načítám data...

Autíčkářova garáž: MX-5 NCFL 2.0 a přípravy na blížící se MX-5 Cup

Ještě ani jedna z mých MX-5 nezůstala sériová. A současná běloba není výjimkou...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jsou to cirka dva měsíce, co jste si mohli počíst, jak nadšený jsem z nové Miaty parkující v mé garáži. Čas však již pokročil a bílé NC se od sériového stavu posunulo kousek dál. Poprvé jsem jej vyzkoušel na okruhu v Mýtě a proběhla instalace svodů RacingBeat a silnějších stabilizátorů od H&R. Za 2 týdny mě totiž čeká první závod seriálu zvaného MX-5 Cup, urputného klání autíček Malibu Stacy zasažených různými fázemi performance tuningu.

Co to vlastně je MX-5 Cup?

Český MX-5 Cup často překřtívaný na Miata-cup už funguje dlouhá léta a představuje lidovou formu závodění “pro všechny” majitele (nejen) japonského roadsteru. Odehrává se na malých okruzích jako jsou Písek, Vysoké Mýto nebo Sosnová a podobně jako náš PlechCup se jedná o časovku – cílem je co nejrychleji obkroužit tři měřená kola. Tohoto seriálu jsem se již před lety několikrát účastnil a párkrát z toho dokonce byla bedna. Leč úroveň techniky i řidičských schopností účastníků se od té doby znatelně proměnila a tak si nedávám velké naděje na úspěch.

Auta jsou rozdělena do tří kategorií. Tou základní je kategorie Touring, kam spadají pouze lehce upravená auta s platnou STK. Jsou povoleny jednoduché úpravy periferií motoru jako jsou výfuk nebo sání, aftermarketové podvozky či stabilizátory a pneumatiky s minimální hodnotou treadwearu 200. Vyšším stupněm je třída Racing, kam spadají auta s rozsáhlejším seznamem vylepšení – mohou mít např. zkrácený stálý převod nebo upravený nepřeplňovaný motor, použít lepší diferenciál a obouvat semislicky s homologací pro silniční provoz. No a na vrcholu potravního řetězce je třída Ultimate, kam spadá všechno přeplňované, odlehčené a extrémní, co dosahovanými časy šlape na paty hůře řízeným Caterhamům.

Vzhledem k dynamické potenci dvoulitrových motorů u generace NC a ND oproti předchozím generacím jsou tato auta i v sériovém stavu automaticky řazena do kategorie Racing. A vzhledem k tomu, že flegmatický Vavris pořídil přes zimu první hezkou okruhovou sadu, kterou uzřel, netuše, že v kategorii Racing je omezena maximání šířka použitých penumatik, možná z toho nakonec bude paběrkování proti přeplňovaným a vyházeným bestiím ve třídě Open. Moje Federaly FZ-01 215/40 ZR17 jsou totiž přesně o 10 mm širší, než povolují pravidla.

Jak jedna návštěva geometrie promění vše

Na konci minulého článku o MX-5 jsem krátce zmínil, že autu byla čerstvě nadělena uživatelská geometrie. Sériová MX-5 totiž z továrny vyjíždí tak, aby ji mohl řídit každý – tedy při progresivním dosažení limitu se typicky začne hrnout ven nejdříve předkem a je lehce tupá (přestože se samozřejmě umí také přetáčet). Proto je toto nastavení kompromisní a s jinými hodnotami lépe využijete potenciál podvozku. Mým cílem bylo učinit Miatu rychlejší. Zvýšit odklony, aby lépe odolávala leterálním silám v zatáčkách a sbíhavost nastavit na hodnoty kolem nuly nebo do pár stupňové rozbíhavosti – jinými slovy, obětovat stabilitu ve vysokých rychlostech a klid na nerovnostech ve prospěch stáčivosti a agility.

Pokud budu konkrétní, tak přední odklony teď mají hodnotu kolem -1°30’ (maximum, co šlo při sériové výšce na excentruch nakroutit), což byl velice vítaný posun, neboť výchozí hodnoty se motaly někde na pomezí pozitivu a negativu. Zadní odklony zůstaly někde u -1°50’ a konzervativní hodnoty sbíhavosti na obou nápravách byly upraveny na nulu vpředu a s ohledem na zkušenosti z předchozí Miatou a požadavkem na veselejší záď také lehkou pár minutovou rozbíhvaost vzadu. Přesně tenhle setup se mi docela osvědčil na NB, avšak na NC nefungoval zcela podle předpokladů. Přidáním předních odklonů auto výrazně získalo jistotu v nájezdu do zatáčky a konečně nebylo třeba najíždět oblouky defenzivně. Ale s tou zadní rozbíhavostí jsem to trochu přehnal. Z NC se stal stroj na instatní přetáčivost. Na suchu, na mokru, pod plynem, bez plynu, na brzdách, FURT… Během prvního letošní trackday v Mýtě jsem se musel až smát, jak jsem neustále honil neposednou záď. Takže následovala druhá návštěva geometrie a umravnění zadní rozbíhavosti na neznatelnou sbíhavost, takže teď sice auto stále vyžaduje rychlé ruce, ale je příjemně přátelské s lehkými sklony k přetáčivosti.

Stabilizátory H&R

Mýto krom neustále přetáčivosti odhalilo ještě další poznatky. Sériový podvozek je, ooo jaké překvapení, na technickém okruhu příliš měkký. Byl jsem přímo utopen v obrovských náklonech v zatáčkách a ponořování přídě při brzdění se podobalo off-roadu právě najíždějícímu do brodu. A protože byly po ruce stavitelné stabilizátory od H&R o síle 22 mm vpředu a 16 mm vzadu, zkusmo nahradily ty sériové.

Náklony karoserie se i na “měkčí díru” znatelně omezily, avšak celkový přínos bych označil jako spekulativní. Bílá Miata nemá být čistě okruhová záležitost, nýbrž obojživelník, který zvládne i horší okresku. A právě v momentech, kdy kola na opačných stranách karoserie bojují s rozličně velkými výmoly, vzpomínám na sériové stabilizátory s nižší torzní tuhostí – ty si bez debat uměly se zalátanou okreskou poradit lépe a s klidnou nonšalancí. Sportovní alternativy od H&R samy o sobě nezapadají do soustavy dále tvořené měkkým sériovým podvozkem a otevřenou karoserií, která přeci jen neposkytuje tolik rezervy, co se tuhosti skeletu týče. Začínají tady zase smrdět coilovery…  anebo to letos nějak přežiju a příští rok se holt na okruhy zase vykašlu…

Jak se nadchnout trochou leštěného paroží

Tou nejvýraznější změnou, kterou běloba prodělala, je instalace výfukových svodů RacingBeat Super Cup series. Že největší korek motoru představuje výfuk, je v případě MX-5 NC a jeho dovulitru 2.0 MZR veřejným tajemstvím. Internety praví, že instalací svodů a úpravou řídící jednotky lze k sériovým 160 nahnat klidně dalších 20 koní a značnou porci živosti ve středních a vysokých otáčkách. Protože jsem žid a sráč, samozřejmě jsem si nenechal nic změřit na brzdě, nicméně svody se projevují skutečně impozantně.

Jednak se zvuk zhlasitil tak, že je to možná k výkonu auta už lehce neadekvátní (a výfuk se neostýchá odblafnout si jako to hovado) a druhak opravdu přibyla znatelná porce síly. Jestli to je placebo, ať se propadnu do východního Německa, a i kdyby bylo, stejně by stálo za každý utracený tisíc, který jsem v Jedetoshopu v Rožnově za nákup a instalaci zaplatil. Motor najednou nemá na dvojku problém brnkat do omezovače a na trojku se k 7500 otáčkám prokouše mnohem nadšeněji, než bývalo zvykem. A ta rekace na plyn…  Až jsem se přistihoval při kacířské myšlence, že úprava mapy vlastně ani není nutná. Ale to by byla škoda. Takže by k ní mělo dojít někdy na začátku prázdnin.

Jen ty brzdy…

V rámci vylepšování samozřejmě nemohly být opomenuty ani brzdy. Volba padla na klasickou kombinaci obyčejných kotoučů a sportovních destiček Hawk HP+. Jako každé pořádné destičky práší, ale zastavovací účinek je úplně někde jinde než při použtí některé ze standardních směsí. Bohužel brzdy jsou zatím komponentou, se kterou nemohu být spokojen. Z bývalé ex NB Miaty jsem uvyklý na naprosto excelentní systém, který na požádání pověsí člověka do pásů, v případě NC nám do toho ale někdo hází vidle. Sériové ABS  má bohužel naprosto panické nastavení a začíná kopat v situacích, kdy by ještě zdaleka kopat nemuselo. Na semislickách jsem účinek ještě nezkoušel, ale docela schopné silniční Potenzy S-001 sériové ABS zcela bezostyšně sabotuje. Takže to vypadá, že na okruhové použití bude muset ven jedna malá pojistka…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Co
Core
21. května 2019, 09:25
0

Hezkej clanek,potkame se v Pisku,ahoj.

reagovat
Ju
Junior
21. května 2019, 10:02
0

Jenom technická, prd tomu rozumím:
Slibuješ si od všech těch úprav lepší časy než jsi měl s kompresorovou předchůdkyní? Protože tak nějak laicky bych řekl, že kompresor je kompresor, sáním a dalšíma úprava ho jen tak "vyrovnat" nepůjde.

reagovat
Vavris Vavrisovic
21. května 2019, 10:27
0

Netuším a je mi to jedno :-) S těma FZ-01 by to možná i mohlo stačit. A s kompresorovou předchůdkyní jsem toho na čas beztak moc nenajezdil, takže to je vlastně fuk.

M P
21. května 2019, 10:14
2

Aneb vyprávění o tom, kterak chlapec z vesnice pojal myšlenku, že je chytřejší, než tým inženýrů od Mazdy :D

OK, dělám si srandu, ty auta jsou ze série slušný allroundery, ale každému vyhovuje něco jiného. + hezký zvuk!

reagovat
Romus
21. května 2019, 21:31
0

Tým inženýrů od Mazdy je trapně konzervativní a vždy to auto vyladí tak, aby se v tom nikdo hned nezabil :-)

M P
23. května 2019, 10:23
1

Tak ono, trapně konzervativní... jak se to veme. U MX5 je standardni setup myslim tak akorát pro většinu lidí, je to i dost hravé a zároveň bezpečné. I když už se mnou NB párkrát vyjebalo, na mokru hlavně :)

beastar
23. května 2019, 13:50
0

To nebude asi jenom chyba NB. Taky třeba občas řídič přecení své schopnosti:)

BubaaCZek
21. května 2019, 10:41
0

S tou rozbihavosti souhlas. Co jsem tehda trefil levym prednim kolem sikanu jsem sbihavost nastavoval 4 krat.
Nejdriv narychlo od oka a mirne sbihave. To me dovezlo na jistotu jakoze ok.
Podruhe jsem to doma "odborne" nastavoval se snurkama, ale spatne kompenzoval pro chybejici distance vzadu. Byla z toho hodne rozbihavost a nechtelo to jet rovne.
Napotreti to slo na mirne rozbihave. To se chovali ok. A napoctbrte jsem to doladil o ctvrt otacky rozbihavejsi a to mi na Kielce vyhovuje. Vrha se do do zatacek a zacne to byt nestabilni az v tom nejrychlejsim kousku na konci dlouhe rovinky do kopce.

Zadni jsou mirne sbihave a na to sahat nebudu.

Planuju koupit upravene coilovery se zavitem na nastaveni vysky a "fazolkem" at se daj natavit odklony.

Co se tyce stabilizatoru - jak moc potiz je to presroubovat? Tuhe na cup a prohidit za mekci na bezny provoz...

Ty pneu mozna projdou ne? :)

reagovat
krab
21. května 2019, 10:45
0

Vavris, ten zvuk je fakt dobrej! :) Ta Miata mizí za horizontem tak rychle, že bych skoro věřil, že někdo udělal u videa lehké "fast forward" :-D

Ještěže ty úpravy aut mi moc neříkají. Teď jsem taky ve skupince bláznů ( v dobrým) co řeší jak z obyčejné 996 vykouzlit poloviční GT3 RS ... Já odolávám

Možná až zrezne sériovej výfuk na Infi, tak bych koupil tohle od Invidia , má to mít i EU atest... ( sice jen catback, ale to mi přijde, že zní příjemně, i při tom podřazení to pěkně podtrhuje V6 soundtrack.

reagovat
ToMyx
21. května 2019, 15:28
0

Krabe, věříš tomu, že si Infiniti necháš tak dlouho, aby stihl zreznout výfuk?:-D
Taky jsem si v roce 2015 říkal, že vyměním jen svody a lehce upravím sání, když to bylo jen plug&play. Výsledek mě začal bavit a přišlo na řadu postupně hodně dalších věcí...

Moje rada zní, nedělej to Krabe nebo budeš lapen! :-D

krab
21. května 2019, 15:48
0

:-D to bylo trefený přímo na hlavičku...

Možný je leccos. Furt koukám po nějakejch autech, je to docela postižení he he...

Kuře
22. května 2019, 00:18
0

Stačí nemít prachy a u koukání zustaneš docela lehce, věř mi, vím o čem mluvím:)

krab
22. května 2019, 10:11
0

O tom nepochybuju :) Taky spíš často jen koukám, než, že bych něco kupoval...
Mě hrozně pobavila reakce Tomáše, on mě má odhadnutýho dobře. I když je velká pravděpodobnost, že zrovna to Infiniti mi vydrží dlouho. Pokud se na tom nic spektakulárně nerozbije ( a klepu na dřevo kancelářskýho stolu), tak vlastně nemám výhrad. Ve svým cenovým spektru ( ojetina kolem 400 tis) je to zajímavý úkaz. Kdybych byl hnidopich, tak mi vadí vlastně jen 3 věci. Jedna je málo progresivní diferenciál, zkrátka přechod do smyku na mokru např. není zrovna extrémně plynulý a míra tý svornosti se taky trochu liší od zatáčky k zatáčce. Nicméně na vině je stejně z největší míry řidič. Ale jinej než viskózní diferák by tomu pomohl. Druhá věc je hmotnost celýho auta, protože to váží přes 1600 kilo. A třetí je, že to nemá manuální převodovku - resp. to mi vadí naprosto nejmíň, protože tahle 7st. Jatco kupodivu solidně řadí pádly manuálně. ( ovšem moderní 8spd ZF to není a ani se tomu neblíží, to je bohužel tak.. doba jde kupředu)

Řízení je dobrý ( možná by mohlo být trošku lepší kolem středu) posez je výborný, sedadla jsou parádní, motor je fantazie, audio Bose hraje famózně.

Takže ono za tyhle peníze toho tolik zase není. Ano, bývaly doby, kdy za 400 šla koupit dobrá E46 M3, ale ty jsou už leta pryč... Želízko v ohni na který tu a tam koukám je Alpina B3S 3.4 (E46). To jsou auta, která se dají sehnat kolem 25-30 tis euro a jsou moc zajímavý a zejména absolutně netuctový. Ale servisně zatím moc netuším co obnáší, protože sice motory to má na bázi držáku M52/M54, jenže Alpina je celé předělává a používá celou řadu úplně jiných komponent. Takže pak je toho na denní ježdění asi tak trochu škoda...Je to už hodně vzácný auto.

ToMyx
22. května 2019, 10:42
0

To koukání se po autech je asi běžný Autíčkářův flirtíček a když se to stane v jiném státě, nepočítá se to :-)
Infi je, a Tys to i dostatečně potvrdil, velmi povedené gt. Ale co si budeme povídat, pokud se namane něco jiného vhodného na výměnu za cca rok a něco..... :-)
Alpinka je pro mě exot vzhledem k mnoha změnám oproti N52/54, ale netuším nákladnost a dostupnost servisu a dílů.

krab
22. května 2019, 11:09
0

Přesně tak :) Když se to nedozví manželka...

tak to víš, že když se příští rok namane výměnou zas něco jinýho, tak to pochopitelně budu špatně odolávat. Infi spíš dokázalo být tím autem, jaký jsem vlastně potřeboval. GT s charakterním motorem, pěkným zvukem a docela sportovními jízdními vlastnosti. Klasická koncepce "front rear". Jak někde říkal na Best Motoring Keiichi - jeho nejoblíbenější koncepce pohonu.

A není to takový to vysněný auto, s kterým se bojím zaparkovat u supermarketu nebo různě a nechat chvíli stát "bez dohledu". A to je problém klasicky u auta, který si pořídíš víc emotivně. Už vidím jak někde nechávám stát ve městě vymazlenou Alpinku a jdu vyřizovat věci všedního dne... To tam radši pojedu v MHD :-D

ToMyx
22. května 2019, 13:25
0

Přesně tak ho mám taky zaškatulkovaný, svezl jsem se ve starší 35 a bylo to fajn. Tohle bude zase dál i designově. Motor je, dovolím si tvrdit, klenot toho auta i když ostatní komponenty také nejsou špatné.

Emotivní výběr auta, to se mi ještě nepoštěstilo :-)
I ta plechovka víkendová nebyla při pořízení bůhví jaká modelka. Co si budeme nalhávat, ona vlastně není ani teď, ale má pro mě už větší hodnotu. Tím, že jednou plánuju kastli odstrojit a omladit (pokud se nenajde nějaká garážovka s úplně zdravou kastlí), asi úzkostlivě neřeším parkoviště u sámošky, jen si dávám pozor co za auta stojí kolem.
MHD ale nepojedu, protože auto má jezdit i kdybych měl parkovat o dvě ulilce dál:-D

beastar
22. května 2019, 13:49
1

Krabe to auto nemá být sporťák alá 911. To jenom k tomu diffu a zpětné vazbě. A 1600kg v téhle kategorii auta s klimou, elektrikou a Bose hudbou. To prostě tak je. Myslím si trochu neoprávněná kritika. Miata z toho asi nebude. A kupovat si jako daily Alpinu je opravdu nemoudré. Servis na to je. Sám sis odpověděl. Alpina použila spoustu jiných komponent atd. Představa že s tim jezdím denně mě upřímně děsí. A auto na základu e46 je pořád na tom základu. Fávo mtx je taky pořád fávo se všemi nedostatky;)

krab
22. května 2019, 14:44
0

Beastar: Já vim, přesně když jsem ten koment dopsal, tak jsem si uvědomil, že je vlastně idiotský zrovna u tohoto auta kritizovat to, co např. právě Poršák nebo BMW M3 umí daleko líp... Je to irelevantní.

Naopak, to že se Infiniti sportovnímu kupé docela slušně přibližuje, ale nabízí tu příjemnou každodenní použitelnost na to moje ježdění po praze a okolí ( kde nechceš "trápit" starý Porsche, starou M3, starou Alpinu...).

A jak říká Tomáš - ten motor VQ37VHR je fakt výbornej. Je to klišé, ale je to poslední poctivá atmosféra, když pominu speciální auta. Takže když tu byla ta debata o tom, co by to auto brzo nahradilo, tak vlastně ani mnoho není co. Rád si zas xxx aut vyzkouším, ale s tímhle (kór, když zůstane dobrá spolehlivost) zůstanu delší dobu. To spíš zas někdy časem přikoupím nějakou starou zhovadilost, až na to bude... :-D

beastar
22. května 2019, 14:54
0

Krab: No já sem právě cejtil to co děláme občas všichni. Tendence srovnávat poctivý gt a rychlý sedany se sportovními coupé, cabrio, targa máme obcas

beastar
22. května 2019, 14:56
1

Úplně všichni. Bohužel je to srovnatelné obtížně. Já si myslím že jako daily je to super. A s těmito motory nejsou problémy. A jede to vyborne

ToMyx
23. května 2019, 10:51
0

AMEN :-)

Raspby
21. května 2019, 11:22
0

Hezký..pak by mě zajímaly ty časy co budeš jezdit na Miata cupu...už jen pro porovnání. Ale na takto malém okruhu jako je Písek nebo Mýto stejně největší rozdíl udělají ty lepidla na discích. :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
21. května 2019, 11:29
0

...a ruce...

Raspby
21. května 2019, 11:30
0

Ano to také...

beastar
21. května 2019, 13:55
1

A srdce, odvaha....;)

David Střítežský
22. května 2019, 13:40
0

beastar: z toho nic nebude, je to "žid a sráč "

beastar
22. května 2019, 13:50
0

Proto asi udělal ty bedny v minulosti... Myslim že moc sebekritiky škodí:D Stejně jako samochvala.

beastar
21. května 2019, 13:54
0

Zatím super. Teď ještě jak to pojede. Mimochodem to auto zatim vypadá pořád skvěle a úpravy jednoznačně rozumný. Na tyhle menší okruhy to bude jistě zajímavý. Tak hodně štěstí;)

reagovat
ToMyx
21. května 2019, 15:23
0

Hezké funkční úpravy. Také jsem si prošel kroky u kterých byl přínos poněkud diskutabilní, ale já si za tím stál :-)
Ty brzdy jsou potřeba alespoň ty desky. V dalším kroku rozdíl 2pístku a 4pístku je parádní v citlivosti a v dávkovatelnosti a pak začne hraní s brzdným účinkem zadku:-) Tak ať to na cupu jede a dělá radost!!!

reagovat
riderhenry
22. května 2019, 00:49
-1

No výborně, tak tu máme další MX-5, co bude těžce zápolit v každém kopci s průměrným služebním TDI za doprovodu racing zvuku :D Z těch úprav jde vidět, že už to jde zkušeně racionální cestou a s výborným poměrem cena výkon. Za mě super!

reagovat
Valfar
22. května 2019, 11:26
0

Skvělý článek a parádní auto! Sám si takhle jedno auto upravuji, byť jen na silniční využití a na okruhu jsem zatím nebyl (i když tam mám v budoucnu, po dokončení první vlny podvozkových úprav, v plánu jezdit pravidelně). Měl bych v této souvislosti 2 otázky - 1) Znáte nějaké machry přes nastavení geometrie tak, jak o tom píše Vavris, v Praze a okolí?. A za 2) Jaký je váš názor na obligátní téma PUR siláčů? Někdo na ně nedá dopustit, že auto prý ideálně ztvrdne, zpřesní se řízení, zlepší se zpětná vazba od kol atd. atp. A jiní zase tvrdí, že si člověk z auta udělá akorát uskákaný trakař, který naopak neumí vůbec číst nerovnosti a akorát na nich poskakuje, rozvrže se celé auto a vůbec je lepší jít cestou kvalitních coiloverů, stabilizátorů a různých výztuh podvozku (třeba bavorácký X-Brace pro E36) a siláče nechat gumové.

reagovat
beastar
22. května 2019, 13:44
1

Pokud to bude primárně na silnici do provozu nech si tam gumové. Pokud to bude na okruh dej si tam pur. Stavět si to jako kompromis nejde. To dopadneš jak automobilky. Tam se ten tovární setup taky řeší tak aby to sedlo každýmu a všude. Což je fajn, ale na okruhu je reálně 80% aut úplně k ničemu. Já třeba teď naposled chtěl auto na rozbitý okresky. A nedovedu si predstavit 20", pur, snížený a geo takový jak to popisuje Vavris:D Bych se v tom někde zabil a ještě by to ze mě vykuchali duši.

Musíš na to přijít sám. Podle typu auta, využití stylu řízení a vlastního úsudku. Universální nastavení neexistuje.

Beny
22. května 2019, 14:10
1

Já zase zastávám názor že polyurethany ano. Měl jsem je na bývalý Almeře GTi a byl to příjemnej rozdíl proti serii. To že to bude uskákaný způsobujou tlumiče resp pružiny a ne silenty. Bohužel, často vidím auta osazený levnejma podvozkama typu BC, XYZ, nedejbože TA Technix, JOM apod. - tohle nefunguje, prkenný, uskákaný. Na tomhle se šetřit nedá.

David Střítežský
22. května 2019, 14:20
0

klidně PUR, existuje X výrobců už dneska, navíc snad skoro každej dělá minimálně 2 verze
- racing tvrdý
- daily měkčí - OEM srovnatelný
takže na vůli každýho soudruha, který si vybere nebo jakej režim bude u jeho werku převládat
dokonce jsem našel i možnost si nechat odlit custom tvar/tvrdost (už si nepamatuju kde)

ToMyx
22. května 2019, 14:20
0

Beastar to vystihl dokonale. Z vlastní zkušenosti tvrdím, že na začátku je alfa a omega stanovení cíle (okresky/ okruhy). Pokud to nebudeš vědět přesně nebo v průběhu měnit, bude to buď kompromis a nebo drahá sranda. Kdybych já na začátku věděl co chci a nešel krok za krokem, jsem v tom jen za půlku :-) Je nutné vidět všechny ty věci komplexně, protože každá změna má různě silný vliv na chování a jízdu. A na závěr, aby to bylo ještě lehčí, každý má jiné vnímání co se týče ovladatelnosti a komfortu auta... Chce to nejdřív chvíli zkoušet jinde a udělat si vlastní obrázek.

Obávám se, že není univerzální rada, jestli ano nebo ne. Výrobek od jednoho výrobce může na 2 autech fungovat jinak, protože nikdy nebudou 2 stejně nastavená/ unavená.

Beny, u těch podvozků bych zase tak úplně nepaušalizoval. Je rozdíl kvalita = trvanlivost a kvalita = ušito na míru danému autu.

Co se týče těch pur silentbloků, ano i ne. Důležité je, proč je vyžaduješ. Mají kromě vyšší pevnosti/ tvrdosti zápory v podobě většího namáhání podvozku = dřívější opotřebení podvozkových dílů. Je to vlastně vždy o tom, jestli na jedné straně výhody vyváží ty nevýhody, kterou jsou s tím vždy spojené :-)

Beny
22. května 2019, 14:29
0

ToMyx: Spíš jsem to myslel tak, že to co jsem tam napsal může docela solidně fungovat na okruhu právě kvůli tvrdým pružinám protože auto se nenaklání ani v zatáčkách ani na brzdách a proto s ním tolika necvičí přenosy váhy. Ale co jsem se tak svezl, vypozoroval jsem to, že na rozbitej cestě kdy je vysoká frekvence kmitů už tlumiče nestíhají krotit ty tvrdý pružiny a dochází k odskakování. Ale to se vracím k tomu už dávno vyřčenýmu, použití. Já mám jasno, jen peněženka se mnou nechce souhlasit. :-D

ToMyx
22. května 2019, 14:37
0

Tvrdé pružiny asi ano, ale pokud budou doplněné o pomocné pružiny, odskakovat nebudou, tak to mám já a fakt to funguje ;-)
Neříkám, že by se mi nelíbila délka zdvihu jako u wrc nebo možnost dvojího nastavení. Jen šrajtofli to vysvětli Ty:-D

-
Komentář upraven 22. 5. 2019, 14:39:36

beastar
22. května 2019, 14:58
1

Nejsem na to odborník. Nechávám si poradit většinou. A fakt alfou a omegou je použití auta. A nastavení univerzál který funguje všude nikdo nevymyslel. Prachy jsou důležitý tj fakt:D

re
redmex
22. května 2019, 15:33
2

Silentbloky maju za ulohu pohltit drobne otrasy od kolies, ktore by sa inak prenasali do riadenia resp. az do karoserie. Toto tlmice neporiesia a ani nemaju. Samozrejme niekedy riesia aj dalsie ulohy ako kynematika naprav, ale to uz zavisi ok konkretnej konstrucie.

Je viacero druhov tvrdsich silentblokov - lepsia volba su stale z gumy, ale plne. Byva aj rozna tvrdost. Vyhodou je, ze je to stale guma a dokaze pruzit - prenasa menej kmitov ako PUR silentblok a bude mat aj lepsie zivotnost.
Ak vsak chces ultimatne spravanie, tak je aj tak finalnym riesenim silentbloky zahodit a pouzit unibaly. To sme, ale v inej lige a servisne je to peklo ak to mienis pouzivat aj mimo okruh.
Low cost varianta je puzit lepsie lepidlo a vyplnit tym seriove silenbloky. Mierne stuhnu a vcelku to funguje. Samozrejme pouzit nove. Ziskas vcelku rozumny kompromis a uz samotne nove silentbloky dost pomozu :D

Inak ak nemas nejake auto s naozaj tuhou karoseriou, tak sa na to vyser a ries najprv ako vystuzit karoseriu, dobre tlmice + pruziny + stabilizatory a az potom nejake silentbloky. Resp. daj nove seriove alebo trik s lepidlom.
Silentbloky by som menil v momente, ked mas uz odladeny podvozok a vadi ti, ze auto nedrzi pozadovane nastavenie geometrie vplyvom odstredivych sil. To ma zmysel odstanovat postupne vsetky zdroje zmien. Az to ale zacnes, tak po case ti bude klepat a rozpadat sa cela seriova karoseria. ;)

Vavris Vavrisovic
22. května 2019, 17:14
0

Redmex: krásně shrnuto. Hlavně s tou tuhostí auta...

Jinak k těm neexistujícím universálním řešením ještě dodám, že ona ani doporučená řešení mnohdy nemusí být žádné terno. Třeba kombinace Bilstein B8 a zkrácené pružiny Eibach na Miatě NA/NB je taková všeobecně doporučovaná mantra, všichni se shodovali jak to je super. A pak jsem byl velice rozčarován, když tohle kombo nezvládalo na silnici větší příčné nerovnosti a chodilo do zadních dorazů takovým způsobem, že bych se nebál označit to za nebezpečné. Pro správnou funkci to potřebuje totiž jiné horní uložení a dorazy a až pak to je skutečné zlepšení...

su
sulcik_94
22. května 2019, 20:02
0

Tak B8 má integrovaný dorazy. Ale souhlasím s tím že příčný nerovnosti jsou s B8 dost nepříjemný, ač je teda mám na jiným autě.

sp
spooon
22. května 2019, 22:24
0

tisíc lidí, tisíc názorů...já bych doporučil PUR i na daily. Trošku sem se toho taky bál, ale i přes to sem na MX-5 koupil tvrdší (90ShA) PURy. No a v kombinaci s coilovery v nejměkčím nastavení to je naprosto pohodová jízda, troufnu si říct i pohodlnější než leckterá seriovka střední třídy.

Navíc při správný instalaci jsou PURy téměř nezničitelný, mají přesný držení kola v požadovaný poloze...no prostě pro mě jen výhody.

Valfar
22. května 2019, 22:44
0

Všem vřelé díky za reakce! Vidím to tak, že půjdu buď do nějakých měkčích PUR, tj. buď fialové Powerflexy nebo červené Strongflexy (asi bych dal přednost Polákům - kopiím sice nefandím, ale Angláni chtějí za kus polyuretanu fakt nehorázný peníz a přitom nepochybuju, že Poláci dělají to samé), anebo se ještě podívám po zesílených gumových. Kolega redmex mluví o plných silentblocích, ale takové jaksi na své auto (BMW E36) nemohu na první dobrou najít, pouze nějaké zkazky na fórech, že to jde udělat doma na koleni tak, že se do dutin ve standardních silentblocích napustí lepidlo (třeba na autosklo). Do takového kutilství bych se ale nerad pouštěl, chci něco ready-made. Našel jsem jedinou firmu, která se tomuhle zadání blíží, a to http://www.silentbloky.cz/, schválně jim zkusím napsat, jestli dělají i E36. Mohl bys redmexi každopádně upřesnit, o jakých plných siláčích mluvíš a kde to lze koupit?

Jinak souhlas, že důležitější než silentbloky jsou kvalitní tlumiče + pružiny, zpevnění karoserie, event. sportovní stabilizátory apod. To vše mám ovšem v plánu. :) Výsledný setup by měl být poměrně hodně hardcore, ale pořád použitelný na okresce, kde budu nepochybně trávit dobrých 90 % času. Jsem tedy další nešťastník, který se vydává na marnou cestu za svatým grálem univerzálního setupu. :D Ale nedá se nic dělat, ryze okruhové náčiní, které bych vozil 3x za rok ke trati na podvalu, z auta určitě udělat nechci, ale zároveň se chci dostat co nejblíž k hraně toho, co je ještě schůdné na obyčejných silnicích a lze si s tím užít i přiměřenou zábavu na tom okruhu.
-
Komentář upraven 22. 5. 2019, 22:46:14

Beny
23. května 2019, 06:56
0

Strongflexů se neboj, měl jsem na Almeře a tenhle týden mi zrovna dorazila komplet sada na hairdresser kchár. Kvalita je opravdu dobrá.

ToMyx
23. května 2019, 10:56
0

redmex to shrnul skvěle!
Valfar: Doufám, že nás pak obohatíš nejlépe v blogu jak jsi vše vyřešil ;-)

sp
spooon
23. května 2019, 23:00
0

Valfar -> se vším jde jezdit po okreskách, záleží, jak moc jsi hardcore :-D

Jinak já jezdím nejlevnější PUR silenty a naprosto bez problému. Jediný co byl u toho porod, byla montáž. Jinak jak píšeš, je to kus gumy, co by se na tom asi rozbilo...

re
redmex
24. května 2019, 15:39
0

Valfar: su to uz nejake roky co som to riesil (cca 7 rokov), takze uz ani neviem kde som to kupoval. Ale kedze islo o Skodu, tak nebol problem zohnat.
Inak tie plne silentbloky boli ako z tej stranky co si poslal - klasicka guma, len bez deformacnych prvkov.

Podla toho co si napisal tam daj PUR silenty co vies zohnat a neries. Ono ak nechas makke aspon horne ulozenie tlmicov, tak to zase az tak hardcore nebude. Ja som to mal v unibale a to uz prenasalo uplne vsetko.

Ono vela robi zvyk. Dokazal som jazdit na aute s unibalmi, tvrdymi silentbloky (aj na motore), tuhymi tlmicmi a bez posilovaca roky aj ako daily car. Ked som do neho opat sadol na chvilu po rokoch z moderneho komforneho auta, tak som sa sice smail od ucha k uchu, ale vlastne bol rad, ze nim nemusim jazdit (bezne trasy) :D

Mára
22. května 2019, 13:41
2

takze na miate uz nejsou katy? kontrolka sviti? hr stabiky, opet mi to pripomnelo, jestli bych je ze sveho auta nemel taky vyhodit, uz sem je koupil s autem, proste jim neverim (jestli podvozek neni zbytecne prkeny na okresky).

reagovat
MAJKL
22. května 2019, 14:07
0

Ach jo, články jako je tenhle ve mě vyvolávají neutuchající potřebu si koupit bílou NCfl se softtopem. A je čim dál tim těžší se tomu ubránit

reagovat
Vojta
22. května 2019, 14:20
0

To když už, tak bych volil verzi s pevnou střechou, když se nabízela. Je to nesrovnatelně lepší komfort mít možnost používat to jako normální coupé nehledě na menší hlučnost atd. A těch pár kilo navrch? Kdo to proboha pozná? :)

MAJKL
22. května 2019, 14:53
0

Ona se zrovna jedna s pevnou střechou objevila k prodeji (na fanklubu na FB), akorát není bílá :D. Jinak ta pevná střecha - nelíbí se mi a nejsem si jistý, jestli bych si to třeba po pár týdnech nezačal vyčítat. Bude to druhé auto...

Vojta
22. května 2019, 15:02
0

To je klidně možné... ale jakou má nevýhodu proti proti plátěné nebo vinylové nebo jaká to je? :) Mně napadají jen samé výhody...

MAJKL
22. května 2019, 15:18
0

No racionální výhodu asi žádnou, maximálně, že jde asi líp natáhnout. Je to čistě subjektivní, vzhled...

Vavris Vavrisovic
22. května 2019, 17:16
0

Nevýhodou je větší hmotnost a vyšší těžiště - ale jestl to je znatelné se mě neptej - prý jo... jednoznačná nevýhoda je pomalejší stahování/natahování :-)

Ev
Evlo
22. května 2019, 20:16
0

umi to vubec nahoru/dolu uz zajizdy? Ne, ze by teda manual sel schodit v 70, ale treba v 30 to jde.

Martin Martin
28. května 2019, 12:10
0

fajn článek

reagovat
ma
martinw
17. června 2019, 12:38
0
reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem