Upozornění: Text obsahuje sprostá slova a nadsázku, proto by jej nikdo neměl číst. (pozn. JM)
Abych hned ze začátku nedostal virtuálně přes hubu za to, že srovnávám věci, které se srovnávat nedají, tak si to srovnejme – nikdo nic nesrovnává. Teda jo, ale nemá to být srovnání v pravém slova smyslu. A tohle je blog. Blog nebývá vážný a dají se do něho psát různé nesmysly. Stejně jako se na silnici můžou potkat různá auta. A tak se stalo, že jednu slunečnou sobotu dělala moje NC (kterou pořád považuji za nejlepší auto, které jsem kdy měl) doprovod jednomu strašně širokému, červenému, placatému, hlučnému a nevychovanému americkému vidlákovi.
Dalo by se to vlastně pojmout jako střet světů. V kategorii sportovních aut s klasickou koncepcí se nedá najít mnoho rozdílnějších dvojic. Na jedné straně drobný a lehký roadster britské školy, s točivým čtyřválcem, který to nejlepší odevzdává ve více jak 7000 otáčkách, a jehož středobodem existence je přesnost, ovladatelnost a jakési jinba ittai nebo co. Na té druhé symbol sportovního vozu z poza velké louže. Země, kde se nedostatek rychlosti odjakživa řešil pomocí hesla “tak tam dej větší motor Johne”. Na poměry amerických zvyklostí možná je Corvette vysoce sportovní záležitost, avšak na poměry evropské to je prostě rozkročená humpolácká placka s V8 OHV pod kapotou, konstruovaná tak, aby předvedla to nejlepší zejména na širokých silnicích a v táhlých zatáčkách amerického jihozápadu a ne na něčem, co kdysi byla oslí stezka mezi dvěma osadami kdesi ve střední Evropě a někoho ve 20. století napadlo polít jí asfaltem.
Obě auta ale mají přece jen něco společné – obě trochu vystupují z řady svého druhu. MX-5 NC je nejtěžší generace Miaty a není dne, kdy by se na fanklubu neobjevil nějaký strašně originální vtip s obrázkem lodě a komentářem “Někdo odsud?”. NC se holt v roce 2005 na kozím podvozku a s dosud (na poměry vozítek Malibu Stacy) nebývalou nabídkou prostoru (a kil navíc), netrefila fanouškům do jejich představ – třebaže to po faceliftu do značné míry napravila. To Corvette C5 vystupovala z řady spíše pozitivně. Oproti generaci C4 představovala C5 obrovský technologický skok vpřed. Na základě její platformy vznikla i generace C6 a následně těžila i C7. Právě v C5 se poprvé objevila celohliníková verze slavné pohonné jednotky LS a také díky tomu je C5 dosud tou nejlehčí generací Corvette vůbec…
“…škoda, že to v základním setupu není až tolik znát…” bleskne mi hlavou, když se tu rozložitou svini snažím nasměrovat těsně podél svodidla v rychlé pravé, abych nebyl široký na utahujícím se výjezdu. Jezdil jsem kdysi v C5 se sportovním paketem Z51, pak jsem okusil C5 v setupu “tracktool”, ale tahle červená krasavica je standardní model s adaptivními tlumiči, tenkými stabilizátory, no prostě co se týče sportovní jízdy ta úplně nejméňe talentovaná C5. Tuhost tlumičů sice kulatým přepínačem za řadící pákou lze přepínat mezi režimy touring, sport a performance, ale rozdíl v chování upřímně není zrovna znatelný, zaměření je pořád spíše cestovní. Rozdíly mezi jednotlivými C5, které jsem mohl vyzkoušet, však hezky demonstrují, jak pár komponent za pár peněz může udělat veliké rozdílyv chování auta.
Krucinál, tenhle obecný úvod měl zabrat maximálně odstavec… pojďmě si názorně popsat, jaké to je kombinovat pivo a čokoládu… nebo párátko s paličkou na maso. A protože Miatu všichni znáte, bude to víc o Corvette…
Motorový masakr osmiválcem
Je to zvláštní, ale v NC mi nikdy zvlášť nechyběl výkon. Ehm… Jasně, do kopce to je líné, nedá se s tím předjíždět bez podřazování, spousta lidí se mi za to bude smát. Ale… ke 160 za hodinu se to vyškrábe docela svižně, s výfukem to má výrazný sportovní zvuk, o kterém by marketér napsal, že “podporuje pocit dynamické jízdy”, krásně se to točí k 7 a půl tisícům… Co bych na to moje blbnutí víc potřeboval?
…třeba punch LS1 v otáčkách maxima točivého momentu?!? Muhehe :D
Silácký projev smallblocku mi byl odjakživa velmi sympatický. I “základní” verze LS1, s vrcholem výkonu v dieselových 5400 ot./min., disponuje ingrediencemi, které blázna do auto musí nadchnout. Zvuk plnotučné V8 je záležitost, která se neoposlouchá. Navzdory výkonu dosahovanému v nízkých otáčkách má ten OHV dinosaurus slušnou špičku, a přestože se samozřejmostí zrychluje někde od 1500 otáček, plný plyn ve 4000 znamená úplně jiné tóčo. K červenému poli u čísla 6 to zabublá s krásně surovou grácií a žene se to k omezovači až vztekle. Kdyby to bylo málo, na zaoceánských fórech se často vyskytují ošlehaná moudra jako: “Improved intake and performance headers definitely get you close to Z06 output”. Už v továrním stavu ale LS1 nabízí všudypřítomný pocit nekonečné síly, co by mohla tahat kamiony a nahrazovat mlýnská kola. Právě proto asi někoho napadlo naskládat do převodovky ozubená kolečka odpovídající maximální rychlosti přes 400 km/h. Vette má absurdně těžké převody. Čtyřka je přímý převod. Šestka má poměr 1:0,5. Negativum? Na zrychlování není moc použitelná ani v kombinaci se small blockem. Pozitivum? Ve 130 točí Vette zhruba 1800 otáček a žere 8,5 litru. A to, uznejte, je na kategorii vozu i motoru přímo zelená hodnota. Ale vy už se těšitě na to, jak small block spráská tu japonskou vanu… Mmmmm, v zásadě existují dvě varianty… Dokud se silnice aspoň lehce kroutí, vypadá to, že Miata vlastně propastným výkonovým deficitem vůbec netrpí a její rozesmátá tlama provokativně doráží na čtveřici koncovek výfuku s nápisy Borla. Stačí však jedna rovinka a dvě “vrrrrroum”, aby se z velké tlamy stala jen bílá tečka v zrcátku. Promiň Miato, jsi pomalá…
Empirické okénko: Při svižném pohybu po okreskách II. a III. třídy vykazuje palubní počítač v Corvette pouze o 1 litr vyšší průměrnou spotřebu než palubní počítač v Miatě. Konkrétně 13,5 versus 14,5 l/100 km. Kdo by to byl řekl. Reálný rozdil (Miata lehce nadměřuje, Corvette je naopak optimistická) je jen o malinko vyšší.
Kam zmizel všechen prostor?
Ten americký krám je o 15 cm širší a na délku má k dobru víc jak půl metru. Výsledek? Schránka před spolujezdcem miniaturní. Ve dveřích nic. Za řadící pákou je spíš plytký bazének, než úložný prostor, navíc zespod vyhřívaný horkem od výfuku. Dejte tam gumové medvídky a za hodinu vytáhnete pestrobarevný lego bloček. Ne že bych nutně potřeboval milion přihrádek, ale tady fakt není nic. Na takovém půdorysu ty vole… V Mazdě si člověk může vybírat. Abych byl k Vette fér, za sedadly je letiště na tři trojúhelníkové mrtvoly (anebo střešní díl targy, který zde již tradičně lze krásně uschovat do připraveného mechanismu), ale vevnitř?
Pak tu máme americké plasty… všude… Na interiér to prostě nejezdí. Neřešíme. Navíc i přes výše zmíněné si přece jen lze uvnitř najít závan high tech… Palubní počítač vás uvítá animovaným nápisem Corvette by Chevrolet a měří všechno – teplotu, tlak a kondici oleje a chladící směsi, napětí na baterii, tlak v kolech, lze přes něj provést diagnostiku a načíst/vyresetovat chybové kódy. Super je HUD. V roce 2000 to nebyla zrovna obvyklá záležitost. A pak tu máme typicky americké fíčury – třeba když se Corvette ve stínu rozhodne automaticky rozsvítit světla, protože ji přijde, že je tma. Nebo zesílí rádio, protože ji přijde, že Borla brble moc nahlas a mohli byste zmeškat dopravní hlášení. Zvláště to druhé zmíněné je v důsledku otravné jak veš a trvalo mi pěkných pár minut, než jsem náhodným mačkáním tlačítek zjistil, jak to vypnout. A pak tu jsou sedačky. Na pohled krásné, s dírkovanou kůží, dofukovatelnými bočnicemi a bočním vedením… amerického charakteru… V prudších zatáčkách máte tendence hledat madlo nebo vyrvat volant ze sloupku řízení. V levotočivých zatáčkách to je ještě půl bídy, protože vás na místě drží středový tunel, v těch pravotočivých však vaše stehno a zvláště rameno marně hledá jakoukoliv oporu.
Empirické okénko: Vedle řadící páky se nachází drobná prohlubeň evokující místo pro uložení nápoje. Půllitrová plechovka piva birell v kýženém otvoru vydrží při použití UHP pneumatik Falken Azenis přesně: 1 zatáčku, 0,5 brzdění do plných (s náhodnou podporou palubní desky), 0,33333 akcelerace na první či druhý rychlostní stupeň. Z naměřených výsledků lze tedy usuzovat, že se nejedná o držák nápoků, nýbrž zbytečnou pičovinu.
Párátko versus palička. Kdo z koho?
Ze všeho nejdřív si uhrabejme píseček. Obě auta mají pokročilá zavěšení. Chtěl jsem nejprve automaticky napsat dvojité lichoběžníky na obou nápravách, než jsem si uvědomil, že NC disponuje vzadu změtí mnoha ramen šíleného multilinku. Obě auta mají také motor posunutý až za přední nápravu a Corvette k tomu ještě přidává koncepci transaxle – monoblok převodovky a diferenciálu je umístěný pro lepší vyvážení až vzadu. Ale tím podobnosti končí. Že má Vette odpružení listovými pery asi víte. Že jsou kompozitová už možná ne. A že se s nimi dá mechanicky regulovat světlost asi taky ne, co?
Mazda nastupuje do klání na semislickách Federal 595 RS-R, posazená na pružinách Eibach z originálního příslušenství, má tlustší stabilizátory H&R, sportovní brzdové destičky, custom geometrii a taky svou konstrukční lehkost malého roadsteru. Corvette nastupuje… mmmm… s ničím z tohoto… :D Prostě tak, jak jí bůh amerických interstates stvořil. V tomto případě byla ještě hendikepovaná odklony (obzvlášť na zadních kolech) typicky korvetími – tedy, někde na pomezí nuly a lehkého pozitivu – tady to ještě bude chtít poladit. Jen ten hřmící osmiválec jí zůstal…
Před nějakou dobou jsem tady od Beastara (nevíte někdo, co s ním je? Nějak ho to tu přestalo bavit, chlapce?) četl pojednání, kterak jeho nově nabyté sportovní štěstí – Mégane RS – zle potahalo právě jakousi Vette C5 ve verzi Cabrio. Toto nestoudné prohlášení je třeba uvést na pravnou míru… Ehm… No… Nemohlo to dopadnou jinak… :D
Přímé srovnání s Miatou je zcela vypovídající. V rychlejších pasážích má Corvette díky výkonové převaze docela slušnou šanci držet s Mazdou krok, ale čím uzší a techničtější úsek, tím více dostává Corvette ceres. Malá Mazda podpořená zmíněnými lehkými úpravami hraje na členité okresce úplně jinou ligu. V zatáčkách je schopna generovat o cirka 10-20 km/h vyšší rychlosti, na brzdách pak Chevrolet doslova devastuje. Párátko atomizuje paličku na kousky, nehledě jak mohutná je a jakou silou umí udeřit… Pro mnohé z vás to bylo asi jasné už jen ze specifikace obou aut. Pokud vám to připadá jako kravina, když jedno auto má usmolených 160 koní a druhé bezmála 350, je to jen potvrzení toho, co už jsem v minulosti na Autíčkáře psal mnohokrát – k perfektnímu zážitku na okreskách potřebujete fungující podvozek, brzdy a ideálně i malý půdorys, výkon je druhořadý.
A proto nyní vzpomenu na onu podvozkově poladěnou černou C5 – od té by dostala Miata zle zatopeno nejspíš i na těch úzkých trojkách, kde je Corvette primárně limitována svou rozložitostí, takže stopu musíte volit mnohem defenzivněji a strach z případné chyby je mnohem větší.
Teď to zní, jakože je ten americký krám úplně na hovno. Hnusné to je vevnitř, ani Miatu to nepředjede… Zbytečnost za moc peněz. Ježiši, jen to ne! Červená Vette v sobě má velký kus potenciální energie, jen ji vytěžit. Pak tu máme onu drobnou záležitost, že tahat ji zrovna na úzké okresky, je nehorázný faul před začátkem zápasu. Tam není doma. A navíc Vette je, bez ohledu na výše zmíněné, vpravdě řidičským strojem. Palice vyžadující kus chlapa. To je vlastně další věc, která je oběma vozům společná. Potřebují řidiče. Plně soustředěného jedince, který bude přesně rozdělovat pokyny rukama a nohama. Každý kilometr se musí odedřít. V Mazdě se snažíte kinetickou energii kvůli nedostatku výkonu udržet. Ve Vette se ji pokoušíte spíš zbytečně nezmařit, když ty bezmála dva metry šířky zkoušíte napasovat do stopy tak, abyste se vešli do zatáčky. Rozdíly způsobené řidičem budou v obou vozidlech markantní. Obě auta umí neumětele s přílišným sebevědomím instantně proplesknout. Zároveň ale pořád poskytují relativní bezpečí klasické koncepce.
“ Ty vole, to je jak řídit malý Kenworth” souká ze sebe Radek, když z té věci mezi zastávkami na focení vyleze. A vlastně to docela věrně popisuje stav. Tahle červená Vette je “těžká” na volantu, manuál od Borg Warner se musí zahřát, aby byl přesný, a i pak vyžaduje při změně rychlostí chlapské direkty, přesto dokáže být solidně rychlý. Je třeba si hlídat vnější přední kolo, a případně mu pomáhat zatočit nenadálým přísunem točivého momentu na zadní nápravu nebo ještě lépe poslat Vette do zatáčky už v předstihu. Gripu vpředu by snesla trochu více. Je to úplně jiná sorta zážitku než v Miatě, žádná precizní práce uživatelsky přívětivým skalpelem, ale sprostý, hrubý útok na zatáčky. Prostě tu cestu musíte tou palicí “rozmlátit”. Silou dychtivého smallblocku a tvrdými pokyny volantem a pedály. Místo soustředěných a přesných chvatů to je spíš kobercový nálet nepřesnými bombami. Každá Corvette C5 má mezi zadními koly lamelový diferenciál s omezenou svorností. A je to znát. Driftovat se jí chce strašně moc. Ještě tak na to mít pazoury… Komplexně to je prostě výzva a boj. Žádná automatická rychlost donesená v růžových mašličkách na stříbrném podnose. Jasně, jak už bylo naznačeno, moderní hot hatch vás asi bez větších obtíží spráská, takže pokud hledáte ideální lék na krizi středního věku a krom červenosti a placatosti to potřebujete i všem nandat, nebude už Vette C5 v dnešní době Golfů R a Civiců Type-R to pravé ořechové. Ale normálnímu vyrovnanému jedinci bude tento fakt při pohledu přes mohutnou kapotu doplněném pořádným soundtrackem zcela u prdele..
Empirické okénko: Pocit, že dřete jak kůň, se při aktivní jízdě v Corvette dostavuje nejpozději po 5 minutách…
Wow efekt veskrze pozitivní
Vypadá to draze, je to děsivě extrovertní… je to nevhodně hlučné… pro většinu malých dětí to je: “jeeeee, fejaji mami!”. Jeden by čekal, že tento druh vozidla bude v součtu vyvolávat spíše ty negativní pohledy na jakéhosi zbohatlíka s drahým uřvaným autem, o které se většinová společnost neprosí. Možná mám špatné předsudky, možná už prostě C5 díky mrkačkám, štíhlému pontonu a starým tvarům působí spíš dojmem krásného veterána řízeného nadšencem (a herdek, za chvilku to bude 25 let od vzniku, tak vlastně jo). Realita je taková, že reakcí je spousta a jsou takřka 100% pozitivní. Palce nahoru přicházejí při každé projížďce. Děti se můžou umávat, lidé čekající na MHD kroutí hlavami, na semaforech se lidi v okolních autech smějou a zajímají, čtyřicátníci vzpomínají na Need For Speed 3… Corvette je veskrze pozitivním vozidlem.
A ano, z tohoto odstavce jste pochopili správně, že jsem to americké zlo koupil a momentálně silně uvažuju, zda provést Z51/Z06 konverzi nebo to prostě nechat tak jak to je, hrubé cestovní GT - tak odlišné a tak skvěle zapadající jako doplněk k malé mrštné Mazdě.
Fotky (krom prvních dvou) nacvakal mistr Radek Chlud, za což mu tímto velice děkuji.
09. srpna 2021, 15:28
0
Myslím si, že tě to v základu dlouho bavit nebude :D
09. srpna 2021, 16:45
0
Parádní článek! A ještě navíc fotodokumentace dokazuje, že se odehrál kousek od mého bydliště! Akorát jsem nebyl v ten správný okamžik na správném místě, no...
09. srpna 2021, 17:40
1
Tož udej nějaký správný okamžik a správné místo :-)
09. srpna 2021, 17:19
2
Paráda, gratulace;))
A jestli můžu svůj názor, nech ji tak jak je. Na řádění skrz malé okresky a podvozkovou přesnost máš Mazdu, tak nestav z Vette neco, co není;)
09. srpna 2021, 17:43
0
Určitě nechci z Vette dělat něco, co není. Navíc tohle je fakt moc hezký kus na to, aby byl hooněn. Ale ta platforma v sobě prostě má víc, a jelikož to stojí pár peněz, asi je škoda z toho tu Z51 neudělat... :-)
09. srpna 2021, 17:35
0
Zhltnouto na jedno nadechnutí, více takových článků prostě Autíčkáři chybí! A teď to ještě potahej po Brněnským okruhu jak jsem ti už psal a těšíme se na pokračování jízdních dojmů! :)
10. srpna 2021, 12:30
0
Když mi se to fakt v tomhle stavu na okruhu drtit nechce... Jestli něco bude, tak někdy na podzim nějaký light výlet při nízkých teplotách.
09. srpna 2021, 19:30
0
Gratulace Vavrisi! Nejdřív jsem skoro nemohl uvěřit, že jsi toho Radka fakt ukecal! S touhle červenou Vette jsem se svezl fakt jen kousek a bylo docela mokro, tak jsem toho moc poznat nestihnul, ale když si vezmu kolik hezkých zlověstnýho dunění se ozývá z pod kapoty toho "Blaníku" a jak chlapácky působí řazení i řízení a že si v tom člověk opravdu připadá jako v hodně drahým exotickým sporťáku, tak je to kára za ty prachy vlastně zadarmo :-D
Ale chápu, že máš NCčko pořád rád. Je to něco úplně jinýho.
PS: a s tím ostrým hatchbackem máš pravdu. Občas se v něčem takovým modernějším svezu, vždycky mě dostane jak rychle se s tím dá sypat, ale pak si nakonec uvědomím, že ani takhle rychle po silnici radši jezdit nechci. Výjimka je ten GR Yaris, ten se mi líbí... ale stojí jako tyhle dvě Corvetty a má o pět válců míň a tomu odpovídající "pazvuk". I když ne, od 6 tisíc k omezovači i ten Yarda syčí jako nasraná užovka a honit bych ho na okresce nechtěl. To je totiž předem prohraný, pokud sprchne anebo ho řídí někdo kdo se toho fakt nebojí.
09. srpna 2021, 21:35
1
Pěkné a čím dál víc mně štve, že jsem Ti to prodal... Ale snad se brzy něco urodí.
10. srpna 2021, 11:37
0
Počkej, cožeee? :) Já blog ještě nečetl, snad večer ale po prolítnutí fotek jsem nabyl dojmu, že je to ta tvoje. To jsem teda mohl taky zkusit vytvořit nějakej nátlak, místo cesty v zimě pro Jaga do NL :) Ale zatím nelituju. A co že jsi se rozhodl ji pustit, to sis s ní moc dlouho neužil, ne?
10. srpna 2021, 12:25
1
No, byla to vtipná situace... Já 3/4 roku nemohl nic sehnat, pak jsem se nakonec rozkýval pro věc, která byla úplně mimo původní okruh aut, které jsem měl v merku, už jsem defakto posílal iniciály a vybíral prachy a do toho mi volá Radek, jestli teda nechci tu jeho :D
Radek: Nene, udělal jsi správnou věc :D
10. srpna 2021, 13:57
0
Jasně že udělal. Je v dobrých rukou a Ty ji vyuzijes víc a lépe. A já až se utřepe situace (prace), tak se opět začlenim do nějakého autarskeho gangu... :D
10. srpna 2021, 10:33
3
C5 fmanuálu, Vavris, ty mě sereš :D
Ani nevim, jestli ti říkat, ať to ztuníš nebo ne. V základu je to strašně milá věc. A jak víš, může to být jen lepší...
10. srpna 2021, 13:00
0
Tyhle články mi chybí! Si frajer, že si do toho šel, snad to všechno dostatečně ujezdíš :) A doufám, že zvýšíš intenzitu reportů.
10. srpna 2021, 17:01
0
Ahoj Vavrisi, článek jsem přečetl jedním dechem,moc pěkně napsáno ????????. Jelikož se asi známe přes fanklub,tak víš , že jsem jezdil, užil NDčko..... skvělý, svižný,design super nemám nic vůbec proti MX-5 ,tyhle autíčka se nesmazatelně zapsala do historie ????????.
Pak přišla výzva respective nabídka a limitka uvolnila místo nejnovějšímu convertiblu od Mustanga se 450 koni a deseti stupňovým automatem.Obrovský auto, neskutečná síla a ten zvuk je droga . Úplně nová koncepce podvozku to auto posouvá i ostrýmu ježdění okresek????????????. Samozřejmě to nedělám když jedeme s kolonou 40 Miat ???? .
Děkuji za tyhle pěkný články ,hned člověk má lepší den????????.
Jak za Oranžádou tak i Stangem se otočil/čí prakticky každý, mává, zvedá palec nahoru nebo dělá wau ????.
Drobné auto od Mazdy a syrový osmiválec z USA .... každý má své plusy a mínusy, nicméně jsou top ????
11. srpna 2021, 22:06
0
Zdar Richarde. A není ti občas smutno po autu a poloviční hmotou?
15. srpna 2021, 12:51
0
Ani jedno bych za druhé neměnil, je třeba mít obě auta. Univerzál neexistuje.
11. srpna 2021, 08:00
1
Tak jsem to konečně taky přelouskal, parádní psaní, ale ty to ani jinak neumíš :) A gratulace k pořízení. K té zmínce o beastovi, taky jsem si nedávno říkal, kde je mu konec.
11. srpna 2021, 22:04
0
Díky :-)
11. srpna 2021, 21:48
1
Vavris,ty ses fakt devkar! Zavidim a soucasne preju - carpe diem, život je kratky!!! Tesim se na porkracovani blogu o souziti s novou hračkou.
11. srpna 2021, 22:03
0
Náhodou, NC už mám 3 roky a vůbec nemám v plánu se ho zbavit :-) Co vlastně Z3 Coupe? Pořád ho máš?
12. srpna 2021, 06:43
1
No jasně, kecku hýčkam a leštím furt :) Co nějaká spanilá vyjížďka s minisrazikem na podzim jako kdysi na Červ. sedle?
12. srpna 2021, 07:22
0
Jsem rozhodně pro!
12. srpna 2021, 07:34
-1
To bych se zkusil i přidat... Ring teď jak jedete bohužel nedám, ale celodenní vejlet na sedlo třeba bych dal a můžem říct i pár známým z Moravy, třeba Vaškovi s Exige, toho Vavris zná a taky jednomu nadšenci do Poršáků, toho možná nezná ale to je jedno ...
12. srpna 2021, 19:33
0
No vida, to by mohla být zajímavá sešlost, dokonce se zahraniční českou účastí :-) Za mě po náhledu do kalendáře vypadají dobře termíny 11./12.9. nebo 18./19.9., popř. neděle 5.9. po sobotním Oldtimer festivalu ve Slavkově. A nemusí to být nutně Červ Sedlo, třeba v Orlických horách je taky spousta krásných asfaltu a hospod.
13. srpna 2021, 16:29
0
Líbilo by se mi na takový srazil, vyjížďku přidat, pokud by bylo možno. U mě teda v září ty neděle by šly.
14. srpna 2021, 07:13
0
11./12.9. je za mě pruchodné.
14. srpna 2021, 08:06
0
Za mě taky, na delší vejlet bych se těšil
14. srpna 2021, 13:43
0
Tak termín bychom měli. Teď místo: nějaké návrhy?
14. srpna 2021, 23:52
0
Rád bych se s RCZ-R přidal, je-li to možné. Ty Jeseníky by byly super...
15. srpna 2021, 14:13
0
Já bych se taky přidal, Orlický by byly super :-)
15. srpna 2021, 15:10
0
bezva , s Vavrisem, Jindrou a Radkem na sebe kontakty máme , ty ostatní dva asi ne, ale to si můžem doladit po soukromých zprávách. Orlický Hory by byly fajn, případně Sedlo, ale to je takový profláknutý. Záleží jak to pojmeme, klidně to může bejt jednodenní akce, holt vstanu ráno extrémně brzo a třeba by se mohl udělat srazík já nevím třebas nahoře na Eccáku a pak odtud jet nějaké pěkné kolečko přes Jeseníky, dát si někde pozdní oběd, kafe, pokecat a jet zas domů...
15. srpna 2021, 22:29
0
OK, to vypadá, že by to mohlo být pěkné a chtělo by to trochu organizaci... Tož asi to předvedeme na nějaké forum/FB/whatsapp
16. srpna 2021, 13:54
0
Určitě souhlasím a jako nemoderní fosilie prosím o whatsapp.
K lokalitě: Tipuju že na variantu Jeseníky by mohl být odborníkem Vavris. Pro variantu Orlické hory je někdo, kdo se tam vyzná a navrhne pár pěkných silnic? Projížděl jsem tam nedávno, ale že bych se tam nějak vyznal, to ne.
Pozn.: až někdy dojde řada na Vysočinu, dovolím si pak nabídnout své skromné znalosti (-:
17. srpna 2021, 11:57
0
Pokud to vyjde na neděli 12.9., rád bych se přidal, jestli můžu. A WhatsUpp je fajn. U mě 777340092. FB nevlastnim
17. srpna 2021, 12:24
0
Já bych teda taky udělal skupinu na whatsappu , to bude asi nejsnazší : mám čísla na : Buteo, Vavris, Zazaa a teď vidím v komentu na tebe "Frankie" , takže jedině akorát netuším kdo je "12MM" s tím RC-Z, tak samozřejmě pak rád přidám. Detaily doladíme po tom whatsappu, to bude asi nejsnazší...
17. srpna 2021, 22:26
0
Sakra, to bych mozna taky zvazil, ale den predtim je pitka, tak bych byl tak 50/50 :)
18. srpna 2021, 14:06
0
Kde jsou skupiny kde se planuje ring? Tam bych se pridal :-).
Jsem z Olomouce, tak bych se mozna i pridal na zarijovou projizdku.
16. srpna 2021, 09:57
0
Kdyz mluvis o tech Z51 like upravach, tak bych do toho urcite sel.
Kdyz nic jinyho, tak se tahle verze small blocku neprehriva? Me se tomu mojemu prehriva olej uz po par minutach rychlejsi jizdy, casto se dostanu na 280F (cca 135C).
16. srpna 2021, 10:21
1
Tohle je bohužel typický problém, generuje to hrozně moc tepla. Na počítači mám většinou přepnuto právě na hodnotu oleje a při 110°C zvolňuju, a ano, teď v létě to tam umí být po pár kilometrech nebo jednom flatoutu někam na kopec.
Na druhou stranu, nepřijde mi, že by to bylo o tolik horší než třeba u Toyobaru.
16. srpna 2021, 10:56
0
Jo no, u tech aut prvni termodynamicky zakon plati a ta energie z toho kvanta benzinu se na to teplo proste meni :)
A je nejaky duvod proc jsi na to auto tak "hodny"? Protoze u toho meho peklostroje je 110C vcelku normalni teplota. I kdyz podle palubniho pocitace, ktery pry neni uplne presny a muze se o neco lisit. Ta fotka je toho meraku co tam mam a takto to vypada v klidu, do 3/4 se dostanu celkem snadno a teda pres 7/8 jsem nikdy nesel.
Ja to prave drtim az do nejakych 125-130C a zvolnuju az pak. Jsem se docetl, ze by olej a motor mel chvilkove (a hlavne jednorazove) zvladnout i 150C.
A prave proto je chladic oleje velmi vysoko na seznamu budoucich uprav...
S toybaru zkusenost nemam, ale taky jsem slysel ruzne internetove povidacky o tom, jak je tam chladic oleje skoro nutnost na nejaky sviznejsi svezeni.
16. srpna 2021, 14:52
0
BRZ hřeje, ale nepřijde mi to horší než třeba NB Miata. V Sosnové nebo v Mýtě udělám s BRZ 120°C za pár minut (5-10), když pojedu naplno. Na okreskách okolo Hradce ale ale ani náhodou takový teploty nedosáhnu, leda by mi papíry a život nebyl dost milý.
Problém je spíš to, že ti, co zůstávají při sériovém 0W-20 oleji, při 120°C už moc nemají tlak. S xW-30 olejem už je tolerance teploty pro udržení rozumného tlaku cca o 10°C vyšší (záleží na konkrétním oleji, není třicítka jako třicítka) a je to nejrozumnější varianta. Na výsledné teplotě to nic nemění, ale tlak vydrží do vyšší teploty (115-120°C dle oleje). Koho by napadlo tam nalít třeba padesátku, chybu udělá, protože tolerance a olejové pasáže v motoru jsou dělané na řídký olej a tak to bude za studena velice trpět.
Závěr je jednoduchý, na okruh je vzduch/olej chladič potřeba, pokud člověk nechce každých 10 minut (i častěji) chladit a hlídat si teplotu/tlak. Na okreskové ježdění stačí přejít na třicítkový olej a je ve většině případů vystaráno (ale samozřejmě záleží na řidiči i silnicích). Třeba do Sosnové se jezdím spíš klouzat než honit čas a když se prokloužu přes pár zatáček a zbytek jedu výklusem na čtyřku, dá se jezdit i 15 minut. Pak už ale zase tečou gumy a brzdy a bůhví co se děje v převodovce, takže bych i s chladičem doporučil každému stinty zbytečně neprotahovat.
16. srpna 2021, 15:15
0
Ono těch aut, která se takto hřejou, bude jistě víc, jen jaksi nemívají čidlo a slepá nevědomost nechává majitele v klidu... Já teda Toyobaru dostal podle budíku na 130 jen rychlou jízdou přes I/11, třeba bývalá přeplňovaná NB se na tyhle teploty na okresce vůbec nedostala - v Mýtě tam ale byla taky velmi rychle :D
Slower: 125-130 je hodně vysoká teplota a bude snižovat životnost olejové náplně. 150 už je velmi špatné - to se už pravděpodobně peče všecko a olej skokově degraduje. Pamatuj na to, že ve vaně je teplota klidně 2x nižší než v nejteplejších třecích místech. Bude to individuální motor od motoru - přece jen, u každého může teplota ve vaně 120 znamenat jinou teplotu na pístním kroužku, ale obecně se 120°C uvádí jaké hranice, která by se neměla často a dlouhodobě překračovat.
16. srpna 2021, 15:22
2
Tady přidám svou trošku do mlýna - jestli je opravdu za studena hraniční 0W30 nebo 5W30 olej a přitom má fungovat i přehřátý, je potřeba hledat v parametrech normu ACEA A3 (typicky uvedeno ACEA A3/B4). Ta značí že olej má vysokoteplotni viskozitu (HTHS) při 150°C nejméně 3,5 mPa.s. Případně ACEA C3, která je na tom stejně, akorát má aditivaci méně zanášející filtry pevných částic. Což není nutně plus pro ochranu samotné mechaniky motoru. Oleje xW40 a vyšší musí mít HTHS => 3,5 automaticky.
16. srpna 2021, 15:29
0
S maximální teplotou oleje to je těžké, ale pokud vím, tak obvyklé hranice, kdy to přestane už docela dost mazat (resp začne se hodně trhat olejový film), jsou 130 stupňů (pro méně kvalitní oleje) až 150 stupňů (pro kvalitní oleje). Druhá věc je pak ta, že vysoká teplota v dlouhodobém účinku ten olej zbytečně oxiduje a tudíž snižuje jeho schopnosti, pokud ho rozumně brzo nevyměníš.
TLDR: pokud máš na oleji 130, tak olejový chladič je must!
16. srpna 2021, 15:47
0
Tak nejako hlúpo sa spýtam, to je teraz už bežné u všetkých moderných motorov, že sa tam lejú riedke oleje ako 0w-20 alebo 5w-30? Ja som do starých Alf lial 10w-60, budík oleja som teda nemal, ale vždy som si myslel že to ten olej proste podrží. A nikdy som to nezadrel :) Chápem to správe, že to bolo možné len preto že šlo o konstručne starý motor s velkými kanálikmi a toleranciami?
16. srpna 2021, 16:13
0
Ano, spousta točivých motorů minulosti pracovala s velkými tolerancemi a vyžadovala husté oleje. Navzdory "fundovaným" komentářům "odborníků" z fejsuku, kteří by si takovou "vodičku" do auta nikdy nenalili a pak své auto zacpou nějakým medem, však velká většina nových aut skutečně vyžaduje řídké oleje viskozity 20 nebo 30.
16. srpna 2021, 17:41
0
Co se týká na-facebooku-oblíbených 10W-60, doporučuju tohle skvělé vlákno na JDM meetingu: http://jdm-meeting.cz/forum/viewtopic.php?f=8&t=5797&start=100
16. srpna 2021, 18:06
2
Vavris: Ono to má více rovin a člověk musí číst mezi řádky aby odtušil kde končí konstrukční důvody a začínají ekologické.
U některých aut se doporučená viskozita v manuálu upravovala během modelového cyklu, aniž by na motoru byly konstrukční změny.
Bkralik: Já bych ti zas doporučil TypeR fórum, kde do K20A2 používali na desítkách postavených motorů poměrně archaický Castrol 10W60 a praxe včetně rozborek ukázala že funguje. Do toho motoru bylo jednu dobu doporučeno i 5W20. Byly s tím problémy tak Honda změnila specifikaci aspoň na W30. A to ten motor měl obecně volnější konstrukci a v otáčkách olej bral snad vždycky.
Obecně pokud bych auto používal na okruhu, zvolím z horního rozsahu doporučeného výrobcem a nejlépe olej kde dohledám HTHS viskozitu - aby byla co nejvyšší. Je to vpodstatě parametr co značí jak moc klesá viskozita v extrémní teplotě. Kupříkladu top 5W40 olej jako Ravenol RCS 5W40 ji má vyšší než některé xW50.
17. srpna 2021, 08:40
1
Zajda: Opět chyba. Olej se nemá volit od stolu, ale podle naměřených hodnot v autě. Mazací tlak za volnoběhu a v otáčkách (před zásahem obtokového ventilu) píše většinou výrobce v servismanuálu a kdyby ne, tak poučka "co tisíc otáček, to bar" je vcelku univerzální a platná. Pokud má motor na seriový olej mazací tlak moc nízký (na volnoběh to padá pod 0.5 baru, v otáčkách to je nedostatečné), tak máš zvolit vyšší specifikaci. Pokud na volnoběh zahřátý motor tlačí dva bary, tak to asi taky nebude správně.
K20ky tak moc neznám, ale vím že třeba u alfy se všichni můžou pos**t ze Selenie Racing 10W-60 a přitom to reálně vypadá, že to spíš škodí - zadřených twinsparků s ní bylo požehnaně (minimálně stejně jako s 10W-40) a když jsem jí (kdysi, v nevědomosti) nalil do 12V Bussa, tak bylo vidět že to opravdu žádná výhra není, mazací tlak zbytečně vysoký a nic moc z toho. Mimochodem, pokud máš nějaký konkrétní odkaz na to TypeR forum, tak sem s ním, rád si o tom něco přečtu. Doufám že proboha nemyslíš typer.cz a to danyho vlákno z roku 2009, kde říká jak leje 10w60 do závodního motoru kde má 150 stupňů na oleji běžně. Sám musíš uznat, že nikdo tady nemluvíme o závodničkách. Nehledě na to, že to vlákno stejně končí Danyho příspěvkem o tom, že mu to začíná kouřit a žrát olej...
Jinak se teda omlouvám Vavrisovi za flame o olejích pod článkem o Vette :-). Já jen když vždycky slyšim "10W-60", tak mi naskočí husí kůže...
17. srpna 2021, 09:24
0
Čo myslíš tým "ak bylo vidět že to opravdu žádná výhra není, mazací tlak zbytečně vysoký a nic moc z toho"? Celkom by ma to zaujímalo, doteraz som si myslel, že celá pointa je, že sa pri vysokých teplotách netrhá sa na stene valcov.
Ja som 4 roky lial seleniu racing do 2.5ky 24v bussa a žiadny problém. A úplne to so mnou ten motor jednoduché nemal. Inak je to priamo olej odporučený výrobcom v manuále pre 156ku, spolu so Selenia 20K. Teraz ho lejem aj do 1,6ku TS kde je to asi zbytočné, ale zase cenovo tam zase nie je až taký rozdiel. Mazací tlak som ale nikdy nemeral.
17. srpna 2021, 10:01
1
Sato: Nejsem expert na oleje, ale vždycky jsem měl za to, že primární funkce motorového oleje je to, aby fungovala kliková a ojniční ložiska. Jasně, maže to i vačku, maže to i válec/píst, ale to na čem se obvykle kvalita/přehřátí oleje projeví nejvíc jsou právě ty ložiska. A tam jde o balanc dvou věcí - zaprvé tam musíš mít dost silnej olejovej film, aby to ložisko fungovalo - takže chceš rozumně hustej olej s vysokem HTHS (HTHS = odolnost oleje udržet olejovej film při vysoké teplotě a vysokém střihu). Jenže druhá věc, kterou ten olej zajišťuje, je chlazení toho samotného ložiska a přilehlého dílu! A pokud do motoru naleješ hustej olej, tak je sice super že budeš mít vysokej mazací tlak, jenže za cenu toho že tím ložiskem poteče málo oleje a může se přehřát z důvodu malého odvodu tepla.
A jinak u 156ky píšou že 10W-60 tam můžeš lít při "decidedly sportive use". No, ty to auto máš čistě jako závodničku nebo s tím jezdíš i daily? Nedejbože v zimě? Od té doby, co jsem si před rokem nainstaloval do miniho budíky teploty a tlaku oleje naprosto vidím, jak dloooouho trvá než ten olej ohřeješ na provozní teplotu, aby to mělo rozumnej mazací tlak a nebyl otevřenej obtokáč už v dvou tisících otáčkách. Velmi doporočuju udělat to samé...
17. srpna 2021, 12:08
0
bkralik: Nemáme všichni závodničky, zato máme běžně auta s tlakoměrem a teploměrem oleje. Připadá mi že se musíš proti něčemu vymezit za každou cenu. Psal jsem o horní hranici povolené výrobcem, což bude pořád zpravidla údaj uvažující běžný provoz, takže bych neměl zrovna obavu že viskozitu přešvihnu nad konstrukční limity.
17. srpna 2021, 15:00
0
156ku už nejakých 5-6 rokov nemám, nebolo to úplne daily ale normálne v zime aj na dlhšie trasy a žiadny problém. Teraz máme 147 ako daily beater "okolo komína", tiež na racing a žiadny viditelný problém, ale asi tam predsa len dám obyč 10w-40 20K pri dalšej výmene...
16. srpna 2021, 20:32
1
Zdar, huraa! Konecne zas clanek, kde se ridi auto a vyklada o tom jak se pri tom to auto chova a nechova. DIkes. Krasny kup :)
19. srpna 2021, 20:49
2
Trochu se k tomu vyjádřím jako majitel stejného auta, jen ve verzi convertible a s automatem. Liší se moje užití. Mám to čistě na pohodovou, občas svižnější jízdu. A také asi vážím o dost víc. Takže do sedadel zapadnu jako příslovečná prdel na hrnec a i v zatáčkách držím. Stavitelné tlumiče jsem měl, ale protože už to měly za sebou (Vavris, ty je máš v cajku?) vyhodil jsem je a dal na auto Bilstein B6. Také jsem provedl pro většinu majitelů neuvěřitelnou věc, zbavil jsem se hlučného výfuku a vrátil na auto originál. Podle mne má originál výfuk skvělý zvuk. V nízkých otáčkách si hrozivě bublá, ve vysokých řve a zní podobně jako Maserati, což je pro mne sound značka ideál.
Jinak k jízdě...jo, na okresky je to trochu širší. Protože jsem ale přešel z Cadillacu 75, mám trénink :-). Sedačky jsou úžasně pohodlné. Motor se dost hřeje, ale podle US fór je na to stavěný, takže by to nemělo člověka znepokojovat. Pomůže vyčistit (profouknout) chladič a v kolonách zapnout klimatizace. HUD mám vypnutý. Zatím jsem si na něj nezvykl, ruší mne a navíc na přístroje zase tak moc nekoukám. Ty na palubce mi stačí. Držák na kafe se dá jednoduše doplnit. V US je na korvety úžasná komunita a výroba všeho možného. Až když je člověk chvíli na fórech, tak zjistí, jaká okolo toho auta panuje doslova mánie.
Sedí to úžasně. U běžných aut člověk vnímá auto, jak se naklání, sedí a podle toho se omezuje v rychlosti. Ne tak u Corvette C5. To auto se nenaklání a na jeho meze jsem ho nikdy nedostal. Kam ho namířím, tam jede. Omezuju se řízeně vlastním strachem. Nebyl jsem nikdy na okruhu a nepočítám s tím, takže to platí pro jízdu po okreskách, kde ho věru nechci nabořit. I když pozoruju, že limity se pomalu posouvají....
Táhne to jako kráva. Vzhledem k rozsahu krouticího momentu a nízké váze kdykoliv auto popíchnu, má síly na rozdávání. Nemusím řešit řazení, soustředím se na vlastní jízdu a tak mi to naprosto vyhovuje. No a když mi někdo překáží a já korvetě řeknu, že budeme předjíždět, tak bez jakéhokoliv znatelného prodlení akceleruje způsobem, který jsem nikdy u ničeho ani zdaleka nezažil. To, že akcelerace bere dech, je popis tak desetiny toho pekla, které to červené zvíře rozpoutá. Na podlaze jsem plyn asi nikdy neměl, prostě se (zatím) bojím.
Shrnuto. Kdo chce auto na okruhy, nebo na skutečně ostré okresky, tam má asi Vavris úplnou pravdu a chce to vette nejméně C5 s manuálem a asi i upravenou. Kdo chce auto na svižnější, ale v podstatě pohodové poježdění, chce to vette nejméně C5 spíše v tzv. stock stavu a podle mne s automatem. A protože je to sice krásný sporťák, ale v podstatě s technikou náklaďáků, nejsou ani servisní náklady neutáhnutelné.
Ještě k cenám. Mne skutečně krásná C5 s necelými 100 000 najeto, full výbavě, se servisem a vším potřebným vyšla loni na podzim na necelých 600. Rozumné začínají od 400. Levnější bych se bál. Tak zvedněte zadky a jděte pro Corvette, levnější nebudou!
22. srpna 2021, 13:22
0
Bylo by fajn udělat srovnávací test C5 Corvette s Jeníkovo Z28 4th gen Camarem, pokud ho někdy zprovozní. Motor bude táhnout podobně ale rád bych si přečetl přímé srovnání s tuhou nápravou :-) Případně do toho sehnat Mustang GT SN95, ať je to kompletní souboj z konce 90s. Přihodit do toho Vipera, to už bych chtěl asi moc :-D
23. srpna 2021, 07:55
0
...s Camarem by to klapnout mohlo... ten zbytek, uvidíme :D
24. srpna 2021, 08:27
0
Pecka, tak to se budu těšit na fajn článek :-)