Značka SEAT je tu s námi již od roku 1950. Za tu dobu předvedla spoustu zajímavých aut. Ze začátku se jednalo především o převlečené Fiaty, nyní to jsou převlečené Volkswageny. Ačkoli je tak nyní základ auta daný, Španělé k němu vždy přidají o něco stylovější karoserii než ostatní značky koncertu. A to platí i o konceptech. To ale neznamená, že všechny tyto v poslední době představené vize budoucnosti musí být založené na nějakém VW. Pojďme se podívat na pár z nich, které mě zaujaly.
SEAT Minimó
A začněme konceptem starým 4 roky, který zrovna s Volkswagenem nemá absolutně nic společného. Kupodivu se ale hodně podobá na už několik let vyráběný Renault Twizy. SEAT Minimó byl dvoumístným elektrickým autíčkem, které slibovalo vyřešit přeplněnost městských aglomerací. Pouze 2,5 metru na délku a 1,4 metru na šířku zaručovalo, že se vejde opravdu všude i třeba kolmo k chodníku. Bojíte se, že druhý cestující sedící vzadu nemůže mít v takovém mikroautě žádný prostor? Výrobce zaručuje, že je ho stejně jako třeba v SEATu Mii. Jasně, není ho moc, ale vzhledem k velikosti je to vlastně fajn. Co tak fajn není, je absence jakéhokoli prostoru pro zavazadla.
Křídlové dveře otevírané nahoru a dopředu usnadňují nastupování i v těch nejstísněnějších prostorech. Zajímavé je, že celý koncept působí poměrně dotaženě. Až tak že by mohl být vlastně klidně vyráběn. Vidíme normální zrcátka, klasický volant i přístrojový panel. Že by o tom SEAT stále uvažoval?
S Renaultem SEAT nespolupracoval, jen mu při zadání klíčových požadavků vyšel tak nějak stejný výsledek. Minimó měl být určen především pro sdílení. A bojíte se, že po někom před vámi nasednete do skoro vybitého elektromobilu? Nemusíte. Energii totiž načerpáte za několik málo desítek sekund. Ne, SEAT nevynalezl revoluční nabíjení, ale Minimó je navrženo se systémem snadno vyměnitelných baterií, kdy prázdnou jednoduše prohodíte za plnou a můžete zas ujet městských 100 kilometrů. O infrastruktuře, která by k tomu byla potřeba, ale SEAT mlčí. Škoda.
SEAT IBE
Tento koncept se mi líbí možná ze všech nejvíce. Ukazuje dobu, kdy SEAT po roce 2010 přechází zas na pěkná auta. Tohle byl první nástřel nového SEATu Leon, který je tu s námi vlastně ještě dnes. Tehdy se koncept jmenoval IBE a už před 13 lety se prezentoval jako čistý elektromobil, což se však do série naštěstí nedostalo. Parametry totiž (alespoň z dnešního pohledu) nejsou zrovna oslnivé. Pouze 102 koní a 200 Nm dokázalo auto rozpohybovat na stovku za 9,7 vteřiny, takže na dechberoucí zrychlení to nevypadá. Maximální rychlost 160 km/h ale můžeme vidět i u dnešních mnohem výkonnějších a modernějších e-aut, viz třeba Enyaq. Ale testovaná Zafira, o které jsem psal minulý týden, je na tom ještě podstatně hůře.
A jak to bylo s dojezdem? Tady je technologický skok, který jsme udělali za poslední dekádu, vidět snad ještě víc. IBE sliboval v nejlepším případě 130 kilometrů. Vždyť soudobá Cupra Born nabízí až 552 km. Pohon tak možná nebyl nejsilnější stránkou, ale ten design… Nádhera.
SEAT Tango
Už název Tango dává tušit, že se nebude jednat o žádné nudné auto. A to to mohlo být ještě peprnější, ale nepředbíhejme. Tango je malý kabriolet, který vznikl na základech Seatu Ibiza, ale přidává hromadu stylu navíc. Není to jen o odříznutí střechy, tady se mění vše, a to rozhodně k lepšímu. Tenký okenní rám neruší, koncept se se střechou ani neobtěžuje a zadní místa tu také nehledejte. Z nedávné reálné produkce mi toto sympatické autíčko nevíce připomíná asi Renault Wind.
Pod kapotu se dostává to nejlepší, co může platforma od Ibizy pojmout. Je tu známý čtyřválec 1.8 turbo se 180 koňmi. Na takového prcka hezká porce. Tohle mohlo být auto, které SEATu dodá trochu emocí, které mu na začátku milénia tak trochu chyběly. A zmíněná perlička na závěr – designér Walter da Silva chtěl tohoto prcka původně pojmenovat Tanga, protože mu zadní část trochu připomínala jeden dámský kousek oblečení. To už bylo ale na vedení opravdu moc a jméno se muselo trochu pozměnit, i když se vědělo, že je to jen koncept.
SEAT Cupra GT concept
Tento koncept se představil v roce 2003 v Barceloně. Bylo to období, kdy SEAT vyráběl řekněme ne zrovna záživná auta. Leon nebo Altea té doby byla praktická auta, se kterými se díky velkému vnitřnímu prostoru žilo hezky, ale vyšší stavba karoserie ubírala špetku atraktivity. Jenže ani na placaté sporťáky se nezapomnělo, a tak si můžeme prohlédnout koncept vyloženě závodního auta s designovými prvky tehdejších MPV. Právě tady měl SEAT dostát svému sloganu „auto emoción“.
Nakonec se ale úplně nejedná o koncept, protože pár těchto aut opravdu vzniklo. Zajímavé je, že prakticky bez změn oproti návrhu. Postaralo se o to několik týmů národního šampionátu Spanish GT Championship. Pro ně pak divize SEAT Sport postavila několik kusů tohoto unikátního auta.
Koncept při představení poháněl šestiválcový třílitrový turbomotor, který byl půjčen od Audi. Podle krátkého předku je jasné, že byl uložený za předními sedadly a poháněl zadní kola. V Cupra GT concept byl naladěný na 500 koní a 600 newtonmetrů. Stovky tak vůz dosáhl za pěkných 4,2 vteřiny a maximální rychlost atakovala metu 300 km/h.
SEAT Formula concept
Dalším zajímavým počinem je Formula concept. Nepleťte si to s formulí, jde o malý sporťáček ještě o něco menší než třeba první Audi TT. Koncepcí se měl rovnat supersportům – motor byl uprostřed a poháněl zadní kola. Jednalo se o dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který poskytoval 240 koní. Jeho parametry tak možná supersportu úplně neodpovídali, ale celková váha činila velmi pěkných 900 kilogramů.
Tento sportovní vůz nenavrhovali samotní konstruktéři SEATu, ale přidal se k nim i Julian Thomson. To je pán, který navrhoval i Lotus Elise, a to znamená, že o sporťácích opravdu něco ví. Koncept Formula nebyl tak extrémní jako Lotusy, vážil o cca 125 kg více, ale také měl výkonnější motor. Stovka za 4,8 s potvrzuje, že se o pomalý vůz opravdu nejednalo.
Nakonec nevznikla ani omezená série, se kterou se původně počítalo, a to je škoda. Malý otevřený sporťák by se ve slunném Španělsku jistě proháněl jedna radost. Na nějaký kabriolet s “eSkem” ve znaku si tak musíme počkat. A čekáme již několik desetiletí!
Konceptů a i reálně vyráběných zajímavých aut vzniklo samozřejmě pod touto značkou více, ale za poslední dobu mi utkvěly v paměti právě tyto. Jak to máte vy? Vzpomínáte na něco zajímavého od SEATu? A co pro vás vlastně značka SEAT představuje?
rock
25. 4. 2023, 09:07 0 reagovatSeat Ibe mi až nezdravě připomíná Scirocco 3.gen zmenšený o 10 %.
rock
25. 4. 2023, 09:18 2 reagovatZtotožňuji se s Cupra GT, škoda že neproklouzla na silnice, když už okruhová verze existovala.
A přidal bych
Bolero - asi by byl nad Toledem, ale pokud vím, nikdy nebyl ani náznak toho, že by to bylo míněno vážně
IBL - měl naznačit, jaké by mohlo být Exeo II, ale neklaplo to
a hlavně
Concepto T Coupé - do Seatu čerstvě přitekly peníze z VW a hned to bylo znát...
XTad
25. 4. 2023, 10:17 0IBL se mi vzdycky libilo, skoda ho.
Michal Lenc
25. 4. 2023, 09:30 0 reagovatBreara od Seatu je hezká, ale oni by to v produkci určitě zmršili. Zato mě ale zaujal ten Veyron z Wishe.
Lukáš Naske
26. 4. 2023, 09:04 4Jak dopadla „Brera od SEATu“ můžeš docela dobře zhodnotit sám. Stačí se projít po nějakém větším parkovišti a najít Leon poslední generace ve třídveřové verzi. Možná teda bude zapotřebí projít víc parkovišť :D
Za mě – Brera (nebo možná i to Scirocco) má asi ke konceptu blíž než výsledný Leon. Ale i tak považuju Leon za jeden z nejhezčích „masovejch“ hatchbacků.
rock
26. 4. 2023, 11:27 0Navíc teda IBE by nebyla Brera; to autíčko by bylo malinkatý, asi jak Swišť (okolo 3,8 na délku, to je od Brery dvě třídy daleko)
Michal Lenc
26. 4. 2023, 13:01 0Jestli nemají prodeje, tak si za to mohou sami. Měli se víc držet konceptu.
Beran
25. 4. 2023, 21:48 0 reagovatPodle me neni fer o seatu rict, ze je to prevleceny volkswagen. Nezpochybnuju, ze maji dost spolecnych konstrukcnich celku nebo dilu. Ale exterier, interier, naladeni podvozku a celkovy feeling z auta si v Martorellu delaji sami.
Btw v roce 2003 (cupra gt concept) jeste altey nejezdily.
HeavySmoker
26. 4. 2023, 13:35 1To môžno robia sami, ale dojem z ich aktuálne produkcie je za mňa vôbec nijaký. Nemá to iskru a príde mi to dokonale chladné a vydezinfikované, tak ako samotný VW. Úplne existneciu tohto brandu v dnešnom automobilovom svete nechápem. Dodnes si spomínam na wow faktor niečoho ako prvý Leon, nič podobné dnes nemajú. Dúfam že ešte predvedú nejakú otočku.