O zelené Alfě Romeo 146 jste si již mohli přečíst, když přijela domů. Minulý článek byl věnován bližšímu popisu této okruhové střely a nastínil, co se s Alfou chystám provést. Nyní nabízím pohled do zákulisí skromného pokusu dojet na Trackday, pěkně se povozit a nakonec dojet v pořádku domů. Inu, něco se povedlo, něco ne.
V sobotu před dnem D, nebo spíše T, jsem doplnil olej, koupil pracovní rukavice a šel brzo spát, abych byl náležitě připraven na celý den ve společnosti vás, našich věrných čtenářů a okruhových jezdců. Předpověď nevypadala špatně, navzdory pokročilé části července nás neměly stihnout teploty přes 30 stupňů a to skýtalo jistou naději, že Alfa v okruhovém nasazení nebude vařit, alespoň ne v průběhu prvních několika kol.
Cesta na trackday proběhla nakonec úplně v pořádku, doprovázen svou ženou v našem městském Yarisu, Goldiesem v jeho fantastické MR2 a všudypřítomným kvílením linoucím se z motorového prostoru statečné Alfy jsem dorazil v dobré náladě, připraven všem pochybovačům (a sobě zejména) dokázat, že je Alfa dobrým okruhovým speciálem. Hned po příjezdu jsem si střihnul pár koleček, která odhalila největší slabinu (alespoň do té doby) italského pekáče, totiž zimní obutí. To zcela dle očekávání neposkytovalo dostatek adheze a na výjezdech ze zatáček tak Alfa nádherně pálila vnitřní pneumatiku. Na stranu druhou, na nájezdu bylo možno alfici vrhnout mírně bokem, což se sice ne vždy úplně dařilo, ale sklony byly, což hodnotím pozitivně. Velmi dobře však v Mýtě, plném utažených a pomalých zatáček, fungovalo řízení. Nemám okruh najetý takřka vůbec, rychlé řízení přesto poskytovalo onu pomocnou berličku v téměř neznámém prostředí. Po pár spokojených kolech, v nichž vše fungovalo na jedničku a dokonce jsem měl tu čest povozit našeho slovutného šéfredaktora, který se znuděn závratným tempem pokusil usnout, byl čas věnovat se organizačním záležitostem, ale PlechCup se blížil a já byl stejně nadšený jako nervózní.
Klasický report o průběhu akce vás ještě čeká, já jen zmíním, že účast byla velmi pestrá a byly k vidění opravdu pěkné stroje voděné zručnými piloty, radost pohledět. Srdce všech a celou show si ukradla jedna splašená Mazda RX7 FD, která však nevydávala typické wankelovské zvuky, nýbrž osmiválcové hromobití, a její ukrutná rychlost učarovala všem.
Jak se dopolední část ježdění chýlila ke konci a my se všemi silami snažili zorganizovat závodníky PlechCupu, moje nervozita stoupala. Přeci jen, byla to moje první show, o svých řidičských schopnostech mám mínění velmi nízké a dosavadní konkurence v PlechCupu byla velmi vysoké úrovně. Trochu jsem se zaradoval, když se objevil Saab 9-3, s myšlenkou, že bych nemusel být poslední. Jak šeredně jsem se mýlil…
Start ve třetí rundě spolu s dobře známým Citroënem ZX a už prakticky legendární 306 mi umožnil sledovat výkony ostatních a nervozita stále stoupala. Nebudu to natahovat, start do prvního kola proběhl relativně slušně, jel jsem opatrně tak, abych hlavně nic nepokazil a neprodal všechno hned v prvních zatáčkách. Je tu cílová rovinka a já vím, že druhé kolo bych mohl a měl být rychlejší. Při sjezdu z nejvyšší části okruhu jsem už z dálky viděl fotografa Davida, doufal jsem tedy aspoň v pěkné fotky. Ovšem v levotočivém vracáku to přišlo.
Akcelerace, a BUCH! BUCH BUCH BUCH BUCH!
Něco je špatně, konec, vzdávám! Následující fotka – pořízená půl vteřinu před předchozí, pozn. fotografa Davida – dobře vystihuje znepokojený výraz mého obličeje v okamžiku poruchy.
Poněkud neuváženě jsem se tedy vydal zpět do boxů, k náramnému pobavení všech přihlížejících, jejichž smích byl slyšet dokonce i přes lomození se zdrojem někde u přední nápravy.
Bylo to jasné, mám pouze jedno měřené kolo a Alfa je rozbitá. Následující fotografie zobrazuje Alfu již s poruchou s rozsvíceným výstražným znamením.
Následovalo asi šedesát tisíc otázek na to, co se děje, co je špatně, co je s Alfou a podobně. S trpělivostí sobě vlastní na všechny odpovídám. Mezitím se snažíme s redakčním kolegou alfistou Hamsterem přijít problému na kloub. A to doslova, jednalo se opravdu o kloub. Podezřívaná poloosa nebyla sice úplně urvaná, auto bylo schopno pohybu, ale obrovská vůle v uložení poloosy vypovídala cosi o velké námaze a při bližším ohledání a pokusu o nápravu byly dokonce zjištěny stopy poměrně neumělé opravy. Co naplat, trackday pro mě skončil, zbývalo jen doufat, že to Alfa dotáhne po vlastní ose domů. Kolo vypadalo, že neupadne, takže v nejhorším případě by zůstala imobilní.
A tak jsem se po skončení, notně unaven a do ruda spálen od slunce, vydal zpět k Brnu. Opět doprovázen ženou s Yarisem a Františkem ve Fabii (sic!), připadal jsem si jako pilot nemocného Liberatoru doprovázeného Mustangy nebo Spitfiry v zoufalé snaze dostat se alespoň z nepřátelské linie. Akcelerace byly omezeny na minimum, ale protože se problém projevoval hlavně v levých zatáčkách, nakonec nešlo o cestování nijak pomalé. Přišly chvíle, kdy poloosa opravdu bolestivě zasténala, a opravdu jsem několikrát myslel, že je konec, ale Alfa nakonec dojela domů. Stojí před domem, a já přemýšlím, co s ní.
Nechcete někdo Alfu 146 na náhradní díly?
Určitě se ptáte, jak to dopadlo s mým měřeným časem v PlechCupu. Pak vězte, že jsem skončil úplně poslední, a to zcela suverénně. Onen Saab? Tak ten mi nadělil celých 6 sekund. Šlo to ještě pomaleji? Snad už jen na jízdním kole.
Moje závěrečná rada zní: Chcete-li jezdit na trackdaye a zejména na náš PlechCup, vykašlete se na Alfy a kupujte Saaby 9-3. Jakmile se tohle dostane na veřejnost, nebudou!
19. července 2017, 07:50
0
Mateji, teplejkloub vymenis! V nejhorsim i poloosu :-) alfa si zaslouzi zit!
19. července 2017, 08:32
0
Jenom to ne! Rychle bych se toho zbavil, dokud je ta hromada srotu "slavna."
19. července 2017, 12:22
0
Rika nekdo, kdo ma ve znaku Dacii :-D. Tak je to stary peklo a pri neodborny udrzbe se tohle deje u kazdyho auta. Alfa v TSku bezne na poloosy netrpi. To kdyz uz, tak trochu 2.4 JTD
19. července 2017, 08:30
8
Coroner Sportivo :-D
19. července 2017, 08:45
0
No těch nápisů se na ni v průběhu dne objevilo velmi mnoho a málokteré byly lichotivé :D
19. července 2017, 17:06
0
A že jich tam bylo. Ještě že nás Matěji má, vždycky ho totiž podržíme.
19. července 2017, 09:09
0
Coroner Sportivo je fakt super ! :)
Jak říká Goldies, já bych jí taky opravil. Jestli není totál rezatá, nebo s ošklivým lakem, což právě na fotkách nevypadá, tak ta vzácná "verde arctic" nebo jak se jmenuje si život zaslouží ....
19. července 2017, 11:21
0
Hned ráno se tam objevilo ,,za přepis, na odpis" :-D
19. července 2017, 12:05
0
A považte, to tam napsal kolega alfista. Hyena
19. července 2017, 12:38
0
Ach jo...
Ja vim ze je to sranda a nadsazka, ale sterotypizaci to leda pomuze, nezli naopak. Aneb jak koupit vrak a pak se divit, ze se na TrackDayi rozpadne... Vzdyt je to prece Alfa :).
19. července 2017, 13:04
0
No já jsem to psal v tomto I minulém článku... Je to popelnice, navíc problém s poloosou jsem také nazval pravým jménem a neomlouval to původem a značkou. Na stereotypy teda dost kašlu, tahle nadsázka a ironie byla reakci na to, co mi říkali všichni okolo atd atd.
Já osobně mám alfy rád a nepřestanu jen proto, že konkrétní kousek je zanedbaná mrdka vhodná leda na díly (ačkoli někteří chroničtí zachránci by ji samozřejmě stůj co stůj drželi na živu, jen ne za vlastní peníze).
Díky za komentář a doufám že ses aspoň trochu pobavil.
19. července 2017, 13:58
0
Jen doplním pro ty, kdo by snad ještě neznali našeho bručouna a redakční generátor negativních vibrací Matěje - na 17 let staré Alfě Romeo při ostré jízdě na okruhu selhala poloosa, jinak vozu nic není. :-)
19. července 2017, 14:03
0
+ par malych drobnosti
19. července 2017, 14:16
0
V hodnote ceny auta. :D
19. července 2017, 14:25
0
Otázkou je, zda sešrotováním Alfy dojde ke zlepšení Matějova duševního rozpoložení. Zda by nebylo lepší sešrotovat Matěje... ;-)
19. července 2017, 14:27
0
No jisteee. Jakmile se (sama) opravi poloosa, tak je to ve stavu "auto bez investic, sednout a jezdit" :-D
19. července 2017, 16:03
1
Právě proto si myslím, že je v zájmu zvýšení kvality nabídky na trhu ojetin, aby tento značně unavený kousek našel útočiště buď v drtiči kovů, nebo byl rozebrán na díly. Cyklus recyklace kovových surovin se prostě musí roztáčet.
Nevím, jakou přesně bychom měli hledat souvislost mezi mým duševním stavem a starou lacinou (a nyní malinko chromou) Alfou Romeo, ale shrnul bych to stručně tak, že někteří mí redakční kolegové žijí v utkvělých představách, že snad tuší, nebo dokonce i vědí, co je pro mě konkrétně nejlepší :) A tak my si tu žijeme.
19. července 2017, 18:40
0
Matěji, recyklovat můžeš Fávo nebo Feldu nebo nějaké to Hjondéé, ale Alfu, ne! Ta by se měla zachránit. Ne vždycky to teda jde, to uznávám. Ale jestli jí nic jinýho plus mínus není, kup novou poloosu nebo repasovanou, a dojezdi s ní sezonu. Navíc je ještě jeden track day! A na ten to chce tajně makat. Zavřít se s Alfou do dílny a vyjet v září s ultimativním závoďákem jako ve staréTop Gear challenge :) Dáš tam semislicky na lehkých kolech jako má Goldies, nějaký EBC destičky, racing podvozek a KN filtr, novou Selenii a závodní sedadlo. Interiér pryč , FIA rám , závodní svody a výfuk a dozadu pěkně větší křidýlko a správný "Cuore Sportivo" polepy ...
A to by v tom byl čert abys byl zase v plechcupu poslední :)
19. července 2017, 18:56
0
a to se ještě v rámci plechcupu může? já myslel že strop pro auto je 15t včetně investic aby jezdilo. i když nějakej ten tuning se asi těžko odhaluje, na druhou stranu, kdo by na takový sranda akci podváděl...
19. července 2017, 20:19
0
Kdo by na takový sranda akci podváděl... tuhle otázku jsem si kladl taky a upřímně řečeno budeme muset od příští sezóny trochu přitvrdit s pravidly. Tento rok už to udělat nemůžeme, neboť změna pravidel v průběhu soutěže neni fér
19. července 2017, 21:07
1
Matěji a Liško, to byla sranda z mojí strany. Ono důkladně opravit takovou starou Alfu znamená nakoupit díly třeba v pětinásobku její aktuální hodnoty. Ale jestli za to aspoň trošku stojí, tak by bylo fajn aby dál žila :)
Pravidla pro plechcup by stačilo udělat tak jak to mají někde ve Finsku v hobby rallyecrossu. Tam platí to, že za fixní cenu ( třeba těch 15) musí jiný závodník jinému závodníkovi auto prodat, pokud o něj projeví zájem. Tím se zamezí, že budou lidi fixlovat a upravovat si je víc a dráž než ostatní. Otázka je potom ještě jestli 15 je OK strop ceny... jestli to nenavýšit na 25. To je taková cena za kterou už se dá leccos koupit a svézt se. Já na to taky čuměl a právě třeba Alfa jako má tady Mr. Coroner Sportivo se prostě do 15ti v nerozpadlým stavu moc koupit nedá. Respektive, třeba mě pobavil inzerát na rovnou 2x 145tky, každá vynikající v něčem jiném, prý dohromady by z nich bylo super auto... ale taky celá zima práce na tom...
19. července 2017, 22:24
0
Gumy beru jako spotrebni material. Nove normalni gumy vydrzi jeden den (Zdravime do Sosnove). Nankangy NS2R vozim druhou sezonu a stale OK. Dobre. mam vpredu nastavene odklony 2st, auto pouzivam jako daily a stejne jsou gumy sjete nejvice na vnejsi hrane.
Sportovni sedacka a pasy bych rekl, ze spada do kategorie bezpecnost.
V ramci oprav mam na aute vyskove stavitelnej podvozek JOM. Nez zacnete nadavat, tak na aute byl podvozek Eibach -80mm se kterym auto v zatackach drelo prahy, takze vymena byla nutna. Seriove pruziny a tlumice byli za asi 5000kc. Jom z vyprodeje za 3500kc.
Pak uz jsem si jen koupil libiva kola z Jaguaru misto plechacu a varil diry, protoze to je moje daily.
No jinak daji se sehnat zajimave veci. Ted mam v garazi Mitsubishi FTO. Dostal jsem nabidku, za 8k bez 18" kol a nerez vyfuku. 15k komplet. Auto je pojizdne. Jen ted davam do kupy nedostatky po anglickem tunerovi a dusledky odstaveni auta na 5 let.
20. července 2017, 08:48
0
krabe, neber to nijak špatně. já se jen zeptal čistě ze zvědavosti, páč uvažuju, že bych se příště taky s nějakým vrakem zůčastnil. ale když koukám na video tady v komentářích, tak nějak nemůžu najít auto, co vypadá že opravdu stálo jen 15 a někdo ho zachránil před magnetem aby se s ním trošku vyblbnul a pak ho teprve poslal na sešrotování.
20. července 2017, 08:59
-1
ze by se ozyvala potrefena husa?
20. července 2017, 09:29
0
Liško, to já to vidim podobně. Já byl na tom první track day , taky jsem to okukoval. Přesně jak říkáš. Myslel jsem , koupím nějakou ještě schopnou Feldu 1.6 a huráá závody.... Startovní pole plechcupu mělo různorodé stroje. Matějova Alfice určitě není švindl, 146 se do 15ti tis sehnat dá, ale jak vidíš daleko nedojela.... Jako pár aut ve startovním poli bylo trochu bych taky řekl lehce přes 15tis. Nebo min. mi to přišlo, že tak levně nejdou sehnat. Myslím třeba zrovna jedna Impreza, vcelku dobře vypadající...
20. července 2017, 12:48
0
Tak musis mit stesti, rek bych ze dvoulitrovou 306 taky moc nesezenes za 15, ale ta nase byla dokonce jako inzerat na autickari a snad dokonce i za 13 nebo 12. A prekvapive se tam ani nic nesere, vzhledem k tomu ze sem s tim byl asi vic nez 10x na trackdayi a 4x na amaterrally.
19. července 2017, 15:50
0
To FDčko stává občas v Dejvicích, už jsem ho tam několikrát poslintal... na stejnym místě taktéž občas stává pěkná sériová M3 E46 - možná je to stejnýho majitele?
19. července 2017, 16:13
0
Fd ted obcas stava kousek od dejvic, ja to od nej koupil a on to vymenil za m3:)
20. července 2017, 14:13
0
Tak to je zajímavý vysvětlení, díky :D
21. července 2017, 16:18
0
@Rien Nenapsal by si nějakej blog o tý RX-7? Teď jsem viděl video a je to teda fakt úžasný. :D
21. července 2017, 17:58
0
Dik, ale nejsem moc psaci typ, takze asi ne:D ale kdybych nahodou nekdy mel kreativni chvilku, tak treba neco hroznyho napisu:D
09. září 2017, 16:15
0
Myslím, že někdy na podzim jsem FD viděl na Kladně u nádraží.
19. července 2017, 17:37
0
Očekával jsem, že než zkolabuje, tak že všem ukáže jak má vypadat dobrý čas. :-) A rozhodně bych ji opravil. Zaslouží si to, vždyť je to Alfa. :-)