načítám data...

Valfar

VIP členTento uživatel má VIP členství.
Zjisti více
JménoDavid Webb
BydlištěPraha 1
Registracepřed 2.3 rok.
Poslední aktivitapřed 4.4 dny
Komentářů u článků50
Pozitivních komentářů u článků17
Negativních komentářů u článků3
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Valfar
19. října 2020, 19:14
0
Zapomenutá auta u zapomenutých dealerů

Bohužel je to tak, a to jsem si přál nikdy se nezměnit v zapšklýho škarohlída, co jen vzpomíná, jak dřív byla tráva zelenější a holky kozatější. :) Ale třeba ty filtry pevných částic prostě ubraly motorům na výbušnosti a na zvuku. A propó zvuk jde vůbec do kopru, hlukový limity se natolik zpřísňují, že spoustu příplatkových výfuků vypadává z nabídky a už ani takový F-Type nezní po faceliftu jako před ním (a celkově se mi zdá jako horší auto). Mě navíc štve, že v podstatě umřel manuál. Jasně, automaty jsou dneska chytřejší než Sherlock a rychlejší než děcko po prvním kari, navíc kdo by chtěl v koloně na Jižní spojce řadit... Jenže dobrý manuál má prostě neskutečný čaro a mě mrzí, že třeba u BMW si ho už se zajímavým motorem nekoupíš (snad mimo M2C). To samý všudypřítomný čtyřkolky. Fakt to musí být? Ano, Mkový bavoráky a AMGčkový mergly to v topových specifikacích umí všechno poslat na prdel, ale to jsou auta, za který je v Praze byt. S minulou 1er umřel poslední zadokolkový hothatch a už se nikdy žádný nevyrobí...

Je toho spoustu, čím se mi ty úplně nejnovější auta dost vzdalují. A bude nepochybně z petrolheadskýho hlediska již jen hůř. Zásadní bude brzdit "progres" legislativy tak, aby se daly rozumně provozovat i starý vehikly bez nějakých brutálních daní, zákazů vjezdu do měst atd. atp. A pak si ty starý auta hýčkat, aby se nerozpadly - třeba tomu půjdou automobilky naproti a podobně, jako se rozjela výroba dílů pro starou Supru nebo Deltu, rozjede se výroba i pro všemožný ostatní "perspektivní youngtimery". Mimochodem četl jsem tvůj poslední blog o výběru dalšího plechovýho válečníka, byl inspirativní a zábavný jako vždy. Vzpomněl jsem si při čtení na jiný tvůj blog, kam jsi dával mj. fotku naprosto nádherný E36, kterou jsi snad někdy vlastnil. Na tvym místě bych si koupil tohle auto znova. To je to nejbavoráčtější BMW, co znám, je to RWD, R6, manuál, analogový auto s lankovým plynem, přitom je to oproti E30 už moderní auto, který můžeš mít pěkně vybavený a kdyby nehnilo, dá se s ním jezdit denně. Stojí furt málo, ale bude stát hodně. A pokud jde o tak kritizovaný design téhle generace - když chceš vědět, co se bude lidem líbit zítra, tak se podívej, co se jim nelíbí dnes. :)

Valfar
19. října 2020, 18:09
0
Trackday se ruší, co bude dál?

Už po několikátý jsem obnovil VIP členství, tedy to nejmenší, co můžu kromě usilovnýho klikání pro autíčkáře udělat. Sice tady s lecčím nesouhlasím a dost mě toho nezajímá, ale přesto, není na českym internetu druhý web, ze kterýho by bylo cítit takový nadšení pro auta - navzdory testům elektromobilů, dodávek, Dacií a úvahám nad tím, jak auto vlastně dneska není potřeba. :) Tak ať vás covid neskolí. ;)

Valfar
16. října 2020, 18:20
2
Zapomenutá auta u zapomenutých dealerů

Já jsem velký nostalgik (ale současně nijak nerozporuju, že až dodnes se dělaly a dělají fantastický auta; ten zlom, kdy se to láme k horšímu - z hlediska vlastností, který jsou u aut důležitý pro mě - imho nastává právě teď, v tomhle prachbídnym roce 2020, kdy i ty nejlepší auta dostaly nepříjemnou ránu díky GPF u benzínů), takže se u těch staronových youngtimerů snadno dojímám. Je tu ale jedno velký ale - žádný Alfy 33 Sportwagon "v naprosto perfektním stavu" se neobjevují a ani objevit nemohou, stačí se podívat na tu fotku. Pokud má nějaký auto vydržet roky, nebo dokonce desítky let v perfektním stavu, vyžaduje to brutální péči, jakou z aut zmiňovaných v článku dostal možná tak ten McLaren. Stačí se porozhlédnout na internetech, ať už v textu nebo na pohyblivých obrázcích na YT, co taková péče obnáší a kolik stojí. Pokud člověk nechá nějakou starou Alfici "hnít" v polorozbořenym showroomu, je zralá na totální generálku. V autě je asi tak milion plastových, gumových, kožených a jiných "elastických" částí, který jdou s věkem bez řádný údržby, provozu, mazání apod. do háje. Zvlášť když mluvíme o plastech používaných před 30 lety. I třeba takový kabelový svazky mohou být klidně na odpis, protože budou zpuchřelý - to fakt není jen o výměně všech maziv a kapalin (kterých je ale v autě taky nepočítaně a jen tenhle zákrok by si vyžaduje kvanta práce). I spoustu kovových neošetřených povrchů může být zoxidovaných atd. atp. Zkrátka a dobře lepší než koupit takový nález je podle mě pořízení ojetýho, ale co nejlíp udržovanýho kusu.

Valfar
12. října 2020, 17:34
2
Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

2 Hamster: Když se zeptáš, bude to fajn. Myslím, že expanze čínských aut do Evropy není úplně nezajímavý téma, v minulosti se to už opakovaně řešilo a mělo se za to, že to budou nějaký levný keply konkurující Dacii a spol. A nejdnou tu máme čínský auta pod značkou Volvo, co stojí 2 miliony, ať už jde o nedávno testovanou S90 nebo nyní XC60. Pokud je aspoň ta XC60 vyrobená v Evropě, je to za mě velký plus. Bohužel je to nešvar, který se nám rozmáhá i u mého oblíbeného BMW - nejdřív měly některé motorky čínské motory od Loncinu, dnes už Loncin dokonce dělá celé motorky, byť zatím pouze jeden model a navíc skútr (C400) a na evropský trh se nám chystá už i celý auto, nějaká elektrosrágora na bázi X3, samozřejmě za úplně nesmyslný peníze. Brrrrr.

2 bkralik: Upřímně, X3 M nemám projeté, ale X3 M40i ano, a i když má oproti tomuhle Volvu asi 40koňový hendikep (byť k tomu sčítání výkonů několika motorů u Volva jsem dost skeptický), už z papírových hodnot zrychlení (4,8 vs 5,2) je zřejmý, že Volvo bude tahat za kratší konec provazu, o maximálce ani nemluvě. A to X3 M40i pro letošní rok ještě o nějakých 20 koní posílilo. Ani u jízdních vlastností nebo brzd nemám obavy, že by BMW zaostávalo. X3 M je pak proti tomuhle Volvu jiný vesmír, společný mají jen to, že jsou to vrcholný modely svých automobilek ve stejný třídě.

2 Petju: Jo, Volva vypadají všechna skvěle, nejen tohle XC60. A jak říkáš, design prodává, proto se třeba tak daří XC90, což jinak v rámci třídy imho není nijak skvělý auto (u V60 to může být klidně jinak, to auto jízdně vůbec neznám). Před pár lety třeba neskutečně frčel RR Evoque, a to byl zrovna hrozný klump.

2 MBMB: Protože celá ta šaráda s hybridy je hrou na ekologii, snad s výjimkou těch supersportů za milion éček, kde je úplně jedno, jaký jsou výrobní náklady a u kterých se očekává nájezd v řádu desítek km ročně.

Valfar
12. října 2020, 09:11
4
Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

2 Hamster: Díky, to znamená, že zprávy jako toto https://paultan.org/2019/07/31/european-customers-to-get-china-made-volvo-xc60/ nebo toto https://europe.autonews.com/automakers/volvo-launches-china-exports-xc60-europe jsou mimo. Takový už je dnes holt internetový život, každou zprávu aby člověk prověřoval. Ale ANE jsou považovaný za docela spolehlivý zdroj, tak prosím dej link, kde se praví, že se XC60 pro Evropu stále dělá v Torslandě.

Jinak ekologii dopravy jsem zmínil jen proto, že mně to připadá jako humorný paradox u auta, který si z podstaty svý hybridní existence hraje na ekologický povoz. Na čínských autech mně vadí úplně něco jinýho - abych byl maximálně stručný, Evropa si importem čínských werků podřezává větev pod vlastním vývojem/průmyslem/zaměstnaností a zároveň posiluje stát, který s náma není žádný kamarád a je nám celkově úplně cizí (aspoň doufám). Že se dělá Jeep v Americe nebo Subaru v Japonsku, to mě nijak nepohoršuje, jsou to místní automobilky a k jejich zemím původu mám mnohem vřelejší vztah, speciálně k tý Americe. Ale jo, celkově preferuju evropský výrobky, takže mně nijak nevadí, že se některý Land Rovery dělají na Slovensku - Slovensko a Slováci jsou mi tak nějak bližší než Čína a Číňani, a to na mnoha rovinách. Ale oceňuju šťouch do Slovenska, že není v Evropě. :)

Ale zpátky k autu, samo o sobě mi to za 2 064 700 Kč nepřipadá jako moc atraktivní nabídka. Pokud bych si za tuhle sumu navíc kupoval čínský vehikl, přišlo by mi to jako vrcholný bizár.

Valfar
12. října 2020, 00:24
2
Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered: Jak se pejsek s kočičkou naučili péct dort

To je opravdu vynikající nabídka, jen něco přes 2 mega za středně velký gazík od Volva se čtyřválcem. Neboli o 200 tisíc dražší než X3 s šestiválci M40i/M40d, který zvlášť v tom prvním případě zašlapou tohle Volvo do země. Ale budiž, ať je nabídka i složení vozovýho parku co nejpestřejší. A co rozhodně nelze testovanýmu kousku vytknout, je vzhled - v rámci třídy vypadá zvenku opravdu skvěle, tentokrát bez ironie.

Rád bych se ale pozastavil na původem tohoto auta - ptal jsem se už pod nedávným testem S90ky, bohužel jsem zůstal bez odpovědi. Tak tedy stejnými slovy - je tohle auto vyrobený pod laskavým dohledem strany a vlády čínskými soudruhy a pak ekologicky dotažený 10 tis. km do Evropy, nebo je to evropský, či dokonce švédský výrobek?

Valfar
07. října 2020, 18:40
0
Volvo S90 T6 Inscription: Naposledy bez elektromotoru

Přechod na elektro u Volva není než z nouze ctnost způsobená kombinací politickýho diktátu (ať už ve formě aktuálních či budoucích restrikcí), lifestylovýho tlaku na "ekologizaci" dopravy od tý části společnosti, která by se nejradši zbavila aut jako živočišnýho druhu, a omezených vývojových možností Volva daných relativně nízkými prodeji, kdy takhle malá automobilka nedokáže souběžně táhnout vývoj elektra a spalováků. Tak holt sází již jen na elektro jako jediný způsob přežití do budoucna, není se čemu divit, být akcionářem Volva, chtěl bych po nich to samý, s větrnými mlýny fakt nemá cenu bojovat. Kdyby ale postavili pořádný šestiválcový diesel, měl by lepší dynamický parametry, dojezd, trvanlivost i cenu, a to při zanedbatelných emisích (a s celkově menší ekologickou stopou), jenže čas holt oponou trhnul a takhle už to dál nejde, resp. brzy nepůjde. Je zajímavý, jak když se nad tím někdo na "petrolheadskym" serveru pohorší, jako Frodo nahoře, dostane hned kartáč - asi opravdu máme, co si zasloužíme. Ale to je jen takový povzdech, žádný internetový kibicování na nastavenym směru už stejně nic nezmění, budoucnost aut je jasná - přechod k bezpohlavním elektrifikovaným škatulím, který budou pro většinu cenově nedostupný, takže se bude čím dál víc jezdit hromadnou dopravou a na různých koloběžkách, zatímco láska k autům jako prostředkům zábavy, adrenalinu a hlavně svobody se bude jen vytrácet. Už vidím, jak si kluci za 10 let lepí v pokojích plakáty s nějakými elektrovolvy stejně, jako jsme je lepili se starýma švédskýma turbobestiema v devadesátkách.

Zajímalo by mě ale, jestli je tahle S90ka vyrobená pod laskavým dohledem strany a vlády čínskými soudruhy a pak dotažená 10 tis. km do Evropy, jak se objevilo někdy v roce 2017 v tisku, např. zde https://www.autonews.com/article/20170531/COPY01/305319973/volvo-begins-exports-to-europe-of-china-built-s90-flagship ? Pokud ano, ani 100 blijících smajlíků by mi nestačilo. Zároveň jsem ale nedávno zaznamenal nějaký nejasný zprávy, že tomu tak možná už není a Volva pro Ameriku a snad i Evropu se už zase vyrábí, nebo aspoň brzy budou vyrábět opět na těchto kontinentech, viz např. zde - https://carbuzz.com/news/americas-volvos-will-never-be-built-in-china Ví někdo, jak to s tou produkcí je?

Disclaimer: Když se pohoršuju nad elektrifikací nabídky Volva, opravdu tím nemám na mysli nějaký elektrokompresor místo Rootse, to může autu objektivně pomoct, ale autor článek pojal jako zamávání celý spalovací éře Volva, a tak je na místě si říct, že to o nějakých elektrokompresorech vůbec není, to je jen nepatrná meziepizoda, budoucnost, ke který Volvo tak snaživě kráčí, je v plný hybridizaci a současně čím dál silnějšímu přechodu na čistý elektro, a tomu patří ten můj výlev.

Valfar
06. srpna 2020, 21:50
0
Modrá je dobrá: 10 nejpovedenějších modrých odstínů (+1 eklhaft)

Nejenom barva, tohle je pro mě naprostý ideál športkombi a právě zadní tříčtvrteční pohled mu dává perfektně vyniknout. Všechno je správně - proporce jednotlivých částí, celkové rozměry karosérie, poměr prosklené plochy a plechů a hlavně design jako takový. Nedoceněná generace.

Valfar
06. srpna 2020, 14:17
1
Modrá je dobrá: 10 nejpovedenějších modrých odstínů (+1 eklhaft)

Dobře, že někdo zmínil legendární Avusblau, velmi podobný odstín, jen trochu temnější a s malou příměsí fialové pak BMW použilo u E39 M5 pod názvem Le Mans Blau. V souvislosti s BMW stojí za zmínku určitě i Estorilblau, spojená především jako "titulní" barva s E36 M3 (samozřejmě vedle Dakargelb). Jo a pak bych vypíchl dosti vzácnou Laguna Seca Blue, použitou na nemnoha exemplářích E46 M3.

Valfar
29. července 2020, 14:35
-1
Ptejte se: Velký motor, malý rozpočet

Jaj, tohle je až na tu ohavnou bakelitovou středovou konzoli strašně pěkný, ale není to "jen" čtyřlitr? Kdyby se dotaz rozšířil i na V8 s objemem kolem čtyř litrů, bylo by rázem na výběr asi milion dalších aut. Každopádně opravdu pěkný kousek, ale nekupoval bych, pokud bych neznal někoho důvěryhodného, kdo se těm autům věnuje. Tohle je celkem kruciální parametr u podobných starých pekáčů, pokud už dopředu nemáš vyhlídnutého někoho, kdo se ti o to bude starat, jsi imho odsouzen k velkýmu utrpení, primárně finančnímu, ale zdaleka nejen tomu. Tenhle parametr je pro mě tak důležitý, že skoro stojí za to to rozhodování obrátit - pokud máš kontakt na spolehlivého machra přes mergly, koupil bych si prostě Mercedes. Dtto BMW, Jaguar, Audi...

Valfar
29. července 2020, 14:14
0
Ptejte se: Velký motor, malý rozpočet

Přidávám se k Juniorovi, šel bych pro E65/E66 a jezdil s ní za Jaraxem nebo Snejkem, protože ti jsou schopní ti to auto udržet i nějakou dobu provozuschopný, aniž bys vysypal majlant. Jarax myslím i nabízí pomoc s koupí té pravé ojeté sedmy. Při koupi bych výrazně preferoval takový kus, který prodávající aspoň rok vlastnil a je ti schopný doložit, co se na něm aspoň po dobu jeho vlastnictví dělalo, zdaleka bych se vyhnul překupníkům, taková auta jsou vesměs totálně ve smrti, ačkoliv tak na první pohled třeba nevypadají. Jarax je pro mě daleko, ale v rodné Praze u Snejka jsem jednou byl a okolí jeho dílny doslova obložený bezpočtem E65tek v různém stavu rozebranosti (některý ale i vyloženě pěkný) je fakt kouzelný. Já si s ním nakonec ale neplácl, neb byl v takovém stavu zavalenosti, že pro mě "dodací lhůta" nebyla přijatelná, takže jsem na jeho radu začal navštěvovat http://www.vehix.cz/ a jsem tam nanejvýš spokojený už x let, co tam s vícero bavoráky jezdím.

E38 by byla samozřejmě úplně fantastická, zrovna nedávno jsem si 2 slušné kousky prolézal a to auto je pro mě prostě dokonalý, ale sehnat kus, který by nebyl doslova vrak, je skoro nemožný, resp. je to velmi drahý, úplně mimo tvůj rozpočet. A i když se ti to podaří, musíš mít značný finanční a časový odhodlání, který z dotazu úplně nečiší.

Pokud jde o toho motýlka s V12... Nechci tady moc šermovat známými, JPP, kamarády kamarádů apod. a osobní zkušenost mi (naštěstí) chybí, tu mám jen s mamutem, ale řekněme, že pokud bych mezi svými kamarády neměl někoho, kdo mi ho dokáže opravdu dobře servisovat, vyhnul bych se mu velkým obloukem. Pověst toho auta je oprávněně celkem šílená a že ty auta nikdo nechce ani za pár desítek tisíc, je myslím docela výmluvný. Navíc sehnat vůbec nějakou V12 bude velký problém, v inzerci jsou samé dehty 320 CDI, pak dlouho nic a pak benzínové osmiválce. Ale můžeš to samozřejmě hodit za hlavu a zkusit zkecat na čtvrt míče tuhle "nádheru" - https://auto.bazos.cz/inzerat/120838032/Prod-2003-Mercedes-Benz-600-L-W220-Biturbo-Lorinser-Brabus.php :D

Valfar
25. června 2020, 16:41
1
Opel Mokka nastavuje nový designový směr automobilky

Tahle kategorie aut mě tak strašně míjí a přesto musím říct, že to je tak moc povedený design, že musím před Opelem smeknout hučku a zdvihnout oba palce. Kdybych už někdy musel jezdit v "městském lifestylovém předokolkovém crossoveru za cenu o třídu většího, ale nezvýšeného vozu", chtěl bych zaručeně toto. Včera jsem potkal novou Pumu a naživo je to díky prapodivný optice denního svícení ještě mnohem větší monstrum než na fotkách. Opel - Ford 10:0.

Valfar
17. června 2020, 17:00
2
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Často slýchám, že jízda na moto/skútru po městě je o život nebo o papíry. Já si to nemyslím - předně nevím, proč bys měl přicházet o řidičák. Možná je to v jiných městech jinak, ale v Praze drobné porušování předpisů typický pro jednostopý vozidla nikdo neřeší. Úplně běžně se přes plnou čárou apod. prosmýkávám i kolem policejních aut a jakživ mě nezastavili. Naopak většinou tak jako ostatní uhnou. No a to zdraví... Jasně, jsi mnohem zranitelnější než v autě, ale v praxi těch sražených motorkářů potkávám v Praze naprostý minimum. Zajímalo by mě, kolik je za rok v centru Prahy na moto smrťáků, tipl bych si nula. Mimochodem v jihoitalských městech (včetně Říma) jezdí na skútrech kde kdo a skoro všichni jezdí naprostou kudlu a fungují takhle spokojeně už 70 let.

Valfar
17. června 2020, 16:49
-2
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Já tuhle vlnu elektrokol, elektrokoloběžek, elektroskejtů, elektrojednokolek apod. moc nechápu. Proč není lepší si koupit skútr? Dával jsem sem odkaz na skútr asi za 3 pětky, který pojede jak drak, má dojezd stovky kilometrů, dá se do něj dát nákup, zaparkujete s ním všude, nepotřebujete žádný spešl papíry, povinný je skoro zdarma. Ano, nedáte ho do MHD, ale to je samo o sobě trochu slabý argument, ne? Mimochodem někdo tu vzpomněl údajnou nebezpečnost jízdy na skútru, se kterým jste regulérní účastník silničního provozu, který jede stejným tempem (a pokud řidič chce, tak mnohem vyšším) než ostatní účastníci. Vždycky, když míjím nějakýho chudáka na elektrokoloběžce, který s tím nemůže na chodník a na silnici je odsouzen mrcasit se u krajnice, inhalovat všechny Avie a autobusy, který nikdy nepředjede, a naopak je všemi auty předjížděn tak, že kolikrát zrcátko líže košili (jinak v úzkých úsecích ani objet nejde), docela si říkám, k čemu je to dobrý. To nemluvím o tom, jak jsou malý kolečka těchto vehiklů "pohodlný" na kočičích hlavách nebo ostatně na jakymkoliv nerovnym povrchu. Na obrubník s tím díky těm kolečkům vůbec nevjedete a musíte si to poponášet... Pro mě fakt nepochopitelný.

Valfar
17. června 2020, 16:22
0
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Sedrik: Máš pravdu, že starší generace manažerů je ve věci home officu dost konzervativní a jedná se pro ně jen o fešácký název pro ulejvání. Zajímavý je, že to není případ jen očekávatelně zkostnatělý státní správy, ale třeba i některých českých poboček nadnárodních advokátek, kde je průměrný plat advokátů kolem 200k měsíčně. Ale já myslím, že ten impuls byl letos tak silný, a zkušenost, že ono to přes různý cloudový, videokonferenční a další služby opravdu jde, tak výrazná, že to bude mít fakt dlouhodobý dopad. Třeba ne hned, třeba na to dojde teprve až bude probíhat nějaká manažerská generační obměna, ale časem se HO snad opravdu výrazně prosadí. Pokud by se to povedlo, mohlo by to na provoz ve městech mít fakt podstatný efekt, protože třeba doprava v Praze, to není (skoro) žádný transit, to už dávno není pravda, většina lidí má start nebo cíl, a nejčastěji oboje, v Praze. A jede primárně kvůli pracovním povinnostem.

František: No jo, ale to je 250ka. Ale zase oceňuju ten holubí styling. :) Mimochodem zapřemýšlej o regulérních papírech, i kdybys měl navždy zůstat u skútru - i městský skútry jako to SHčko nebo Vespa se dělají až do kubatury 300ccm, stojí to stejně jako 125ka a je s tím už opravdu kopec (KOPEC) srandy.

MBMB: Jo, máš pravdu, koukám, že dle statistik přibylo od konce bolševika v Praze jen asi 100k obyvatel (z 1,2 mega na 1,3). Jenže podle tel. operátorů ve skutečnosti v Praze přes den "bydlí" 1,55 mega (to jsou ti "Pražácí" ze středočeskýho kraje). A když vidím ten obrovský pás pražských nocleháren, který se podle blízkosti dálnice táhne do vzdálenosti 50-80 km kolem Prahy, odkud se každý den do Prahy nahrne podle jiných statistik nejmín 300 tisíc aut, je jasný, že je tu poněkud těsno. Já bych to spíš než obecným omezováním aut řešil restrikcemi jízdy autem - a zejména parkování (long live modrý zóny) - pro nepražáky. A taky bych se snažil maximálně vytěžit a leckde i doplnit infrastrukturu, co tu máme, a ne její kapacitu všelijak omezovat.
-
Komentář upraven 17. 6. 2020, 16:59:27

Valfar
16. června 2020, 15:05
0
Doprava po městě aneb nejen auty je Autíčkář živ

Obecně je doprava ve městech holt velký špatný, za to prostě může brutální a stále zrychlující urbanizace (to platí pro ČR stejně jako pro Čínu, JAR, Brazílii nebo USA), moc lidí na moc malym prostoru. Obecně se to dá řešit jediným instrumentem - home office. Snad nám z toho covidového marasmu zůstane aspoň to, že v roce 2020 máme technický vymoženosti, aby ta valná většina z nás, co jsme tak či onak kancelářský krysy, mohla aspoň občas pracovat doma a pokud možno nikam nejezdila.

Jediný opravdu zábavný dopravní prostředek i po městě je bez ohledu na míru provozu motorka. A ten skútr vlastně taky, první rok v jedné stopě jsem v Praze strávil s Hondou SH125i, italsko-japonskou klasikou, za mě mnohem hezčí (a díky rovný podlaze praktičtější) než všudypřítomný asijský PCXko. Mimochodem na skútru seš po měste ještě rychlejší než na velký moto - stejně nemáš možnost to nikde moc rozmotat, takže klíčová je obratnost, a v tom prostě malý skútr nemá absolutně konkurenci.

SHčko mělo nicméně i řadu neduhů a dnes bych na základě zkušeností z půjčoven i kamarádů koupil na ježdění po městě něco od Piaggia. Nevím, jaký má autor budget, ale kdyby náhodou měl hlouběji do kapsy, hned bych skočil po tomhle - https://www.motorkari.cz/motobazar/motorky/piaggio/piaggio-typhoon-125/piaggio-typhoon-125-306996.html (nemám s prodejem zhola nic společnýho)

Valfar
05. června 2020, 17:50
3
Praha: Oáza motorismu

Hehe, já jsem věru ten poslední, který by tebe nebo kohokoliv jiného nutil jezdit bídou nebo nedejbože na koloběžce. Byť jsem současně sobecky rád, že takhle někdo jezdí, poněvadž jinak bychom se do té Prahy vzhledem k množství lidí, kteří do ní přicházejí (ať už z jiných míst ČR za prací a lepším životem, anebo z ciziny za turismem), fakt neposkládali. Nevím, proč mi líčíš nějaký hipsterský představy, asi že je teď oblíbený se hipsterům posmívat. O životě v centru něco vím, mám byt asi 100 metrů od tý Kotvy (byť už tam trvale nebydlím) a pracuju tam, takže chápu, že člověk občas auto použít musí, nakonec já ho používám v podstatě furt, což jsem napsal hned na úvod mýho postu. Jen jsem se pozastavil nad potřebou použít auto na vzdálenost 500 metrů. Mimochodem pokrytí třeba těmi supermarkety není v centru vůbec tak marný, jak praví urban legends - z Rytířský to máš do Alberta na Můstku fakt kousek, Quadrio je taky za rohem. A ty zásilkový služby si vždycky nějak poradí, PPLáka nezastaví ani minový pole a ostnatý drát. Většinou to prostě dají na prasáka na chodník nebo s blikačkama doprostřed ulice.

Bottom line is - já rozhodně nejsem příznivcem omezování osobní automobilový dopravy pro rezidenty, a proto se mi nelíbí mnoho z toho, co se dnes v Praze děje. Zároveň je ale dobrý si udržet nadhled a říct si, že devadesátky ještě úplně neskončily a s autem můžeš v Praze pořád skoro všude a v rámci punku se dá jezdit i docela svižně. Věř mi, jednou budem mačkat slzičku, až budeme vzpomínat, jak se dala Praha v roce 2020 profičet autem - v západních metropolích ji mačkají už teď. A ve východních jim zase není co závidět z mnoha jiných důvodů. :)

Valfar
05. června 2020, 11:42
2
Praha: Oáza motorismu

Jak jsem velký zástance ježdění autem po centru, a činím tak v podstatě denně, tak zrovna jezdit od Stavovskýho divadla do Kotvy autem mi moc smysl nedává, vždyť je to fakt asi 500 metrů. Zde by vcelku logicky měl nastoupit další vcelku snesitelný dopravní prostředek - nohy. Samozřejmě když si jedeš koupit skříň nebo lednici, nechce se ti je vláčet ani těch půl kilometru, ale tyhle případy už jsme zvyklý řešit nějakou službou, ne? Btw kdybys to chtěl dát mermomocí autem, dá se jet na hulváta Jilskou a Jáchymovou.

Jinak v Praze nepochybně přitahují šrouby a doba autům zaslíbená každopádně nenávratně skončila. Město se nesmyslně zahušťuje semafory, retardéry, jednosměrkami, cyklopruhy, naprosto samoúčelným snižováním rychlosti, kde to jen jde atd. atp. K tomu uzavírky míst, kde se jezdilo odjakživa, jako je Mariánský náměstí nebo nově Smetanovou nábřeží, aby se mohli turisti kochat pohledem na Hradčany. A málem bych zapomněl na veksláky s koňskými spřeženími pseudoveterány. Na druhou stranu, Praha v rámci srovnání s ostatními historickými evropskými metropolemi skutečně zůstává a nejspíš ještě chvíli zůstane petrolheadským rájem. Funkčních kamer je minimum, fízlové jsou z Moravy a dezorientovaní, pokuty nízké, jezdit a parkovat (přinejmenším na hulváta) se furt dá skoro všude. Celkově vzato se dá po Praze autem jet docela kudla, zvlášť v noci, o možnostech na moto ani nemluvě. Važme si toho, brzy bude město humanizované tak, že už to prostě fyzicky nepůjde.

Valfar
02. června 2020, 16:55
1
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Malý plus netřeba, stačilo by, aby sis to v tom článku opravil. ;)

Valfar
02. června 2020, 16:53
1
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Díky MBMB za super posty, jakkoliv se mi článek líbil, některé premisy jsou opravdu sporné, hlavně ta, že vyšší účinnost = vyšší výkon. Jak píšeš, je tomu přesně naopak - ta Mazdí 2.3ka má díky Millerovu cyklu výkon řekněmě jako dvoulitr (ilustrativní odhad), ale s termodynamickou účinností lepší než ten dvoulitr.

Máš pravdu i v tom, že Atkinson dnes žádnou změnu zdvihu neznamená, viz to video od Toyoty, které sem dal sám autor. Změna zdvihu je koncept z 19. století. Miller a Atkinson je dnes v podstatě to samé (trochu toho, co jsi nasál při sání, vyfoukneš při kompresi zase zpátky), akorát jedno je s přeplňováním a druhé uzpůsobené hybridům. A ano, je to pořád 4 stroke engine.

Autor taky píše, že "Millerův cyklus nechává zdvih pístu stejný při kompresi i expanzi a uměle ‚snižuje zdvih‘ tím, že udržuje směs v pístu přetlakem kompresoru". Nemyslím si, že se toto u Millerova cyklu děje. Další autorovo sporné tvrzení je, že Millerův cyklus je výhodný primárně pro větší motory - viz aktuální VW 1.5 TSI Evo. Tenhle motor, stejně jako větší 2.0 TSI, Millerův cyklus má, jak opět správně píše MBMB, akorát se v podání VW nejmenuje Budockův, ale Budackův. :) Jedinou odchylkou oproti klasickému Millerovi/Atkinsonovi je, že se sací ventil zavře dřív, než dojde píst do dolní úvratě, princip je ovšem stejný. A co je parádní technickou vychytávkou těchto VW motorů, oni umí přepínat mezi tímto modifikovaným Millerem/Atkinsonem a klasickým čtyřtaktem, a to posouváním vačky na "ostřejší" profil! Všechno je to i pro laiky perfektně vysvětlené a znázorněné tady (možnost zapnout titulky):


-
Komentář upraven 25. 6. 2020, 15:17:44

Valfar
30. května 2020, 21:01
2
Mazdí trable: Konečné řešení osobní (ne)mobility

Super článek, tomu se říká škola hrou, kdyby bylo v nadpisu "Atkinsonův vs Millerův cyklus - popis a porovnání", ani bych to neotevřel, ale touto formou to bylo velice stravitelný. Těším se na pokračování. ;)

Mimochodem vybaven čerstvě načtenými a technickým vzděláním nepodpořenými internetovými moudry chci upozornit, že autor sice správně popisuje kompresor se 2 šroubovicemi, ale pravděpodobně ho nazývá špatně - to není Rootsův kompresor, nýbrž Lysholmův a.k.a. twin screw supercharger. Rozdíl mezi kompresory zde v textu http://kennebell.net/tech/supercharger-tech/twin-screw-vs-roots/ a zde v pohyblivých obrázcích

Valfar
30. května 2020, 10:20
3
Tři oddechové pořady o autech

Tak zrovna tyhle 3 pořady točený ve stylu amerických reality show mě připadají jako totální demence. Umělá dramatičnost, umělý přepjatý emoce, umělý překážky a limity, umělý rozuzlení, celý je to přesně tak autentický, jak tady naznačoval jeden kolega přede mnou. Mimochodem jako všechny ostatní podobný show to není primárně o autech, ale právě o těch emocích, konfliktech, vztazích atd., auta jsou tam jenom jako rekvizity pro vytváření prefabrikovaných citových "dramat". Mám hluboký pochopení pro potřebu občas zavřít mozek na hanbu, ale nemusí mi při tom zrovna téct krev z nosu a pěna z huby.

Abych jen neremcal, spoustu skvělých YT kanálů tu jmenovali už kolegové, vyzdvihl bych Cironiho (třeba ten jeho seriál o renovaci Alfy 75 mě přivádí k euforii), Harry's Garage (pro fantastický roadtripy s klasikama) nebo Hagertyho (oživování US veteránů). Chybí mi tu ovšem za mě vůbec nejlepší YT kanál na téma auta, a to sice mnohaletý projekt dvou neskutečně šikovných a vtipných anglánů, kteří se snaží nacpat vnitřnosti Celicy GT-Four (ST185) do kastle původního Mini. Je to zábavný, poučný a pečlivost a pracovitost těch 2 týpků je neskutečná. Jo a jmenuje se to Project Binky - https://www.youtube.com/playlist?list=PLGSOZAHg1yQHU1tc_3Y5MTQg1qjtxA_nq

Valfar
10. února 2020, 12:44
0
Mini Clubman JCW: To skutečně podstatné

Já pochopitelně Mini nikomu nenutím, jen jsem chtěl ke tvým kategorickým soudům (byť jsi vlastně začal jakousi obhajobou Mini) přidat pohled z druhé strany barikády, kvůli vyváženosti a tak. Jinak kulatý světla mám obecně rád a těžko je považovat bez dalšího za kýč, křídlový dveře jsou spíš takový vtipný detail a svítící kolečko, to mě vůbec neuráží, mám to nastavený na mód otáčkoměr a k hravýmu charakteru auta mi to vyloženě sedí. Třeba já považuju za kýč úplně jiný věci - falešný výfuky, zvuk benzínový V8 pouštěný z repráků, postříbřený plasty imitující ochranný díly podvozku, "karbonový" polepy palubek atd. atp.

Do střednětřídního kombíku bychom se určitě vešli líp, ale zase by se mi s ním o něco hůř pendlovalo mezi Novým Městem a Malou Stranou, kde toho v single obsazení najezdím každý týden spoustu. Navíc najít v týhle kategorii auto, který by mě bavilo stejně jako Mini a vešlo se do rozpočtu, by nebylo vůbec jednoduchý. Mazdu 6 jsem zkoušel v jiný souvislosti taky, ten motor 2,5l (před fl, možná se pak nějak změnil) mě naprosto nenadchnul, naopak si pamatuju debilní kombinace výbav a převodovek, malou ochotu ke slevám a katastrofální zkušenosti mých blízkých známých se správou jednoho menšího mazdího fleetu (neochotný autorizák, drahé díly, dlouhé čekačky atd.).

Valfar
10. února 2020, 10:49
0
Mini Clubman JCW: To skutečně podstatné

Znám několik lidí, který mají Clubmana v Sku nebo JCWčku (všechno nová auta), jsou to velký autonadšenci, někteří je berou i na trackdaye, jiní si je různé vylepšují (nemyslím samolepky), ba znám i zapřísáhlýho petrolheada s Countrymanem JCW, který se tý původní myšlence vzdaluje asi nejvíc. Historii Mini v základních obrysech známe vesměs všichni, i když wiki toho určitě ví víc. Maminy v letech (na ty pozor, to je teď velký rajc!) v miňasech moc nepotkávám, to spíš mladý holky, obvykle ve třídvéřku se základními motorizacemi. A vždycky z nich mám radost, protože bych je taky mohl potkat v nějakém bezpohlavním "kompaktním SUV", nebo jak se tomu nadává. Jasně, okyna v kombajnu to není, ale ne všem je holt souzeno vystoupat až na Olymp. :)

Valfar
10. února 2020, 10:37
0
Mini Clubman JCW: To skutečně podstatné

Po dlouhý době se musim zapojit do diskuze, a to abych podpořil autora článku, neb jsem dospěl ke stejnému ideálnímu vozu pro malou rodinu. Pravda, za chvíli to budou už 4 roky a 80 000 km, co jsem si toho svého pořídil, ale tím spíš mohu svědčit, že to jde a Clubman je vskutku univerzál, vhodný jak do centra města, tak na víkendové výlety s rodinkou. Samozřejmě ta rodina nemůže být moc početná, v našem případě je to 1 malé děcko a 1 malá sabáka, ale teoreticky jde nahradit pes druhým dítětem a pořád to bude fungovat - pokud tedy nejsou obě děti v kočárkovém věku. Ale jeden kočár se do kufru v pohodě vleze, ani nemusíte dělat velký kompromisy při výběru. Dokonce i na 4 dny v Krkonoších jsme se tam i s kočárem a houpátkem vměstnali a nikdo nemusel mít igelitku mezi nohama! A když pojedeš dál a na dýl, jako třeba my na nadcházející cestě nach Tirol, prostě dáš rakev.

Přitom to auto vypadá pořád skvěle, na rozdíl od diskutérů výše to považuji za zdařilou hommage původnímu Mini, asi hlavně pro povedený kukuč (naopak pokroucená světla i maska Countrymanu se mi pranic nelíbí), obligátní zadní křídlová vrata (skoro jako má Dacia Dokker!) a klasickou markantu designu nových Mini - pěkně osvalené boky, nad kterými ční zúžená kabina. Jízdní vlastnosti jsou na dnešní poměry úplně zupa, dá se to koupit s fofrklackem (kromě JCW po fl, jestli se nepletu) a na okreskách si užiješ spoustu radosti - na poměry předokolkového světa. Jak už jsem tu myslím někdy psal, řízení a hlavně plyn jsou zcela frigidní (mimo JCW ve sport režimu), ale to je holt osud snad všech současných aut. Ad motorizace - párkrát jsem se projel kamarádovým JCW s 4x4 (po fl už je čtyřkolka myslím automaticky) a je to nejlepší nezadokolkový HH, který jsem řídil. Za 700 palackých, což je i můj někdejší budget, dosáhneš leda na Sko a ještě se budeš muset při konfiguraci držet relativně při zemi. To samozřejmě platí jen při pořízení nového, když se smíříš s tím, že ti do sedačky prděl někdo jiný (a pokud bys bral JCW, tak i s tím, že pravděpodobně jezdil permanentně kudlu) a vyrazíš na cestu lemovanou třapatými fáborky, koupíš za 700 tyček JCW i s kopcem výbavy.

A bonus na závěr - když samolepky s dětskými jmény vhodně rozdělíš, budou při otevřeném kufru koukat aspoň na jednu z nich chodci na obou stranách ulice!

Valfar
01. července 2019, 16:59
0
Jsou všechna auta stejná?

Dost laciný, prostě něco (resp. někoho), co se mi nelíbí, onálepkovat jako levicový, a proto fuj, argumenty netřeba. Mimochodem všechny ty opatření, který jsem vypočítával, jsou nedotační. Taky jsem asi první fanoušek Tesly, který nechce Teslu. :) Ale whatever, jdu trochu potrápit mašinu, ještě než začne chcanec, můžeme to tu klidně opustit.

Valfar
01. července 2019, 15:44
0
Jsou všechna auta stejná?

2 Fandatik: Kupci firemních dluhopisů stejně jako akcií jsou soukromníci, kteří se při vědomí rizika rozhodli vsadit na zhodnocení svýho kapitálu, přičemž výše rizika je zpravidla přímo úměrná výnosu. Pokud Tesla skápne, a já po několikátý píšu, že to je klidně možný, o svoje peníze nebo přinejmenším jejich podstatnou část holt přijdou, ale nad tím se opravdu nemusí nikdo dojímat, to je prostě byznys. Pokud důvodem krachu Tesly nebude její vytunelování nebo jiný trestný jednání, nepůjde o žádný podvod, ale "jen" o další z mnoha neúspěšných podnikatelských projektů. Nic víc, nic míň.

Co se týče toho měření v Hamburku - určitě si nemyslíš, že příčinou zhoršení kvality ovzduší mohlo být, že se na daném místě vyskytuje míň starých dehtů, že ne? Já o tom nemám dost informací, takže můžu akorát hádat příčiny typu jiných rozptylových podmínek, jiné metodiky/přesnosti/četnosti měření, sezónnost provozu, ignorování zákazu atd. Ale určitě to není tím, že by tam předtím čistily vzduch staré diesely. :) Ty prokazatelně vypouští množství škodlivin, zejména prachové částice a NOx-y (což dobře odhalila aféra dieselgate a když pro nic jinýho, tak proto měla smysl, dnes už je to s povinnou SCR něco jiného). Korelace mezi dopravou a znečištěním ovzduší, jehož je třeba v Praze doprava hlavním zdrojem, je dobře vidět třeba na těchto mapkách - http://app.iprpraha.cz/apl/app/atlas-zp/?service[]=imisni_mapy

Tím se dostávám k beastarovi, kterého štve podpora parkování pro elektro v Praze. Já jsem naopak pro - každá příčetná pražská radnice bude problém znečištění ovzduší v důsledku intenzivní automobilový dopravy řešit a jedním z řešení je právě podpora elektra, které lokálně nevypouští prostě nic, ani nemá jak a kudy. Já bych obecně podporoval alternativní paliva při parkování nebo výstavbou nabíječek (nejen čistý elektro, ale i plug-iny nebo CNG), zaváděl bych v hustě zalidněných centrech nízkoemisní zóny (na základě Euro norem jako v Německu, nikoliv podle spotřeby potažmo CO2, to není žádný jed) a pak bych bral na hůl přespolní, a to jednak formou parkovacích zón (zaplaťpánbůh za ně, nechť se šíří aspoň tak rychle jako doteď) a jednak omezením vjezdu pro mimopražská auta do centra (přinejmenším v případě kalamitních situací). To poslední je bohužel politicky totální no-go, už takhle je oblíbený na Prahu nadávat a ještě kdyby ji nemohli mimopřažští křižovat tam a zpátky, to by byl teprve oheň na střeše. :)

Naopak jsem proti mýtu, neb se mi to zdá asociální, a především proti různému zklidňování v podobě škrtání pruhů, stavění semaforů, malování přechodů atd. atp. Taky bych nijak zvlášť neřešil spalováky mimo města (tam už jsou myslím současný normy maximem možnýho), neb lidi tam auta potřebují a potřebují je provozovat levně, navíc výstavba nějaké celorepublikové dobíjecí infrastruktury je totální sci-fi. No a pak bych úplně vypouštěl regulaci spalováků provozovaných jako hobby, jejich vliv na kvalitu ovzduší je nula nula nic.

Valfar
01. července 2019, 11:44
0
Jsou všechna auta stejná?

Válel jsem se o víkendu u vody, tak jsem to tu nějak zanedbal. Vezmu to od konce:

2 Pochtli: Na US filmy koukám docela dost, dá se říct, že se považuju za filmovýho fandu, a tak se setkávám s product placementem všeho druhu pořád - nelíbí se mi to, myslím, že by filmy měly být financovaný jinak (a v tomhle mám čisté svědomí, žádné P2P, torrenty ani streamy nepoužívám), ale kdybych měl vyřazovat všechny značky, které jedou v PP, moc by mi jich nezbylo. Svého času mocně investovala do PP třeba Nokia, viz https://community.phones.nokia.com/discussion/41180/the-history-of-nokia-phones-movie-edition, a moc jí to nepomohlo, byť já jsem jí byl dlouho věrný. :) S tím Applem v Americe to navíc není jen o PP - v určitých kruzích mají prostě skoro všichni Mac/iPhone, takže cokoliv jinýho by se těžce míjelo s realitou.

2 Fandatik: Tesla je na burze pomalu 10 let a institucionálních investorů je kvanta (dohromady drží přes 56 %), přičemž žádný z nich nemá zásadní podíl - kdyby chtěli, můžou vycouvat, vzhledem k velikosti jejich portfolií by je ani případná ztráta rozhodně nepoložila. Bylo by zajímavý zjistit, kolik z nich financovalo první vlny investic v době, kdy byla Tesla ještě startup, ale řekl bych, že se ta akcionářská struktura dost proměnila. Ostatně všechna 4 kola úvodního financování byla z dnešního pohledu jenom peanuts - řádově desítky mil. USD. K té akcionářské struktuře viz https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/institutional-holdings

2 beastar: V některých věcech asi zaslepený jsem, třeba pokud jde o motorky nebo klasická BMW, ale v případě Tesly určitě ne. :) Ale jak jsem psal, to, co Musk s Teslou dokázal, považuju za docela obdivuhodný výkon, dotace nedotace, vizionářů na téma elektromobility se vyrojilo spoustu, ale jen on to dákazal přetavit v obrovský podnik, který fakt něco vyrábí a někdo jiný to kupuje. A začal s tím v době, kdy to nebylo zdaleka tak cool a samozřejmý jako dneska. Po jeho autech netoužím a nejspíš ani nikdy toutiž nebudu, jsem už asi beznadějně zamilovanej do spalovacích motorů. Ale líbilo by se mi, kdyby spolu tyhle 2 skupiny mohly koexistovat v míru a bratrství. :D Bohužel to tak moc nefunguje, příznivci spalováků vesměs (v ČR téměř výhradně) jedou hejt proti elektrovozítkům, aniž by docenili aspoň jejich nesporný přínos pro ovzduší v městských aglomeracích, když už nic jinýho, a politická podpora elektra (která v ČR nicméně takřka neexistuje) zase tak nějak automaticky počítá s vyhlazením klasických aut, liší se jen v názoru na tempo likvidace. Škoda, mohl se ten nevyhnutelný přechod na elektro zvládnout s větší grácií, ale tak už to dnes holt chodí, že se kolem všeho rozhoří studená občanská válka. :)

Snad ještě k té Ladě - jasně, Lada rozpad Sojuzu přežila a zůstávala dál nejprodávanější automobilkou v Rusku, není-li jí dodnes. Ale za toho SSSR, pokud vím, opravdu de facto konkurenci neměla, a po jeho rozpadu se zase dál jednalo o suverénně nejlevnější samohyb, takže běžným mužikům toho na výběr moc nezůstalo. S relativním úspěchem drahé Tesly na superkonkurenčním americkém trhu se to fakt srovnávat nedá.

Valfar
28. června 2019, 22:50
0
Jsou všechna auta stejná?

Nemůžu si pomoct, ale pokud jeden soukromník cpe jinému soukromníkovi dobrovolně a při vědomí všech okolností peníze, tak mě to prostě nijak nepohoršuje, je to normální byznys. Jiná diskuze by byla o tom, do jaký míry je na místě podpora soukromý firmy z veřejných prostředků, ale to tu teď neřešíme. A i když nejsem žádný Muskův fanboy, mám k tomu, co dokázal s Teslou, docela velký respekt. Přece jen, vybudovat na zelený louce ve vysoce konkurenčním prostředí automobilku založenou na úplně jiný technologii než všichni ostatní, a přitom to v průběhu mnoha let dopracovat až k prodeji poměrně velmi drahých aut po statisících, to určitě není něco, co by jak píšeš "uměl každý". Určitě to není to samý, jako když v SSSR prodala miliony aut Lada jako v podstatě jediná dostupná automobilka. :) A není to ani to samý jako Fisker, který sice vyrobil kulervoucí auto, ale prodal jich 5 a půl a zkrachoval. Samozřejmě i Tesla může zítra zkrachovat, to já rozhodně nevylučuju, ale i tak by už jednou provždy zanechala v automobilismu docela velkou stopu a těžko se někdy napíše nějaká historie elektromobilů, aniž by tam byla Tesla uvedená tučným písmem. Druhá věc samozřejmě je, jak se komu ta elektromobilita líbí - a tady jsem i já zatím hodně zdrženlivý.

Jo, Česko je na Apple chudá země. Kolik že je u nás medián? Nějakých 27 litrů. Brutto. To znamená, že kdybys vzal úplně celý tenhle plat v čistym, můžeš si koupit leda soc verzi iPhone Xr a pak už do konce měsíce ani kůrku chleba. V takový situaci je telefon od Applu úplně jiný statusový symbol než v zemích, kde vydělávají troj- a vícenásobek, což samozřejmě leckoho dráždí. Žádné PR vymývání mozků ani nájezdy Apple fanatiků se v ČR fakt nikdy neděly ani nedějí a o těch marketingových kampaních v Americe myslím nemá většina Apple hejtrů ani tucha. A třeba já opravdu nepotkal jedinýho člověka, který by měl potřebu někomu omlacovat o hlavu, že má iPhone. Zato těch, pro který je Apple jak rudý hadr na býka a hned startují s výlevy o tom, jak jsou kupci Applu fanatici, ovce, snobové a já nevím co ještě, jaj, těch už jsem viděl. Někdo dokonce blouzní o applefašistech, aniž by nějaký byť jen prošel poblíž. :)

Valfar
28. června 2019, 16:44
-1
Jsou všechna auta stejná?

2 Matěj: Může být, to se občas stává. :) Já větu "Ať si každý jezdím čím chce, třeba teslou polepenou apple nálepkama, jen ať mi to, proboha, necpe :D" vnímal jako naskočení na notu tvých předřečníků ve stylu "ach ti fanatičtí příznivci Applu a Tesly, ať už dají lidem pokoj".

2 Beastar: Jo, hejt na Teslu se jede leckde, i na US fórech, ale tady je to tak jednostranné, že si myslím, že se opravdu nikdo nemusí cítit ohrožen Tesla fanatiky. :) Mimochodem Tesle na mezinárodní scéně kromě mladých bez řidičáku a "elektroekofašistů" (wtf?) fandí pěkných pár set tisíc poměrně movitých lidí, kteří to dokázali tím, že šli a jednu si koupili. Jinak "tahání peněz z investorů" není vůbec nefér, podvodné, nemorální a já nevím co ještě, pro peníze si k investorům chodí přes burzu nebo jinými způsoby kdekdo a je to úplně normální byznys na základě poptávky a nabídky. Tesla jako veřejně obchodovaná společnost o sobě uvěřejňuje mraky informací, je řádně auditovaná atd., takže nikdo z těch investorů není nijak obelháván (institucionální investoři v podobě velkých fondů by se ani nenechali). Jestli si nějaká tetka koupí za poslední prachy pár akcií s vidinou zázračného zbohatnutí a až Tesla krachne, což se samozřejmě může snadno stát, bude někde brečet, jak byla podvedená, není to nic, co by padalo na hlavu Tesly, je to problém té slaboduché osoby.

A pokud jde o Apple, jo, ten měl v Americe dlouho poměrně agresivní marketing, debilní hesla typu "Think different" a v amerických diskuzích armádu Apple evangelists/apostels, což všechno vytvářelo takový ten dojem "kup si Apple a budeš lepší člověk", což je pochopitelně vhodný akorát k smíchu a opovržení. Ale tady v Česku ani v Evropě tahle masáž neprobíhala, český Apple hejtři jí (možná až na vzácný výjimky, který trávili hodně času v Americe) nebyli nikdy vystavený a myslím, že příčiny jejich nenávisti pramení spíš z toho, že jsme chudá země a iPhone je pro většinu z nás kurva drahý telefon. :) Jinak já mám ve svym okolí mraky lidí s iPhonem, všem je tedy mezi 30 - 60, a nikdo z nich se kvůli tomu určitě necítí jako nadčlověk, berou to prostě jako pěkný, funkční a trvanlivý telefon. Ostatně dneska už top Androidy stojí nemlich stejně.

Valfar
28. června 2019, 09:54
0
Jsou všechna auta stejná?

Hehe, tohle je klasický český kolorit, nadávání na "fanatiky" Applu a Tesly. :D Určitě netvrdím, že takoví i v Česku nejsou, ale je jich každopádně zlomek proti těm, kteří mají potřebu se proti těmto značkám neustále všude vymezovat a vyhlašovat (často i bez jakékoliv provokace, jako třeba tady), jací jsou jejich majitelé fanatici, ovce a já nevím co ještě. Třeba ten Apple - občas kouknu na nějaké mobilní fórum, kde se producíruje jeden, dva a často vůbec žádný Apple fanatik, ale to nebrání tomu, aby se vždy šikovali obhájci Androidu ve svaté válce proti jablíčkářům. S tou Teslou je to ještě markantnější - za posledních 15 let o ni vyšlo v Česku asi tak tisíc článků a pod nimi se napsal asi milion komentářů, přičemž pro dobrých 90 % z nich platí, že se předhání v tom, kdo Teslu víc shodí a předpoví jí rychlejší a drsnější pád do propadliště dějin. Takže pánové, nikomu nic necpat, to je správná zásada. :)

Jinak článek samotný mi připadá trochu jako vaření z vody, úplně nevím, co měl autor na mysli - že už se v jednotlivých evropských zemích nejezdí jen v národních značkách? No, to je pravda, ale hodně to souvisí nejen s globalizací, ale i s tím, jak si vedl místní automobilový průmysl. Situace v Británii, Itálii, Francii i Německu je tedy podstatně jiná. A pokud je snad míněna mýtická "designová normalizace", tak před pár lety vyšel zde na autíčkáři jeden perfektní článek, který to poměrně přesvědčivě vyvrací - https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/

Disclaimer: Nemám Apple telefon ani auto od Tesly a přinejmenším zatím po nich ani netoužím. ;)
-
Komentář upraven 28. 6. 2019, 09:56:12

Valfar
18. června 2019, 10:02
0
Ptejte se: Silný sedan za 600 tisíc

2 Fill.CZ: Píšeš to správně, pokud člověk zaškrtá u VW všechny extras, dostane se na parádní výbavu, tohle byla vždycky jedna z předností volkswagenu (a že si za to nechá zaplatit je jen logické). Samozřejmě, že slůvko full je ošemetné a na různých značkových fórech je to věčným tématem diskuzních šarvátek, protože téměř nikdo (zvlášť u prémie) nemá výbavu full, i když si to třeba upřímně myslí, vždycky je nějaká položka, která v setupu chybí. A flamewar je na světě. :) Nevím tedy, jak u Japonců, ti jedou na předdefinované výbavy s jen pár volitelnými extras, takže tam se ten full asi dá nakonfigurovat celkem snadno.

Ale abych jen neplkal - kromě té F10 535i, kterou ti radím výše a která jde s tvým rozpočtem také sehnat v super náloži (ale ani náhodou ve full :)), snad můžu doporučit tohle konkrétní auto - http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=55&t=98064. Motor stejný, ale o třídu výše, výbava slušná i na poměry 7er.
-
Komentář upraven 18. 6. 2019, 10:02:45

Valfar
17. června 2019, 16:42
0
Ptejte se: Silný sedan za 600 tisíc

N62 je samozřejmě fenomenální motor, ale dostaneš ho v nejmíň 10 let starém autě a je třeba se připravit na velké kompromisy v kvalitě interiéru, které u E60 prostě objektivně jsou (nesrovnatelné nejen s nástupkyní F10, ale i předchůdkyní E39, stejně tak jako třeba se soudobou A6 C6). Celkově vidím dnes už 550i E60 jako auto pro fajnšmekry. Pokud nejsi fanda stárnoucích bavoráků (jako třeba já :)), doporučuji spíš onu nástupkyni F10, a to ve verzi 535i s přeplňovanou řadovou šestkou N55. Vím, chceš atmosféru, ale tohle je opravdu vynikající turbobenzina. A pokud bys trval na střední třídě, můžeš ji mít i ve trojce (odcházející generace F30). Ale pozor, trojka je optikou dnešního střednětřídního mainstreamu fakt malá.

Valfar
14. června 2019, 20:29
0
Autíčkářovy rady na cestu do Chorvatska

Perfektní, musím zopakovat poznámku jednoho rychlejšího diskutéra, že jsem se nejdřív vyděsil, že mě čeká takové to strejcovské desatero á la Svět Motorů, ale samotný "článek" mě rychle uklidnil a rozesmál. :)

Ještě bych si dovolil tu hlášku trochu parafrázovat - pokud chcete jet do Chorvatska, nejezděte tam, a místo toho jeďte do Francie na riviéru. Pokud jste z Prahy, je to stejně daleko jako hezčí lokality v Chorvatsku, je to mnohem hezčí, příjemnější (hlavně klima) a není to skoro vůbec dražší. Jo, to by jeden neřekl, ale mrkněte se na Airbnb, Homeaway apod. Hlavně když se vás dá dohromady víc lidí, můžete si za velmi přiměřený peníze vzít fakt parádní vilku. Hospody jsou drahý, ale to v Chorvatsku taky, a dobře zásobený Carrefour a hlavně různé trhy jsou na každém rohu. Nikdy bych nečekal, že vyměnit Makarskou za Cote ďAzur lze provést bez zásadního navýšení rozpočtu, ale vono jo. Tested & proven. ;)

Valfar
13. června 2019, 08:55
0
Ptejte se: Na každý den i na okruh za 200 tisíc

2 Ultim: Souhlas a gratulace k parádnímu autu. Nech si ho co nejdýl a dobře o něj pečuj a jednou ho prodáš za víc, než kolik tě stál. Ty tvoje úpravy jsou absolutně to nejlepší, co můžeš z hlediska poměru cena/výkon udělat, a věřím, že to je pro primárně okreskové jezdce sportovní svezení až až.

2 Beastar: Je to tak, doba vzniku E46 krásným autům přála, resp. se jedná o dobu, kdy se imho tahle šťastná éra automobilismu pomalu začala uzavírat. Trio E30/E36/E46 jsou pro mě ty nejlepší trojky ever a zároveň neskutečně kvalitně vyrobený aura. Vždyť co si musely prožít všechny ty kusy, který se dožily dnešních dnů, a přitom jsou jich pořád mraky. Ano, i tyhle auta mají chronický bolavý místa jako třeba stahovačky u E36, ale to jsou v podstatě prkotiny. Obecně proto na potkání doporučuju každýmu tyhle auta s benzínovými šestiválci kupovat, včetně kompaktů, je to zlatý fond automobilismu a lidi si jich budou cenit, dokud někoho budou auta zajímat. Ještě 2 drobné poznámky - když si člověk přesedne z jakéhokoliv moderního turba, co má aspoň 200 koní, do staré, klidně i podstatně výkonnější atmosféry, tak mu připadá, že nejede. Holt charakter motorů se úplně změnil a dneska to jede zaplaťpánbůh mnohem líp. Ale jsou starý atmosféry, který furt stojí za to živit a jejich charakteristice se přizpůsobovat, a bavorské R6 jsou určitě mezi nimi. A poslední věc - E46 má oproti třeba té staré Miatě tu značnou výhodu, že se dá snadno sehnat ve velice slušně výbavě. Jasně, na okruhu ti to je šumák, ale zbylých 99 % času je fajn, když nebydlíš v holobytě.

Valfar
12. června 2019, 15:51
0
Ptejte se: Na každý den i na okruh za 200 tisíc

Vím, je to věc vkusu, ale pro mě je a už vždycky zůstane E46 krásným autem. A myslím, že i objektivně jde o hodně nadčasový design, který odolává vráskám velice solidně, něco jako třeba čtyřkový Golf. Z hlediska jízdních vlastností to samozřejmě není žádný závoďák, ale text dotazu na mě dělá dojem, že tazatel vyrazí na ten mýtický okruh párkrát do roka, pokud vůbec. A tam bude pro začátek stačit koupit slušný kotouče a desky (brzdiče má 330i stejný jako Mko) + třeba pletený hadice na předek a k tomu krátký péra a nějaký Bilsteiny. That's it. A že to nemá výkon? Nemluvilo se tady i o starých Miatách? :)

Valfar
12. června 2019, 09:02
2
Ptejte se: Na každý den i na okruh za 200 tisíc

Jako obvykle přicházím s křížkem po funuse, tak to aspoň zkusím vynahradit jednoznačnou radou - E46 330i. Je to BMW, je to zadokolka, má to šestiválec, jede to i vypadá pořád skvěle a myslím, že i vždycky bude. Provoz tě rozhodně nesežere, při běžný jízdě je spotřeba něco kolem té desítky, umí to solidně servisovat asi milion lidí v republice, dostupnost origo a hlavně druhovýrobových dílů je neskutečná (včetně plných vrakovišť) a doslova nepřeberná je nabídka performance tuningu, pomocí kterého můžeš postupně naplňovat i nějaké ty okruhové ambice (z dotazu chápu, že zatím nejsi zrovna ostřílený okruhový jezdec).

V neposlední řadě si nemyslím, že by stará BMW s R6 v budoucnu ještě nějak podstatně klesala na ceně. Jako příjemný bonus navíc uslyšíš od hipsterů a jiných pozérů, že sis neměl kupovat bávo, protože to má každej a jezdí s tím samí debilové a že správný petrolhead si má koupit jen nějakou úplnou raritku, kterou vyrobili před 30 lety v Somálsku v počtu pěti kusů, protože to je kůl a nikdo další ho mít nebude. :)

Na E90 se vyser, pokud koupíš blbý kus, což s tvým rozpočtem nebude těžké, tak se na tom vysypeš jenom na údržbě.
-
Komentář upraven 12. 6. 2019, 09:03:19

Valfar
07. června 2019, 11:48
0
To nejlepší z červnové inzerce

2 Beastar: Díky. ;) Jestli jsem tu někde prezentoval nějaký názor, který snad mohl zavdat myšlence, že nedoceňuju italskou produkci 80./90. let, tak to prrr, pravý opak je pravdou. Taková Alfa 75, tak ošklivá až je vlastně krásná, je pro mě jeden z nejvíce vysněných kousků. Ani bych ji nemusel mít s V6, stačil by mi dvoulitr. Stejně jako třeba 164ka, sourozenec té Themy (u té pochopitelně hlavně verze Q4 a QV). Škoda, že jsem propásl cca před 10 lety dobu, kde se ta auta dávala skoro zadarmo, a přitom se ještě daly na vrakáčích a aukcích sehnat nějaké ND. Protože dostupnost nových ND je u těch Italů prostě katastrofa, v tomhle se třeba s BMW nemohou absolutně rovnat.

K těm designérům - Fioravanti je samozřejmě i pro mě absolutní mistr, však nakreslil mj. můj ultimátní dreamcar F40 (viz avatar). :) Já bych ještě přidal Enrica Fumia, právě pro tu 164ku a zejména GTV/Spider, což jsou pro mě dodnes jednoduše nádherný vozy. A Mase 3200 GT se mu taky náramně povedlo.

Valfar
06. června 2019, 23:55
0
To nejlepší z červnové inzerce

Tentokrát se sešly opravdové skvosty, Themu 8.32 jsem vždycky hrozně obdivoval, samozřejmě hlavně pro ten motor, ale nejen kvůli němu - miluju ten osmdesátkový hranatý, účelný design, přes který jen nenápadně, ale přesto nepřehlédnutelně prosvítají náznaky vysokého výkonu i luxusu. Dobré video s touhle vrcholnou Themou udělal třeba Davide Cironi -

(italsky s eng titulky; mimochodem jeho kanál doporučuju všem milovníkům italských legend z 80. let, které se svorně potácejí mezi genialitou a totální zmetkovitostí...).

Což mě přivádí k tomu Mase, které je samozřejmě také úplně super, ostatně Gandini symbolizuje ten mnou vzývaný osmdesátkový design jako málokdo jiný (na piedestalu ale budu vždycky mít Clause Lutheho, protože prostě kreslil moje oblíbené bavoráky). Verze Evoluzione už by měla být kvalitativně jinde než předfacelift, který vznikl sice už za vlastnictví Fiatu, ale de facto podle návrhu De Tomaso, a to nechceš... Ale ani pak z toho žádný držák afaik nebyl. :) Na prodávanym exempláři je každopádně dost divný, že má na palubce ty ikonické hodiny, protože Evo se jich k velké nelibosti skalních fandů zbavilo. Jo a já bych ho taky chtěl s V8 ze Shamalu, není úplně nedostupný - https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Maserati-Quattroporte-V8-Evoluzione/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:16600_20_,frx:2002,ccn:3000,ccx:5000/pg:vipcar/279036006.html

Edit: Koukám, že se u mého příspěvku pokakalo formátování, evidentně kvůli vložení odkazu na YT. Nevím, proč se to stalo, ani jak to spravit. :)
-
Komentář upraven 6. 6. 2019, 23:56:46

Valfar
28. května 2019, 23:42
0
Za volantem: Chevrolet Corvette C5 - lidový supersport

Ok, beru, že článek s prodejem nijak nesouvisí, ale opakuju, že i kdyby jo, tak mě to absolutně neuráží. Asi jsem to zformuloval blbě, takže to vypadá, že tím chci článek nějak shodit, ale tak to vůbec není, článek je opravdu dobrý a já ho slupl jako malinu. A že jsem si zapolemizoval s vynášením oldskool amerických řešení do nebes není na škodu, každý dobrý text by měl vyvolávat aspoň malý konflikt. ;)

Když už se ale o tom recenzování aut na prodej bavíme, nedá mi to nevzpomenout kamaráda, který se testováním aut přiživuje a jeho zkušenosti nejsou zrovna ukázkou profesionální práce - v podstatě se akorát domlouvá s bazary, že si půjčí nějaké zajímavé auto, to pak pár dnů brutálně huntuje, vystřídají se v něm všichni kamarádi od Aše po Těšín (včetně mě, děkuji pěkně :)) a po odevzdání klíčků napíše krátký oslavný textík, z čehož má bazarista píár a naději na rychlejší otočení dotčeného auta. Na autíčkáři se, pokud vím, takové články snad neobjevují a ani v nejmenším bych z toho nepodezříval zrovna text, pod kterým diskutujeme, ale faktem je, že český internet je takových autotestů celkem plný.

Ale zpátky k Vette - Vavris má pravdu, že třeba péra nejsou ani tak příkladem ojebávání auta, jako spíš tvrdošíjného trvání na původních a pro model charakteristických řešeních. Věřím, že na C5ce fungují výborně, byť obecně parametrů špičkových klasických podvozků nedosahují. Mimochodem tahle diskuze mě přivedla k jednomu staršímu článku, kde se popisu per u Corvetty zevrubně věnují a ta z toho rozhodně nevychází špatně - https://www.autoweb.cz/konstrukce-podvozku-dil-3-odpor-k-deformaci/. Třeba bych si přece jen měl zkorigovat předsudky. ;)

K OHV vs. DOHC - tam je to myslím jasné, DOHC jsou (obecně) točivější, díky víceventilovému rozvodu, který se dá navíc vylepšovat různým variabilním časováním a zdvihem, mají lépe zvládnutý plnění i výfuk atd. Docela dobře to popisují na ACZ, ačkoliv 99 % tamních článků je jinak úplný škvár - https://www.auto.cz/rozvod-ohv-v-evrope-uz-skoro-nenajdete-v-usa-ale-zije-z-dobrych-duvodu-125970

Ad úpravy testovaného kousku - možná nestály majlant, ale na jejich dramatickém vlivu na chování vozu si stojím, a to jsem s tím nikdy nejel. Vsadím se, že se sériovou C5 na normálních gumách to bude zase úplně jiný zážitek. Byť určitě ne špatný, pořád to je v podstatě supersport. Ale někdo se musel postavit na obranu pevnosti Evropa, ne? :)

Valfar
28. května 2019, 14:25
0
Za volantem: Chevrolet Corvette C5 - lidový supersport

A nebylo to tak, že majitel chtěl urychlit prodej, a tak si řekl, že když o tom (asi kamarád) napíše článek na autíčkáře, mohlo by to někoho navnadit? Mě to nijak nepohoršuje.

Valfar
28. května 2019, 13:58
0
Za volantem: Chevrolet Corvette C5 - lidový supersport

Pěkný článek, byť asi vznikl primárně za účelem uspíšení prodeje. Ale proč ne, zážitků zpoza volantu takových skvostů není nikdy dost. Koukal jsem na ten inzerát a za půl míče je to asi dobrý kauf (pokud jste na Ameriky), někomu udělá snad už brzy radost.

Příliš se mi nelíbí ale to přehnaně exaltované vychvalování standardní Corvetty C5 a amerických konstrukčních postupů. Chápu, že autor to záměrně pojal takhle vypjatě, aby rázně zavřel hubu různým Pepíkům, kteří šmahem odsuzují všechny US cars... Jenže - z výčtu modifikací testovaného auta (viz inzerát) je zřejmé, že jeho chování nemá se základem zhola nic společného, takže možnost jakéhokoliv zobecnění je přesně nula. Tohle auto je zkrátka úplný unikát, ledaže by si někdo postavil úplně to samé. A pokud jde o ta konstrukční řešení - ano, OHV je opravdu zastaralé a horší řešení než DOHC. Do celkových schopností motoru samozřejmě promlouvá milion faktorů, takže samo o sobě OHV méněcenný motor nedělá, ale to je tak vše, co k tomu jde říci. Listové péro, i když se dá naštorc a vyrobí z jiného materiálu, je samozřejmě stále listové péro, neplatí, že zůstane jen název. A samozřejmě není náhoda, že se u C5tek ta péra pro závodní účely často vyhazovala a nahrazovala konvenčním řešením s tlumiči a vinutými pružinami - mrkněte se na aftermarket nabídku podvozků pro C5 a americká fóra. Pokud jde o spolehlivost - věřím, že small block vydrží hodně, ale to ta vysmívaná S54ka taky a je to i v mnoha dalších směrech naprostý masterpiece. A naposledy - odkud se berou ty okruhové časy, ve kterých to sériová C5 natírá sériové E46 M3? Já toho moc nenašel, ale třeba na Nordschleife by údajně měl být rychlejší ten bavorák. Neříkám, že to z Vette dělá nějak podřadné auto, je to samozřejmě fantastická kára, ale zároveň nemá moc cenu, pokud se opovržení k americkým autům otrocky překlopí k jejich glorifikování.

Valfar
22. května 2019, 22:44
0
Autíčkářova garáž: MX-5 NCFL 2.0 a přípravy na blížící se MX-5 Cup

Všem vřelé díky za reakce! Vidím to tak, že půjdu buď do nějakých měkčích PUR, tj. buď fialové Powerflexy nebo červené Strongflexy (asi bych dal přednost Polákům - kopiím sice nefandím, ale Angláni chtějí za kus polyuretanu fakt nehorázný peníz a přitom nepochybuju, že Poláci dělají to samé), anebo se ještě podívám po zesílených gumových. Kolega redmex mluví o plných silentblocích, ale takové jaksi na své auto (BMW E36) nemohu na první dobrou najít, pouze nějaké zkazky na fórech, že to jde udělat doma na koleni tak, že se do dutin ve standardních silentblocích napustí lepidlo (třeba na autosklo). Do takového kutilství bych se ale nerad pouštěl, chci něco ready-made. Našel jsem jedinou firmu, která se tomuhle zadání blíží, a to http://www.silentbloky.cz/, schválně jim zkusím napsat, jestli dělají i E36. Mohl bys redmexi každopádně upřesnit, o jakých plných siláčích mluvíš a kde to lze koupit?

Jinak souhlas, že důležitější než silentbloky jsou kvalitní tlumiče + pružiny, zpevnění karoserie, event. sportovní stabilizátory apod. To vše mám ovšem v plánu. :) Výsledný setup by měl být poměrně hodně hardcore, ale pořád použitelný na okresce, kde budu nepochybně trávit dobrých 90 % času. Jsem tedy další nešťastník, který se vydává na marnou cestu za svatým grálem univerzálního setupu. :D Ale nedá se nic dělat, ryze okruhové náčiní, které bych vozil 3x za rok ke trati na podvalu, z auta určitě udělat nechci, ale zároveň se chci dostat co nejblíž k hraně toho, co je ještě schůdné na obyčejných silnicích a lze si s tím užít i přiměřenou zábavu na tom okruhu.
-
Komentář upraven 22. 5. 2019, 22:46:14

Valfar
22. května 2019, 11:26
0
Autíčkářova garáž: MX-5 NCFL 2.0 a přípravy na blížící se MX-5 Cup

Skvělý článek a parádní auto! Sám si takhle jedno auto upravuji, byť jen na silniční využití a na okruhu jsem zatím nebyl (i když tam mám v budoucnu, po dokončení první vlny podvozkových úprav, v plánu jezdit pravidelně). Měl bych v této souvislosti 2 otázky - 1) Znáte nějaké machry přes nastavení geometrie tak, jak o tom píše Vavris, v Praze a okolí?. A za 2) Jaký je váš názor na obligátní téma PUR siláčů? Někdo na ně nedá dopustit, že auto prý ideálně ztvrdne, zpřesní se řízení, zlepší se zpětná vazba od kol atd. atp. A jiní zase tvrdí, že si člověk z auta udělá akorát uskákaný trakař, který naopak neumí vůbec číst nerovnosti a akorát na nich poskakuje, rozvrže se celé auto a vůbec je lepší jít cestou kvalitních coiloverů, stabilizátorů a různých výztuh podvozku (třeba bavorácký X-Brace pro E36) a siláče nechat gumové.

Valfar
07. května 2019, 10:34
0
Automobilové sny, jako lék na krizi středního věku

Disk mého vysněného auta mám v avataru... Což znamená jediné, mám smolíka. :D Ani další dreamkáry nejsou právě nejdostupnější - Diablo, F50, EB110, 959, XJ220, 288 GTO, CLK GTR atd. atp. A intenzivní hraní NFS3 mi způsobilo slabost pro jeden totálně nedostupný a zároveň bizarní kousek, a to Ford GT90.

Hodně mě mrzí, že si nikdy nepořídím ani jedno ze 2 mých vysněných japonských aut, a to sice Skyline R34 (protože RHD prostě nechci a přestavby na LHD buď vůbec nejdou, anebo je to za miliony) ani Supru A80 twinturbo (opět nejsou, anebo jsou za nesmysl). Ještěže mi zbývá ještě 300ZX s VG30DETT a 3000GT VR-4, ale to už je trochu druhá liga. :)

A hlavně na ně nikdy nedojde, protože moje potřeby splnit si dětský sen budou jednou saturovány koupí krásného kusu E36 M3 Evo. A ta mi jednou jistě bude říkat pane, i kdybych měl prodávat i nepárové orgány. :)
-
Komentář upraven 7. 5. 2019, 10:36:08

Valfar
24. dubna 2019, 11:36
0
Ptejte se: Nejlepší roadster do 400 tisíc.

Tady je jedna krásná Z4 (E85), třebaže má "jen" dvaapůllitr (N52B25) - http://www.bmwklub.cz/forum/viewtopic.php?f=55&t=100485 Myslím, že na 400k bys majitele stáhnul. Do takovýho navoněnýho kousku bych šel 100x radši než do podezřele levného Porsche, které navíc, řeknu to diplomaticky, není právě hezké... Jen pro zajímavost posílám link i na jedno (na první pohled) pěkné SLK - https://bit.ly/2Vmv55F Myslím, že dědkovsky rozhodně nepůsobí, jeho problém je přesně opačný, trochu holčičí auto a trochu hračka.

Ad Beastar: Jasně, když člověk hledá takový úzkoprofilový zboží, je dost pravděpodobný, že nepořídí v rodném maloměstě. Ale je fajn, když můžeš koupit aspoň někde v Česku (jet si pro auto do Německa je opruz, který stojí čas i prachy), a když už se musíš vydat nach Westen, je lepší jet k nějakému zajetému dealerovi, který má na mobile.de a na googlu pár desítek hodnocení. A to právě u S2000 skoro nejde, leda za prachy, za který se dá s lehkou nadsázkou koupit 911ka, jinak skončíš u Privatanbietera, a to je pro mě (s mojí němčinou a chabými technickými znalostmi) příliš velký risk. Btw dneska na auto.cz vyšel článek "co koupit pro zábavu" ve stylu autíčkáře, kde píší, že S2000 stojí 2 kila. :D

Valfar
23. dubna 2019, 14:27
1
Ptejte se: Nejlepší roadster do 400 tisíc.

Jsem těsně před pořízením vozu s velice podobnými kritérii, jaké máš ty, přičemž v mém případě to vypadá na druhou generaci Z4 (E89) z prvních let výroby, kdy se tam ještě dával atmosférický R6 (N52) v kombinaci s manuálem. S tvým rozpočtem sice budeš lízat nejnižší cenová patra, ale dá se to. Samozřejmě to není nějaký ryzí sporťák, ale jede to pěkně a s tvými zkušenostmi ti to myslím dlouho vydrží. První generace Z4 (E85) je taky supr volba, navíc si budeš moct vybrat opravdu krásně zachovalý a udržovaný kousek. Z ostatních tipů, co tady padly, podle mě určitě stojí za to 350Z i Miata (NCFL). A ještě bych se zamyslel nad SLK 350 (R171) - taky to není žádný puristův sen, ale pořád je to malá zadokolka s 300 koňmi a možností manuálu. Navíc se dají sehnat kousky v moc pěkné výbavě včetně příjemnýho ofuku krku teplým vzduchem.

Byl bych velice ostražitý při koupi Hondy S2000 i Opelu Speedster - tvůj rozpočet na ně objektivně nestačí (moc nemusím takové ty rady ve smyslu "ještě přihoď a můžeš si koupit tohle", které se objevují v každém podobném článku - vždyť stejnou větou lze okomentovat libovolný rozpočet na auto, vždycky stačí přihodit jen pár desítek procent rozpočtu a člověku se otevřou úplně jiné možnosti), těch aut je v Evropě na prodej jen pár kusů a tobě nezbude, než licitovat někde 1000 km od domova u nějakého "Privatanbietera", do čehož bych se nepouštěl, pokud bych těm autům fakt 100% nerozuměl. Stejně rezervovaný bych byl při koupi jakéhokoliv Porsche za 4 kila.

Valfar
04. srpna 2018, 09:18
0
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

@Hamster: O spotřebě by se toho dalo napsat celkem dost, těch 55 km se mi zdá spíš jako hodnota opsaná z brožurky hundaj. Mohlo by např. zaznít, jaké mají baterky kapacitu (jak deklarovanou, tak efektivní), jak se na dojezdu projevuje styl jízdy, jak puštění některých spotřebičů jako klima na plný výkon. A kdo by si v těchto dnech nechtěl vyzkoušet, jak klesne dojezd při topení na max a vyhřívání sedaček na plný céres? :) To už by bylo trochu sado maso, ale popis toho, jak se v reálu vyvíjí dojezd a jaké je soužití s autem při denním nabíjení (jak dlouho trvá? kolik si vezme? - účinnost nabíjení určitě není 100 %) by stály za to.

@ratan groch: Nemyslím, že bych tady byl špatně, auta (a motorky) mám odjakživa nadmíru rád a pohled do mé garáže by myslím potvrdil, že celkem úspěšně převádím teorii do praxe. Stojí tam mj. i šestiválcové BMW, o kterém jsi předpokládám mluvil i ty, akorát kamarádům ho na víkend rozhodně nepůjčuju. :) Ani já u něj neřeším spotřebu - na druhou stranu jsem si vědom toho, že existují i auta výhradně a pouze praktická, kde jsou otázky po spotřebě nebo prostornosti plně na místě. Samozřejmě, že u tohoto hundaje je to spíš akademická debata, protože za 900 papouchů by mohl jezdit jen na můj dobrý pocit a stejně by to nedávalo žádný smysl. Ale když už je podroben testování, nechť se to udělá pořádně.

Valfar
03. srpna 2018, 14:05
1
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

@Jimi: Nejde ani tak o to ušetřit 5 káčé za kWh, ale ona ta spotřeba může mít docela podstatný vliv na to, jaký je dojezd. A na rozebírání prostoru v kufru nevidím u rodinného auta nic pohoršujícího, je normální, že člověk do takového auta chce dávat kočáry, kola, verjack na chalupu, kufry na dovolenou a ano, někdy dojde i na bájné skříně z Ikey a lednice. :)

@Hamster: To s rychlým nabíjením je dobrý postřeh, pokud jde o to, v jakém režimu bylo auto provozováno, chápu, že to vychází primárně z toho, jakým zázemím ten který redaktor disponuje a vlastnictví baráku s garáží u nás zdaleka není tak rozšířený model jako leckde jinde, ale pak je otázka, jestli to auto vůbec lze otestovat v jeho přirozeném prostředí. Za mě platí, že pokud není plug-in hybrid pravidelně dobíjen ze zásuvky, ztrácí tahle varianta smysl. A některá čísla a tabulky stojí za to vyzkoušet v praxi, třeba nakolik je reálný deklarovaný dojezd nebo jestli jsou litry kufru nahnané nějakou přihrádkou pod rezervou a v praxi tam člověk nedá ani 2 přepravky, protože je to vlastně malé a ještě se debilně svažuje střecha.

Valfar
03. srpna 2018, 10:44
3
Hyundai Ionig PHEV: Nadšený hybrid

Já bych k tomu ještě dodal, že redaktorem popisovaný způsob používání auta neodpovídá tomu, k čemu jsou plug-in hybridy určené - pokud člověk vůbec nebo skoro vůbec nenabíjí ze zásuvky, nemá absolutně cenu si tento typ hybridu pořizovat a postačí hybrid klasický (pokud to tedy už musí mermomocí být hybrid, třeba já mám o smysluplnosti klasických hybridů v českých podmínkách až na výjimky jako Yaris Hybrid velké pochyby). Plug-in "je o tom", že běžné denní pojezdy člověk absolvuje čistě na elektřinu a večer auto šoupne do zásuvky. Spoustě lidí k tomu i těch 50 km úplně stačí, jen já jich mám kolem sebe celou řadu a sám jsem takový případ. Spalovací motor je tam pak pro případy (typicky víkendy, výlety a dovolené), kdy je potřeba prostě ujet velkou vzdálenost.

Mmch rozumím, jak to Hamster myslí, když říká, že tabulky a čísla v Autíčkáři nevedou, patrně proto, že petrolheadi dají jenom na feeling apod. Ale když už se tady testy aut jako Ionig objevují (a já jsem tomu rád, kdejaký nadšenec do aut může chtít kombinovat auto pro radost s ekonomickou, pohodlnou, spolehlivou a někdo dokonce i s ekologickou drožkou), určitě by stálo za to ty spotřeby (ať už v litrech nebo kWh) a ostatní sucharské parametry detailněji rozpitvat. Protože to je smysl existence těchto aut. Klidně to může být i na úkor úvah nad hravostí zadní nápravy, na tu u takového vehiklu skutečně sere bílý tesák. :)

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem