načítám data...

Dnešní auta jsou všechna stejná. Ale stará jsou stejnější!

Dnešní auta jsou si k nerozeznání podobná vinou požadavků na aerodynamiku, bezpečnost atd. Tedy tak to alespoň tvrdí řada staromilců. Podívali jsme se tedy na stará auta... a došli jsme k překvapivému zjištění. Jsou stejnější!

zobrazit celou galeriiAutíčkářovy názory, Editorial: Dnešní auta jsou všechna stejná. Ale stará jsou stejnější!

Když by se dělal žebříček důvodů, proč jsou moderní auta nudné nezajímavé spotřebiče, zatímco stará jsou poctivé stroje s duší, bude určitě v první trojce důvodů design. Konkrétně to, že stará auta byla rozmanitá, originální a kreslená tužkou na papír designéry, kteří byli skutečnými umělci. Dnešní auta jsou si všechna podobná a navrhuje je nejspíš počítač. 

Je to ale pravda? Odhledněme teď od faktu, že i dnešní auta začínají jako kresby tužkou na papíře, a pojďme se podívat na problém “podobnost”. Nemůžeme samozřejmě popřít to, že mnohá dnešní auta, zejména pokud jde o vozy stejné kategorie, jsou si designově velmi blízká. Pokud máte na větší vzdálenost rozeznat pět dnešních náhodně vybraných sedanů střední třídy, nejspíš to nebude úplně lehký úkol.

Tahle auta sice samozřejmě nejsou úplně stejná, a trénované oko je bez potíží rozliší, ale pro člověka neuvyklého novým vozům – třeba proto, že ho nezajímají – mohou být těžko rozeznatelná. To stará auta, to bylo panečku něco. Každé bylo jiné, každé mělo svůj typický tvar, všechna se dala krásně rozeznat…

Asi už tušíte, kam tím mířím. S minulostí jsou totiž dva problémy. Za prvé, minulost je podstatně delší časový úsek než přítomnost. A za druhé, v důsledku onoho prvního faktu se většina minulosti odehrála už dávno, takže si jí příliš nepamatujeme. Minulost je prostě ta fajn doba, kdy hráli Beatles, v televizi běželi Profesionálové, do Ameriky se jezdilo lodí a počítačové hry byly na kazetách. Co na tom, že těchto pět věcí od sebe dělí desetiletí…

Navíc je tu ono zapomínání. S časem se stírají rozdíly – nejen časové, ale třeba i finanční, třídní nebo místní. Asi každý z nás má tak trorchu sklon představovat si šedesátá léta jako tu dobu, kdy po ulicích jezdily Mustangy a Jaguary E-type, kdy se naháněla Porsche 911 s Miurami a všude byly krásné Alfy. Co na tom, že Mustang byl sice běžný v Americe, kde si ho mohl koupit kde kdo, ale v Evropě byl vzácným luxusem? Co na tom, že i Jaguaru E-type, jednoho z nejpopulárnějších sportovních GT, se za více než 10 let vyrobil v (na dnešní dobu) mizerných 70 tisících kusech. Miura? Za osm let výroby se jich vyrobilo ani ne polovina počtu Huracanů, které vyjely z továrny Lamborghini za loňský rok. 

Takže aby obrázek šedesátých let odpovídal naší původní pětce běžných sedanů, musíme si vybrat stejným způsobem. Tedy auta ze stejného období, stejného kontinentu a stejné kategorie. A rázem ta “báječná šedesátá” vypadají trochu, no, nudněji…

Ty tvary! Ty křivky! Ta originalita designu vytvořeného skutečným umělci na skutečném papíře!

Eh, ne. Co si to nalhávám. Vidím pět krabic s další prosklenou krabicí nahoře a kulatými světly vpředu. Nebýt blázen do starých aut, nemám šanci poznat, která z nich je která.

Ale třeba to byl problém jen nudný ch rodinných sedanů. Zkusíme třeba malé rodinné vozy:

A nebo sportovní kupé?

A co takhle muscle cars? Legendární americká auta, která byla hlavně o mužnosti, vzhledu, svobodě a hlavně výjimečnosti. Dodnes jsou kvůli tomu ikonami designu…

Čím to jen může být, že pro většinu lidí je každý muscle car “Mustang” nebo “Camaro”. Vždyť si nejsou ani trochu podobné…

Samozřejmě, náš příklad zahrnuje jen běžná auta ze 60. let. I tehdy se vyráběla auta, která vypadala jinak. Ale nebyla o nic běžnější než dnes, ba dokonce bych se odvážil tvrdit, že tomu bylo naopak. A stejně jako dnes na každý Citroën Cactus jezdí deset identických hatchbacků, tehdy totéž platilo o Citroënu Ami. U sportovních aut to bylo jiné – těch běžných bylo tehdy víc, protože status symbolem bylo mít kupé, nikoliv SUV. Ale to se týká oněch BMW a Alf Romeo, nebo možná Fordů Capri. Porsche, Ferrari a jiné skvosty? Ty byly nesrovnatelně vzácnější než dnes.

Ale možná je to jen špatnou volbou dekády, takže se pojďme podívat, již jen ve stručnosti, jak to vypadalo v dekádách jiných:

​30. léta

50. léta (USA)

A nebo 80. léta?

Mohli bychom takto pokračovat dál, ale řekl bych, že základní myšlenka je jasná. A teď se pojďme podívat, co si může dnešní rodina koupit, když potřebuje zbrusu nový vůz do dejme tomu půl milionu korun…

A když si chcete koupit sportovní kupé 2+2 kolem milionu?

Samozřejmě jsme si při výběrech všech příkladů trochu pomohli, aby ilustrovaly naši myšlenku – stejně jako všechny příklady toho, jak jsou si dnešní auta podobná, vybírají záměrně ta nejpodobnější. 

Stejně tak tento článek ani v nejmenším  nedokazuje kvalitu designu dnešních aut – auta ze 60. let byla všechna stejná, ale v očích mnoha lidí byla krásnější, protože byla jemnější, elegantnější a štíhlejší, díky absenci požadavků na aerodynamiku a bezpečnost. Nikdo vám nebude vymlouvat, že stará auta byla hezčí, protože krása je subjektivní.

Ale není to tím, že by dnešní auta byla všechna stejná. Naopak – jsou patrně rozmanitější než kdy v historii automobilismu byla.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vojta
22. července 2015, 19:03
0

Já jsem se už bál, že neexistuje web o autech, který by se dal číst. A tu jsem našel autíčkáře :-) Fandím a jen tak dál

reagovat
Re
Redguy
22. července 2015, 21:04
0

Genialni a paradne jsem se nasmal :)

reagovat
martin_100
23. července 2015, 01:06
0

Krásně napsaný a shrnutý co tvrdim už od dětství.
Na žačátku 90. let jsme měl pexeso s tehdy novýma autama. Moc rád sem ho hrál ale babička i máma si stěžovaly že se jim to hraje blbě páč "sou ty auta všechny stejný dneska". Devadesátky končily ale furt sem z vokolí slýchal že "sou ty auta všechny stejný dneska". Nový tisíciletí se rozběhlo a furt "sou ty auta všechny stejný dneska".
Jasný ale předtim byly taky furt "stejný" Prostě ten design vždycky podléhal nějaký módě nebo většinovýmu estetickýmu cítění. Nu a tomu se výrobci museli přizpůsobit pokud chtěli prodat.
Pokud nechtěli prodat tak mohli klidně vyrobit Pontiac Aztek nebo nebo Fiat Multipla (ta z devadesátek) která se teda nevim proč prodávala narozdíl od Aztéka.

reagovat
ja
ja.kdojinej
23. července 2015, 07:21
0

přesně jak píše kolega výše a i jak zaznělo v článku... design je prostě poplatný "módě" doby kdy vznikal. Vždycky tu byla hora nachlup stejných pixel a několik čestných vyjímek;-) Zároveň je ale pravda, že třeba 50. a 60. léta měla tu výhodu, že nikdo neřešil bezpečnost a o aerodynamice se vědělo jen to, že existuje, ale že je dobrá jen tak pro ty pekelné stroje s křídlama;-) Nikoho nezajímalo, že ty špičaté nárazníky na cadillacu z 50. let umí propíchnout chodce jak páratko mozarellu, že náraz jeho hlavy na kapotu, pod ktereou je ihned schován kuuuva těžkej a tvrdej bigblock udělá z mozku mozeček a že přes ploutve jak z plejtváku není nic vidět šikmo vzad:-D prostě bylo to takové "chlapáčtější". Dnešní společnost prostě musí být chráněna těmi zodpovědnými aby se postupně nepozabíjela při popojíždění v parkingu nákupáku;-) tenkrát mi přijde, že tak nějak platilo (zvlaště u supersportů a třeba muscle carů), cheš-li, zabij se, tady k tomu máš prostředek, dneska dost často ani nevypneš kontrolu trakce, páč to prostě nejde;-)
mimochodem, ačkoliv se považuju za fanouška do aut, tak v drtivé většině seriovou produkci moc nerozlišuju, neznám modelovou řadu Huindaye, nevím jakej je rozdíl mezi Kiou Sorento a Sportage, nepoznám je od sebe, stejně tak nevím jaké všechny motory se dávaj do Peugeota 308... většina lidí pak kroutí hlavou "to si říkáš petrolhead"? No právě, že asi jo a proto Kia Sorento není to co by mi viselo na plakátě v garáži:D

JP
23. července 2015, 23:56
0

Multipla je praktický rodinný auto pro 6 lidí, který je zároveň dlouhý jako dobovej třídveřovej Civic. Hnusná je jen proto, že vzhled ustoupil prostoru. Když se oprostíš od toho jak vypadá (třeba mě osobně zase až tak ošklivá nepřijde), je její design naopak velmi dobrej. Určitě se našlo dost lidí pro který mělo velkou cenu to jedno místo navíc a zároveň třeba hodně parkovali ve městě, nebo měli krátkou garáž. Proti tomu Aztek je prostě jenom hnusnej a žádnou významnou výhodou to nekompenzuje.

martin_100
24. července 2015, 14:13
0

Jasný to byly jen takový nejkřiklavější příklady auto co z uniformity masovýho designu vyčuhovaly ;-)

VoFi
23. července 2015, 10:30
0

Dobře napsané..
Ale myšlenky mi článek odvedl úplně jinam - vybrat si Subaru/Toyotu nebo raději Mustanga? Nemyslím jen podle designu, ale celkově..

reagovat
M P
23. července 2015, 11:57
0

Za me na denni jezdeni i obcasne cestovani asi spis Mustang, bez ohledu na motor, ale to je samozrejme jen muj pocit.

bi
bitner
23. července 2015, 14:39
0

Nedavno jsem nekde cetl takovy narek, ze ten novy Mustang je pro dotycneho pouze prekabatene Mondeo.
Nevim, skromne bych si tipl, ze ten clovek nema ani na to Mondeo, natoz na Mustanga.
A za sebe musim rict, ze se mi novy Mustang libi ze vsech generaci nejvic a to docela suverene a to tak, ze asi zase brzo vsadim Sportku...

reagovat
Vavris Vavrisovic
23. července 2015, 15:52
0

Náš bývalý kolega Ondra Chamilla už v novém Mustangu jezdil a byl z něho až nezdravě nadšen, takže pro sportku je zřejmě vážně dobrý důvod :-)

bi
bitner
24. července 2015, 13:04
0



:-D

Jo
Jose85
23. července 2015, 21:37
0

... ale to množství "kopií" prvního Corvairu různých velikostí a koncepcí bylo až neuvěřitelné.

Třeba v USA to tak neplatilo, ale v Evropě se o tu všeobecnou pestrost trochu staraly neobyčejně dlouhé výrobní cykly (11-13 let běžně, ale i ke 20 letům a víc...) , takže se potkávaly módní vlny i několik dekád od sebe. Při absenci výraznějších regulací-ekologických,bezpečnostních ap se vyplatilo vyrábět jako levnější alternativu i velmi zastaralé kousky.

reagovat
On
Ondrej
24. července 2015, 11:22
0

Zlatě je teď - krásný auta - bezpečný - rychlý - relativně levný. Akorát si člověk musí vybrat něco, co mu bude ladit do noty. Většině lidí stačí posunovadlo, co málo žere a drží. Pak jsme tu ovšem my, kdo si chce dopřát i nějakou legraci a potěšit oko nejen svoje, ale i lidem na ulici/silnici. Ty auta popsaný v článku jsou ještě super - když si vzpomenu na ten šrot, co jezdil po silnicích v ČSSR za časů mýho dětství, tak je to absolutně neporovnatelný. Tráboše, Warany a hlavně Škodovky (stovky, stopětky, stodesítky atd. atp.), pár Dáčií a šlus. Jo a kdo byl největší king, tak ten měl Fiat Uno. FIAT UNO!! Tak špatný to bylo...

reagovat
martin_100
24. července 2015, 14:12
1

No vidíš já měl kilo jako první auto (do dnes kila miluju) pak 125L to bylo megadělo... těch škodovek sem měl víc .. taky sem měl 4 trabanty ...(ne neni mi 70... bude mi 30) Ale nepovažuju to za šroty ty auta byly dobrý ... jediná nevýhoda byla že jich bylo moc před sametem a nebyla jiná šance na vlastní povoz. Třeba dneska mi ze všech stran nutí rycvhlý, bezpečný jak píšeš a hlavně "ekologický" auta ze všech stran .. ale já nechci bezpečný auto dokonce nechci ani rychlý ... chci hnusnou starou pixlu která mě zabije když zaváham, chci pixlu která mi nebude utírat zadek po vys... , chci pixlu za kterou žloutne tráva a umírají stromy ;-)

On
Ondrej
24. července 2015, 15:10
0

Tos mě pobavil - pixlu za kterou žloutne tráva a umíraj stromy :-) To je myslim u těch Trábošů poměrně trefný. Nechtěl jsem se nicméně škodovkářů dotknout - spíš to bylo míněno tak, že mezi současnejma autama je z čeho vybírat (což dřív rozhodně neplatilo) a každej si může jezdit čím chce (a ne tím, co na něj zbylo v pořadníku). Dokonce si člověk může vybrat (z různých pohnutek) i auto vysloveně sebevražedný: http://www.google.es/imgres?imgurl=http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2015/03/jinma-jmw2200-images-660x500.jpg&imgrefurl=http://www.bmwblog.com/2015/03/23/jinma-jmw2200-is-a-knock-off-of-bmw-i3/&h=500&w=660&tbnid=AKFQvEuxUPZKWM:&docid=W9g53obRNEHRlM&ei=BjmyVYTXH4P8UueSmIgH&tbm=isch&ved=0CB8QMygAMABqFQoTCITyjrXr88YCFQO-FAodZwkGcQ

reagovat
Li
Livie
11. března 2017, 16:33
0

Jsem ženská, o auta se moc nezajímám, ale vím jedno - ještě tak před 10-15 lety jsem na první pohled poznala nejzákladnější značky. Dnes ani náhodou. Všechna auta vypadají podobně, pro mě bohužel hnusně. Když jsme si loni potřebovali pořídit nové auto, skončili jsme nakonec u Nissana Cube, který se aspoň totálně vymyká dnešním trendům - koupili jsme si ho v podstatě na protest.

reagovat
Breakthru
27. srpna 2018, 23:46
0

a proč tomu taky bylo a je?
auta původně vznikala jako kočár s motorem ruční výroby....později nástup pásový výroby, auta s nesamonosnou karoserií s výdřevou, později samonosný karoserie, do toho aerodynamika, posun ve výrobě a tvarování skel, ,plastů, bezpečnost, vyšší nároky na světla,hmotnost, znova aerodynamika, spotřeba, emise, unifikace, globalizace....
Ale stačí se podívat kolem...oblečení, architektura, elektronika atd. to vše se podbízí době...stejně jako káry....v 50. letech se chtělo lítat do kosmu a všechno bylo z betonu...v 80. letech už se tam moc nemuselo a stačilo, když mělo něco aspoň digitální náznak....
a mám de juve, něco podobnýho tu už bylo....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem