načítám data...

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nebojte se, nekouše

Tak se zdá, že nový Tucson už nechce být jen pragmatickým dopravním prostředkem a chce zaujmout i jinak. Jakpak mu to asi půjde...

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Asi jste si všimli, že v posledních měsících se začala na českých silnicích vyskytovat podivná zubatá věc. Taková, co vypadá, že na každých 50 kilometrů zchramstne jedno nemluvně, a když se rozsvítí, očekáváte, že se z hlubin přední masky ozve plechový hlas s nějakou mrazivou hláškou. Tak to je prosím pěkně nový Hyundai Tucson – auto, které bylo doteďka extravagantní asi jako pračka s horním plněním. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Než si zde odložím svůj bezvýznamný názor na jeho vizáž, musím před designovým oddělením automobilky smeknout pomyslný klobouček. Opatřit takovým outfitem klíčový model, své nejprodávanější auto v Evropě, to chtělo – pardon my french – koule jako vrata. K masivní cílovce se obvykle přistupuje krajně obezřetně a bez prudkých pohybů, přičemž klíčové je nastavit optimální poměr cena-výkon a s designem se vypořádat tak, aby se pokud možno nikdo nezlobil. Hlavně žádné šoky. Celkem by mě zajímalo, jaké pohnutky dovedly lidi z Hyundai k tomu, aby se na konzervativní taktiku zvysoka vytento. Obrovská mříž přední masky, prolisy, rastry, přímky, křivky, lesk, mat, je tu všechno. A jakkoliv to působí nepravděpodobně, výsledkem je poměrně koherentní celek, ne iritující patchwork. Ale. Osobně je na mě toho morfologického freestylu příliš. Ubrala bych buď na dekorech, nebo na množství různých povrchů, možná na obojím. Jsem spíš konzerva a manýrismus na autech na mě nefunguje. Přesto mě podoba nového Tucsonu nepohoršuje ani nedráždí. Vlastně, proč ne? Každopádně zaujme, mám-li se řídit reakcemi kolemjdoucích a kolemjedoucích. Co si pozorující subjekty následně pomyslely, nemohu soudit, ale zájem byl nesporný.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V případě interiéru už se designéři drželi při zemi. Naštěstí. Implementaci podobné divočiny v kabině si raději nechci představovat, stejně jako nechci vzpomínat na divoké vetřelčí tvary, jež vévodily palubním deskám Hyundaiů ještě před nějakými pěti sedmi lety. Na první pohled je interiér střízlivý, přehledný a elegantní. Je tu dost místa na sezení i na odkládání, materiály mají důstojnou úroveň a ani zpracování nezůstalo pozadu. Moc se mi líbí textilní pásy táhnoucí se přes palubní desku i dveře. Pěkná práce. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na druhý pohled ovšem vyplouvají na povrch dobře známé neduhy, zejména moderních radiomap. Třeba dotyková tlačítka, která vypadají tak čistě a uklizeně. Jsou mi sice milejší než žádná, ale bez zpětné vazby je trefování do nich buď trochu loterie, nebo musíte uhnout pohledem ze silnice. Pár fyzických čudlíků zůstalo jen na středové konzoli a slouží k ovládání vyhřívání a ventilace sedaček, parkovacích asistentů a funkcí čtyřkolky. Pak jsou tu naopak tlačítka, která bych ráda oželela – P, R, N a D. Chápu argument úspory místa, ale tento způsob řazení zdá se mi býti poněkud nešťastným. Není výjimkou, že tlačítko zmáčknu blbě, a už se jen divím, na jakou stranu se auto rozjelo. Ještě mám jen výhradu k lánům lesklého plastu kolem středového displeje. Je to krásná hladká elegantní deska – dokud je čistá. A taková zůstane přesně do chvíle, než se jí poprvé dotknete. Proč to nikdo nedělá v matu? Bylo by to málo flashy a chic? 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Samotné displeje si zaslouží pochvalu za fakt pěknou grafiku. Přístrojovka bez stříšky umožňuje několik režimů zobrazení s efektními animacemi, má dobré rozlišení a hlavně je na ni dobře vidět i na slunci. 

Z asistentů tady najdete snad všechno, dokonce i tempomat, který umí spolupracovat s navigací a díky tomu třeba přibržďovat do zatáčky. Baví mě promítání obrazu ze zpětných kamerek do budíků na přístrojové desce, jsou to vlastně taková zpětná zrcátka, k nimž se nemusíte otáčet. Chvíli trvá, než si na ně zvyknete, ale pak to funguje super. Ne až tak super je asistent pro jízdu v pruzích, který dost nekompromisně tahá za volant a vůbec má trochu moc hysterický projev. Ráda poslouchám hudbu nahlas, a když mi auto ve vyšší rychlosti najednou vypne zvuk a místo toho začne pípat, celkem mě to vyděsí. Vypínat se to musí po každém nastartování. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Kromě toho, že má tenhle Tucson vrcholnou výbavu, má také vrcholnou naftovou motorizaci. No… realita sice není zlá, k jakémukoliv vrcholu má ale daleko. Naftové šestnáctistovce pomáhá v mildhybridním celku ještě 48V elektromotorek. Elektřinu skladuje v malé baterii pod sedačkou spolujezdce a zapojuje se například při rozjezdech a při vyšší zátěži. Celkový výkon činí 136 koní, což velká očekávání vskutku nevzbuzuje. Motor je naštěstí dobře odhlučněný a autem neklepe, pokud z něj ale chci dostat trochu elánu, nesmím se bát na plyn pořádně dupnout, jinak je jeho reakce vlažná a do otáček spíš zvolna kluše, než sprintuje. Jestli jsem z dynamiky mírně kyselá, jen to jen kvůli nenaplněným představám o zmiňovaném vrcholu. Zřejmě se pomalu začíná počítat s tím, že nafta bude hrát už pouze druhé housle. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V praxi je soužití s mildhybridním motorem celkem příjemné, pokud ho tedy nenecháte chrnět v režimu eko. Od Tucsonu nežádám atletické výkony a při pohodové, klidně i svižnější jízdě, je to auto pro dlouhé cesty jako stvořené. Na dálnici jede tiše a stabilně, na okreskách dovolí běžné předjíždění. Velmi dobře funguje díky pohonu 4x4 i na mokru a slizku, v obtížnějších podmínkách je možné zamknout rozdělování točivého momentu mezi nápravami v poměru 50:50.

Snad jen komfortu by mohlo mít s adaptivními tlumiči o něco víc. Tužší naladění podvozku je sice příjemné v zatáčkách, troufám si ale říct, že zrovna v autě tohoto typu se člověk na limit jízdních vlastností moc často nepodívá. A když jedu po pražské ulici plné kanálů a retardérů, na fešných devatenáctkách to drncá skoro dost. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Vsadím se, že se v Hyundai před uvedením novinky všichni hodně modlili, ale odvaha se vyplatila – alespoň soudím-li podle narůstajícího počtu Tucsonů, které potkávám na silnicích. Cena plně vybavené verze s příplatkovým paketem Premium se drží těsně pod milionem a to mi vzhledem k cenám konkurence nepřijde špatné. Když si pak do auta sednete, rozhodně nebudete mít pocit, že vás vzali na hůl. Žádný asijský lowcost. Pokud za volantem Tucsonu nehledáte jiné řidičské radosti než příjemné cestování v příjemném prostředí, dostanete hodně muziky za slušný peníz. Pod trochu nebezpečným vzezřením se ve skutečnosti skrývá rodinný typ.  Takže u mě dobrý. Jen bych dala přednost hybridnímu benzínu. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1598 ccm + elektromotor
Výkon: 136 koní (100 kW) v 4 000 ot/min
Točivý moment: 320 Nm při 2 000 – 2 250 ot/min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s 
Provozní hmotnost: 1 665 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (WLTP): 5,2 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km kombinovaná
Cena od: 529 990 Kč (1.6 T-GDI Start/110 kW 4x2)
Cena testované verze: 989 990 Kč (1.6 CRDi MHEV DCT Style 4x4)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
10. dubna 2021, 09:40
2

Byť mě celé portfolio Hyndai láká zhruba stejně, jako orální sex Haliny Pawlowské, v tomhle případě měli spíš zůstat u té pračky. Já bych pak alespoň nemusel stavět a potlačovat návaly zvracení pokaždé, když vidím tenhle designový "skvost".

reagovat
st
st. Padre
10. dubna 2021, 11:02
-3

Orální sex s Halinou musí být tedy pěkná divočina na hranici BDSM praktik.
Ale k tomu autu - design je odvážný, ale nikoliv ikonický, v praxi tedy rychle zestárne. Auto má mizernou aerodynamiku, je těžké a ještě má slabý motor. Výsledkem je pocit, že to nejde ani když na to pořádně šlapeš. A 19ti palcová kola jsou jen pro zlost, při jízdě drncají a při nákupu se prodraží.

Mrkef
11. dubna 2021, 07:19
3

U Tucsonu hraje nafta druhé housle, u většiny prodaných vozů je benzin. Tam si člověk vybere od 110 do 170kw.
Design je subjektivní, nicméně Tucson se prodává slušně a design je přijímaný pozitivně, mě osobně se líbí.

ransom
17. dubna 2021, 10:11
0

S tou Halinou jsi to dělal v pasivní nebo aktivní roli?

lu
lumix
10. dubna 2021, 11:31
-1

Přední světla se mi nelíbí, nepřišel jsem jim na chut’. Zadek je jak kopie Peugeotu. Interiér a posez je fajn, akorát jsem v tom nejel tak neposoudím. Rozhodne tomu za ten předek nelze upřít odvahu, vezmu-li navíc v potaz, ze jde o Hyundai.

reagovat
po
potkanX
10. dubna 2021, 12:41
0

sakra, zasa dalsi clanok o tomto aute a zasa neukazali ako ten verkel vypada so zhasnutymi svetlami. nazivo som ho videl takisto iba svietiace. mam totizto zle podozrenie ze zhasnute bude vypadat hodne zle a nikto mi to nechce vyvratit

reagovat
lu
lumix
10. dubna 2021, 13:32
-1

Se zhasnutymi světly to vypadá i něco lépe, můj dojem. Včera mi zrovna parkoval u domu v bílé barvě.

Viola Procházková
10. dubna 2021, 21:06
0

Takhle?

po
potkanX
10. dubna 2021, 22:20
0

kupodivu to nie je ziadna pohroma. hadam lepsie ako ked to svieti.

af
afro-r1
11. dubna 2021, 09:36
-3

Jeste chvili a nebudu tu mit co cist. ; o )
Jak vidim Hybrid, hned mi naskakuje podvedoma reakce: auto bez motoru s 300kg nadvahy a hektarem tabletu pred ridicem - to fakt nechces cist. To je fakt, jak o te Haline.

reagovat
MB
MBMB
11. dubna 2021, 11:20
0

Až na to, že je to stejný motor jako v nehybridní variantě a je to jen 20-30 kg navíc. Časem nejspíš čistě spalovací varianty úplně zmizí a nahradí je právě MHEVy; je poměrně dost muziky za málo peněz bez zásadních zásahů do auta.

Ja
Jang Koub
11. dubna 2021, 10:29
0

Design zvenku zastarává extrémně rychle, ale architektura přístrojovky se povedla. Když už to musí být totální patláma, tak to za mě tenhle Korejec esteticky zvládl nesrovnatelně lépe, než nová S klasse. Materiály neporovnávám, čistě tvarové řešení. Tam kde většína selhala se tahle škatule docela vytáhla.

reagovat
MB
MBMB
11. dubna 2021, 11:24
-1

"... v obtížnějších podmínkách je možné zamknout rozdělování točivého momentu mezi nápravami v poměru 50:50."
To určitě nikoliv, to by tam někdo musel namontovat otevřený diferenciál. V obtížných podmínkách je navíc naopak nežádoucí v nějakém pevném poměru zamykat moment, protože ztráta adheze na jedné nápravě pak automaticky vede ke ztrátě hnací síly i na nápravě druhé. Zamykat je potřeba otáčky, aby se moment mohl přenášet více libovolně podle adheze.

reagovat
beastar
11. dubna 2021, 19:11
-1

136 koní. Ahahaha to je strašný. A 7,2 v testu. Loool. Zrovna sem nadával včera na Maserati, že se na ten krám už můžu vysrat. Ne, ne když vidím co se místy vyrábí za wergl. Fuj.

reagovat
ma
magnum
11. dubna 2021, 20:57
-1

Opět pěkné čtení od paní Violy, děkuji! Ale moc nechápu Hyundai, když do "vrcholné" verze Tucsonu strčí upocený diesel a malý elekromotor s malou baterkou. A za tohle dát skoro mega ? Kdyby byl alespoň 2l diesel...To děkuji, nechci, a o to víc mám radši svou Pumu ST.. Ale musím říct, že tohle auto na pohled vypadá dobře.

reagovat
ransom
17. dubna 2021, 10:05
2

Článek jsem si našel až poté, co jsem pár těchhle nestvůr potkal venku.
Když to vezmu ze svého vlastního pohledu: Po dlouhé době auto, co mě nedadchýňá (ale ani nijak neuráží) zvenčí, zato se mi líbí zevnitř. V nejvyšší výbavěa s pár doplňkama jako benzínový PHEV za milion a pár kaček.
https://www.hyundai.cz/konfigurator/tucson-n-line-2021/6/204-483_220000-10571-1785_1605_1606_1787_1609_1771_1772-1069-1788&fc=1
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale já bych do něj jako usedlý prďola v klidu šel. Jestli někoho uráží vzhledem, ten ať se klidně posere. Já taky musím koukat na vaše slintající čokly, tlustý hnusný děti, prdele lezoucí z kalhot a špinavý hnáty v růžových kroksech.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem