načítám data...

Hyundai Tucson Plug-in: Dobré auto s jednou chybou

Když dva (nebo 3, 4 a víc) dělají totéž, není to vždy totéž. Připadá mi, že každý výrobce k systému plug-in hybrid dnes přistupuje lehce po svém. Pro zákazníka je to možná ale výhoda a může si vybrat, co mu vyhovuje víc.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai Tucson Plug-in: Dobré auto s jednou chybou

Nedávno tu byl test Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, který k pohonu přistupuje poměrně netradičně – dva elektromotory a velká atmosférická dva čtyřka, která funguje častěji jako generátor pro baterie. Outlander je na tom stejně. Volvo využívá elektromotor na zadní nápravě a spalovací motor pohání přední kola. Většina výrobců ale instaluje jeden elektromotor na přední nápravu hned vedle spalovacího. Tak byl postaven také Hyundai Tucson Plug-in.

Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě (koncern Hyundai Kia v roce 2020 prodal celkem 6.520.000 aut) loni uvedl čtvrtou generaci oblíbeného SUV Tucson a design především přídě (ale dá se říct celého vozu) je pojatý originálně, řekl bych až odvážně. Vzhledu se ostatně věnovala i Viola při prvním testu naftového Tucsonu. Hybridní variantu potom Dan postavil do srovnání s také hybridní Toyotou RAV4 a byli to velmi vyrovnaní soupeři. V nabídce motorů a pohonů je to velmi zajímavé a Hyundai vám u Tucsonu dává na výběr jako snad nikdo jiný. Můžete mít dále klasickou benzínovou variantu. 48V mild hybrid lze objednat jak k benzínu, tak k naftě a zmíněný full hybrid nově doplňuje plug-in hybrid, o kterém to dneska bude.

Exteriér

Design tu byl již popsán v minulých testech a já můžu přidat pár subjektivních dojmů. Mně se moc líbí design přední části auta. Maska je super a vytažené blatníky vypadají pěkně svalnatě. Na zadku bych možná nějaké linky změnil, ale v zásadě se mi líbí taky. Co považuju za velkou chybu je umístění blinkrů do spodku nárazníku – vždyť zadní světlomety jsou dost velké a díky jejich tvaru také nabízejí tolik možností, jak je využít. Dole jsou také umístěná couvací světla. S čím mám ale problém je pohled z boku. Hranaté výkroje pro kola bych ještě přešel, ale sbíhání ostrých linek na řidičových dveřích mi zkrátka nesedí a připadá mi, jako by bylo auto uprostřed „přiškrcené“. V mém konkrétním autě ale vzhled hodně vylepšuje paket N-Line. Obsahuje agresivnější nárazníky na obou koncích auta, vytaženější prahy a dvojitá koncovka výfuku je nyní kulatá. Především pak přidává o dost více lakovaných ploch, třeba i na těch hranatých podbězích, které už tedy nejsou černé. Vzhled je opravdu silnou stránkou Tucsonu a červená barva Engine Red tomu dodává korunu. Plug-in hybrid pak vlastně od standardní verze prakticky nelze rozeznat. Jedinou nápovědou je víčko „nádrže“ (designem, funkcí je to kryt nabíjecího konektoru) i na straně spolujezdce.

Interiér

V interiéru budu chválou pokračovat. Displej přístrojové desky je i bez krycí kapličky krásně čitelný i na přímém slunci. Zamrzí možná malá možnost individualizace (3x pouze jinak barevné standardní budíky a jednou mnou nepochopené kostky, viz galerie). Středová konzola s klavírovým lakem je vzhledově hezká, ale při běžném použití prakticky neustále plná otisků prstů. Hadřík z mikrovlákna je potřeba mít po ruce. Tlačítka sice nejsou fyzická, ale práci s „radiomapou“ i klimatizací usnadňují dostatečně. Samotná obrazovka pak sdružuje opravdu velké možnosti nastavení všeho a chvilku trvá se v ní orientovat. Vzhledově se mi také líbí panel mezi sedadly s tlačítky pro řazení, funkčně je to s nimi ale o něco horší. K řazení se musí opravdu úplně stát a i po stisku tak vteřinku počkat, než elektroniku udělá svou práci. Někdy je pak třeba tlačítko zmáčknout dvakrát. Parkování podélně tak moc zábavné není.

Samostatnou kapitolu by si tu zasloužila i velmi bohatá výbava. 360stupňové kamery kolem celého vozu, adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, asistovaná jízda (kombinace aktivního udržování v pruzích se zmíněným tempomatem), panoramatická střecha, větraná alkantarová sedadla, vyhřívaný volant, tří zónová klimatizace a dalo by se pokračovat. Všechny systému fungují dobře a používání auta zpříjemňují. Jediné, co jsem pak na klikatějších okreskách vypínal je hlídání v jízdním pruhu. Výborné ale je, že se to dá udělat jedním krátkým stisknutím tlačítka na volantu. Trošku více akční je pak jen upozornění před nárazového systému, které plaší při každém začátku předjíždění. Zmínit ale musím taky ten pěkný nápad s blinkry, o kterém se v posledních verzích vozů Hyundai vždy píše. Při zapnutí blinkru se na dané straně přístrojové desky změní kruhový ukazatel na pohled z kamery pod zrcátkem pro přehled ve slepém úhlu. Jestli na to není nějaký přísný patent, prosil bych to u všech aut.

Motor

Proč tu máme potřetí Tucson, je ale především jeho pohonné ústrojí. Pod kapotou je šestnáctistovka z řady Smartstream s turbem a výkonem 132 kW. Doplňuje ji synchronní elektromotor s permanentním magnetem, výkonem 66,9 kW a 304 N. m. Ten napájí akumulátor s kapacitou 13,8 kWh, na který se dá oficiálně najet 62-74 km, podle místa provozu. Mně po nabití na displeji svítilo číslo 55 kilometrů, a to přibližně odpovídá maximu, co jde s autem na elektřinu ujet.

Celkový výkon je 195 kW, 350 N.m., zrychlení za 8,2 s a maximální rychlost 191 km/h. Na rodinné SUV je to až až. Šestnáctistovka je v interiéru skvěle odhlučněná a po připojení neruší. Auto jede v hybridním režimu příjemně svižně i v módu ECO. Po přepnutí na POWER se přepne na agresivnější mapu plynového pedálu a maximum výkonu poskytuje mnohem dříve. Spalovací motor je pak v běhu skoro neustále a vypíná jen při sjíždění kopců nebo zastavení na křižovatkách. Při akceleraci elektromotor vykrývá tu první vteřinu, než se turbo „nadechne“ a reakce jsou tedy vždy velmi rychlé.

Trochu komplikovanější to bude s čistě elektrický režimem. Informace k nové převodovce přímo od Hyundai: „Trakční elektromotor nahradil hydrodynamický měnič a obsahuje také vícelamelovou spojku pro připojování spalovacího motoru. Pro rozjezdy a vyhlazení rázů při řazení se využívá právě také trakční motor. Jelikož byl z převodovky odstraněn hydrodynamický měnič s čerpadlem, bylo nutné přidat elektrické olejové čerpadlo, napájené přes přidruženou řídící jednotku z trakční baterie, které se stará o dodávku oleje pro mazání, ovládání převodovky a chlazení trakčního motoru. Tato převodovka vychází z automatické převodovky a řazení je zde zajištěno obdobným způsobem, tedy zastavením jednotlivých částí planetové převodovky (ovládáno hydraulickými solenoid ventily).“ I při jízdě v čistě elektrickém režimu tak dochází k řazení rychlostních stupňů. Citlivější řidič může občas cítit přeřazování a určitých situacích i lehké škubnutí (pomalý dojezd k semaforu s náhlým rozjezdem bez zastavením). Většina si ale ničeho nevšimne a funguje to dobře. Výhodou je pak, že díky řazení by auto nemělo mít výrazně vyšší spotřebu elektrické energie ve vyšších rychlostech.

Překvapivý je pro mě ale způsob vytápění interiéru vozu (a zároveň i chladícího okruhu motoru). Autu úplně chybí elektrické topení. Tepelné čerpadlo nebo nezávislé topení bych neočekával (vyšší náklady), ale alespoň odporové vytápění ano. Vytápění kabiny je tedy řešeno stejně jako u ostatních verzí – využívá se teplo z chladícího okruhu spalovacího motoru. Kde se tam teplo vezme? Spalováním benzínu. A co to znamená? Že auto tak ráno (vlastně kdykoli) musí k vytopení interiéru zapnout spalovací motor, který tak stále běží v lehce vyšším volnoběhu (cca 1.100 otáček). Zvenku je pak benzínový motor jasně slyšitelný a z výfuku jde i lehký kouř. V nejchladnějším ránu, kdy jsem s autem jel, byly 3 stupně pod nulou a motor zhasnul až skoro po 13 kilometrech. Samozřejmě v tu dobu nemáte ani nulovou spotřebu. Ujel jsem pak asi 7 kilometrů a motor zas na další cca 3 kilometry zapnul. A tak stále dokola. Jediným pozitivem je, že motor v tu chvíli zároveň nějakou energii posílá zpět do baterie, a tak se dojezd v tu chvíli nesnižuje příliš rychle. Pro člověka, který ale chce jezdit čistě na elektřinu je tohle tak trochu nepřijatelné. Auto má EL značku a může tedy vjet do (možná budoucích) bezemisních center měst nebo obytných čtvrtí. Auto sice v tu chvíli opravdu pojede na elektřinu, ale okolí (a možná i úřadům) se bude dost špatně vysvětlovat, že zapnutý spalovací motor opravdu auto nepohání.

Klimatizace je ale řešená správně – elektrický kompresor klimatizace je poháněný pomocí energie z trakčního akumulátoru. Při provozu v letních dnech se tak spalovací motor skoro nespustí, ale v největších mrazech bude běžet téměř nepřetržitě. Výhodu to má v tom, že dojezd na elektřinu v zimě asi nebude klesat přehnaně rychle a chladící okruh motoru bude mít vždy ideální teplotu. Udržet vhodnou teplotu chladící kapaliny by ale zvládlo i odporové topení.

Zvláštností je také nemožnost si jakkoli zachovat energii v trakční baterii na pozdější použití, v jiných autech často pod tlačítkem SAVE nebo podobně. Jde o to, že pokud ráno začínáte na dálnici a energii byste si chtěli uchovat třeba na použití později ve městě, není to tady tak jednoduché. Pokud ale necháte režim auto, tak je systém poměrně citlivý a nechává spalovací motor běžet častěji než u konkurence. Většinu dálnice pak na benzín pravděpodobně pojedete, ale nemožnost toto ovládat zkrátka zamrzí.

Podvozek

Poslední částí je podvozek, který není špatný, jen jsem měl asi jiná očekávání. Když se na auto podívám, vidím atraktivní, ostře řezaný vůz. Díky N-Line bych řekl až skoro sportovní SUV. Pohled na výkon motoru 265 koní mi to potvrzuje. Tucson může být vybaven adaptivními tlumiči (pro varianty MHEV, HEV a PHEV v rámci volitelného paketu Premium). Řídicí jednotka v nich ovládá solenoid ventily a upravuje tak jejich tlumící schopnost (resp. průtok v tlumiči), což provádí také na základě informací ze snímačů o podélném a příčném zrychlení.

Přesto je specialitou podvozku především komfort za každých okolností. I na známé silnici, kterou jezdím každý den a dokázal bych se i poslepu vyhnout všem bolístkám českých cest (propadlé nebo vystouplé kanály, koleje v zatáčkách, špatně opravené spáry či vůbec neopravované díry) vedu Tucson jednoduše prostředkem pruhu a o nic se nestarám. Žehlí prostě úplně všechno, a to rodina s dětmi ocení. Pokud si ale taťka myslí, že až pojede sám, tak za to pěkně vezme a hezky se sveze – je na omylu. Přijdou pouze velké náklony, nedotáčivost, propadání předku na brzdách a při přehazování váhy ze strany na stranu má zadek tendenci k pěknému rozhoupání. Přitom motor by v režimu sport jet chtěl, podvozek z toho ale udělá nepříjemnou záležitost. Myslel jsem si, že to bude vinnou těžkých baterií v kufru, ty jsou ale uloženy ideálně – zespod auta mezi nápravami, přímo pod sedadly předních pasažérů a těžiště tedy spíše zlepšují (a navíc vůbec neovlivňují kapacitu kufru). Nakonec prostě zvolníte, zapnete zpět asistent řízení a budete si užívat toho úžasného komfortu.

Závěr

Pro mě je Tucson PHEV N-Line autem dvou tváří. Vzhledově je to zvenku pěkně agresivně pojaté SUV, které umí poskytnout velmi slušný výkon. Interiér je hezký, pohodlný, kvalitní a plný výbavy. Pozitivně musíme koukat také na cenu, která začíná těsně pod devíti sty tisících korun ve verzi Comfort. Levnější podobně velké plug-in SUV na trhu není. Dalším bude Citroen C5 Aircross Hybrid, který začína o 20 tisíc výše, a pak zmíněné Mitsubishi Eclipse Cross, na které je potřeba dalších 30 tisíc. Oba konkurenti ale mají výkon kolem 180 koní, Hyundai 265 a to už je rozdíl. 

Podvozek je laděný mnohem komfortněji, než bych od N-Line čekal. To ale rozhodně není na škodu. Vždyť kolik lidí hledá právě agresivní vzhled, ale přitom pohodlné auto. Hybridní a elektrický režim pak fungují bez výhrad. Elektromotor je dostatečně silný a na většinu času stačí. Velký problém vidím ale ve způsobu vytápění. Jezdit na elektřinu a při tom mít v autě v běhu spalovací motor jen kvůli topení? Asi vhodné řešení pro full hybrid. Od plug-in hybridu, u kterého bych čekal nulové lokální emise na krátkých každodenních trasách, bych ale topení chtěl řešené jinak.

V tuto chvíli tvoří varianta plug-in pouze jedno procento prodejů modelové řady Tucson, hybridní varianta pak 8 %. Je ale nutné přihlédnout k tomu, že prodej této verze začal až ve druhé polovině dubna letošního roku. V příštím roce je předpoklad, že by podíl hybridní verze měl stoupnout na 15 % a PHEV na 5% z celkových prodejů. Uvidíme, jestli to výsledky na konci příštího roku potvrdí.

Jak jste na tom s novým Tucsonem vy? Přijde vám po roce jeho design stále nepřehlédnutelný? A co říkáte na velkou šíři výběru pohonů?

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 598 cm3 + synchronní elektromotor
Výkon: spalovací motor 132 kW, 265 N.m.
            elektromotor 66,9 kW, 304 N.m.
            celkový výkon 195 kW (265 koní), 350 N.m
Kapacita baterie: 13,8 kWh, nabíječka 7,2 kW
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s 
Pohotovostní hmotnost: 1893 kg 
Objem nádrže: 42 litrů
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,5 l/100 km
Základní cena Tucson Plug-in od: 899 990 Kč
Testovaný Tucson N-Line Style Premium: 1 150 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sc
screepy
09. listopadu 2021, 18:10
-1

Já fakt nevím, kdo vymýšlí ty interiéry, ale ten středový tablet hrůza a tablet místo budíků hrůza číslo dvě, mně se to teda tuze nelíbí.

reagovat
Mi
Michal Lenc
09. listopadu 2021, 19:17
0

Já bych se ani nedivil, kdyby za tím bylo katování kostů. Kdyby tady někdo dělal u výrobce elektroniky do aut, tak by mohl spočítat o kolik jsou takové dva displeje a ta doteková tlačítka pod tím levnější, než když by to byla deska plná tlačítek, led diod, samotné velké DPS, testování a já nevím co ještě.

riderhenry
09. listopadu 2021, 20:25
1

Ano, jde o optimalizaci nákladů, schovanou za "cool" řešení. Nebýt dotykových telefonů, monitorů atd., nikdy by na tohle řešení nikdo nepřistoupil, protože je sice méně pohodlné, ale za to více nebezpečné. Osobně moc nechápu, že není dovolené za jízdy ovládat telefon (který je pro většinu uživatelů rozhodně intuitivnější), ale za to nastavovat si vůni v autě a tóny ambientního osvětlení v klidu můžete...

Takovým krásným detailem jsou koncernová auta, kterým prostě občas spadne systém. No tak si holt nějakou dobu "pár" funkcí v autě nemůžete ovládat...

sheogh
10. listopadu 2021, 00:38
0

Presne, je to levnejsi na vyrobu, navic, da se vyrobit jeden hardware pro x aut i automobilek a jen menit SW…

Souhlas se Screepym, to vypada, ze si s tim designem dal nekdo presne nula prace. Vypada to jak prilepeny oboustrannou paskou… i kdyz verim, ze ten displej je kvalitni… dalsi vec, ze bez te kaplicky bude vic degradovat kvuli primymu slunku

reagovat
Fr
Frodo
10. listopadu 2021, 06:57
2

Ty kola jsou takový skvost, až se mi chce blinkat.

reagovat
esmo
10. listopadu 2021, 07:00
0

Za mě dobrý, na živo ten interiér vůbec blbě nevypadá. To řazení tlačítky ale vypadá jako docela voser :D

reagovat
JanSevera
10. listopadu 2021, 08:39
0

Design tohohle Tucsonu se mi hodně líbí, jen je škoda, že není v nabídce plně elektrická verze. Popsané fungování pohonné soustavy je přesně důvod proč by plug-in hybridy neměly mít EL značku. Prostě to není elektromobil.

reagovat
Lukáš Naske
10. listopadu 2021, 09:18
0

To si úplně nemyslím. Pokud by Tucson zvádnul topení z baterie, proč by nemohl mít EL značku? Má dojezd reálně lehce přes 50 km bez emisí. Zároveň platí, že průměrný denní nájezd je (obzvášť ve městě) nižší. Může tedy platit, že většinu kilometrů PHEV ujede bez spalování benzínu.

Samozřejmě jedinou podmínkou je důsledné každodenní/noční dobíjení. Pokud to majitel takto nabíjí, podle mě si EL značku zaslouží, pokud to nedodržuje, tak si ji nezaslouží. Tak a teď jak to rozlišit nebo hlídat …. Je to složité :(

Kuře
10. listopadu 2021, 10:26
0

Lokálně bez emisí...

Lukáš Naske
10. listopadu 2021, 10:37
-1

Ano, lokálně bez emisí - stejně tak jako čistý elektromobil

Jakub Pospíšil
10. listopadu 2021, 12:51
5

Ona je vůbec otázka, zda je na místě, aby měly EL značku jakákoli auta.

riderhenry
10. listopadu 2021, 14:29
1

Klidně ať mají třeba A++++ značky, jako spotřebiče, ale bez jakýchkoliv speciálních výhod...

Kdyby se to mělo nějak rozlišovat, rozhodně by nemělo mít EL značku něco, co má na el. pohon 10% dojezd ve srovnání s tím fosilním. Obzvláště když jedno nabíjení i na těch 50 km zabere zhruba tolik času, co tankování fosilního paliva na celou životnost auta dohromady...

marcocz1
10. listopadu 2021, 15:23
0

riderhenry: a proč? Jezdím do práce 15 km, takže 30 km dohromady. Nabíjím jen v práci. Spalovací motor startuje jen při delších cestách (dojezd Passatu GTE je jen 40 km), ale stejně 90% času trávím v EV režimu a v kolonách po Praze. Proč bych neměl mít stejné výhody jako elektromobil?

MB
MBMB
10. listopadu 2021, 15:35
-7

Otázka to samozřejmě je a nějak se rozhodla. Lokálně bezemisní auta se podporují, protože v současné době stojí víc a člověk ze samotného faktu, že lokálně neemituje žádné škodlivé látky a že za životní cyklus svého auta vyprodukuje menší uhlíkovou stopu, nemá žádný individuální a okamžitý benefit, přestože přispívá ke kvalitě prostředí, což má a bude mít i ekonomické dopady pro všechny. Na globální oteplování ani smog ve městech do zítřka neumře a sám se před tím neochrání.
Je vcelku přirozené, že to nebude podporovat 100 % populace. Někdo by zas radši teď měl víc místa na modrých zónách a víc vybraných peněz za parkování a dálniční známky výměnou za špinavější vzduch a celkově pomalejší přechod k čistší mobilitě. To si každý musí rozhodnout sám a podle toho se angažovat. Momentální většinová politická shoda je ale nějaká, a tak se ta auta nějak označují a mají výhody. Časem žádné podpory přirozeně nebudou potřeba.

Většina současných PHEVů má takové parametry, že se dají bezproblémově provozovat bez dobíjení a to dobíjení se nedá vymáhat. Čili jen čerpají výhody, ale vůbec nemusí mít v provozu ten přínos, kvůli kterým ty výhody dostávají. Čili taky nejsem úplně fanouškem EL značek u PHEVů, leda že by tam byla nějaká další omezení na minimální elektrický dojezd, maximální výkon spalovacího motoru apod., kdy by bylo značně nevýhodné pro majitele to auto nedobíjet. Ale jak tu padlo, je to zas nefér vůči majitelům, kterým i těch 50 km stačí a pravidelně to dobíjí. Ale někde ta hranice být musí.

Avex
10. listopadu 2021, 17:45
-1

EV značky samozřejmě smysl dávaj - pozitivně to motivuje k nákupu čistějších aut za pár malejch výhod. Padesát kilometrů dojezdu čistě na elektřinu je pro většinu lidí víc než dost, problém je když někdo nenabíjí pravidelně, ale to ohlídat nejde.

riderhenry
10. listopadu 2021, 22:22
0

Avex: Jak jako čistejch aut? V čem jsou v ČR ta auta čistá? Jako beru, že jestli má někdo solár na střeše a nabíjí to jenom když svítí slunce, tak ano, ale jinak moc ne.

marcocz1: Jak jsem naznačil, já bych nepodporoval žádná auta. Pro tebe a každého podobného uživatele to buď bude dávat smyls ekonomicky, nebo jakkoliv jinak. Jestli tomu tak nebude, proč by si to někdo měl kupovat? Samozřejmě v tom "smyslu pořízení" může být i tužba po "čistém" autě. Podobně, jako když si někdo koupí namísto jablka bio jablko, místo domu pasivní dům atd.

Pólin
11. listopadu 2021, 06:23
7

Pozor, ani solár bych nestavěl jako 100% čistý zdroj el. energie. Výroba fotovoltaických panelů je taky energeticky velice náročná...
Celkově není dobrý dnešní směr, kdy spalovací motory jsou fuj fuj fuj, ale všechno co se dá zapojit do zásuvky je perfektní a 100% ekologické... není to tak černobílé... nicméně mě tenhle vývoj nepřekvapuje...většina lidí funguje ode zdi ke zdi...žádný rozumný střední proud ...

beastar
11. listopadu 2021, 08:44
6

Smutné je i to, že úplně u každého podobně zaměřeného auta se debata změní v tohle. Přijde mbmb se svým ctrl c, ctrl v. Obhájci nadhodí svá neomylná stanoviska formovaná na XXII. Sjezdu. Odpůrci rozjedou hate(chápu) Minimálně téma značek je velmi vděčné. Být by neměli pro žádná auta pokud to přináší nesmyslné výhody. Když už chce stát motivovat k nákupu ať třeba sníží daňovou zátěž na hybridy, či úplně zruší silniční daň pokud má auto XY nízké emise. Dálnice a parkování zdarma? Gulášový socialismus v praxi, again.

Škoda že těmito debatami zaniká podstata. Interiér když si odmyslim ty tablety. Tak kam se posunul? Vnější design zrovna u tohohle vybízí k diskusi, ne. Tady se řeší značky :) A zdroje. Stačí se zamyslet, ale je jasně vidět, že progresivní levice a Green deal už ve vašich hlavách dávno vyhráli. Polin to označil dobře, od extrému k extrému. Mimochodem ten design zastará velmi rychle. A v obyčejné barvě typu šedá a naživo to vůbec nepůsobí tak dobře jak na fotce.

V kombinaci to má velice slušný výkon. Který ale evidentně nejde využít. Možná dobrá poznámka konečně mainstream suv dělají pohodlná. Což byl vždycky problém ty žebřiňáky. Stejně je na tom konečně Kodiaq je vylazený na pohodlné cestování. Dokonce i RS verze.

A ano dojezd na elektřinu je důležitý. Pokud tedy tyhle auta chceme zvýhodnit. Lokální emise to potom opravdu nemá. Pokud se to využívá, tak jak tady někteří tvrdí. Jenže já znám i opačné případy. Lidé nenabíjí. Už vůbec ne doma, jezdí na benzín. Kdo to posoudí a bude hodnotit. Mělo by to mít potom nějaké výhody?

Nemám rád čistě ev auta, je to móda která vydrží chvilku. Zejména v Evropě s její energetickou nesoběstačností. Rus utáhne, kdo ví proč plyn a v EU je krize. Ne že bych jí nebylo víc i bez toho. Vše souvisí se vším. Další krize Adblue. Člověk si uvědomí hned, že i když jezdí starou hajtrou na benzín nemůže nad tím mávnout rukou. Minimálně mu totiž okamžitě zdraží rajčata. Možná se časem zjistí, že úplně nahradit spalovací motor nelze. Otázka je, co bude za 20 let spalovat. Prohlášení od stolu a stolků v EU a GB jsou sice silácká. Jenže my ani dohromady už dávno nejsme žádná velmoc.

Na správné využití to bude fajn při ceně 40 Kč za litr n95. Kdo dojíždí do práce a bude nabíjet má prozatím vyhráno. Mimochodem fajn, že udrželi váhu pod dvě tuny. Zbytek je zbytečný řešit. Jen si uvědomte že žádná dotace není správná. Koukněte do Norska jen prostor pro korupci a klientelusmus.

Lukáš Naske
11. listopadu 2021, 10:12
0

Beastar: Výborně napsáno. Diskusi o tom, co je na elektromobilitě všechno špatně už jsme myslím dostatečně probrali pár dní zpět u druhé části článku jak se žije s elektromobilem. Tady by bylo vhodné se víc soustředit na konkrétní auto / model. Takže díky za tvůj komentář.

Jinak jsi auto vystihl dobře – charakterizuje ho velmi pohodlný podvozek, který snad ani neumí využít nejvyšší výkon auta a asi by stačilo i míň. Celkově u Tucsonu (ač zrovna já mám PHEV rád) bych nakonec volil klasický hybrid – ten má stejný spalovací motor 132 kW a k němu 44 kW elektromotor (systémově 169 kW / 230 koní), zrychlení na 100 jen o desetinu vteřiny horší a cenu dokonce stejnou jako naftový motor.

Avex
11. listopadu 2021, 10:17
0

Lokálně opravdu ty auta neprodukujou žádný emise. I když se nabíjí z energie z uhelky, tak jsou díky tomu čistější (hlavně) centra měst, kde i EV značky dávaj tu největší výhodu (parkování na modrých zónách). Já beru plug-in jako obrovskou výhodu, hlavně v časech kdy litr benzínu stojí už skoro 40/litr. Mám pocit, že do určitý míry opakuju beasta, ale plug-in a potažmo EV značky opravdu smysl dávaj.

Ča
Ča Snač Aj
11. listopadu 2021, 10:43
0

Zrovna plug in hybrid třeba v UK přisel o daňové zvýhodnění hlavne proto, že naprostá většina se jich nakoupila na firmy, které tím brutálně ušetřili na silniční firemní dani(benefit in kind tax) a pak se přišlo na to, že naprostá většina těch firemních aut se nabíjela tak jednou za život a ještě většinu života trávila na dálnici, kde na elektřinu maximálně popojela od čerpacího stojanu na parkoviště... Jinak lidi co bydlí na předměstí a dojíždí do těch 20km a pak zase doma pomalu dobíjí samozřejmě jsou. Ale není jich tolik. A hlavně pak nevidím tu výhodu oproti EV. Pokud to mám proto, že někam dál jedu jednou, dvakrát za rok, tak to už to delší dobíjení asi přežiju spíš než zvýšenou údržbu přetechnizovaného plug in hybridu.

Lukáš Naske
11. listopadu 2021, 11:10
2

Ča Snač Aj: vyjádřím se k tomu konci ohledně nesmyslnosti PHEV – dá se říct, že to vidím stejně. Pokud velkou většinu cest zvládám na elektřinu s dojezdem někde kolem 50-70 km u PHEV (řekněme třeba 65%), pak bych s klasickým elektromobilem (dojezd třeba 250-300) zvládnul tak 95%. Na zbylých bych prostě třeba na půl hoďky někde zastavil na dobití.

ALE – PHEV je podle mě ideální pro normálního člověka, aby usnadnil ten přechod na elektromobily. Prostě si tu elektřinu vyzkoušet, ale nemít ten strach z vybití nebo že když zapomenu nabít (nebo nepůjde nabíječka atd atd) tak prostě nepojedu. Je tam ta jistota, že sepnu spalovák, který dobře znám a vždy dojedu. Většina majitelů PHEV (kteří ho používají správně) pak asi dojde k tomu, že jim kratší dojezd nevadí a už mají návyky nabíjet.

Přeskok ze spalováku rovnou na elektřinu je velká změna. PHEV je mezikrok, který to dočasně trochu zpříjemňuje.

Pólin
11. listopadu 2021, 11:15
0

Beast: zase žádné dotace taky nejsou ok. Bez dotací by nefungovaly MHDčka, galerie, divadla, muzea...
Zase se budu opakovat: nejde to hodnotit globálně...

beastar
11. listopadu 2021, 11:36
1

Polin: Jasně každá generalizace je špatně. Šlo mi čistě o dotaci v rámci byznysu, který vydělává a je privátní. Což výroba aut stále je. Tedy přeneseně řekněme, že dotovat někomu nákup jednoho auta před druhým může ohýbat trh. Nakonec i ty značky jsou jakoby symbol toho, hale já si koupil tohle a můžu tady stát. Ty ne. Jestli je to správně nechci hodnotit. Jen jsem psal, že jsou lepší a zajímavější cesty jak to podpořit. Obecně je ale vždy prostor pro korupci a ohýbání trhu. Pokud nějaký je.

Galerie, divadla to je nešťastný příklad. A ve světě není běžné je podporovat jako u nás. Chceš to dělat, uživ se tím. Spoustu divadel provozují potom lidé jako hobby. Nicméně kultura prostě není dobrý příměr, protože nemusí být vyloženě obchod. A je většinou v obecném zájmu. V jakém zájmu je Hyundai za milion stojící na modré zóně?

riderhenry
11. listopadu 2021, 11:43
4

Pólin: Za socíku by bez dotací nefungovalo daleko více věcí. Akorát že vůbec - byl jenom takový systém. Mám-li firmu, která je dlouhodobě ztrátová, znamená to tedy, že potřebuji dotace, abychom mohl dále fungovat? Nejlepší na tom je, že ty dotace jsou peníze nás všech. Tzn. nechá-li stát všechny tyto pomyslné dotace v kapsách lidí, ti budou ochotnější utrácet a platit i vyšší ceny za služby, které si teď dopřeje jen při nižším nákladu na ně (a ty musí být tak dotované...). Kouzlem ale bude to, že jejich peněženky naprosto zřejmě dají najevo, co ve skutečnosti chtějí. Takže dokonalý kapitalistický svět může být plný divadel, muzeí a nejpokročilejších systému MHD, ale taky může být bez všeho tohoto a spokojený důchodce si jezdit Ubrem nebo jinou (soukroumou, klidně i hromadnou) alternativou... To jenom tak k zamyšlení.

MB
MBMB
11. listopadu 2021, 11:56
1

Hovořit obecně o emisích může být dost zavádějící a jsou z toho pak akorát nedorozumění. V diskuzi je potřeba vždy rozlišovat minimálně dvě skupiny - zdraví škodlivé lokální emise (NOx, CO, pevné částice...), kde jde o to, jak velké koncentrace dýcháme a pak uhlíkovou stopu, neboli CO2, který má vliv na klima a je jedno, kde se vypustí. Jízda na elektřinu má neoddiskutovatelnou výhodu v tom, že téměř zcela maže tu první skupinu emisí od prvního kilometru, a proto je přínos pro všechny mít takových aut ve městech víc místo spalovacích. Co se CO2 týče, tak uhlíkovou stopu má úplně všechno včetně výroby elektromobilu či fotovoltaického panelu. Jde jen o to, zda je menší, či větší. Nikdo příčetný nemůže tvrdit, že by bylo něco 100% ekologické a většina lidí to podle mě chápe.

Pólin
11. listopadu 2021, 12:12
0

Nepíšu o jakékoli firmě, ale spíše o organizacích, které jsou tak nějak ve veřejném zájmu...jasně, vím, že je to široký a těžko definovatelný pojem, ale stejně...nevím, jak lépe to vyjádřit.
jinak to dává smysl co říkáš... jenomže v tom vidím v podstatě neregulovaný kapitalismus a to asi taky není to, co by člověk chtěl. Neregulovaný kapitalismus je třeba v Indii.... byl jsi někdy v Indii? Tohle prostě nechceš...
Když by jsi to zase vztáhnul (podle Beasta nešikovně) na tu kulturu, tak trh mluví jasně: právo na přežití má Michal David, ale třeba Ostravská filharmonie už ne.
Na západě ty divadla, filharmonie a muzea z velké části podporují mecenáši ze střední a vyšší třídy. Tyhle třídy tady v Č(SS)R ale asi tak 50 let nebyly a teď posledních 30 let se utváří a tohle podporování se teprve učíme...tedy zdá se mě přirozené, že to zatím podporuje stát...
Ale to jsme se vzdálili od původního tématu... dotovat konkrétní typy pohonu je zhovadilost, zvláště, když není dokázané, že by celkově dělala menší, nebo větší ekologickou stopu... Třeba Tesla by mi normálně byla sympatická tím jinačím přístupem, ale aktuálně mě jen štve, protože je to všechno tak idiotsky dotované a tlačí se to jako jediná možná cesta a že prý je to strašně eko (jasně, auto, co váží 2,5t a zrychlí 0-100 za 3 s je vrcholem střídmosti...)

riderhenry
11. listopadu 2021, 12:21
1

Pólin: A protože je podle nějaké "elity" Ostravská filharmonie hodnotnější, než Michal David, měl by i člověk s minimální mzdou platit z daně za svého braníka a pár buřtů tu Ostravskou filharmonii? Indie je trochu daleko a úplně jinde. V Evropě ani "na západě" žádný příklad nějakého volnějšího fungování nemáme. Ale máme desítky let zkušeností toho, jak to naopak stávající systém nefunguje (v zásadě vše, co je státní - zdravotnictví, důchody a mnoho dalšího). Ale to je úplně jiná diskuze a samozřejmě uznávám, že většina lidí to prostě vidí jinak (škoda ale, že třeba racionálně neuznají fakt, že EU je socialistický projekt).

Pólin
11. listopadu 2021, 13:18
0

ridehenry: jasně, tohle je obvyklý a pádný argument, že Lojzkovi, co chodí na toho braníka a buřty je nějaká kultura u zadku... a to je právě to, co jsme tady kdysi s Beastem probírali a sice, že v ČR, a v podstatě ani v EU nemáme žádné následování hodné elity... a tak lidem nikdo neporadí, že ta Davidova hlavní tvorba je ekl, ať si radši pustí třeba klasický jazz (sranda je, že Michal David je skvělý jazzman, ale živí se holt tím, pro co je tady trh).
To zase ten boháč, co jezdí do opery Skovým merglem může nadávat na to, proč z daní platí MHDčko, když jej nepoužívá...
Mám zato, že nějaký obecně platný dobrý vkus existuje, ale hromada lidí jej ignoruje, nebo spíše až, jím pohrdá...
s tím, že na západě Tak třeba usa je, až na několik výjimek(cal), docela solidní příklad neregulovaného kapitalismu (průšvihy farmaceutických koncernů, soukromé věznice, téměř žádná regulace finančního trhu- výsledek 2008/9...)
To že EU se zvrhla v soc. projekt je celkem jasné...na tom se shodneme. Nicméně nebýt v ní by bylo na našem místě podstatně horší, než to co musíme snášet teď... Jiná diskuse to je, nicméně musím říct, stále zábavná

riderhenry
11. listopadu 2021, 22:06
0

Pólin: Hele to se neshodneme. USA je dle mého pohledu naprosto standardní stát. V něčem víc diktátorský (například aktuálně dost šílená témata gender, menšiny atd.), v jiných věcech možná zase volnější. 2008/9 byl naopak ukázkový příklad státního fungování - banky něco pos*aly, stát je "zachránil" a zaplatil to daňový poplatník, tudíž naprosto netržní záležitost. Další makroekonomické problémy s tím spojené už nemám odvahu soudit. S EU to mám taky jinak - ano, máme spoustu projektů, které nám všem určitě dělají radost. Otázka je, jestli bychom prostředky na ně (ano, i těch v průměru třeba 10 % spolufinancování z našeho rozpočtu) nevyužili raději jinak. Nejsem si jist, jestli potřebujeme v každé vesnici nový kostel, radnici, 10 km cyklostezky atd., zatímco máme mizerné důchody, špatnou hlavní infrastrukturu, údajně podfinancované (dle mého názoru spíš "komunistické") zdravotnictví... A hlavně - za mě nejzásadnější otázka - proč by proboha Německý občan měl platit nákup nového stroje do mé firmy v rámci nějakého programu EU?

krab
11. listopadu 2021, 23:18
1

Musím říct teda, že tady v týhle diskuzi jsem vyloženě v souladu s tím co říká Pólin

Bavoraczech
10. listopadu 2021, 09:13
1

Otázka designu. Před rokem to bylo zjevení. Supermoderní ostře řezané rysy. Tady v té červené barvě vypadá dost pěkně, ale ty šedivky a hnědozelenáči, které potkávám na silnicích běžně mě už moc neohrozí. Tím chci říct, že pro mě začíná ten design vypadat okoukaně a předpokládám, že za 5 let si budem říkat, že to auto je i celkem hnusný.

U Kiundaje je tohle ale celkem běžná věc. Třeba Sportage v šedé metle vypadá celkem dobře, ale dejte ho do jejich typické oranžové a začne vypadat jak naducaný polštářek na kolech.

reagovat
Černá Vovce
11. listopadu 2021, 09:23
0

Ty zadní blinkry v nárazníku jsou dany legislativou. Je tam nějaká maximální výška od vozovky, kde musí být a světla jsou už moc vysoko. Když se podíváš tak v 90tych letech to takhle měla řešena většina offroadu a suv

reagovat
Lukáš Naske
11. listopadu 2021, 10:31
0

Je to logická myšlenka, ale když se podívám na automobilovou produkci, tak si tím nejsem tak jistý. Extrém může být třeba Focus mk2, který má blinkry až pod střechou. Jasně, už je to starší auto, ale už tou dobou měli offroady blinkry dole a třeba brzdová světla v karoserii výš. Ale třeba měl první a druhý Focus nějakou výjimku, co já vím …

beastar
11. listopadu 2021, 11:39
0

Třeba německá legislativa na umístění blinkru pamatuje. Nevím přesně jak jsou tam ty výšky a tak ohraničené ale jsou tam. Jinde nevím.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem