načítám data...

Kia Niro EV: Elektromobil pro začátečníky

Tak akorát velikost, tak akorát dynamika... tohle by mohlo být normální auto pro normální lidi. Jenomže...

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Pro člověka, který se právě rozhlíží po svém prvním elektrickém autě, může být Niro dokonalá volba. Z hlediska uživatelské zkušenosti (samozřejmě pomineme-li rozdíly mezi tankováním a nabíjením) je totiž dost podobné úplně normálnímu, průměrnému spalovacímu vozu. Světe div se, skutečně jsou mezi námi lidé, kteří nechtějí cestovat v něčem, co připomíná kosmický modul, a které kopanec výkonu do ledvin spíš děsí, než naplňuje nadšením. Přesně tihle lidé, kteří jsou zvyklí jednou za čas koupit nové auto a přitom nehledají nic extrémního, se jednou rozhodnou přejít z benzinu či nafty na elektřinu. A budou chtít něco takového, jako je Niro. 
Řídit ho není žádné vzrůšo, ale to ani nebylo jeho smyslem. Vzniklo proto, aby naplnilo všechny důležité požadavky na dostupné, bezpečné a pohodlné cestování. A to dělá velmi dobře.

Foto: autickar.cz

Niro nové generace, která se představila v letošním roce, má proti předchůdci jednu obrovskou výhodu – na silnici si ho všimnete. Možná vám bude připadat jako ujetý korejský cirkus, takže se jenom pokřižujete a pojedete dál. Možná vás ale zaujme – ani se vám nemusí vysloveně líbit – a začnete si o něm zjišťovat víc. A to je to, oč tu běží. Kia se poslední dobou nebojí výstřednosti a svým autům dává nezpochybnitelnou identitu. Ani Niro není výjimkou a troufám si ho zařadit do kategorie “stylovka”. Na rozdíl od jiných stylovek s ním ale můžete dělat i leccos jiného než flexit před wellness klubem, třeba do něj naložit normální čtyři lidi, tedy nikoli liliputy, společně s jejich víkendovou výbavou. Pro rodinu, která není zvyklá každý den přepravovat bicykly, lodě nebo nábytek, může klidně sloužit jako jediné auto. 

Foto: autickar.cz

V kabině mají všichni cestující dost místa, sedí na pohodlných sedačkách s příjemným čalouněním a dotýkají se vesměs příjemných a kvalitních materiálů, precizně seskládaných k sobě. Není to žádný luxus, ale velmi slušný standard určitě. Méně konzervativní lidé by možná ještě ocenili nějaké ty barvy nebo designové oživení. 

Při chvalozpěvech na kiáckou ergonomii už se budu opakovat, ale skutečně tu všechno funguje, jak má. Začněme tím, že najít si ideální pozici za volantem nedá žádnou práci bez ohledu na vaši tělesnou konstituci. Infotainment umí bezdrátové propojení s telefonem, a přestože většina klasických tlačítek vyklidila pole dotykovým ploškám, s ovládáním nemám jediný problém. I na tu lištu, která přepíná mezi ovládáním klimatizace a audia, jsem si zvykla velmi rychle. Elektrické Niro můžete koupit ve dvou výbavách a i ta nižší už má třeba vyhřívané sedačky i volant, zadní parkovací kameru, automatické LEDky nebo tepelné čerpadlo. Možná si řeknete, že za ty prachy je to samozřejmé, ale není. 

Foto: autickar.cz

Styl jízdy překvapí našeho modelového zákazníka z úvodu jen trochu a v každém případě příjemně. Niro je orientované v první řadě na komfort cestování. Opět to není žádný extrém, který by posádku zavřel do izolace a totálně odstřihl od okolního světa, jde zkrátka o příjemné pohodlí téměř na jakékoli silnici. Z podvozku nepřichází žádné drncání ani rány, v zatáčkách se auto naklání přiměřeně, je samo o sobě elektricky tiché a k tomu ještě dobře odhlučněné. A na rozdíl od některých konkurentů se tu s plynem i brzdami dá pracovat plynule, bez trhání a lekání pasažérů. 

Foto: autickar.cz

Papírový dojezd v případě elektrického Nira činí 460 kilometrů. Jako obvykle jde o trochu velkorysé číslo, nicméně skutečný dojezd, který se bude pohybovat v průměru mezi 360 a 400 kilometry, taky není špatný. Výkon jen maličko přes 200 koní nesvádí k žádnému kravení a při běžné, byť svižné jízdě, šťáva příliš rychle nemizí. Modelový zákazník přecházející z průměrné kubatury spalovacího motoru bude i tak nadšen z okamžitého zrychlení, které mu umožní s klidem předjíždět a hbitě kličkovat hektickým městským provozem. Pokud se navíc naučí auto ovládat jen jedním pedálem, což při nejvyšší míře rekuperace lze, ocení další z komfortních výhod elektromobilu. 

Foto: autickar.cz

Když dojde na nabíjení, ukáže Niro jednu ze svých nemnohých much. Nejvyšší nabíjecí výkon, který mezigeneračně povyrostl ze 75 na 78 kW, skutečně není žádný hit. Jestli to ale reálně bude běžným uživatelům vadit, těžko říct. Za předpokladu, že nabíjíte doma, nevzniká žádný problém. A nabíječek, které jsou schopny elektromobil krmit rychleji než právě 75 kW, u nás stále není mnoho. Je trochu škoda, že tu Kia nevytáhla své největší trumfy, neboť EV6 zvládne i výkon 220 kW. Přibyl alespoň režim přípravy a předehřívání baterie při plánované cestě k rychlonabíječce.

Dobrá zpráva je, že má Niro stejně jako EV6 šikovnou funkci V2L, což znamená, že se v případě potřeby zhostí role powerbanky a speciálním adaptérem dokáže napájet jiné spotřebiče nebo dokonce druhé auto.    

Foto: autickar.cz

Konečně se dostávám k tématu, které je u elektromobilů stále dosti bolavé – a to je cena. Se základní cenou 1 249 980 Kč patří Niro stále k těm levnějším, pokud nepočítám městská hopsadla s mizivým dojezdem, jako je Smart, Dacia Spring nebo Fiat 500. V základní ceně sice máte velmi slušnou výbavu, ale pořád je tu řeč o částce milion a čtvrt. Na něco takového náš modelový zákazník rozhodně připraven není, celá má teze o elektromobilu pro začátečníky tedy nakonec vyzní do prázdna. Bylo by samozřejmě nefér z toho obviňovat právě Kiu – situace je v tomto ohledu všude stejná. Počkejme si pár let, až ceny elektrických aut trochu klesnou (nebo až ceny spalovacích aut dorovnají ta elektrická), a Kia Niro EV bude fajn normální auto pro normální lidi. 


Technické údaje

Motor: přední – synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 150 kW (204 koní)
Točivý moment: 255 Nm 
Kapacita baterie: 64,8 kWh (využitelná)
Nabíjení: rychlonabíjení: 77 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Maximální rychlost: 167 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,8 s 
Provozní hmotnost: 1757 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 16,2 kWh/100 km
Dojezd (WLTP): 460 km
Základní cena, výbava Style: 1 249 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PanHAJZL
06. prosince 2022, 21:14
3

Hmm, upřímně, jako auto pro manželku na poskakování, odvoz děcek a do roboty by to mohlo i fungovat...i kdyby se to nabíjelo celej vejkend z obyč zásuvky, tak by to šlo, ale boha, ta cena!!! Jsme s rodi a s nadstandardním příjmem, neutrácíme, topíme dřevem (růčo fůčo pokácené, připravené) ale dát míč a čtvrt za poskakovadlo, jako fakt? Kdo si toto může v dnešní době dovolit?

reagovat
Ha
Habakukk
14. prosince 2022, 11:49
0

No podívej se kolem sebe kolik jich jezdí a máš odpověď. Koupí si to fanda tedy velmi malé procento zákazníků.

S.
S.h.I.t.
06. prosince 2022, 22:21
6

Ta cena, ta cena, ta cena... tak za pulku mozna, jako primestsky poskakovadlo. Jinak nevidim jedinej duvod, proc misto toho nesahnout treba po tom Oplu Mokka, protoze tech 600 000 rozdilu se za zivotnost auta neprojezdi ani neproservisuji.

reagovat
ro
rock
07. prosince 2022, 06:02
3

"...až ceny spalovacích aut dorovnají ta elektrická, bude Kia Niro EV fajn normální auto pro normální lidi..."

Myslíte?
Medián mezd je 34 hrubýho, na tohle auto by si ten hypotetický normální člověk musel odkládat celý plat 4 roky a pokud by náhodou chtěl i z něčeho žít, tak to má spíš tak na 10 let. A skutečnost, že mu z trhu zmizí dostupnější alternativy tu lhůtu nikterak nezkrátí.

jo a ještě jsem se chtěl zeptat: jakou činnost člověk vykonává, když někde "flexí"?

P.S.: zvenku se mi to docela líbí, k vnitřku mám výhrady. Není to pro mne (nejen cenou), ale aspoň mne to nebude urážet, pokud to budu potkávat.

reagovat
Viola Procházková
07. prosince 2022, 08:10
4

Dorovnávání cen spalováků bylo spíš takové rýpnutí do dnešního stavu cen na trhu aut obecně. Se mzdou 34 hrubýho si člověk pravděpodobně nepůjde koupit žádné nové auto, tak to prostě je. Když tedy mluvím o "normálním" člověku, mluvím o normálním člověku, který si čas od času kupuje nové auto, jak bylo koneckonců řečeno na začátku článku. Chápu, že pro jiného něco takového normální být nemusí.

Když člověk flexí, vykonává činnost honění vody neboli machrování.

PanHAJZL
07. prosince 2022, 10:01
2

Problém je, že v dnešním "cirkusu" si už nové auto nejspíš nekoupí ani člověk se 40 čistejma...

krab
07. prosince 2022, 10:10
4

Musím říct, že to jsem taky neznal, to spojení že člověk "flexí" :-D Jinak tedy jste nakousli zajímavý filozofický téma o tom, kdo si v současný době skutečně koupí nové auto. Bez ohlednu na pohon, je nové, ani ne moc "namachrované" auto za milion a víc a jako soukromá osoba si nedovedu představit, že rodina střední/vyšší střední třídy obyvatelstva jde a utratí za spotřební auto ekvivalent minimálně ročního přijmu na celou rodinu. Když ví, že z toho bude za 5 let 1/3 hodnoty cca .. Půjdou zkrátka koupit ojeté.

A pro podníkání a pracovní účely elektromobil moc vhodný není. Zajímalo by mě, kolik takových aut jako je to Niro EV dokážou reálně za rok prodat

VK
VK
07. prosince 2022, 10:26
-1

Kdo si koupí nové auto? Kdo jezdí hodně, je na to odkázaný a už se nechce zlobit s neustálým řešením servisu. Amortizace kupní ceny je holt jeden z životních nákladů.
Není zač

krab
07. prosince 2022, 10:59
1

Souhlas, jen mi připadá, že tolik lidí, kteří dneska dojíždí vlastním autem za prací denně dálky bude rapidně ubývat, protože se to moc nevyplácí. Cena paliv (anebo elektřiny) . Před lety jsem dojížděl do práce denně 70km jedna cesta, služební auto jsem měl tak max. týden v měsíci. Na vlastním jsem najížděl 30 tis ročně a bylo to fakt hodně teda.. V období posledních 5 let problém s dojížděním dořešila nejen práce blíž domova, ale taky práce z domova. Dneska nedojíždím vůbec nikam..

I tak jsem, ale v těch letech nájezdu 30 tis km + ročně jezdil v ojetinách. Na nové bych asi měl, relativně s vypětím sil, ale když bych si spočítal náklady + amortizaci, tak to bych skoro mohl zůstat doma.. resp. pracovat něco lokálně za nižší výdělek.

Ale to byla doba, kdy stála hezky vypavená Octávka TDI 650 tis s DPH. Dneska jsme cenově někde úplně jinde právě, proto mi to připadá snad až neudržitelný, aby se nějaký běžnější auto obyčejný značky prodávalo s cenou přes milion.. že to zkrátka nikdo příčetný nekoupí

beastar
07. prosince 2022, 11:13
5

Ty woe. Nebuďte starý. Flexit zná každej správnější cappo z ulice.

krab
07. prosince 2022, 11:35
0

To je fakt, asi bych měl taky někdy vyrazit do světa... za hranici naší vesnice :-D

ro
rock
07. prosince 2022, 11:43
4

Přísahám, že s pojmem "flexit" jsem se setkal poprvé v životě - a tajně doufám, že i naposled.

Nemohu si pomoci, ale fascinuje mne ta definice normality...

Holt jsem starej, konzervativní, z dědiny a ještě k tomu z Moravy. Z bot mi čouhá sláma, na zadních sedačkách mám pohozený vidle a maily posílám po rychlém běžci.

beastar
07. prosince 2022, 11:48
4

Jinak co tu čtu tak v zásadě souhlas. Je to drahý a pro soukromý účely opravdu zbytečný. Zatím dokud jsou jiné možnosti. Zůstatkové hodnoty a téma, kdo si to koupí sem řešil naposledy včera. Problém je to bohužel čím dál víc i u luxusnějších značek. Jak to není limitka, nebo Porsche GT cokoli. Začíná to být hůře prodejné. Doba o který píše Krab alá okyna za šest set. Ta byla zlatá i pro operaky a jejich obrátku.

bitner
07. prosince 2022, 11:59
0

To je cringe. Jste dost sus, ze jste boomeri, ze neznate flexit. Přitom většina z vas jsou doomeri. A vsichni jste eLka.

Viola Procházková
07. prosince 2022, 12:20
0

Beast: zejo! Na druhou stranu - kdyz muzu udelat osvetu, taky to zahreje u srdicka :D

ro
rock
07. prosince 2022, 12:21
2

Něco jsem si ze sportu vygooglil (i když ani nalezený význam mi ve větě nedává moc smysl, ale nechť), ale eLko? sus? To jako Správa a údržba silnic :-)?


beastar
07. prosince 2022, 14:17
0

Viola: Za mě dobrý. Evidentně to padlo na úrodnou půdu.

Je z toho cute debata. Myslím že tenhle článek má šanci na to bejt pořádnej banger nejen ale i kvůli EV:))

Frankie
07. prosince 2022, 17:20
1

K té koupi nového auta, je to překvapivě, ale kupují. V práci mám pár příkladů, koupené 2 x Tuscon, ty loni a letos, před časem jeden Rapid. A ne, nejsou to členové managementu. A i před tím tam bylo pár koupi funglovek. Sem tam to probleskne i mezi známými, Jendo takto obě Hondy např.

Mi
Michal Lenc
15. prosince 2022, 12:09
1

V mém okolí si někteří lidé po čtyřicítce, padesátce nová auta kupují. A to se motají spíš kolem průměrné mzdy. Když si vezmu, kolik v posledních letech sypu do rekonstrukce baráku, tak by se za to taky dalo nové auto pořídit. Takže, až budu mít tak za dva, tři roky hotovo tak buď můžu ty peníze začít investovat nebo si koupit novej plechovej nesmysl. Ale vzhledem k tomu, že jsem se ještě nepřesvědčil k tomu abych za auto dal přes padesát tisíc, tak to na voňavku z autosalonu moc nevidím.

VK
VK
07. prosince 2022, 07:31
-4

Cenu kolem třičtvrtě milionu nabízí za elektro hatchback už MG. Jen tak poznámku na okraj.

reagovat
Viola Procházková
07. prosince 2022, 08:18
0

Máš o tom bližší info? Protože podle některých kolegů bude startovat na milionu.

MB
MBMB
07. prosince 2022, 08:37
-1

V Irsku od 27500 EUR: https://www.mg.ie/mg4-ev/
V Německu 28500 EUR: https://www.mgmotor.de/model/mg4

MB
MBMB
07. prosince 2022, 08:40
-2

*ceny včetně dotace
Ale i po odečtení je to pořád spíš ten 3/4 milion než celý milion.

Viola Procházková
07. prosince 2022, 09:14
1

Aha! Koukala jsem na Marvel, moje špatná.

MB
MBMB
07. prosince 2022, 08:26
-3

Ceny už jsou víceméně srovnané ve vyšších kategoriích. V nižších segmentech to budeš ještě pár let trvat. Auto je to slušné, nízká spotřeba, jak už je zvykem, jen ta rychlost nabíjení není taková, aby poskytovala takový komfort na velmi dlouhých trasách jako zmíněná EV6. Holt to je ještě postavené na tom předchozím modelu s téměř nezměněnými parametry. To asi přijde až s nějakým úplně novým, čistě elektrickým nástupcem.
Což mě přivádí k tomu, že z toho úvodu by neznalý člověk mohl získat dojem, že Niro jako model je elektrické auto. Nicméně jak známo, je k dispozici i jako HEV a PHEV; Niro EV je pouze jednou z variant.

reagovat
HeavySmoker
07. prosince 2022, 11:18
7

Keď my sme si mysleli že tou paritou sa myslí že EV spadne na cenu ICE, nie že ICE vyrastie na cenu EV. Preto som rád že tú paritu v nižších segmentoch zatiaľ nemáme a bude to pár rokov ešte trvať.

beastar
07. prosince 2022, 11:52
3

Ano. Niro EV je jednou, nejdražší variantou. Což mě vždy velmi pobaví. A pak se soudruzi divý, že se to neprodává. Přiznávám že se trochu těším až budu jezdit v tom skvělém EV. Za tři. A budu ukazovat nadále kreténum jako je Greta a jiný tupý levičáci salonního typu. Zvesela prostředník. Až je budu míjet na jejich koloběžce či pěškobusu. Chudáci děti v Africe těch cenných kovů, co budou muset vytěžit ouha.

MB
MBMB
07. prosince 2022, 13:57
-1

HeavySmoker: Jako obvykle, je to kombinace obojího. Spalovací auta, i kdyby se nic nezměnilo, musí zdražovat minimálně o inflaci. Ale jsou tu i další vlivy, které je zdražují nad rámec toho.
Elektromobily se naproti tomu dlouhodobě dostávají do stále levnějších segmentů a i reálně zlevňují a někde se to potká.

ro
rock
07. prosince 2022, 14:45
4

Vono to s tím zlevňování EV není tak žhavý. Reálně nezlevnilo vůbec nic, relativně možná Leaf, který stál při uvedení 850 a dneska 860. Ale který dobrodruh by chtěl Leafa?
Jinak levný Ioniq za 860 (2016) zmizel a nejbližší náhrada za něj je Ioniq5 za 1.170
e-Golf za 930 (2016) zmizel a náhrada za něj je ID.3 za 1.230
Zoe za 900 (2018) dneska za 1.030
Daciu asi úplně nepočítám mezi použitelný dopravní prostředky. Nicméně i ta byla před rokem a půl od 450 a dneska je od 530, takže inflace se EV taky zrovna nevyhýbá.

Abych byl spravedlivý, máme tady Konu a Corsu pod 900, ale obojí jsou auta o třídu menší než ten Ioniq, Leaf a e-Golf.

A pak tady máme pár číňanů. JAC za 810, Dongfeng za 920. Ale to mi zatím přijde jako docela hazard.

Takže jo. Ono se to za pár let potká. Někde u mega. Jupí.

HeavySmoker
07. prosince 2022, 14:52
2

beastar: Neboj sa nič, zachvíľu si ľudia všimnú že EV je z pohľadu životného cyklu síce lepšie ako ICE, ale rádovo horšie než vlak a budeš musieť nejakému úradníkovi zdôvodňovať prečo potrebuješ doložku na ďalších 5000km individuálneho transportu.

MBMB: Na svete je 1,4 miliardy osobných áut v dennej prevádzke. Po celú históriu ich cenový rast zaostával za infláciou a často padali na cene aj nominálne, hlavne preto že sú vyrobené z masovo dostupných materiálov (oceľ, plast, po novom kremík) a to vrátane ich infraštruktúry. To je aspekt ktorý mi u EV zúfalo chýba.

MB
MBMB
07. prosince 2022, 16:39
-1

Samozřejmě, auta časem reálně zlevňovala. Proto ta poznámka “kdyby se nic nezměnilo”.
V poslední době se navýšila cena aut obecně, bez ohledu na pohon. Čili ano, zasáhlo to i elektromobily.
Ohledně elektromobilů je to s tím poklesem ceny složitější. Třeba zmíněný e-Golf stál na začátku v roce 2014 od těch cca 900 000 Kč, tedy nominálně méně než ID.3. Ale taky jen to už 8 let zpátky s jinou hodnotou peněz a měl 20kWh baterku, a tedy obvyklý dojezd lehce přes 100 km. Čili je tam i tento směr, že za stejnou cenu dostanu každý rok větší a větší baterku.
Baterie zlevňují, efekt economy of scale roste, čili přirozeně je to čím dál lepší.

ro
rock
07. prosince 2022, 19:06
4

900 před 6 lety za nižší střední bylo úplně stejně na houby jak dnes 1.23
Uznávám, že skoro 60 kWh V ID.3 už bude na koketování se 300 km. V létě. Ale furt je to velmi kompromisní auto, jehož rozměrový ekvivalent v benzínu stojí polovinu.
A zatím je to tak -a v tom se teda asi neshodneme- že EV se vůbec nenamáhají pronikat do levných (levnějších) segmentů. EV čekají, až levnější segmenty přestanou pod tíhou emisních předpisů a sankcí existovat. Což v principu znamená blížící se konec individuální mobility.

MB
MBMB
07. prosince 2022, 19:51
0

Potíž je, že hodnoty jako 20 kWh jsou zkrátka pro univerzální auto málo. Čili se šlo spíše cestou zachování ceny a zvětšování baterie. Těch zmíněných 930 tisíc za e-Golf v roce 2016 (neověřoval jsem) bylo opravdu jen za velmi omezené přibližovadlo (to samé Zoe, Leaf a i3 z těchto let). V dnešních penězích to je cca 1,07 milionu a člověk za to už má dobře použitelné auto. V tom je ten pokrok.
Dnes už jsme, věřím, na kapacitách, které uspokojí většinu řidičů a že už výrazně výš jít netřeba. Na roky 2024-25 je už plánovaná řada menších EV modelů od mnoha výrobců (např. ID.2 jako jeden z mnoha zástupců), tak uvidíme, jak to dopadne s jejich cenovou dostupností.

VK
VK
07. prosince 2022, 20:58
-1

MG se třeba docela namáhá, pronikat do nižších cenových hladin.

mariov8
16. prosince 2022, 11:18
0

Je to jednoduché, u vyšších segmentů se ceny EV dotují z cen ICE, aby celkově na tom automobilka neprodělala a splnila cíle EU. Ale už se zdražují i EV, rostou prudce ceny akumulátorů a na to se jinak zareagovat nedá.

sheogh
07. prosince 2022, 11:05
8

Pusobi to na me jako extravagatne zmalovana, 130kilova slapka, co si mysli, jak ze je strasne pritazliva (tomu odpovida i cena) :-)

reagovat
HeavySmoker
07. prosince 2022, 11:27
3

Myslel som že KIA je v oblasti EV dosť napred, a oni vyrobia krám čo síce stojí v podstate rovnako ako Tesla 3, ale nabíja sa sotva tretinovou rýchlosťou a je atraktívne ako formulár na daňové priznanie.

reagovat
beastar
07. prosince 2022, 11:54
1

Tomu se říká pokrok. A v roce 2066 budeme lítat na Mars a jezdit na velbloudech. Kupředu levá zpátky ni krok.

st
st. Padre
07. prosince 2022, 18:52
0

Auto pro začátečníky, proč ne. Pokud je člověk ještě nový a neokoukaný, tak v adult industry to jsou zajímavé částky za scénu, zejména když dělá áčko nebo dp..,.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem