načítám data...

Autíčkář se ptá: Staré auto pro radost, ano či ne?

Vlastníte nebo máte vysněné nějaké staré auto pro radost?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Fakt, že se do velké míry zajímám o auta a pohybuji se kolem nich, v lidech často vyvolává lavinu dotazů. Většinou to jsou otázky na to, jestli je nějaké to konkrétní auto spolehlivé, dobré, nejčastěji samozřejmě jde o utvrzení v názoru, že si dotyčný vybral prostě úplně správně. Fundovanější debaty se točí kolem konkrétnějších problémů, jako například, který motor ano, který ne, jaký modelový rok byl ještě problémový, jaký už je v pohodě. No prostě takový ten klasický kolotoč dotazů, na který se vám po čase už obvykle ani nechce odpovídat. Věřím tomu, že to jistě dobře znáte, neb tohle je prostě uděl snad každého automobilového entuziasty. Nedávno jsem však dostal dotaz, který se netýkal žádného řešení problému a já na něj neuměl hned bez přemýšlení odpovědět. Jednalo se totiž o otázku, jaké staré auto bych si osobně vybral a chtěl ho provozovat.

Možná se teď poněkud divíte. Pro spoustu z vás je tato otázka vlastně úplně jednoduchá a dokážete na ni vyšvihnout odpověď prakticky bez sebemenšího zaváhání. Pro mě to však tak jednoduché není. Ač to možná bude znít trochu divně, nikdy jsem nepatřil mezi ten typ automobilových nadšenců, kteří by bezmezně toužili po nějakém starém autě, které by si oprašovali a hýčkali jej. A mám pro hned několik důvodů. Ten první je vlastně vcelku jednoduchý a logický. Nemám garáž. Uznejte sami, nechat stát nějaké cennější auto (byť třeba jen emocionálně cenné) každý den, každou noc, v létě, v zimě na sněhu či dešti, jen tak na hala bala sídlišti mezi ostatními není úplně to pravé ořechové, že? Měl bych o takové auto patrně strach, protože by jistě budilo nežádoucí pozornost.

Druhá věc je fakt, že nejsem dostatečně manuálně zručný a nebaví mě hrabat se v autech. Pro někoho je to součást rituálu vlastnění auta. Prostě se na víkend zavřít do dílny či garáže a věnovat se tam vylepšení nebo i jen běžné údržbě své automobilové radosti. A to je super, svým způsobem je to skvělý koníček, který do jisté míry i závidím. Pro mě osobně tohle totiž představuje spíš noční můru. Neumím, nerozumím tomu a jsem vlastně dost přesvědčený, že kdybych se v nějakém autě začal hrabat, zcela jistě mu spíš uškodím, než pomůžu. A taky se dá říct, že to asi ani nechci umět. Myšlenka víkend strávený v garáži je pro mě relativně děsivá a asi bych raději svůj volný čas využil jinak. Takže já opravdu nejsem ten správný člověk, který by měl vlastnit staré auto se všemi jeho vrtochy. Zároveň však nemám rád, když nedokážu odpovědět na nějakou otázku, takže jsem se pořádně zamyslel a zkusil vymyslet tři stará auta, která bych si uměl představit, za té správné konstelace hvězd, že bych asi mohl vlastnit.

Tím prvním je italská odpověď na legendární Mini Cooper. Je jím Autobianchi A112, ideálně v ostřejší verzi Abarth. Pro malá a hbitá autíčka mám jistou slabost a tenhle italský rošťák se přesně trefuje do mého vkusu. Dost možná s tím bude co dočinění i fakt, že se v první polovině devadesátých let dostal jeden kousek k nám do rodiny a něco málo jsme na něm najezdili. Tento malý a roztomilý hatchback s potentním motůrkem a neutuchajícím jízdním elánem by mi jistě mohl říkat pane a dělat radost. I co se techniky týče, není to žádná raketová věda, takže by údržbu teoreticky mohl zvládnout i takový dřevák, jako jsem já.

Druhým autem, staršího data výroby, než jsem já sám, by mohl být naprostý opak malého Autobianchi. Mluvím o luxusním sedanu, který mnozí považují za nejlepší auto své doby. Tou tajemnou limuzínou není nic jiného, než slavný Mercedes-Benz W126. Oblíbená Čína vznikla na přelomu let sedmdesátých a osmdesátých a jednalo o velmi pokrokové vozidlo. Mercedes se do puntíku držel svého hesla „nejlepší, nebo nic.“ Design vymyslel oslavovaný Bruno Sacco. W126 se mohla pochlubit i propracovanou aerodynamikou a výbavou, která by do jisté míry obstála i dnes. W126 bezpochyby patří mezi mé nejoblíbenější Mercedesy a uměl bych si představit, tento kus historie, vlastnit. Ideálně s nějakým tím osmiválcem pod kapotou.

Vzhledem k tomu, že už tu mám malého prcka do města, luxusní sedan, tak mi zcela logicky chybí nějaký ten offroad. Ano, jistě dobře znáte mou slabost pro vozy, jejichž přední kapotu zdobí nápis Range Rover. Takže asi není vůbec žádné překvapení, že takový vůz by neměl chybět také v mé imaginární garáži starých aut. Mám dokonce i dost jasnou představu o tom, jak by měl vypadat. Jednalo by se o poslední verzi ze začátku devadesátých let, se zvětšeným osmiválcem na 4,2l, která dostala přídomek Classic. Ideálně v černé barvě. Ano, vím, že udržet při životě starý Range, je poměrně náročná výzva, ale já si prostě nemohu pomoci.

Tak toto je v kostce takový můj výběr z hroznů, ikonických vozů let minulých, u kterých bych si uměl představit, že mi říkají pane. Jak jsem přiznal výše, nikdy jsem netoužil po nějakém youngtimeru, veteránu či jiné takové klasice zlatého automobilů. Pokud by se však někdy rozhodl jít tímto směrem, patrně by to byl jeden z těchto vozů. Jak jste na tom vy, co se klasických vozů týče? Provozujete nějaký nebo teprve po něčem takovém koukáte? Máte nějaký svůj vysněný vůz z minulosti, který byste si jednou mohli pořídit? Bavila by vás péče o něj se všemi náležitostmi, které se k tomu vážou? Dejte vědět do komentářů, diskuze je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Deenz
09. srpna 2023, 07:54
2

Vlastním Felicii z 98. Děda ji kupoval novou a mě se do rukou dostala v 18, tehdy se psal rok 2012 a auto mělo najeto 15k, dostal jsem tedy prakticky nové staré auto 😂. Ujel jsem s ní téměř 100 tisíc kilometrů. Mám ji jako vzpomínku na dědu i na první výlety s dnes už ženou. Autu jsem v době kdy jsem s tím jezdil dopřál spoustu závodních dílů, protože v rallye ty auta končily nejlepší léta, spousta se jich rušilo a já byl u zdroje dílů, takže auto má podvozek, svody, výfuk, setrvačník atd. Nicméně zvenku vypadá sériově. Samozřejmě koroze se nám nevyhnula, takže auto už je 4 roky vyvarene v garáži a čeká na lakování. Jenže do toho přišel barák, byt a další nutné investice a prostě staré auto vypadá že bude muset do světa, není pro ni místo a není na ni čas 😕

reagovat
beastar
09. srpna 2023, 08:47
1

Felicia s příběhem je super artikl. To nebude problém dobře prodat. Jen mě osobně by to bylo líto teda.

Deenz
09. srpna 2023, 12:52
0

Musím říct, že hledám každý způsob jak si ji nechat. Ale na to dávat teď minimálně 50k za lakování je prostě špatná doba trochu. Navíc nade mnou visí hrozba prodeje tchánovi garáže. Doufám, že než to prodá, tak já to nalakuju a přestane být tlak na to se vzdát alespoň nějakého projektu (dům, byt, 2 rozestavěná auta, motokára)

Vapno92
09. srpna 2023, 08:15
5

Čo ja viem, zohnal som si Lagunu II 3.0 V6, v pomerne peknom stave, tie Laguny II už prakticky neexistujú, táto je ešte k tomu s motorom ktorý robí radosť...
Auto je 2001ka, kombinuje všetky výhody a radosti z toho, že máš staré auto (a veľmi ma baví na nej pracovať), je to snáď posledné Francúzske auto s ozaj gaučovými sedačkami á la Peugeot 405 na druhej strane je to už dostatočne moderné auto, jazdí ako dnešné autá, má to výbavu ako dnešné autá, má to normálny CAN-BUS, dokonca biele podsvietenie budíkov ako dnešné autá, o bezpečnosti sa ani baviť nemusíme, tá je na dnešnej úrovni.
A čo som hlavne nečakal - je to celkom kundolap :D Je to široké, nízke, vypadá to dobre, má to modrý plyšový interiér a ten zvuk, na ten veru nebol pripravený nikto.
Celkovo - robím s Renaultami, motám sa okolo nich, nie som úplne ľavý na písanie, bol by záujem o blog? ;-)
Myslím, že zarytého Renaulťáka na Autíčkarovi nemáme.

reagovat
Ha
Habakukk
09. srpna 2023, 08:36
2

Nelži si do kapsy 21 let staré auto není opravdu bezpečné jako dnešní. Je to prostě staré auto i u 10 let starého auto je věk poznat. Radost jistě dělá je to pěkná barevní kombinace, ale přisuzovat mu vlastnosti dneška už nejde.

beastar
09. srpna 2023, 08:45
2

Nejde to brát jakože dnešní auto. Mám Quattroporte páté generace trochu novější auto. Vývojově hodně podobné. A když sedím v dnešním voze, řekněme rok 21 plus. Tak doba je úplně jinde. Pravda je to s tou výbavou protože to co skutečně potřebuješ už máš ve střední třídě před dvaceti lety. Jako největší plus jsou ale ty motory. Z toho potom ten zvuk. Žádné dětské repráky. Bezpečné to sice je. Ovšem dnešní standardy jsou jiné. A po dvaceti rokach to prostě i s minimem koroze už bude měkčí. Mimochodem já mám Renaulty rád nedávno sem prodal Megane RS T v podstatě současné auto. A když bych přemýšlel o Laguně šel bych asi spíš do nedoceněné třetí generace. Nedávno sem viděl tady ve Švýcarsku bílou perleť v kombinaci s béžovou kůží a Initiale výbavou jen ten diesel pod kapotou by mi na tom vadil.

Vapno92
09. srpna 2023, 08:46
2

No, asi to nemá milión asistentov, ako majú autá dnes, ale inak bitch please :)

;ab_channel=Yal%C3%A7%C4%B1nG%C3%BCngen
porovnajme so Xsarou, Astrou G a pod.

Vapno92
09. srpna 2023, 08:48
0

beastar: Laguna III je dobré auto, ale pre Renaulťáka je to proste Mégane III + a nič iné, Aleš z Rnews by sa asi hneval za toto, lebo on na ňu nedá dopustiť, je to dobré auto ale je nudnejšie, než Mondeo

kotzitzaq
09. srpna 2023, 08:52
0

Otázkou bude životnost airbagu. Je projektována na 10-15 let. Asi ještě bude i po 20 letech funkční, ale spoléhej se na to. Dokonce jsem někde viděl srovnání crash testu prvního faceliftovaného Meganu a Renaultu 19. A protože tam nezafungoval airbag, tak paradoxně ta 19 dopadla lépe, jelikož všechny zádržné systémy s arbagem nepočítaly, narozdíl od toho Meganu.

Vapno92
09. srpna 2023, 08:58
0

Kurva to som nečakal že dostanem takúto čočku xD
Opravím sa, berte tú bezpečnosť v kontexte doby a porovnajte s tým, koľko bežne jazdiacich áut v roku 2001 boli pojazdné rakvy, kde pri akejkoľvek banálnej kolízií človek zostane zlisovaný na jogurt...

HeavySmoker
09. srpna 2023, 11:31
0

Vapno92: V porovnaní so skutočnou "klasikou" z napr. konca 80tych rokov je to samozrejme totálna pohoda. O niečom z 50tych rokov ani nehovoriac. Vlastne je to tak moderné auto, že by som no vôbec neradil ako "staré" auto na ktoré sa vzťahuje otázka z článku. Inak autá vekom strácajú rigidnosť. Hlavne okolo zvarov dochádza ku krehnutiu ocele (paradoxne vysokopevnostná oceľ starne rýchlejšie) plus teda klasika ako korózia a mechanický a teplotný stres spojený s prevádzkou auta. Pokiaľ ide o bezpečnosť za nova, moderné autá sú 2 - 3x tuhšie než ich generácie z prelomu milénia. Ďalšia vec je kompatibilita pri náraze, autá sú dnes vyššie, majú vyššie nárazník a inak riešené deformačné zóny. Zraziť sa s veľkým SUV stojí za hovno, pretože všetky štruktúry Lagúny na pohltenie energie budú príliš nízko a nestretnú sa. Nie je to žiadny Favorit alebo podobná pleseň socialismu, ale pokiaľ možno, radšej sa oprieť o aktívnu bezpečnosť, ESP, ABS a dobrý nástavec na koniec volantu.

Mechanik
09. srpna 2023, 12:00
1

Vapno92 : buď v klidu, oni to tak nemyslí.
A hlavně, ty s ním chceš bourat?? Asi ne že. Ta pravděpodobnost že se vybouráš tak fatálně že tě tohle auto zabije je mizivá, a kdyby se ti taková nehoda stala v novém autě, rozdíl bude minimální. Samozřejmě dostanu hafo mínusek a plno keců jak je to jinak, ale jinak to není. Je úplně jedno v čem jedeš když se rozplácneš o protijedoucí kamion, on jede 90, ty 110.......

mariov8
09. srpna 2023, 14:27
0

Největší šok pro mne bylo svezení v 300SL z roku 1954. To si ale jen tak nekoupíme. Proháněli jsme ho v rámci možnosti hodně starých pneumatik na Brněnském okruhu a až na citelné teplo od podlahy u nohou to fungovalo skoro jako moderní auto. Ale v podstatě to byl zakladatel kategorie Supersport, takže je jasné že jeho dynamika, podvozek a ani brzdy nemohou urazit ani dnes. Proč to píši. Youngtimer z 80-90 už chce docela dost ústupků a v zimě na špalky v suché garáži. Nicméně vyšší střední už bývala dobře vybavená, třeba tam mohla být klimatizace, ale provozní a servisní náklady v dlouhodobém horizontu jsou vysoké! Nemyslím opravdu auta na dojetí... Veterán 40-70 už se dnes skoro nedá používat, protože to prostě končí někde 100 a na dálnici kromě opravdu silných aut nemá smysl najíždět. Nebrzdí to, posilovače řízení běžné nebyly a řešit někde po cestě problém s karburátory... Silné dobové auto už je pro běžného fandu drahé a ten kdo na to má, na to nemá čas nebo nervy. Byť existují výjimky. Chvíli jsem jezdil mercedesy ze 70tých let, ano, to by šlo, ale bylo to mé nejdražší vožení v životě. 280TE si po Praze bral 14-18, každá blbá lištička, gumička nebo sametka byla za několik tisíc a opravu klimatizace jsem nakonec vzdal. Auto kolem roku 2000 již může být absolutně v pohodě, v případě top modelů od střední třídy naprosto použitelné i dnes. Před cca 5-7 lety jsem jezdil mercedesem z roku 2004 a i dnes by mi v něm nic nechybělo. No, poté co jsem tam za dopoledne dostal novou čínskou telematiku, to umělo i Bluetooth a DAB+, ale řekněme, že tady již začínají moderní auta, v každém prahu byl kabelový svazek tlustý jak ruka a dokonce i optika. I ta bezpečnost proti moderním malým autům by nemusela být tak špatná. Ale takový Passat nebo Superb už by mohl být problém. Když si však s tím srovnám svůj služebák, tak už tam je dalších pár ústupků. Díly na 20 let staré mercedesy již stojí více než na nové. No, alespoň jsou většinou dostupné, řada méně po pulárních aut je po 20 letech jasný adept na vrakoviště, protože výrobce a ani druhovýroba již nic nenabízí... Ta Laguna III V6, je top model celkem běžného auta, to by mohlo jít provozovat celkem v pohodě, až na díly specifické pro motorizaci (jestli nějaké jsou) bude spotřebák asi ještě nějakou dobu k sehnání.

Mechanik
09. srpna 2023, 18:50
1

mariov8 : chvilku jsem jezdil daily autem který pochází z 50 let, jak píšeš 100, ok, mě to jezdí v pohodě 110, někde jsem nikdy nezdržoval, celkem jsem i předjížděl. Že by to nebrzdila, to bych se hádal, samozřejmě to nemá ABS a dnešní řidič vlastně neví jak s tím má brzdit. Řešit karburátor na cestě je sranda, vždycky jsem to dokázal opravit a celkem rychle, já bych zase nechtěl řešit na cestě podělaný vstřiky.
Moje rodinný auto je z roku 98 a má všechno co potřebujeme a hlavně co chceme. Provozu to stačí, skoro 200k, spíš mě ostatní brzdí.
Měl jsem v roce 15 auto z roku 12, vyšší třída. Pojezdili jsme s ženou dva roky a šlo příč, nic pro nás. Návrat do milénia byl balzám na duši. V nových autech jezdím občas v práci, nic pro mě, vadí mi ta sterilnost, odtržení od okolního světa, nemám zpětnou vazbu ....

Jyrki
09. srpna 2023, 19:41
1

Průměrný věk mého vozového parku je 29,82 roku. To nejstarší má 52 let, nejmladší 14 let (rodinný kombík, kterým jedu jen o dovolené, jinak jej jezdí žena a mě děsně nebaví), celkem 11 kusů, většina kolem 25-28 let. Mám úplně jiný problém, žena by ráda něco novějšího a já nevím co, nic se nelíbí, nic mi nevyhovuje, já bych se nejraději toho kombíku zbavil bez náhrady.
Pokud jde o bezpečnost, budu chytat mínusy jako Mechanik. Rád si zablbnu, ale snažím se to dělat rozumně, když mám prostor nebo si to nechám třeba na nějaké malé letiště, sraz, okruh atd.
Jinak taky neplánuju bourat a za dobu co jezdím, jsem nevyzkoušel k čemu jsou airbagy a jak by to moje auto dopadlo po nějaké srážce. Moderní auta neberu jako výhru, třeba široké A sloupky s airbagem se mě snaží zabít každý den, vždyť se za nimi za určité situace schová přijíždějící auto, u některých aut s brutálním sklonem předního okna a masivního A-sloupku i kamion. To je nebezpečné každý kilometr a moderní asistentni a airbagy to fakt nezachrání, ty jsou v té chvíli už úplně zbyteční.
Nicméně provozování starých aut má svoje úskalí a je pravda, že někdy to prostě měsíce stojí jen proto, že člověk hledá náhradní díl. To se stává a ne že ne. Ale stejně bych neměnil, zlatá stará auta.

Berzelius
09. srpna 2023, 20:49
1

Tak to já zachránil jedničkovou lagunu od šroťáku od kolegu z práce, bo mě připadlo že je ještě v dobrým stavu na šrot a ještě by šla dojezdit no z venku cajk ale dole už nějaká koroze byla…tak to bych nebyl já, abych místo nutných oprav neudělal i prevenci a mám ji už půl roku rozkuchanou nad jámou a jak je chuť a čas tak se šlechtí a vyměňuje kde co….a to jsem francouze nikdy moc nemusel, ale když dneska kouknu na ty nízký čumáky z dob kolem milenia a i starších, tak v porovnání s moderníma opuchlinama se mě už líbí kde co…a podobně jsem vkročil nedávno do vod BMW…E36 toring v origo tovární M-packetu a skoro plné výbavy…po třetím majitely bez nějakýho tuningu….ale v ropě a automatu….což jsem kdysi přísahal že tyhle dvě věci v životě nikdy….ale hokt za ty prachy jsem neodolal…..ale je momentálně pod plachtou a čeká na svoji šanci….ale opět z teho bude malá “restaurace”…..no a jako Daily káru mám už třináct let Mitsu Galant z roku 1997….a nestěžuju si…..Na dálnici se sním taky nebojím….byť ten dvoulitr už není nic moc, furt se stím těch 130-140 dá jezdit.

Berzelius
09. srpna 2023, 21:01
3

Za přepis…:jsem prostě neodolal:-)

mariov8
09. srpna 2023, 21:06
0

Já tam měl vždy vstřikování paliva, ale do problémů jsem se jednou taky dostal. S elektronikou. Ale jezdil jsem na různé akce s podobně postiženými a někteří měli krušné zážitky. Auta z 50-60 tých let, pokud to nejsou víceválce většinou kolem tachometrových 100 opravdu končí. Tady určitě, Octavia s 40-45 koňmi jede na pohodu tak kolem 80. Ale jasně jsou klasici co mají 1800-2000 kubíků a alespoň kolem 70-100 koní a ty jedou i 160, ale jeď s tím v klidu s rodinou třeba na akci pod Vysoké Tatry. Jasně, jde to, ale pravděpodobnost, že se něco odporoučí je vyšší než u moderního auta. Kór když to budeš týrat na dálnici. Chlazení a mazání u těchto aut nebylo dimenzováno na takovou dlouhodobou zátěž. Jasně, kdo s tím v průběhu roku pravidelně jezdí alespoň kolem komína a na jaře to proleze, nabije baterii a celkově opečovává, ten má velkou šanci že ho nic nepotká. Jenže většina lidí má aut více a málokdo s pěkným dnes už veterán jezdí v denním provozu a riskuje, že ho na křižovatce trefí paní s mobilem v ruce... no a pak se rok-dva nikam nejede a před akcí se na rychlo akorát doplní voda do chladiče, nabije baterka... a zpátky se jede na odtahovce. Je to krásné, já nakonec tu elektroniku řídící palivé čerpadlo vstřikování také nouzově přemostil a dojel celkem v pohodě jak na akci tak i zpátky. Ale pamatuji lidí co řešilo zásadnějších problémů... snad lze souhlasit s tím, že u youngtimeru si člověk znalý ještě ledacos na silnici i spraví sám. Ale je potřeba být připraven.

beastar
09. srpna 2023, 21:21
3

Asi takhle to jsme se hodně rozkročmo vyjádřili. On je samozřejmě rozdíl mezi autem z let 50 a 60. A mezi tím mít třeba slušný Galant z roku 97. Plus taky jestli tím jezdíš často nebo denně. Nebo případně jen akce. Je pochopitelné že s krásným veteránem z šedesátého nechceš jezdit denně někde v provozu. Moje hlavní řekněme daily má 16 let. Sice to byla pecka ve své době. Ovšem Maserati se prostě netěší v několika věcech výrazné spolehlivosti. Je prostě potřeba trochu péče a peníze. Když sem to auto měl druhý rok jel sem s tím dovolenou. Basel- Nice- Liguria- zpátky do Švýcarska plus výlety po okolí. V létě ve vysokých teplotách úhrnem skoro 3000 km. A všechno v pohodě. V tomhle směru jsou tohle už moderní auta. A po pravdě ta Laguna kombi nahoře. Nebál bych se ani s tím jen to prostě není vzít a jet. Musíš to auto připravit. Mimochodem úplně běžně potkávám po EU na dálnicích staré Omegy, E39, E klasse, nedávno sem míjel v Německu Fiestu 3 s GB SPZ. Je to všechno o stavu auta a o tom kolik toho ten daný kus ročně najezdí. Bezpečnost dobrý no. Tam je objektivně asi nový auto vždycky lepší. Pak mě napadá konektivita a nějaký blbosti typu masážní sedadla atd .. Přiznávám že v autě z padesátých let bych ovšem denně už jezdit nechtěl. I kvůli a ne jenom kvůli absenci klimatizace atd.

mariov8
09. srpna 2023, 21:42
0

Plný souhlas. Ale většinou jsou ta mladá-stará auta na západě pěkně zaservisovaná. Auta kolem milénia už se dají denně používat, ale musí se člověk postarat. Nebudou tak bezpečná a BT HF sada nebo navigace, jestli tam budou, budou mimo nebo velký hack.

Osmiválcové "malé" Quatroporte je fakt nádherné charismatické auto, jo, to by se mi líbilo. I takový Shamal je nádherný. Italskou mám motorku a ne první, téhle volbě rozumím.

Trinom
11. srpna 2023, 13:09
1

"Youngtimer z 80-90 už chce docela dost ústupků a v zimě na špalky v suché garáži."

Proboha proč? Kromě té suché garáže je tomu auto úplně jedno, jestli sedí na kolech nebo na špalkách. Možná pro ty siletnbloky ty kola budou i lepší...
Stejně jediná věc, co po zimě člověk udělá, tak zapojí dobitou baterku, zkontroluje kapaliny, tlak v gumách a nastartuje.

mariov8
12. srpna 2023, 21:21
1

Myslel jsem to spíše obrazně. Největší problém těch aut je samozřejmě koroze. Proto by neměli v zimě vůbec jezdit.

Radim Nemec
09. srpna 2023, 08:24
1

... a musi to byt nutne stare auto, nebo staci, aby to tak vypadalo? :)
Protoze pokud opravdu nebudu vedet co s penezmi v duchodu, tak si poridim Morgan plus 6 https://morgan-motor.com/plus/plus-six/
Jeste z podobneho soudku - nejaky restomod by asi taky pokryl mnohe touhy.
No a pokud to musi byt autenticke, tak me bude stacit Audi 100 S coupe. Uz jsem nad ni jednou vazne uvazoval, objevila se za rozumnou cenu (cti cca tretinovou) a dokonce i v nadcasove barevne kombinaci (cti ne "sedmdesatky"). Jo, nic moc, ale libi se mi. No a pro pripad vyhry Euro milionu (cca 5--600) Se da vzdycky poridit klasicke Sport quattro. Jenom teda nic pro autora clanku, asi ani jedno z toho se neda rozumne parkovat na sidlisti. A taky je to Audi, zejo.

reagovat
kotzitzaq
09. srpna 2023, 08:48
3

Udržet jakýkoliv Range Rover při životě je poměrně náročná výzva, nejen ten starý :-D. Jinak z osobní zkušenosti mohu říci, že ideální starší auto je to, na které jsou alespoň dostupné díly - nejčastěji asi na němce, američany a možná něco na italy a na auta, která se vyráběla ve velkých počtech (sehnat něco na klasické Mini, MGB, nebo třeba i ten Range Rover lze, ostatní britské značky jsou celkem peklo).

reagovat
František Čáslavský
09. srpna 2023, 09:12
4

Mám pět aut z devadesátek. Pro radost? Eeee... Chtělo by to něco staršího.

reagovat
wdave_t
09. srpna 2023, 09:24
2

No já mám technicky vzato veterána ve své MX-5 z roku 92 a youngtimera Evo VI. Ani jedno servisovat neumím ani v nejmenším, užívám si pouze jízdní zážitky s nimi a sem tam odtahovku :)

A ten důvod proč si pořizuju stará auta je, že se v nich cítím nejlíp. zejména v těch co vznikly okolo přelomu milénia. Už jsou dost sofistikovaná na to, aby je dokázal ovládat mileniál, ale zároveň nemám pocit, že jsem na všechny ty displeje moc starej a že od toho chci něco jiného, než nová auta často nabízí. (A na ty výjimky mezi novými auty, které by pro mě asi byly perfektní, tak na ty beztak nemám peníze :D )

reagovat
wdave_t
09. srpna 2023, 09:26
0

A kdybych měl teď 1,5 míče, tak si stejně koupím spíš 996 Turbo (což je teď taková moje další meta, která se může 10x změnit než tento obnos na víkendovku našetřím) než třeba novou Supru nebo co nejnovější Cayman tyto peníze seženou.

beastar
09. srpna 2023, 12:23
0

Supru sem si koupil:D Protože starým pekáčem jezdím denně do práce tak alespoň na zábavu a radost chci mít něco novýho. Protože s GLC hybridem ač je to výborný auto a zánovní moc srandy neužiješ. Přiznávám že 996 turbo mě láká taky dlouho ale asi sem dospěl. Stejně jako sem vyrostl z RS4 páté generace.

wdave_t
09. srpna 2023, 12:29
0

Takto bych teda dospět nechtěl, pane beastare! :) I když je to asi míň starostí, ale zase co je víc než 996 turbo? To za nějakou vrásku stojí :D

Mechanik
09. srpna 2023, 13:06
0

Beastar : gratuluji k Supře, super volba, tak ať baví

beastar
09. srpna 2023, 13:57
0

Je to skvělý. A díky. Kdybych měl čas i bych něco napsal ale bohužel. A jako dospěl je možná blbá volba slov. Turbo v každé generaci je úžasný auto však záleží hlavně na tom na co má člověk podmínky a prostory. A já už mám dvě docela starý Maserati. Není na další starý auto čas ani prostor. Ani s tím jezdit. Nejsem Krab. Víc než turbo je GT3 RS... Třeba. Jako je to starost a ne právě levná... Asi tak.

Bigg.I
09. srpna 2023, 09:48
1

Většina ví, že mám Sierru, že mám Oriona.. a že to je obojí spíš starost než radost. Rozhodně bych nedokázal ani jedno z nich prodat. Někdo by byl spokojenej, ale mně pořád chybí pomyslná třešnička na dortu. Je mi 28, rád se projedu svižně, ale spíš se o ty auta bojím. Kde však nedokážu ubrat je komfort za volantem a vzdušnost interiéru, musím se v tom voze cítit dobře.
Ještě než jsem pořídil své první auto (Sierra), měl jsem v hledáčku:
FORD GRANADA
ano... někdejší vlajková loď Fordu. Elegantní hranatý design, zadní náhon, pohodlí, V6... Radost za volantem i v malých rychlostech (tohle ani moc rychle nejede, pokud se nebavíme o 2.8i). Pořád o ní mluvím, jak bych ji chtěl. Kolik inzerátů jsem už viděl a prošel a stejně žádnou doma nemám (mám tu z jedné akorát kapličku budíků a dobovej prospekt). Taky je to tím, že není místo, kde ji parkovat. Druhá věc je pořizovací cena. Pěkné kousky dnes stojí 150 000 kč a víc, problémové je už shánění nějakých dílů a tím se dostáváme k dalšímu vozu, nad kterým delší dobou přemýšlím. Zase to bude od modrého oválu a je to:
FORD PROBE MK1 2.2 GT Turbo
Kdo by to byl čekal, uplně jiný auto než Granada. Kupé s náhonem na předek, mrkačky, turbo, synthwave v rádiu... a už asi každej pochopí, proč je to super a líbí se mi. Ceny u Probe jsou příznivější, pěkné začínají cca na 100 000 Františků Palackých (nevím jakou hodnotu má redakční František). Pro díly se chodí k Mazdě a taky to není uplně katastrofa. Navíc je v ČR celkem aktivní Probe klub.
Závěr komentáře je tady: Kdyby mi někdo dal do ruky 200 000 Kč a řekl mi, běž si koupit jedno nebo druhý, tak já bych asi fakt nevěděl co si pořídit. Obojí je cool, každý jinak...

reagovat
Trinom
11. srpna 2023, 13:12
1

Sonda je cool, ale na rozdíl od Granady s ní nebude taková sranda. Ale zas má mrkačky. Těžkej výběr máš...

HeavySmoker
09. srpna 2023, 11:51
3

Mne do domu nesmie nič čo nemá počítačom riadené vstrekovanie a široko dostupné diely. Takže žiadny Talbot, Sunbeam alebo Facel Vega mi v garáži neparkuje. Chápem to, ale nemám nervy 6 mesiacov obiehať aukcie aby som si kúpil krytku popolníka a rozvodový remeň.

reagovat
Fr
Frodo
09. srpna 2023, 12:31
0

Staré auto pro radost ano či ne je pro mě vlastně trochu zbytečný dotaz. Jasně že staré. V současné době už totiž není možné za 400tis. koupit nové zábavné auto pro radost. Dnes je potřeba 800+ a stejně je ten výběr hrozně omezený. Takže mi nezbývá než udržovat staré vrány vyrobené mezi roky 2003-2008.

reagovat
Ha
Habakukk
09. srpna 2023, 14:15
1

Kdy stálo nové zábavné auto 400t Kč. Ač přemýšlím jak přemýšlím tak mě žádný takový povoz nenapadá, odkazuješ se na roky 03-08. To byla za 400 litrů byla slušně vybavená nižší střední, ale tam o zábavnosti stejně nebyla moc řeč.

Fr
Frodo
09. srpna 2023, 18:45
-1

Byla doba kdy se dalo koupit zábavné auto kolem 400tis. Buď nové, nebo jako předváděčka. Narychlo třeba rok 2013, Fiesta ST 430tis nové auto. A že by nebyla zábavná říct nikdo nemůže....

beastar
09. srpna 2023, 21:07
0

Byla doba. Taky asi v roce 2013 celkově byly jiné ceny, jiné platy. Tím neříkám že dnes je nějak dobře, nebo líp. Zdražení je evidentní. A slabá nabídka též. Jen to prostě není tak jednoduché. To je jako když napíšu jo to byla doba když se dalo koupit Porsche 944 za 1000 euro. A že se dalo...

Fr
Frodo
09. srpna 2023, 21:15
-1

Ano, je pravda že ceny, platy atd....ale pořád tu byla sorta dostupných aut, která dokázala pobavit. Snad každý hatch měl svoji ,,ostrou´´ variantu. Současná nabídka je slzavé údolí.

beastar
09. srpna 2023, 22:59
0

Jasně jenom pro ilustraci rok 2000 ČR průměrný plat 13000 Kč.. nejlevnější malá city auta segment pod kompakty v akci od 225 000 Kč... Zábavný auto bylo co a stálo kolik? Prostě to není tak černobílý což opět nepopírám že dnes je doba na hovno. Výběr je nudnější a uniformní. Spíš se setkávám s tím že snadno zapomínáme. Ono totiž i v tom roce 1996 nebyla prdel koupit si pěkný auto. Táta měl peněz tehdy opravdu moc a stejně jezdil 318i manuál a i ta ho tehdy stála přes milion korun. Pro porovnání plat tehdy dobrý v ČR asi 8000.

Spíš a to je to co jmenuješ ty tu Fiestu. Zvyklí jsme z určité doby na extrémně levná auta a skladovky v akci. Takže normální rodinné auto se najednou dalo koupit opravdu lidově levně. Když se ale podíváš do historie více bylo časů jako je dnes. Sice ty krásný sportovní auta dnes vidíme jinak ale i tehdy v tom jezdilo jen pár lordů a lidí z lollywoodu...

Fr
Frodo
10. srpna 2023, 07:23
-2

Souhlasím.
Nejsmutnější je současná nabídka. Doba, kterou zmiňuji, měla nepřeberné množství zajímavých aut (a pořád podle mě dostupnějších než dnes). Fiesta ST, Focus ST, Clio RS, Megane RS, Twingo RS, Swift Sport, Focus RS, Mondeo ST, 208 GTi, 308 GTi, Polo GTi, Lupo GTi, Golf GTi, Ibiza Cupra, Leon Cupra, Fabia RS, Octavia RS, Corsa OPC, Astra OPC, Meriva OPC, C2 VTS, 3 MPS, 6 MPS, Punto Abart, Yaris TS, Corolla TS.......

ro
rock
10. srpna 2023, 14:52
1

Ta paleta byla obrovská, jenže v těch verzích a motorizacích, co je zmiňuješ, to bylo v rozsahu od 300 t za Swifta po mega nebo víc za Focuse RS, šestku MPS, ST220. Dneska jsou trojnásobné platy, takže cena Hyundaie i20N odpovídá tomu, co tehdy stála Fabia Junior bez posilovače a s oknama na kliku. Ještě pořád na spodní hranici jsou i30N, Yaris GR, MX-5, Toyobaru, Focus ST a to jsou všechno auta jiné ligy než Lupo GTi nebo C2 VTS. Fabia RS stála v r. 2003 půl mega, to je vzhledem k nárustu platů srovnatelný s tím, co dneska stojí A110, Cayman nebo Lotus Emira.

Fr
Frodo
10. srpna 2023, 16:17
-1

Píšu že souhlasím s Bístem ohledně cen. A pak píšu že je smutná současná nabídka naproti době co zmiňuji.
Ale pokud se chceš rýpat v těch cenách. Tobě se zvedl plat od té doby zvedl 3x? Tak to gratuluji. Podle ČSÚ byla průměrná mzda v roce 2005 cca 19tis. Dnes je cca 41tis. To mi nějak nesouhlasí.
A ty ceny nových aut. Cayman stojí v základu 1,6mil. Nemyslím si, že nad koupí tohoto auta přemýšlí stejná třída lidí jako tenkrát přemýšlela nad Fabií.

ro
rock
10. srpna 2023, 17:43
0

Od r. 2003 (začátek toho období, co zmiňuješ na začátku)? Jo, přibližně. Možná i od toho 2005.

A tehdejší Fabia RS v cenách 450-550 mi teda přišla ukrutně drahá. A většina z toho, cos vyjmenoval, byla ještě dražší.
I kdybych akceptoval jenom to navýšení, co zmiňuješ (19 -> 41), pořád se bavíme o cenách mezi jedním a jedním a půl milionem za to levnější z tvého výčtu a o cenách hrubě přes dva za to dražší. A v tomhle rozmezí už ta nabídka zas tak smutná prostě není. Ubylo malých hothatchů, to jo, ale jsou dostupnější zase jiná auta.

Ale taky musím uznat, že později, jak zmiňuješ tu Fiestu cca před 10 lety, byl už menší výběr, ale na ceny se ještě držela zlatá doba.

Ha
Habakukk
11. srpna 2023, 07:24
0

Schválně jsem zabrousil do historie testů Fiest ST a tebou zmiňovaná Fiesta v 13 roce stála dle dobových testů 429t Kč což je pecka. No a předchozí 4. generaci STéčka chtěli 529t Kč. Tedy ano cenové dno bylo někdy v období 2010 - 2015 od té doby už ceny jen stoupají. Ještě podotknu, že podobně levné bylo už jen Polo GTI a pak všichni ostatní byly nad 500t Kč i v roce 2013. třeba takové Clio RS bylo za 560t Kč.

Mechanik
11. srpna 2023, 08:44
0

V roce 2003 jsem kupoval Fabku za 400t, v té době se dala u nás na dědině koupi parcela za 300t, parcela ve městě za 3mil. Garáž ve městě za 100t. Nový barák na vesnici za 2,5mil. Myslím že je teď podstatě dráž, protože průměrný plat není 100t.

Ha
Habakukk
11. srpna 2023, 09:07
0

No jo, ale ty srovnáváš auta a nemovitosti kde ten progres je brutální. Někdy kolem roku 07 obec prodávala zasíťované pozemky za 370Kč/m dnes obce prodávají takto nachystané pozemky kolem 1500kč/m a to jsou dědiny daleko od okresních měst. Otázka je zda pozemky byly podhodnoceny nebo nyní jsou přestřeleny to odpoví až čas.

Opelfahrt
11. srpna 2023, 10:00
0

Ještě bych doplnil, že komu tehdy stačil „warm hatch“, tak Suzuki Swift Sport stál myslím od 369 tisíc.

krab
09. srpna 2023, 13:31
7

Já si myslím, že Číňan je rozhodně skvělá volba. Klidně bys mohl i zvážit Mamuta W140, ale je už složitější a nákladnější na údržbu. Každopádně mít choutky na Mercedes-Benz, tak beru W126 500 SEC, mám rád karoserie kupé a tohle je zkrátka nadčasovej kus auta. Ale určitě by mi ho hned "sebral" můj táta, ten na rozdíl ode mne fakt mercedesovej je ...

Starý auta jsou samozřejmě radost, ale taky je s tím práce. Ale jakmile si vybereš něco na co se ještě vyrábí díly a máš kolem sebe mechanika či dílnu, která fakt tomu tvýmu typu auta vážně rozumí, tak je to super, protože co nezvládneš spravit sám, tak víš, kdo ti s tím pomůže.

Jinak je zajímavý jak se trh posouvá postupně od těch 60/70. let až k devadesátkám, kdy mi tyhle káry připadají furt vlastně moderní, ale ve skutečnosti už ten věk mají a jezdit v osmdesátkovejch a devadesátkovejch autech je pro mě třeba osobně taky dost slušná nostalgie.

reagovat
beastar
09. srpna 2023, 14:00
0

Posouvá se to zcela logicky. Jinak souhlasím. Ono obecně Mercedes z přelomu 80,90s je nadčasový auto. Samozřejmě esko je bomba. Takový pořádně vybavený stroj. Plus i má dnešní dobu pořád velké auto. Mamut:)

af
afro-r1
09. srpna 2023, 17:22
0

Posouva se to, neb si lide v tech autech casto kupuji vzpominky na mladi/ detstvi. Tj. auta, kterymi jezdili, vidali je na ulicich nebo je meli na plakatech.
Stari dedove miluji Aerovky, starsi chlapi Porsche z ´80 a mladosi treba SLK 55...

Ju
Junior
09. srpna 2023, 22:38
2

krab: Mi přijde, že modely, který už jsem "zažil" jako nový, mi tak nějak přijdou moderní a asi už dycky i připadat budou.
Prostě E39 je úplně off, E60tka je taková ta lepší bazarovka a F10, dyť to je vole nový moderní auto. 10 let starý, totálně za zenitem, ale jak ho člověk zná "odnova" tak je prostě dycky "moderní".

ro
rock
10. srpna 2023, 15:27
0

Jasně že se to posouvá. Hranice pro veterána je 30 let, takže on by taky veteránem s trochou dobré vůle mohl být třeba
z rodinných aut

Dodge Intrepid
Mazda Xedos 6
Renault Safrane
Subaru Impreza
Citroen Xantia
Peugeot 306
Renault Laguna

anebo taky

Aston Martin DB7
Fiat Coupé
Chevrolet Camaro 4. gen
Ford Mustang 4.gen
McLaren F1 :-)

A třeba zachovalej Fiat Coupé by se mi docela líbil. A na denní ježdění by mne strašně moc lákal Intrepid, kterej vypadá jak UFO ještě dneska.

Ra
Radim84
09. srpna 2023, 16:58
2

Za mě staré auto ano, pokud se tomu chceš věnovat. U těch Mercedesů už je bežná koroze, taky vstřikování K/KE Jetronic je něco co umí seštelovat menší skupina lidí. Ale ten pocit jízdy v takovém autě je za mě k nezaplacení. Jen už mi přide škoda tyhle auta parkovat mimo garáž.

Ja sedlám W124 200E z roku 1991 a vždy jsem rád, když s tím jedu. Čínu a mamuta bych chtěl taky, ale k těm se už bohužel nikdy nedostanu. Holt ceny letí nahoru a levnější už to asi nebude.

reagovat
mariov8
09. srpna 2023, 21:34
2

K/KE Jetronic-kům rozumí v ČR jenom několik lidí, je to sice poměrně primitivní zařízení řízené rozdílem tlaků, ale bez potřebné měřící techniky se blbě řeší co tomu je. Měl jsem to doma několikrát, poradil jsem si, ale také mne nic extra závažného nepotkalo, nebo na vině byly jiné věci. Třeba palivovému čerpadlu s regulátorem a filtrem u nádrže věnují lidi málo pozornosti. U některých modelů je problém i potrubí od nádrže k jednotce paliva vzadu. Trubka DN20 či 30 (nebo co tam proboha bylo) se už nedá sehnat. Baba za pultem odborného obchodu, mercedes již tento díl neměl, že jestli to chci do tanku nebo lokomotivy, že takový průměr žel v sortimentu nedrží.

Ještě větší "bomba" u klasiků je D-Jetronic. Ještě před mechanickým K-Jetronic-kem zkusil Bosch postavit elektronické vstřikování. V podstatě to byl analógový počítač postavený ze součástkové základny 60tých let. Dnes to má přezdívku "Durstronic" a bez komplexní renovace odborníkem už to téměř nefunguje, kondenzátory a i rezistory jsou dávno mimo tolerance a podklady k tomu má málokdo.

Peklo u W124 je, že to rezne a není to vidět. Rezne to totiž zevnitř a je to docela slušně předimenzované auto. Samozřejmě reznou hlavně bouračky a auta co jezdili v zimě v soli, ale kdo dnes ví co to které auto v historii potkalo? Takže se na rozsáhlou korozi přijde pozdě a v podstatě to nemá smysl zachraňovat, snad kromě kabrioletů, kupé a sedanů s osmiválci - to jsou hodnotnější modely.

Irwinek
09. srpna 2023, 21:15
3

Hmm, já mám ročník 95 jako Daily a jsem spokojený :-)
Letošní dovča byla Holandsko - 2800 km

reagovat
beastar
09. srpna 2023, 23:04
3

Jo jo tak to může být. To je to co píšu nahoře. Jen se auto musí normál udržovat. Prostě tak nějak západně. A ne stylem staré auto to je stejně na dojetí...

Irwinek
10. srpna 2023, 12:01
2

Pravdu díž :-D
u nás je to navíc i člen rodiny, takže stejnou péči ( alespoň v rámci možností ), a taky mám skvělého mechanika :-D
fotečka s místopisem, kdyby si to někdo potřeboval ověřit :-D

La
Lada_Potucek
10. srpna 2023, 09:23
2

V garáži nám drahnou dobu stál Favorit 136L v barvě "Pouštní bouře" po dědečkovi, origo starý velký TP z roku 89', najeto 44 000 km de facto pouze po trase garáž-chalupa v lese a zpět. Ale jakkoli to splňovalo všechny požadavky starého auta v super stavu a "investičního vozu" (wtf tvl tahle krabice...), tak pár let zpět po jedné jízdě za volantem kamarádovo e21 320 padlo jasné rozhodnutí o odměně vozového parku a typologii trakce. (OK, byla to jedna jízda na Transfagarasan a zpátky, no...). Jo a teda taky rozhodující roli hrálo to, že bavorský favorit rádio měl, kdežto dědeček chtěl zcela jistě v Mototechně pár korun ušetřit. Takže se žlutá krabice tvl Bertone stěhovala k jinému fandovi o pár km západně.

No a pak začaly dva roky hledání vysněného ideálu v kombinaci stav jako Fávo-šestiválec-vrtule-a neKasička.

Trpělivost se nakonec vyplatila, v garáži stojí od února e39 523i 97' sedan v "Ivan Jonák paketu" a mint kondici, což obnáší krom výhřevu sedaček asi TOP výbavu + smaragdově zelený kožený interiér. Naštěstí na Zalandu se dá i dneska sehnat za levno fialové sako a nějaké ty řetízky na krk i s přívěskem. Vlastně s tím jezdím docela na důchodce a žádné okresky nemám ambici drtit, a stejně mám pořád rohlík na puse. Nejvíc asi když do BMW Business RDS zahučí MCčko s Disco Hits 84' II nebo origo arabské vydání Best of Baltimora.

(jo, žere to 8 litrů btw, tak mi prosimvás řekněte kde je ten 26 let progres ve vývoji motorů teda vidět...já vím vyšší Euro)

No, takže kupujte stará auta a užívejte si to, nic víc jsem tím říct nechtěl.

reagovat
Trinom
11. srpna 2023, 12:56
0

Ano, určitě ano ♥

reagovat
Looboo
17. září 2023, 08:10
2

....k novým ma to netahá , používam takmer denne, pre rodinu a radosť z V8 zabalené do úpravy od Lorinser, ale aktualne neni lepšia volba, Známí si už robia srandu, že ho mam akosi dlho :)

reagovat
JohnyLBC
27. září 2023, 09:45
2

Je 911 996 už dostatečně "stará? 996 se bere jako "moderní" Porsche ale můj kousek letos oslavil 25 let.
Je to rok 1998, nejobyčejnější Carrera, manuál, samosvor z výroby, plyn lankem, jednoduchá trakce vypínatelná tlačítkem, ABS se chová že tam není, a takový cit ve volantu z žádného jiného auta neznám.
Když do toho sednu, je to už vážně starý auto. Ale láká mě mít ještě něco staršího k tomu. Od Kraba jsem koupil zelený Mini R53 a Miníky prostě miluju. Speciálně ty klasické. Rád bych s tím občas vyrazil do práce, do kavárny, do školky, na okruh nebo na sraz případně i nějakou tu veteránskou akci, setinovou rallye. Na tohle mi přijde ideální klasické MINI, jedny z posledních let s MPi vstřikováním a novějším interiérem. Jestli to zelené Mini jednou vyměním, a zatím říkám že ne, tak to bude za to klasický a taky british racing green :) Ale to je v podstatě jedno z opravdu mála opravdu starých aut co mě láká... jednoduchý auto... to spravit půjde...jenže to taky není tak úplně starý, rok výroby bude 95-2000 ale konstrukčně je to auto z padesátých let :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem