načítám data...

Lancia Delta 1.6 JTDm Platino: Kompaktní luxus

Ve dvou dílech jsme si na Autíčkáři stručně připomněli historii značky Lancia. Takže už jsme dostatečně proškolení pro redakční test jedné z posledních Lancií.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Lancia Delta třetí generace přišla na trh v roce 2008. Byl to návrat Delty, druhá generace kompaktní Lancie se vyráběla do roku 1999, kdy její výroba skončila bez náhrady. Lancia se tehdy rozhodla z celé řady Delta/Dedra pokračovat pouze nástupcem Dedry – tak přišla na svět Lybra. Delta třetí generace tak sice je opět hatchbackem, přebrala ale štafetu po sedanu a kombi, což se výrazně podepsalo na její konstrukci.

Hatchback byl logický krok. Lancia je italská značka silně orientovaná na domácí trh. A Itálie nikdy nebyla domovem velkých okázalých limuzín. Naopak. Malá těsná městečka si žádají malá mrštná auta. A to i v případě, že chcete trochu hýřit a pořídit si něco víc, než jen obyčejný malý Fiat. Lybra těmto nárokům vyhovovala dokonale, avšak celoevropské trendy by v další generaci nutně vedly k nárůstu vnějších rozměrů. Ostatně stačí se podívat přes plot k sousední automobilce, jak od dob kompaktní lehounké Alfy Romeo 156 tento vůz narostl až k dnešní Giulii. Touto cestou se Lancia vydat nechtěla.

Přišla proto s Deltou. Automobilem založeným na platformě Fiatu, jako ostatně všechny Delty před ní. Hatchback však pro náročnou klientelu Lancia řádně vyšperkovala. A aby nebyl přechod od kombi Lybra tak tvrdý, rozhodli se konstruktéři výchozí Fiat Bravo natáhnout. Tím vznikl variabilní interiér s opravdu velkorysým prostorem pro nohy cestujících vzadu. Zavazadlový prostor je naopak v základním uspořádání poměrně skromný, ale zdání někdy klame. Dvojité dno ukrývá další prostor a celá zadní lavice je posuvná vpřed. Tato kouzla dokáží ze skromného zavazadelníku vytvořit naopak nadprůměrný.

Vnějším vzhledem Delta rozhodně nepatří mezi obyčejná auta. Už výchozí Bravo bylo hezké a moderní auto, Delta tento design posouvá ještě dál. LED denní světla i zadní uzounké lampy a především koncept ‘plovoucí střechy’, který dnes přebírá nejedna automobilka, z ní dělají skutečně výjimečné auto. I dnes působí moderně. Při bližším pohledu potom zaujmou i hezké detaily, například rozšířené přední blatníky jako odkaz na legendární závodní Deltu.

Uvnitř je to potom Lancia, jak má být. Zatímco sesterská Alfa Romeo Giulietta sází na sportovní šmrnc a strohost, Delta chce svého majitele hýčkat. Kůži od Poltrona Frau najdete nejen na sedadlech, i přístrojová deska je jí obšitá. A potom je tu výbava. Předesílám, že se jedná o automobil nižší střední třídy z roku 2008, přesto tu najdete mnohé. Máme tu navigaci, bluetooth propojení s mobilním telefonem či armádu asistenčních systémů. Delta se sama udržuje v jízdním pruhu nebo třeba samostatně zvládá podélné parkování. Náš redakční kus je potom vybavený i věcmi jako panoramatická střecha, bixenony s natáčením do zatáček, adaptivní podvozek či BÖSE audiosystém se subwooferem v kufru.

Po technické stránce je Delta poměrně konvenční automobil. Narozdíl od sesterské Giulietty stavěné pro jízdní zážitky, je Delta autem spíše pro klidné italské povahy (existuje-li vůbec něco takového). Podvozek vycházející už z Fiatu Stilo, je přesně takový, jaký od Italů čekáte – jednoduchý, ale funkční. Je tu i elektrický posilovač řízení, který se ne všude setkal s pochopením. Pravdou však je, že Delta opravdu není sportovní auto a lehké řízení se k ní vlastně velmi hodí. Redakční kus však režim CITY, známý i z Fiatů, kde umožní otáčet volantem skutečně jen lehkými pohyby malíčku, nemá. Delty s adaptivními tlumiči dostaly namísto něj režim SPORT, který naopak do řízení přidá trochu více odporu a přitvrdí i tlumiče. Ani potom nečekejte nějakou skutečně sportovní jízdu, od toho je tu Alfa Romeo, nicméně pro ovládání je to rozhodně plus, celé auto pocitově příjemně ztuhne.

Do hry vstupují i již zmínění jízdní asistenti. Lancia zde vytvořila komplexní systém pomoci řidiči. Opět předesílám, že Delta je především pohodlný dopravní prostředek a ne sportovní auto, řízení Delty má být více relax a méně dobrodružství. A Delta se snaží jak jen může. Standardně montované ESP tu jde dál, než je běžné. Využívá schopnosti simulovat samosvorný diferenciál, díky čemuž se Delta dobře ovládá i na sněhu, vůz dokonce sám pomáhá s řízením v případě smyku, kdy je schopný samostatně dát ‘kontra’ a srovnat se do jízdní dráhy.

Motorová paleta nabízená pro Deltu třetí generace vychází z nabídky Fiatu, tedy benzínové motory 1.4 T-Jet včetně skvělé jednotky MultiAir a vznětové 1.6 a 2.0 JTDm. Lancia k tomu ještě přidala dvě vrcholné jednotky. Tou první je zážehová 1.8 turbo, známá z Alfy Romeo jako 1750 TBi, druhou potom vznětová 1.9 Twinturbo. Testovaný kus je však vybavený konvenčním dieselem 1.6 JTD Multijet o výkonu 120 koní spřaženým s robotizovanou šestistupňovou převodovkou.

Motor příjemně táhne už z nízkých otáček a ani v těch vyšších není nijak obtěžující. Jistě, není to žádný atlet, ale to se po něm ani nechce. Čtyřválcové jednotky MultiJet navíc již prokázaly svou spolehlivost a odolnost. Spojení s robotizovanou převodovkou potom dává mnohem větší logiku, než by se mohlo na první pohled zdát. K filozofii příjemného cestovního vozu automatická převodovka patří, relativně slabší motor si však nemůže dovolit ztrácet další koníky v útrobách hydrodynamického měniče. Šestistupňový robot řadí plynule a pokud řidič přijme fakt, že se jedná skutečně o manuál ovládaný robotem, potom si není na co stěžovat. Jako bonus potom robotické ovládání výrazně šetří spojku a dvouhmotový setrvačník a tedy i vaši peněženku.

Verdikt

Lancia Delta třetí generace je neoprávněně opomíjené auto. Zkušenosti ze servisů hovoří o odolném stroji, kterému se vyhýbají i dnes už obligátní závady turbodmychadel či filtrů pevných částic. Jistě, i zde jsou nedomyšlená místa, umístění tlačítek vyhřívání sedadel pod ruční brzdu je například naprosto nesmyslným nápadem a rád bych touto cestou pozdravoval autora tohoto řešení. Zdravíčko! Ten stejný člověk patrně stojí i za páčkou ovládání světel. S ovladačem v automatické poloze se sice potkávací světla po setmění sama sepnou, avšak dálková světla zůstávají nepřístupná a je tak potřeba otočit ovladač z polohy AUTO do polohy potkávacích světel – proč proboha? Ale to jsou jen drobnosti. Jako celek je Delta univerzálním dopravním prostředkem, který se příjemně řídí a je radost s ním jezdit. Už v základním provedení dostenete v Detlě bohatou výbavu, vyšperkované kusy potom nabízí opravdu všechno, co si v takovém autě můžete přát.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1598 ccm
Výkon: 88 kW (120 koní) ve 4.000 ot/min
Točivý moment: 300 Nm v 1.500 ot/min
Převodovka: robotizovaná šestistupňová
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,7s
Průměrná spotřeba redakčního vozu: 6 l/100 km

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
18. ledna 2019, 11:54
0

Díky za recenzi, aktuálně hledám nástupce pro ženu za dosluhující Lybru a protože na cestě je i druhé dítě, bude to muset být o něco větší. Výběr bych rád pojmul ve stylu rodinný bizár do 150t, čili fantazii se meze nekladou a pokud by něco echt zaujalo, tak strop by byl 200t. Auto na 5-10t ročně, čili nejspíš benzín. Určitě chci právě zkusit někde projet i Deltu III, ale pověz mi, na fotkách totiž chybí kufr a co jsem viděl na netu tak nic moc. Je reálný se do Delty poskládat 2 dospělí, dvě decka v autosedačkách a do kufru kočárek plus další krámy? Kdyžtak ještě od komentátorů bych si rád nechal rozšířit obzory, po čem koukat. Zatím mám na listu X-type, Saab 9-5, 300C, Citroen C5, AR159, klidně nějaké starší US SUV - tam zatím moc nemám přehled. Díky

reagovat
Fa
Fandatik
18. ledna 2019, 12:37
0

Koukáš po zajímavých autech to určitě ano. Možná až moc široký záběr (od relativně kompaktní Delty po nějaké obří US SUV), ale ok je to jak píšeš bizár.
Sice jsi nezmínil co máš ty za auto, ale buď nechápu zmínku auta pro ženu (předpokládám, že to má být minimálně druhé auto do rodiny) a vzhledem k tvému výběru a tam už to moc smyslu nedává. Očekával bych, že dva dospělý, autosedačky pro dvě děti, kočárek a další krámy by jeli primárním rodinným vozem nikoliv doplňkovým.

Fa
Fandatik
18. ledna 2019, 12:53
0

Jedna foto z českého webu, druhá italský.
A k velikosti zavazadelníku:
https://www.ridc.org.uk/2151

Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 12:58
0

K tvému dotazu do všech aut od nižší střední nahoru se poskládáte. Ono s druhým paznechtem toho nevozíš 2x tolik. Kočár je největší žrout místa. Druhá věc malý děcka sedí v sedačce tedy pod nohama mají hromadu místa .

Honza Hamster Křeček
18. ledna 2019, 13:06
0

Foto kufru je ošemetná věc, protože se jeho velikost skutečně podstatně mění podle polohy zadní lavice (a u mě ještě podle polohovatelné podlahy). A s kočárkem zatím zkušenosti nemám. Chtělo by to zkusit. Čyři dospělé i se zavazadly na víkend to pobere bez potíží.

liška
18. ledna 2019, 13:31
0

Fandatik: Já mám na ježděnní do práce Lancii Thesis, cca 20tkm ročně, se kterou jsem i teď občas jezdili.
Nicméně dvě děcka a kočár už do ní nedáme, při přesunech v ní platili přísný pravidla (zákaz jídla a tak)
a prodávat se mi ji zatím nechce, páč bych při současných cenách nejspíš dost tratil. Proto pro ženu +
na víkendové výlety a tak.
Habakukk: To si úplně nemyslím s tou nižší střední, ono třeba v Lybře ten kočár fakt sežral celej kufr,
že ho pak šlo maximálně obskládat drobnostma, občas i korbička byla na zadních sedadlech, takže třeba
na hory jsme měli od našich V70 a tam i při kočárku zbývalo stále místa dost.

Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 14:10
0

Pokud máš problém s kombíkovou Lybrou tak hledej auto úplně jiné koncepce a velikosti. Nebo na bazaru kup kočárek který je skladný jsou v tom sakra rozdíly. Manželka si vystačí na běžné popojíždění s dětma s 500L a to je postaveny na puntu. Delta má ve své třídě normální kufr nelze ji zaměňovat s kombíky.

beastar
18. ledna 2019, 14:22
0

Liška z toho co tam máš. Tak bych šel do 300c touring klidně v6 a čtyřkolka. Bizár solidní. Na 10k ročně pohoda. Je to obr. Dodnes přes 5m myslim zajímavý. Kočárek np. Prostoru všude dost. Vůbec bych nebral malý hatchbacky atp. Xtype estate je nevzhlednej a sedan je malej co do kufru. 159 je super ale je to takový sportovně střižený jak každá Alfa. Tzn kufr u kombi by možná odolal požadavkům. C5 dobrej nápad II. Jen 300c je z těch dvou víc originál. Ty c5 občas potkáš.

Fa
Fandatik
18. ledna 2019, 15:01
0

Díky za dovysvětlení. Tu 300c bych chápal s tím Hemi ostatní mi k tomu tak nějak nepasujou.
AR 159 v benzinu jedině TBi. Jedničková Insignia je možná zbytečně moc přehlížená. Na moji oblíbenou W204 nedá budget. Ale i w203 by mohlo být řešení.

liška
18. ledna 2019, 18:42
0

On s tim 300c je akorat problemze kdyz jsem naposledy oteviral inzerci tam v kombi bylo vsechno 3.0crd. Sou to sice myslim mb motory a zrejme relativne drzaci ale naftu nee. Stejna story je to i u x-typu. Co se tyce insignie, tez byla doma, meli rodice a sla vymenou za tu zminovanou V70 pac jednak kufr a druhak kupovano s realnym najezdem asi 60tkm (2.0 cdti 160koni) a do cca 90tkm stacil pozlobit egr ventil (odtah), praskla hadice k turbu (nouzak) a tesne po prodeji sla do kytek dvouhmota...

nixx
18. ledna 2019, 12:45
-7

To se Italové snaží konkurovat Multiple? :-D Normálně nemůžu na první pohled říct co je ošklivější ...

reagovat
PepaSFI
19. ledna 2019, 09:43
1

no jo no, každému co jeho jest. Když přišel Golf IV, všichni před tím padali na záda a dělali si na vocasu uzel. Já na to koukal, můj ty světe kulatej co to je? Trošku hranatý, ale ne moc, trošku kulatý ale ne moc, hlavně to nepřehnat aby to bylo takový to německy seryjózní. Kulatej vobdélník. Vypadá to nijak, tak tomu budem říkat nadčasový německý design. Což sice tak nějak znamená že se to vlastně nikomu nějak moc nelíbí a líbit nebude, ale zní to chytře a nikdo si netroufne říct že je to blbost.

Inženýr
19. ledna 2019, 13:08
0

nixx: Multipla je italské auto.

nixx
21. ledna 2019, 08:08
1

Inženýr: Já vím, náš italský šéf v práci nám vyprávěl srdceryvný příběh o tom, že to je vrchol italského inženýrství :-) ...

beastar
18. ledna 2019, 13:55
0

Mě se to líbí. Byla to sice labutí píseň z mnoha důvodů ale to už nikdo nezvrátí. Má to pěkně vyvedený detaily. Jezdí jich 5 a půl doslova. Už to je velikostně použitelný. Jen teda těch 120 poníků mě v tom docela děsí. Jestli to jezdí jako 1.6 tdi od VW tak potěš koště. Myslim čistě dynamiku.

reagovat
Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 14:20
0

Vzhledem k tom, že ta 1,6mJet má 300Nm tak jezdí blíže 2.0 TDI který má 320Nm.
Tady je sice 2. generace stejného motoru, ale rozdíl je jen v nižší spotřebě.
http://www.auto.cz/test-fiat-tipo-1-6-multijet-vs-kia-ceed-1-6-crdi-uspesny-italsky-navrat-103735

Honza Hamster Křeček
18. ledna 2019, 14:22
0

Je to základní motorizace, líný to není, ale dravec samozřejmě taky ne. V nabídce bylo i 190 koní na naftu nebo 200 na benzín, ideál na tohle auto je podle mě 170hp MultiAir, ale ani to malý JTDm není vyloženě zlý...

beastar
18. ledna 2019, 14:27
0

Kamarádka shání auto. Levný a zvláštní aby to lidi moc neznali. Doteď měla Xedose v6. Asi 10 let skoro:)) Tohle by mohl bejt jeden z kandidátů. Ale koukám že asi 200k benzín...

Habakuk jo to chápu Nm. nejsou všechno. Myslel sem spíš projev a ochotu zrychlovat. Ale jo nebude to asi úplně zlý teď sem koukal na nějaký grafy. A klasika no jedeme odspodu na spotřebu což je i logický.

Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 14:42
0

No jede to jako velmi slušná ,1,6 hele pokud bych do toho vybíral motor tak asi 2,0mJet co se dával do 159. Nevím jakou má pověst ta 1750Tbi v benzínu. Větší problém než motory vidím tedy podvozek který si moc nedokážu představit se silnějším motorem. Pokud nějakou káru která není na každým kroku tak asi AR Giulietta s 1,4tjet 125kW.

beastar
18. ledna 2019, 14:55
0

Nj 159 byla moje první nabídka od boku. Alfu ne. Ty se serou:)) To neni z mojí hlavy takže to nechme stranou. Je to podobný téma jak nahoře liška. Jen to nemusí bejt vůbec velký atd. A miata je prej zas moc malá.

Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 15:04
2

No když měl japonca a má strach o kvalitu tak Mazda 3 s dvoulitrem by byla také zajímavá volba.

krab
18. ledna 2019, 15:06
0

Já bych taky tipnul Giuliettu. Tehdy když vyšla jako novinka tak se mi děsně líbila. Doteď jsem se pořád v žádný nesvezl.
Problém je, že v momentě, kdy vyrobili Giulii ve které už jsem se svezl, zájem o Giuliettu silně ochladl...

Ale pro tu Beastarovu kamarádku asi fakt Giulietta 170cv Veloce nebo zkrátka takový ta jedna z těch vyšperkovanějších verzí těsně pod QV. Taky koukám, že prakticky už za 200 tisíc se dá docela v Giuliettách vybírat.

Hamsterova Lancia je takový jednorožec, fakt jich jezdí 5 a půl. Ta výbava jeho auta je hodně dobrá. Nečekal jsem třeba kůží obšitou palubku. Lancia tyhle věci dělávala... Třeba ty mozky v FCA zase někdy napadne uvést na trh luxusní verzi nějakýho auta toho koncernu se značkou Lancia. Jenže jakýho? Jako 2019 Chrysler 300 by se zase mohl prodávat jako Thema i s vlajkovou lodí Thema 8.32 ( což by byla verze 300C s 5.7 Hemi) , tohle všechno by měli hotové, jen doladit faceliftíček alá Lancia, zajistit prvotřídní a exkluzivní materíály do interiérů a homologovat si to i pro EU ( ... asi ten problém)

A ještě by mohla vzniknout luxusní verze nového Jeepu Cherokee jako Lancia ( já bych jí nazval Vesuvio) , protože to by byl prodejní výbuch přímo trhák, jako kdysi dávno ta sopka...

Tohle je asi kravina, ale stejně jsem zvědavej jestli Lancii někdy FCA vzkřísí...

Ha
Habakukk
18. ledna 2019, 15:26
0

Borci tak nevím s tím, že jich jezdí 5 a půl. Když pominu to, že máme dvě v práci tak ve městě co bydlí jezdí další dvě z různých firem tedy v mem okolí se pohybují minimálně 4 různé kusy. AR Giuliettu potkávám jen jednu. Tak nevím co je větší exotika.

beastar
18. ledna 2019, 16:28
0

Hale nekecám když napíšu, že v Praze prakticky nepotkam ani Delty ani Giulietty. A že jezdím denně. Obě auta splňují že běžnej řidič je nezná. Kámoška neni niktrak zapálená pro Japkonsko. Jen si na to zvykla. Já ještě myslel třeba nějaký usa ...

Jinak jestli vzpruží Lancii nevim. Jen teda klidně bych si od nich koupil velkej sedan. Kdyby byl aspoň v kvalitě Giulie ale větší. Něco mezi Giulii a Qp:))

Skipper
18. ledna 2019, 17:12
2

Kdyby kamarádka chtěla, tak kamarád prodává jeden z nejhezčích X-Typů v ČR.

Honza Hamster Křeček
18. ledna 2019, 17:34
0

Ja teda Delt moc nepotkavam. Trochu jina situace je ve Vysokem Myte, kde ta auta mivali v Karose jako sluzebaky, tam jich jeden cas jezdilo opravdu dost (protoze Iveco, tj. Fiat).

Fa
Fandatik
18. ledna 2019, 20:17
0

Když pominu jaký má FCA problém s Maserati, tak oživovat Lancii asi není na pořadu dne. A když už by byla verze 8.32 tak proč tam rvát nějaký Hemi a znovu nepoužít jako dárce Ferrari? Nějakou V8 klidně s výkonem pod V6 v Júlii QV. Případně, že by z Lancie udělali brand pouze pro elektromobily nebo podobné eco šetrné vozy.
Do celkových flotilových emisí by se to FCA počítalo. Začít by mohli elektro verzí stále prodávané ypsilonky. Kde by to pro městský povoz mohlo dávat smysl.
Jinak Delty skoro vůbec, ale Giuliety občas jo. Ono to tak nějak více vnímáš z jiné AR.

Bavoraczech
21. ledna 2019, 06:54
0

Deltu v téhle specifikaci jsem řídil a měl jsem z ní pocit, že se jedná pouze o lépe vybavenou verzi Grande Punta v hezčím kabátu. Co se mi hodně nelíbilo byla ta robotizovaná převodovka. Řazení nebylo moc plynulé, přišlo a někdy bylo až nepříjemné, ale to jsem vlastně čekal. K charakteru Delty by se víc hodil hydroměnič.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem