načítám data...

Operativní leasing - vyplatí se i běžnému motoristovi, nebo je to past?

04. října 2017, 09:48 72 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Bývalo to řešení jen pro bohaté firmy. Dnes se však operativní leasing stává dostupným i běžnému motoristovi. Vyplatí se, nebo bychom se ho měli bát?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tradiční pohled na pořízení osobního automobilu je jasný. Měli byste si ho koupit, protože auto je přeci majetek a mělo by být vaše, protože když je vaše, tak je to lepší, protože ho máte. Pronájem je v našich končinách u aut stejně jako u bytů vnímán jako cosi nepatřičného – cpaní peněz do cizího chřtánu výměnou za něco, co nevlastníte. Přesto se v poslední době začínají stávat stále populárnějšími operativní leasingy, které jsou v podstatě právě tím pronájmem. Může to dávat ekonomický smysl, nebo jejich zákazníci jen podléhají barvotiskové relkamě a vábení nízké měsíční splátky?

V naší redakci už jsme se operativním leasingem zabývali z praktického pohledu, když si Matěj tímto způsobem pořídil roztomile bleděmodrého Fiátka a následně s vámi celý rok sdílel zkušenosti z jeho provozování. Teď bych se ale chtěl zamyslet nad operativním leasingem obecně a nad tím, pro koho může být výhodný a pro koho naopak.

Začít ale musíme tím, že se podíváme na to, co vlastně operativní leasing je, co znamená tajemná zkratka TCO a za co vlastně zákazník doopravdy platí. A začneme od konce.

Většina motoristů posuzuje náklady na osobní automobil podle jeho pořizovací ceny, maximálně doplněné o klasické provozní náklady, jako je spotřeba paliva či servis. Občas si někdo vzpomene i na další drobnosti, jako je pojištění či daně. Ale na tu (obvykle) nejdůležitější položku TCO, tedy celkových nákladů vlastnictví (Total Cost of Ownership) se často zapomíná. Totiž na pokles hodnoty.

Auto je totiž, ať už se nám to líbí nebo ne, spotřební zboží v tom nejčistším slova smyslu. Na první pohled se může zdát, že je rozdíl mezi zbožím, které spotřebujeme klasickým způsobem (jídlo a pití sníme či vypijeme, palivo spálíme, barvu do tiskárny spotřebujeme) a zbožím, které “opotřebujeme”, ale ve skutečnosti je ten rozdíl jen iluziví. I když se nám, milovníkům starých aut, může zdát, že automobil je záležitost “na furt”, je to stále předmět, který se každým použitím opotřebovává a jeho hodnota klesá – případně, typicky u starších aut, dochází k selhávání komponent, které je nutno měnit či opravovat.

U nového auta je tento proces ještě zvýrazněn tím, že jeho hodnota klesá v čase, bez ohledu na to, jestli ho používáte nebo ne. Kupte si nové auto, zavřete ho na deset let do garáže a nepoužívejte ho – a stejně bude mít zlomek hodnoty, kterou jste za něj zaplatili (vynechme teď výjimky jako jsou speciální edice sportovních aut).

I když si tedy koupíte auto “za cash”, lze ho jen těžko označovat za trvalou investici. Auto, pořízené za půl milionu, nebude mít hodnotu půl milionu ani po půl roce od koupě, natož za 10 let. Skutečnými náklady je vždycky rozdíl mezi tím, za kolik auto koupíte, a jakou hodnotu má, když ho prodáte (nebo v extrémním případě, až ho dojezdíte do až do úplné smrti a zahodíte do šrotu).

A tady přichází na řadu právě operativní leasing. Když se na něj podíváme poněkud zjednodušeným pohledem, funguje operativní leasing tak, že platíte jen skutečné náklady na vůz. Tedy rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou cenou, náklady na servis, pojištění a samozřejmě palivo, které jde mimo rámec samotného leasingu. Plus pochopitelně náklady na poskytnutí finančních prostředků (úrok) a nějaký ten zisk leasingové společnosti.

V ideálním světě by se součet splátek operativního leasingu měl rovnat poklesu hodnoty vozu za danou dobu, jeho servisním nákladům, pojištění a ostatním nákladům. Zákazníkovi to přináší výhodu jistoty (víte, kolik zaplatíte, nejste vázaní na to, za kolik auto skutečně prodáte) a teoreticky i úsporu v další položce, na kterou se často zapomíná – totiž v nákladech ušlé příležitosti. Často totiž vzniká mylný dojem, že peníze, které jste za auto utratili “cash” vás nic nestojí. Opak je pravdou – pokud nejde o hromadu bankovek, která by jinak bez užitku ležela ve slamníku, můžete je vždycky využít ať již k vydělání dalších peněz, nebo ke získání nějakého užitku.

Nemít v autě “utopených” několik set tisíc, které z něj dostanete zpět až při jeho prodeji (a s největší pravděpodobností je stejně použijete na akontaci dalšího vozu) by tak mělo představovat nezanedbatelnou ekonomickou výhodu – byť u soukromníka nebude zdaleka tak výrazná jako u velké firmy, která by ve svém vozovém parku mohla mít bezúčelně “odloženy” i desítky milionů.

To je ale nudná šeď teorie. Co na to říká zelený strom praxe? Pro koho je tedy operativní leasing skutečně výhodný, u jakých aut se vyplatí a u jakých nikoliv?

První část otázky je asi jasná – čím více jezdíte a tím pádem čím víc váš vůz podléhá opotřebení, tím je pro vás výhodnější si jej pouze pronajmout a starosti s tím, co z něj na konci vašeho užívání zbude, přenechat někomu jinému. Napak pokud používáte automobil jednou za čas na cestu na chatu či hřbitov, asi pro vás operativní leasing nebude tím pravým řešením.

Většina z nás se ale pohybuje někde “mezi”, a tam už záleží na výhodnosti konkrétní nabídky. K tomu se dostaneme později, teď se podívejme na to, u jakých aut se operativní leasing vyplatí a kde naopak nikoliv.

Zde je naprosto zásadní vlastností operativního leasingu již zmiňovaný fakt, že de facto neplatíte za pořizovací cenu vozu, ale za jeho depreciaci v průběhu vašeho užívání. To zcela mění poměry cen jednotlivých vozů – u operativního leasingu totiž není nejdražší auto to nejdražší, ale to, které za danou dobu nejvíce klesne na ceně. A naopak nejlevnější může být to, které nejlépe drží hodnotu.

Co to znamená v praxi? Třeba to, že mnohé stálice na trhu levných vozů jsou na operativní leasing až překvapivě drahé. A naopak že mnohé z nejvýhodnějších nabídek se týkají aut v pořizovací ceně spíše dražších. 

To se týká například některých modelů prémiových značek, které lze často na operativní leasing pořídit pozoruhodně výhodně jak ve srovnání s klasickým nákupem, tak i v porovnání s operativním leasingem na “mainstreamové” vozy. Nicméně to typicky není řešení dostupné pro běžného českého motoristu.

Zajímavější mohou být “stylová a designová” auta, která si díky nízkému poklesu hodnoty může mnoho automobilek dovolit nabízet za opravdu přitažlivé sumy. To byl i případ Fiatu 500, za který Matěj svého času platil poměrně přitažlivých 3 999 Kč/měsíc. Dnes už sice malého Fiátka nepronajmete tak levně, ale v kontextu jeho poněkud drastické pořizovací ceny je i operativní leasing za 4 599 Kč/měsíc docela zajímavý. Víceméně to samé platilo svého času i o dalších produktech koncernu FiatChrysler, jako byly malé Jeepy Renegade nebo Alfa Romeo Giulietta. 

Pro typickou českou rodinu však “stylovka” nebývá tím pravým řešením a zbývají tak typicky výrobky koncernu Volkswagen, v našich končinách mezi běžnými motoristy tak oblíbené. Zářným příkladem budiž Volkswagen Golf, který aktuálně nabízí nejlevněji společnost Barth za 3 876 Kč/měsíc bez DPH. To znamená necelých 4 700 korun měsíčně včetně daně, pojištění a servisních nákladů. Což už je za vůz v ceníkové ceně téměř půl milionu korun (Volkswagen Golf 1.0 TSI/81 kW Comfortline) poměrně zajímavá nabídka.

Vyplatí se to? To už závisí na vašem přístupu k vlastnictví automobilu. Z pohledu člověka, který si rád nechává auto 5 let a déle, nebo kterému nevadí ojetá auta, může 170 tisíc korun za tři roky používání osobního auta vypadat jako drastická suma. 

Můžete se na to ale dívat i z jiného pohledu – nemusíte v automobilu “topit” své volné finanční prostředky a máte po celé tři roky jistotu, že vás provoz automobilu bude stát právě onu předem danou splátku každý měsíc. Zvláště pokud jste ten typ člověka, který se lépe smíří s pravidelnou měsíční platbou než jedním velkým výdajem, začne operativní leasing dávat mnohem více smyslu. Vezmete si zbrusu nové auto, tři roky s ním jezdíte, načež ho odevzdáte s nějakými 30 tisíci kilometrů na tachometru (v případě, že najedete víc, se samozřejmě splátka poněkud zvýší) a s klidem na duši si jdete vybrat další exemplář. 

Odečtěte od této sumy všechny “fixní náklady”, jako jsou servisní prohlídky a zejména pojištění, a myšlenka tříletého provozování auta, za které zaplatíte jen cosi málo přes 100 tisíc korun a následně se nemusíte starat o odprodej, začne vypadat dokonce docela lákavě. 

Verdikt

Ze služby, která byla dříve doménou bohatých firem, se dnes konečně začíná stávat alternativa i pro soukromou osobu nebo malého podnikatele. Řešení pro spořílky nebude z operativního leasingu asi nikdy – přeci jen leasingová společnost, která nese riziko nepovedeného prodeje, musí také něco vydělat. Ale pokud skutečně neplánujete mít auto déle než je typická délka operativního leasingu (2-4 roky) a ceníte si klidu a jistoty, nabízené zbrusu novým autem, víc než trochy peněz navíc, může být “pronájem” auta pohodlným řešením i pro leckterý rodinný rozpočet.

Spoustu otázek tento článek určitě nezodpověděl – při jakém nájezdu se operativní leasing vyplatí nejvíce, jaká auta raději kupovat a jaká si raději pronajmout, nebo jaké nástrahy (zejména ve formě drobných škodních událostí, jako jsou odřené disky) či naopak výhody může leasing přinést. K nim se pokusíme vrátit někdy příště, nejlépe poté, až s touto formou provozování aut získáme další osobní zkušenosti. Začíná nás totiž zajímat.


Aktuální nabídky aut na operativní leasing na leasni.cz
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chosé
04. října 2017, 10:59
0

Budu rád za další článek, co jsem tak vypozoroval od nás z firmy, tak to působí docela lákavě. Než huntovat svoje pěkné auto v běžném provozu, tak bych do budoucna rozhodně rád měl "půjčené" auto na tento způsob cestování. Pěkné, vlastní auto by zůstalo na vyjížďky a víkendy.

reagovat
Trinom
05. října 2017, 18:25
0

Ale musíš uznat, že má něco do sebe i huntování* hopsadla v plechcupovém limitu, které pokud vybereš dobře, tak vydrží celkem dlouho i s naprosto základní údržbou.

*používání v denním provozu

Chosé
05. října 2017, 18:58
0

Ano, o tom žádná a pořád je to tvoje auto. Jen bych moc myšlenku operáku nezavrhoval. Možná toho v budoucnu využiju.

Ev
Evlo
06. října 2017, 04:32
0

1% háv, škodovka s "c" pneu, to je option jen u některých, naprosto nejlepší mě přišla dát fabia, navic je asi o 1cm širší než Citigo - oboje vc. Zrcátek. Ani oktávka v nejsilnějším benzínu není moc drahá, je. Jezdíš za 10 a víc .

sumy
04. října 2017, 11:00
1

Jsem si jen vzpomněl, jak jsme měli jako firma na operák fofo2. Klega měl pak někde trabl, a že si zavolá asistečku od pojišťovny. Jak ten byl překvapenej, když mu řekli, že to auto není už X měsíců pojištěné. Ve výsledku se ukázalo, že nebylo pojištěné ani jedno z tehdy cca 30 :-O

reagovat
bitner
04. října 2017, 13:10
0

Ale zas to vem tak, ze firma byla v pohode bez starosti :-)

beastar
04. října 2017, 13:17
0

Tak to je spíše vizitka té firmy a odpovědného člověka v tady v kolegově firmě. Nikdy sem nic podobného neslyšel a pochybuju, že na autech od Arvalu, LeasePlanu a dalších by bylo něco podobného možné. Vzhledem k tomu, kdy to bylo mi to jako historky přijde přinejmenším podivné.

sumy
04. října 2017, 14:37
0

Tohle byl Orange... A jak jistě všichni víme, v případě nehody by byl v pr... kdo? No přeci řidič. Bylo to v době, kdy jsme měli novou office managerku, která hasila prů... po předchůdci a auta neřešila, vždyt byly jen pro pár "vyvolených" produkčních a byly. To že neměli uzavřený povko nikoho ani nenapadlo. Zelený karty byly, tak co... Jen to holt nikdo z leasingovky nezaplatil

Romus
04. října 2017, 11:04
1

Auto na operák se vyplatí někomu kdo je schopný přesně odhadnout kolik za rok najede. Je třeba si dávat pozor na věci ve smlouvě jako -> zákaz kouření, zákaz převážení zvířat, nutno vrátit auto zpět v perfektním stavu a co jsem viděl já, tak jsou většinou dost blbě pojištěný...

reagovat
Sa
Sausages
04. října 2017, 11:34
1

Příště bych poprosil takový článek označit jako Komerční sdělení, abych si ušetřil klik.

K samotnému operaku, je výhodný je pro jasně danou skupinu lidí a nedá se říct že je to univerzální řešení pro všechny. Golf za 4,7 tisíc měsíčně vypadá lákavě (mimochodem jsem ho v nabídce firmy nenašel, jen o něco dražší combi), ale po prostudování to zas tak výhodné není. Limit km je 10tis/rok, pojistka je s 10% spoluúčastí. Při vrácení automobilu se platí horentní sumy za každý šrám na disku kola, či nepatrný důlek v karoserii od kaštanu. Za sebe operativnimu leasingu příliš nefandim

reagovat
ma
martinw
04. října 2017, 11:55
0

Měl jsem operativni leasing na 1 rok Skoda Rapid Spaceback (1.2 TSI Ambition Fresh) za 4600 kc jako soukroma osoba, 2014-2015. Najezd 20tis km, havarijko 1%. Jelikoz jsem byl s vozem spokojeny po roce jsem ho odkoupil. Celkove spokojenost s tou sluzbou, ale kdyby se jednalo o drazsi vuz asi bych neodkoupil - mi je lito platit tu oficialni 'odkupni cenu' ktera je samozrejme vzata z oficialniho ceniku tj. beze slev.

reagovat
JP
04. října 2017, 12:08
4

Dát 50 ročně za malý spotřební auto, u kterýho mi někdo bude diktovat (resp. účtovat) co v něm smim vozit a dělat, jak moc s nim můžu jezdit, kolik dám za to že mi do něj někdo drcne nákupním vozíkem... Díky, nechci. Za tu cenu 10tkm za rok? Nechápu proč chce někdo s takovym nájezdem nový auto, to bych musel bejt fakt v balíku (=třeba rentiér v předčasnym důchodu). Dokonce moje starodávná S8 funguje dlouhodobě v součtu těch nákladů i se servisem za +- to samý při nájezdu 25tkm za rok... Fabii jsem svého času provozoval (taktéž při nájezdu 25 ročně) asi za čtvrtinu, přičemž mi poskytovala vyšší hodnotu, než by mi poskytl ten novej Golf na operák - neexistovaly totiž jakýkoliv starosti ohledně toho, co se s ní stane, jestli mi jí někdo objede korunou (spíš by mi skoro bylo líto tý koruny), jestli si jí půjčí kamarád a popálí mi plast cigárem, jestli mi mladá cestou z nákupu ohne kolo... no stress. Vůbec neakceptuju představu, že bych se měl bát takovejch věcí u tuctovýho auta na každodenní používání.

reagovat
beastar
04. října 2017, 13:02
2

Velmi nevděčné téma o kterém se špatně píše obecně. V zásadě je operák výhodný v momentě, kdy je auto určené k práci. Vydělává svým pohybem peníze fyzické, nebo právnické osobě. Případně pro soukromé užití ten nájemce například potřebuje být neustále mobilní a nemá čas řešit nejlevnější servis či shánět v noci na D1 odtahovku. Operativního leasingu nabízí každá společnost několik typů. Je velký rozdíl mezi basic balíčky a full servisem. Ne nadarmo existuje pozice jako fleet manager. Pro soukromé osoby a malé živnostníky je dobře nastavena Škoda bez starostí. Bez akontace, čistá splátka nelze si ale vybrat výbavu vozu ani více barev. To jsou věci, co pro některé znamenají raději zvolit finanční leasing a platit pět let a na konci dostat své auto. Hodně určující je kilometrový průběh ve zvolené délce operáku. Nikdo od vás nechce zpět auto s milionem na budíku. Firma či osoba podnikající si každou splátku zahrne do daní a to je lákavé a pro mnoho lidí, firem lepší, než jednorázový odpočet.

Takže pro velké a střední společnosti je to skvělá cesta zejména potom s rozšířeným servisem a pneuservisem v ceně. Ano třeba Superba takhle přeplatíte za dva roky ol. Respektive byl by při vrácení už normálně váš. Jenže když má najeto třeba 150 000 km a rozhodně nevypadá nově rádi si vezmete dalšího.

Soukromé osoby a ol pro ně je v Čr neokoukaná věc. Nicméně jeho výhodnost je vyvážena zejména tím jak často auto jezdí a jak důležité je auto pro toho člověka. Jestliže platím Clio na ol aby mi stálo denně u paneláku a jel jsem přes víkend na výlet je to finanční nesmysl. Pokud denně jezdím do práce a o víkendu na výlety a podobné bydlím na vesnici. Tak najednou nové, půjčené auto, kde hlavně jezdím dává smysl.

Potom jsou tu auta jako Maserati, tedy drahá a luxusní. Tedy ta jejich pokles hodnoty je enormní jak je psáno v článku. Hlavní motivací potom bývá mix všech faktorů. Nikdo nechce koupit 740 za miliony a prodat v lepším případě za menší polovinu původní ceny. Pro velké firmy jsou dále hnacím motorem také fleetové slevy. Na které lze dnes poměrně snadno dosáhnout už i jako malá firma.

Dost se liší konkretni

reagovat
beastar
04. října 2017, 13:04
1

nabídky na různá auta. Takže je to specifický produkt. Pronájem někdy s přidanou hodnotou. Asi jako pronajmout si apartmán i s úklidem. Není to rozhodně vhodné vždy a pro nás, co máme rádi auta to je soukromě spíše utopie.

Su
Surcuf
04. října 2017, 13:04
-1

Jééé to je legranada a může mi autor vysvětlit tento "detail"? (nehledě na takové maličkosti, že si třeba pojištění mohu vyjednat podle svých potřeb u vozu, který vlastním). Pokud budu platit vůz řekněme 4 roky a pohodlně jezdit na operák (za 4 roky nemám nic) nebo budu platit 4 roky na fin. leasing, či koupím za hotové (a za 4 roky mám ještě pořád slušný vůz se zbytkovou cenou, který mohu provozovat dalších X let nebo jej prodat). Kde je ta "výhoda" operat.leasingu?

reagovat
beastar
04. října 2017, 13:13
0

Nejsem autor. Výhoda je v těch 4 letech, kdy se nestaráte o servis v některých případech o nic včetně pneu. Mimochodem velké leasingovky mají tak výhodné pojistky, že levnější si stejně nevyjednáte zejména potom havarijní. V některých případech prostě na konci nic mít nechcete. Starost s prodejem a tak dále. V momentě kdy jdete do ol s tím, že chcete mít na konci auto je to špatně. Proto to už dnes většina firem nedělá.

luknav
04. října 2017, 13:54
4

Máš milion. Chceš auto za milion. Koupíš si auto za milion. Vyplázneš z kapsy milion. Máš ho 5 let a prodáš ho dejme tomu za 600 hadrů. Najednou a teprve máš živý peníze ponížený o TCO. Ergo, v mezidobí vlastnění vozu, jseš chudší pořád o milion a až v momentě prodeje, podle toho jak dá Bůh a jaký si prase, budeš mít nějaký cash. Na OL si koupíš auto za milion, platíš měsíčně 7 hadrů a po 5 letech se o nic nestaráš. Ergo, nejseš chudší o milion ale postupně o nějaký drobky. S milionem (- 60x7tis) co jsi měl, můžeš nakládat jak chceš a třeby, když Bůh dá, za těch 5 let to někam investuješ a budeš mít víc než ušmudlenejch 600.

Tohle byl jen čitě uživatelský přínos. Nehledě na to, že z pohledu zaměstnavatele a právnických osob, je řešení operativních leasingů nesporně výhodnější, než kupování vlastních vozů, které se musí odepisovat, zvyšují podnikatelské riziko, zbytečně zvyšují a zatěžují rozvahy a výsledky hospodaření a zejména, řekněme si na rovinu - když zaměstnanec ví, že to auto koupil jeho nepříjemnej šéf - nemá zrovna s to, chovat se k autu hezky. Když je na OL, tak šéfík to sice platí, ale za vůz vnitřními směrnicemi zodpovídá jeho řidič. Takže každej kilometr navíc, každá nedbalost, jde zaměstnancovi z jeho peněženky. A zaměsntavatel se nemusí starat a řešit, komu dá který. ... No a co se líbí třeba mě, tak když je OL na 2 roky, tak máš jak ten vocas, každý 2 roky nový auto a pořád platíš těch pár ušmudlanejch papírů a jseš za frajera.

JP
04. října 2017, 14:11
1

To by mě zajímalo kolik vyděláváš, že těch dejme tomu 160tkč za 2 roky je pro Tebe pár ušmudlanejch papírů :D. Navíc za 7 měsíčně to bude pro jednotlivce spíš tak Octavie v holobytu, ne auto za milion.

luknav
04. října 2017, 14:37
0

Proč bych ti měl sdělovat kolik vydělávám?? Sorry jako :-)))))))))

luknav
04. října 2017, 14:54
0

160 za 2 roky v TCO je pro tebe moc? Víš jak obrovská je jen amortizace? Před pár lety jsem si to taky neuměl představit... Možná jsem to já, kdo je finančně negramotný. Ale ať to spočítám jak chci, OL je jednoduše komfortnější a dokáže být finančně úspornější. Není to podmínkou, ale v 70% dobře nastavených smluv, to tak je. Nejen pro právnické osoby, ale i pro běžného motoristu.

beastar
04. října 2017, 16:16
0

JP já mám z tebe pocit, že sklouzáváš úplně zbytečně k srovnání nové vs ojeté. A kolik ušetřím, nebo také ne. To rozhodně není hlavní motivace. Nastuduj si výhody operativního leasingu. Jasně v čem tedy souhlasím, tak většina lidí řekněme hantýrkou fyzických osob nepodnikajících většinu výhod "OL" nepotřebuje a neocení. Nicméně nezatracoval bych to. Museli bychom tady mluvit o konkrétním produktu a ne takhle obecně.

RAPID SPACEBACK

Nový RAPID SPACEBACK Ambition 1.0 TSI 70 kW s paketem PLUS. Doba pronájmu 48 měsíců a nájezd 20 000 km ročně. Měsíční splátka 4 999 Kč včetně DPH obsahuje službu ŠKODA Předplacený servis STANDARD na 5 let, nebo 100 000 km a povinné i havarijní pojištění. Tak to je nabídka čistě pro běžného motoristu s dílny Škoda. Neříkej mi, že se nenajde člověk, co v tomhle nenajde výhody. Třeba manželce bych to klidně "pronajal" kdyby jezdila klasicky. Navíc 20.000 je statisticky nejběžnější roční nájezd. A neřešíš nic. Potom ti doma nebude bydlet auto po záruce, ojeté a velmi brzo docela bezcenné.

Áčko od Mercedesu vyjde bez pneuservisu v základní výbavě třeba na 10,000 Korun. Nájezd je pouhých 15,000 a spoluúčast 10%... No prostě nabídky se velmi různí. Těžko něco vysvětlovat v zemi, kde dobrá polovina lidí bere na Vánoce Home Credit a na dovolenou si s chutí vezme Provident:D

JP
04. října 2017, 16:46
2

beastar: Výhody operativního leasingu jsem studoval před lety na VŠ, znova to dělat nebudu:). Máš pravdu že ujíždím od tématu a spíš mi jde o to, že nechápu jak někdo s běžným příjmem může vyhazovat peníze za nový auto, když najede 10-20 ročně. Jsem asi nastavenej úplně jinak, přestože jsem "petrolhead", tak jsem prakticky jen jednou ustoupil od pravidla, že si koupim maximálně tak drahý auto, na který jsem schopen vydělat za (dobrej) měsíc. V životě nepochopim, jak někdo může třeba 2 měsíce v roce pracovat jenom proto, aby mohl soukromě nevýdělečně jezdit v novym Golfu. Ale jo, beru, tohle je prostě otázka preferencí = nekonečná, nikam nevedoucí diskuze.

luknav: No to samozřejmě nemusíš a ani to po Tobě nechci, jenom píšu, že by mě to zajímalo:). Nejde o to, jestli je "160 za 2 roky v TCO moc", ale o to, že jsi 160tkč za 2 roky nazval "pár ušmudlanejma papírama", což mi přijde že si nemůže dovolit moc lidí, aniž by to od nich působilo směšně. Jak obrovská je amortizace novýho auta vim moc dobře, kdybych to nevěděl, tak v něm už dávno jezdim...

ma
martinw
04. října 2017, 18:38
0

Neni to jen image... Ja sel do operaku na 1 rok protoze se sesla kombinace vysokeho najezdu (30tis km) a narodil se nam prcek a tak jsem nechtel travit kazdy den o hodinu navic v MHD. Jit do operaku na 4 roky si neumim predstavit, staci aby clovek zmenil praci a hned je auto prebytecne nebo neuzitecne... O investici se mluvit neda,ale jakou hodnotu ma cas ktery stravi clovek v MHD - pokud ti auto usetri cas a jsi treba driv doma je to tezko meritelne... (muj pripad).

beastar
04. října 2017, 18:50
0

JP: Beru i tvé argumenty jako pravdu. Je to složité a není dobré to brát obecně. Lepší by byl konkrétní případ a samozřejmě i člověk a tam se bavit o tom jestli ano, nebo ne. Jinak doufám, že tím "na škole" si jako nechtěl dát na srozuměnou nám ostatním, že tomu nemůžeme rozumět. Ono bohužel to že má někdo školu neznamená, že je automaticky odborník. Zejména v době titulů z Plzně:) Jinak já osobně operák nemám. Tři auta mám za hotový a dvě na klasický leasing, protože sem si je chtěl nechat.

JP
04. října 2017, 21:53
0

Ne, to jsme se nepochopili, šlo čistě o to, že vím co je operativní leasing, k čemu se používá a jaké má obecně výhody/nevýhody. Rozhodně jsem tím nechtěl říct, že tomu rozumim víc než všichni tady dohromady - jsem si velmi dobře vědom propastného rozdílu mezi "akademickou" znalostí a zkušeností z reality, přičemž s OL sám žádnou zkušenost nemám.

bitner
04. října 2017, 13:17
0

Nevim no, pri nasich prumernych platech to moc smysl nedava. Uz i novy lowcost vychazi jednoznacne lip cash (navic se to snad ani nikdo nesnazi nabizet). Navic, jak uz tady padlo, pri vypoctu se bere v potaz cenikova cena a docela by me zajimalo, jak je to s vyberem vybavy.

reagovat
beastar
04. října 2017, 13:22
0

Výbava jak u čeho. Lowcost pro soukromou osobu se asi moc nevyplatí. Nabízí se Citigo, Astra i Tipo a možná další auta. Levná auta. S reálným najezdem ročně 20.000 km. Ty přehnané povidačky o 10000 ročně tady a ďůlku od kaštanu a poškrábaném disku jsou směšné. Naopak se hodně věci tohoto typu vůbec neřeší a bere se jako běžné opotřebení. Zatím se v diskuzi ukazuje to, co se dalo očekávat. Skutečný smysl produktu a zkušenost s tím má menšina. Asi tady málo lidí má firmu:))

bitner
04. října 2017, 13:48
0

OK, napisu vlastni zkusenost:
Sandero, 09/2011, 1,6 benzin - cena 216000, 25 000 prestavba na LPG. 1. rok pojistka na vsechno za 7200, pak uz jenom povinne za prumerne 2000 rocne. Jednou rocne olej, filtry za prumerne dalsi 2000. Ted v 05/2017 udrzba dle planu za 14000 (rozvody, pumpa, kapaliny, fitry, sterace, blbosti). Jeden odraz od svodidel na namrzle dalnici za 30 000. Gumy, prezouvani, znamky a palivo nepocitam, to zadny OL neresi. Vlastne bych nemel pocitat ani prestavbu, ale budiz. Najeto 85 000 km.
Za tech 6 let mi to vychazi na nejakych 312 000 - 100 000 zbytkova hodnota (at nezeru)= 212 000. OL na fiatka by za 6 let vzal 288. Zustatkova hodnota bude klesat urcite pomaleji, nez 4000 mesicne, takze cim delsi dobu to auto vydrzi pohromade, tim ta bilance bude lepsi.

JP
04. října 2017, 13:53
0

beastar: Ten článek je přece právě o tom, jestli se vyplatí OL "běžnému motoristovi", který s autem "tři roky jezdí a odevzdá ho se 30tkm na tachometru". O firmách a autech vydělávajících peníze nebyla řeč...

bitner
04. října 2017, 14:31
0

Ale jo, kdybych chtel Golfa, tak to od te spolecnosti vychazi na 4 roky a 20 tkm rocne 5400/mesic, tj. 260 za 4 roky. 1,0 TSI, Comfortline (to je nejaky stred, ne?). V tomhle konkretnim prikladu to vypada fakt zajimave. Problem je v tom, ze bych musel chtit Golfa...

krab
04. října 2017, 14:34
1

Já jsem ten konzervativec v redakci co si myslí, že se to nevyplatí. Jenže já jsem ten konzervativec v redakci, který jde s tou myšlenkou ještě dál a myslí si, že se pro soukromé ježdění (vyjma opravdu velkých nájezdů) nevyplatí nové auto jakoukoliv formou financování. :)

Když vidím, že Bitner jezdí Sanderem, při nájezdu 14tis ročně což je prd , tak pořád kroutím hlavou proč si koupil nové Sandero. Sám si spočítal, že ho těch 85tis km asi stálo přes 200tisíc a to do toho nepočítal pneumatiky. třeba já od 2011 najel rozhodně asi 2x tolik na několika, v zásadě tedy mnoha různých ojetých autech, které navíc potěšili mojí autíčkářskou duši a více méně mě to moc nestálo. Ne, že bych to počítal, ale žádný z těch ojetých aut zkrátka nemělo nikdy žádnou dramatickou poruchu, že bych řekl: taaak a teď by se mi býval byl vyplatil operák na novou Fábku (třeba)

bitner
04. října 2017, 14:46
-1

Krab: nerad bych sklouzl do debaty nove vs ojete. Jdu s kuzi na trh a priznavam (jako jeden z mala), kolik prachu ta zasrana hromada plechu stoji. Na druhou stranu ani MHD neni zadarmo a to vubec neberu v potaz cas ztraceny zevlovanim na zastavce/nadrazi, diskomfort ve srovnani s JAKYMKOLIV autem a casto realnou neuskutecnitelnost mnoha cest a preprav veci.

sumy
04. října 2017, 14:53
0

Mám to také tak nějak. Mám 3 auta 9let-220tkm, 18let-190tkm a 20let-370tkm. Jezdíme s manželkou každý den, každý svou hondou a o pájo se tak porůznu střídáme(víkendovka). Žena najezdí cca 15tkm za rok, mě to dává něco mezi 30-40 ročně a pájo si najezdí teď "už jen" kolem 15tkm ročně. Nevím co je nákladná oprava, nevím co je zůstat na krajnici, nevím co je neodjet. Ano, je v tom asi dost "autíčkářské" zarputilosti a bláznovství a auta, byť stará mám prostě v cajku i při směšných nákladech(jen jsem občas špinavej od oleje až po lopatky :-) . Prostě jen nemusím mít před barákem "nový brko"
Naproti tomu naprosto rozumím, proč tímto způsobem řešit auta pro firmu. To je bez debat. To jak s tím pak kdo zachází bych raději nerozváděl. Stačilo mi každý den sledovat kolegy. 1,6TDI-studenej start a plnej kotel geráde na dálnici(sidlo jsme měli přímo u dálnice)

krab
04. října 2017, 14:57
0

Bitner, já vim, to sklouzávám jinam. Ale jestli najedeš 15tis za rok, tak se ti vážně nevyplatí ekonomicky nový auto. To se ti víc vyplatí si každej rok, rok a půl udělat radost jiným dobrým exemplářem něčeho ojetýho, co tě zaujme a chytne za srdce. Má to svoje rizika, ale funguje to. :) Samozřejmě, tohle baví jen někoho. Dnes víc a víc lidí chce jezdit v novém, moderním. I malé nájezdy. Typický příklad je právě Matěj a jeho Fiat 500. A já ho v tom chápu. Nechtěl okolo auta nic řešit, tak si zaplatil OL a je to. Což je pro mnohé asi ta jediná a zásadní výhoda OL pro soukromé osoby. Respektive vidím dvě : 1. má nové auto, nový model, nový typ (pro mnohé lidi to je vážně důležitá věc) 2. Nic okolo neřeší, protože se nechce starat tou klasickou formou jako my, věční provozovatelé starých ojetin

beastar
04. října 2017, 16:06
0

No a to je celé. Nic, víc. Někdo to tak má rád a stačí mu jen a právě ta myšlenka, že má nové auto. Pro většinu lidí ( ne firem ) se to nevyplatí a ani to pro ně není primárně určeno.

Fa
Fandatik
04. října 2017, 16:54
0

Dovolím si ještě připomenout jednu potencionální výhodu. Když vynechám firmy. Tak spousta lidí nákup vozu nového i ojetého financuje nějakou formou úvěru. Pak se TCO dostává ještě mnohem výš. Za další se OL neprojeví v úvěrových registrech a s tím bonitě, pokud plánuje někdo nákup bydlení na hypotéku. Za další co není Vaše to Vám nikdo nesebere. Třeba rozvod, jiné finanční problémy, atd.
Vybrat správně financování je možná ještě složitější než vybrat nejvhodnější auto.

Provozuju diesel 5er na OL 36 měsíců a 30tis/rok za 18,5tis bez DPH (na firmu). Za mě dobrá nabídka a byl jsem hloupej, že jsem se nechal ukecat do diesel, měl jsem radši připlatit za benzín. A do nedávna jsem myslel, že jinak bych už auto nechtěl. Krom ojetiny pro radost. Nedokážu se např. zbavit mě AR GT, a Golfa III diesel bez turba držím na občasné výjezdy např. na nádraží, když jedu vlakem např. Košice, atd. nebo do hospody a zpět Uber, k obchoďáku prostě kde je velká šance, že auto přijde k úhoně, ale je to dostatečně blízko.
Jenže přišla Gulie a s výhodným OL nemůžu počítat, navíc existuje dost vysoká šance že se s ní nedokážu rozloučit. Pořizovací cena 2mio. A mám cca. 6mesiců to vyřešit.

Když vezmu, že E43 AMG je v nabídce za 29tis bez DPH na 48 měsíců a cena nového je cca. 1,7mio v holobytu tak Gulia bude atakovat 40tis při individuálním OL. Což je nesmysl. To bych jim zaplatil celé auto. A věřím, že po 4letech bude její hodnota alespoň 40 až 45%. A navíc věřím, že Jůlinka nebude zlobit a bude to láska do konce života. Asi ji budu mít radši než starou. Časem ji přivedu pomocníci aby se neuhnala. Tak a teď babo raď.

Jinak jedno ze zlatých pravidel ekonomie říká, že cizí peníze jsou levnější než vlastní.

Fa
Fandatik
04. října 2017, 16:59
0

Teď jsem si to přečetl a koukám, že čeština dostala parádně na prdel. Tak se omlouvám.

Vavris Vavrisovic
04. října 2017, 19:01
1

Krabe, myslím, že se mýlíš. Zrovna bitnerův případ Sandera s LPG je myslím z hlediska TCO jedním z nejméně náročných reálných způsobů mobility. A obecně koupi nového malého prcka a jeho vlastnictví po dobu třeba deset let považuji za ekonomický výhodnou a odborně nenáročnou formu provozu.

Nezapominej, že ty máš garáž a že zajímavá auta používáš sezónně. Z3 Coupe ježděné v zimě a ponechané na sídlišti by jednak žádalo vydatnější servis, druhak by chátralo povětrnostními vlivy, což by sráželo hodnotu auta. Třeťak pak za kilometr sežere trojnásobně víc peněz na palivu.

My dva si tohle můžeme rozumně dovolit, protože máme zázemí i mezky do města, když je zrovna hnusně. Když koupíš malého prcka a najedes s ním za deset let 150-200 tisíc kilometrů, tak tě amortizace stojí cca Korunu na kilometr - a to je tak malá částka, že ji hravě úmoří vyšší běžné provozní náklady starých zajímavých aut.

krab
04. října 2017, 21:18
0

Tomáši, já to myslel jinak. Z3 Coupe, rozhodně není to co bych Bitnerovi radil :) Jenom jsem si všimnul těch jeho údajů a uvědomil si, že to jde udělat i jinak. On v zásadě mohl provozovat i 3 různý levnější auta na OL v průběhu těch 6 let a 85tis km co uvádí. A výsledek by byl, že by utratil by nějakých 350-400 tisíc za tu dobu za ty pronájmy a neměl dneska nic. Tahle utratil asi polovinu jak píše a ještě mu zbylo auto v zůstatkový hodnotě řekněme 100 tisíc. Pokud by si to Sandero kupoval na nějakou formu financování, tak by se připočítalo ještě něco co zaplatil na úrocích. Ale Operativní leasing ( čili zhruba 5tis měsíčně) by se mu nevyplatilo platit. Pakliže by mu to auto nefungovalo nějak v podnikání.

Co jsem ale provozoval jako "denní" auto já v uplynulých 6 letech: 2 roky BMW 523i E39 ( náklady na servis na nějakých 50tis km byly hodně malý, možná 30K prakticky jen údržba , pokles hodnoty mezi nákupem a prodejem asi 20K , pak 2 roky Ford Focus ST 225 ( náklady na servis za asi 35tis km) byly 20K jen údržba a pokles hodnoty mezi nákupem a prodejem byla 40K. Pak jsem měl Volvo S40 2.4i Automat ( potřebovali jsme automat) a tady to bylo taky za nějakých 35tis km taky nějakých 20k údržba + 25K pokles hodnoty.
Když to teda sečtu tak jsem utratil za asi 120tis km co jsem za tu dobu ujel 70tis kč v údržbě a pokles hodnot mezi prodejem a nákupem byl 85tisíc. Takže to je 155tisíc kč celkem. I když bych to zaokrouhlil nahoru, je to 200k za 6let provozu denního auta a 120tis km. Takže to ve výsledku není dražší než koupit a provozovat 6let fungl nový Sandero :-D

No dejme tomu, že jsem měl štěstí a pečlivě si vybral ojetiny v dobrým stavu tak, abych do nich nemusel tolik peněz utrácet na opravy. V průměru to asi je dražší. Ale ne o moc. Rozhodně je to ale daleko levnější varianta, než používat 6 let jako soukromá osoba operativní leasing. Výhodnější by to bylo snad jenom v hodně pesimistickým scénáři, kdy by si ten konkrétní člověk vybral 3x po sobě ojetou "past" , která ho na opravách stojí spoustu peněz a nervů. A možná právě proto, lidi k tomu OL tíhnou. Kromě důvodů co jsem uvedl odpoledne ( že chtějí mít nové a že chtějí nemít žádnou starost)

Ale zas další hypotetickej příklad je to, když jdeš do OL , auto ti poničí vandal, pak odrbeš ráfky, pak vozíš psa s dlouhými chlupy a pak ještě ti to špatně vyjde s najetými km a přejedeš to přes limit. A v tu ránu je ten OL vážně drahej a dokonce není ani bez těch starostí.

Všechno má svoje holt no....

bitner
04. října 2017, 21:38
0

Nojo Krabe, ale docela elegantne ses vyhnul vecem jako povinne ruceni a vydaje za phm.
V palivu me vyjde na Sanderu 1 km na 1,56 Kc pri soucasnych cenach (benzin tam vrznu Maxxmotion 100 za 35,- pri spotrebe 1l/100 km) a 1,25 Kc/km v pripade Logana 1,2 (taky LPG). Logan je ted vytezovan na nejakych 19tkm rocne (eviduju si tankovani a km, takze to vim presne) a Sandero na 10 tkm rocne. Bohuzel musime mit 2 auta na denni jezdeni.
Uz jsem se vazne zaobiral myslenkou Logana prodat a k Sanderu koupit nejaky "nesmysl", ale nechci opravovat neco, co neni rozbite.
3. auto na blbnuti by mozna taky davalo smysl, ale zase zabirat 3 mista pred panelakem, to uz mi pripada pomerne dost.

krab
04. října 2017, 22:08
0

Aha :) Ty jsi tam dal ještě benzín.. ( nebo teda LPG) Pojďme to zjednodušit. OL je pro tebe určitě předražený. Takhle v nějakým delším horizontu. O tom jsem přesvědčený. Ale teď co ta ojetina? Pojďme vzít toho Focuse ST 225. To je dobrej příměr. Za Sandero jsi dal v roce 2011 asi 240tisíc včetně LPG instalace. Já v tu dobu koupil ojetý Focus po prvním majteli. Stál mě příjemných 250 , to si pamatuju a měl lehce přes 80tis na hrbu. A koupil jsem to od Fordu. Pojištění komplet vycházelo (předpokládám že máš taky plné bonusy) na nějakých 11tis ročně. Což teda je o pár tisíc víc než u Sandera komplet havarijko. Tak tady jsme + 25tisíc v neprospěch focusu za 6 let. Gumy letní + zimní , sjedeš to dřív u Focusu a jsou dražší , takže tady +30tisíc řekněme v neprospěch Focusu. Údržba : ta je variabilní u toho Focusu , protože je logicky ojetý. dle zkušenosti to ale nebylo zdaleka nic horentního. A nemusel jsem navštěvovat autorizovaný servis protože to nebylo v záruce. Palivo : tak řekněme, že uděláme tvoje náklady krát dvě : čili na ten nájezd 85tisíc km utratíš na palivu teda o bratru 120tisíc víc v případě Focusu. Ztráta hodnoty : tady zrovna je zajímavá věc. Na Focusu bych za těch 6let a 85tis km paradoxně ztratil maximálně 50tisíc. Nové Sandero poklesne o 140. Takže tady jsme 90tisíc v neprospěch Sandera....

Takže jak to vypadá :) : ojetý Focus ST 225 tedy bude v 6lletým provozu a 85tis km nájezdu o 85tisíc dražší. S rezervou 120tisíc kč, protože budeme předpokládat dražší servis + nějakou neplánovanou opravu. Hele, to ale není tak hrozný. To je 20 tisíc ročně navíc a jezdíš si zajímavým hot hatchem.

Kažpodádně ten operák, jestli zase moje mozkové buňky nemají dlouhý vedení bude vážně o dost dražší ať se dívám jak se dívám. Resp. on začně fungovat v tvůj prospěch u auta , kde jak nakonec píše Vojta je očekáván velký pokles hodnoty. A v 6ti letech je to fakt šupa. Třeba u takového Volva V90 , Maserati Ghibli apod.. ale zas tam platíš měsíční splátky tak, že je s tím dobře počítáno.

ALe každopádně dobře pánové, máte pravdu. Sandero na LPG koupené nové za cash je prostě z hlediska celkových provozních nákladů na delší dobu a denní použití asi vážně nepřekonatelné... jedině levnější bude skůtr :)

BobAsh
04. října 2017, 22:20
0

Já se obávám, že v těch výpočtech toho, jak jsou ojetiny výhodný, zapomínáte na jednu dost zásadní věc - know-how a čas, který tomu musíte věnovat. Pro nadšence, který je ochoten se tím zabývat a hodně o autech ví, je možné kupovat ojetá auta výhodně a dobře je prodávat, takže je ve výsledku na nižších nákladech než s novým.

Pro člověka, který potřebuje nástroj, může být Golf za necelý bůro na operák nejvýhodnější, protože nemá know-how a čas řešit servis 10+ let starého auta.

bitner
05. října 2017, 08:55
0

Asi tak: po nakupu me posledni ojetiny jsem uvazoval, ze pujdu vratit obcanku. Pak uz nezbyvalo, nez se zaprit a presvedcit sam sebe, ze novy lowcost je zelezobetonova jistota (a zkusenost ukazuje, ze to tak opravdu je). Jinak v autorizaku jsem byl se Sanderem 2x, s Loganem nikdy. Neni mi uplne jasne, jaky to ma dopad na uplatneni zaruky, ovsem opet ze zkusenosti vim, ze uplatnovat zaruku na nefatalni veci nestoji za ty nervy. Kazdy normalni clovek, ktery pracuje v autorizovanem servisu, tam vydrzi jednotky roku. To, co tam zbyde, je k placi a mlaceni hlavou do zdi.
Jinak OL jsem neobhajoval, podle me se fyzicke osobe vyplatit nemuze, na to je tam nabalenych prilis mnoho "prekupniku."

ma
martinw
05. října 2017, 11:59
0

Doplnil bych dulezitou vec : Pokud k tomu novemu lowcostu clovek nema havarijni + GAP existuje riziko ze jako vinik nebo spoluvinik autonehody skonci s rozbitym novym autem a bude si to platit ze sveho a vuz celkove ztrati na cene - pak se vypocty TCO zhrouti jak domek z karet. Zatimco u OL zaplatite svych nekolik procent podilu na skode, pokutu policajtum a tim to hasne.

dom
04. října 2017, 19:52
0

Zkusim to jinak. Jste ochotni dat 5 kc za km s tim ze budete jezdit kazde dva roky v novem aute? Nikdy nebudete nic opravovat, nebude chodit na urad auta prepisovat, chodit po bazarech a cumet furt do netu, kde co prodat a koupit? Ja ano. Mam operak a jsem spokojeny.
Muj model: operak na litacku a zabavne auto na vylety

reagovat
Skipper
04. října 2017, 20:03
0

Mám dojem, že tady nezazněl ještě jeden argument, který konrétně mně vehnal do náruče operativního leasingu. A tím je spolehlivost - jak starých, tak i nových aut.

Stará auta miluji, ale kdyź jedete s rodinou na dovolenou ojetinou, která je sice v perfektním stavu, ale i tak má najeto téméŕ 200k a na jihu Rakouska Vám v noci prdne hadice chlazení a Vy jste rázem bez vody, se dvěma malýma dětma, tak to není zrovna příjemná situace. Proto jsem se rozhodl, že potřebujeme aspoň jedno auto, u kterého budu mít jistotu, že z bodu A do bodu B dojedeme bez poruch a problémů. Dalším prvkem je bezpečnost - přeci jen, v novém autě je minimálné pasivní bezpećnost nékde jinde.

Zánovní vs nové? Do nového auta bych kvůli propadu hodnoty nešel, takźe asi by to byla nějaká roční ojetina. Jenže... O pořízení auta jsem se rozhodoval v době vrcholící kauzy TSI. A předtím jsem mél zájem právě o Golfa - proč? Protože osobní preference. Taky se mi líbíly i auta od BMW, ale tady bylo taky pár rozvodových průserů. Představa, že zainvestuji nemalé peníze do vlastního vozu, který se mi může kdykoliv po záruce vysypat mě néjak moc neuchvacovala. A i z roční ojetiny se za čtyři roky stane pétiletá ojetina, kterou bych už prodával = dalśí starosti.

Co se týče financování, tak jsem se v podstatě u prémiové stylovky dostal na pro mné snesitelnou cenu, vč. povinného ručení, havarijního pojištění a taky servisu po dobu užívání auta. Roćní nájezd 15000, smlouva na čtyŕi roky.

reagovat
Franz Kafka
04. října 2017, 20:54
0

To je velmi rozumné. A všechny argumenty, které zmiňuješ mi přijdou relevantní. Ono těžko si pořizovat na operativní leasing auto pro zábavu. Tedy ne že by to bylo nemožné, ale spíše se to soukromně nevyplatí. Na firmu mám takhle v současnosti 6 aut. Včetně té slavné oktávky, kterou jsem tady někde fotil k blogu:) Dovedu si to představit i jako soukromá osoba. Nejen že bych měl v souačasnosti na produkty VW slevu, ale také je pro mě příjmená představa, že na cestách nemusím nic řešit. Před dvěma roky mě ojeté auto nechalo na okruhu Drážďan, další starší auto nedojelo kvůli banální závadě na hadici chladiče do Švýcarska. Jasně vyřešilo se to, ale odtahová služba a další věci něco stála dále potom nutnost náhradního vozidla a tak dále. Časem tě přestane bavit i řešit věci jako servis, pneuservis a tak dále. Podle mě to prostě dává smysl v momentě, když se děje to, co píšeš ty. Také názor doma výše mi přijde jako příklad toho, že to jde. Je to prostě jedna z možností jak přídít k autu. Osobně více nechápu věci typu úvěr zejména potom na ojeté auto. Ve firmě mám ještě dvě stará auta z úplných začátku včetně staré A6 2.8 4x4, která jezdí pořád, ale náklady na její provoz rozhodně nejsou nějak závratně nižší, než by byly na provoz třeba nové A3 na momentálně akční O.L. O bezpečnosti a technických finesách ani nemluvě. On to taky vidí člověk jinak, když máš děti a jezdíš jinam, než kolem komína(města, do práce z/do)

Mě osobně jedna nejmenovaná malá společnost, která poskytuje tento produkt nikdy nezklamala. A o tom, že by auta nebyla pojištěná, nebo neměla náležitou péči jsem u nás nikdy svědkem nebyl. Ba naopak ještě za mě všechno hlídají. Teď si tedy chci koupit auto pro radost a zároveň abych s ním mohl jezdit často a řekněme denně a tady asi operák volit nebudu, protože taková auta se většinou do nabídek nedostanou a když, tak to není výhodné:) A právě výš jmenované Maserati a, nebo třeba Mercedes nechci.

Ra
Radek24
05. října 2017, 09:05
0

Nad OL uvažuji poslední dobou čím dál víc.. Najedu ročně cca 20tis. km. Příští rok mi končí STK na mojí skvělé Zafiře r.v. 2002, koupeno v roce 2009, nyní najeto poctivých 270tkm.. Motoricky dobrá, benzínová 1,6 16V, jen ta kára už prostě odchází, a investic je čím dál vic, takže změna bude nejspíš nutná. Chtěl jsem původně koupit zase něco ojetého, jenže ten OL mně prostě láká.. Jako ojetinu bych kupoval kombi do cca 200tis, nejspíš částečně úvěrovanou, takže splátka cca 2.500 měsíčně by mně neminula, pokud bych splácel třeba tři roky. Dále pak běžné investice do ojetiny, rozvody hned po koupi, atd.. Navíc u ojetiny nikdy člověk nemá jistotu zda neskrývá nějaké bolesti, jejichž léčba může celou koupi značně prodražit. U OL toto odpadá, ale zase člověk platí měsíčně cca 7tis. za auto, které není jeho, tzn.že za tři roky OL zaplatím prakticky celou cenu uvažované ojetiny do 200tis., a nejspíš budu řešit, co dál. Takže zatím tápu, uvažuji. U OL mám docela obavy, co vše bych musel při vrácení auta doplácet- nějaké ty kosmetické vady, atd..

reagovat
mo
moonunit
05. října 2017, 09:53
0

Ja v tom vidim jinej problem. Moje manželka řídí pouze automaty a já už bych na daily ježdění taky nechtěl manuál. Taky mám rád, když to trochu jede 120 koní/tuna je minimum a vzhledem ke způsobu užívání chci benzín. a mám dvě děcka. Takže když chci auto minimálně velikosti Octavie v benzínu s alespoň 120 kW a automatickou převodovkou, což je naprosto mimo nabídku běžnejch opráků, jdou ty ceny neuvěřitelně nahoru. JInak si myslím, že je to parádní služba pro někoho, kdo chce jezdit a ne řešit.

reagovat
Fa
Fandatik
05. října 2017, 10:54
0

To neustálé strašení o doplatkách při vracení auta na OL je nesmysl. Od leasingovky dostaneš brožuru kde je vše přesně popsáno co je běžné opotřebení a co už ne + ilustrační fotky. Např. škrábance o délce max. X cm a nesmí být pod lak. Sice jsem ještě nevracel, ale před OL jsem hodně sondoval u lidí, kteří s tím již měli osobní zkušenost. A i kdyby mě chtěli nějak buzerovat a dělat nesmyslný ofuky, tak to auto radši hodím ze skály a zaplatím max. 10tis Kč na spoluúčasti (nadsázka, ale ne moc).

reagovat
Eon
05. října 2017, 12:02
0

Já bych z toho měl trochu strach. Díval jsem se na ten výčet opotřebení na LeasePlanu a je to docela mazec. Když si vezmu, že bych chtěl pro manželku auto na OL a parkovala by na sídlišti, s tím že nějáký šrám by to schytalo i od ní :-) tak je fakt lepší to auto, jak píšeš, hodit ze skály.. :-)

beastar
05. října 2017, 13:41
0

Ano v praxi to od tebe přebírá člověk a opravdu nepřeměřuje každou rýhu v laku. Ani nekouká lupou na disky. Běžné opotřebení není problém. Takže sídliště je v pohodě. Problém je poškození karoserie, promáčklina. Viditelné změny v barvě či extrémní znečištění interiéru. Neznám nikoho(normalního ne asociála, co jezdí jak magor) kdo by doplácel nějaké vysoké škody na autě. To se spíše často nevejdou lidi do nájezdu.

Fa
Fandatik
05. října 2017, 14:31
0

A co si ty auta vyzkoušet? Ideálně ve větším bazaru, budou mít všechny tyto vozy v aktuální verzi. Nemusíš se jebat v showroomech u arogantních prodavaček. Vzhledem k Zafiře nejsi úplný petrolhead. Zkus zvážit i Golf. V tom foukaným tříhrnku. Teď ho bral známý manželce. Samozřejmě jsem HO zkritizoval ????, ale svůj účel si splní. Myslím, že kolem 5tis/měs (s DPH). Katalogová cena asi 500k. A 10tis km/rok. Na 36 měsíců. Bohužel ti nezbude než oběhnout auta fyzicky a pak zvolit vhodné financování

Ra
Radek24
05. října 2017, 14:49
0

Njn, tříhrnek.. Toho se celkem bojím. Jsme čtyřčlenná rodina, a napakovat celé auto na týden na lyže, nebo v létě někam k moři, to si nejsem úplně jistý, co by ten motorek říkal.. Pro mně je nejnižší hranice čtyřválec v 1,4 benzín, nebo 1,6 v ropě.. V tomto jsem konzervativní, malým tříválcům plněným tutbem nějak nevěřím. :-(

Fa
Fandatik
05. října 2017, 15:04
0

Jasně, ale v tom je právě výhoda OL. Tomu autu taky nevěřím, ale to auto není tvoje. Když se komplet porouchá tak to není tvůj problém. Když se zjistí konstrukční vady, opět nebude tvůj problém kdo a za kolik to koupí po tobě, atd. Myslím, že toto žene i soukromníky do OL. Nevěří, že auto vydrží 10let a více. Aby mělo smysl koupit nový.

Ra
Radek24
05. října 2017, 12:33
0

Tak mi to zase nedalo, a trochu jsem ty operaky prošel na netu. Mým potřebám plně vyhovují v kombi Opel Astra, Kia Cee'd, Seat Leon, nebo Fiat Tipo.. Vše v benzínu, 1,4-1,6, cca 80kW.. Asi sem ten dotaz úplně nepatří, ale poradil by mi někdo, u kterého z výše uvedených aut je vzadu nejvíc mista na nohy ? Synek totiž nějak porostl, má 174cm ve 14ti letech, a vím určitě, ze ve Focusu se mu moc dobře nesedělo.. No a robka musí sedět vepředu, protože je na tom s těma nohama stejně.. :-)

reagovat
beastar
05. října 2017, 13:45
0

Vynechal bych Astru a Leona. Nevím jak rozměry, ale v praxi je to malé navíc Astra je docela zvláštní ve všech směrech. Zkusil bych se podívat na Tipo v poměru cena/výkon se to povedlo. Nevím jak prostorově, ale výrazně špatně na tom nebude.

Ra
Radek24
05. října 2017, 14:21
0

Právě ten prostor pro zadní cestující je pro mně dost důležitý. Kdybych kupoval bazarovku, šel bych nejspíš zase do Zafiry, tentokrát dvojkové. U OL je k mání trojková, jenže za peníze už trochu mimo moje možnosti. Ony vůbec ty MPV jsou cenově někde jinde, takže pokud zvolím operák, tak jedině kombi nižší střední třídy. Projedu fóra k jednotlivým autům, snad mi tam někdo poradí. Na to nové Tipo jsem už nějaké reference zaslechl, víceméně pozitivní. Tož uvidím. U toho OL mně navíc láká, ze jsem OSVČ a plátce Dph, takže by to ve finále mohlo vyjít celkem zajímavě.. Uvidím.

Fa
Fandatik
05. října 2017, 14:40
0

Reagoval jsem omylem do jiného vlákna. A ty teď Zafiru nemáš v účetnictví? Dej do Googlu tipo vs. Golf a budeš tam mít srovnání 7mi kombíků, které u pro tebe vhodné. Každopádně je musíš vidět na živo a dozadu si sednout.

Ra
Radek24
05. října 2017, 14:54
0

Jj, všimnul jsem si a odpověděl výše.. Teď auto v účetnictví nemám, uplatňuji paušál, je to tak nějak pohodlnější. Jinak souhlas, osahat si auto naživo je nejlepší řešení. Zatím se jen rozkoukávám, řešit to budu až na jaře..

Zajda
05. října 2017, 18:55
0

Pro mě bude operativní leasing vysvobozením. Spousta z přítomných je možná ve stejné situaci - dělají správce vozového parku pro celou rodinu. Jelikož bych další vyjeté TDIčko na krku od nejproblémovějšího příbuzného už nemusel přežít ve zdraví, operák bude jasná volba :-)

reagovat
PB
05. října 2017, 21:18
0

Do firmy super, benefit vymyceni odpoctu, spravy vozoveho parku a podobnych radosti je bez debat. Podobne jsme poridili licenci na ucetni program a jine blbosti... proste vime koli to stoji a neocekavane potize nas neodstavi z prace, neni to vzdy financne nejlevnejsi, ale velmi casto nejkomfortnejsi a pravne nejmene komplikovane reseni. U rodiny mi to ale takhle uplne neprijde. Tam spis resime to, abychom meli pojistku pro pripad vypadku prijmu: a do toho sedi vlastnictvi vzdy nez pronajem. Kdyz se neco stane, tak o vlastnene auto neprijdu.. takove offline reseni:))

reagovat
Ev
Evlo
06. října 2017, 04:17
0

Tak za mě je to super v tom, že vám v autorizaku neničí vaše auto, ale leasingovky, navíc často není návštěva ani za celou dobu potřeba. To stejný v případě nehody když autorizaku auto zničí, stačí to pár měsíců doklepat nějak. Pak je to problém skofinu.

reagovat
ro
rock
06. října 2017, 13:06
0

Hmm, nefunguje to.

Hledal jsem auto pro moje potřeby (cca 25 000 ročně, který fakt nehodlám trávit v něčem o velikost CityGo nebo pětistovky) a našel jsem Mondeo za řekněme 12000 vč. DPH. To je nějakých 5.75 Kč / km bez paliva.
Srovnatelný Mondeo, Insigniu nebo Mazdu 6 koupím novou od 550 000 Kč a po pěti letech je za 200 000 prodám bez nějakých nervů. Když připočtu pojistku (pod 50 hal / km), servis (pod 1 Kč na km) a pneumatiky (pod 50 hal / km), tak jsem někde na 4.50 / km.
Ta 1.25 Kč / km by byl můj příspěvek na plat lidí z leasingovky.

Suma sumárum, vidím to tak, že kdo má na nový, ať si koupí nový - a kdo nemá na nový, tak zřejmě potřebuje ušetřit a ať si koupí nějakou rozumnou ojetinu. Tam ty náklady, který dělá hlavně ztráta hodnoty, klesnou ještě mnohem víc.

reagovat
Q
Q
07. října 2017, 11:43
0

Vy seženete kompletní pojištění (povinné, havarijko, GAP) na novou Mazdu 6 za 12500 Kč ročně? Můžete mi pojistit mé auto? Díky.

ro
rock
07. října 2017, 12:55
0

Nevím, co je to GAP, ale havarijní + povinné na nový Mondeo z toho příkladu si seženu s velkou rezervou...

Q
Q
07. října 2017, 14:58
0

GAP je pojištění rozdílu mezi aktuální a kupní cenou auta.
Koupíte Mondeo za 550k a druhý den do Vás někdo nabourá (nebo Vy někoho nabouráte). Pojišťovna viníka (nebo Vaše) řekne, že je to totálka, hodnota auta je dle tabulek 450k a tuto částku Vám vyplatí. Zbylých 100k je Vaše ztráta. Pokud jste za ten jeden den najel 100 km, tak Vás to auto jen v amortizaci vyšlo na 1000 Kč/km.
Když máte GAP, těch 100k zaplatí Vaše pojišťovna. U operativních leasingů to bývá (většinou) v ceně splátky.
BTW Spoluúčast 10 %, povinné ručení s limitem 35m, nepojištěná skla, nepojištění spolujezdci ... to taky není úplné terno.

ro
rock
07. října 2017, 17:37
0

Čert vem spolujezdce, ten ať se o sebe postará sám. A co se ostatního týká - přinejmenším v těch prvních dvou je 4-5 tis vaty, dost na to, aby se pojistka doladila podle individuálních potřeb. Tohle byl hrubý nástřel po 10 minutách hledání...

reagovat
Ka
Karda
20. října 2017, 21:50
0

Moje zkušenosti s operativním leasingem jsou následující. Polo na 1 rok s nájezdem 20 000 km ročně za 4750 měsíčně. Suma sumárum jsem za něj za rok dal cca 60 000 Kč bez benzínu, ale včetně přezouvání (zímní pneu bylo v ceně), vody do ostřikovačů, dálničních známek, mytí a spoluúčastí. Najel jsem 15 000 km, takže když se rozpočítá, je to celkem darda.
Předtím jsem si auto půjčíl, když jsem ho potřeboval, ale problémem byla drahá pojistka, vysoká spoluúčast a hlavně člověk musel taky plánovat. Rozhodně nesouhlasím s tím, že auto na ¨operák¨ je bez starosti. Jen se starosti místo o servis přesunou do roviny: "Doufám, že to nikdo neodře nebo nezničí nic v interiéru." Poškození interiérů je asi největší riziko, protože není kryté pojišťovnou. Co se týče poškození vnějšku, tak jsem řešil tři záležitosti (odřený zadní nárazník, kapota a důlek ve dveřích). Všechno vyřešila spolůčast, která byla 1% nebo 1000 Kč. Pokud bych znovu uvažoval o operativvním leasingu , tohle by byla hlavní podmínka. Při 5% je zpravidla minimání spoluúčast 5000 Kč, takže do toho zahučel za 15 000 Kč a to už by nemělo smysl.
Za mě se to čistě z finačního hlediska nevyplatí, ale účel to splnit může. Rozhodnutí dělá každý sám.

reagovat
To
TomDon
25. listopadu 2018, 16:01
0

Je třeba taky poukázat na to, že podmínky jak pro jedno, tak i pro druhé se dost často mění. Dnes se Vám vyplatí operativní leasing, zítra úvěr. Co jsem tak různě vyčetl (třeba na https://www.povinneruceni.top/clanky/velky-duel-financovani-vozu-leasing-nebo-uver/), tak je to dost individuální, protože někdo dosáhne na výhodný úvěr od banky a někomu se zkrátka vyplatí leasing.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem