Automobilové závody jsou staré jako motorismus sám. Už od chvíle, kdy Karl Benz ukázal světu svou motorizovanou tříkolku, bylo jasné, že vzbudí řevnivost a rivalitu ostatních. A protože všichni opravdu chtěli dokázat, že právě jejich automobil je nejrychlejší či dojede nejdále, uskutečnil se první automobilový závod z Paříze do Rouane již v roce 1894. Od té doby uplynula spousta času a dnešní motoristický sport se rozvinul v rozličné bitvy mnoha různorodých speciálů. Sice se říká, že jeho zlatá éra už je za námi, ale i kdyby, je to jen další důvod, proč se nyní ohlédnout zpět. Nás totiž budou zajímat ty nejikoničtější závodní auta všech dob. Tedy, nejlepší závodní auta všech dob podle vás…
Historie motorsportu je natolik bohatá, že vybrat jediný speciál by asi nešlo. Proto klidně vyjmenujte víc vašich oblíbenců. A je úplně jedno, zda je obdivujete pro jejich nepřekonatelné úspěchy (jako třeba Audi R8 LMP na úvodní fotce), ikoničnost provedení (co taková Mazda 787B?), přínos v podobě nějaké přelomové technické novinky (Audi S1 Quattro) nebo snad jen proto, že je vám sympatické. A aby se vám lépe přemýšlelo, šoupnu vám tady několik svých favoritů.
Bugatti Type 35
Více než 1000 závodů. To je solidní skóre účasti v motoristickém sportu. Jenže proslulá Bugattka se těch více než 1000 závodů nejen zúčastnila, ona více než 1000 závodů vyhrála. Od amatérských závodů do vrchu po vytrvalostní Grand Prix, drobný modrý stroj z dílen pana Ettoreho vyhrával prakticky vše, kam přijel. A troufám si předpovídat, že nikomu jinému se to už nepodaří…
Ford GT40
Ten příběh o neúspěšném pokusu o odkup Ferrari, který vyústil ve vývoj vlastního sportovního auta a trojnásobné vítězství v LeMans všichni tady na Autíčkáři známe – a zanedlouho bude znám i široké veřejnosti, protože film inspirovaný tímto příběhem se má brzy dostat do kin. Ford GT40 je opředen legendou, byl mimořádně úspěšný a k tomu ještě funkčně krásný. Co víc chtít?
Lotus 72
Mohly tu být Lotusy 78 a 79, které jako první monoposty v historii využily fenoménu přísavného efektu, ale Lotus 72 byl na začátku 70. let jako z jiného světa. Jeho konstrukce byla natolik pokroková, že jej Colin s dílčími vylepšeními nasazoval po dalších 5 sezon. Právě díky němu začlo být válečné zlatočerné zbarvení John Player Special nezapomenutelné.
McLaren MP4/4
Spojení dokonalých pilotů a dokonalého monopostu vyústilo v sezoně 1988 v jednoznačnou dominanci. Ayrton Senna s Alainem Prostem uzmuli nejvyšší stupeň v 15 ze 16 velkých cen. Má smysl něco dodávat?
BMW M3 E30
A na konci 80. let zůstaneme. BMW M3 E30 bylo patrně nejvšestrannějším závodním náčiním své doby. Dokázalo zvítězit v 7 různých šampionátech cestovních vozů, v nespočtu závodů do vrchu a, navzdory hendikepu jediné poháněné nápravy, také na korsické rally 1987.
Porsche 956/962
S tímhle technickým mistrovstvím si inženýři Porsche na dlouhá léta podmanili slavné LeMans a vytrvalostní závody obecně. Hned první nasazení prototypu s plochým šestiválcem 2,7 litru a dvěma truby skončilo v La Sarthe uzmutím kompletních stupňů vítězů a LeMans nepoznalo jiného vítěze dalších 5 let. Posledního vítězství na slavné 24 hodinovce dosáhlo Porsche 962 v roce 1994 – 12 let poté, co se jeho ranná varianta 956 zúčastnila prvního závodu.
Lancia Delta Integrale
Když bestiální skupinu B nahradila umírněnější skupina A, zhostila se výroby rally speciálu podle nových pravidel nejlépe ze všech Lancia. Delty Integrale oděny do typických barev Martini dominovaly světovým eRZetám od roku 1987 až do sezony 1992. Promiň Toyoto Celico, na tohle nemáš ani když zamrkáš mrkačkama.
Porsche 911 GT3 Rally
Oproti speciálům WRC bylo nekonkurenceschopné, v mnoha zemích ani nevypsali třídu, ve které by mohlo soutěžit. Ale do stále se zrychlujícího a zefektivňujícího se světa rally přineslo krásný závan starých zadokolkových časů protkaných vytím plochého šestiválce. Na žádné jiné rally auto se v tomto tisíciletí nedívalo lépe.
A teď už je diskuze vaše.
TurboBaran
26. 6. 2019, 10:43 3 reagovatTohle dávalo všem na zadek takovým způsobem, že to auto v NASCAR zakázali. Plus rychlostní rekord 200mil/h v roce 69(!!!)...Prostě legenda :)
Tomino
26. 6. 2019, 11:12 2 reagovatS Porsche jezdil u nás nějakou dobu zpátky rally Václav Pech, radost se na to koukat.
Já bych dal do legend ještě Lancii Stratos, pak průkopníka čtyřkolek Audi Quattro a když už bych měl zůstat u nás tak určitě Škoda 130 RS a je jedno jestli okruhová nebo rally verze.
MikeEM
26. 6. 2019, 11:38 4 reagovatUrčitě musím přidat Volvo 850 BTCC
Safa
26. 6. 2019, 11:53 8 reagovatNechápu, o čem se tu vlastně debatuje. 787B!!!
BigBen
26. 6. 2019, 11:57 4 reagovatVítěz Rallye Monte Carlo 1964
krab
26. 6. 2019, 11:58 1 reagovatMě se líbí tohle :-D Ferrari 250 LM
rainero
26. 6. 2019, 12:09 3 reagovatZa mňa stará éra:
Tomino
27. 6. 2019, 23:11 0Ta druhá fotka je Auto Union s V16? Ty jo, v té době cosi takového uřídit muselo být fakt něco a obdivuji borce, co dnes toto vytáhnou někam na okruh nebo třeba na Goodwood. Klobouk dolů.
Xpepe
26. 6. 2019, 12:52 1 reagovatKdyz uz tu mame ten Stratos tak bych pridal jejiho dnes uz ponekud zapomenuteho jejiho souputnika z Velke Britanie, Triumph TR7 V8
Ronin
26. 6. 2019, 12:57 0To je tak príšerne vyzerajúce auto :) Ale v tom bojovom sfarbení,širokom bodykite,a hrmotu V8 to proste fungije a je to brutálna motokára
BubaaCZek
26. 6. 2019, 12:59 1 reagovatNejlepsi Calibra ze vsech :)
Ronin
26. 6. 2019, 13:01 0 reagovatNeviem prečo,hneď ma napadlo BRM V16
ratan groch
26. 6. 2019, 13:09 5 reagovatNa Slovensku mame prislovie:
NAJLEPSIE ZAVODNE AUTO JE FIREMNE!!!
BigBen
26. 6. 2019, 13:22 0...to myslím platí i v Čechách :-)
ratan groch
26. 6. 2019, 16:10 4a najhorsie to je, ak sa to dostane do ruk jazdcom, ktorych jedina pretekarska schopnost je zatlacit plynovy pedal na podlahu.
Minule som mal na par dni Mini Cabrio a v meste som ho pozical elektrikarovi, ktory mi doma nieco prerabal. Chlapec nemal v ziadnej zakrute dost podradene, smerovky nepouzival, lebo on predsa vie kam ide, premavku cital ako prvak na zakladnej skole po dvoch tyzdnoch slabikar, ale na kazdej rovinke tomu najebal plny kotol, predbiehal tak, ze by sa aj samovrah bal o zivot a ked sme dosli do nejakeho toho elektrikarskeho obchodu, tak vyhlasil, ze sa "celkom da, ale chcelo by to silnejsi motor".
Vojtáno
28. 6. 2019, 08:19 0Proč jsi mu to vůbec půjčoval?
ratan groch
28. 6. 2019, 19:50 1Vojtano, dostal som ho z BMW ako nahradne, takze nebolo moje a netusil som, ze je taky druh jazdca. Zas tomu autu nic zle neurobil, len to parkrat dal do cervenych cisel. A on sa po tom tesil aky je pretekar a robil potom u mna doma poriadne a v dobrej nalade. Asi preto....
Vojtáno
30. 6. 2019, 21:38 0Děkuji a hezky napsáno....spousty smíchy brečících smajlíků...:D
beastar
26. 6. 2019, 14:09 1 reagovatJsou tady krásná auta, rychlá, slavná a ... služebák:) Takže vlastně skvělá společnost. Mě napadlo moc aut. EVO cokoliv Lancer, réza, Maserari Mc12.
Jenže to by tady chyběl skutečný king of the road. Horacios Grave digger.
Veet
26. 6. 2019, 15:27 5 reagovatMercedes CLK GTR a hlavně jeho "civilní" verze :)
Aleš
26. 6. 2019, 15:32 7 reagovatKrom už jednou zmiňované Mazdy 787B bych přidal ještě Nissan Skyline GT-R R32 Group A. Krom toho, že v japonském poháru cestovních aut vyhrálo všech 29 závodů, kterých se v průběhu čtyř let (1990-93) zúčastnilo tak vyhrálo i australský pohár cestovních aut v letech 1990-1992 (včetně vítězství v Bathurst 1000 v letech '91 a' 92). Tahle dominance R32 GT-R v podstatě vedla k vytvoření Supercars jak je známe dnes. Hlavně díky R32 bylo v rámci australského poháru cestovních aut zakázáno přeplňovanání a náhon na všechna kola.
Nimrod
26. 6. 2019, 16:19 0jsem is říkal, kde je godzilla :-)
LuckyK.
27. 6. 2019, 12:34 0R32, parádní ikona a neuvěřitelný auto. Já doplním předchůdce všeho zavodního u Nissanu, Datsun 510 v nejikoničtějších barvách ze všech barev :D
Nimrod
26. 6. 2019, 16:46 3 reagovattoho je prostě kotel... tak jen tak na okraj krom panozu a starých volv
spooon
26. 6. 2019, 22:03 4Escudo bylo v Gran Turismu 2 moje nejoblíbenější auto :-D
Nimrod
27. 6. 2019, 06:23 0escudo je šílené bestie. 900kg a oturbený čtyřválec poskytující 450 koní uložený příčně uprostřed... a ten samý i vpředu :-)
DVader
27. 6. 2019, 19:32 0GT2 + Escudo + tuning vs Pikes Peak = rekord za rekordem. Uz jen v ty hre to byl killer car, natoz skutecna videa na youtube. Nechtel bych b(l)ejt spolujezdec :)
rock
26. 6. 2019, 20:40 6 reagovatNaprosto trestuhodně tady chybí 917. Vyhrávala všude, kam nastoupila a to vždycky tak dlouho, než ji zakázali.
Fandatik
01. 7. 2019, 11:48 0To bylo první auto, které mě napadlo. A ještě Belofova 956.
Irwinek
27. 6. 2019, 07:59 0 reagovatNo já myslím, že tohle ty mladší jistě překvapí, ale jejich závody tenkrát v NDR byly dost dobrý :-D
Trabant P 800 RS
jinak jsem vždy miloval escort mk1
Nimrod
27. 6. 2019, 18:50 0psí kost je skvělá
s trabantem jezdí kamarádovo dcera, respektive dělá navigátorku
Irwinek
28. 6. 2019, 11:26 0Tohle byl asi trošku jiný trabant :-D
Nimrod
28. 6. 2019, 18:01 0trošku jiný je určitě, ale do sériového má také dost daleko. a fakt bych s nim nechtěl jezdit rally :-)
čert
27. 6. 2019, 19:07 2 reagovatJá přihodím Peugeot 405 T16 Ariho Vatanena. Taky jedna z legend.
DVader
27. 6. 2019, 19:20 0 reagovatTenhle peknej zavodak sem pred par dny chytil na ceste do prace. Jen nechapu (v tom dobrem :) ), to se pan ridic neboji, kdyz ma nad hlavou jen cednik? :D Ale odpich a zvuk to teda melo, ne ze ne. Obdiv a nadhera!!!
Sato
27. 6. 2019, 20:17 0 reagovatJeden cas som celkom trpel uchylkou na street legal Maseraty MC12 Corsa. Asi to musi byt nepouzitelne ale strasne by som to chcel (aspon vidiet). Ked moze byt na EU znackach toto tak snad uz vsetko.
Sato
27. 6. 2019, 20:29 0*Maserati... >_< :-(
Vojtáno
28. 6. 2019, 08:25 0 reagovatSice to jelo snad jen jednou, ale Pikes Peak to natrhlo jako nic.. A ještě poměr váha x výkon 1:1 je také dechberoucí.. Za mě Peugeot 208 T16
Vojtáno
28. 6. 2019, 08:25 0Rien
28. 6. 2019, 17:33 0 reagovatTohle tu podle me taky chybi:))
Rien
28. 6. 2019, 17:36 0Ale 787b je asi muj nejoblibenejsi zavodak, ciste kvuli zvuku, to je fakt eargasm:)))