reklama
načítám data...

Střípky z historie Volva: Volvo 480 - mrkající hot hatch

09. července 2018, 10:51 24 komentářů TheKubajs

Dneska se podíváme na Volvo, které šlo zdánlivě proti všem zaběhnutým pořádkům skandinávské automobilky.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Střípky z historie Volva: Volvo 480 - mrkající hot hatch

V minulém článku o zajímavých Volvech jsme skončili u superúsporného a přelomového konceptu LCP 2000. Na jeho konci se nevšední úsporný minidiesel vrátil do firemních skladů a vypadalo to, že Volvo bude dál vyrábět velké kombíky a sedany s hnanou zadní nápravou. Ale to se mělo brzy změnit. 

Už v době, kdy LCP 2000 najížděl testovací kilometry se konstrukční tým Rolfa Melldeho pustil do dalšího projektu. Tou dobou, totiž v roce 1984, už si celou Evropu podmanily kompaktní a praktické hatchbacky v čele s legendárním Golfem. A co více, jejich obliba začínala vzrůstat i za oceánem, kam Volvo pravidelně exportovalo mnoho vozů. Takovou obchodní příležitost si zkrátka automobilka nechtěla nechat ujít. Zadání tedy znělo jasně: Vytvořit kompatní hatchback, který si ale zachová všechny klíčové vlastnosti Volva. Bezpečnost, pohodlí a bohatou výbavu. A nádavkem bude vypadat dobře.

Navíc to celé dobře zapadalo do dlouhodobého směřování vývojové divize, tzv. Galaxy Projectu, který měl šikovně reagovat na změny v poptávce a “myslet dopředu”. A právě v první polovině 80. let se soustředili na implementaci vozů s hnanou přední nápravou (po vzoru většiny evropských automobilek) a úspornějšími motory. Galaxy Project měl dvě hlavní vývojové větve. G1, ze které vzešlo Volvo 480, 460 440 a G2, která stála u zrodu modelu 850. Čtyřistaosmdesátka dostala vývojové označení G13. Mělo se jednat o nejmenší z chystaných aut. Mateřská automobilka stanovila poměrně jasné mantinely. V zadání se mimo jiné objevilo, že vozidlo má být “praktické, ale i sportovní”, “nadstandardně úsporné” (vzhledem k tomu, že bylo vyvíjeno primárně pro americký trh, přezdívalo se mu i MPG car podle “Miles per Galon” – ukazatel spotřeby v USA) a musí to být hatchback. Dále byl jasně stanovený rozvor 2400 mm a celková délka 3900mm. 

Tady se na chvíli zastavíme u designových návrhů, koneckonců vzhled je u tohoto Volva asi tím, co zaujme na první pohled nejvíce. Určitě nemůžeme přehlížet inspiraci některými předchozími koncepty automobilky. Ať už zmiňovaným LCP 2000, nebo třeba Bertonovým konceptem Tundra (který nakonec s trochou úprav převzal Citroen, ale o tom zase někdy jindy). Po vyhlášení designové soutěže na vzhled nového vozu se k rukám vývojářského týmu dostalo na 80 kreseb, ze kterých byly nakonec vybrány 4 návrhy. Jeden od samotného Bertoneho, dále od dvou švéských designérů Jana Wilsgaarda a Rolfa Malmgrena (oba kmenoví zaměstnanci-designéři Volva) a dána Johna de Vriese, zaměstnance Volvem nedávno zakoupené automobilky DAF. Za povšimnutí stojí jasná inspirace švédů v “domácím” prototypu LCP 2000. “Externí” designéři k prototypu neměli přístup a tak jsou jejich návrhy o dost odlišnější.

reklama

Tyto čtyři koncepty byly vystavěny v “životní” velikosti a po sérii testů byl, i přes “domácí” výhodu obou švédů, nakonec vybrán dánský návrh s výklopnými světlomety a prosklenou zadní stěnou. I na něm ale byla v průběhu vývoje provedena celá řada změn a úprav, než se tým dopracoval k finální podobě. 

Vítězství dánského návrhu taktéž rozhodlo o tom, že výroba 480 nebude probíhat v Göteborgu, ale v dánském nizozemském Bornu v továrně DAF. Jako pohonnou jednotku zvolilo Volvo rozšířený a relativně spolehlivý čtyřválec z produkce Renaultu (v 80. letech bylo Volvo členem aliance PRV), který je u nás známý hlavně z modelů R21, 19 a podobně. Tento motor byl ale Volvem dodatečně upraven vstřikováním Bosch LE-Jetronic v kombinaci s kyslíkovou sondou a řízeným katalyzátorem. Takto upravený motor dosahoval výkonu 80kW. V roce 1988 doplnilo nabídku provedení “turbo” doplněné (“překvapivě”) o turbodmychadlo Garret, díky čemuž se výkon zvedl na 88kW. Manuální pětistupňová převodovka byla taktéž převzata od Renaultu a zůstala beze změn. Základní pohonná jednotka dokázala tunový (pohotovostní hmotnost 1008kg) vůz rozpohybovat na dostatečných 190km/h, ale zrychlení na stovku trvalo bezmála deset sekund (9,5s). V roce 1993 se objevila nová pohonná jednotka 2,0I, která dynamiku mírně vylepšila, ale stále se nedá říci, že by byla čtyřistaosmdesátka vyloženě sportovní vůz. Na běžné ježdění ale motor dynamicky bohatě stačil.

S laděním podvozku pomáhal britský Lotus, vpředu vůz seděl na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu se nacházela tuhá náprava. Na všech kolech byly samozřejmě zkrutné stabilizátory a vinuté pružiny se soustřednými teleskopickými tlumiči. Všechna čtyři kola byla bržděna kotoučovými brzdami, vpředu větranými.

A revoluční nebylo tohle Volvo jen zvenčí, ale i uvnitř. Interiér je prací britského návrháře Petera Horburyho, kterému tato spolupráce s automobilkou otevřela dveře ke kariérnímu postupu, na jehož konci se sám stal šéfdesignérem Volva. A jak se s vnitřkem tohoto netradičního hatchbacku popasoval?

Oproti stávajícímu trendu pětimístných hatchbacků osadil čtyřistaosmdesátku pouze čtyřmi místy k sezení. Za to ale mohl pasažérům nabídnout plnohodnotná polohovací křesla a masivní loketní opěrku v obou řadách. Vůz disponoval úctyhodným množstvím odkladacích schránek a poliček, naopak mínusové body sklízel vůc za vysokou nakladací hranu a relativně malý zavazadelník. 

Přístrojová deska byla krásně osmdesátkově futuristická se spoustou tlačítek, diod, ukazatelů a přepínačů. Jako úplnou novinku ve vozech Volvo dostalo auto palubní počítač CEM s vlastním budíkem a kolečkovým přepínačem, který byl velmi praktický a ve zmenšené podobě vydržel ve Volvech a do přelomu tisíciletí. Ze zajímavých prvků výbavy pak jmenujme ještě například ovládání el. stahování oken a šíbru na dálkovém ovladači zamykání. Bohatou výbavu jako vše v elektrice, tónovaná okna, litá kola, klimatizaci a podobně asi ani nemusím zmiňovat.

V roce 1991 došlo na autosalonu v Ženevě k představení Volva 480 cabrio. Na sériovou výrobu však bohužel nedošlo a svezení bez střechy nabídlo až (fenomenální, skvělé a jedinečné) Volvo C70. Na jednu stranu je to trochu škoda, protože kdyby to tenkrát dopadlo, měli bychom deska relativně dostupný kabriolet s mrkačkami, který pojme dospělého člověka (což není zdaleka samozřejmost, že…). 

Do roku 1995 se vyrobilo celkem 76.375 kousků tohoto krásného hatchbacku. Přes původní plány se nikdy oficiálně nenabízel za oceánem a prodeje zdaleka nedosahovaly čísel, které by si vedení Volva přálo. Proto byla produkce ukončena bez nástupce. Ale ne na dlouho. Už v roce 2001 z bran Göteborgské továrny vyjel koncept SCC, který předznamenával zdařilého nástupce. Ale o tom zase někdy příště.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Nimrod
09. července 2018, 17:22
0

born je v nizozemí :-)
nebudu tajit, že obecně čtyřstovky nemám rád. chápu výjimečnost 480 ať už z pohledu designu, koncepce pohonu či toho, že to je shooting brake po xy letech, ale to mi moc nepomáhá. a hned povím proč. původně byla v bornu továrna dafu, vyráběl se tam daf 66. když volvo koupilo divizi osobních aut, tak dál pokračovala výroba 66, jen pod jménem volvo 66 (a změnily se nárazníky a volant). daf měl rozpracovaný prototyp 77, z něho pak vznikla série 300. a série 300 měla i relativně malý hatchback (4,3 metru), ne, že by do tý doby volvo nic takového nemělo. ale po pár prvních letech, kdy se volvo dál drželo variátoru a nikdo ho moc nechtěl, přišly silnější motory a manuál, uložený stejně jako variátor u zadní hnaný nápravy (de dion, ne tuhá jako u velkých volv), takže transaxle. a po tom, co vznikla 360 glt se 115 koněma z dvoulitrovýho atmosférickýho redbloku, to muselo být něco úžasnýho. spotřeba je jen o trochu (litr kombinovaný?) vyšší než u moderní 480 (holt je 360 větší a o100kg těžší), dynamika skoro stejná, ale nevěřím tomu, že 360 nebyla zábavnější, kór, když se jí trošku pomohlo. asi ne náhodou byla poměrně oblíbená v rally a rallycrosu... a pak přišla čtyřstovka s koncepcí všechno vpředu, a jediný, co to z mého pohledu zachraňovalo, byl ten design 480, který je prostě netradiční a pro volvo kór. nicméně třístovka přežívala ještě 4 roky spolu s čtyřstovkou a dožila se poměrně slušného věku 15 produkčních let a lehce přes milion prodaných vozů. to není zas tak mizerná bilance. nicméně já jsem divnej...

reagovat
TheKubajs
09. července 2018, 18:24
0

Díky za opravu, netrefit zemi, to už v přípustné odchylce není. :)
Já ty trojky a čtyřky taky nijak nevyhledával, ale ty mrkačky jsou prostě super.
A taky to vypadá trochu jako Accord Aerodeck z roku 86, což jedno z mých oblíbených aut.

Nimrod
09. července 2018, 18:57
2

já vím, žes na mrkačky :-) mě asi na tom mrzí fakt, že tím byl ukončen vývoj relativně malého auta se zajímavou koncepcí. 850 neměla předchůdce a tím pádem obohatila nabídku, ta mi nevadí

martin_100
10. července 2018, 07:05
1

Tuty Volva se dřív občas objevily na silnici... Ale za posledních 10 let jsem neviděl snad jediný. Jako prckovi se mi strašně líbily. Prostě to v devadesátkách vypadalo jako UFO mezi ostatníma tehdy jezdícíma autama.

reagovat
TheKubajs
11. července 2018, 14:59
0

Tyjo, obě vypadají parádně. Teď mě fakt mrzí, že jsem se tam nedostal :)

Chase
11. července 2018, 15:06
0

Zajímavých kousků tam bylo víc než dost. Holt třeba příští rok na Kletečné :)

martin_100
13. července 2018, 16:12
0

Já si papatuju že v plzni s tim jezdila nějaká holčina když sem byl prcek.... a vždycky sem byl rád když sem to někde zahlíd ject nebo parkovat.

beastar
10. července 2018, 15:56
2

Předchůdce C30 o který bych do budoucna snad i přemýšlel. Rdesign edition a ta divná modrá k tomu. Respektive i tohle divný ufo se mi když to byla už olítanější ojetina líbilo. Chyběla mi odvaha si to tehdy koupit a zkusit to. No a dneska ty devadesátkový turba stojí nějakých 300,000 a to už úplně neláká no.

reagovat
TheKubajs
10. července 2018, 16:05
0

Cenově je to dneska nesmysl. Je jich málo, takže to je přirozený, ale pořád je to "jen" devadesátkovej hatch. Navíc nebyl zrovna bez chyb. Kolem zadního okna prý docela zatékalo, elektronika byla sice nádherně futuristická, ale nepříliš spolehlivá a díly se vyvažují zlatem. Jen snad na korozi prý 480 netrpí skoro vůbec, ale to je slabá útěcha.
C30 se mi moc líbí, jen ten propad cen je zatím pomalejší, než bych čekal. Ale uvidíme, není všem dnům konec.

Chase
11. července 2018, 14:49
0

Nevím jak kastle, ale nesehnatelná zadní světla rozpadající se před očima, možnou nižší náchylnost kastle na korozi u tohoto vozu docela solidně vyváží :D

TheKubajs
11. července 2018, 15:01
0

No, já jsem ze zvědavosti pročítal vlákna o tomhle autě na volvoklubu a působí to na mě tak, že ty auta se pomalu víc opravují, než jezdí. Hlavně ta elektrika palubky a CEM je docela zrádná. Ty zadní světla nevím, ale asi je to logický důsledek toho, jak do toho teče.

marcocz1
10. července 2018, 16:16
0

Hot hatch? LOL. Ajo, já zapomněl..pro tebe je všechno rychlé, co je rychlejší jak tvoje C70.(takže i 90koňová Miata....) xd

reagovat
gramo
11. července 2018, 14:32
0

No co, mrká to, tak je to hot :)

TheKubajs
11. července 2018, 14:38
0

Až na miatu :D :D

marcocz1
11. července 2018, 14:55
0

je smutné, že tvé mocné turbené pětiválcové dvoulitrové Volvo předjede ta pomalá Miata úplně všude...

TheKubajs
11. července 2018, 15:16
0

No, radši nic hele.
Jinak hot hatch to ve své době určitě byl, když uvážíme, že Golf GTI MK2, což byl současník toho auta, začínal na 82kW.
Celkově ty výkony v té době byly trochu někde jinde, než dneska. Výkony rodinných aut se běžně pohybovaly kolem 50kW, ale samozřejmě i váha a velikost byly o dost nižší.

beastar
11. července 2018, 20:50
0

Já bych chtěl vidět jak ta miata udělá to volvo na dálnici na maximálce;))

marcocz1
11. července 2018, 21:00
0

Ízypízy:D možná ne..:D

TheKubajs
11. července 2018, 21:10
0

Tohle bych svýmu volvu nikdy neudělal. Ale v technicaku je tuším něco přes 220
-
Komentář upraven 12. 7. 2018, 09:49:15

marcocz1
11. července 2018, 22:23
0

to bylo jen jednou s plně zahřátým motorem. Normálně se přes 120 nepodívá..kdo by takhle rychle jezdil taky s kabrioletem. Ten hluk je nesnesitelnej.

gramo
11. července 2018, 14:42
0

Cca 10 let zpět tohle Volvo parkovalo poblíž místa, kde jsem tenkrát bydlel a hned mě zaujalo, že to není zrovna typické Volvo. Před pár lety jsem občas vídal 480 na podolském nábřeží, poblíž vodárny. A co mě překvapilo, taky jsem ho zahlídl ve vizualizaci nějakého developerského projektu, asi byl autor vizualizace fanda :)

reagovat
ja
jazet
13. července 2018, 13:02
0

Tu vizualizaci si pamatuju taky :D

GanGreen
11. července 2018, 23:34
0

pěkný pojednání pane, tohle auto bylo vždycky tak něják divně pěkný :)

reagovat