načítám data...

Dodge Viper: Zpátky ke kořenům

17. července 2021, 03:16 Honza Hamster Křeček Historie

Zatímco Evropa ujížděla na sofistikovaných sportovních vozech s jemným vyladěním podvozku, Američané si k zážitkům zvolili poněkud přímočařejší cestu.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Ale začněme malou exkurzí do historie, tedy nahlédněme do událostí, které se odehrály úplně jindy a úplně jinde. Roku 1901 byla založena v britském Londýně společnost Auto Carriers Ltd., která se začala zabývat výrobou automobilů. To z ní jen tak mimochodem dělalo jednu z nejstarších britských automobilek, ale to vlastně není až tak zajímavé. A tahle firma postupně ze skromných začátků stoupala až na úroveň poměrně zavedené značky. Na počátku padesátých let představila už pod novým názvem AC Cars svůj sportovní otevřený vůz AC Ace.

Ani to by nebylo nijak zvlášť zajímavé, podobných aut vznikalo v Británii nepřeberné množství. Karoserie opisovala tvary z italského Ferrari 166 MM Barchetta, byl to tedy tak trochu neoriginální britský roadster. Pod kapotou byl naprosto nezajímavý šestiválec, takže to vlastně byl spíš podprůměrný neoriginální britský roadster. S výkonem sto koní to navíc byl i poměrně pomalý podprůměrný neoriginální britský roadster. Zkrátka – dnes je to cenná klasika.

Foto: Pendine historic cars

No a tohle auto bylo natolik pomalé, že i sám výrobce se rozhodl trochu posílit jeho strojovnu. Dýchavičný agregát tak vystřídal modernější řadový šestiválec Bristol. Rozdíl ve výkonu nebyl dramatický, dynamika vozu však poskočila a najednou tu bylo auto, které se úspěšně účastnilo světových závodů, včetně těch v Le Mans. Konečně tenhle skvělý silný motor zachránil situaci a to auto bylo super. A tady by celá ta historie mohla skončit a kromě pár nadšenců bychom dnes nikdo ani netušili, že tu nějaké AC Ace kdy bylo.

Foto: archiv

Jenže neskončila. Ve Spojených státech se našel jistý farmář a závodník v jedné osobě, nějaký Carroll Shelby, kterému to auto připadalo docela dobré, kdyby bývalo mělo motor. A protože tenhle chlapík byl muž činu, tak tam ten motor prostě namontoval, pěkně poamericku. Vidlicový osmiválec od Fordu měl podobný výkon, jako originální AC, jen ho měl dvakrát …a ještě pár drobných koní navíc. A taky tu bylo nové jméno, výsledná věc se jmenovala Cobra. Těžko si představit, jak může být muž více mužný, než když se pokouší zkrotit na nějaké klikatější silnici tuhle šílenou bestii, ve které je vše uzpůsobeno motoru, který tu už není.

Foto: archiv

No a teď se posuneme do devadesátých let. Americký automobilový průmysl právě prochází svou snad největší bakelitovou krizí. Mizerné materiály, mizerné zpracování a mizerná technika, to byl mix, který dal vzniknout nejednomu mizernému autu. A možná právě tady se zrodila staronová myšlenka. Udělat z mizerného auta legendu už se přece jednou povedlo! 

Problém byl, že mezitím zemřel britský roadster. Zatímco v šedesátých letech si Carroll Shelby mohl vybírat, teď tu nebylo nic. Bylo tak potřeba nejprve postavit nějaké to bakelitové mizerné auto, aby se do něj potom mohl narvat ten největší motor, jaký zrovna bude k dispozici. Zní to možná šíleně, ale přesně dle takového zadání vznikla moderní interpretace Cobry. Ani to jméno vlastně není až tak originální. To jen kobru nahradila zmije. Viper.

Foto: Dodge

Do práce se pustili konstruktéři Chrysleru, výsledné dílo potom mělo nést logo značky Dodge. V roce 1991 pak přišel ten slavný den. Na trať závodu, který patří mezi americké kulturní památky, slavných 500 mil Indianopolis, vyjel fungl nový pace car řízený samotným Carrollem Shelby. Byl to Dodge Viper. Kobra je mrtvá, ať žije zmije!

Foto: Dodge

A nutno říci, že se dílo opravdu povedlo. Uvědomme si, že tím největším lákadlem a snem automobilových nadšenců, jaký dokázala slavná značka Dodge nabídnout svým fanouškům, bylo v té době nové vozidlo známé jako Dodge Stealth, které však nebylo v právě moc velké míře dechberoucí, za to to bylo v poměrně převažující míře Mistubishi.

Projděme si základní charakteristiku Viperu. Konstrukčním základem vozu byl tradiční trubkový rám. Ten nesl jednotlivé kusy karoserie z kompozitu a interiér, vše mělo být v duchu britských sporťáků naprosto minimalistické. A to taky bylo. Placatá karoserie měla obří dlouhou kapotu, dvojici dveří, čelní okno a… a to bylo vlastně všechno. Nebyla tu střecha, nebyla tu ani boční okénka (vážně, to není jen kvůli fotografii, ve dveřích žádná okna nejsou), nebylo tu vůbec nic navíc. Dokonce tu nebyly ani vnější kliky. Pokud jste chtěli auto otevřít, museli jste si pomoci klikou uvnitř – ta byla díky již zmíněné absenci oken stejně vždy snadno po ruce, tak proč věci komplikovat, že..

Foto: Dodge

A podobné to bylo i uvnitř. Pamatuji se, jak se Mercedes-Benz svého času chlubil, že v jeho tehdy zcela novém čtyřdveřovém kupé CLS je palubní deska tvořena tím největším kusem drahého dřeva, jaký kdo kdy použil v automobilu. Se vzpomínkou na to bych se nebál tvrdit, že palubní deska vozu Dodge Viper je tvořena tím největším kusem toho nejhnusnějšího šedivého bakelitu, jaký byl kdy vyroben pro cokoli. Nemá vůbec žádný tvar, je to jen šedivá plochá masa, do které někdo navrtal díry pro sadu základních ukazatelů a nějaký ten panel ventilace převzatý z něčeho, co už samo o sobě muselo být dost strašné. Jo a ještě je tu přihrádka před spolujezdcem, asi převzatá z nějakého náklaďáku. A to je všechno. 

Foto: Dodge

Kontrola trakce? ABS? Na co takové nesmysly, ještě by se to porouchalo a co s tím potom. A co se airbagů týče – vzhledem k tomu, co ukrývá kapota, budou stejně zbytečné…

Takže co že se to vlastně ukrývá pod tou dlouhou přední kapotou? První prototypy sice jezdily ještě s tradičním osmiválcem, ten tu však byl jen dočasně, než bude připraven ten správný motor. Když se mezi petrolheady mluví o Viperu, často se říká, že je tu nějaký obří motor snad z náklaďáku. Pravdou sice je, že za základ posloužil klasický osmiválec Magnum, výsledná jednotka se od něj však poměrně dosti vzdálila – už jen třeba tím, že nebyla ani trochu osmiválec. 

Foto: Dodge

Atmosférický osmilitrový vidlicový desetiválec pro Dodge Viper už bohužel nestavěl onen nadšený zemědělec Carroll Shelby (ačkoli i on se na vývoji auta podílel), místo toho s motorem pomohl jistý italský výrobce traktorů, nějaký Lamborghini. Takže tradice byla tak nějak zachována. Když jsem si ale procházel různé materiály k Viperu, zjistil jsem poměrně zajímavou věc. Ačkoli se o Viperu často mluví jako o typickém americkém sporťáku, tedy o věci s obřím motorem, jehož výkon prakticky nelze přenést na silnici a když, tak jen na rovince, není to tak úplně pravda. 

Díky absenci jakékoli asistence je Viper skutečně děsivý a pro začátečníka může znamenat tu pravou americkou road to hell, ve skutečnosti to ale bylo docela schopné auto. Podvozek a vlastně celá koncepce trubkového rámu připomíná (opět) spíše Ferrari, než americké žebřiňáky. Motor o výkonu 400 koní přenášel svou sílu na zadní kola přes manuální šestistupňovou převodovku BorgWarner. Z nuly na sto vyrazila tahle Zmije za 4,6 vteřiny, což nebylo vůbec špatné, velmi dobrá byla i čísla bočního přetížení, kterých auto dokázalo dosáhnout, když se zapřelo do širokých gum.

Foto: Dodge

V roce 1996 byl Viper, který měl být původně jen takovou jezdící reklamou na skomírající značku, upraven. Lidé ho totiž chtěli. Auto dostalo nějakou tu výbavu a stalo se o něco více použitelným. Ty tam byly nesmyslné do boků vyvedené výfuky, které hrozily žahnout každého, kdo se ke zmiji neopatrně přiblížil, auto dostalo skutečnou odnímatelnou střechu a dokonce i okna. A přibyla i verze GTS, tedy kupé s pevnou střechou. I Viper GTS se představil coby pace car v Indianapolis, jenže to už není tak zajímavé. 

Foto: Dodge

Mnohem zajímavější je, že vznikla i závodní verze, která se vrátila na místo činu, na evropské okruhy a nakonec i do Le Mans. Právě tam, kde se kdysi dávno jinak vlastně docela nezajímavé auto AC Ace ukázalo jako dobrý základ s velkým potenciálem. Dodge Viper se dočkal dalších generací, stal se ikonou a moderním sportovním autem, pro mě ale zůstává tím podstatným ten první, ten s hnusným interiérem, nebezpečnými výfuky a bez okýnek. Protože jen návrat ke kořenům někdy ukáže tu správnou cestu dál.

Foto: Dodge

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
17. července 2021, 02:22
1

Ty první Vipery bez posilovače a veškerejch asistentů musely bejt hrozná zbraň. Upřímně bych si v tom netroufnul jet jinak, než připosraně na čtvrtinu plynu :D

reagovat
Pochtli
17. července 2021, 07:58
1

Kamarád ji má, jen se musím konečně dokopat a domluvit se na jízdě.
PS: Když jsem do toho sedl, připadal jsem si kvůli tomu hroznému plastovému interiéru jako v autobusu :D

reagovat
Za
Zazaa
17. července 2021, 08:57
0

Posilovac brzd a rizeni samozrejme Viper ma ... ono s tema 275kama na predku to jinak nejde :-)
Mimochodem ten predek je tak dliuhej proto ze motor je vlastve "uprostred" zacina totiz az za predni napravou

reagovat
Raspby
17. července 2021, 11:22
2

Viper...první auto, se kterým jsem jel ve své první počítačové hře (NFS 1 demo :-D ). Jakkoli byl průběžně modernizován, tak ten design vůbec nestárne a nejpřitažlivější mi přijde právě úplně první verze RT s charakteristickými koly se třemi cípy, které byly už na konceptu. Vnitřek je sice katastrofa, ale některé detaily se mi líbili - ta řada budíku na středové konzole např. :)

reagovat
Ha
Habakukk
18. července 2021, 09:49
1

My patřili toto https://en.m.wikipedia.org/wiki/Viper_Racing na svou dobu docela slušné.

Raspby
18. července 2021, 10:30
0

No jasně...to jsem hrál taky...to bylo super a na simulation i dost těžké...k tomu jsem si koupil svůj první volant. Pamatuju si jak tam byl na svou dobu velmi propracovaný tuning a nastavení....jj Viper Racing bylo super :)

Na
Napuram
17. července 2021, 14:47
3

Pamatujete seriál Zmije 1994?

reagovat
Ha
Habakukk
18. července 2021, 09:46
1

Jo byl to mizerné devadesátkovej seriál.

Moses
18. července 2021, 16:56
0

Pamatam, pamatam :)

Na
Napuram
18. července 2021, 22:38
0

A kde z toho startoval ten dron?

Moses
19. července 2021, 09:35
0

Ak ma pamat neklame, tak zozadu...

ransom
17. července 2021, 19:37
0

Mně se ta palubka vyloženě líbí, miluju jednoduchý věci. Pokud tohle někomu přijde bez dýzajnu, měl by nahlídnout do kokpitu proudový stíhačky. Popis hezkej a vtipnej, ale bakelit v interiéru to opravdu není. Bakelit (fenol-formaldehydová pryskyřice) je tmavě hnědej, tvrdej a těžkej jako beton.

reagovat
C70C
17. července 2021, 20:21
1

Krásné zadostiučinění byla situace, když kamarádovi volal náš byvalý šéf s tím, že "omylem" v těšnovském tunelu místo 4.stupně dal dvojku.. Každopádně Viper po výletu přes obrubník skončil jako totálka, aby o pár měsíců později spolu s F458 po kroupách vyplul na povrch jako "nehavarované"

reagovat
liška
17. července 2021, 21:56
0

Kdysi jsem v tom GTSu byl svezen. Ten interier je fakt hnus, coz asi stejne neni podstatny. Jinak to jelo silene, s tim se snad normalne na klid jezdit neda :) A kdyz koukam, tak si rikam, zda tam to kridlo vlastne patri original? https://brzyveteran.cz/vyhledavani/pojizdne-dodge-viper-1969/

reagovat
Moses
18. července 2021, 16:59
0

Nejak vyzera, ze sa to auto rozpada...

Nie je to nahodou byvaly Slotov Viper? :D :D

liška
19. července 2021, 07:50
0

Myslím, že ne. Tady ten z toho mojeho odkazu má jednoho majitele už nějakých třeba 15 let.

Moses
19. července 2021, 09:29
0

To sa nevylucuje - Slota bural v roku 2004 ;)

Ha
Hansoff
19. července 2021, 10:11
0

To auto prodává už několik let. Buď ho ve skutečnosti prodat nechce, nebo je tam nějaký problém.

liška
19. července 2021, 13:15
0

Spíš si myslím, že nechce. Bazar je synka, tak to možná mělo sloužit jako upoutávka.

Sa
Sato
18. července 2021, 14:33
0

Spominam si na stareho bazaroveho snilka s viperom za 400, "400 koni za 400 tisic a to sa oplati". Ani nechcem vediet kolko stoja dneska.
Moj oblubeny je paradoxne posledny ACR.

reagovat
mariov8
19. července 2021, 09:31
0

Lehce jsem se kdysi o Viper zajímal, kdo ne... Need for Speed-y mám taky za sebou... ten motor je svým způsobem opravdu z náklaďáku, největší pohonná jednotka pro pick-upy a dodávky byl z motoru V8 řady LA odvozený V10. Opravdu ho používali. Jenže do Viperu vycházel těžký, moc těžký. Jelikož byl litinový, Lamborghini bylo osloveno aby se postaralo o jeho odlehčení, a ti to zkusili konverzí bloku na hliníkový odlitek...

reagovat
Bavoraczech
21. července 2021, 08:29
0

Viper je prostě legenda, designově krásná placatá věc. Nikdy jsem v tom nejel, pouze jednou jsem se podíval na RT/10 na výstavišti v Letňanech. Pro mě je to sen, třeba na něj jednou budu mít :)

reagovat


Poslední komentáře