načítám data...

Malá elektrická vozítka do města: Když se to ještě s elektromobily myslelo správně

Opravdu má být dvoutunové elektrické SUV tím pravým ekologickým autem, co zachrání svět? Proč ve velkoměstech nevidíme malá a lehká elektrovozítka, když to přece dává smysl?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ať už si o elektromobilitě myslíte cokoli, jedno se jí musí uznat. To rozšíření je neskutečně rychlé. Za první pořádný novodobý masově prodávaný elektromobil považuji Nissan Leaf, který je tu s námi teprve od roku 2010. Japonci na to šli chytře a vytvořili relativně malý kompaktní vůz, který s rozumnou velikostí baterie opravdu mohl nahradit auta běžných lidí ve městech a asi přírodě opravdu trochu ulehčit. Jenže pak přijela Tesla Model S (rok 2012) a celé se to nějak obrátilo. Esko mělo velký výkon, velkou baterii, velkou váhu, velkou dávku luxusu a také velkou cenu. Teslou X bylo dílo dokonáno a v záplavě všemožných obrovitých elektrických SUV se člověk začal ztrácet. Tak kde v tomhle měla místo právě ta ekologie?

Sem tam ale přišly světlé chvilky. Třeba moje oblíbené BMW i3, které je dodnes skvělým příměstským autem s malou baterií i celkovou váhou a díky tomu i malou spotřebou elektřiny. Kvůli podobným vlastnostem mám rád třeba i koncernová trojčata VW e-UP!, Citigo-e nebo Mii electric. To jsou auta, která jsou svým určením naprosto skvělá pro využití elektrického pohonu – většinu času tráví v městských uličkách či blízkém okolí a na dálnici se podívají jen výjimečně.

Jenže byly doby, kdy se to s tou městskou individuální dopravou myslelo ještě radikálněji. Podle statistik totiž naprostá většina vozů (a to i ve městech) vozí jen jednoho nebo maximálně dva pasažéry. Průměrný denní nájezd pohybující se pod padesáti kilometry také není nějak ohromným číslem. Pokud právě vykřikujete, že najedete mnohem více, tak to jen znamená, že díky vám zas na někoho připadá kilometrů mnohem méně… O tom je ten průměr. A pokud tedy denně proskáču v pražských kolonách 10 kilometrů sám v autě, proč bych měl zabírat na silnici plochu osmi metrů čtverečních (tolik zabírá třeba Golf), když by v pohodě stačila půlka?

A tak nám tu vznikaly nápady na „automobily“, které byly malé, lehké, elektrické a pro dva pasažéry sedící za sebou. Do sériové výroby to z nich dotáhl snad jen Renault Twizy, který se dá s trochou (možná s trochou větší) dávkou štěstí potkat i na našich silnicích. Pojďme si některé z nich představit.

Renault Twizy

Prvním bude právě Twizy. Ne protože by byl nejlepší, ale protože se zkrátka jediný opravdu prodával. Tato elektrická čtyřkolka (jak je vozidlo klasifikováno) přišla v roce 2012 po společném vývoji Renaultu a Samsungu. Nabízela se ve verzích 45 (4 kW výkonu) a 80 (13 kW), kde číslo označovalo maximální rychlost. Baterie měla kapacitu 6,1 kWh, slibovala dojezd sto kilometrů a dala se vyměňovat. Ze začátku výroby se auto prodávalo bez baterie, kterou si majitel pronajímal. V roce příchodu na trh (2012) se Twizy těšilo velké popularitě a prodalo se jich přes devět tisíc. To je poměrně velký podíl, když uvážíme, že se jich do konce produkce podařilo udat přibližně 30 tisíc kusů…

SEAT Minimó

Španělská značka spadající pod VW představila svůj koncept skoro nachlup podobný Twizimu až v roce 2019. Proč tak dlouho vymýšleli vymyšlené je mi záhadou, ale podobnost se zdá být více než velká. I Minimó bylo plánované především na provoz přes carsharingové služby, ale do reality to nakonec nedotáhlo. Pár řádků navíc jsem o něm nedávno psal v článků o konceptech značky SEAT.

Nissan Land Glider

Teď ale můj oblíbenec. Nissan Land Glider se jako koncept představil na autosalonu v Tokiu již v roce 2009. Na rozdíl od dvou výše zmíněných vozů přichází s (alespoň tedy pro mě) přijatelnějším designem. Zeptředu by se snad dalo říct, že to vypadá jako normální auto, které někdo o půlku slisoval k sobě. Zadní část už je o něco odvážnější, ale stačí pár detailů dolatit pro sérii a je z toho poměrně hezké přibližovadlo, které připomíná kosmickou loď zas o něco míň. Tisková zpráva se zmiňuje o dvou elektromotorech v zadních kolech a li-ion baterii, přesná čísla však známá nejsou. Jiné zajímavosti ale známe. Třeba že přední kola nebyla jakkoli mechanicky spojená s volantem, který, představte si, neměl vrchní část. Prostě šílenost pro koncepční vůz, který se stejně nebude vyrábět – a hle, o pár let později je drive-by-wire systémem, který se objevuje v autech stále častěji a yoke volant už Tesla do vozů taky montuje…

Největší „frajeřinou“ Nissanu je ale naklánění do zatáček, stejně jako na motorce. Protože je vozidlo stále vysoké jako normální auto, ale o dost užší, jeho stabila v zatáčkách nebude nejlepší. A tak konstruktéři okoukali naklánění motocyklových jezdců a kabina se v závislosti na rychlosti, přetížení a natočení volantu umí naklonit na stranu až o 17 stupňů. Tohle by mě opravdu bavilo vyzkoušet.

Opel RAK e 

Ani Opel nezůstal s koncepty pozadu a v roce 2011 představil RAK e, který s malým korýšem z našich řek nemá mnoho společného. Jeho název odkazuje na model RAK 2 z roku 1928, který byl poháněn raketovým motorem. I ten současný RAK chtěl být revoluční, a taky že byl. Tvar je aerodynamičtější než u vozů výše. Končí otvorem, který by snad vyústění raketové trysky mohl naznačovat. Do interiéru se posádka dostává přes dopředu výklopnou celou skleněnou část kryjící kabinu. Prostě jako do stíhačky. Zajímavé je, že se prý nemělo jednat jen o nějaké cvičení, ale koncept byl vyvíjen s ohledem na možnou sériovou výrobu. Plánovaná prodejní cena neměla přesahovat 10 tisíc liber, tedy pod 300 tisíc korun. Tak by vozidlo začínalo těsně pod cenami třeba Opelu Corsa.

Co bylo sympatické je výkon. Ostatní koncepty více sází na efektivitu motorů s menším výkonem, omezení maximální rychlosti, a tím další snížení spotřeby. RAK e ale dovoloval jet rychlostí až 120 km/h a krátkodobě poskytoval velmi slušných 50 koní, což 380 kg lehkému vozítku udělovalo raketovou dynamiku. Stálý výkon byl ale rozumných 14 koní a dojezd se zakulatil na tradiční stovku kilometrů.

Volkswagen NILS

Ve Frankfurtu v roce 2011 se nám ukázala vize městského popojíždění od Volkswagenu s názvem NILS. I ten slibuje slušný výkon, krátkodobě až 25 kW a rychlost 130 km/h. Délka o půl metru menší než UP! zaručí bezproblémové parkování i do té nejmenší skulinky. Velké omezení ale vidím v počtu sedadel. VW šel totiž ještě dál a nechal jen jediné. Místo toho však nabízí to, co jiní nemají – malý zavazadlový prostor v zádi. Přesto bych si raději tašku odložil na zadní sedadlo, které může příležitostně někdo využít. S možností převézt jen řidiče už mi to přijde opravdu hodně omezující, ale záleží na způsobu využití…

 

Ze současné nabídky mě napadají třeba vozítka klatovské firmy ElBlesk, která vám kolegové již představili tady nebo tady. Jenže tříkolka je ale zoufale pomalá, Tiger docela ošklivý a Pony už ne zas tak levný. Pak tu máme třeba Citroën Ami (a Opel Rocks-e a Fiat Topolino), který se už chvilku prodává, ale moc vidět není. Když se ale kouknete do Asie, je tam podobných vozítek nepřeberné množství.

Já se musím přiznat, že třeba tím Nissanem bych jezdil rád. Co si myslíte vy? Měli by to výrobci s podobnými vozy ještě zkusit nebo je to slepá ulička? Kolik by tak musela podobná čtyřkolka stát, abyste o ni uvažovali (pokud k tomu máte vhodné trasy)? Diskuse je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jyrki
09. ledna 2024, 06:01
1

do města možná, ale děti bych musel nechat doma. Do práce jezdím v 99.9% sám a mám to 15 km, takže by se dalo říct, v dosahu elektromobilu, ale cestou (kvůli času), vyzvedávám děti ze školky. To by asi zase běžěli za mnou.
Ale to pak vlastně dává ekologicky smysl i můj oblíbený Lotus 7, je to malé, lehké, nemá to obří motor, takže spotřeba bude proti dvoutunovému SUV taky někde jinde :-)
Možná by to dávalo smysl pro různé rozvozy pizzy apod. Ale ti většinou jezdí v elektromobilu typu Škoda Citigo apod, což takové smysluplné elektroauto docela je.

reagovat
Sc
Sch
09. ledna 2024, 06:47
0

Ještě se prodává švýcarské Microlino aka reinkarnace BMW Isetta. To je velmi sympatické. Ale stejně jako ostatní má cenový problém, je moc drahé. Což řeší ten elblesk, ale zase na trhu, kde každé auto musí umět odvézt lidi na dovolenou do Chorvatska.

reagovat
fr
frite
09. ledna 2024, 07:39
5

Ono obecně z aut se staly obludy. A ještě si to ježdění v obludách obhajujeme tím že okolo jezdí další obludy a co když do mě ta obluda narazí..
Mě by oslovilo něco maximálně aerodynamického a lehkého. Něco postavené jako silniční kolo. Vím že baterie něco váží, ale zas kdyby to auto bez baterie vážilo 500 kg a na výšku by mělo 1,2 m tak by ani velká být nemusela...Maximálka klidně 100 (no dobře, pokud by byla 130 bylo by to fajn a při dotažené aerodynamice by to tas nemusel být takový problém...)

reagovat
af
afro-r1
09. ledna 2024, 11:17
1

BMW i3 je odpoved. Jestli to byl prodejni uspech nedokazi posoudit.

fr
frite
09. ledna 2024, 11:44
-1

Je to pořád konvenční auto, od sedaček přes volant až po kola.
Z oceli, vysoké, poměrně těžké. aerodynamika průměrná (což by nevadilo.u cestě městského auta, ale jestli bych měl mít jedno auto tak by to vadilo).

Ka
Kachna
09. ledna 2024, 12:55
6

Ono i3 není z oceli. Je to karbon, hliník a plast. Proto to má pohotovostní hmotnost "jen" 1,3 tuny. Prostoru pro 4 osoby slušně, jen kufr malinký. My ho pořídili právě pro jízdy po městě (nákupy, děti, práce) a tam mi přijde geniální. A v létě schopné jezdit město i s klimatizací do 12kWh/100km. Ale pohodlí elektromobilu nám celkem učarovalo, takže jsme s ním začali jezdit i delší trasy, například výlety, na co s ohledem na nejmenší možnou baterku nebylo vůbec stavěné. Proto proběhl upgrade na prostřední kapacitu (94 Ah namísto 60 Ah dle škálování BMW). Aerodynamika je kámen úrazu, od 110 km/h začíná dramaticky růst spotřeba.

StreetPro
09. ledna 2024, 13:28
0

Spíš je kámen úrazu prvni zaparkování u nákupáku a vyproštění dětí ze zadní řady sedadel, protože si musíš otevřít přední dveře a pak ty zadní... kdo provozuje coupe, ví o čem píšu...

Or
Oris
10. ledna 2024, 16:56
0

Mě naopak přijdou ty zadní dvířka i3 super, děti ti z auta nezdrhnou, když nechceš :-) i3 se mi jako jediná líbí a kdybych kupoval elektro tak by to byla i3. Jezdil jsem s ní několik dní a byl jsem hodně spokojený, pěkný design, dobré ovládání, za sucha to smázne na semaforech cokoliv do 300koní :-D

StreetPro
11. ledna 2024, 09:15
0

Souhlas, na papíře a v představách to vypadá super, stejně jako vozit děcka v coupe... v reálu máš tak dlouhé dveře, že při zaparkování mezi auty nemáš šanci vylézt ty, natož někoho tahat zezadu, zapínat pásy apod...
teď si představ u i3 jak si otevřeš ty přední dveře, stoupneš vedle auta, otevřeš zadní protisměrný, čímž si uděláš veselou karbonovou ohrádku štěstí a v tom mini prostoru si to rozdáš s potomky aniž bys omlátitl okolní auta... pak je přitáhneš k sobě, abys mohl zavřít ty zadní, posuneš je dozadu a zavřeš přední... jak jednoduché :-)

Be
Beran
09. ledna 2024, 08:13
0

Mam problem uchopit cilovku tohohle produktu. Mladi si kvuli penez pujci elektrololebezku nebo plnohodnotne auto, s prichodem rodiny je tohle male (nekteri budou resit bezpecnost) A kdyz uz jsou deti z domu tak je problem se do toho poskladat a jsou i nejake pozadavky na pohodli.
Daval by mi smysl ten VW koncept pro pizzare, foodoru a podobne sluzby. Ale tam by to sneslo vymenou baterii.

reagovat
af
afro-r1
09. ledna 2024, 11:09
0

Tak nejak. Podobny problem mam s 50ccm Mustangem. Kdyz jedu za roh a je hezky, vezmu kolo, kdyz jedu dal, prsi, nebo prevazim neco vetsiho, beru auto.

Marek Brunner
09. ledna 2024, 08:31
1

Ami se neprodává zas tak mizerně, v západních městech jsou vidět velmi často (náš Jarda může zavzpomínat, jak jsem ho bombardoval fotkama každého Ami, co jsem na dovolené potkal), jen k nám to nedováží - čest výjimkám, jako je pražská francouzská restaurace s Ami polepeným kohoutky:)
pro Twizy mám solidní slabost, na druhou stranu si říkám, že kdybych chtěl jezdit v klimaticky tak moc nekomfortním posouvadle, už si radši koupím tu motorku.

reagovat
HeavySmoker
09. ledna 2024, 09:47
1

Do našich geografických podmienok je to trochu zbytočná vec. Citroen Ami vídam často v severnom Taliansku, hlavne v menších mestečkách. Nechodí tam zas tak často MHD, miesta je málo a nízka maximálka nevadí, lebo nie je kde ísť viac než 40km/h. U nás žijete buď na vidieku kde je miesta habakuk a jazdí sa 90km/h alebo máte v meste k dispozícií MHD, ktorá jednu osobu odvezie rýchlejšie než nájdete parkovacie miesto. V ČR mi príde ako ideálne auto pre rodinu hatchback typu Fábia. Ani malé, ani veľké, tak akurát.

reagovat
beastar
09. ledna 2024, 15:29
2

Nejen v ČR, těch hatchbacků je vidět teď všude spousta. Řekl bych že s tím udělal slušný úspěch Peugeot ale i Hyundai. A ono to dává smysl, spotřebu ta auta mají dnes malou. Odvezou toho docela dost a pojištění je na ně i v absurdním státě jako Belgie pořád nízko.

Jinak k těm Ami a podobným malým EV. Potkávám to hodně ve Švýcarsku na předměstích, venkově. A často to má nějaký starší člověk. Tam to asi dává smysl jezdíš sám. Je to pohodlnější než přestupovat a nákup ti to odveze.

yellec
09. ledna 2024, 10:12
1

Mně by se líbilo tohle. https://www.peravescz.com/electric-version/
Ale když vidím ty jízdní výkony, říkám si jako přibližovadlo co ujede pár km a musí se nabíjet by to byla škoda. Takže by se mi líbilo tohle se spalovákem :-) Což není problém koupit, ale zaplatit :-)

reagovat
fr
frite
09. ledna 2024, 11:46
0

Přesně, dálník alby splňoval moje požadavky napsané v příspěvku výše. Ale asi na čtyřech kolech ..

yellec
09. ledna 2024, 12:09
0

Jedna ze super návykových věcí na motorce je že, přetížení v zatáčkách tě tlačí do sedačky a ne ven z ní. Takže kousek pohodlí auta křížený s náklony jako na motorce mi přijde naprosto dokonalá kombinace.

Opelfahrt
09. ledna 2024, 13:29
0

Tak ta věc z odkazu je teda něco. Ojetý benzínový verze se prý dají koupit, píšou. A nejvíc mě rozsekalo, že se to vyrábí na letišti v Medlánkách, kde kdysi borci lítali akorát tak s větroněma.

yellec
09. ledna 2024, 13:39
1

Jj. Vyrábí se tam, prodávaj se nejvíc mimo ČR a i jako ojetý to stojí strašnou raketu. A v Medlánkách se lítá doteď a doufám, že ještě dlouho bude ;-)

sp
spooon
09. ledna 2024, 10:48
0

Elektromobil je super věc, ale i přes socilaistický pokřivení trhu skrz dotace to je stejně drahý, a kde by byla cena být tu opravdu tržní prostředí..no nic.
Ale jinak si myslím, že by elektro bral každý běžný uživatel. Ale muselo by to být normální auto, ne tyhle kreace pro dva. Auto, velikosti min. fabie s dojezdem 100-200km. Ale hlavně normální cenou. Třeba za 400kkč. Ale to prostě nejde, protože baterky. Plno lidi na vesnicích/menších mestěch s RD nemá problém to na noc píchnout do zásuvky, baterka na 200km by se v klidu přes noc nabila a reálný nájezd drtivé většiny ovčanstva je stejně do 50km za den.
Tady už nám do toho trošku hází vidle cena elektřiny, protože při spotřebe 20KWh/100km sme na 2kč za km, což jezdí levněji LPG auto.

reagovat
ro
rock
09. ledna 2024, 16:23
1

"Ale jinak si myslím, že by elektro bral každý běžný uživatel... Auto, velikosti min. fabie s dojezdem 100-200km. Ale hlavně normální cenou. Třeba za 400kkč."

Na Sauto je spousta aut v ceně 300-400 t, s dojezdem odhad 150 km a -od oka- v rozumným stavu, protože s malým EV nikdo nijak zvlášť asi neprasí (mám na mysli i3, e-Golfy, Zoe apod) - nepřijde mi, že by to mizelo jak housky na krámě.

Podle mne je strašně zavádějící pracovat s pojmem "běžný/průměrný denní nájezd". Protože co je mi platný, když 9 dní mi to stačí a desátej jedu někam, kde s takovým autem budu víc dobíjet než jet. Fungovalo by to -snad- jako druhý auto v rodině vysloveně jen na pocuky do práce. Ale to asi žiju na jiným venkově než jaký máš na mysli ty, protože tady 400 t za druhý auto do rodiny dá jedna rodina ze sta.

fr
frite
09. ledna 2024, 17:12
2

Ale elektro nekončí v rodinách kde je více aut jako druhé auto ale jako první auto. To auto které je v provozu pořád kdežto spalovak se nastartuje jednou za týden.

ro
rock
09. ledna 2024, 18:30
2

To není zasazeno do reálného finančního rámce dnešního venkova :-). Možná to funguje v satelitech okolo Prahy (a teď už vznikají i okolo Brna), ale na venkově spíš ne.

Popíšu ti, co vidím, když se projdu naší ulicí: s jedinou výjimkou tady mají (alespoň z těch, co mají dvě auta) jedno auto "lepší" (200-400 t) a jedno auto na pocuky do práce (+- 50).
Do tohodle schéma elektromobil za 400 (pořád reaguji na specifikaci, kterou nahoře popsal Spoon) na pocuky do práce prostě nezapadá. Buď nahradíš to levnější a vyplázneš minimálně 300 t navíc (což se ti vrátí asi tak za 30 let). Nebo nahradíš to dražší, ale pak ti chybí to rodinné na obligátní Chorvatsko/Alpy/víkend na výletě. A to se nikomu nechce absolvovat ani s nejlevnějším EV s dojezdem 120 km v teple, ani s otřískanou Fabií I.

Mi
Michal Lenc
09. ledna 2024, 20:52
2

Já už jsem si zvyknul na to, že elektromobil je vždycky nazýván druhé auto a nemá cenu to rozporovat. Titul první auto totiž náleží tomu, se kterým se jezdí do Chorvatska. Druhé auto je pak to dražší, které jezdí každý den a najezdí 90% všech cest.

ro
rock
10. ledna 2024, 10:29
1

No a když EV označíme jako první auto, pomůže mu to nějak v misi nahradit libovolný spalovák u domácností ve spodní polovině příjmového spektra?

ro
rock
10. ledna 2024, 10:31
1

...možná spíš ve spodních třech čtvrtinách...

MB
MBMB
10. ledna 2024, 14:47
0

Spodní polovina příjmového spektra rámcově kupuje 15 let staré ojetiny. Tak třeba za 15 let, až dnešní elektromobily, které už často umí fungovat jako jediné auto v rodině, budou těch 15 let staré, bude o nějaké plné náhradě moct být řeč. Samozřejmě jen u těch, co budou chtít. Kdo ne, tak si bude moct třeba v roce 2040 koupit čtyřkovou Fabii z roku 2025 za pár korun.

StreetPro
09. ledna 2024, 11:36
2

EV jsou super do města hlavne na krátké trasy, kde nemusím přemýšlet, jestli budu startovat spalovák na 2 km nákupní otočku nebo vzít děcka do školy, na kroužek apod...
při Start/Stop, dpf, přímém vstřikování se reálně bavíme o destrukčním režimu pro motor v dlouhodobějším horizontu...
u miniEV bohužel uživatel narazí na absenci zavazadlového prostoru (nákup, kočárek, kolo) nebo dalších míst (děti, žena, pes)...

reagovat
yellec
09. ledna 2024, 12:14
0

Další aspekt je dlouhodobá výdrž baterek. Baterky nesnáší mráz a horko. Mně by se něco maličkého pro příměstké poskakování líbilo, ale bohužel stálo by to venku. To u mě není problém ani tak kvuli nabíjení, ale klimatickým podmínkám. V zimě temperovat baterky bude drahé a stavět přístřešek kvůli stínu se mi taky nechce.

PepaSFI
09. ledna 2024, 16:38
3

bohužel blbý, tyhle vozítka nedávají smysl. Ta technika je pořád tak drahá že to prostě musí stát nesmysl a zatím není naděje že by elektropohon výrazně zlevnil. Pokud takováhle divnověc nebude stát jen o málo víc než skůtr, nebude mít smysl. Oproti skůtru to má vlastně jedinou výhodu, že když není ideální počasí, nemusíte se divně oblíkat. Že to je menší než auto nehraje roli, kolonu s tím neprokličkujete, parkovací místo to potřebuje stejný jako auto. Jestli se v takovým jedenapůlmístným prtifouku může vézt malý dítě, to je otázka, když je to vlastně legislativně motocykl. Pokud by to nedostalo nějaké výhody jako třeba mají v Japonsku kei, poplatky, daně, parkování, nebude to mít smysl a ani uživatelsky to nic nepřinese. Mě se jako ideál pro denní popojížďky jeví třeba to Citigo. Čtyři místa, dětský sedačky nejsou problém, nákup se vejde, při troše snahy by se i nějakej kočárek možná vešel. Ujede to 200km normální rychlostí běžného auta, ovládá se to jako auto, jezdí to jako auto. Akorát že teda jaksi nejsou a nebudou.

reagovat
ransom
09. ledna 2024, 17:37
0

Nemám s takovými hračkami problém. Za podmínky, že se nebudou smět pohybovat po silnicích 1. třídy mimo obec.

reagovat
PeterLuk
09. ledna 2024, 21:31
0

Opel Rocks-e vídavam jazdiť po okolí :) Ani neviem, či je to jeden kúsok, alebo viaceré. A variácia od Fiatu vyzerá veľmi dobre!

reagovat
Na
Namaste
10. ledna 2024, 08:18
0



toto je presne to, co tu chyba... s dotacnym programom niekde na koncovej cene 7000,- €

reagovat
Lukáš Naske
10. ledna 2024, 09:15
0

To je právě třeba jako ten ElBlesk Pony, jenže ten tu teď začíná na 370 tisících. Je otázka, jestli se to dá prodávat v EU levněji.

https://www.elblesk.cz/pony/

Na
Namaste
10. ledna 2024, 09:50
-1

da, urcite da.. stoji to a pada na bateriach.

osobne napriklad budem velmi zvedavy teraz na talianske srotovne a ci fiat zareaguje aj inak ako vyzera strategia stellantisu a to prepredavat cinske auta, co je cesta do pekla.

podla mna cestou je platforma s maximalne optimalizovanou aerodynamikou a efektivitou, mensou baterkou a hmotnostou do 1300 formatu napriklad ako bola Lancia Musa (ok, mozu spravit trosku vizual SUV), uplne staci motor max 60 KW, krutak je u EV niekde uplne inde. Dat tomu dobru cenu, dojazd do 200 km a maly turbomotor ako generator.

Plus k tomu maly EV s dojazdom 120, velmi jednoduchy ako ePanda.

Na
Namaste
10. ledna 2024, 09:42
0

inak tvarovo by sa to dalo vyriesit aj takto

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Bionic

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem