načítám data...

BMW XM: Mr. Beast

Je velké, silné, drahé a úplně jiné. Tohle bude hit

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Loni na jaře oslavila slavná divize M, kterou jistě netřeba představovat, krásné padesáté narozeniny. Ano, je tomu již půl století, co vznikají ty nejrychlejší a nejemotivnější BMW vůbec. Za těch 50 let jen málo modelů mnichovské automobilky nedostalo nějaký ten svůj M derivát. Konkrétně to byly snad jen roadstery Z1 a Z8, řada 7 a crossover X1 a velká X7, pokud si dobře pomatuji. To znamená, že většině produkce mnichovští dopřáli nějaký ten dravější a speciálnější model. V celé historii však najdeme dokonce i jedno auto, které vzniklo přímo pod výhradní taktovkou divize M a které nemá žádného přímého sourozence v běžné modelové řadě. Mluvím samozřejmě o legendárním BMW M1. Vzhledem k tomu, že padesátka je opravdu významné výročí, rozhodli se Němci, že si k němu dopřejí ten správný dárek. A co může být lepší dárek než samotné auto? Proto prosím pěkně přivítejme, v celé historii teprve druhý vlastní model divize M, nové BMW XM.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Počkat cože? XM? Není to náhodou takový ten krásný šípovitý Citroen ze začátku devadesátých let? No, jakoby jo, ale už teď už ne. BMW se dohodlo s Francouzi, že může využít toto označení, takže od teď mají své XM i Němci. Počkat cože? Ideový nástupce legendární M1, která byla tak maličká, že se do ní nevešel běžně vzrostlý muž, je obří SUV? Je to tak. Svět se mění a chutě zákazníků jakbysmet. Vůbec nemá smysl nad tím nějak bádat, nebo řešit, prostě to tak je. BMW je firma jako každá jiná a potřebuje generovat zisk, není to žádná charita. A proto je zcela logické, že nebude prodávat auto, které by si koupilo jen pár zákazníků a jehož vývoj by se asi těžko zaplatil. Nalejme si čistého vína, placatý supersport dnes už moc netáhne. Naopak místo toho vrhne na trh vůz, po kterém budou lačnit davy. Dává to smysl. Preference zákazníků jsou jasné a důkazem budiž i náš malý trh, kde se kvůli velkému zájmu o XM musely zdvojnásobit kvóty. Jen za prvních devět měsíců letošní roku se u nás prodalo 78 kusů tohoto vrcholného modelu. Pro srovnání, sportovní i8 na takové číslo svého času potřebovala asi šest let. To myslím hovoří za vše.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Přesto samozřejmě BMW XM můžeme považovat za poměrně kontroverzní oslavu narozenin. A stačí na to jediný pohled. XM totiž vypadá jinak. Ale jako úplně jinak, rozhodně si ji na silnici nespletete vůbec s ničím. Jeho design je zcela jedinečný a svébytný. Rozhodně však polarizuje společnost. Během testovacího týdne jsem narazil na spoustu lidí, kteří to nekriticky obdivují a líbí se jim. Stejně tak jsem narazil na mnoho lidí, kteří na to měli přesně opačný názor, a XM se jim pranic nelíbilo. Na tohle si prostě musíte udělat názor sami. Hádám, že cílem bylo rozdmýchat emoce v lidech a nepochybuji, že se to povedlo. Je úplně jedno, jestli pozitivní či negativní, důležité je, že to nenechává lidi klidnými. Zcela výjimečně tak ani nepřipojím svůj názor na design, protože sem se to ani nehodí. Tady je to jen na vás.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Uvnitř už je to trochu jiné. Interiéru se kontroverze vyhnuly. Tady najdeme vcelku tradiční architekturu tak, jak ji známe z jiných modelů BMW. Spojené displeje multimediálního systému (v jehož novém prostředí mám stále problémy se zorientovat) a displeje budíků jsou již běžným prvkem všech nových BMW. Rozhodně chválím barevnou kombinaci. Krémově bílá s hnědou vypadají skvěle a skvěle k tomu ladí i stříbrně doplňky. Osobně bych se možná obešel bez těch všudypřítomných světýlek, protože to na mě působí možná trochu lacině. Obzvláště to divadlo na stropě mi přijde dost zbytečné, ale třeba o tak zákazníci chtějí. Prostor uvnitř je královský, v každém směru je ho víc než dost. I dozadu se posadí bez problémů dospělý člověk. Tady je vše v nejlepším pořádku. Pochvalu si zaslouží sedačky, které jsou úžasně pohodlně, a zároveň vás podrží, když začnete na silnici trochu divočit. A že to se může stát velmi snadno.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohonné ústrojí je totiž další kontroverzní část. Na první pohled si jistě všimnete, že XM je osazeno ekologickými registračními značkami. Je to elektromobil? Není, je to PHEV. Aha, tak to tam určitě bude nějaký malý čtyřválec a bude to dohánět silným elektromotorem, jak je teď u některých značek zvykem. Vedle jak ta jedle. BMW XM má sice ekologické značky, velkou baterku a silný elektromotor. Ale také k tomu má plnotučný přeplňovaný osmiválec. Celá tato komplikovaná soustava dává dohromady 653 koní a 800 Nm, což z něj činí nejsilnější BMW vůbec. Respektive druhé, speciální edice XM Red Label přidává další stovku koní navíc. Ekologické, že? BMW XM je prostě pro lidi, kteří chtějí nejvíc všeho. Právě tady však mže nastat menší problém.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

BMW XM je sice nejvýkonnější, ale není tím nejrychlejším. Maximální rychlost 270 km/h a zrychlení z nuly na sto za 4,3 umí překonat i slabší sourozenci ze stejné stáje. Ano, pořád mluvíme o skvělých číslech a skvělé dynamice, ale zůstává tam mírná pachuť, že za své peníze nedostanete na silnici nejvíc. Na vině v tomto případě bude patrně masivní hmotnost, která se vyšplhala až na 2 785 kg, což je opravdu hodně. Hybridní systém s velkým akumulátorem (29,5 kWh) prostě něco váží. Jak se s takovým obrem reálně jezdí?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Vlastně dost dobře, když tedy najdete dostatečně širokou silnici. Dynamika je bez přehánění skvělá, v jakékoli rychlosti máte pod pravou nohou dostatek síly, abyste z okolního provozu mohli udělat nekonkrétní šmouhy. To však nikoho nepřekvapí. To mohou brzdy. Člověk by čekal, že se zacházení se třemi tunami nebude zrovna lehké, ale brzdová soustava XM je nadimenzovaná opravdu dobře a dokáže zpomalit sprintujícího obra i z velmi vysokých rychlostí dostatečně efektivně. Z brzd jsem měl trochu strach, ale za celý týden se mi asi nestalo, že by mi to nějak nestačilo, což je super. Podobné překvapení vám může nachystat podvozek. Tohle velké BMW totiž parádně jezdí. Zapomeňte na více než pětimetrovou délku. Zapomeňte na tři tuny. Tenhle drobek vás proveze i na zatočených silnicích tak, že si z toho sednete na zadek. XM si pomáhá všemi dostupnými kouzly, jako je řízení zadní nápravy, aktivní stabilizátory, M diferenciál, vektorování točivého a podobně. A víte co? Ono to funguje. Způsob a především rychlost, jakým tato stodola projíždí zatáčky, je až šokující. Důležitá je plynulost. Když budete klidní při práci s volantem a plynem, odvděčí se vám až absurdními rychlostmi na jakémkoli typu silnice. Potud tedy dobré, ba přímo výborné. Zalité sluncem však zdaleka není všechno.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Prvním problémem, který ucítíte hned po pár kilometrech je komfort. Auto něco váží, musí být tužší, aby mohlo nabídnout takové jízdní zážitky. To je v pohodě. Naopak mi přišlo, že se podvozek opravdu snaží. Cítíte jak pracuje, jak se snaží udržet posádku v klidu a pohodě. A pak přijde nějaký výtluk a gigantická 23 palcová kola do veškerého toho snažení hodí vidle. Ty odfiltrovat nejdou, cítíte jejich hmotnost a takový neklid pokaždé, když najedete na rozbitější silnici, a že takových u nás není málo. Druhým problémem je velikost. XM sice na okreskách umí čarovat, ale zmenšovací kouzlo v jeho repertoáru není. Zpoza volantu musíte být neustále ve střehu, abyste se vešli do správného pruhu či silnice vůbec. Mnohokrát se vám stane, že lehce vyděsíte protijedoucí auta, protože prostě na silnici zaberete hodně místa. Třetí problém je sladění hybridního systému. Není totiž zcela bezchybné. Čas od času ucítíte škubnutí v rámci připojování jednotlivých motorů. Občas to bude trvat trochu déle, než se vám líbilo, což může u leckoho vyvolat lehké mrzení. Tohle by zasloužilo ještě vypilovat. Co se spotřeby týče, bavíme se tu o PHEV, takže jezdit budete někde mezi 0 a 14 litry dle dobíjení. Při plném dobití lze zvládnout až 80 km, palubní nabíječku o výkonu 7,4 kW bych si dovedl představit výkonnější.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Dlouho jsem přemýšlel, kam BMW XM vlastně zařadit. Je totiž jiné. Není to jen další obyčejné, byť přemotorované SUV. Osobně bych řekl, že míří spíš do kategorie Mercedesu G AMG či Lamborghini Urus. Byť se jedná o odlišné vozy, základní myšlenka je podobná. Postavit v podstatě nesmysl na kolech, ale udělat to skvěle a především funkčně. Dle mého soudu je BMW XM totiž takový vztyčený prostředníček úplně všem. Předně proti automobilovým aktivistům, kteří považují osobní automobilovou dopravu za zbytečnost. Dále proti eko aktivistům, když zcela nepokrytě křičí do světa: „Podívejte, udělali jsme třítunový kolos s osmiválcem a stejně jsme se vešli do pravidel pro nízkoemisní vozy.“ A v neposlední řadě také ortodoxním petrolheadům, pro které je takové auto ztělesněnou noční můrou. Ok, tak tady máte obří hybridní monstrum, které jede lépe než většina vzývaných sporťáků, není zač, vaše BMW. Tohle je prostě ukázkový middlefinger celému světu a právě proto jej cílová skupina bude milovat.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 4 395 ccm + elektromotor
Systémový výkon: 480 kW (653 koní) 
Točivý moment: 800 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,3 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,8 – 1,9 l/100 km (33 – 34,5 kWh/100 km) kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 5,2 (21,9 kWh) l/100 km kombinovaná 
Cena testovaného vozu: 4 820 456 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
25. října 2023, 08:05
4

A přesto mě, jakožto Autíčkáře, nechává tento nesmysl naprosto chladným ... :-D

reagovat
Jimi
25. října 2023, 08:26
1

Ukazuje všem, že je jednička :). Je to sen, 3 tuny, V8 a elektrické značky.

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. října 2023, 08:27
8

Hlavne z to ma elektricky znacky a status "ekologickyho auta, co nutne potrebuje vyhody z toho plynouci". Desna sracka. Jak auto, tak elektroznacka.

reagovat
to
tomaass2
25. října 2023, 12:21
1

Přesně kvůli podobným strojům (doufám) EL značky brzo zmizí … :)

reagovat
MB
MBMB
25. října 2023, 12:43
0

Stačí je zrušit pro PHEV. Sice i u nich to v určitých případech může naplňovat podstatu (pokud někdo přijede s nabitým PHEV do Prahy, tak asi dává smysl, aby měl například nějak zvýhodněné parkování), ale nikdo to nezaručí.

af
afro-r1
25. října 2023, 13:11
2

EL znacky klidne nechat, ale smazat vyhody z nich plynouci.

to
tomaass2
25. října 2023, 21:30
0

Ford uměl elektrický pohon preferovat dle lokace, když to na Transitu testoval. S tím bych byl asi v pohodě.

Ale když to vidím u nás, že se to kupuje kvůli image a lepšímu firemnímu financování a zásuvku to uvidí jen málokdy (protože kdo by to nabízel doma za svoje, to chápu), tak je to vyloženě kontraproduktivní.

PHEV má smysl na velmi specifický účel a když ho majitel “chce” a hodlá tak používat, a na to fakt výhody EL značky nepotřebuje :)

Ča
Ča Snač Aj
25. října 2023, 13:14
0

Hmm auto. Z boku to vypadá jako Peugeot. Je to vulgární. Ta kola mě vysloveně uráží.

reagovat
Sa
Sato
25. října 2023, 15:17
1

A potom sa ľudia divia, že lavicová pakáž je na vzostupe. Prehliadka samoúčelnosti nevkusu a plyvtvania. O úpadku bmw brandu ani nehovoriac.

reagovat
Sa
Sato
25. října 2023, 15:18
0

af
afro-r1
26. října 2023, 07:42
2

Za me at si kazdy dela auta jake chce. Prikazu a regulaci je v branzi i tak dost.
Dulezite je generovat penize misto socialistickeho vychovavani lidi.

reagovat
kotzitzaq
26. října 2023, 08:59
2

Řekněme, že vkus každého je trochu jiný. Průser je, že ostatní se na to musí občas koukat. Naštěstí ikdyž bude na našem trhu relativně úspěšné (jelikož se u nás najde stále dostatek "kolotočářů"), tak to snad nebude každodenní záležitost. A v Číně, tam ho budou dozajista milovat.

reagovat
to
tomaass2
26. října 2023, 12:15
0

Teď cestou z oběda jsem ji potkal u nás na parkovišti, částečně na invalidech… no naživo ve světlé barvě je to ještě hnusnější než tady na fotkách :D

Fr
Frodo
26. října 2023, 10:44
2

Mohl by mi autor článku napsat sporťáky, které jezdí při sportovní jízdě hůř než tohle BMW? A nemusí celou tu většinu. Aby to nebylo tak těžké, stačí mi jich jen pět. Moc děkuji.

reagovat
Stanley
29. října 2023, 12:25
0

To, že tento dotaz zůstal bez odpovědi, vlastně říká docela dost B-)

Zajda
26. října 2023, 17:19
5

To je přesně ta výkladní skříň ekologie v podání Evropské mumie. 3tunový elmobil nebo plugin hybrid snižuje flotilový emisní průměr a naopak zvyšuje průměr hmotnostní, díky čemuž se emisní limit flotily dále rozvolní. U 900kilového benzinového pidiauta je to přesně naopak a produkuje pro výrobce pokuty.

reagovat
Stanley
26. října 2023, 18:17
0

Nějak tam nevidím ten vztyčený prostředníček všem. Pokud by opravdu měl být, muselo by jít o osmiválcové výhradně spalovací kupé s maximálně dvěma sedadly. To by ukázalo, krom petrolheadů, prostředníček všem.

Tahle obluda je spíš křečovitá snaha zalíbit se všem. Jednak těm nahoře (jo, je to fuj osmiválec, ale narvali jsme tam i baterky!), a jednak kolotočářskému fotříkovi, co ještě stále nosí obří hodinky, lesklý oblek a botky s hranatou špičkou, a který zastává všechny sofistikované životní hodnoty jako nejvíc, nejvýš, nejleskleji, nejsilněji a nejrychleji.

reagovat
Pochtli
27. října 2023, 07:38
0

Další hnusný suv za šílenou cenu (za 5M už se dá slušně vybrat) a s komickou spotřebou (papírová 1,9, reál 2,5x vyšší - wtf??).

reagovat
MB
MBMB
27. října 2023, 08:32
-1

Koukat jen na spotřebu benzínu není úplně směrodatné. V testu je zas nižší spotřeba elektřiny, holt se méně dobíjelo a je tam jiný poměr. A vzhledem k tomu, že takovým autem se zpravidla jezdí poněkud rychleji než ve WLTP cyklu, tak to přirozeně vyjde vyšší.
Jinak ale ta spotřeba opravdu dost kosmická je. BMW iX potřebuje dle WLTP nějakých 22 kWh/100 km. XM potřebuje těch cca 30 kWh/100 km, což by samo o sobě bylo strašně moc, ale k tomu ještě ty 2 litry benzínu. Šílenost.

esmo
27. října 2023, 09:18
1

Ne že by kupující této pičoviny za 5 mega koukal na spotřebu.... ale jo, za 5mio se dá koupit tolik krásných aut...

Pochtli
27. října 2023, 22:53
0

Esmo: Spíš jsem narážel na velký rozdíl mezi výrobcem optimalizovanou hodnotou pro test (a výpalné za CO2) vs reálnou spotřebou. Majitel téhle zbytečnosti nahánět litry/kWh určitě nebude.

sheogh
27. října 2023, 14:20
5

No jasne ze to jde, kdyz umime pristat na asteroidu, asi zvladneme i (za adekvatni cenu) neforemnou krabici, co slusne pojede, to me moc vzhledem k cene neprekvapuje.
Schvalne bych to testnul na nejake rallye RZ :-)

Nevim, mozna na baleni zlatokopek to muze byt super, jinak to vidim tak na urovni podnikatelskeho baroka.

Za ty prachy se da koupit hromada zajimavejsich aut.

reagovat
Ju
Junior
27. října 2023, 17:50
2

mám takovou soukromou kategorii aut. Tzv. "na třídní sraz".
Mezi tímhle a přeplňovaným Escaladem bych váhal dlouho.
Za mě výborný. Dělá to vroom vroom, dá se s tím jet kudla, že to bylo drahý až na půdu nikdo nebude pochybovat.
Škoda, že to za pět let vyamortizuje pod 2mio bez jak Bentayga a bude s tím jezdit kdejakej wannabe boss. Tím se ten odslesk dost ztratí :)

reagovat
ReVolte
02. listopadu 2023, 17:04
0

Já to auto celou dobu nedokázal zařadit jak cílovce, tak i typově, ale myslím, že to vyjádření s middlefingrem je asi přesně to co tam ten člověk musí hledat. Globální výsměch a extravaganza. Díky tomu si to dokážu trochu vysvětlit a i to nějak respektovat.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem