načítám data...

O konejšivých autech a vnímání rychlosti

Auto letí po dálnici dvě stě a vy si můžete polohlasem povídat se spolujezdcem. Ještě nedávno to bylo sci-fi, dnes realita všedního dne. Ale je to vlastně dobře?

zobrazit celou galeriiEditorial: O konejšivých autech a vnímání rychlosti

První auto, které jsem sám řídil, byl dost rozhrkaný Wartburg 353 tourist. Plazil jsem se s ním jako zhruba dvanáctiletý po zapadlé silničce mezi poli asi třicítkou a měl pocit, že mi patří svět. Více či méně rozpadající se orezlé plečky, které se dnes již považují za perspektivní youngtimery, mi pak dělaly společnost celé dospívání. Ať už dvoutaktní tráboše, věčně vařící stopětky, nebo sem tam i nějaká ta západní libůstka, jako třeba naftový Opel Vectra první generace.

Jak jsem se postupně učil řídit, posouval jsem dál rychlost, kterou jsem považoval za akceptovatelnou. Bylo mi tuším šestnáct, když jsem (pro účely článku samozřejmě upozorňuji, že na uzavřeném polygonu) dosáhl s východoněmeckým zázrakem oné pověstné “stovky”. Nebohý tráboš se klepal, přes řev motoru a skřípání všeho nebylo slyšet rádio a já měl v tu chvíli pocit, že kilo je jen lehce pod hranicí rychlosti zvuku. Navíc čtveřice bubnových brzd měla co dělat, aby duroplastový interceptor zastavila před další zatáčkou.

Sto pade jsem už překonal s čerstvým řidičákem a do “klubu dvě stě” jsem vstoupil až relativně nedávno. Výš mě to nějak zvlášť netáhne. Nepatřím mezi fanatické dodržovače padesátky, to rozhodně ne, taky netvrdím, že kdokoli jede na okresce víc jak kilem je vrah, ale pořád mám někde v hlavě představu toho, že stovka je celkem rychlé tempo. Vzpomínky z tisíců kilometrů za volantem východobločních pleček jsou zkrátka vypálené hluboko v šedé kůře.

Přesuňme se do dnešních dní. Minulý týden mi dělalo společnost zdařilé BMW X1 v nejsilnější motorizaci. Byl to takový šedivý domeček na kolech co zrychloval až do dvou set prakticky lineárně. Nedělal při tom žádné brblavé zvuky, neprskal do výfuku. V interiéru měl kůži, pohodlné sedačky a příplatkové audio. Rozdíl mezi stovkou a dvoustovkou byl opravdu jen v tom, jak rychle ubíhala krajina venku. Cit v řízení žádný, dokonce ani přes sedačku to auto moc číst nešlo. 

Přemýšlel jsem, pro koho je tohle auto vlastně určené a jako ideální kupující se mi jeví někdo, kdo se o auta vlastně moc nezajímá, ale chce něco, co letí, co je cool, co v BB Centru neudělá ostudu. Dost možná si tohle auto pořídí někdo, kdo dosud řídit moc nemusel. A tady si myslím, že by mohl nastat problém. 

Představil jsem si totiž sebe, když jsem začínal jezdit. Rychlostní limity jsem sice znal, ale spíše, než červenobílé značky určovalo mojí rychlost auto samotné. Když začlo dělat moc velký rámus, divně se klepat, nebo se chovat divně, věděl jsem, že je dobré zpomalit. Věděl jsem, že i mimo obec jsou místa, kde prostě 90 jet nelze a taky místa, kde se může klidně přidat nad těch předepsaných devadesát a nic hrozného se nestane. 

X1, ale i spousta dalších nových vozů, a nejen drahých, platí to i pro služební oktávku čtvrté generace s 1,5TSI, vám žádné varovné zvuky ani další signály nepustí. Pokud máte nějaké řidičské zkušenosti, pravděpodobně dokážete odhadnout, jakou rychlstí je záhodno tyto vozy provozovat. Ale mám trochu obavu, že kombinace odtlumeného auta a řidiče, jež vnímá vůz jako spotřebič, by mohla rezultovat v nepříjemné situace. Za posledních dvacet let se auta neskutečně zklidnila, ale zároveň zrychlila. Doby, kdy nám 82 kW v rodinném hatchbacku přišlo “nesmyslně moc, kámo” jsou pryč, dvě stě jede dneska lecjaká městská minikrabička (ano, počítám se zmínkou na téma “ale Volvo ne” v diskuzi) a z nuly na sto do deseti sekund zrychlí taky prakticky všechno. To jsou hodnoty, které před mileniem patřily sportovním vozům.

Jenže ve sporťáku jste věděli, že jedete rychle, že byste si měli dávat pozor a soustředit se. Nové auto rychlost maskuje a svádí k tomu ji podceňovat. Auto řídí skoro samo, takže vlastně ani nevadí, když tu a tam kouknete do telefonu… Jo, to v Trabantu nešlo, tam se člověk občas nemohl za jízdy ani napít, k řízení byl potřeba celý člověk.

Bohužel ale nemůžeme říci, že by se stejně rychle, jako se vyvíjejí auta, měnila i infrastruktura. Leckterá okreska vypadá prakticky stejně, jako před dvaceti lety. Silnice lemují nebezpečné betonové propustky, krajnice se drolí, leckde chybí úplně, řady výtluků často nebezpečně rozhodí auto i na rovných úsecích. A další věc, která se rozhodně nemění, jsou fyzikální zákony. I když současné pneumatiky a systémy ESP občas dokážou neuvěřitelné věci, na dvoutunové těleso pohybující se vysokou rychlostí v oblouku zkrátka působí pořád stejně vysoká odstředivá síla. 

Naštěstí ale došlo k obrovskému pokroku na poli pasivní bezpečnosti a tak, když už nějaké nové auto skončí mimo silnici, je vysoká pravděpodobnost, že to posádka přežije relativně ve zdraví. Jen si říkám, že je to spíše řešení následku, nežli příčiny. 

Ano, z téhle nehody odešel řidič po svých.

Jestli teď čekáte nějaký závěr s jasným rozřešením, asi vás zklamu. Vlastně nevím co s tím. Názory, že by se autoškola měla dělat ve stodvacítce, aby se lidi naučili pořádně řídit jsou samozřejmě úplná blbost, stejně tak v žádném případě nevolám ani po plošném omezení rychlosti, nebo nějaké další perzekuci. Auta, která fungují jako spotřebiče a filtrují všechny pazvuky a ruchy se vyrábí proto, že to je přesně to, co zákazníci chtějí. I já sám mám takové vozy rád.

Možná by stačilo, kdybychom více motivovali začínající řidiče k tomu, aby si vyzkoušeli někde na bezpečném místě limity svého auta. Co se stane, když je zatáčka moc utažená a nájezdová rychlost přehnaně vysoká. Jak dlouho se brzdí na mokru. Proč je dobré držet volant pořádně a ne jako mokrou tašku. Jen to teda bude muset být dost velký plácek, protože spousta těhle věcí se u nových aut projeví až v rychlostech vysoko nad “kilem”. Jsem svým způsobem rád, že jsem tyhle zkušenosti získal v plečkách, které dokázaly ustřelit i ve třicítce.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
17. června 2021, 10:19
5

Jak budou mit moje decka řidičák, tak je každopádně přihlásím na nějaký polygon, kde zjistí jak moc to auto NEmají v ruce.

reagovat
FidoBlack
17. června 2021, 11:34
0

Já si prošel školením bezpečné jízdy a až tehdy jsem po dvou letech pochopil co vlastně auto dokáže i když to je městská krabice jak píšeš... Určitě souhlasím s tím že k autoškole by něco takového na tu vyzkoušenou být mělo.

reagovat
RBMK
17. června 2021, 18:09
-1

Navrhuju peugeot 106 1.5D, aneb "Někdo má turbo, a někdo má v p*či." - ve stovce je pocit jak při startu na Měsíc. Stále mám, s odlehčenou karoserií z oxidů železa a polyuretanu.
Colt 3 1.6 GTi - s prstem v nose to letí přes 200, ale je to řádně cítit. měl strýc, než to zahodil mimo silnici.
Libovolné nazvedané terénní auto s tlakem turba a dávkou nafty přidanými na plný Černobyl, ideálně Patrol Y60. Má kamarád.
Vylítanej dvojdvířkovej golf PDčko s mapama přehranýma na maximum, co to snese, to taky letí jako blázen. další kamarád.
Něco o velikosti kaipanu a velorexu, kde je ale turbená hayabusa nebo něco podobného. Nevím o nikom, ale viděl jsem podobné stavby na youtube.

Jan Machač
17. června 2021, 22:28
2

go full chornobyl kradu!! :-))

FidoBlack
18. června 2021, 07:14
0

@RBMK 106 1.5D je pecka, sice nejede ale aspoň to nežere jel jsem v tom párkrát a celkem jsem se bavil :D Colt zní zajímavě a SUV moc v oblibě nemám, bojím se jich :D
Ono stačí občas jízda v našem punťovi, žádný asistenti, žádný posilovače a jedeš

mariov8
18. června 2021, 08:51
0

10-12 let dozadu jsem takhle měl půjčené pracovní G, tedy W461, ale byl to nový model, již se šestiválcem CDI 3,0 180-190 koní... odpich na terénní auto tedy slušný. Někde na vysočině jsem vzal jednu zatáčku v dolíku ostřeji... bylo to na A/T gumách... celá šířka silnice mi byla malá a vyměšování bylo pozastaveno na týden... a jo, ono na těch SUV asi něco taky bude. Tohle je teréňák, ne hračka na silnici.

Va
Vasek7
17. června 2021, 13:07
1

Shodou okolností jsem se letos viděl s dvěma kamarády, kteří si pořídili "řidičské auto" - 335i a VRS a oba si zcela nezávisle stěžovali v duchu "je to sice rychlé ale tu rychlost necítíš - nepoznáš rozdíl jestli jedeš 130 nebo 180, pokud se nedíváš na tachometr". Takže milá redakce, což takhle bazarový snílek na "auto v kterým cítíš každej kilometr a není to kabrio"?

reagovat
FidoBlack
17. června 2021, 13:26
1

Řekl bych že by ten bazarový snílek byl každé auto co je starší 20+ a nemá moc techniky... :D
Kupříkladu naše punto, tam je opravdu znát jestli jedeš 50 nebo 130.

wdave_t
17. června 2021, 14:55
0

Starý auta, ale i ty novější, ve kterých sedíš nízko... třeba v Audi R8 1. generace jsem měl ve 140 km/h pocit, že jedu daleko rychleji. Protože v tom sedíš níž než v Miatě.

riderhenry
17. června 2021, 22:25
-1

Nevím teda, jaká 335i to byla, ale jestli E9x, tak to nemohu souhlasit. I když ta auta jsou stavěná na rychlosti 200+ km/h, rozhodně člověk velice dobře vnímá, jak auto začíná nad 200 trochu víc plavat atd. Osobně se cítím nejkomfortněji někde kolem 160 km/h, na lepších silnicích řekněme 180 km/h. Ostatní rychlosti už jsou spíš na nějaké to předjetí, aby se nezavazelo, atd., ale ne konstantní cestovní rychlost. To auto to zvládne, ale jak říkám - už to není komfortní a ta rychlost cítit určitě je. V tomhle jsou "nejlepší" motorky (kapotované). Tam bych neměl problém jet klidně 250 km/h hodinu v kuse, kdybych neměl pud sebezáchovy. Sice to člověk pozná díky proudění vzduchu okolo, ale ten stroj s tím prostě problém nemá...

CZmisak
18. června 2021, 08:52
0

E90, 325i, 160 už byla rychlost. Bylo to tam sice hned, ale člověk poznal, že jede už tak nějak rychle.

eLzyx
18. června 2021, 10:36
-1

riderhenry: hodně záleží na tom, jak často jezdíš rychle. Já jezdil 5 let denně Teplice-Praha-Teplice a byl jsem tak navyklý na vysokou rychlost, že jsem nastavoval tempomat na 210km/h. Víc na tempomatu nastavit nešlo. Až kolem 230 jsem se začínal cítit poněkud méně komfortně, nad 250 to už byl mazec, co si člověk chtěl jen zkusit a stačilo.
Ovšem pak jsem přestal dojíždět do Prahy, jezdil jsem víceméně jen po městě, a najednou mi i 160 přišlo jako docela dost kvapné tempo, co mne docela dost vyčerpává. Při 210 jsem se cítil jako kdysi při 250. A 250 jsem raději ani nepokoušel. Jedno a to samé auto.
Myslel jsem si, že je to věkem. Ale ne. Tréningem.
"Nedávno" jsem zase začal dojíždět trošku dál, byť jen po okresce, ale na ní se dá pohodlně valit 200 (neříkám, že tam tak jezdím) a rychlosti jsem si zase přivykl. Cesta Teplice-Lipsko tak opět probíhala převážně v rychlostech nad 200. Když jsem pak jel Dánsko-ČR, tak jsem celou cestu po DE valil 200+ a nepřišlo mi to nijak vysilující, ale spíše jako taková komfortní cestovní rychlost.

riderhenry
18. června 2021, 12:01
0

eLzyx: Určitě souhlasím, že když člověk jede 1 000 km dálniční trasu, tak mu při nájezdu na dálnici přijde 130 akorát a postupně rychlost třeba zvyšuje. Já právě takhle E90 jezdil převážně město/okresky, kdy jsem neměl problém se hezky svézt a třeba i "prasit" někde 150 na okresce. Když jsme pak jezdili párkrát do roka Brno - Brusel, tak jsem tu rychlost taky trochu zvýšil, po čase. Ale přes těch 180 km/h jsem chodil fakt jen občas. Tam nešlo o hluk nebo vnímání rychlosti, ale o ten pocit z auta. Když mi to pak poslala před auto jednou dodávka ve 250 km/h, vlastně jsem zjistil, že sám v téhle rychlosti ani brzdit moc nechci a ten mozek už mi fungoval trochu jinak, než ve 180 km/h...

eLzyx
18. června 2021, 12:24
-2

já jsem si to 250-0 taky zkusil. Auto to dalo úplně v pohodě, ještě jsem si mohl dovolit ten luxus na závěr brzdění trošku uvolnit brzdám, aby se teplem nepokroutily. Na celé situaci mrzelo jen to, že viník uzavírky dálnice zemřel. Policista ve službě.
S dodávkou a vysokou rychlostí mám bohužel taky zkušenost. Bohužel se ztrátou mého auta. Porušil jsem svoji zásadu - nepředjížděj extrémní rozdílovou rychlostí, vždycky zpomal. A tvrdě jsem za to zaplatil. Dodávkář se nepodíval do zpětného, poslal to tam bez blinkru. Takže jsem mu uhnul ke svodidlům, tam chyběl kanáldekl, který mi utrhl přední závěs kola v cirka 160-180km/h (letěl jsem něco přes 210, nějakou rychlost se mi povedlo sundat brzděním), ustřihl zadní pneumatiku, roztočil jsem se s autem a 3x orazítkoval svodidla, předek, zadek, předek ... motor ven. Mě se nic nestalo, naštěstí. Jen utrpělo ego a přišel jsem o nejlepší auto, které jsem kdy měl. Blbé je, že už takové nejde sehnat. C70 coupé T5 manuál, plný facelift z cabrio. "Spoluviník" ani nezastavil a odjel pryč.
To mi ale nezabraňuje jezdit rychle nadále, jen už neporušuji svá pravidla. Jsou dobře nastavená. Jen je dodržovat.

riderhenry
18. června 2021, 12:46
0

To jsou hodnotné zkušenosti. Mně právě stačila i tato "bezkontaktní". Hlavně mi ukázala, že minimálně dokud je ještě šance, že se to vyřeší jinak, mozku se moc nechce z těchto "limitních" situací brzdit tak, jako v normálních rychlostech. Takže to by chtělo taky případně potrénovat. Zase je možné, že právě u novějšího auta už by to fungovalo jinak, protože právě to auto rychlost tolik znát nedává.

sheogh
17. června 2021, 14:31
1

Zajimavy zamysleni a urcite na tom neco je. Hlavni pricina si myslim ale neni v tom, ze by byly auta lepsi nez driv, spis v tom, ze jaksi chybi premysleni, respekt a naopak vede nevenovani se nicemu okolo, maximalne svymu telefonu… a jak rikas, urcite by nebylo na skodu pridat do autoskoly nejaky jizdy na polygonu… taky by melo byt soucasti zkousky parkovani :-)

Pak urcite i dalsi minoritni veci, jako treba oblibena vlecena zadni naprava - takovy auto v kombinaci se “silnici” na fotce je taky peklo..

Ale prece si nebudeme stezovat, ze se auta za 100 let posunuly od trabantu ke komfortnimu dopravninu prostredku :-)

reagovat
Be
Beran
17. června 2021, 16:23
0

Ja na zkouskach v autoskole parkoval pozadu pricne mezi 2 auta v 10 cm mokreho snehu. Jet dost pomalu at se trefim a zaroven to nechcipne byl tehdy v HTP docela challenge :-D

A k cemu bude prumernemu ridici znalost chovani vlecene tuhe zadni napravy? Radsi je ucit jak poznam opotrebene tlumice. Z terasy mam vyhled ma zvlneny usek silnice a celkem casto vidim nebezpecne rozhoupane auta :-D
Popripade ucit, ze nouzove brzdeni znamena stat na brzde co to jde. A ne, ze brzdu pustim kdyz se pedal zacne klepat. A je spousta i dalsich "drobnych zlozvyku".

Ale k pointe clanku. Souhlas je moderni auta skvele maskuji rychlost. Coz je z hlediska bezpecnosti nestasne a z hlediska cestovniho komfortu skvele..

PepaSFI
17. června 2021, 19:48
7

to už jsme tady kdysi probírali. Jo ono by bylo fajn kdyby se začátečníci naučili.....dosaď cokoliv. Jenže, mělo by to smýkání po polygonu nějaký efekt u nováčka co je rád že ví na co se šlape tam dole? Dokud nemá zažité základy, nějaké trénování limitů je nesmysl. Ale to brzdění by mělo patřit k základům, samozřejmě spolu s dodržením vzdálenosti.
A taky ty limity, kde jsou? Každé auto to má jinak a stačí jinak zatížit, dát do kufru nákup, nedofouknout gumy, nebo nějaká nerovnost kterou se povede dobře trefit v zatáčce a všecko může být úplně jinak. Tyhle věci se učí dlouhou praxí a když je někdo ignorant, nenaděláš nic. Pro spoustu lidí je auto nutným zlem které potřebují pro přesun z A do B. Udělat řidičák a konec. A ty auta tomu napomáhají. Proč se učit zvládat smyk? Dyť to má ESP. Proč se věnovat řízení? Ono to jede skoro samo a lecos by jelo úplně samo, ježe se musí trošku držet volant páč to začne vřískat. Schválně, zkuste si udělat průzkum ve svém okolí, v rodině, v práci, jestli by někdo nechtěl v neděli odpoledne přijet někam na opuštěné parkoviště nebo polní letiště a zkusil si třeba to brzdění. Nula to bude. Ani ti co mají u piva plnou hubu keců co by se mělo a nemělo a jak je na silnicích nebezpečno.

Be
Beran
17. června 2021, 21:07
0

Mas pravdu.
V reakci na to parkovani jsem se nechal jsem se nechsl unest tematem "co by se melo ucit v autoskole".

riderhenry
17. června 2021, 22:29
0

PepaSFI: Hele já bych i věřil, že by to efekt mělo. Ti lidi by se prostě vyděsili, po té zkušenosti (kdy absolutně nezvládli žádnou nouzovou situaci v autě). Najednou by poznali, jakou moc vlastně mají a jak ji neumí zvládnout. Asi spousta z nás zažila nějaký ten první smyk, kdy jsme pochopili, že to vlastně není taková pr*el. Ať už to bylo při přetaženém driftu, nebo prvním sněhu cestou do práce... Prostě je fajn zjistit, že ta hmotnost má nějakou setrvačnost, že ta fyzika pořád platí a že vlastně nechci zažívat tyhle věci mimo ten polygon, kde teď jsem. A to třeba chvilku v té hlavě zůstane uložené a trochu to zkoriguje to, že mi vlastně přijde naprosto komfortní jezdit stovkou po pěší zóně, protože je to v tom mém moderním aute pořád pohodlné...

sheogh
17. června 2021, 22:37
0

@Beran: Ja to o te naprave nedaval do kontextu s autoskolou, jen ze to je dalsi vec, co situaci nepomaha, protoze casto to auto ma relativne vykonnej motor

Be
Beran
18. června 2021, 10:41
-1

Ja nevim. Fakt je lepsi vzadu viceprvek? Teoreticky ano.
Ale po 100 nebo 150tis, kdy je pecliva udrzba spis vyjimka nez pravidlo? A pro prumerneho Frantu ridice s levnyma 7 let staryma gumama? To uz by skoro bylo lepsi takovym tlouct do hlavy "kup si auto s vlecenou prickou vzadu", tam nejde zanedbat udrzba.
Ale mozna jsem zbytecne skepticky...

eLzyx
18. června 2021, 10:57
-1

Beran: 21 letý víceprvek po 290t km bez výměn komponent (nebylo potřeba, jen tlumiče a jednou za 5 let geometrie) vs. vlečená náprava u dvouletého auta se 30t km - to si piš, že to kuva poznat. Zatím co se to Volvo s víceprvkem přes nerovnosti nese, tak ta zánovní Oktávka na stejné trase nervózně poskakuje.

Be
Beran
18. června 2021, 11:29
0

V tomhle pripade by bylo smutne, kdyby to nebylo znat :-)
Ale:
-ty nejsi prumerny ridic, mysleno v pozitvnim slova smyslu
-porovnavame auta v jine kategorii. Volvo 2,5T vs 1,6TDI/1,0 TSI. Takze auto vymyslene pro rychle pohodlne dalkove presuny vs. pracovni fleetova hajtra. U novych bude rozdil v porizovaci cene dvoj az tri nasobny. Neni to obrana ovci, ale snaha o objketivizaci porovnani.
-takhke stare auta nemely tolik asistencnich berlicek, takze vyrobci museli davat lepsi podvozky

Tech 300 tis jenom s vymenou tlumicu me prekvapuje. Vim ze volvo dela trvanliva auta, ale tohle je fakt dost.

Pekna pripominka k myslence clanku, ze novejsi auta lepe "maskuji" rychlost.

eLzyx
18. června 2021, 12:40
-1

jo, docela ten podvozek vydrží. Předek tedy šel o chlup dříve. Tam se dělaly ve 250t km silentbloky na pravém rameni, měnil čep a ložisko. Levé rameno mne čeká asi letos, koukal jsem, že jeden silentblok je trošku natržený.
Je to takový nezmar. Už jsem to chtěl prodat, mám tuhle olítanou V70 navíc, ale nikdo to nechtěl. Tak jsem z toho udělal rezervní auto. Letos mne čeká ještě první výměna výfuku. Doufám, že Eberspracher vydrží stejných 21 let jako ten originál. A zvažuju výměnu předních brzd za ještě větší - z XC90. Původně tam byly 285mm, upgradoval jsem je na 305mm, ale když naložím 800kg dřeva do auta, plus další tunu na vozejk, tak ty brzdy při sjezdu z hor docela trpí. XC90 má nejmenší kotouče 316mm, ale hlavně masivnější třmeny.

RadekZak
17. června 2021, 15:00
0

Jojo, auta se zrychlují, maskují rychlost, na druhou stranu možností si vyzkoušet jízdu na limitu ubývá. Řešilo se to tu v zimě - sníh a parkoviště jsou klasika, autodromy často mají také na kahánku (viz Most, kde lidem v okolí vadí hluk). Sosnová už sama o sobě také nepořádá volné jízdy (minimálně ne letos) a je třeba sledovat všemožné weby, aby člověk chytil nějaký termín.

reagovat
Frankie
17. června 2021, 19:23
0

Téma to je podobné, jako téma elektokol a necyklistů na nich v terénu.
Vyzkoušet si limity, třeba na polygonů, nebo na něčem uzavřeném v rámci autoškoly by bylo fajn. Bohužel si ráda z nás vyzkouší limity až po prvním výletu do pole nebo havarce. Pokud to dobře dopadne je to fajn.
Napadá mě příměr s kocourem. Toho naučíš být opatrný na cestě jen tak, že přežije nehodu s autem. Pak už pod auto nevleze. Vlastní zkušenost. Tzn. I rychlost a limity při ní si musíš vyzkoušet. A ony se potvory mění jak s autem, tak povrchem a profilem silnice, tak i s počasím a ročním obdobím.

reagovat
PepaSFI
17. června 2021, 19:53
1

to držení volantu, já používám výraz "zkažená jitrnice"

reagovat
ransom
17. června 2021, 20:05
17

Copak auto a kilo nebo dvě.
To takhle člověk sedí na mezi pod hruškou. Slunce svítí, tráva se vlní, skřivánek zpívá. Svět se zastavil. JENOMŽE ZEMĚKOULE SE S NÁMA POŘÁD ŘÍTÍ SVÝCH 30KM/s!!!

reagovat
Jan Machač
17. června 2021, 22:31
2

to je STRASNE! To by se melo zakazat!

riderhenry
17. června 2021, 22:31
0

A teď si představ, že možná jednou umřeme! Jakože všichni!

Kuře
18. června 2021, 00:13
0

Kdy, zítra?;)

Jimi
18. června 2021, 07:09
0

A klidně se může přidat dalších 240km/s - rychlost slunce kolem středu galaxie, a tak dále.

sheogh
18. června 2021, 10:12
7

@Ransom: ale ze ta svine maskuje rychlost, ze? :-D

Adam Forman
18. června 2021, 10:28
0

No já nevim, zrovna testuju auto ročníku 2020 a 80 je v tom už celkem znát...

reagovat
eLzyx
18. června 2021, 10:38
0

Fiat 500 Ellenator? :-)

Jakub Pospíšil
18. června 2021, 13:03
0

Je to Adam, co by to tak mohlo být za auto :D

Adam Forman
21. června 2021, 06:41
0

No dobře, je to Lada Niva :-D

Fižid
18. června 2021, 11:09
1

Já se poprvé pořádně pohyboval v provozu v 16ti na motorce... to člověka naučí dávat pozor jak jede :D Jinak je to generační záležitost a ty vjemy jsou prostě jiný, ale to se musíš naučit. Spousta lidí jsou bezmozci co pojedou nad svoje možnosti a je úplně jedno jestli v nový Octavii, Trabantu nebo Aerovce. Jen dneska má to auto holt skoro každej, takže penetrace bezmozků se zvyšuje.

reagovat
Bavoraczech
18. června 2021, 11:48
2

V článku se zabýváš srovnáním starých a nových aut. Mě víc překvapuje rozdílnost charakterů stejné třídy aut z podobné doby.
Měl jsem možnost porovnat Alfu 166 3.0 V6 230 koní vs, Vovlo V70 (S60) T3 250 koní.
Papírově velmi podobná auta ze stejné doby, teoreticky by měla být stejná. Tunu a půl vážící předokolka, namísto sedaček pohodlná křesla, obdobný výkon. U Alfy z atmosférického šestiválce, u Volva z oturbeného pětiválce. Tam asi podobnost končí.
Alfa je tak trochu dravec, motor je lačný po otáčkách a má jadrný zvuk. Táhne skoro lineárně od volnoběhu až po omezovač. V Alfě sedíš tak nějak výš než bys čekal a rychlost vnímáš pomaleji. Respektive jedeš 100 km/h a přijde ti že se vlečeš a auto by chtělo víc! Navíc ho ani rychle projetá zatáčka nezaskočí. Nějaký cit v řízení je, takže se dá poměrně spolehlivě poznat, kde jsou limity adheze. Na dobrých pneumatikách většinou mnohem dále než můj pud sebezáchovy (krom pod plynem na mokru).
Volvo je pohodář. Do interiéru zapadneš jako do obýváku, hranatého a tak trochu oproti Alfě strohého interiéru. Jestli už motor běží prakticky nepoznám a v klidu se rozjíždím. Taková optimální okresková rychlost je 80. Člověk má pocit, že už jede docela svižně a nemá potřebu přidávat. Okolo 100 km/h už mi auto našeptává, abych zvolnil, nikam nepospíchám a přestože toho podvozek zvládne dost, jižanský temperament mu tak trochu chybí. Když je ale potřeba předjet, turbo mohutně zabere, zatlačí mě do sedačky a umožní bleskové předjetí. Ne že by se s Alfou nepředjíždělo svižně, ale člověk má pocit, že si to musí víc zasloužit.
Když to shrnu, je až s podivem, jak rozdílný charakter mohou mít dvě velmi podobná auta stejné třídy včetně toho vnímání rychlosti.

reagovat
gramo
21. června 2021, 15:32
0

Vzpomněl jsem si na příhodu z doby čerstvého řidičáku -- svou první jízdu po dálnici. O Škodě Favorit rozhodně nemůžu říct, že by rychlost maskovala, už těch dálničních 130 bylo docela cítit, ale po chvíli jsem si na to zvykl. Při sjíždění z dálnice jsem si přibrzdil a připadalo mi, že už jedu pomalu a že to tak stačí. Ještěže na mě táta houknul, ať brzdím víc, jinak bych to asi opřel o svodidla... I to vnímání rychlosti je řidičská zkušenost, jen ta méně pohodlná auta tu rychlost prezentují více způsoby, než jen ručičkou tachometru.

reagovat
bkralik
21. června 2021, 16:29
0

Já mám prakticky totožnou zkušenost z mosteckého okruhu - celý desetiminutový stint v pohodě, pak přišel konec stintu a já byl zrovna uprostřed cílovky (tzn musím dojet celé kolo) - tak jsem jel rychleji (tak 80-90?) abych nezdržoval další stint. No a jak jsem byl ukonejšený tím, že prakticky nejedu, tak jsem si do vlásenky zapomněl přibrzdit, což jsem samozřejmě zjistil v půlce zatáčky. Zpanikařil jsem, ťuknul do brzdy a vyšvihnul ukázkové hodiny. Díkybohu za mnou nikdo nebyl, ale co mě na tom vyděsilo nejvíc bylo, že jsem jel fakt pomalu, měl vcelku lepivé Bridgestony RE002 a i když jsem stál na brzdách plnou silou, tak jsem udělal komplet 360 otočku bez šance s tím cokoliv dělat.
Výuková lekce každopádně naprosto excelentní... pokud se chcete kouknout:



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem