načítám data...

Opel Zafira-e: S dieslem na kraj světa, s elektřinou do Brna

Dodávky na elektřinu se pomaloučku začínají ukazovat na našich silnicích. Ale k čemu je cestovní auto, se kterým moc nejde cestovat?

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

Skoro přesně před rokem vám Jakub přinesl test elektrické dodávky Opel Zafira-e. I když s ní strávil pohodový týden (v pomalejším tempu než obvykle), smysl pro ni hledal jen těžko. Tak jsem se ho pokusil najít já.

Zafira je arabský výraz pro úspěch a pro Opel to opravdu úspěch byl. Celé 3 generace představoval Opel Zafira praktické MPV, které si zamilovaly statisíce rodin. S poslední generací se to ale mění. Opel už spadá pod křídla skupiny Stellantis a modelová nabídka se díky novému vlastníkovi musí trochu upravit. Zafira se tak stává pátou verzí dodávky, kterou na našich silnicích vídáme denně už pár let. Peugeot, Citroën, Fiat, Toyota nebo Opel? Stále jedno a to samé auto, ale přesto je tu jeden významný rozdíl, který dělí „toyotí“ verzi od těch ostatních. Jen Toyota vám totiž nabídne spalovací motor i u osobní verze. Ale k tomuto, diplomaticky řečeno, zajímavému rozhodnutí už jsme se vyjadřovali několikrát. Bohužel nám ale asi nezbývá nic jiného, než se s novou realitou smířit, a když nám tak výrobci nabízejí elektrické cestovní dodávky, pojďme s nimi cestovat.

Foto: DH Foto

Nejdříve tedy raději k tomu dobrému. Nevím proč, ale tuhle pětici dodávek jsem měl v hlavně do teď zafixovanou jako takový „lowcost“ mezi dodávkami. Proto mě první setkání s touto Zafirou-e s hromadou výbavy docela překvapilo. Pozitivně překvapilo. Tady to na první pohled nevypadá na něco, kde se muselo šetřit. Možná tomu nejvíce pomohla černá metalická barva (příplatková Perla Nera za 23.000 Kč), se kterou ladí zatmavení všech skel od B sloupku dozadu. Pěkná jsou i 17palcová kola a stříbrné prvky na masce. Nejvíce ale vzhledu pomáhá prodloužená karoserie (5,3 metrů), která vozu dodává tu správnou majestátnost. Většina těchto dodávek je totiž ve standardní délce, která má tak zvláštně useknutý zadek hned za zadními koly.

Druhým překvapením je interiér ve výbavě Elegance. Velmi pozitivní věcí jsou elektricky otevírané boční posuvné dveře na obou stranách. Dají se otevírat přes klíč, tlačítkem na přístrojové desce nebo ze zadních sedadel tlačítkem u dveří. To je tak neskutečně praktická věc pro všechny… Škoda že se elektricky neumí (alespoň zavírat) i dveře páté. Ty však umí vyklopit samostatně skleněné okno, což zas neumí ty boční. Prostě něco za něco. Příjemnému pobytu na palubě pomáhají kožená sedadla. Uspořádání interiéru 2+3+3 se dá, jak je u dodávek dobrým zvykem přeměnit na tisíce možných konfigurací, a tak si vybere snad úplně každý. Škoda jen, že isofix neumí i přední sedadlo spolujezdce. Děti tak výlety stráví vždy na zadních dvou řadách, kde půlku cesty spokojeně zírají na prosklené pruhy střechy. Jak málo občas stačí ke štěstí.

Foto: DH Foto

Pracoviště řidiče dodávku nezapře. Sedí se vzpřímeně vysoko a volant je postavený trochu víc naplacato. Obě přední sedadla jsou dokonce vybavena masážní funkcí. Sice jednoduchou, ale je tam. Škoda, že se ale v PSA neinspirovali u konkurence ohledně odkládacích prostorů. Ono jich tu není málo – schránka před spolujezdcem je dvojitá, malá schránka je nad řadící pákou (nebo spíš řadícím tlačítkem), dveře mají také po dvou kapsách a cupholder se po chvilce hledání také najde. Přesto tak nějak tápu, kam co dát. Do držáku na pití si většinou dávám drobáky na myčku a ovládání od garáže. Tady je jeho umístění tak nepraktické (na vrchu přístrojové desky), že tohle využití nepřipadá v úvahu. Když tam dám láhev, tak mi to zas vadí ve výhledu. Do středové malé přihrádky se přesně vejde peněženka s mobilem, jen tam při prudší jízdě ne vždy také zůstanou. Boční kapsy vypadají při otevřených dveřích prakticky, ale ta spodní je při jízdě úplně nedostupná a ta horní je uzounká a strašně dlouhá, že nevím co do ní. Interiér je poset velkou spoustou fyzických tlačítek, ale skoro všechna jsou zaslepená. Přitom je v této výbavě velké množství funkcí, jen se přesunuly do středového displeje. Ten je sice menší, ale funkční. Navigace naviguje, rádio přehrává, nastavení nastaví a řidič při ovládání nikde dlouho netápe. Zbylých sedm cestujících si také nemá moc na co stěžovat. Místa je díky prodloužené karoserii a posuvným řadám sedadel vždy dost. I při maximalizaci místa pro posádku se dozadu stále vejde nesložený kočárek. A možná i dva vedle sebe. Tohle kouzlo zkrátka nezvládnou ani ta největší MPV. Sklápění jednotlivých sedadel je jednoduché a intuitivní. Takhle to má být.

Pozitivních věcí nakonec není málo. Takto krásně vybavená verze nikde neudělá ostudu a žije se s ní hezky. Ale …

Foto: DH Foto

… tahle univerzální dodávka už nenabízí tak univerzální druhy pohonu jako dřív. Vlastně máte volbu jedinou. Pokud chcete osobní dodávku, dostanete ji pouze s elektromotorem, jednou ze dvou velikostí baterie a EL značkami. Ty jistě zpříjemní parkování ve městě, na rozdíl od prodloužené karoserie, ale s takto vyloženě cestovním autem se bude spíše cestovat. Obstojí i v této roli?

V naftové verzi bych v klidu křižoval celou Evropu, v té elektrické jsem se tedy rozhodnul dojet alespoň do Brna. Naplánoval jsem si prodloužený víkend v hlavním městě Moravy a věřil, že se tam z Českých Budějovic dostanu bez nutnosti tankování, tedy vlastně nabíjení. Už předešlý den, kdy jsem si auto přivážel z Prahy, mě přesvědčil, že jakákoli trasa přes dálnici představuje nerozumnou volbu, a kdy jsem vlastně naposledy navštívil Jindřichův Hradec, Telč, Třebíč nebo Náměšť nad Oslavou? Hádáte správně – zvolil jsem trasu, kde si budu moci prohléhnout malebnou krajinu jižní Moravy s množstvím krásných obcí. Škoda, že si snad každá z těch malinkých vesniček na trase nechala naistalovat u cedule obce i rychlostní radary. Ale tohle pomalejší tempo by mohlo Zafiře sedět. Takže zatnout zuby a jedem.

Foto: DH Foto

Oficiální dojezd 330 kilometrů je hezké číslo, a tak jsem věřil, že se těch 220 cestovních kilometrů nemusím strachovat. Jenže počasí se zkrátka rozhodlo, že bude proti mně a překvapilo sotva pár stupni nad nulou. Dlouhá dodávka se čtyřmi dospělými a dvěma malými dětmi, velkým čelním odporem a váhou skoro 2,2 tuny (bez posádky) si tak řekla o průměrných 30 kWh na sto kilometrů. Při velikosti baterie 75 kWh (ještě se nabízí menší 50 kWh baterie) to s dojezdem vypadá tak akorát, ale vidle mi do toho hází především ukazatel dojezdu. Oni jsou tu vlastně dva, akorát o sobě asi nevědí.

Prvním je číselný údaj v levém spodním rohu displeje mezi pěknými, barevnými budíky. Ten vám ale sytě modrou barvou zobrazuje spíše svůj pesimistický odhad. Pokud se vám toto nízké číslo nelíbí, můžete se obrátit na pozitivnější ukazatel druhý. Ten je tvořen klasickou ručičkou v místech, kde u užitkových verzí (ty mají klasický nafťák) je ukazatel teploty chladící kapaliny. Řekl bych, že ukazuje zbývající dojezd přesněji, ale tento nesoulad, kdy vám ručička ukazuje ještě půlku baterie, ale číslo jen třeba 78 kilometrů, může méně zkušeného řidiče elektroaut jako jsem já, zkrátka trochu vyvézt z míry. Ač bych asi do cílového místa nakonec dojel i s nějakou rozumnou rezervou – to znamená se zbývajícím dojezdem okolo třeba 30 kilometrů (ten zkušení elektromobilisté považují za fajn, ale uživatelé fosilních paliv ho na svých displejích většinou nikdy neviděli), nakonec jsem podlehl a v Třebíči jsem pro jistotu auto raději na 10 minut připojil na nabíječku. Moc mě to neomezilo, děti už stejně začaly naznačovat, že je dlouhé sezení nebaví. Přesto jsem tak nějak měl pocit prohry nad stojem. A já prohrávám nerad.

Foto: DH Foto

Nakonec jsem tedy dojel a můžu potvrdit, že to Brno fakt existuje. A nejen to, dokonce tam mají i množství nabíječek, takže jezdit tu pár dní elektromobilem nepředstavuje žádný problém. Ten tak nastává až při cestě zpátky, a protože mám rád výzvy, zadávám do navigace nabíječku v Jindřichově Hradci, která je od Špilberku vzdálená 135 km. Já mám dojezd 140 km, ale přece když dám topení na co nejmenší výkon a zvolím ještě o něco defenzivnější jízdu než cestou sem…

Po cestě klesá ručička poměrně konzistentně a dodává mi odvahu, že by to mohlo vyjít. Číselný ukazatel si naopak dělá co chce. V první části cesty rychle padá někam k 70 km dojezdu, což je o asi 20 méně, než potřebuji ujet, ale tam se pokles zastaví a dalších třeba 30 kilometrů se skoro nemění. Chvíle strachu, kdy přepínám na ECO a vypínám topení tak střídají chvíle pohody, kdy vracím normální režim a větrák dám alespoň na jednu čárku. Na režim SPORT jsem se přepnout ani neodvážil, i když by se výkon navíc rozhodně hodil. Budoucí majitele upozorňuji, že jakmile dojezd klesne pod 16 kilometrů, počítadlo se vypne a zůstanou zobrazené pouze dvě pomlčky. Naštěstí už mi tou dobou zbývá k nabíječce jen asi 5 kilometrů. Po napojení kabelu mi displej na nabíječce zobrazuje, že zbývalo ještě 6 % baterie, takže nějaká rezerva nakonec ještě byla a asi jsem mohl topit celou cestu, ale ta nejistota…

Foto: DH Foto

Závěr

Pár dní v Brně jsme nakonec přežili. Počasí nám tedy nepřálo, ale domorodci byli překvapivě milí lidé. Mám i povinné fotky s koněm a tím černým… to…  hodinami. S parkováním jsou tam mnohem menší problémy než v Praze, a tak se tu i s dlouhou dodávkou žilo hezky. Ale prý je to tam mimo velikonoční svátky horší.

Zafira je dobrý společník, který v pracovní i osobní verzi dělá přesně tu práci, kterou dělat má. Je prostorná, pohodlná a když si zaplatíte, tak i hezky vybavená. Jenže je taky pouze elektrická. Přijde mi to jako dobrá možnost. Jistě se najde pár lidí, pro které by to byla naprosto skvělá varianta – jako v každém testu elektrické dodávky tak zmiňme letištní nebo hotelové taxi, ale jistě se najdou další. A pokud vyloženě chcete elektrickou dodávku, je to za tu cenu vlastně dobrá nabídka, protože tam kde vybavená verze Zafiry-e končí, tak  EQV teprve začíná.

Jenže proč rovnou zaříznout i naftové verze? Proč je nenechat jako možnost? Tak nějak mám pocit, že tu PSA tlačí na pilu až moc. Na jízdy po republice bude stačit přinejhorším jedna mezizastávka a s tím se dá žít, ale cestovat někam dál… Co třeba lyžovačka v Alpách, co výlet do muzea Mercedesu ve Stuttgartu, co prodloužený víkend v termálních lázních v Budapešti nebo koupačka v Tropical Islands v Berlíně? Letní dovolenou na jihu Evropy raději nezmiňuji. Všude se jezdí po dálnicích, které budou bohužel znamenat ještě větší problémy s dojezdem, než jsem měl já při pohybu po pomalejších silnicích. Navíc motor, jediný, který PSA používá, o výkonu 100 kW je na tak velké auto už opravdu na hraně a s osmi dospělými osobami bych to zkoušet nechtěl. Už teď byly rozjezdy do kopce dost loudavé.

Foto: DH Foto

Já vám nevím. Rok 2035 je ještě daleko. Věřím, že do té doby udělá vývoj v bateriích i celkově elektromobilech velký skok a určitě už to tou dobou bude fajn. I dneska se s tím dá (ve specifických situacích i pohodlně) žít, ale proč naftu rušit už teď. Proč tak brzo?

 

Technické údaje

Motor: Elektromotor 
Výkon: 100 kW (136 koní)
Baterie: 75 kWh
Dojezd dle WTLP: 330 km
Zrychlení 0-100 km/h: 13,3 s 
Maximální rychlost: 130 km/h
Cena testovaného vozu: 1 968 990,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

So
Solii
17. dubna 2023, 17:15
2

Tomu říkám teda pokrok!

reagovat
Ke
Kebek
17. dubna 2023, 17:40
0

youtube - Do Alp elektrickým Opelem Zafira e-LIFE

reagovat
Romus
17. dubna 2023, 23:23
3

To bylo strašně bolestivých 18 minut. Něco jsem se najezdil auty, které vyžadovali při svižnějším tempu na dálnici bezpečné tankování co cca. 350km a i to je opruz na opravdu delší trasy... táhnout se na dálnici 100 a každé 2 hodiny zastavovat v lepším případě u Mekáče, tomu opravdu říkám cesta je cíl bože.

PanHAJZL
17. dubna 2023, 23:45
3

Koukal jsem na to video...pěkně reálně zpracované, ale opět působící odstrašujícím dojmem. Co mě zaujalo : nepodsvícená tlačítka klimošky- to jsem snad ještě neviděl v éře podevadesátkovejch aut🤔😱 , pak ty ukazele stavu dobití, to je takovej problém tam hodit někde ikonu % s reálnou hodnotou? Ten dojezd je fakt tristní. Další fakt je cena té cesty...s Transitem Custom, naloženým 8 pořádnejma chlapama a pracovním harampádím jsem bez problémů jezdil v rámci limitů a předvídání do 8l/100km. Co musím trochu smeknout před elektrofotrem, že v klidu dojíždí k nabíjecímu stojanu s 0% !No to bych do prdele fakt nedal! Představa, že se to někde vypne 2-3 kiláky před stojanem? ...asi by to děcka odtlačili? Bez prdele bych měl asi bobky a vzal si s sebou elektrocentrálu. Za jak dlouho by to nabila při 2Kw na alespoň 5%?

MB
MBMB
18. dubna 2023, 07:56
-4

Nebyl bych si jist tím, že to bylo úplně v klidu. Možná se snažil vzít v potaz nepřesnost toho ukazatele, trochu to přehnal a asi byl rád, že dojel. Ona většina aut u s nulou na ukazateli ještě něco ujede, ale lepší je si tam nechat aspoň nějakou malou rezervu.
Jinak takhle velké auto má přirozeně vysokou spotřebu a tomu musí odpovídat i parametry dojezdu a nabíjení, aby s tím šlo cestovat nějak daleko. Nejlepší běžné osobní elektromobily nabíjí nějakých 200 km dálničního dojezdu za 15 minut a na to první nabití ze 100 % ujedou přes 300 km. Tady je to 150 km za 40 minut.
Až tato auta budou mít 100+kWh baterie a nabíjení 200+ kW, tak to začne být na podobné cesty použitelné, ale zatím takové neexistuje.

je
jenda200
20. dubna 2023, 16:05
1

Elektrofotr je fanatik, víc k tomu nemám co dodat...

Kuře
17. dubna 2023, 17:55
5

Dva miliony?!?!

reagovat
riderhenry
17. dubna 2023, 19:35
6

Tak za auto, kde by se s trochou nadsázky dala zaměnit maximální rychlost a dojezd, tak proč ne :D

Sa
Sato
18. dubna 2023, 07:19
3

riderhenry: lol! Hned som si predsravil ako v superbu prekonavam mach1 :D

StreetPro
18. dubna 2023, 10:32
0

13.3 0 na 100 neni uplne spatny... ve svetle tehle aut :-) https://www.hotcars.com/13-slowest-cars-to-60mph-youll-probably-sleep-midway/#2014-tata-nano-twist-xt-27-0-seconds
Jinak si moc neumim predstavit, ze si dobrovolne koupim karu s Vmax 130, 2,2t a 100kW (jako vazne, to silnejsi motor dat nesel) a dojezdem 2kila... za 2 mega... to je tak se natrit na zeleno a s_at duracel AAA na pozadani...

S.
S.h.I.t.
17. dubna 2023, 18:09
0

Bezcennej (ale predrazenej) kram pro ekomagory. Jinak zcela k nicemu. Mozna jako taxi letiste-hotel. Na vse ostatni - uplne k prdu diky dojezdu.

reagovat
af
afro-r1
17. dubna 2023, 18:14
0

vinou dojezdu.

af
afro-r1
17. dubna 2023, 18:13
2

Radeji nuznou svobodu nez zlatou klec.
Kdybych musel, jdu pro "delnika" se spalovakem.
Nastesti ale neni Stellantis jedinym vyrobcem techto aut.

reagovat
sheogh
17. dubna 2023, 22:27
3

Lol

reagovat
beastar
18. dubna 2023, 10:59
1

Klady

Zajímavý hodnotně vypadající interiér
Pěkná příplatková metalická barva

Mínusy

Kupní cena
Motorizace, úsměvný výkon
Dojezd skutečný i domnělý
Hmotnost prázdného vozu (s nákladem velmi tristní)
Použitelnost k jakékoliv rozumné přepravě čehokoliv
Ne není nutné kritizovat EV za každou cenu (pokud to není za deux milošes) je nutné kritizovat u debilitu a naivitu
Malá kapacita baterie
V ČR a obdobných částech Evropy nedostatečná infrastruktura (mimo EU je to všem jedno nikdo si to nekoupí)

Těch záporů je nějak víc. Škoda najs tráj... Jo ono to je jako pozdní apríl .. ok


reagovat
Tr
Trewis
18. dubna 2023, 13:32
4

Myslím si, že letištní taxi a hotely kmitají podstatně více nad rámec možností doby dobíjení a doba nočního klidu cca 02-05am nemůže stačit na provoz po celý den. Nehledě na proměnlivost dojezdu s ohledem na počasí.

K autu, jednou jsem nafasoval v půjčovně nějakou variantu (Peugot?) protože nic jiného neměli, a dost mě zaujala masivnost a výška otevřeného kufru. Při podélném parkováním potřebuješ pro otevření spoustu místa za autem, aby šel kufr vůbec otevřit. Když parkuješ příčně zadkem do ulice, je otevřený kufr ideální nástroj pro uražení hlavy cyklistů nebo motorkářů.

reagovat
Opelfahrt
18. dubna 2023, 15:41
3

Před očima mi jede video z Top Gearu, jak se v Peugeotu na poradě rozhodli, že udělají auto na hovno.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem