milion EUR jako odškodné. A když to nevyšlo, udusili ho. Co je na tom pravdy těžko říct, nicméně Krejčíře čeká v JAR druhý proces, kde by se mělo řešit i tohle. (Gemballovi vrazi už sedí). Obžaloba si dává na čas - spěchat nemusí, Radek už dostal pravomocně 35 let, odsezeno i s vazbou má zatím 2...

Pólin
18. srpna 2017, 13:53
1

Mám za to, že to první Porsche a 4. Mercedes si zahrálo ve filmu "Únos aut". Je to nějaká německá bčková hovadina, ale když člověk poslouchá Schmitzera, který to nadaboval a člověk vypustí děj, tak je to docela sledovatelné... A zmiňují tam i to rádio Clarion... v 80. asi klasika:D

reagovat
Bigg.I
18. srpna 2017, 13:57
0

Tady byl někdo o minutu rychlejší - Mně se ten film líbil - i ten děj, asi jsem divnej.
Tady je na videu v akci obojí :)

Irwinek
18. srpna 2017, 19:07
0

No jo , Clarion byla tehdy dobrá značka, dostal jsem od strejdy ze švajcu do pežotka Clarion CRX 97 RM a záviděl mi ho kde kdo Zvuk byl dobrej i s originál pežot repráky, ale když jsem je pak vyměnil za Pioner, tak to už byla koncertní síň, a to navzdory tomu, že přední středopásy nebyly ve dveřích, ale ještě před nimi. Když mi drobka tenkrát vykradli, rádio vyrvali a protože nenašli panel, tak na něj alespoň dupli, oprava stála majlant a stejně už to pak nebylo ono, sekala se mechanika kazeťáku :-(
duhové porsche jsem měl jako model, a v jeho duchu pak fixem pomalovanou spoustu dalších :-D

beastar
19. srpna 2017, 16:19
0

Tak Clarion existuje dodnes a nedělá špatné věci. Fakt je ten, že stejně jako třeba Blaupunkt když dělal pro BMW dosáhl své "auto" fame už v letech dávno minulých. Jinak ten film je hrozná hovadina, ale dneska je to retro tak proč ne :D

Bigg.I
18. srpna 2017, 13:54
1

Je téměř trestuhodné nezmínit, že Porsche od BB a CW 311 si zahrály ve filmu Únos aut.
Jinak tuhle dobu miluju ( a to jsem ročník 94) - divné oblečení,divná muzika, knírky, delší vlasy :D paráda. Ty kreace jsou stejně ulítlé jako ta doba.

reagovat
JP
18. srpna 2017, 14:15
1

Super článek, díky! Jen ta část o BB Auto, resp. E. Schulzovi skončila přesně tam, kde začala bejt zajímavá - těsně před Isderou :D

reagovat
Honza Hamster Křeček
18. srpna 2017, 14:25
0

To už ale není tuning. Vlastně ani CW 311 sem moc nepatří, ale to v souvislosti s BB nejde nezmínit. Třeba se ale k Isdeře někdy ještě vrátíme.

Nimrod
18. srpna 2017, 17:13
1

pro mě je srdcovka koenig specials. bohužel aut jsem od nich viděl doslova pár, ale je pro mě nezapomenutelný, jak někdy před 15 lety měly ve výloze bbs kola s cenovkou v přepočtu za 300 000,- za sadu. tehdy jsme dojeli s tátou do mnichova zánovním fiatem cromou 2.0 i.e. kupovanou jako předváděčka za polovinu ceny tý sady :-) celkem by mi zajímalo, kolikátí byli jakožto úpravce nabízející 1000 koňový kit (byl pro testarossu)

reagovat
Woyta
19. srpna 2017, 21:16
0

Koukam, ze video, na ktere jsem narazil kolovalo celou redakci :)


Skladaci strecha na BB Mercedesu se proste musi videt v akci. Je to mechanicka nadhera.

reagovat
ro
rock
21. srpna 2017, 13:19
1

Pamatuju si, že mne coby dospívajícího kdysi v nějakým časáku (německá mutace Tuningu asi) sestřelila Testarossa od Koenig Specials.

Jinak jsem od té doby dospěl, takže z tuningu beru na milost tak možná Alpinu (o které si teda myslím, že jako jedna z mála dělá z originálu lepší auto) a to je asi tak všechno...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem