načítám data...

Hatchback nemusí být hot, aby byl cool

26. listopadu 2020, 07:47 34 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Občas to vypadá, že jediná možnost, jak udělat z hatchbacku dobré auto, je přemotorovat ho. Dneska jsem vybral několik aut, která sice moc výkonná nejsou, ale rozhodně zaujmou.

zobrazit celou galeriiTopX: Hatchback nemusí být hot, aby byl cool

Hatchback je pravděpodobně ta nejnudnější kategorie automobilů. Ryze utilitární krabice na převoz osob ve dvou řadách a nákladu ve snadno přístupném zavazadelníku. Vepředu je kapota a motor, vzadu velká výklopná stěna a mezi tím nějaké ty dveře. A to je celé. Zapomeňte na vyváženou eleganci sedanů i na ostré tvary kupé. Tohle je prostě škatule na kolech.

Snad i proto se zrodily hot hatche, které se snaží z utilitárních levných aut vykřesat nějakou tu zábavnost. Recept je snadný, stačí přidat koně, ubrat váhu, přitvrdit podvozek a ideálně vůz naladit tak, aby v první zatáčce neposlal přemotivovaného řidiče do hodin. Což tedy ne vždycky vyšlo, vzpomeňme třeba na Peugeot 205 GTi, který byl tímto chováním nechvalně proslaven. 

Ale jsou i jiné způsoby, jak z poměrně nezajímavé karoserie vykouzlit auto, které se dá označit jako atraktivní, nebo přinejmenším zajímavé. Ať už k tomu pomohou nějaké ty designové libůstky, nebo originální technická řešení. Hot hatch bych si, upřímně řečeno, za své těžce vydělané peníze asi nekoupil. Argument, že dané vozidlo stojí mnohdy násobek ceny své předlohy jen proto, že je rychlé, u mě neobstojí. Ale z následující šestice bych si vybíral s radostí a upřímně nevím, kterému vozu bych nakonec dal přednost.

 

Isuzu Piazza

foto: Wikipedia

Od jisté doby platí, že kdykoli se v redakčním chatu zmíní tento exot, vynoří se odkudsi František a poznamená cosi o tom, že Piazzu mohl koupit, ale neudělal to . Dvakrát. Vždycky nakonec vycouval kvůli dostupnosti dílů. Což je mimochodem takový typický rys tohoto muže s vlasovým ohonem a malým roadsterem, jak jste se konec konců mohli dočíst v jeho nedávném článku. Ale zpátky k Piazze. Ačkoli zdálky tvarem možná připomínala své současníky, třeba Nissan Sunny nebo Toyotu Corollu, měla hned několik zásadních výhod. Hrabala zadními koly (a to mnohem dříve, než to bylo cool u jedničkového BMW), měla turbomotor a navíc specifická polovyklápěcí světla a to nemluvím o cool retrofuturistickém interiéru se zajímavými segmenty ovládání pod volantem. Co chcete víc?  

 

Honda Accord Aerodeck

foto: Jakub Pospíšil

Jsou to asi tři roky, co jsem šel z práce a všiml si u chodníku zaparkované Hondy, kterou jsem do té doby asi nikdy zblízka neviděl. Byl to pěkný zachovalý Accord Aerodeck. Na první pohled možná obyčejná škatule, ale na ten druhý překvapivě podařený designový skvost. Tehdy mě tohle auto tak zaujalo, že jsem si ho vyfotil (ačkoli to normálně moc nedělám, nejsem žádný carspotter). Právě to je ta neostrá fotka výše. Od té doby mě to čas od času chytne a v inzerci hledám tenhle zapomenutý klenot osmdesátkového japonského automobilismu. A jeden, i když dost drahý, tam  stále visí a já se občas zasním, jaké by to bylo, ho mít. Vlastně ani nevím, co se mi na něm tak moc líbí. Jestli to jsou mrkačky, dlouhá kapota, velkorysé prosklení, nebo prostě jen fakt, že to je starý japonský pekáč, kterých už moc nejezdí. Tak jako tak mám ale pro Aerodecka neracionální slabost.

 

Alfa Romeo 145

foto: Wikipedia

Co by to bylo za žebříček zajímavých aut, kdyby v něm chyběla Alfa Romeo. Já se teda přiznám, že spíše, než k Alfě mám z “lepších Fiatů” blíže k Lancii, ale zrovna u hatchbacků se přeci jen (až na první generaci Delty – promiň Honzo) dařilo lépe designérům z Milána. 145 pro mě symbolizuje designově snad nejvděčnější období značky, kdy se už nevyráběly vozy hranaté jak Fiat 124, ale zároveň se doba ještě nepřeklopila do věku mýdel na kolech (kolem roku 2000). Obzvláště zdařilá je záď vozu a speciálně pak navázání bočních a zadního okna, které působí, jako by vůz vůbec neměl c-sloupky. Nedávno jsem se jednou světle zelenou 145 svezl a ačkoli to byla jen obyčejná jedna-šestka, bylo to moc příjemné. Auto je čitelné, dobře se ovládá a ačkoli je trochu tvrdší, není to žádný uskákaný kostitřas. 

 

Volvo C30

foto: Volvocars

Psal se rok 2004 a ještě jako základní školou povinný žák jsem se poprvé podíval do Švédska. Tehdy ještě nestálo v továrně Volva v Göteborgu dnešní pěkné moderní muzeum na mořském břehu, ale bylo možné navštívit velkou vstupní halu s vystavenými vozy ze současné produkce a pár dalšími exponáty. Vzpomínám si, že jsem z toho byl tehdy docela zklamaný. Místo mých oblíbených hranatých Volv, která se proháněla po švédských silnicích (ano, právě tehdy se mi začala zamlouvat první V70, kterou jsem si pak o nějakých dvanáct let později opravdu koupil) byl showroom plný kulatých vozů a jeden z nich se mi obzvláště nelíbil. Byl to koncept Volvo SCC, který sice zaujal průhlednými a-sloupky, ale jinak mi přišel skutečně hnusný. Naštěstí byla ale cesta od konceptu k hotovému autu ještě poměrně složitá a tak se z SCC nakonec stalo Volvo C30. A jak nemám druhou generaci “kulatých” Volv z druhé poloviny nultých let rád, tak je C30 světlou výjimkou. To auto je fakt krásné, jedinečné a mám takový pocit, že si ho stejně jednou pořídím. Klidně s dieselem, v automatu, ono to jízdně není žádné sportovní terno. Ale ryze vzhledově a propracovaností jde v kategorii hatchbacků o jedinečný počin. A ano, bylo těžké si vybrat, jestli sem zařadím C30, nebo 480ES, ale kulatý zjev se mi nakonec líbí přeci jen o trochu víc. I když nemá mrkačky.

 

Renault VelSatis

Název VelSatis prý pochází ze složeniny slov velocity a satisfaction a má vyjadřovat radost z rychlosti. Což sice při pohledu na paletu nabízených motorů (5 dieselů a dva benzíny), z nichž se snad jen vrcholný tříapůllitrový šestiválec dal nazvat dostatečným na necelé dvě tuny váhy vozu, může zdát jako trochu nepřesné pojmenování, ale alespoň to zní hezky. Ne, VelSatis nebyl závoďák, ale luxusní automobil. Dokonce tak luxusní, že si ho jako svůj dostavník vybral na několik let v prodloužené verzi i francouzský prezident. Aby hlava státu jezdila hatchbackem, to se přeci jen moc často nestává. VelSatis stavěl na designovém jazyce ještě zajímavějšího Avantime, ale narozdíl od něj byl přeci jen trochu umírněnější a konvenční. Jenže ne dostatečně na to, aby to stačilo na prodejní úspěch. Pořád to byl hatchback za cenu limuzíny a to, zvláště ve světě, kde je auto do jisté míry statusovým symbolem, prostě nefunguje. Takže se prodával špatně a nedočkal se nástupce. Dneska jde společně s Opelem Signum (kterému ale trochu chybí francouzská noblesa) o jednorožce z vymřelé kategorie hatchbacků vyšší střední třídy.

 

Saab 900 (1. generace)

Dnešní žebříček uzavřeme další švédskou klasikou, tentokráte z Trollhattanu. Devítistovka, zvláště ve své třídveřové variantě možná na pohled připomíná kupé, ale vyklápěcí záď jí jasně řadí do kategorie hatchbacků. Proporčně je to vlastně hrozně nevyvážené auto. Zatímco přední sklo je nadprůměrně svislé, zadní stěna se svažuje naopak velmi pozvolna, za to téměř až k nárazníku. Přidejte k tomu spoustu plastových doplňků, nepříliš oblíbená třípaprsková kola a máte recept na katastrofu. Jenže ona nepřišla. Naopak – Saab 900 patří vzhledově mezi jedno z nejpovedenějších aut dekády a to i přes fakt, že bere všechny poučky z encyklopedií designu a ostentativně je zahazuje. V prodeji vydržel dlouhých sedmnáct let, od konce sedmdesátek až do poloviny let devadedsátých. A ti šťastnější z majitelů měli navíc své každodenní cesty tímto nevšedním vozem ozvláštněné zvukovým projevem starosvětského turba. Když se obzvláště zadařilo, byl pod kapotou motor s označením B202, který ze sebe dokázal vymáčknout až 173 koní. A to už je 1200 kg těžké auto docela slušné stádo. Takže jsem se, zdá se, takovému trochu hot hatchi nakonec v dnešním výběru přece jen nevyhnul. Alespoň ale není zas tak profláklý.

 

A jaké hatchbacky se líbí vám? Máte raději klasiku ve formě hot hatchů, nebo vám, stejně jako mě, imponují různé mnohdy polozapomenuté obskurnosti? A jaký automobil mi ve výčtu cool hatchbacků chyběl? Napiště nám do diskuze.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
26. listopadu 2020, 09:27
0

Já jsem určitě obdivovatel obskurností, protože bez obsukrností a se lpěním na zvyku a obecně přijímaných postojích (hatchback je prostě hatchback, co chceš dneska vymyslet na designu telefonu, a další perly...) bysme zůstali na stromech jak funkčně, tak i esteticky.

VelSatis je super. Stejně jako Focus mkI ukázal, že jde hatch udělat jinak a pořád dobře, VelSatis snad jako jediný přinesl hatchbackům eleganci.

Ti nejvíc největší chlapi, co mají chlupatá záda až na paty a nonstop štiplavé podpaží říkají, že miata je nesportovní a pro holky, ale tam bych spíš viděl tu C30. Každopádně stylový hatch, což umí málokdo.

Saab 900 je klenot. Ještě před pěti lety se mi nelíbil, ale nějak to dozrálo a názor mám opačný. Taky mě překvapuje, jak jako celek funguje, i když má téměř kolmé přední sklo.

Z mého pohledu tu částečně chybí zadokolkové BMW 1. On mu ten zvláštní design byl sice vnucen koncepcí, nešlo o cílenou jinakost, ale i tak je to jednorožec.

Pokud bude za 20 let existovat designová encyklopedie hatchbacků, tyhle všechny tam budou. Zatímco na současné Megany, Focusy, BMW 1 a 308 si nikdo nevzpomene.

reagovat
yorkin
26. listopadu 2020, 11:01
3

U té C30 bych vzal na milost verzi T5, ta by mohla celkem i pěkně jet, taková volví alternativa k Focusu ST225.

eLzyx
26. listopadu 2020, 12:54
0

no moment. Focus ST225 je alternativou k Volvímu cokoliv T5. Ne obráceně.

beastar
26. listopadu 2020, 13:34
-2

Takova predpoved na konci. No jo to je tak kdyz se nekdo vyzna v autech. Snad se toho dozeju. Naplneni predpovedi profiku a nadsencu.VelSatis vtisknul hatchbackum eleganci. Tak to teda mame ale vazne odlisny predstavy o eleganci. Zvlastni je hodne, ale volis dosti divne vyrazy. Snad obtisknes svuj osobity ostrovtip i do nejake nove stolni lampy.
-
Komentář upraven 26. 11. 2020, 13:35:42

S.
S.h.I.t.
26. listopadu 2020, 09:27
2

VelSatis a Avantime jsou, podle me, designove velmi zajimave kousky. Neco, co se dneska uz vubec nevidi :(

reagovat
custom1
26. listopadu 2020, 09:38
-1

Dodge Shadow a jeho další verze. Ačkoliv se jeví jako kupé, či spíše tudor, nebo jako sedan, je to ve skutečnosti hatchback.

reagovat
Jan Machač
06. prosince 2020, 16:30
1

jooo, tryskomyš :-(

ro
rock
26. listopadu 2020, 10:36
0

Přidám dva Fordy:
Ford Pinto ('71-'78). Jasně, z Ameriky jsou známější AMC Pacer nebo Gremlin, ale to jsou kreatury, zatímco Pinto je uhlazený, oku docela libý i dneska
Ford Focus I ('98-'03). New Edge design působil tehdy jak sci-fi, navíc v kategorii kompaktů, kde to všichni obvykle hrají na jistotu.
a ještě něco nefordovskýho:
Lancia Delta III. gen. ('08-'13). Je zajímavá, lehce (ale ne moc) divná, elegantní, pohodlná.

Z článku se plně stotožňuji s Isuzu i s oběma Volvy, naopak u Saabu bych to ukončil tím, že je proporčně nevyvážený a že spousta divnejch detailů není jen recept na katastrofu, ale že to je katastrofa sama o sobě.

reagovat
krab
26. listopadu 2020, 10:47
0

C30tku jsem málem koupil... akorát to nevyšlo, kvůli stavu vs. ceně a byl to nafťák, sice pětiválec, ale takovej motor se k tomu autu nehodil. Pak se vybrala S40, která benzinovej pětiválec měla, ale zas nudný tvary...

Jinak abych tu jen nezopakoval, že všechna auta se mi z kubova výběru líbí, přidám vlastní takové dvě srdcovky, které si asi už kvůli jejich aktuálním cenám na trhu nekoupím. Talbot Sunbeam Lotus a Toyota Corolla GT Twincam AE86.

Každopádně jestli je hatchback všechno, co má výklopný "hatch" tedy zadní víko se sklem, pak je cool hatchback i Jag E-type Coupe, BMW Z3 Coupe, BMW Z4 Coupe anebo Ferrari FF nebo dnes aktuální GTC4 Lusso :)

reagovat
Kuře
26. listopadu 2020, 11:40
1

Přesně na FF a Z3/4 Coupe sem taky myslel, ale říkal sem si, že on je Kubajz vynechal určitě jen proto, že nechtěl ty hothatche:D

custom1
26. listopadu 2020, 13:17
1

Když je něco kupé, tak to logicky není hatchback... ;)

ro
rock
26. listopadu 2020, 13:27
0

Ha, to jsem si kdysi taky myslel. A pak jsem s údivem zjistil, že kupé může být taky čtyřdveřový sedan, fastback nebo dokonce SUV.
Kampak s logikou. Dokonce i u toho Dodge Shadow, cos ho postnul výš, bych přemýšlel, jestli je to hatchback nebo spíš liftback nebo ve 2d provedení kupé (nebo cokoliv z toho, záleží na tom, jaké kritérium se použije jako prioritní).

Moses
26. listopadu 2020, 15:01
1

Ehm... a co kategoria Shooting Brake?

custom1
26. listopadu 2020, 22:32
0

rock: Ano, souhlasím, že leckdy je to matoucí, ale pokud to výrobce prezentuje jako kupé, tak to není hatchback, viz BMW Z3/4, Jaguar E-Type apod.

ra
rainero
26. listopadu 2020, 11:33
2

Delta II a R5 sa mi zdajú zvláštne až sú pekné. Naopak klasika je Tipo

reagovat
beastar
26. listopadu 2020, 13:29
2

Zaklad je ze se nezapomelo na C30 co je jedno z mala aut Volvo spolecne s Amazonem, co se mi libi 145 je taky povedena. Naproti tomu ten uvod nemusel byt tak prikry. Krabice atd:D Jako nebyt to pulka lidi jezdi v hnusu typu 301, Thalia atp.

reagovat
da
darkus
26. listopadu 2020, 13:31
0

Ještě tu chybí Opel Signum

reagovat
Csaba
26. listopadu 2020, 17:27
2

Signum sice je hatchback, ale rozhodně není "cool" :-)

Opelfahrt
26. listopadu 2020, 19:09
0

Signum se mi zdál cool při uvedení na autosalónu v Brně v roce 2003. Dneska je to pelech. S výjimkou opečovávané 2.8 V6 LPT od Saabu s lakem Granatapfelrot.

Riccardo Martora
26. listopadu 2020, 13:49
1

Za mě zajímavá určitě i poslední Delta - kombinace hatche a skoro kombi. A polohovatelné a posuvné zadní sedačky, no kdo z vás to má :)

reagovat
Pignon
26. listopadu 2020, 14:06
0

Saaba 900s jsem měl v roce 1997 a to sice ještě z původních malinkatých AAA...
Byl to ecopower,nízkotlaké turbo bez intercooleru.
V áčkách mě přesvědčovali,že to žádné turbo nemá,hrozná legrace tehdy.
I si pamatuju rz AHU 09 00......
Posl model 1993,takže čtyřleté auto ale technicky už hodně zastaralé )))
Nikdo kdo se svezl nechápal to skoro kolmé předni okno,klíček mezi sedačkama a motor uložený podél...)))
Loučil jsem se s ním se slzama kvůli dělení majetku tenkrát ))

reagovat
Moses
26. listopadu 2020, 15:06
0

Podivnosti na kolesach ma bavia. Vzhladom na to, ze priemerne auta sa rychlo okukaju, tak ma tieto kreacie aspon na chvilu vytiahnu z nudnej sedi.

reagovat
Skipper
26. listopadu 2020, 17:15
1

Co je to druhý? Vypada to jako hatchbacková verze Stormu Geo - mého dreamcar z dětství

Moses
27. listopadu 2020, 17:56
0

Spravne :) Je to Geo Storm alias Isuzu PA Nero.

Franz Kafka
26. listopadu 2020, 15:20
1

Kde je Olcit?

reagovat
Moses
26. listopadu 2020, 15:23
0

Skor Citroen Visa ;)

RRRampapapa
26. listopadu 2020, 15:34
2

Takový hatchbacko-kombík..

reagovat
Ev
Evlo
26. listopadu 2020, 15:36
-1

Tu piazzu co byla napřed v bazaru v podolí a pak v bazaru u teplerány, myslím, si nahodou pamatuji taky, ta utekla i mě.
Cappo škoda slov, to nemám jen protože korona, dvakrát jsem kvůli lockdown rušil rezervaci, bohužel taková je realita.

reagovat
Ha
Hanis
27. listopadu 2020, 10:36
3

Ještě mi tu chybí Citroën DS5:

reagovat
St
Staromil
27. listopadu 2020, 18:56
2

Že by se dal třeba přidat VW Scirocco ?...je taky asi spíše hatchback než kupé ? Vždycky se mi líbilo...tedy asi hlavně ta 2.generace. Možná má i trochu rysy toho Isuzu.

reagovat
St
Staromil
27. listopadu 2020, 19:29
1

...jo a strejda si kdysi v Německu, kde tedy žije dodnes ( s věkem skončil u Mercedesů...:-)))...), pořídil tohle...mám v tom, pravda, asi trochu hokej, v těch karosářských verzích, ale taky se tomu neříkalo kupé... Renault Fuego. Tak trochu to byl francouzský výkřik, následovník R17, ale neujal se, vytábělo se to jen asi 5let.
To mi ale připomnělo, že před R17 byl R16 a o tom se píše toto :

"Třetím vítězem evropské ankety o Automobil roku se stal vpravdě revoluční Renault 16. Ten se postaral o opravdu masové rozšíření pětidveřové dvouprostorové karoserie.

Byla „šestnáctka“ skutečně prvním hatchbackem světa? Ne. Mezi třídveřovými ji předběhl britský Austin A40 z roku 1958. Nezapomínejme také na to, že už legendární Traction Avant od Citroënu existoval v užitkové verzi Commerciale, která měla výklopnou zadní stěnu, byť jí zůstalo i klasické vyboulení, takže na první pohled tak nevypadala. Přesto je počin tehdy státem kontrolované francouzské automobilky považován za průkopníka a jakéhosi „praotce“ moderních hatchbacků. V její historii zahájil novou éru..."
-
Komentář upraven 27. 11. 2020, 19:30:17

reagovat
ro
rock
27. listopadu 2020, 22:18
0

Jak se čemu říkalo tehdy, to bych bral s velkou rezervou. Třeba R16 označoval Renault jako "limuzína".
Jak říkali Fuegu nevím (v prospektu, co mám doma, jsou jenom technické údaje a ani slovo navíc), ale řada 15/17 u nich byla "kupé"

beastar
27. listopadu 2020, 22:49
4

Fuego se označovalo oficiálně jako coupé. Třídveřové coupé založené konstrukčně na Renaultu 18. Prakticky shodný podvozek a uložení motoru. Ty rysy jsou tam znát.

Jy
Jyrki
30. listopadu 2020, 05:54
0

Alfa 145 vznikala puvodne jako nova Delta (5dverova), ale v urcite chvili se na ni podivali ve fabrice v sirsim kruhu a jeden clovek poznamenal, ze to vypada spis jako Alfa.....druhy par dveri byl odstranen, zustal po nem pozustatek ve forme deleneho bocniho skla za sloupkem B.
Mne ve vyctu chybi Delta II. Delta III, to uz bylo zneuziti slavneho jmena pro auto, ktere se rozhodne melo jmenovat jinak.
Ve vyctu autora me nejvice zaujalo Isuzu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile 98 Regency  1981
Oldsmobile 98 Regency

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem