načítám data...

Bazarový snílek: Ušetřete za každou cenu

Ceny paliva atakují padesátikorunu za litr. Je na čase se poohlédnout po voze, který z nádrže sotva usrkává.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nestává se často, že bychom na stránkách Autíčkáře poskytovali nějaké skutečně hodnotné spotřebitelské rady, většinou se spíše snažíme vmanipulovat čtenáře do nákupu nějakých obskurních ojetin, abychom netrpěli sami. Leč doba je turbulentní a jen letmý pohled na stojany čerpacích stanic vzbuzuje nepříjemné pocity a nutí ke zvážení životních rozhodnutí. Najednou už ten osmiválec jako daily car nevypadá tak skvěle, jako před dvěma lety, kdy jsme tankovali skoro za půlku.

Prošli jsme tedy inzerci se zadáním sice poněkud nudným a pragmatickým, ale rozhodně velmi aktuálním. Hledáme ojetinu, která za rozumnou cenu nabídne co nejnižší spotřebu paliva a tím zásadní úsporu na palivu. Jako cenový limit jsme zvolili rozumných sto padesát tisíc, najdete tu ale i vozy za zlomek tohoto rozpočtu. 

 

Volkswagen Lupo 3L 

Začneme klasikou, která při zadání “úsporné auto” napadne asi každého, kdo sledoval posledních dvacet let automobilovou produkci. Jedno z “dětí” Ferdinanda Piecha, velmi úsporný malý městský hatchback s 1,2 litrovým nafťákem, robotizovanou převodovkou a minimem výbavy opravdu dokáže vcelku snadno jezdit za tři litry, které proklamuje svým názvem. Není to sice nikterak moc pohodlné, nebo snad zábavné svezení, ale na drndání do práce a zpátky byste dneska těžko hledali úspornější a použitelnější alternativu. Lupo 3L pořídíte za ceny kolem padesáti tisíc, to odkazované v inzerátu výše je sice dražší, ale zaujalo mě pěkným technickým stavem a bohatou servisní historií.

 

Audi A2 3L

Samozřejmě ale chápu, že Lupo je poněkud malé a jako plnohodnotný vůz ho tak úplně nelze používat. Naštěstí na to ale v koncernu mysleli a tak vzniklo ještě jedno “třílitrové” auto, totiž Audi A2 3L. Už samotná A2 je velmi zajímavý vůz plný originálních řešení a inovativních vychytávek, kvůli čemuž ale nebyla úplně levná a moc se jich neprodalo. V téhle úsporné verzi jde pak o úplného jednorožce, pro kterého budete muset za hranice. Na druhou stranu – menší ale přesto příjemně prostorné rodinné MPV co žere tři na sto, je to trochu exot a nabídne i nějakou tu výbavu nezní vůbec špatně. 

 

Toyota Prius

Na druhou stranu – Audi A2 3L je možná netradiční exotika s unikátní konstrukcí karoserie, ale pokud jde o úsporné rodinné auto, na celé čáře ho poráží klasika od Toyoty. Skvěle postavený hatchback, který přežije milion kilometrů, jezdí za čtyři litry a exceluje svojí nekonfliktností a uživatelským komfortem je pravděpodobně to vůbec nejlepší auto, jaké si v dnešní době můžete pořídit. Ceny ojetých Priusů poslední dobou sice trochu rostou, pořád si ale do sto padesáti můžete pořídit hezký kousek s bohatou výbavou a být spokojení. Co mu vytknout? Opravdu mě nic moc nenapadá, snad jen skutečnost, že se skoro nedá pořídit s koženými sedadly. Ale na to se ve vodách šetření provozních nákladů stejně nehraje. 

 

Volvo V70/850 s motorem D5252t

Ecorallye se dá celkem slušně provozovat i s vozem, který co do objemu převyšuje devadesát procent současné automobilové produkce. Dva a půl litru, pět válců, nízkotlaké turbo. Motor původem od Audi je podladěný na 103kW, s hranatými vozy, ať už zvolíte V70, nebo starší 850, hýbe celkem ochotně a s lehkou nohou se dá v klidu cestovat do 4,5 litrů na sto. Samozřejmě to umí i další staré velkoobjemové diesely z devadesátých let, ale speciálně s tímhle konkrétním to mám ověřené na vlastní kůži již pátým rokem. Jenže jinak je to prostě staré auto se vším nehezkým, co s tím souvisí. Je prakticky nevyhnutelné, že se budou sypat plastové a gumové části a na vysoké tisíce kilometrů měsíčně to zkrátka není úplně to pravé.

 

Opel Corsa EcoFLEX

Další jízdně nezajímavou, ale spotřebou rozhodně příjemnou volbou je Opel Corsa. Ten se v celé své historii vyráběl s rozličnými malými úspornými motory, pamětníci možná ještě vzpomenou na benzínovou Corsu B 1,0 12V ECO, jejíž dýchavičných atmosférických 40 kW mělo i s malým hatchbackem co dělat a ve finále nežrala úplně málo. Pozdější generace ale přišly i s několika vcelku úspornými diesely. Nejslabší dvanáctistovka se nabízela ve třetí generaci a příliš se neosvědčila – tam bylo lepší sáhnout po 1,7 od Isuzu, která jela hezky a byla příkladně spolehlivá, ale zase, zvlášť ve městském provozu, nijak zvlásť nízkou spotřebou nevynikala. Nejlepší volba spořivého řidiče je motor obchodně označený jako EcoFLEX. Je to vlastně upravená Fiatí 1,3 JTD doplněná o start-stop a systém, drobné aerodynamické úpravy karoserie a trochu překvapivě taky o snížený podvozek. Slibovaných 3,7 litrů kombinovaně sice žrala jen s opravdu lehkou nohou, ale spotřeba kolem čtyř litrů už byla naprosto reálná. Dneska stojí pár drobných a v inzerci jich je docela dost. Na příměstské ježdění je to docela zajímavá alternativa rustikálních Fabií první generace.

Daihatsu Cuore

Zatímco ostatní vozy se pohybují ve vodách nudných a nezajímavých, za to rozumných a úsporných, já musím mít něco Extra. Ano, Daihatsu Cuore je malé, má malý motor, nenabízí přehnaně zábavné jízdní vlastnosti a k tomu se může chlubit i malou spotřebou. Napříč generacemi najdeme litrový tříválec, jehož výkon se pohybuje mezi 32 a 43 kW. To znamená, že na semaforech bude rychlejší i babička na furtošlapu, ale to vůbec nevadí. Cuore se vám odvděčí spotřebou do čtyř litrů. A to se vyplatí, ne? V inzerci je najdete v různých stupních rozkladu od desíti tisíc až po padesát. K čemu Corsu… -F-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
08. března 2022, 20:06
1

U toho Daihatsu bych si nebyl tak jistej těmi 4l/100km. Minimálně ne u motoru EJ-DE. U pozdějšího 1KR těžko říct, ale skromě bych si vsadil na hodnotu 5 - 7 podle jízdního profilu.
PS: Tady se někdo hodně snažil, aby všechna auta byla stříbrná, což? :D

reagovat
Jakub Pospíšil
08. března 2022, 20:26
12

Ano, mělo to ilustrovat zmar a nudu.

Adam Forman
09. března 2022, 06:31
4

Zrovna u toho Lupa je to fakt výkon, protože většina z nich má křiklavé barvy a vypadají jako lentilky. Obzvlášť zelená je echt.

Vojtáno
08. března 2022, 21:34
2

Vcelku mi ve výběru chybí víc benzinových zástupců… Jinak za mě tu chybí (taky z vlastní zkušenosti) Toyota Aygo, Pug107, Citroen C1 1.0i 50kW první generace. Mám s autem naježděno spoustu studentských kilometrů kde jsem měl povětšinou velice lehkou nohu a při cenách benzinu 27kč/l se za dvě kila (Cca 8 litru) dalo otočit Liberec/UnL (cca100km) a zpět a ještě benál zbyl na nějaké popojíždění..;)

reagovat
Jakub Pospíšil
08. března 2022, 21:46
0

Asi to tak bude, já jsem rád, že tam aspoň Franta přidal to Cuore. Já jsem takový naftový nadšenec, ty atmo benzíny mě nikdy moc nebavily.

Le
LennyLeonard
08. března 2022, 21:35
1

Presne na drndani do prace jsem si tehda poridil “lupo od seatu” neboli arosu s tou 1.4 74kw a to se to do prace jezdilo s usmevem. Standart byl 4,5-5/100 a kdyz jsem se jo rozvasnil a porusil kde co tak jsem se vic jak pres 7,5 nedostal. Opravy za 00prd, pojistka taky a jeste s tim byla svanda oproti zminovanemu lupu3l

reagovat
Avex
08. března 2022, 22:24
1

Prius v LPG, aneb jízda skoro zadarmo:)

reagovat
Adam Forman
09. března 2022, 06:32
11

LPG na Priusu mi přijde jako natírat atomovku kontaktním jedem :-D

Ha
Hansoff
09. března 2022, 07:02
0

Nedávno jsem na jeden na bazoši narazil, ale bral jsem to jenom jako vtip.

Čm
Čmoud
09. března 2022, 08:39
1

A co teprv Prius v dřevoplynu!

Avex
09. března 2022, 12:21
0

Plynová bomba vedle baterek, what could possibly go wrong:)

af
afro-r1
10. března 2022, 07:54
1

A to si predstav, ze u palivovych clanku je uplne stejna kombinace. A jako bonus plnena vodikem pod 700 bary.

pi
pickozudovozu
08. března 2022, 22:34
0

A já myslel, že nejlevnější na provoz je elektromobil...

reagovat
ratan groch
09. března 2022, 11:19
4

Na provoz ano. Na nakup nie.

kotzitzaq
09. března 2022, 12:11
0

Limit byl 150k a tam se něco vejde. Jen to něco asi nelze úplně nazvat autem:
https://auto.bazos.cz/inzerat/148707841/c-zero-full-electric-klima-koupeno-v-cr-odpocet-dph.php

ratan groch
09. března 2022, 13:45
0

Ad kotzitzaq:
V prvej chvili som si povedal, ze to vyzera zaujimavo.
Potom mi napadlo, ze ak bateriu vyjazdis a budes to chciet predat, tak asi nedostanes takmer nic. Este mozno aj srotovne zaplatis. A tu by sa uz mozno zislo aj zratat ci by pri predpokladanom najazde nebolo lacnejsie chodit uberom.

kotzitzaq
09. března 2022, 14:35
1

Co jsem se díval, tak náhradní baterie do tohoto postrku stála v roce 2019 cca. 18.000 EUR. Takže to bude opravdu jen na náhradní díly.

Mi
Michal Lenc
11. března 2022, 18:18
0

Pokud by člověk netrval na originále, tak nějaká firma nabízí přestavbu, s kapacitou 30kWh (originál má 16kWh) za 12kUSD.
Sice to furt podle mě nedává finanční smysl, ale je to mnohem méně než originál.

Ma
Malleo
08. března 2022, 23:54
1

Koupil jsem twingo 2010 s 1.5 dci na dojíždění do práce, jelikož byla super cena a spotřeba je teď přes zimu 3.8 normální styl. Na letních a na klobouka jsem dal 3.1 na sto. V tuhle dobu a i ta co přijde budu držet na vození do práce dlouho.

reagovat
Pe
Pete1427
09. března 2022, 00:51
2

Čekal bych nějakou zmínku o o legendě, Fabii SDI.

reagovat
Be
Beran
09. března 2022, 06:36
2

Nevim no, jako usporu radit starou naftu s turbem.
Sice to jezdi za hubicku, ale kdyz se zacne neco spravovat na motoru tak penize litaji.
Pri honbe za co nejnizsimi provoznimi naklady bych sel po malych atmobenzinech v malem aute, typicky lupo, arosa, fox, stary swift, citigo, nejaky fiat, yaris.
Nebo neco o tridu az dve vetsi a nechat zaplynovat.
Nebo jak psal
Mozna bych zvazil ten prius po zjisteni vice informaci.
Nebo jak psal Pete. Fabia SDI, vyvarit prahy, udelat blatniky a jezdi se za hubicku :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
09. března 2022, 18:22
2

Jo, však to tam zmiňuju, že to není moc řešení. Na druhou stranu je D5252t opravdu jeden z nejspolehlivějších dieselů ever.

martin_100
09. března 2022, 18:29
-1

Zase malý atmobenzíny žerou k 7 což moc úspora není.

Be
Beran
11. března 2022, 06:40
0

Jakub: nejspolehlivejsi ever nezpochybnuju. Ale myslim, ze zrovna na autickari byl clanek/blog o tom jak na obrovskou spolehlivost volv majitele hresi a zanedbavaji udrzbu.
Martin: za 7 jezdi uz atmo 1,4 ve velikostni tride fabie, fiesta, polo. Teda kombinovane, za predpokladu slusneho stavu motoru i auta. Jenom mesto nebo jenom dalnice a s tezkou nohou na plynu ty hodnoty spotreby poslou nekam jinam.

martin_100
11. března 2022, 14:03
-1

Beran - asi takhle něl jsem nalorážek několik.
Trabanty měly 0,6 a spotřeba kolem 7
Š 125 1,2 spotřeba mezi 7-8
Felicia 1,3 mpi 7,3
Fiat cinquecento atmo 0,9 spotřeba dlouhodobě 7,1
Citroen C2 atmo 1,1 dlouhodobá 6,8
Fabie 1,2 Mpi dlouhodobě 6,5.
Nissan Almera 1,5 spptřeba 7,6

Všechno reálný hodnoty u aut co jsem provozoval vypočítávaný v provozu.

Jenda_K
13. března 2022, 11:11
1

O lupu jsem psal, nahradil jsem ho už v r. 2015 Splynovaným Mitsubishi Coltem z r 2012 s automatem. Lehké auto s atmo motorem 1,3l 95 koní, dlouhodobá spotřeba LPG 7,3 l na sto, nákladově to vychází líp než to Lupo, jen jsem musel nechat odstranit ten dvojhrb v momentové charakteristice což se povedlo a ještě to přidalo 10 koníků. Na plyn jsem najel už 140 000 km a jediná porucha byl netěsnící chladič.

beastar
09. března 2022, 07:52
3

Úplně chybí geniální kombinace takzvaná tripler F.
https://auto.bazos.cz/inzerat/149190252/skoda-felicia-13-lpg.php

F elina F plný F plynu

reagovat
ratan groch
09. března 2022, 11:33
5

Mne sa pacilo ako to vysvetlil Sheldon Cooper z Teorie velkeho tresku Penny, ked sa rozplakala, ze nema na najom, elektriku a ma prazdnu penazenku.
Nestacilo by, keby si mala viac penazi?

reagovat
František Čáslavský
09. března 2022, 11:41
6

Veci nejsou drahe, to jen ty mas malo penez!

ratan groch
09. března 2022, 11:49
0

Ked nemas na banany, nekupuj si opicu.

beastar
09. března 2022, 11:56
2

Ked nemas na auto nekupuj si benzin

ratan groch
09. března 2022, 12:04
2

Ad beastar:
Pocul som to aj v opacnom poradi, ale v okruhu fanusikov zbierania benzinu to rozhodne musi byt velmi dolezita rada.

Frankie
09. března 2022, 12:11
1

Jak to tak vidím, co se děje, tak za chvíli bude litr nafty za stejnou cenu, jak tuplák točené dvanáctky. Jízda 50 km se bude rovnat posezení v hospodě s pěti kousky....

Adam Forman
09. března 2022, 13:38
3

Ked nemas na prezit, nezij!

beastar
09. března 2022, 13:42
6

Aj chalaniska to ste ma pobavili vela. Když si chudý, nebuď!

Sedrik
10. března 2022, 16:00
3

Futurama:

Mighty Pharaoh, it hurts when I breathe.
Well, then what do you think you should stop doing?

Ev
Evlo
09. března 2022, 13:49
0

To cuore s litre v te generaci na fotce a s automatem jezdi teda za 8 ne za 4, ale tak co.

reagovat
beastar
09. března 2022, 14:14
2

To nevadí zas jsou levný gumy..

HeavySmoker
09. března 2022, 15:23
2

To sa hodí, keď nebude na benzín, majiteľ si z nich môže vyrobiť pekné sandále na dochádzanie do práce.

Trinom
11. března 2022, 12:43
1

Evlo: A co píšu výš, mlho? Jen teda na to, aby žralo 8, tak už by musela být v háji lambda, nesměl bys opustit město a ještě jezdit jako debil brzda - plyn. Normálně to žere v kombinaci tak jako 6.

Ev
Evlo
11. března 2022, 18:20
0

v automatu?

Trinom
15. března 2022, 08:49
0

Ne, ani v automatu (ten mám).

Csaba
09. března 2022, 19:04
1

Muset jít danou cestou (ci nejnižších prov. nákladů) volil bych něco takovéhoto

https://auto.bazos.cz/inzerat/147020005/audi-80.php

reagovat
James
09. března 2022, 20:11
0

+ ještě kvalitní a jednoduché Audi
+ už s pozinkem
- tenhle dvoulitr žere 10L/100km ale spíš benzínu, na LPG to bude víc
- tuhá zadní náprava

beastar
10. března 2022, 16:32
3

Ještě mínus. Čím dál větší nouze dílů. Karosářské snad jedině Polonia. A souhlasím ta spotřeba 10 plynu to si neumím moc představit. I v top stavu to benzínu žere jak píše James deset plus.

Morálně zastaralé auto a docela nebezpečné při nehodě. Jistota že to bude zespoda totálně na kaši velká. Za podobné peníze jde koupit mnohem lepší auto a to i dnes. Pravda složitější..

Be
Beran
11. března 2022, 06:32
0

Tohle jako ojetina bude bud vrak, takze drahe na udrzeni v provozu. Nebo zachovaly perspektivni youngtimer, ktereho bude skoda trapit jako daily.

Jenda_K
11. března 2022, 21:56
2

To Lupo 3L jsem měl od r 2008, letos jsem ho poslal na vrakoviště pro odešlý automat, což je bolest těhle aut, to mělo najeto přes 320 t km.
Nevím, kde autor přišel na to že Lupo je uvnitř malé. Šířka uvnitř je o 4 cm menší a vzdálenost od pedálů na zadní opěrák o 1 cm kratší než u tehdy moderního výkřiku Škody O1. Samozřejmě pro rodinu na dlouhé cesty to není ale ve dvou jsem s ním byl až u Baltu, po sklopení zadních, jinak ne moc pro dospělé použitelných, sedaček kufr 800 litrů
Nejde porovnávat Lupo 3L s jinými verzemi, je to v podstatě jiné auto, podstatně lépe odhlučněné, zcela jiný podvozek, sedačky jsou jiné .....a že by v roce 1998, kdy přišel na trh bylo minimum výbavy klimatizace, elektrická okna a zrcátka, vyhřívané sedačky, elektromechanický posilovač řízení, nenáviděný Stop-start, palubní počítač, ABS s ESP, čtyři airbagy, předpínače pásů a odpojovač baterky si nemyslím.
Z hlediska spotřeby, dalo se jezdit za 3l ale to nebavilo, pokud se jezdilo zcela normálně byla průměrná spotřeba 3,6 i dálniční přesuny konstantní 140 km rychlostí zvedly spotřebu na 4 litry na sto.
Když jsem se snažil o minimální spotřebu, tak jsem měl průměr 2,7 l/100km na 70 km okruhu. Byl to první VW s povolenou bionaftou.
Auto mělo 100 koní na tunu, po vypnutí ECO módu, automat při plném plynu řadil skoro na omezovači, při podřazování si tam efektně sázel meziplyny, O nudné jízdě bych moc nemluvil, na dálnici se z něj dalo vymáčknul přes 170 dle GPS, na okresce se ale dost nakláněl a deformovaly se vysoké gumy v zatáčkách, takže věčně jsem měl sjeté kraje dezénu pneumatik, jako kdybych jezdil na podhuštěných. Motor se sebral už při cca 1500 otáček a táhnul plynule až do omezovače.
Spolehlivost byl příkladná za těch 320 tisíc v cca 250 t spojka s ložiskem, ale to je u robotizovaného automatu, kde se spojka s ložiskem starala o funkci volnoběžky pro plachtění nepřekvapí, jedno ložisko v předním kole, brzdy - jedny kotouče s dvojema destičkama a jednou bubky vzadu. Na autě byly originál turbo, vstřiky až do konce, dvojhmoták to nemělo.Jjen se musela párkrát čistit škrtící klapka kvůli EGRu, přes Stop start tam origo baterka byla 9 let. Takže odešlo na slabinu automatu, což je hydraulický volič rychlostí, který se prostě opotřebuje a po těch cca 300 000 odejde, cena nového je cca 25 tisíc a to už se prostě nevyplatí do auta investovat

reagovat
ransom
12. března 2022, 09:59
0

Royal Enfield Bullet 350 Diesel. K tomu sajda, nosič, helma, brejle, boty, rukavice a nepromok.
Investice přijatelná. Spotřeba kolem 1,25 litru nafty. A navíc v tom není elektronika, takže přežije i nedaleký jaderný útok.

reagovat
Pe
Peťas
12. března 2022, 18:51
-1

Opravdu skutecna spotrebitelska rada. To jste dost vymekli, lupo jsem cekal ale melo to pokracovat pres V8 v lpg nebo tak neco a na zaver elektromobil pohaneny elektrocentralou - mimochodem zkousel to uz nekdo? Meli byste se nad sebou zamyslet :-) Zadam reparat v autickarove stylu prosim, prosim

reagovat
Jenda_K
13. března 2022, 10:53
0

Zkoušel, můžeš si takový elektromobil koupit, dělalo ho BMW, co by i3 REX

https://www.garaz.cz/clanek/test-ojetiny-bmw-i3-rex-21004483

Goldies
16. března 2022, 12:26
0

Měl jsem stejný myšlenkový pochod. Jen limit do 100.000,- a nesmí to být nuda. A hlavně to musí být MINI :-D Po dlouhém vybírání jsem vzal R56 s vyhlášenou PSA pomstou pod kapotou... No zatím jezdí kolem 6,5, nuda to není a strašně mě baví jak si auto samo ze sebe dělá srandu. Jen ta 1,5L láhev s vodou není kam dát :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem