Do redakční pošty nám zase jednou dorazil docela zajímavý dotaz. Přiznáme se bez mučení, že jsme ho tam nechali chvíli zrát, ale právě teď přišel jeho čas. Tak tedy:
Znovu zdravím celou redakci,
sice jsem původně plánoval tenhle dotaz až na dobu, kdy to bude více aktuální, ale náhlá stagnace rubriky ptejte se, kdy poslední článek v ní byl před více než měsícem, mě donutila zamyslet se, co se to s mou oblíbenou rubrikou k čertu děje? To už vás to nebaví? Blbost, doufám! Tak vám asi prostě lidi nepíšou, a to já změním! Mám pro vás jedno ptejte se, a myslím, že rovnou docela pěkné.
Nebude to totiž nic ve stylu "vybíráme auto na tisíc způsobů", jak možná víte z blogu, já už sem si hračku koupil. Od vás bych chtěl poradit, co s ZRkem dělat, až napadne bílá peřina a venkovní teploty klesnou na úroveň vědě neznámou. Zkrátka a dobře, jak zazimovat auto? Mám garáž, není to nic super, stará kamenná, s plechovými vraty, navíc je to dvougaráž momentálně plná bordelu, to budu muset vyházet… Mám ale dojem, že jen tak tam auto strčit a nechat ho tam pár měsíců nestačí. Četl jsem diskuze například o palivu, jestli zazimovat s prázdnou či plnou, pak o tom popojíždění metr tam a zpět, velké diskuze o potřebě a zbytečnosti plachty, články o obraně proti kunám (v zimě? Wtf?) a spoustu dalších neužitečných blbostí ve kterých aby se prase vyznalo.
Proto poprosím a budu moc rád za radu od někoho kdo svou víkendovku přes zimu garážuje pravidelně, co a jak se má, a co je zbytečná kravina.
Předem moc díky a snad se Ptejte se zas trošku rozhýbe
Albis
Albertův “kuřecí” dotaz je právě teď, na konci října, kdy teploty začínají olizovat nulu a všichni houfně přezouvají na zimní pneumatiky, aktuálnější než kdy jindy. Elaborát ve stylu nejmenovaného českého automobilového novináře (jehož jméno začíná na V, končí na K a uprostřed je ACULÍ) zahrnující plnou nádrž, krycí plachty, pokládání stěračů a posouvání auta, aby se na pneumatikách neudělaly “plošinky” ale tentokrát nečekejte. V redakci totiž nemáme se zimováním aut příliš široké zkušenosti. Jak je to v kolektivu, kde má polovina lidí kabriolet, vůbec možné?
Spíše než vymýšlet, jak minimalizovat škody, které na autě napáchá půl rok stání v garáži se totiž snažíme dlouhému skladování prostě vyhnout. Vzpomínám si na loňský podzim. Tehdy jsem posledního října zazimoval kabriolet. Byla to moje první zima s autem beze střechy a tak nějak jsem vyrozuměl, že se to tak má dělat. Natankoval jsem “plnou”, navoskoval karoserii, přikryl vůz plátnem, vyndal baterii a nechal pootevřená okénka. Vůz jsem zaparkoval v temperované garáži, dovnitř dal látkový sáček s kočkolitem (kvůli nasávání vlhkosti) a bylo hotovo.
Takto vydržel kabriolet přesně týden. Pak se udělalo hezky, teploměr přelezl deset stupňů a já nevěděl, co s načatou nedělí. Složil jsem tedy plachtu, zapojil baterii, stáhnul střechu a vyrazil na výlet. Po návratu jsem zopakoval zimovací proceduru a…za týden se jel projet znova. A pak zase, taky jsem vyjel 22. prosince nakoupit nějaké ty vánoční dárky, 1. ledna bylo taky krásně, tak nemělo cenu nechat auto v garáži. V půlce ledna byla jedna moc hezká středa, první týden v únoru byl také fajn…a pak už vlastně přišlo jaro.
Nikdy jsem nevyrazil do sněhu, nebo soli, teploty byly většinou nad deset stupňů celsia a vždy svítilo sluníčko. Projížďky nebyly nijak zvlášť dlouhé, ale vždycky to bylo alespoň třicet kilometrů. Vše se hezky prohřálo, rozhýbalo a navíc to byl docela dobrý způsob, jak získat instantní dobrou náladu. Samozřejmě nedoporučuji tahat letní auto do sněhu, nebo břečky (i když František má trochu rozdílný názor, ale toho je třeba brát s rezervou). Většinou se alespoň jednou měsíčně najde nějaké to suché teplé odpoledne, kdy je záhodno letní auto provětrat. Letos se tedy nějak zvlášť zimovat nechystám.
Úplně bez doporučení ale tenhle dotaz nenechám. I když s autem vyjedeme jednou za měsíc, pořád je dobré držet se několika osvědčených pravidel. Určitě doporučuji nechávat ve voze větší, než malé množství benzínu. Není vyloženě nutné udržovat plnou nádrž, se svítícím hladovým okem ale víkendovku do garáže neodstavujte. Je záhodno dobít autobaterii (více o vlivu počasí na autobaterie a výběru té nejlepší najdete zde), dohustit pneumatiky na předepsaný tlak a rozředit letní ostřikovací kapalinu koncentrátem zimní. A to je, alespoň dle mého nejlepšího svědomí, asi vše. A že by zrovna MG ZR – vlastně celoroční hatchback – potřebovalo nějakou specialitu navíc si tak úplně nemyslím :)
Občas se potutelně bavím nad nekonečnými debatami o zazimování aut na fanklubu jednoho nejmenovaného roadsteru z Japonska, kde se sáhodlouze řeší, zda se má střecha povolit na jeden, nebo dva centimetry, zda se mají sundávat kola a vůz stavět na špalky a podobné špeky. Výsledkem je akorát to, že majitelé takto důkladně odstavených aut pak nervózně přešlapují za hezkých zimních dní u vrat garáže, zatímco méně vzorní kolegové prostě jezdí a užívají si svých aut.
Na Autíčkáři máme auta rádi a rozhodně fandíme všem, kdo se o ně chtějí patřičně starat. Občas mám ale neodbytný pocit, že svoje auta trochu podceňujeme. V létě je proháníme na okreskách a okruzích, taháme je skrz štěrk a kamínky u kraje cesty, když se vyhýbáme traktoru v protisměru, projdou nejednou letní bouřkou s kroupami, ostře zatáčíme, brzdíme, pneumatiky si občas trochu písknou, ale s nástupem listopadu je najednou začneme vnímat jako něco, co nemůže vyjet z garáže, protože před týdnem v Liberci padal déšť se sněhem.
A co si myslíte vy? Držíte auto po celou zimu striktně za vraty garáže, nebo občas vyjedete? Anebo jste jako František a s opovržlivým pohledem ke garážovým leštičům razíte heslo Ivana Draga? Podělte se s námi v komentářích.
martinw
31. 10. 2019, 08:23 1 reagovatIdeálně během léta kdy je horko a sucho udělat protikorozní nástřik podvozku a dutin, ať už budete jezdit v zimě nebo ne auto Vám poděkuje :)
Hansoff
31. 10. 2019, 08:54 8 reagovatJednou jsem letní auto zazimoval a od té doby stojí v garáži. Už to bude 7 let...
BigBen
31. 10. 2019, 09:07 1 reagovatJá bych nedělal nic, jednou za měsíc bych vyjel do krámu pro rohlíky. Moje nedávná neplánovaná praktická zkušenost je následující. Loni jsem naposledy natankoval v září. Na začátku října jsem strčil auto do garáže, že vyměním zimní kola. Stálo tam do listopadu. V prosinci jsem ho trochu rozebral a složený bylo až koncem ledna. Jediný co se stalo, vybila se baterka. V lednu jsem nabil v garáži baterku, natankoval, trochu projel, baterka se oživila a funguje dodnes. Na zimních kolech Cooper minulou zimu ujel asi tak 400 km. Autu se nic zvláštního nestalo :-)
PB
31. 10. 2019, 09:31 0 reagovatNo ja nevim, jak jsem mimo republiku, tak mam auto zazimovany v podstate furt... nijak extra se tomu nevenuju, a je v podstate porad ve stejnym stavu...
Černá Vovce
31. 10. 2019, 09:31 1 reagovatNo, vzhledem k tomu že Miata v nedávné době přešla do statusu Daily car (Outbacka zabavila žena) tak zazimování se skládá z toho, že koupím zimní gumy a budu se vyhýbat soli, případně to důkladně mýt apod. Tím napadá, jak pečovat o staré auto v zimě aby z toho na jaře pak nebyla vykvetla alpská louka :)
krab
31. 10. 2019, 09:35 -1 reagovatJá to dělám jak píše Kuba. Podle počasí s auty jezdím, vyjímka je MGB, který prochází lehčí renovací.
Akorát v tuhle chvíli nemám zimní obutí až na jedno auto. jestli koupím zimní pneu i na nějaký další těžko říct. Ale to je spíš tím, že nevim jestli to není vyhazování peněz. Tady u nás bývá už těch dní se sněhem tak málo, že to snad ani nemá cenu. Když je jako dneska ráno (-4°), ale sucho tak stačí jen koukat do míst, kde stíní třeba stromy a dávat si bacha na naklouzanou mlhu. A nevyrážet tak brzo ráno a počkat na sluníčko. Ale jak bude počasí víc zimní asi se víc a víc zamyslím a možná jedny zimáky na Fiata objednám. Uvidíme podle počasí...
Jinak asi letos koupím ten "trickle charger" a připojím na něj Lotus, protože mě imobilizér pravidelně po 14 dnech vybíjí baterku ( a to i v létě) , to je prostě chyba co řeší všichni s těmito auty. A když přijdou extra mrazy, tak tu baterku z aut někdy vážně vyndám, dobiju doma a nechám v teple. Ale to by muselo přijít třeba týdenní období mrazů kolem -10° a to snad ani loni nebylo...
Benzín tankuju vždycky ten lepší 98 OCT (100 OCT) a snažím se udržovat nádrže více plné. Úplně plná nádrž, to se vyplácelo jen u veteránů, když měly plechové nádrže. Dneska jsou plastové, tak je to už jedno. Ty nereznou zevnitř.
Adam Forman
31. 10. 2019, 10:32 -1Tankovat lepší benzín je u většiny levných aut zbytečné. Třeba Američani považují za lepší benzín 91 a Rusové o takových číslech vzrušeně šeptají za polárních nocí, když i FSB spí. Chápu, že Krabí Sally i Lotus rozdíl poznají, avšak většina automobilů, které si v manuálu přímo o OCT98 neřekly, rozdíl nepoznají. Navíc co výrobce, to jiná aditiva, takže se plošně 'prémiová' paliva doporučit nedají. Většina aditiv bojují s detonací a sedimentací, nikoliv s 'kazením' paliva.
Tomika
31. 10. 2019, 11:06 5Duvod pro premiovy 98/100oktan je jednoduchy, casto totiz neobsahuji biolih, ale etbe - nevaze vodu, vyssi oxidacni stabilita. Proto je vhodny na delsi stani v nadrzi.
Špráchys
31. 10. 2019, 11:10 0Navic s casem/starim se oktanove cislo paliva snizuje.
Neznam absolutni udaje, ale po pul roce muze byt z 98 oktanu 95, i kdyz az tak rychly snizeni bych necekal..
Rozhodne se tim asi nic nezkazi..
Slower
31. 10. 2019, 11:13 2Ja bych jen chtel podotkout, ze americane meri oktanove cislo malinko odlisne a jejich 86 (nebo i 91) neni takova hruza, jako by byl benzin se stejnym cislem v CR.
bkralik
31. 10. 2019, 12:43 0Krab: Co za nabíječku plánuješ kupovat? Kamarád se po nich koukal a nenašel nic pěkného, co by se mu líbilo...
krab
31. 10. 2019, 12:52 -2Taky nevim úplně, ale asi stačí něco úplně jako tohle ... taky si nechám poradit jestli se v tom tu někdo vyzná.
https://www.mall.cz/nabijecky-autobaterii/blackdecker-6v-12v-automaticka-nabijecka?gclid=Cj0KCQjwjOrtBRCcARIsAEq4rW5Gg9VZUyD741dyLcvNkRAcuMyDmZY5K1z6sADd5pK-s3SP_QBNn9EaAt7nEALw_wcB
Adam Forman
31. 10. 2019, 12:53 0@Slower jo, to máš pravdu. Mají sice jiný druh značení (RON vs. PON) ale obecně jsou 80s a 90s auta obyčejně schopna spalovat 'horší' benzín. Jinak moje zkušenost: V říjnu auto zaparkováno do garáže, v dubnu vytaženo. Plná nádrž 91 RON a úplně v pohodě :-) Dělám to tak už čtyři roky a auto to nikdy nic neudělalo. (Teda odešel startér ale to asi nebude z toho *wink*) Jediný na co si dávám pozor je, že nedovírám střechu, protože mám PVC střechovici, která s rozdílem teplot pracuje víc, v mrazu ráda křehne a loupe se a praská. Lak byl dodrbaný, když jsem auto kupoval, takže moc neřeším. Skvělá poznámka je o naředění ostřikovačů ale i chaldičů nemrzkou. Lidi mají tendenci na to u 'letních' aut zapomínat. Jo a pod motor granule proti potkanům. Pokud nemáte v garáži žádné staré křeslo nebo noviny, potkani zaútočí na izolaci kapoty.
lumix
31. 10. 2019, 18:59 0Já mám v garáži lovce, dvě kocky, které tam nocují a hlídají auto před takovou havětí.
Adam Forman
01. 11. 2019, 06:06 0To Ti velmi závidím. Já bych si nejraději pořídil asi tak 12 lovců i bez garáže a bez auta :-) Škoda že je pan domácí proti :-(
PanPetr
01. 11. 2019, 12:02 0Nabječky používáme v rodině na "letní" auta tyhle: https://www.battery-import.cz/nabijecky-3/nabijecka-ctek-mxs-3-8--12v--0-8-3-8a--1-2-80-130ah/
Mají i zimní režim, takže baterka nikdy nemusí ven z auta, i když je víc pod nulou. :-)
krab
01. 11. 2019, 12:20 -2Dík za tip. Tak asi jí i objednám...
Já mam nabíječku baterií, ale nemám žádnou takovouhle s udržovací funkcí
sumy
02. 11. 2019, 10:19 1@lumix: zas když si ty lovci mají tendenci brousit drápky na střeše MR2, tak by jsi je nejraději vrhnul po balistické křivce někam hodně daleko :-)
Trinom
03. 11. 2019, 07:51 0Dneska má udržovací funkci i ta nejlevnější procesorová nabíječka z Lidlu za 300 Kč. A co jsem tak poslouchal, tak si ji lidi docela chválí.
Zajda
03. 11. 2019, 22:51 0Papír snese všechno, my ty Lidl nabíječky měli v rodině dvě a mám jen ty nejhorší zkušenosti.
Skončily v popelnici. Pravděpodobně jsme kvůli nim vyhodili zbytečně 2 baterky.
Buď je aktivně kurvila nebo je minimálně nenabíjela, případně nerozpoznala kdy jsou nabité a zahlásila hotovo.
3.baterie co po jakože nabití na LIDL chargeru za týden zdechla jsem rozchodil na CTEKu a funguje dodnes...akorát že v traktoru, protože jsem zbytečně koupil další novou baterku a předtím musel vyprošťovat auto v minus 15°C z vedlejšího města.
Všiml jsem si že LIDL pokaždé tu nabíječku inovuje, přibyl například displej. Je to sázka do loterie. CTEK je OEM dodavatel např. Mclarenu, to co u nich koupíte za 2 tisíce dostanete jako příslušenství k supersportu za miliony. Vůbec bych nad nějakými šunty nepřemýšlel.
Trinom
06. 11. 2019, 18:22 0A nejsou náhodou ty Lidlovské jen přeznačené základní CTEKy? Už jsem tuhle teorii slyšel víckrát, ale nemůžu to potvrdit ani vyvrátit, bo jsem věrný Telwinu.
bkralik
07. 11. 2019, 08:24 0Měla by to být "kopie" (nevím do jakého stupně) od Bosche - koukni na Bosch C3, má to stejný počet ledek i styl ovládání...
Zajda
08. 11. 2019, 22:51 0A kde na to chodíte? I kdyby to vyráběl BOSCH samotný, zdaleka to neznamená že použije stejnou kvalitu součástek. LIDL nabíječky bylo několik revizí a klidně to mohl být pokaždé jiný výrobce.
Beny
09. 11. 2019, 11:20 1Souhlas, jedna lidlácká nabíječka byla doma. Odešla po jednom nabíjení... Pak jsem koupil za dvojku Ctek a je po problému.
Trinom
11. 11. 2019, 07:17 0Králíku, ten Bosch bude trefa do černého. Elektrické nářadí jim taky dělá z velké části Bosch.
Trkač
04. 6. 2021, 20:08 0@PanPetr: Naprostý souhlas, Ctek má výborné nabíječky. CTEK MXS 10 12V, 10A je v zahraničí vítěz hodnocení - viz. https://www.testy-spotrebicu.cz/testy-autonabijecek/ a jsem rád, že jsem ji před zimou pořídil. Opravdu spokojenost.
Nimrod
31. 10. 2019, 10:31 2 reagovatzazimovávám. auto mám rád, chci si ho nechat v horizontu mnoha let a dlouhodobě sůl bez koroze nedá. takže když poprvé posolí, auto vyjede až po jarním dešti
cPetan
01. 11. 2019, 14:02 0Přesně, i když je v zimě hezky, tak ta sůl pořád na silnici je a ten suchej slanej prach se dostane všude a všechno sežere. Dokud pořádně nezaprší, tak je kravina vyjíždět
ransom
31. 10. 2019, 11:32 3 reagovatNic neodstraní tak dobře a přitom šetrně mouchy a ptačí trus, jako sníh a námraza.
Snowman000
31. 10. 2019, 11:47 1 reagovat"Zazimuvavam" uz 2 rok (prvu som na nej odjazdil a uz nikdy viac vhladom na kovomurku) MX-5 a jedine co si strazim je aby tam bolo benzinu dost, odpojit baterku a aby strecha bola jemne pootvorena, nebola ani natiahnuta ani zalomena.
Zazimovanie ale u mna neznamena odstavenie na presne polroka, obcas ked je pekne a nie su cesty uplne od soli tak sa vytiahne, no vacsinou je treba ju aspon zo spodu preplachnut wapkou...
Habakukk
31. 10. 2019, 12:16 1 reagovatVšechny auta musí sloužit proto jsou k dispozici celý rok.
Irwinek
31. 10. 2019, 12:33 1Taktak, já nezazimovávám ani RC model :-D
Adam Forman
31. 10. 2019, 12:53 0Je vidět, že nemáš auto, do kterého prší :-D
Habakukk
31. 10. 2019, 13:24 2Mám několik Land Roverů tak opravdu vím co mít auto do kterého prší :-)
sumy
02. 11. 2019, 10:23 1@Habakuk: No jo, ale o tom ty lanďáky jsou. Souboj s živly :-D
Habakukk
04. 11. 2019, 02:51 1Silikon největší kamarád landroverysty. Jo v Defenderu nepomůže ani ten silikon.
Skipper
31. 10. 2019, 13:09 1 reagovatJá to moc nehrotím, když je sucho, tak občas auta projedu. Ale do garáže kupuji každý rok granulky na pohlcování vlhkosti. A na konci zimy vyliju kýbl vody, takže to asi docela funguje
beastar
31. 10. 2019, 13:11 0 reagovatKdyž nejde o nějaký extra veterán či suppesport je to v garáži jedno. Plachta pche psece psevodem. Zbytečný. Odpojit baterii. Pootevřít okna hodit tam par gramu antivlhka. Zajistit klínkem kola v rovině a stačí to... Žádný tanečky, modlení se k autobohům a tak není třeba. Baterku dat nabit když je staršího data. No a nebo se na to... A jezdit jak píše Kubík... A nebo mít svoje letní auto i jako zimní tak jak to má tady pan tanečník Francesco s jeho luxusní Mx5 Lusso ExtraIntegrale
PepaSFI
31. 10. 2019, 18:08 0 reagovatjá nezimuju, moje auto je spíš zimní ale trošku péče neškodí. Pokud to nemá být totál konzervace a mumifikace, měla by stačit běžná údržba.
Tedy umýt a něčím ošetřit kastli.
Zkontrolovat náplně, případně vyměnit aby to nezamrzlo když garáž není teplá.
Nádrž spíš plnější aby se tam nezkondenzovala vzdušná vlhkost a neudělal se v benzinu rybník. U zahradní techniky se mi osvědčilo aditivum VIF, zabraňuje vyschnutí membrán v karburátoru. U aut to asi bude individuální ale proč to tam nedat, neuškodí to.
Baterku dobít, odnést někam do sklepa kde nemrzne. Když zůstane v autě, aspoň odpojit. Když to není možné, občas dobíjet. Což teda neuškodí ani u auta v provozu, obzvlášť při krátkých trasách.
Nějaký odvlhčovač do interieru neuškodí, kočkolit, silikagel nebo něco z hobbymarketu. Já to dávám pořád, v zimě se do auta natahá sníh, pak se potí skla, všecko vlhne. Mám kupu silikagelu, jeden pytel v autě, druhý v kotelně na potrubí přesouším. Loni jsem za pár korun koupil v hobbymarketu vysoušeč, taková plastová věc a v tom "tabletka" která do sebe tahá vodu. Funguje to dobře, ta tableta vydržela skoro celou zimu a vodu jsem z toho vylíval snad každý den. Jen se to musí před jízdou vyndat z auta a nic nepolít. Je to nějaká sůl, tam kde jsem to vylil, dodnes tráva neroste.
Dofouknout gumy.
Rozmístit pastičky na myši. Je to lepší než jed, otrávená myš může taky scípnout někde v autě.
Jako návnada se osvědčil chleba s kapkou Maggi, jo s tou věcí co se kape do polívky anebo jen chleba opečený. Stačí jen osmahnout zapalovačem, nasadit do pastičky, zavoní to a za půl hodiny cvak a je tam.
lumix
31. 10. 2019, 19:04 0 reagovatAuto mám v garáži, pod plachtou kvůli prachu, cca 1/4 nádrže, nemrznoucí směs v ostřikovači, chladící kapalina do -15'C a dvě kočky na hlídání před hlodavci. Toť veškeré zimní přípravy, teď jen čekat na ty krásné zimní dny na projížďky.
orobo
31. 10. 2019, 19:19 0 reagovatja si vzycky prenajmu na 3 mesiace garaz a prdnem to tam.. Obcas sa idem previezt. Na vybitu baterku pouzivam nejaku silnu startovaciu Powerbanku.
Honziiik
02. 11. 2019, 15:43 0 reagovatFoukám gumy na 4 aby z nich nebyly na jaře placičky, a pokud máte vlhčí garáž nebo pergolu, není od věci mít pod autem lino.
PanPetr
03. 11. 2019, 11:29 0v garáži mám rovinu, takže auto stojí na neutrál bez ručky a prostě ho jednou za měsíc o půl kola posunu dopředu/dozadu :-)
Irwinek
04. 11. 2019, 10:47 2Děda dával na zadní kapotu deku, aby při otevření garáže neutrpěl lak šok :-D
ale jinak jezdil celoročně, v 70 -tých letech bylo 10 000 km ročně poměrně dost