načítám data...

Kia Niro hybrid: Praktická stylovka

Niro by mohlo být ideální auto. Je pěkné, je praktické a je i trochu zelené. Ale proč to s ním vidím bledě?

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

Přibližně před měsícem jsme tu měli od Violy test nové Kii Niro poháněné čistě elektrickým pohonem. Jenže Niro můžete mít i jako plug-in hybrid nebo jako hybrid. A právě ta nejméně elektrifikovaná verze mi chvilku dělala společnost.

Niro je typickým příkladem moderního crossoveru, protože zařadit ho do přesně vymezené kategorie není lehké. Vidím tam trochu SUV, trochu zvednutý hatchback, možná malé MPV, která byla v minulosti tak oblíbená. Každopádně je to na danou velikost překvapivě praktické auto, které nemá problém s místem jak pro cestující, tak pro zavazadla. Naprosto ideální rodinné vozidlo, které ale jen lehce přesahuje délku 4,4 metru, takže při podélném parkování ve městě se vejdete všude.

Foto:  D&H foto

Musím přiznat, že vzhled Nira se mi velmi líbí. Je odvážný, moderní, s nápadem. Na autě z každé strany najdete malé detaily, se kterými si designéři dali práci. Originální vzhledové prvky samozřejmě využívají i ostatní automobily, ale tady se za mi podařilo vybalancovat ten správný mix mezi přílišnou extravagancí a konzervativní nudou. Celku jistě pomáhá i pěkně sytá oranžová barva Delight a kontrastní C sloupek, který si můžete zvolit v šesti barvách.

Prvek, co se mi moc líbí, je reálný průduch mezi zadními světly a karoserií. Tedy opravdová díra je přibližně jen třetina z toho, co se jako díra tváří, ale je tam! Jestli mi někdo bude tvrdit, že se tím snížila hodnota odporu vzduchu o jednu tisícinu procenta, tak se s ním hádat nebudu, ale za mne je to prostě krásná zbytečnost, které mám tak rád. Vzpomenete si ještě na nějaké další auto, které má díru mezi zadním světlem a karoserií? Mně napadá snad jen Ford GT (který to dovedl teda do trochu většího extrému) a možná trochu podvodem i BMW i8. To není špatná společnost, kam teď Niro také patří.

Foto:  D&H foto

Jediné, co mi trochu nesedí, jsou zase blinkry umístěné v dole v nárazníku. Proč mi to ti Korejci stále dělají? Ale to je asi jen můj osobní problém.

I v interiéru je cítit snaha zaujmout. Stejně jako třeba ve Sportage, o které vám nedávno psal Jakub, je tu nový styl přístrojové desky, který pod jedno dlouhé krycí sklo sdružuje dvojici velkých displejů tak, jak to známe i od jiných automobilek. Středový displej tak nikde nevzhledně netrčí, ale je hezkou součástí celku. Hned pod ním najdeme sdružený panel pro ovládání ventilace i multimédií. Je to vlastně jeden dlouhý dotykový panel s dvěma točítky. Nejdříve se na něm přehledně zobrazují všechny ikony pro ovládání ventilace. Stačí ale cca v jedné třetině stisknout symbol šipky a ikony se změní na ovládání rádia, telefonu, navigace a podobně. Hned po usednutí mě taková drobnost nadchla, ale po pár dnech používání mě nadšení trochu přešlo. Řidič musí stejně stále kontrolovat, které z menu je právě zapnuté, a když jsem chtěl třeba dát pořádně nahlas refrén své oblíbené písničky od Helenky Vondráčkové, jen jsem si na sebe pustil horký vzduch a sladké mámení jsem si tak musel dozpívat sám. Mrzuté.

Foto:  D&H foto

Měnící se panel mě tedy na začátku nadchnul, ale pak spíš otravoval. Opačně (tedy, že se mi nejdříve nelíbil, ale pak jsem si k němu našel cestu) na mě ale působil jiný prvek – volič jízdních režimů, který je jakoby zespoda přilepený k dvouramennému volantu, o kterém stále nevím, jestli se mi líbí. Auto má totiž jen dva jízdní režimy – ECO a Sport. Většina moderních aut už nabízí režimů více, třeba comfort, individual a podobně. Jenže po pár dnech mi to došlo – používá ty režimy vůbec někdo? Já mám v autě pět režimů, a když se nad tím zamyslím, vlastně stále jezdím na Hybrid, jen když chci předjíždět nebo blbnout, zapínám Power. Z těch ostatních tlačítek  jenom utírám prach. A Niro mi nabízí přesně to, co potřebuji. Většinu času trávím v ECO, ve kterém se systém snaží jezdit co nejvíce ekologicky. A když chci „závodit“, jedním jednoduchým stiskem volím Sport a nemusím překlikávat mezi hromadou možností, které v tu chvíli vlastně nechci. Možná mohlo být tlačítko trochu lépe zakomponované mezi ostatní na volantu, ale funkčně je to na jedničku.

Na lesklém černém panelu mezi sedadly najdeme otočný volič převodovky, se kterým se díky jasnému vymezení pozic dá docela žít, a také poslední zbytky fyzických tlačítek k nejpoužívanějším funkcím. Poměrně zajímavá jsou opěradla předních sedaček. Jsou poměrně tenká, což přidává prostor cestujícím, mají nesmyslný výběžek za hlavovou opěrkou a také USB konektor pro pasažery vzadu. Spolujezdcova sedačka má na boku vlastní tlačítko, které celou sedačku uvede do ležící polohy jako v nějaké limuzíně. Jistě je to příprava především pro elektrickou verzi, která nějaký ten čas na nabíječkách prostojí.

Foto:  D&H foto

 A to není jediná snaha o simply clever řešení. Auto má vlevo pod volantem tlačítko 12V batt reset. Hybrid totiž využívá menší klasickou startovací baterii (EV i PHEV verze používají baterie klasické velikosti a kapacity), která není uložena pod kapotou, jak bývá běžné, ale je přítomna pod zadními sedadly. Auto hlídá napětí baterie, a pokud začíná u zaparkovaného vozu klesat, prostě baterii odpojí tak, aby fungovalo jen centrální zamykání. Pokud tedy po stisku startovacího tlačítka auto nic nedělá, stačí stisknout 12V batt reset, auto baterii znovu připojí a (většinou) hned nastartuje.

Pobyt na palubě Nira je každopádně příjemnou záležitostí. Celý interiér je kvalitně sestaven, materiály jsou slušné, ovládání intuitivní a místa má každý hromadu. Není co vytknout.

Foto:  D&H foto

Niro hybrid využívá služby čtyřválcového atmosférického motoru o objemu 1.6 litru s výkonem 77 kW a elektromotru s 32 kW. Kombinovaný výkon celé sestavy pak činí 104 kW a 265 Nm. Elektomotor bere energii z baterie o kapacitě 1,32 kWh a hmotnost celého auta je kolem 1500 kg. Myslím, že z těchto čísel je poznat, že se o trhače asfaltu jednat nebude, ale na to ani rodinný crossover není určen. Obzvlášť ve městě umí díky odpichu elektromotoru při rozjezdu překvapit, ale většina majitelů spíše ocení, že se při citlivé práci s plynem mohou jet čistě na elektřinu překvapivě dlouho. Systém umí malou baterii nabíjet nečekaně rychle a v městských kolonách se tak budete pohybovat naprosto tiše. Nad městskými rychlostmi ale hlavní roli vždy přebírá motor spalovací. Jeho připojení sice žádné cuknutí nedoprovází, ale podle zvuku ho poznáte. Když po atmosférickém motoru chcete výkon, podívá se do vyšších otáček. Při razantním sešlápnutí plynu auto pochopí, co po něm chcete, a umí vyrazit, většinou se ale snaží být hlavně efektivní a z nádrže usrkávat jen po kapkách.

Můj týden s Nirem neprobíhal v ideálních podmínkách. Naopak. Teploty byly neustále hodně pod bodem mrazu, všude napadly hromady sněhu (dokonce i v Praze u muzea byly více než 4 cm) a vyhřívání sedaček nebo volantu bylo zapnuté skoro bez přestávky. Test jsem zakončil spotřebou 6,5 litru benzínu na každých 100 ujetých kilometrů a věřím, že to bylo maximum, kterého může majitel dosáhnout. Dlouhodobou spotřebu bych odhadnul na hodnotu kolem pěti litrů.

Foto:  D&H foto

Podvozek je laděný přesně podle plánovaného užití tohoto rodinného auta – hlavně pohodlně. I na pěkných 18palcových kolech se zimními pneumatikami nemá problém žehlit silnici a tiše filtrovat vše, co nechceme slyšet. Zároveň autu nedovolí přehnané náklony a řidiči dodává pocit jistoty. Je to zkrátka tak akorát.

Na závěr si zase necháme ceny. Kia Niro se jimi nijak nepodbízí. Nejlevnější verze startuje na 755 tisících. V nejvyšší výbavě za 935 tisíc je už nebezpečně blízko větší a podobně vybavené Sportage, která ale pojí hybrid s oturbeným motorem a dosahuje výkonu 230 koní. Přesto je cítit, že v Niru za své peníze nedostáváte málo. Může mít velmi bohatou výbavu, včetně head up displeje, adaptivního tempomatu s vedením v pruzích, elektrických dveří kufru, kamery kolem vozu a podobných moderních prvků. Z celého auta je cítit vyšší kvalita než třeba v sourozencích z řady Ceed. Přesto se obávám, že to vedle Sportage bude mít v prodejích těžké, protože Niro neumí nabídnout verze s motorem bez elektrické asistence, a to zkrátka počáteční ceny zvyšuje. U Nira se mi ale líbí jedna věc, která byla již v minulé generaci a tento nový model si to zachovává. Právě zde (a na pár dalších modelech koncernu Hyundai) si totiž můžeme prohlédnout, kolik nás ten přechod na elektrická auta budoucnosti bude stát. Niro hybrid v prostřední výbavě totiž vyjde na 825 tisíc, auto se stejnou výbavou ale pohonem plug in hybrid už na milion a padesát tisíc a čistě elektrické Niro na milion a 295 tisíc. To nás ale čekají věci …

Foto:  D&H foto

Závěr

Niro se mi líbí. Vzhled má správně odvážný s dotaženými detaily a orientací spíš na mladší zákazníky. Interiér je také zajímavý a nepostrádá praktičnost. Podvozek nemá problémy s rychlou jízdou ani městskou dlažbou, jen ten hybrid mě nějak moc nepřesvědčil. Výkon má, ale k jeho použití musíte auto trochu přemlouvat. Ve městě se mi s ním vlastně žije docela hezky, za městem tomu však chybí jiskra. Atmosférický motor zkrátka moc nabídnout nemůže, ale to pravděpodobně ani není jeho úkolem. Spotřebu si vzhledem k podmínkám hodnotit netroufám. Myslím, že největším soupeřem na našem trhu se pro Niro stane auto z vlastní stáje, a to Kia Sportage, která už je vzhledem možná až moc odvážná (což je subjektivní), ale umí nabídnout i nehybridní varianty a ty jsou zkrátka levnější. Sám jsem na prodeje zvědavý. Niro, držím ti palce.

Foto:  D&H foto

Za další pěkné fotky děkuji D&H Foto.

 

Technické parametry:

Motor: 77 kW, 144 Nm 
Elektromotor: 32 kW, 170 Nm 
Výkon soustavy: 104 kW, 265 Nm 
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s 
Baterie: Li-ion, 1,32 kWh / 5,5 Ah 
Hmotnost: 1.474 – 1.565 kg 
Nádrž: 42 litrů
Spotřeba udávaná ( v testu): 4,4 – 4,7 l/100 km (6,5 l/100 km, špatné podmínky)
Základní cena Kia Niro HEV Comfort: 754.980 Kč
Testovaná Kia Niro HEV Premium: 934.980 Kč + 18.000 Metalický lat, 5.000 Kč kontrastní C sloupek, 10.000 disky s pneu 225/45 R18.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ke
Kebek
09. ledna 2023, 17:43
0

Nechápu proč nenabídnou verzi s atmo 2.0 pod laděnou na cca 100kw i v US mají pouze 1.6
pro nás doma by to ideální auto ,ale ten motor je slabý

reagovat
Lukáš Naske
09. ledna 2023, 18:25
0

Já bych viděl jako ideální tu 1.6 T-GDI, kterou cpou do dalších modelů.

Ke
Kebek
09. ledna 2023, 19:19
1

Co tam není to se nerozbije
co se týká hybridu tak nej je nová Honda Civic
doporučuji pustit video v 26:30

reagovat
Lukáš Naske
10. ledna 2023, 09:21
4

Já teda spíš doporučuji pozorně sledovat Autíčkáře a počkat si na náš test Hondy Civic :)

Opelfahrt
10. ledna 2023, 14:41
0

Na Civica hybrid jsem zvědavý, jak se vám líbil. Ten slovenský videotest je nějak moc nadšený. Každopádně se zdá, že skutečných aut na prodej zatím asi moc nemají, Type-R vyprodaný (?), tak docela škoda.

Ronoath
10. ledna 2023, 09:12
0

Pěkná recenze.

K jízdním režimům: v Kodiaqu jich mám povícero, a po vyzkoušení všech jsem skončil u Comfortu. Jen teď, když nasněžilo, jsem jezdil na Snow, ale brzo jsem to přepnul zpět na Comfort. Ačkoli mám DCC podvozek a na Sport citelně ztuhne, dávám přednost při rychlé jízdě rozevlátosti jak v amerických filmech ze sedmdesátých let:-)

Takže za mě má více jízdních režimů smysl jen tam, kde to opravdu ovlivní chování auta.

reagovat
beastar
10. ledna 2023, 09:57
0

Jak máš toho Kodiaqa ročník. Jestli to je ta poslední fl. verze. Tak mě se to na škodovku docela líbilo. Konečně to jezdí dobře právě i v tom komfortním režimu. Respektive právě u Kodiaqu mám pocit že více režimů smysl má. A dělá to z toho lepší auto. To stejné platí pro Superb. Podle mě.

Jo pak jsou auta kde to je k ničemu. A rozdíl je jen v tom co to napíše někde..

Sa
Sato
10. ledna 2023, 10:40
0

"dávám přednost při rychlé jízdě rozevlátosti jak v amerických filmech" tiež si to hovorím od kedy mám superba :D

Ronoath
10. ledna 2023, 18:55
0

Sato: :-D
Beastar: je to 2018. Právě že mě překvapilo, že to je první škodovka, kde se mi pohodlně sedí. Mám tedy kus s příplatkovými koženými odvětrávanými sedadly. A houpá se to jako amerika, což se mi líbí. Ten novější, o kterém píšeš, se houpá méně?

beastar
10. ledna 2023, 22:17
0

Ronoath: Sedadla nejsou u velkých škodovek problém. Ať je to Kodiaq nebo Superb nebo Elektropíčovina. Je to snad až na danou třídu velkoryse dimenzované. A jakmile máš větší výbavu než základ (ale i to ujde) je to ok. Toť můj subjektivní pocit. No Kodiaq po FL. Jezdí celkově hlavně o dost líp. Právě že je pohodlnější a už se nehoupá. Jezdí to na svoje rozměry a standart výrobce vlastně hodně dobře..chvilku jsem o něm dokonce v RS s tím modernizovaným benzínem přemýšlel. Pak teda vyhrálo Glc. Určitě ne kvůli tomu že by byl Kodiaq míň pohodlný.

StreetPro
11. ledna 2023, 12:18
0

U A8 D4 na R20 mi přišlo, že prakticky nebyl velký rozdíl mezi Comfort a Dynamic... pocitově tak 20% přitvrzení. Po výměně kol za R19 (kdy šla váha jednoho kola o 6kg) je efekt mnohem výraznější, na Dynamic se dá nyní bavit o sportovní jízdě.
Co tím chci říct - zjevně záleží pro jaká kola byl podvozek naladěn, jestli na sériové R17 nebo aftermarket R20.

ro
rock
10. ledna 2023, 09:57
0

ad středový displej:
Je pravda, že netrčí středový displej. Je součástí většího celku. Bohužel trčí celý ten větší celek, který vypadá, jak kdyby ho tam přidali dodatečně..
https://www.autickar.cz/clanek/galerie/kia-niro-hybrid-prakticka-stylovka/?fid=142466

reagovat
martin_100
11. ledna 2023, 05:31
1

Až na přední světla a ten černej C sloupek je to sympatický. Těch 104kw celkově není málo. Zní to jako vcelku rozumný auto. Ale cenovka je teda i v základu úlet. Holt se zase blíží doba kdy bylo auto pro horních 10000 a plebs měl bicykl.

reagovat
Re
RedX
12. ledna 2023, 18:29
-1

Ach jo. Já si vážně nechci stěžovat, ale opět mě neuspokojil prakticky chybějící popis hybridní soustavy.
Pro nadšeného autíčkáře je na hybridech nejzajímavější ta nepřeberná rozmanitost koncepcí pohonu. Je jich velmi mnoho a každá má nějaké silné a slabé stránky a je zajímavé se v nich povrtat.
Zde Niro tuším přebírá jednotku z hybridního ioniqu z roku.. uff.. snad 2016 plus minus. Takové to auto tvaru priusu, ale od korejců, které bylo možno mít v HEV, PHEV nebo EV verzi. Což vlastně platí i pro Niro.
Hybridní soustava je zde velmi pragmatická a vcelku nazáživná - mezi atmo motor a DCT převodovku je vložen trakční elektromotor. Znamená to, že i když jedete pouze na elektřinu, auto řadí. Výhoda: maximální rychlost vozu není omezena maximálními otáčkami elektromotoru, jako například u Toyoty nebo u Hondy.
Mezi elektromotorem a spalovákem je spojka. Nevím jestli suchá nebo mokrá, ale pravděpodobně elektrohydraulicky ovládaná.
Co také nevím a co by mě zajímalo, je, zda je spalovák startován přes spojku od trakčního EM, nebo zda je nastartován separátním startérem, poté jsou jeho otáčky sesynchronizovány s EM a pak až spojka oba motory propojí.

Na co je u hybridů a EV vždy nutné se ptát, je, zda je znatelný přechod mezi rekuperací a třecími brzdami. Překvapivě to spousta výrobců stále nemá úplně doladěno, včetně takových velikánů, jako toyota či mercedes.
Druhá otázka u tohoto konkrétního druhu pohonu: je cítit podřazování DCT během rekuperace?

Nechápu moc tu funkci/účel/princip toho 12V batt resetu. Proletěl jsem teď v rychlosti návod od výrobce. Zdá se, že při delší odstávce, pokud auto detekuje přílišný pokles napětí této palubní baterie, prostě ji odpojí, aby se nevytřískala úplně. Manuálně ji pak lze znovu připojit a auto zvládne nažhavit všechny potřebné systémy.
Teoreticky tak toto nemusí vůbec souviset s hybridním systémem - tohle by mohlo dělat každé moderní auto, které saje energii, i když je vypnuté.

Jedna zajímavost ohledně provozu hybridů v zimě. Docela dost jsem najezdil v hondě cr-z s manuální převodovkou. Tam je trakční elektromotor trvale propojen se spalovákem. Běžně auto startuje právě pomocí trakčního EM. Všiml jsem si ale, že na motoru je namontovaný i klasický malý 12V startér s výsuvnou kotvou. Tušil jsem, že je tam jako záloha, i když auto ho nikdy nepoužilo.
Až jednou, když byla fakt zima a auto déle stálo, po stisknutí tlačítka "Power On" se auto rozhodlo nastartovat old skool způsobem (tututu vrum). Žádná porucha hybridního systému nenastala, za jízdy pak normálně fungoval. Před startem zřejmě byla jeho baterie tak podchlazená a vybitá, že se řídicí jednotka rozhodla použít záložní systém.

reagovat
Jakub Pospíšil
12. ledna 2023, 19:40
0

Ach jo. Já si vážně nechci stěžovat, ale opět mě neuspokojil prakticky chybějící popis hybridní soustavy.
(...)
Hybridní soustava je zde velmi pragmatická a vcelku nazáživná.

Já to tu jen tak nechám

Jokke
13. ledna 2023, 07:21
0

Spojka je suchá. Přechod mezi rekuperací a brzdenim je z meho subjektivniho pohledu nepostrehnutelny. Razeni DCT je bohuzel malinko citit. Jinak rekuperace je zde v nekolika rezimech a volitelna packami pod volantem (skvela a navykova vec, ktera neni dostupna u Sportage ani Sorenta) - plachteni, Level 1, Level 2 (sviti brzdovy svetla) a Level 3. Pripadne se da podrzenim padla rekuperovat maximalne a zastavit az do nuly. Trosku mi chybi ukazatel narekuperovany vzdalenosti z predchozi generace, to byla hezka nazorna hracka. Jinak system je jak popisujes (jenom to startovani si nejsem jisty), prevodovka DCT v 2.gen, chybi zde fyzicka "zpatecka" , takze couva se pouze elektricky, pripadne se nahodi motor jako generator elektriny. Asi by bylo zajimavy to mit tady popsany vice do detailu a technicky, ale bojim se, ze ani tady by to 98% uzivatelu neocenilo a budes v mensine. PS: tesim se na test Civica, chvala na nej jde ze vsech stran, ze to budu muset vyzkouset.

Re
RedX
15. ledna 2023, 10:07
0

Jokke: díky za odpověď. Máš v korejských hybridech něco naježděno, jo?
Aha, takže pokud to je schopný couvat elektricky a zároveň to zapíná spalovák, musí na něm být ještě nějaký malý ISG, minimálně 5 až 10 kW.
V první generaci byla fyzická zpátečka, žes to vypíchl? Nebo to nesouvisí a blbě jsem to pochopil :)
Jo, Civic sklízí chválu. Až bude hezčí počasí, chystám se vyrazit k prodejci to vyzkoušet. A pak na nový prius, až dorazí do Evropy.

Jokke
18. ledna 2023, 06:46
0

Jo neco malo ano, ale porovnani mam teda jenom s Toyotou, kde mi ten system vlastne pocitove neprisel az tak dobrej (nebo se mi s nim nejezdilo az tak dobre proste), ale ve vysledku byl teda malinko uspornejsi :) a s Hondama nemam bohuzel zadnou zkusenost. A ano, ta zpatecka je novinka, usetrili nejaky to kilecko na vaze a jako zajimavost taky dobry :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem