Asi všechny pravidelné čtenáře našeho odborného média hned napadnou ta základní klišé spojená s auty a odstíny laku. Ferrari musí být červené, Bugatti modré, Jaguar temně zelený a Subaru modré se zlatými koly. A někteří si jistě vzpomenou i na legendární Ford Model T, který jste si mohli pořídit v jakékoliv barvě jste chtěli, pokud jste ovšem chtěli černou. Protože to byla pochopitelně jediná barva v nabídce.
Dneska chci ale mluvit o jiných barvách. Těch možná na první pohled ne až tak zásadních, ale přesto výrazných a především pevně spojených s daným autem. Občas je specifický odstín laku tak pevně spojen s daným vozem, že se vybaví při každé jedné zmínce, v každé vzpomínce. Přitom je to jenom lak a na mnoha kusech daného auta dokonce ani vůbec nebyl.
Nissan 350Z | zlatá
A začneme v Japonsku. V roce 2002 představil Nissan své kupé s tradičním označením Z. Byla to již pátá generace tohoto auta a v mnohém se od svých předchůdců lišila. Auto dostalo nový a velmi originální tvar, konečně si jej ani člověk, který se v tom vůbec nevyzná, na ulici nepletl s jinými auty. Pod kapotou byl šestiválec 3,5 litru o hezkém výkonu 290 koní, konstruktéři přidali i velmi hezky naladěný výfuk, takže tohle auto mělo vážně moc příjemný zvuk. No a potom tu byl ten lak.
Nissan 350Z jste si samozřejmě mohli pořídit v celé řadě odstínů, jeho komplikovaným tvarům docela slušela i obyčejná šedá metalíza, ovšem ten správný lak pro tohle auto byl zlatý. Tedy ne nějaký bláznivý leštěný povrch, ale Nissan svou novinku prezentoval nejčastěji v žluto-oranžové třpytivé barvě a je třeba uznat, že tenhle odstín ‘zetku’ opravdu slušel. Ostatně Nissan nebyl sám, podobnou barvu použil třeba Opel u své Astry Coupé a příkladů bychom našli mnohem více, pro mě ale už zůstane tahle barva navždy spojená s povedeným Nissanem.
Škoda Octavia RS | modrá
Když naše domácí automobilka přišla s první generací rychlé Octavie, připravila pro ni i speciální nabídku odstínů karoserie, jak se v takovém případě sluší a patří. Teď nemyslím speciální křiklavé zeleno bílé provedení, to bylo takové zbytečně přehnané a trochu praštěné. Ale jinak byly možnosti pěkné, kanárkově žlutá nebo výrazná rudá se k autu hodily perfektně.
Zatímco první generaci rychlé Octavie nemám spojenou s žádnou barvou, u té druhé je to jasné, ta zkrátka musí být modrá. Sama Škoda snad tohle auto ani v jiné barvě neprezentovala a upřímně řečeno, ono by to ani nemělo smysl – ta modrá je totiž vážně dobrá. Velká část zákazníků se sice rozhodla pro RS v černé, snad jim tak připadalo temnější a zlejší, ale těm všem bych chtěl vzkázat: Chyba! Modrá je dobrá!
Mazda MX-5 | červená
V Autíčkáři neplatí mnoho pravidel pro psaní článků. Chtělo by se skoro říci, že tady je psaní ještě svobodné, tady je svět ještě v pořádku. Jedním z mála nepsaných pravidel však je dogma, že odpovědí na všechny palčivé otázky světa, vesmíru a vůbec, je Miata. V tomto případě Miata červená.
Mazda MX-5 ve své aktuální čtvrté generaci totiž musí být červená. Na to je zákon! Přípustná je i limitovaná edice v oranžové barvě, což je pochopitelně pocta webu Autíčkář.cz, ačkoli oficiálně vám to v Mazdě nikdo nepotvrdí. Ale kromě této specifické edice může být malá Mazda jedině červená. Objednali jste si jiný odstín? To auto vraťte, takhle nemůžete žít.
Mazda si se svou červenou dala opravdu velkou práci. Temně rudý lak vytváří krásné odlesky, vykresluje stíny, prostě vypadá opravdu dobře. Není divu, že jej Mazda nabízí snad na každé jedno auto z modelové nabídky, jeden čas jsem dokonce měl pocit, že jiný lak pro Mazdu ani není a musel jsem si to ověřit v katalogu. Mazda nabízí i jiné laky, na výběr tedy máte. Ale proč?
Volvo S60 R | tyrkysová
V roce 2004 představilo Volvo vrcholné provedení svého sedanu S60 resp. kombi V70. Auto dostalo označení R a s ním se pojila celá řada úprav. Přeplňovaný pětiválec produkoval hezkých 300 koní a tuhle sílu posílal na všechna čtyři kola. Dále tu byl aktivní podvozek Four-C a propracovaný protiprokluzový systém. V britském pořadu TopGear padla myšlenka, že švédští konstruktéři dostali zadání postavit ostrou zábavnou verzi venkoncem obyčejného Volva, zavřeli se na rok do svých laboratoří, aby nakonec představili to stejné volvo, jen ještě o trochu bezpečnější. Něco na tom možná bude, pravdou je, že stejně jako v případě Octavie RS, ani u Volva S60R raději používám termín rychlé auto místo auta sportovního.
Na tom ale nebylo nic špatně. Rychlá auta mají na trhu své místo a S60R bylo velmi dobře udělané rychlé auto. Nebylo postavené tak, abyste mohli blbnout na limitu, naopak, Švédi udělali všechno proto, abyste se limitu auta ani nepřiblížili. Tohle byla skutečná silniční střela. Jenže kvůli tomu tu dnes nejsme.
Volvo pro svůj speciální model připravilo i speciální barvu. Jmenovala se Flash Green a byla to taková tyrkysovo-zelená perleťová podivnost. V kombinaci s hnědo-oranžovým čalouněním a modrými budíky v přístrojovém štítu působilo to auto fantasticky, tou dobou snad až trochu moc konzervativní Volvo se najednou rozzářilo a bylo fakt cool.
Mercedes-Benz | stříbrná
Teď to nebude výjimečně o konkrétním modelu, ale o celém výrobním programu jedné značky. Legendu o tom, jak kvůli splnění váhových limitů pro závody Mercedes přes noc obrousil bílý lak ze svého monopostu a tak vznikl první ‘stříbrný šíp’ asi znáte. A skutečně se to ujalo, stříbrná barva už Němcům zůstala.
Je tu ale jedna podivnost. Zatímco všude jinde se pro každý model hodí jiný lak, Mercedes vypadá nejlépe vždy v šedé metalíze, čili lidově ‘stříbrný’. Vážně netuším, čím to je, ta auta se s léty vyvíjí, dnešní modely vypadají úplně jinak, než jejich dávní předchůdci, ale odstín zůstává.
Sám Mercedes-Benz se snaží, představuje různé alternativy, nakonec i sami zákazníci nejčastěji volí barvu černou, ale co naplat, jestli chcete, aby váš Mercedes vypadal dobře, uhlazeně, elegantně, nemáte jinou možnost.
Suzuki Jimny | reflexní vesta
A nakonec je tu Jimny. Tohle autíčko se stalo kultovní hračkou všech ‘ofrouďáků’ a lidé v Suzuki si toho jsou očividně vědomi. A tak než vymýšlet něco nového, hledat nové cesty, nové nápady, udělali to nejjednodušší a nejlepší, co udělat mohli. Postavili své Jimny prostě znovu. Auto působí, jezdí i vypadá jako jeho předchůdce, což je v zásadě asi všechno, co od něho zákazníci chtěli.
Ale jak dát světu vědět, že máte nový model, když vůbec jako nový nevypadá? Musíte mu dát nějaký výrazný lak. Hodně výrazný lak. V Suzuki se inspirovali výstražnými reflexními vestami a přesně do takového odstínu připravili lak pro nového Jimnyho. Z auta se přes noc stala senzace, fotky výstražně žlutého teréňáčku byly jeden čas prostě úplně všude.
Byla to tedy trefa do černého, o čemž ostatně svědčí i zájem o malý offroad. Poptávka převyšuje nabídku, auto je beznadějně vyprodané.
A jak to vnímáte vy? Které auto je pro vás jasně spojené s konkrétní barvou? Podělte se s námi o postřehy v komentářích!





































Avex
11. 9. 2021, 09:31Sem zklamanej, že nevidim Ferrari a červenou. Samozřejmě kromě Testarossy, kam patří jedině bílá :)
rock
11. 9. 2021, 10:45No jasně, ale Ferrariho červená je prostě jenom italská Rosso corsa, stejně jako na Astonech se objevuje British racing green nebo na Alpinách Bleu de France. Národní barvy, jak byly přiděleny pro účast v Gordon-Bennettově poháru a zoficiálněny v meziválečné éře.
Autíčkový Jelen
11. 9. 2021, 09:38Těch příkladů by byla spousta, ale jako první mě napadlo kombo sportovních verzí Focusů druhé generace. Tedy jejich typická oranžová pro ST a typická zelená pro RS.
Kuře
11. 9. 2021, 16:34Pěkně si mi vypálil rybník, když jsem to ráno četl, tak sem přesně na ostré Focusy myslel.
A klidně bych tak přidal tmavě modré ST a RS Mk1 a bledě modré RS Mk3
Prostě každý rychlí Focus tu svoji barvu má;)))
Autíčkový Jelen
11. 9. 2021, 22:03Modrá na MK3 mě nenapadla, souhlasím, tam je to taky hodně spojeno s tím autem. Při představení ST a RS MK1 jsem ještě auta tolik nesledoval, takže to nemůžu potvrdit, ale věřím, že je to to stejný jak ostatní generace :)
rock
11. 9. 2021, 11:01Tak určitě bych zmínil Subaru a jejich žlutomodrou převzatou od 555. Do té doby svoji ustálenou barvu neměli, ale u modré pak zůstali, i když je už 555 nesponzorovalo.
Přidal bych žlutou Mantu A s černou kapotou (měl to už Kadettt B, ale Manta je holt hezčí). Žlutočernou od té doby Opel používá doteď, alespoň ve formě pruhů.
Volvo C70 a tu jeho oranžovo-zlato-hnědou. Vůbec mám Volvo za ty, co tady ty divný barvy protlačili na trh ve větší míře. Možná to byl někdo jinej, ale já to mám spojené s Volvem.
A samozřejmě Audi quattro MUSÍ mít bílej základ a červeno-šedo-černé pruhy
eLzyx
11. 9. 2021, 11:52ta oranžovo-zlato-hnědá z Volva aneb Saffron pearl měla být dokonce oficiálním lakem prvního prototypu Koeniggsegg. Objednávka nalakování ale proběhla přes telefon bez osobního potvrzení správné varianty a tak je první Koeniggsegg nalakován barvou z V70XC - Sandstone pearl.
eLzyx
11. 9. 2021, 12:04jinak co se týče "divných" barev, tak Volvo vždycky umělo. Až teď se uchýlili k nudě, šedi, uniformitě.
Já miluji tuhle ujetě žlutou
beastar
11. 9. 2021, 12:22Alpina a ta jejich speciální modrá. Dodge RAM a černá. Žlutý Lotus nejen Esprit. Hnědá Škoda Favorit. Zelený Jaguar. Modrý Viper.
krab
11. 9. 2021, 18:02Porsche je typicky spojený se stříbrnou taky. Zrovna i Jaguar E-type. Trumph se mi třeba vždycky líbil v takový typický sedmdesátkový fialový pastelový barvě, bavorák je zas skvělej v techno violet a e39 M5 speciálně v Avus Blau. Toyota GT86 třeba zas byla skvělá v tý oranzovy metalize, no dalo by se pokračovat ....
Sato
11. 9. 2021, 20:17zlta Corvetta, oranzove Lambo, cervene Ferrari
Holofaust
11. 9. 2021, 20:20Komunistická průjmová hnědá na škodách 120...
PepaSFI
12. 9. 2021, 18:49průjmová byla až na Mkách, nebo taky divnou červenou, ty starší měly normální hnědou, docela slušivou. Ale já ji mám spojenou s bílou, měli jsme dvě v rodině. Favorit byl v blátovité hnědé anebo lopuchová zelená.
Jira24
11. 9. 2021, 22:08Fároš od Hondy v Repsolu :)
Kenmeri94
12. 9. 2021, 12:14Mně vždycky připadá, že v 90 % případů auta vypadají nejlíp v té barvě, ve které je sama automobilka všude představuje.
Ti designéři asi nebudou úplný jelita :)
fortress
12. 9. 2021, 13:07Jaguár a britská závodní zelená nebo český ekvivalent pistáciová fabie
Špráchys
12. 9. 2021, 14:06VW touran a passat vsude na bilboardech s tou jejich modrou.. V ostatnich barvach jsou ta auta nic moc.. A jeste kola.. Taky delaj auto.. Pak na plechacich o 2 palce mensich to hned zkazi celej dojem
jendaaa
12. 9. 2021, 17:40Starý Seat Leon f dýzlu f čipu jedině zásadně žlutý!
Trinom
12. 9. 2021, 20:33A Plum Crazy na starém Challengeru!
Riccardo Martora
12. 9. 2021, 20:58Více ikonické duo neexistuje :)
Špráchys
13. 9. 2021, 10:16A co sedan? :-)
Pochtli
13. 9. 2021, 11:09Netřeba představovat..
beastar
13. 9. 2021, 12:10Já nevím no mě k nim více jde taková ta hnusná hnědá, nebo zelená alá T34. Soused měl kdysi dávno jako druhé auto takovou právě tu hovnovou hněď.
Pochtli
13. 9. 2021, 12:38Hnědý/zelený jsem potkával jen sporadicky, tyhle dominovaly.
Bavoraczech
13. 9. 2021, 13:35ten napravo jsme měli :-)
Chochin
13. 9. 2021, 11:37k tym mercedesom sa hodi aj ina nez len strieborna :-D
beastar
13. 9. 2021, 12:08Fuj zrovna takovej dojetej vybělenej kus. Někde v Albánii :D
Tady už to úplná hrůza není ...
rock
13. 9. 2021, 13:26žlutobílý VW Vento taxi :-)
eLzyx
14. 9. 2021, 09:58přesně takovým Ventem jsem jezdil v autoškole ... nejspíše šlo o bývalý taxík
Jimi
13. 9. 2021, 12:58Structural Blue od Lexuse
Bavoraczech
13. 9. 2021, 13:38MX5...
bych to zobecnil na celou Mazdu, ta jejich červená metla je prostě neskutečně pěkná a je jedno jestli je na trojce, CX5 nebo na MX5
Alfa Romeo Stelvio / Giulie, barva s jednoduchým názvem Blue Metallic, používaná hojně u verzí Veloce. Na fotkách nic moc, ale ve skutečnosti je skoro tak krásná jako mazdí červená.
Opelfahrt
13. 9. 2021, 14:36U Mazdy je škoda, že ta červená je prostě jediná pěkná barva, co mají. Mně se nejvíc líbí na šestce sedanu, protože má vyvážený proporce. Na MX5 je myslím ještě lepší ta limitovaná oranžová, ale zas tam jsou z výroby (podle mě) hnusný černý kola.
František Čáslavský
13. 9. 2021, 15:24Já teda nesouhlasím, lepší než červená a oranžová mi na ND přijde modrá a machine gun grey. Na tu druhou zrovna koukám z kanclu a jsem z toho skoro rozněžnělý. Nebo je to tím, že už druhým týdnem jsem za volantem služebního Kodiaqu a často uvažuju o terapeutické sebevraždě :)
Pochtli
13. 9. 2021, 16:10FČ: To jsi asi jeden z mála. Jestli myslíš tu "modrou nemodrou", tak nic extra, NB anniverzálka či NBFL laser blue tuhle barvu hravě strčí do kapsy. Kde je žlutá, zajímavější zelená..? Proč to nejde jako u superba, kde už si člověk může opravdu vybrat.
František Čáslavský
13. 9. 2021, 17:03No jo, nemůžu za to, že ostatní mají špatnej vkus. :)
Opelfahrt
13. 9. 2021, 19:25Taky mám rád šedý a modrý odstíny, ale je to kus od kusu.
Největší paráda je pro mě asi Grigio Lipari od Alfy, která je v závislosti na osvětlení buď šedá, šedomodrá, nebo s fialovým nádechem.
https://www.alfaowner.com/threads/new-veloce-owner-australia.1172745/
Bavoraczech
14. 9. 2021, 07:20To už mám tedy raději "Nero Vulcano" - černo-hnědá s odlesky do fialova. Nebo pak Moonlight Pearl.
Chochin
13. 9. 2021, 18:43A este takato biela technika...
H_F
13. 9. 2021, 23:40Polo Harlekin
togi
14. 9. 2021, 06:55Chybí mi tu pontiac firebird trans am v černé barvě, zlatá kola a orel (nebo co to má být za ptáka) na kapotě
rock
14. 9. 2021, 11:28Jak napovídá název, má to být Ohnivý pták a je to z indiánských legend. Ohnivý pták měl Indiánům přinést oheň.
Irwinek
15. 9. 2021, 07:35Tak tohle určitě nebude tovární barva, ale sluší moooccc :-D