načítám data...

13 minut někdy nestačí

Česká televize uvedla dokument Víta Klusáka 13 minut. Co by si z emocemi nabitého filmu měl odnést zodpovědný řidič? A je rychlost problém?

zobrazit celou galeriiEditorial: 13 minut někdy nestačí

13 minut je údajně čas, který lze ušetřit, když cestu z Prahy do Brna, pokud místo zákonných 130 kilometrů za hodinu naklikáte do tempomatu o nějakých dvacet víc. A právě těchto 13 minut dalo dokumentu název. 

Vít Klusák je přední český dokumentarista. Jeho filmy otevírají různá, někdy přehlížená, vždy ale silná témata. Nikdy vás ale jeho pojetí dokumentaristiky nenechá chladnými. Možná si vzpomenete na jeho prvotinu Český sen, film, který mnohým odhalil sílu reklamy a její nebezpečí. A třeba znáte i Svět podle Daliborka, sondu do života pravicového extrémisty. V poslední době potom naši zemi obletěl snímek V síti, popisující nebezpečí, které čeká na internetu na naše děti. 

S dokumenty Víta Klusáka můžete souhlasit, můžete k nim mít výhrady, ale nikdy vám nebudou lhostejné. Volba témat i jejich zpracování vždy silně udeří na emoce. Nutí ho zamyslet se a mnohdy i přehodnotit vlastní pohled na věci, které považoval za triviální či samozřejmé.

Foto: 13 minut, ČT

Nyní sérii dokumentů Víta Klusáka doplnil snímek 13 minut, který vznikl v rámci stejnojmenné kampaně České asociace pojišťoven a BESIPu. Kampaň nemá ambice napravit všechny hříchy řidičů, vybírá si z celé plejády jen jeden, na který se zaměřuje. A tím je nepřiměřená rychlost.

Namísto rekonstrukcí nehod samotných se ale Vít Klusák zaměřil přímo na účastníky nehod, sleduje události v osobní rovině. Viníci nehod sami vyprávějí, jak se neštěstí odehrálo, co mu předcházelo, jak malicherné byly příčiny a jak dalekosáhlé následky onen okamžik přinesl pro životy jejich i ostatních účastníků.

Musím se přiznat, že jsem měl z filmu velké obavy. Pokud Vít Klusák něco umí, potom zaujmout, rozproudit diskusi, opanovat veřejný prostor. A zároveň nemohu nemyslet na několik kampaní, které v minulosti připravoval BESIP. Asi nejvíce mi utkvěla věta, že automobil je zbraň. Tento zcestný nesmysl dle mého soudu přispěl k rozdělení společnosti na fanatické petrolheady a ještě fanatičtější odpůrce motorismu víc, než si připouštíme. Zobrazení řidiče jako muže s kulometem mě bude ještě dlouho strašit ve snech. A jestli na podobnou notu najede i Vít Klusák, nastane peklo.

Foto: 13 minut, ČT

A tady mám první dobrou zprávu. Kampaň 13 minut je fér. Nesnaží se aktivisticky burcovat k akci, nehraje na laciné emoce, nesnaží se prvoplánově šokovat. Cílem je, abychom se všichni spíše zamysleli sami v sobě, než šli někam s transparentem bránit autům vlastním tělem. 13 minut nezobrazuje krev, děs a hrůzu. Zobrazuje odpovědnost. To skutečné neštěstí se neodehraje během osudné vteřiny, to opravdové neštěstí se odehrává v následujících měsících a letech.

Druhá má obava pramenila z volby tématu – rychlost. Rychlost bývá totiž v našich končinách obecně často velmi špatně chápána a nesprávně interpretována. Už samotný titulek, tedy 13 minut, ve mě probouzel nejistotu, zda se nejedná o další z řady takových pokusů. I tato kampaň totiž občas směšuje rychlost povolenou a přiměřenou. Dokument se však konečně nezabývá přestupkem překročení nejvyšší dovolené rychlosti, který je u nás považován za hlavní příčinu všeho zla. Zaměřuje se skutečně na nepřiměřenou rychlost – fenomén, který se špatně definuje a ještě hůře kvantifikuje. Jenže je to právě nepřiměřená rychlost, co stojí za celou řadou vážných nehod.

Foto: 13 minut, ČT

Potud jsem tedy byl příjemně překvapený, jak tvůrce téma pojal. Přesto mě mrzí, že se středobodem opět stala ta rychlost. Já vím, že ze statistik vychází jako jedna z hlavních příčin, takže je výběr tématu vlastně logický, jenže ono to není tak jednoduché. Čísla statistiků mohou působit na první pohled jako neotřesitelná pravda, jenže nic není tak černobílé. I ta čísla bez správného výkladu neznamenají nic. Pod hlavičku nepřiměřené rychlosti schováme lecos – nepozornost, špatný odhad, špatné návyky při řízení a špatné vyhodnocení situace obecně. 

Snímek 13 minut má v tomto velmi dobře nakročeno. Nabádá k zamyšlení. Každá nehoda je shodou několika chyb a často by stačilo vyvarovat se i jen jediné z nich a nic by se nestalo. Každý řidič by měl uvažovat o krok dopředu, promýšlet možné scénáře, hledat správné řešení situace, která ještě ani nenastala. Pečlivé dodržování rychlostních limitů nikoho této povinnosti nezbaví. Mrzí mě ale, že v tomto ohledu není téma širší. Ve snímku se sice objeví i nesprávné předjíždění, ale na víc už není prostor. 

Foto: 13 minut, ČT

Silnou zprávou pro mě jsou výpovědi samotných řidičů. Zde však mám rozporuplné pocity. Jediný z řidičů ve snímku plně a bez vytáček přijal svou vinu. Není to ale úplně fér, každý se s takovým traumatem vyrovnává po svém a uznat chybu v případě, že jsou následky takto obrovské a obrovsky špatné, je běh na dlouhou trať. Lidské vědomí samo sebe chrání, ta tíha by se jinak nedala unést. Věřím ale, že právě kontroverze ukrytá v oněch výpovědích povede mnoho řidičů k zamyšlení a snad pomůže k tomu, že na našich cestách bude zase o něco bezpečněji.

Proč to celé píšu a co jsem tím vlastně chtěl říci? Kdo jste dokument 13 minut neviděli, vřele doporučuji jeho shlédnutí. Řízení auta je radost, auto není zbraň. Je to ale i odpovědnost a týká se nás všech. Snímek ukazuje sebevědomím přetékajícího mladíka, ale i muže, které byste určitě nezařadili do kolonky ‘pirát silnic’ či ‘nezodpovědný pitomec’. Týká se to opravdu nás všech. Jsem rád, že nemísto aktivistické demagogie se někdo konečně snaží nad celou problematikou více zamyslet a hledat skutečnou podstatu problému. Zkušenost se předat nedá, donutit k zamyšlení je ale rozhodně záslužný čin.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
11. června 2021, 12:49
10

Za nepřiměřenou rychlostí se může a často skrývá nevěnování se řízení. A samozřejmě pro každého řidiče a daný typ auta je nepřiměřená rychlost jiná. Měli by se více věnovat tomu nevěnování se řízení z důvodů telefonování a hledání v displejích. Ty displeje jsou kupodivu nejen povoleny, ale i podporovány. Osobně mi to rozum nebere. Telefon ne, ale displeje ano?

reagovat
je
jerry
11. června 2021, 13:07
3

MMimochodem on totiž málokdo to nevěnování se řízení přizná.

MAJKL
11. června 2021, 12:57
9

Tahle kampaň mě stála poslední rok života, v mojí práci jsem "Vedl" celý projekt, jehož je tento dokumentární film součástí.

Musím říct, že přístup k rychlosti je "kupodivu" jak u dopravní policie, tak u BESIP velmi zdraví. Oni vědí, že není problém 150 na 130 při prázdné dálnici (to, že to občas musí pokutovat je věc druhá).

Obrovský problém je, že lidi prakticky neumí řídit. Proto se i v dalších částech kampaně (mrkněte na www.13minut.cz, vlastně pořád teprve začínáme) soustředíme i na další aspekty.

Proto máme v projektu Martina Semeráda, Honzu Červenku a spoustu influencerů, kteří jsou přesně ti "kluci od rychlých aut". Během toho roku jsme přišli na to, že zásadní problém je, že lidi prostě neuměj jezdit, neumí brzdit, neumí zatáčet, nechápou reakční dobu apod.

I proto jsme vlastně celou kampaň odpálili tou bouračkou s kočárkem. Nešlo o to, aby lidi nepoznali, jestli je nebo není fake. Šlo o to si ověřit, že lidem je fakt úplně šumafuk, kolik kdo jel, jak držel volant, jak se za volanem choval atd. A to se stalo. Je to děsivý vlastně.

reagovat
je
jerry
11. června 2021, 13:14
0

To je další velký problém. Většina řidičů řídit neumí. Nejhoší je, když se přeceňují než naopak. A pak si koupí auto, na které prostě nestačí. Žádný postupný vývoj, rovnou 200 PS a víc. Nikdo řidiče neučí, jak volit stopu při průjezdu zatáčkou, kdy a jak brzdit, jak vyrovnat počínající smyk. A lidi si myslí, že vše zařídí asistenti.

MAJKL
11. června 2021, 13:21
0

Přesně tak. V dokumentu máme jednu nepřesnost (celkem logickou z finančního pohledu). Hyundai v jednom příběhu není stará i30, jedná se o novou i30n. A stojí za to si poslechnout, co se s ní stalo.

ma
martinw
11. června 2021, 13:56
0

Super počin, i když člověk jezdí normálně je fajn připomenout že "shit happens", že by měli být všichni připoutaní, dávat pozor na cestu, nečumět na playlist ve spotify apod.

bkralik
11. června 2021, 16:20
24

Já se omlouvám, ale musím ti dát palec dolu. Je sice pěkné, že tvrdíš že problém je v tom, že lidé neumí řídit, že postoj BESIPu je vůči rychlosti zdravý a že se v dalších částech kampaně zaměřujete i na jiné věci, ale tomu absolutně neodpovídá obsah toho webu! Celé, ale naprosto celé se to točí okolo překračování rychlostních limitů, vždyť vlastně i celý název kampaně říká to samé. Jak můžeš prohlásit že "besip ví, že problém není 150 na 130 při prázdné dálnici" když celá kampaň se efektivně jmenuje "nejezděte 150 na 130 (protože tím ušetříte 13 minut praha-brno)". To přeci nemůžeš sám myslet vážně....

Nehledě na to, že i samotný text "40 % úmrtí při dopravních nehodách bylo v období 2011–2020 způsobeno nepřiměřenou rychlostí." je zavádějící - pokud se koukneš do ročenky dopravních nehod v roce 2019 (2020 ještě není zpracovaná, asi...), tak nejčastější důvod nehody s úmrtím je "přejetí do protisměru". Až když sečteš všechny kategorie, které mají v názvu "rychlost", tak se dostaneš někam na 30%. A když se koukneš na všechny nehody (nejen se smrtelným zraněním), tak kraluje "řidič se nevěnoval řízení vozidla" a "nedodržení bezpečné vzdálenosti".
Tak proč proboha zase celou kampaň stavět na rychlosti? Proč? To aby lidi nespěchali (ale to vůbec nesouvisí s rychlostí!), to aby se naučili řídit v krizových situacích, to aby měli dobrý technický stav auta, to aby měli kvalitní pneumatiky, to aby na silnici mírnili svoji agresivitu - to jsou všechno další podobná témata, která nemají negativní konotaci s radary, automatizovaným výběrem pokut za rychlost a obecně "automatizovanou buzerací". V tomhle třeba kampaň "nemyslíš zaplatíš" byla daleko dál...
-
Komentář upraven 11. 6. 2021, 16:20:48

Vojta
11. června 2021, 16:56
5

No jako jestli na tom někdo nechal poslední rok života, tak si troufám tvrdit, že to byla tak nějak škoda času a medvědí služba všem motoristům. To, co píše MAJKL v komentáři zde a celkové vyznění toho dokumentu a té stránky, to se tedy docela dost rozchází. Je to škoda, mohl se toho ujmout někdo schopný a mohla to být zajímavá věc... takhle je to opět akorát cesta pro měření a pokutování, nicméně rozhodně žádná velká osvěta. Kdyby se ta realita více blížila tomu komentáři, bylo by to super. Bohužel, zatím se mi to silně nelíbí.

MAJKL
11. června 2021, 17:01
0

Já chápu jak to myslíš, v pohodě, sami jsme si tímhle prošli opakovaně. Všechna čísla, co jsou na webu, jsou přímo ze statistik dopravní policie.

Ohledně té rychlosti, bacha, ta je průměrná, vůbec se nemluví o tom, jestli to je 150 nebo 170 apod.

A souhlasím i s tím, co píšeš ke konci. Hned první odstavec našeho webu říká:

"Proč? Protože jsme otroky času. Spěcháme. Doba a společnost nás nutí do zrychlování, efektivity a neustálého časového presu. Díky tomu nám neustále chybí nějaké minuty a hodiny, které bohužel často doháníme na tom nejhorším možném místě. Na místě, kde se takové chování rovná vážnému hazardu se životem. Za volantem."

Další věci - brzdy, gumy, stav auta, pozornost - to tam máme, je a bude to součástí.Jinak myslím, že o radarech, měření ani čemkoliv dalším v celé kampani, dokumentu, webu apod. nepadne ani slovo. Naopak při startu na tiskovce se uvádělo, že je potřeba udělat odklon od těhle věcí a víc dostat policii do provozu. Nicméně, jsem komerční markéťák, ne státní úředník. Jenom jsem chtěl svým původním příspěvkem říct, že je poměrně složitý generalizovat a že (i k mému překvapení) sedí v BESIP i na dopravce PČR velmi rozumný lidi.

riderhenry
11. června 2021, 17:59
9

Fajn informace "od zdroje". Osobně nemám tvorbu pana Klusáka moc rád díky jeho přístupu k prezentování informací. Ostatně i jeden z účinkujících přiznal, že dokument je až moc přehnaný, což se mu osobně nelíbí, ale může to působit o to "efektivněji" na citlivější povahy (což jsme si za poslední rok a 3 měsíce mohli krásně vyzkoušet...). Jeho dokumenty jsou až moc "hodnotící". Přestože jsou to témata zajímavá a často ne úplně probádaná, většinou mě spíš naštve, jak extrémně vyznívají. Například jde najít "méně blbého" nácka (nebo co to bylo), který utvoří asi objektivnější pohled na tenhle svět. V tomto dokumentu zase nemusel být ne úplně inteligenčně obdařený jedinec, fandící korejským autům, protože rozhodně nepředstavuje tak zásadní skupinu řidičů, aby měl dostat prostor na takovou dobu. Ale hrozně dobře to samozřejmě pomáhá dotvořit ten žádaný pohled...

A takové ty věty "jakmile sedneš za volant, jsi jednou nohou v hrobě/kriminálu". Tak to promiňte, ale to je tak moc přehnané, že už to ani horší být nemůže. Vlastně teda díky způsobu fungování represivních složek je ten kriminál asi docela reálný, ale to nemá s nějakou společenskou nebezpečností moc co dělat... V ČR jsou jedny z nejbezpečnějších silnic na světě. Německo má nejbezpečnější dálnice na světě. Ano, konkrétně pak ty s NEOMEZENOU RYCHLOSTÍ. Za mě by bylo spravedlivé, kdyby se třeba i taková informace v dokumentu objevila. Jen ať divák přemýšlí a udělá si obrázek sám.

Můj pohled je takový, že rychlost nezhoršuje bezpečnost na silnicích vůbec. Rychlost jen zhoršuje následky nehod, bo fyzika... Ale samotná rychlost naopak zvyšuje pozornost řidiče (není-li pod vlivem...) a věřím, že větší šance samotné nehody je právě při rychlosti nízké. To potvrzují i nejčastější příčiny dopravních nehod, což je pravidelně nevěnování se řízení. A to s vysokou rychlostí spojené moc nebývá, spíše naopak... Neříkám, že máme jezdit ve městě 100 km/h a tvářit se, že se chováme bezpečněji. Ale rozhodně je lepší jet na padesátce 60 km/h a sledovat okolí, než poloviny pozornosti směřovat k tachometru a jet povolenou rychlostí. A především - rychlostí omezení brát jako doporučení, nikoliv jako SPRÁVNOU rychlost. Že je ve městě 50 km/h dovolených neznamená, že nemůžu jet pomaleji, když si u silnici hrají děti. Naopak ale i rychleji, jsou-li 3 ráno a nejedu okolo hospody...

V podstatě všechna data, která jsem kdy viděl, a souvisí s porovnáním rychlostních (a dalších dopravních) omezení a bezpečnosti na sinicích, vycházejí právě lépe pro dopravní rozvolnění.

je
jerry
11. června 2021, 18:14
-1

Budu se opakovat do mrzení jako římský Kato, ale současné infotaimenty by měly být zakázané stejně jako mobily. Denně potkávám množství řidičů jedoucích nižší než povolenou rychlostí, ale prostředkem silnice a čumících do zmiňovaných zařízení. Mám z nich strach, pokud je musím předjet nebo potkat v protisměru. Pokud někdo jede rychleji, plně se soustředí na řízení a má auto pod kontrolou, tak za mě není problém. Já třeba jízdy ani netelefonuji, když je potřeba zastavím a vyřídím to. Protože i ten důležitý telefonát, i když s handsfree, pěkně odpoutá pozornost. Jinak značka není modla, někdy je třeba jet naopak pomaleji, aby to bylo bezpečné. Problém je v nepozornosti, uspěchanosti za každou cenu, neumění řídit a bezohlednosti. Není to tak jednoduché, jak se prezentuje.

briza
11. června 2021, 22:23
4

Je Honza Červenka i v tom dokumentu? Já jen abych si ušetřil nervy a prostě na to nekoukal.

riderhenry
11. června 2021, 23:04
0

Ne, ten by tam zrovna nezapadl :D

Be
Beran
11. června 2021, 14:07
0

Diky za clanek.
Dokument jsem chtel vynechat. Protoze jeden pan z CDV mi prednasel, v ramci prace vidavam dukladne rozpady statistik nehodovosti, ze skoly mam o tematu slusny background a z nej vychazejici nazory... a bal jsem se tendencnosti daneho "dokumentu" a nechtel jsem se u toho rozcilovat. Ale po tomhle clanku si na nej cas udelam.

reagovat
Sa
Sato
11. června 2021, 17:09
6

150 resp 160 uz davno mala byt legalna rychlost. Ked existuje zakon, ktory dlhodobo a bez meratelnych nasledkov nedodrzuje vacsina obyvatelov tak je chyba v zakone, nie v ludoch. Takze fuck off a satecek.

reagovat
ransom
12. června 2021, 21:38
3

To se dá brát jako vtipná ironie. Ale pokud by tohle tvrzení někdo myslel opravdu vážně, pak jde o docela brutální demagogii.
Máme třeba zákon, který zakazuje kouření na zastávkách hromadné dopravy. Že na něj množství lidí kácí, ještě neznamená, že je špatný. Máme zákon o střetu zájmů. Ten je asi taky špatný, když je ve střetu většina papalášů a nic se s tím nedělá?
Zákon není dobrý nebo špatný. Zákon je platný. Můžeme ho dodržovat nebo překračovat, v tom druhém případě můžeme mít kliku nebo smůlu. Pokud si myslíme, že by se nějaký zákon měl změnit, aby lépe pokryl realitu, není problém. Když se ale nenajde dostatečně silné politické hnutí, které by takovou změnu prosazovalo, a zároveň dostatek voličů, které by tomu hnutí dalo zákonodárnou moc, pak to znamená jediné: Není to zas tak důležitá věc.
My furt frfláme kvůli všelijakým omezením. Jenomže ta omezení usilovně a přesvědčivě prosazují lidé, kterým není zatěžko obětovat čas a energii. Je fuk, jestli je považujeme za zelené mozky, Eurohujery, neomarxisty a podobně. Podstatné je, že tím žijí a něco pro to dělají. Do důsledku vzato, kdo z rozumných by byl schopen exponovat se stejně jako třeba ta pitomá Gréta?
Piráti prej v Praze zabrali ulice, vyhnali z nich auta a zavádějí tam kavárny nebo koloběžky a podobný levičácký píčoviny. Prej? Ale prdlajs! Vždyť tam vyhráli! Takže buď to většina chce, nebo na to většina prostě sere.
Milovníci ničím neomezované svobody, zdravého přístupu k ekologii, udržitelného konzumu a selského rozumu jsou vesměs pasivní a je jim zatěžko pro své přesvědčení třeba i jenom přejít na druhou stranu ulice. Veškerou energii vyplácají na internetových diskuzích a u piva.
Zkus přesvědčit dva-tři miliony voličů a můžeme mít na dálnici klidně neomezenou rychlost. Založ panevropské hnutí a zkus přesvědčit dvěstě nebo třista milionů voličů od Středozemí po Arktidu, že ekologismus je cesta do pekel. Já se ale obávám, že většině to je putna. Popravdě, já sám uvolnění limitu na dálnici nepovažuju za nějak extra důležité. Myslím, že máme mnohem vážnější průsery k řešení.
Mimochodem, jestlipak si dnes ještě někdo vzpomene, že jsme měli na dálnici povoleno jenom sto deset?
A navíc, stopadesát na našich dálnicích bych si povětšinou lajsnul leda v ajroplánu, dvacet metrů nad asfaltem. Slovensko moc projeté nemám, ale nemyslím, že by to bylo o mnoho lepší.

Kyjaq
14. června 2021, 09:21
-1

Sociologie to ve skutečnosti říká nějak takhle: "Pokud komunita (v našem případě občané státu) považuje nějakou společenskou normu (zákon, zvyklost atd.) za zbytečnou, tak ji hromadně a samovolně porušuje"
A vzhledem k tomu, že ze značky omezení rychlosti se v naší zemi udělalo "vlci jdou", tak to není ani chyba lidí, ani chyba zákona, ale je problém ve způsobu jakým se zákon aplikuje.

ransom
11. června 2021, 17:13
18

Když s tou rychlostí to je těžký. Samozřejmě nejezdím striktně podle předpisů. Když je volná cesta, nemám problém překročit o padesát. Jenomže...
Nehodu může způsobit někdo druhej. Může vám skočit před auto zvíře. Ale vás pak zabije ta vaše rychlost. Fyzika se neptá, kdo nedal přednost. Ptá se jenom jakou rychlostí narazíte.
Můj táta kdysi vystoupil ze zadních dveří autobusu na zastávce, co byla u chodníku v jízdním pruhu. Opatrně vystrčil za autobusem hlavu a podíval se do protisměru, jestli nic nejede. Nejelo, a tak udělal svůj poslední krok. Zezadu přijela dvanáctsettrojka asi osmdesátkou (v obci) a snažila se předjet autobus i auta stojící za ním. Osmdesát by asi bylo (v obci, v provozu) moc i na moderní auto. Natož na takovou hajtru.
V práci, kde nás vždycky bylo asi tak pět, jsem pohřbil už dva mladý kolegy. Ten první měl diagnózu BMW. Stalo se to v místě, kudy jezdím denně, a kde se mě jednou, dvakrát týdně někdo pokusí zabít. Letěl do kopečka asi tak sto sedmdesát levým pruhem. Jsou tam pruhy dva, v levým je zákaz pro náklaďáky. A před vrcholem napadlo jednoho kamioňáka předjet svýho kolegu, zrovna když ho ten můj kolega předjížděl. Strhnul to do protisměru, kde sejmul Felicii se dvěma klukama, co si jeli pro maturitní vysvědčení. Jeden to taky nepřežil. Kolega nebyl na vině, ale jeho rychlost zabíjela.
Nemám tušení, kolik se dá najet na cestě Prágl - Šalingrad. Mám tušení, kolik se dá najet dejme tomu na trase Česká Skalice - Daugavpils. Je to asi hodina ušetřená na sedmnácti hodinách bežné cesty. Nestojí to za to. Stejně jsem na cestě celej den. Srát na tu hodinu, pokud je provoz. A ten je furt, i když vyjedete na noc, stejně část pojedete ve špičce.
Na cestě do našeho krajského města se dá najet v provozu leda tak minuta. Bavím se na účet střelců, které vidím zoufale předjíždět, kde to jen trochu jde, abych je po třiceti kilometrech lážo plážo a beze spěchu předjel na kruháči u Hradce (který jako jeden z mála jezdím z levého pruhu jeho vnitřním pruhem, bo je to rychlejší a bezpečnější).
Prostě když jezdí auta, chodí lidi, tak nelítám. Spíš jezdím pomaleji než bych musel. Když jedu do práce nebo z práce, jsem stejně tak lejzy, že je mi líno i jenom přidávat plyn. Prostě se rozvaluju a sunu se kupředu. Už se mi to i vyplatilo. Půlvteřina k dobru mě už párkrát zachránila před strkancem, když mi auto zmizelo ve slepém úhlu. Nebo když jsem blbě odhadnul trajektorii auta s předností a na chvilku kouknul jinam. Závodníci prý taky v provozu jezdí slušně...
S chutí se prolítnu, když jsem na silnici spolehlivě sám a vidím na kilometr dopředu. Jinak ne.
Ty televizní kampaně - já vám nevím. Mně přijdou k ničemu. Rozumný je nepotřebuje, blbec se jim leda vysměje.

reagovat
Viola Procházková
13. června 2021, 17:35
1

Tohle jsi pojmenoval naprosto přesně. Rychlost samotná fakt většinou nemůže za nehodu. Jenže za následky už jo. Proto mi třeba po našich dálnicích přijde vysloveně nebezpečný lítat dvě kila a víc, samozřejmě za předpokladu, že není úplně prázdná, kam oko dohlédne. Jinak totiž nikdy neodhadneš, který chytrák to pošle přímo před tebe... a v tý rychlosti prostě neuděláš nic. To samý na okreskách, kde není pořádně vidět do zatáčky, a podobně.

af
afro-r1
14. června 2021, 12:52
0

Pro preziti je dulezite mit vzdy i plan B.
A ten ten te napriklad k takove rychlosti podel dvou kamionu, podezrele nalepenych na sebe, vubec nepusti, protoze "co kdyby..."
A cim vice clovek jezdi, tim vice takovych "hodne nepravdepodobnych scenaru" behem cest zazije a s tim vice vecmi v provozu pocita.

ransom
15. června 2021, 09:23
0

Tak zrovna včera:
Kolem naší firmy je oblast 30 plus přednost zprava. Je tady hustá zástavba. Aby se člověk vůbec doprava podíval, musí de facto zastavit.
Jel tu náklaďák od Geissu. Přibrzdil, kouknul doprava, nic. Tak se pomalu vysunul a zprava přiletěla holka asi tak sedmdesát. Prolítla by tam jako kráva bez kouknutí a sejmula by toho, kdo by měl přednost. Takto posunula Iveco o půldruhýho metru.
Docela by mě zajímal závěr vyšetřování. Ale trochu se o toho špeditéra bojím. Nedal přednost.

ransom
18. června 2021, 17:59
0

Vidím, že jsem vzbudil nevídaný zájem a tak vás nenechám na rozuzlení dlouho čekat.

Ukázalo se, že rychlou dámu za volantem znám. Paní spěchala na nádraží pro kupce, který si přijel vlakem pro to auto, kterým jela. Hnala jako magor, nicméně policie za viníka označila jednoznačně řidiče náklaďáku. Paní je nyní v práci a v celém okolí považována za nebohou oběť.

Záznam z kamery sice ukazuje, že se tam objevila ve zlomku sekundy, nicméně je to zabrané z dálky a zabírá jen křižovatku. Krom toho toho je kamera soukromá a je tam nějakej zádrhel s GDPR. Takže vlastnik pokud nechce mít průser, nemůže záznam poskytnout.

PepaSFI
18. června 2021, 19:47
0

ono to nejspíš po spoustě tahanic dopadne tak že oba dostanou nějakou spoluvinu, ovšem to veřejné mínění, tam je jasno. Ona je ta chudinka které všichni nešli z cesty když měla naspěch. Jenže ona ta přednost, to není že se v okruhu sedmi kilometrů nesmí pohnout ani myš když jedu. Přednost je, počínat si tak aby účastník provozu jež má přednost nemusel náhle měnit směr nebo rychlost jízdy. Takže pokud dojedu ke křižovatce do které už vyčuhuje náklaďák, neznamená to že ho budu taranovat vlastní hlavou ale lehce uberu a nechám ho dokončit průjezd. Jenže pokud budu tupec, přiřítím se tam a v lepším případě oba zadupnem brzdy, budem stát jak vocasi a dělat na sebe blbý ksichty. V horším případě bude rána. Pokud dáma nestihla ubrat a dokázala narazit tam kde je stanovená velmi nízká rychlost, něco je špatně. Policajti si to holt zjednodušili. Ovšem kdyby šlo o motorkáře, nejspíš by bylo jasno. Kvůli jeho nepřiměřené rychlosti, nemohl řidič zareagovat a dát přednost.

vojtacz
11. června 2021, 19:01
14

Mě se na celý tý věci nejvíc nelíbí ty dva rozbitý Saaby

reagovat
Jo
José Jiménez
12. června 2021, 13:39
0

Taky úplně nechápu proč tam není použitá nějaká vhodnější značka aut které dělají prasárny na silnici.

PepaSFI
11. června 2021, 19:23
3

viděl jsem z toho filmu asi poslední třetinu, vlastně dva případy a zapůsobily na mě dost rozporně. Jeden byl jasný, ten co "jel trošku rychleji, asi 160" a když před ním zastavilo auto na odbočení, tak to trošku nevyšlo. Ale ten druhý, ten co jel s partou v noci, vlastně ani ne rychle a když ho protijedoucí auto oslnilo, tak to nezvládl. Možná kdyby jel o trošku pomaleji, kdyby byl trošku zkušenější... jak říkal Švejk, kdyby, to jsou chyby. Ale udělat z něj vraha? S trestem na tvrdo? Soud nepřipustil že ho oslnilo auto s neschválenýma světlama, to by bylo asi moc složitý a hlavně neměl dost smutný obličej. Prostě mladej blbec, tak ho v tom vymácháme a máme splníno, přísnost musí bejt!

Už tady bylo napsáno hodně o nevěnování se řízení a dalších problémech. Já bych to shrnul do toho, že lidi mají nepřekročitelnou hranici světa na špičce svého nosu. Nejsou schopni uvažovat dvě sekundy dopředu, naplánovat si předjíždění, načasovat si kruhák, vyřešit přednost v předstihu a ne až zůstanu zašprajclej v křižovatce. Většina lidí nejsou řidiči, jen jakousi shodou nepříznivých okolností se octli za volantem. Ne, nejsem žádný super jezdec, jezdím sice strašně dlouho ale poměrně málo a vůbec nejsem soutěživý. Spíš líný a jak známo, lenost je matkou pokroku. A tak, než někoho dohnat a předehnat, řeším aby se mi dobře jelo. Jako třeba dnes. Jedu z Třebíče směr VM, do kopce po tom "obchvatu" a vidím že se tam šine bagr obtížnou rychlostí. Tak z křižovatky zrychluju postupně, aby mi to vyšlo k další křižovatce kde jsem odbočoval a nemusel se táhnout za bagrovadlem. No a na tom třičtvrtěkilometru mě předjely asi 4 auta, myškama páč byl provoz proti a všichni pospolu se sešli u toho žlutého nápisu VOLVO co měl ten blátivý stroj na zadku aby ho mohli při rychlosti 20 kmh hezky pozorovat. No a já poklidnou městskou čtyřicítkou dojel až ke křižovatce a odbočil k Penny bez zpomalení. A kdyby se přede mně nenacpali ti stíhači bagru, mohl jsem jet možná i padesátkou a oni taky za mnou. Takhle jeli chvilku 60 a pak 20. A vo tom to je, vidět velikou žlutočernou vobludu, když ji ostatní nevidí.

reagovat
ransom
12. června 2021, 14:12
0

A nenapadlo někoho, že by viděl ještě víc když ho předjede, otočí a bude před ním couvat?

af
afro-r1
14. června 2021, 12:59
0

I to couvani lze zazit - jedete par kilometru za autem ve vzdalenosti asi 300m, az v jednom miste vjede do prave zatacky zarostle lesem a krovim. Po chvili jej nasledujete, abyste prekvapene zjistili, ze dotychny stredem sveho pruhu rychle couva proti vam. Na reakci moc casu nemate...

Regular John
11. června 2021, 21:30
3

Nelíbí se mi to a ještě je v tom namočený demagog Klusák, který je mi sympatický asi jako žvýkačka na podrážce. Překračování rychlosti je podle mě ten úplně poslední problém na českých silnicích a jediné, k čemu tohle hraní na city povede, bude to, že veřejnost bude vnímat autíčkáře zase o něco víc jako potenciální vrahy.

reagovat
Pólin
12. června 2021, 01:15
1

Klusákovy filmy bych hlavně nevydával za dokumenty...nedívá se na věci objektivně, ale tendenčně....neříkám, že s ním v něčem nesouhlasím, ale dokumenty to nejsou...použil jsi správné slovo: demagog. Stejně je to celé o tom, že pokud by většina lidí nemyslela prdelí, ale hlavou, tak je nehod podstatně méně... viděli jste toho primitiva, který má ještě legraci z toho, že po Praze jezdí 170? Ještě, že mu ta paní psycholožka ty papíry nevrátila...ten je zralý tak na silnou medikaci, ne na sednutí za volant...

Moses
12. června 2021, 03:16
0

Ved su to potencialni vrahovia. Auto je zbran :D

Jimi
11. června 2021, 23:12
3

„Rychlost ještě nikoho nezabila, to až zastavení vás dostane.“ Jezza. Tady to sedí jako p*del na hrnec. Ale každodenní ježdění mě čím dál utvrzuje, že lidi opravdu neumí a jenom o rychlosti to určitě není.

reagovat
Le
Leo
12. června 2021, 08:35
3

86% řidičů přiznává, že překračuje povolenou rychlost. První sdělení filmu. Tak to je dobrý vědět. Ale kolik procent řidičů jezdí úplně blbě by bylo podstatnější sdělení. Ale holt nosný téma je teď rychlost, protože ta zabíjí. Tak ji nacpou všude a pro jistotu ještě přepočítají na minuty na D1.
Ten film je děsná sračka ale díky Český televizi jsem jim na něj opět mohl přispět.

reagovat
sp
spooon
12. června 2021, 09:41
4

No a proč asi rychlost? No protože se to lehce měří, jednoduše se z toho třískaj prach na pokutách, a ještě se to hezky před strejcem, co jezdí všude 60, obhajuje.

ro
rock
12. června 2021, 11:36
2

Když jsem zjistil, že ta věc má 84 minut a ne 13 (což by se přímo nabízelo), a že první dva titulky akcentují vysokou nebo nepřiměřenou rychlost, na třetí už jsem nečekal.

Zůstávám u mé oblíbené splupráce Kresta & Landa
"Kdo viděl tento film, uvědomil si informace, které jsme přinesli, procvičil si je a potom naboural, tak je blb."


reagovat
ransom
12. června 2021, 14:05
3

Tohle se myslím Kohákovi povedlo. Nepoučuje, nenutí lidi do slz, je vtipnej. Přesto to ministerstvo zatrhlo:



Na druhou stranu tohle mě sere, protože to nedává smysl:

reagovat
Ko
Koťas
12. června 2021, 22:19
3

U toho druhého jsem si říkal hned napoprvé, že co to je za kokotinu. Však toho Pašíka smete a skoro to nepozná. To zas někdo překombinoval...

ransom
13. června 2021, 09:32
4

Na Youtube je takový komentář: Ten kamioňák se samozřejmě nezabil. On to domů nestihne, protože bude muset sepisovat protokoly a motat se kolem bouračky.

PepaSFI
13. června 2021, 10:52
-1

ono to má bohužel ještě tu druhou variantu. Normální slušný člověk není dost hovado na to aby blba chladnokrevně převálcoval, ikdyž by to zasloužil. Bude se snažit střetu zabránit za každou cenu a to obvykle nedopadne dobře. Při střetu má kamion jasně navrch, jenže když se dostane do nekontrolovatelné situace, souprava jde do smyku, neboli udělá jedničku, nebo taky kudlu, vypadne ze silnice, položí se, tak to v té kabině je moc, moc zlý.

ransom
13. června 2021, 16:56
1

Brácha bejval tramvaják. Nehod s blbci v osobákách měl nepočítaně. Od samého začátku byl naučený: Zvonit, brzdit tak aby mu nepopadal náklad a před nárazem se vzepřít. Šofér náklaďáku by měl mít zafixováno totéž. Samozřejmě pokud čumí na film, tak se lekne, zahamuje a strhne volant...

Be
Beran
12. června 2021, 14:57
1

Podle mě je to hodně volně inspirované skutečnými nehodami. Ale záměr je jasný, beru to jako propagační video a nikoliv dokument. Nebojím se to nazvat sračkou a ztrátou času.

Základní chyba: Nikdo z nich nezačne označením místa nehody trojúhelníkem. A to je přitom základ!

Můj názor na jednotlivé příběhy:¨
saab vs saab:
-příčina nehody nezvládnutí nebo nevěnování se řízení. Úsek je přehledný a udělal školáckou chybu. Lze uznat, že rychlost následky zhoršila.
-Neuvěřitelná rekonstrukce. Když jsou v pohodě otevřít dveře, tak u takového auta nedává smysl aby se v autě umíralo.

Felda vs 120:
-příčina je nesprávné předjíždění
-u 120 jdou otevřít dveře a nepřipoutaný řidič přežije? WTF?
-připoutané paní na zadních sedačkách praskne aorta? Zpomalení nejdřív zničí mozek a měkké orgány. Srdce je sval a bývá odolné

Hyundai vs. rapid:
-tady je to opravdu nepřiměřenou rychlostí a nedodržením zásady "Neletím kam nevidím"
-uvěřitelný nehodový děj
-mám pochybnosti o následcích řidiče rapidu
-frajer z hyundaie nemá za volantem co dělat
-v příběhu lze najít nějaké poučení

Fako vs. cyklista
-uvěřitelný nehodový děj a rekonstrukce
-pohádky po rekonstrukci přehnané
-lze si odnést poučení

Fiesta vs. peugeot:
-řidičská chyba. Pokud by nejel 20km/h moc by si nepomohl
-IZS na místě hned jak vylezli z auta a začali vyndávat ostatní? nesmysl
-mrtví by odpovídali nepoužití bezpečnostních pásů
-rok po nehodě se tam válí bordel z rozbitého auta? Nesmysl a hraní na city.

reagovat
MB
MBMB
13. června 2021, 04:00
0

"Úsek je přehledný a udělal školáckou chybu. Lze uznat, že rychlost následky zhoršila."

Tak to bych řekl, že platí dost obecně. Rychlost samotná nemusí ta samotná příčina/chyba řidiče. To platí snad jen v případech typu, že vjedu moc rychle do zatáčky, pneumatiky mě neudrží a vyletím ven. Nicméně nehledě na to, jakou chybu člověk udělá, tak rychlost zpravidla vždy zhorší její následky případně způsobí, že vůbec nějaké následky vůbec nastanou. V tom je, řekl bych, její zákeřnost.

ransom
13. června 2021, 09:53
0

To je ta kolem dokola zmiňovaná fyzika. Stačí si jen připomenout, že kinetická energie pohybujiciho se tělesa je přímo úměrná druhé mocnině rychlosti.
O něco větší rychlost = o dost větší kinetická energie. Při rychlosti 130 je proti devadesátce kinetická energie všeho v autě, tedy i lidského těla, dvojnásobná...

Be
Beran
13. června 2021, 12:25
1

Ano rychlost následky zhorší. taky na vše má řidič méně času. Auto se snáze utrhne....
Jednou se mi stalo něco podobného. Silnice 3. třídy, kterou mám dobře najetou. Pro zábavu jsem jel pilu. A za kukuřici, obilí...něco na poli se mi schovalo auto v protivce. Šel jsem do plných brzd a nakonec jsme se vešli. Měl jsem štěstí, poučil jsem se a ani se nemusel převlíkat :-)
Takže řidič saabu mohl auto přehlídnout. Ale pokud si toho auta v protivce všimnul na poslední chvíli tak měl jít naplno do brzd a po zpomalení dělat tak ať se tam vejdou. Přinejhorším hodně našikmo sklouznout do příkopu/pole. Nechat roztančil auto přes celou cestu je po nárazu do stromu/propustku nejhorší možnost.
Ale možná ukvapeně soudím. Měl jsem jenom nějaké krizovky a favorita bez poškození píchnutého v závěji. A nebudu pokoušet osud, tím jak budu tvrdit, že jsem dokonalý řidič a stát se mi to nemůže...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem