načítám data...

5 věcí, které se mi líbí na novém BMW řady 5

22. listopadu 2023, 09:05 35 komentářů Viola Procházková Novinky

Kdybych měla zvolit nejtypičtější „bavorák“ z nabídky, bez váhání jmenuju pětku v provedení sedan. Jak této pověsti dostojí nová generace, představená v letošním roce?

zobrazit celou galeriiFoto: BMW

Jednapadesát let, osm generací. Historie jednoho z nejslavnějších a taky nejoblíbenějších sedanů je vskutku impozantní, v tomto roce pokořil hranici 10 milionů vyrobených kusů. 

Nedávno jsem měla možnost se s novou pětkou krátce seznámit a na chvilku sednout do klasické dieselové i úplně nové elektrické verze (dokonce ve dvou provedeních). Pro pořádek radši hned napíšu, že dlouhodobě patřím k fandům značky a mnichovská auta mi většinou skvěle sednou ergonomií, jízdou i uživatelskou zkušeností. Zas tak moc mě proto nepřekvapilo, že první dojmy byly parádní. Níže dávám k lepšímu alespoň pět z nich. 

1. Každý si vybere to svoje

Mezi aktuálními pětkami najdete auta, která jako by ani nepatřila ke stejnému druhu. Během krátkých předváděcích jízd jsem si mohla vyzkoušet naftový základ (hovořím samozřejmě o motorizaci, nikoli o výbavě) 520d, elektrický základ i5 eDrive40 a vrcholné i5 M60, a přestože mají auta mnoho společného, jejich charakter je diametrálně odlišný. První je přesně tím zlatým standardem, který pětka od počátku představuje – křižníkem na dlouhé a klidné, i když rychlé přesuny, kultivovaným, tichým a komfortním. Druhé nadchne všechny, kteří již přišli na chuť elektromobilitě, přesto chtějí víceméně normální prémiové auto s top výbavou. A třetí, to je prostě pozemní stíhačka, která vám vyrazí dech nejen působivou dynamikou. Výkon dvou motorů, jednoho na každé nápravě, v součtu činí 601 koní, točivý moment může krátkodobě vyletět až na 820 Newtonmetrů.

Tím ovšem nabídka rozhodně nekončí. Nadále v ní zůstává klasický benzín v podobě čtyřválcového 520i, na jaře se přidá naftový šestiválec spolu se dvěma plug-in hybridy 530e a 550e (s elektrickým dojezdem od 79 do 101 kilometrů dle wltp), na podzim příštího roku se pak můžeme těšit i na M5 s osmiválcem zapojeným do plug-in hybridního ústrojí, známého z bestiálního XM . Pětka má zkrátka řešení pro jakýkoliv způsob využití a jakýkoliv životní styl. 

2. Je obrovské a krásné aneb „5 is the new 7“

Auta se stále zvětšují a ta prémiová ještě víc. Na délku nová pětka vyrostla skoro o 10 centimetrů a přesáhla tak pětimetrovou hranici. Nemůžu říct, že by se to jakkoliv podepsalo na jejím jízdním projevu, že by snad byla v zatáčkách těžkopádnější nebo by dělala dojem odosobněného křižníku. Když jsem se posadila do nejvyšší verze i5 M60, vytanulo mi na mysli něco velmi podobného jako při nedávném testování Range Roveru Sport. Že totiž vrcholná sedmička (respektive plnotučný Range Rover) v posledních letech svou opulencí opustila svět běžných smrtelníků a její místo auta luxusního, ale stále „lidského“, zaujala pětka (respektive Range Rover Sport). 

Jistě, přijedete-li na jednání v řadě 5, nemůžete k okolí vysílat zprávu, že jste si pořídili to nejdražší, co automobilka nabízí, ale to je tak všechno. Po stránce prostoru, komfortu a výbavy tu totiž nic nechybí. Navíc k tomu dostanete i starý dobrý bavorácký design, žádnou manýru, na kterou si budete muset zvykat. Nově sice můžete jezdit s podsvícenými ledvinkami, pořád jsou ale orientované hezky naplacato a dávají autu elegantní vzezření, zcela nekontroverzní a přitom velmi moderní. Pětka zkrátka zůstala krásným sedanem, z nějž netryská žádný jiný statement než prostý vkus.

3. Rychlostní šikanu vypne jedním stiskem tlačítka

Vím, není to výkřik techniky, designová vychytávka ani asistent zachraňující životy. Ale je to pozornost konstruktérů, kterou prostě musím ocenit. Upozorňováním na překročení rychlostního limitu musí být nově vybaveno každé nové auto a už jsme si vyzkoušeli (zdravíme do Hyundai), že tato fíčura dokáže otravovat život víc, než by člověk čekal. O to víc, když pro její deaktivaci musíte podstoupit dlouhou klikací cestu do hlubin palubního systému – a to pokaždé, když auto nastartujete. V nové pětce ji umlčíte podržením tlačítka na volantu – hotovo a jede se. Dík, tohle fakt potěší.

4. Můžete si v něm hrát – a společně!

Integrace videoher do palubního systému má přirozeně pomoci ukrátit čas hlavně během nabíjení, hodí se však i v dalších situacích, kdy na něco čekáte a nemůžete nebo nechcete vylézat z auta. Jednoduché hry, kterými BMW vybavilo novou pětku, nevyžadují gamerského ducha ani dlouholeté zkušenosti, zahraje si i babička, která umí ovládat telefon. Prostě spustíte aplikaci AirConsole, naskenujete QR kód a pak používáte svůj mobil jako ovladač, přičemž můžete hrát spolu, lépe řečeno proti sobě. Zatímco obrázek rodiny, jejíž členové sedí v kabině přilepení ke svým vlastním aktivitám na mobilu, ve mně vzbuzuje mírnou nelibost (rodiče školních dětí pochopí), společné hraní je přece jen jiná písnička.

K dispozici je asi patnáct možností, zahrnujících závodní, kvízové, logické a hudební hry, stejně jako simulátory a strategie. Když si vyberete tu pravou, můžete se chlácholit vědomím, že se vaše ratolesti během paření třeba i trochu přivzdělají. 

5. Je pohodlné a řidičské zároveň

Komfort a sportovní charakter – tak zní zaklínadlo provázející BMW řady 5 už od dob jejího vzniku. Podrobné hodnocení si nechme na velký týdenní test, zatím se však zdá, že pětka o žádný z dvou základních stavebních kamenů nepřišla. Dlouhý rozvor, ještě větší rozchod kol na obou nápravách a rozložení hmotnosti 50:50, to jsou jen některé z charakteristik, které z ní činí skvěle vyvážené auto. Dál už se parametry liší s ohledem na konkrétní model, neboť něco jiného si žádá lehkonohý benzín a něco jiného vůz zatížený bateriemi.

Všechny varianty si můžete nechat osadit M sportovním podvozkem, adaptivním podvozkem Professional nebo adaptivním M podvozkem Professional s aktivními stabilizátory, které regulují boční náklon v zatáčkách. V závislosti na motorizaci můžete mít také vzduchové odpružení nebo řízení zadní nápravy. I pekelně rychlá M60 tak dokáže být pohodlným obláčkem, což je přesně ta vlastnost, kterou máme u rychlých pětek tak rádi. 

Pro úplnost přikládám základní ceny jednotlivých verzí. I ty jsou totiž velmi zajímavé.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
22. listopadu 2023, 10:11
4

Třeba to bude na živo lepší, ale proč je sakra tak ošklivé?

reagovat
af
afro-r1
22. listopadu 2023, 10:49
6

Dalsich 10cm na delku, ktere nikdo nepostradal...
Byval takovy zabehly standard na dvojgaraz 6x6m. Ted je asi na case stavet rovnou 7x7m...

reagovat
Opelfahrt
22. listopadu 2023, 23:14
0

Tak pokud tam má být ještě ponk, police, skříňky, tak určitě těch 7 metrů.
Jinak loni jsme kupovali řadovou garáž novostavbu a oni to pořád dělají na zhruba 550 cm, což teda sousedi s A6 Allroad nebo s Chargerem nemají moc rezervu.

af
afro-r1
23. listopadu 2023, 08:19
0

Ponk mam v oddelene dilne, ale nejakych 30cm mezeru za autem a 90 cm pred autem na otevreni dveri beru jako minimum.

Vapno92
22. listopadu 2023, 11:33
-1

Vypadá to ako Octavia 4...

reagovat
HeavySmoker
22. listopadu 2023, 12:00
4

Vlastním G30tku a som rád že BMW pripravilo model ktorý rieši všetky moje aktuálne problémy. Otravovalo ma ergonomické ovládanie, zbytočne jednoduché manévrovanie v podzemkách a hlavne elegantný design. Výborná práca, konečne viem ako sa kedysi cítili ľudia s E39tkou v roku 2003. Najviac ma mrzí že sa to bude predávať ako teplé rožky, lebo ľuďom to tak vyhovuje.

reagovat
esmo
22. listopadu 2023, 13:22
-1

Koupit co nejmladší G30 a jezdit s ní dokud to jde, nic jiného nezbývá ... :-)

briza
22. listopadu 2023, 13:50
3

Dovolil bych si přidat svých 5 věcí, které se mi líbí na novém BMW 5
.
Děkuji za pozornost.

reagovat
Be
Beran
22. listopadu 2023, 16:57
1

Libi se mi kultivace automobilove kultury pozitivne ladenym clankem.

reagovat
Sa
Sato
22. listopadu 2023, 17:33
1

Nie je to nejako lacne na dnesnu dobu?

reagovat
PanHAJZL
22. listopadu 2023, 20:20
3

ten profil kastle je divnej..hnusnej, k interieru ala asus games series se už vůbec nevyjadřuji

reagovat
Frankie
22. listopadu 2023, 20:49
2

Je fajn, že číslo 5 žije. Je to taková klasika a jo nebránil bych se tomu s ní jezdit. Ale ta záď, ta se hodně nepovedla, z bočního pohledu. Ten chrom, klesající kufr, ne to ne prostě.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
22. listopadu 2023, 21:40
2

Ještě stojí za povšimnutí ten hrozně dlouhý převis vpředu. Působí jakoby to měla být predokolka.

Frankie
22. listopadu 2023, 22:03
2

Trochu to připomíná z boku Latitude...

Ča
Ča Snač Aj
22. listopadu 2023, 22:16
0

Jsem si musel vygooglit co to sakra je :D

Opelfahrt
22. listopadu 2023, 23:10
-1

To je původně Samsung SM11, což hovoří za vše. A paradoxně tehdy ještě neuměl Android Auto.

Opelfahrt
22. listopadu 2023, 23:11
-1

Sorry, Samsung SM5

af
afro-r1
23. listopadu 2023, 08:34
0

Ten dlouky predni previs me take prastil do oci. Jak nejaky Passat nebo 159.
Jinak me klesajici zadek neurazi, zapustene kliky vitam. Ten zadni chromovany ruzek technicky chapu, ale je divne, ze to proslo pres styling. Kolma celni stena je kvuli chodcum nutnost, ale skoda vysoke hrany bocnich oken. Ridicovi z nich kouka jen hlava a krk. (a dozadu se hrana oken jeste zvysuje)

XT
XTad
23. listopadu 2023, 21:18
0

Je to smutny trend, kdysi se tu resilo, ze BMW 2 GC zase vypada jako fluence. Tam to sice bylo trochu dano koncepci (predokolka, motor napric...), i kdyz stejne resene BMW 1 sedan pro Cinu je ve srovnani s nim o dost hezci.

fortress
22. listopadu 2023, 21:49
0

1. dejme tomu. Zbytek je dost na facepalm.

reagovat
PanHAJZL
22. listopadu 2023, 22:17
-1

..hmm, čím dýl si to prohlížím, tím hnusnější mi to příjde....asi to zapadá do celkového úpadku evropského automotívu...

reagovat
high_fish
22. listopadu 2023, 22:28
7

Starý dobrý bavorácký design měl podle mě trochu jiné proporce.. a i ta zelená ascotgrün byla lepší:-D

reagovat
Opelfahrt
23. listopadu 2023, 01:12
1

Tak tohle jsou podle mě ty nejkrásnější odstíny laků. Jmenuje se to (...) zelená, ale kolikrát to vypadá do modra.
Ještě třeba muranogün od Porsche.
https://www.rennbow.org/porsche-colors/MuranoGreen

Trinom
27. listopadu 2023, 14:00
0

Tohle je přesně důvod, proč se mi nelíbí staré bavoráky - podívej se, jak je to disproporční. Buď ať jsou kola v rozích vepředu i vzadu, nebo ať je vepředu i vzadu převis (případně něco mezi). Tohle je prostě těžký na prdel.

Vavris Vavrisovic
22. listopadu 2023, 22:37
3

Dneska jsem to viděl poprvé na živo a ačkoli nemohu soudit nic jiného než vzhled, použil bych 5er do článku: "5 aut, které symbolizují můj nezájem o novou automobillovou produkci.." :(

reagovat
Fr
Frodo
23. listopadu 2023, 07:48
1

Obdivuji redaktory autíčkáře. I přes to, jak jde automotiv různými vlivy do pryč a produkuje třeba takové divné BMW, tak se snaží být pozitivní. Obdivuhodné.
Protože když to vezmu jak to vidím já: je to ošklivé, nesmyslně veliké, nesmyslně těžké, nesmyslně některé verze s bateriemi, plné zbytečných funkcí, uvnitř s nezajímavou palubkou a debilně nekulatým volantem a moc hrát hry se spolujezdcem při nabíjení... No ty kokso. Fakt nechápu že je někdo ochotný sloužit dopravnímu prostředku tím, že svůj životní čas obětuji pro něj čekáním.

reagovat
Stanley
23. listopadu 2023, 08:22
4

Mám z něj pocit, že je to sice sedan klasické řidičské koncepce, ale že se za to v BMW vlastně styděli, a tak veškeré tyto nepřípustné stopy zahladili.

- masa hmoty před předním kolem je větší, než za ním, takže se zcela ztratil dojem motoru za přední nápravou
- silně se svažující kapota vypadá jako předokolková, čemuž dopomáhá i linie bočních oken zapíchnutá hluboko pod linii kapoty. Stačí zakulatit zadek a je z toho víeméně typický hatchback...
- a protože je dnes už sedan sprosté slovo, tak i skoro zmizel úhel mezi zadním sklem a kufrem, takže v příští generaci už to bude sedan-coupé, aby si obligátní fotřík snad proboha nemyslel, že řídí usedlé auto

A to byl můj tajný plán takový, že si za 5 let koupím nějaké lehce ojeté báwo fsedanu a dožiju to s ním. Jenže já nechci sedan, co se za sebe stydí.

reagovat
Opelfahrt
27. listopadu 2023, 15:35
0

Souhlas, jen myslím, že ten padající zadek nedělají kvůli potření usedlosti, ale kvůli aerodynamice. Podřizují jí všechno, viz ty debilní prolisy na předním nárazníku, rybí zadky jako třeba oktávka IV, směšné krytky na litých kolech, co se podobají cedníkům, něrkuli, že někdo vymyslí tykadla s kamerami místo zrcátek. Že to stejně má větší spotřebu kvůli nadměrné hmotnosti nebo stodolovité čelní ploše, to jim nevadí.

Stanley
07. prosince 2023, 09:46
0

Jo, to máš nejspíš pravdu. Já už jsem z filozofie "nabídneme vám sporťák, kabriolet, kupé i shooting brake, pokud to bude suv" tak zblblý, že už ten princip zkratkovitě odvozuju ze všeho. Třeba ze sedanu, co domněle chce být kupé.

beastar
23. listopadu 2023, 10:15
9

Původně sem se chtěl rozepsat. Udělám to jinak. Použiji oblíbenou hlášku jednoho kolegy.
Možná to neumíme tak dobře vyrobit. Možná je to nedotažené. Určitě to není pro všechny. Je to drahé a investovat do toho chce málo kdo. Alespoň to kurva dobře vypadá...

A to je to co masovka a to i ta dnešní prostě nikdy mít nebude.

reagovat
HeavySmoker
23. listopadu 2023, 11:51
2

Nemá to hry integrované do palubného systému cez AirConsole do Krista pána! Celé auto k ničomu.

beastar
23. listopadu 2023, 12:39
1

Ano je pravda že infotainment je obecně jedna ze slabin ale cilovka to má většinou pěkně v p##i. Takže jediný kdo to permanentně kritizuje jsou novináři z nichž si to většina naštěstí nikdy nekoupí. Nechť si užijí hry s koukáním na vrtule.

Stanley
24. listopadu 2023, 11:48
0

Mno jo, nikdy bych nečekal, že si po shlédnutí baworáckého sedanu budu muset jít spravit chuť k fotce v diskuzi. A je to tu. I když Čtyřdveř byl top vždycky.

Riccardo Martora
23. listopadu 2023, 11:11
4

Z profilu bych to tipoval spíš na nějaký Dongfeng...

reagovat
yellec
23. listopadu 2023, 20:18
0

Ano to je jeden z paradoxů dnešní doby. Evropský automobilový design se přizpůsobuje čínskému vkusu a čínský motocyklový design tomu evropskému. Na poslední Eicma výstavě spousta čínských motorek vypadala líp než ty japonské.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem