načítám data...

TeeJay

JménoTomáš Janeček
BydlištěHradec Králové
Registracepřed 3.1 rok.
Poslední aktivitapřed 6.7 měs.
Komentářů u článků7
Pozitivních komentářů u článků2
Negativních komentářů u článků1
Možnostinapsat zprávu

Posledních 50 komentářů

Te
TeeJay
10. března 2021, 21:34
-2
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Mechanik: Krab to píše dobře, E46 je fakt auto úplně jiný kategorie, řekl bych pohodlnej královskej kočár z mojí zkušenosti. Srovnávat BRZ a MX-5 jde, protože to jsou auta vyznávající stejnou filosofii - výkonu spíš méně než více + nízká váha + relativně nízká cena, BMW na to jde jinak a nemá aní platformu zaměřenou jen na sportovní auta. A sportovní auto nedělají jen tlumiče a pružiny, ale pozice za volantem, cit v řízení, naladění podvozku (antisquat, antidive... zkrátka geometrie náprav a ramen), geometrie kol a v neposlední řadě kastle, těžiště a váha samotná. Už jsem to psal někde na FB, že třeba docela populární hothatche alá Golf GTI nebo i30n jsou pro většinu populace rychlejší auta a zcela jistě výkonnější než BRZ (byť i s tím BRZ se dá na spoustě cest mezi vesnicemi celkem snadno rozjet na 200 km/h a to už nepovažuju za úplně normální natož běžnou provozní rychlost), ale já bych si to prostě nekoupil a mile rád jsem vysolil prachy za méně výkonné auto - to, co mě na BRZ baví, není rychlost, byť je to rychlejší než běžná auta, hlavně v zatáčkách, ale ten požitek z řízení, který se nedá vyčíslit čísly ani dohnat jinými tlumiči a pružinami. A to se zkrátka musí zažít a ideálně na okruhu, kde můžeš jet hlava nehlava a nezabít sebe ani nikoho jinýho. Ale u BRZ jsem cítil rozdíl v chování auta i jako spolujezdec.

riderhenry: naprosto ti rozumím. Já teda na MX-5 kromě přeplňování a sedaček už neměl moc co vylepšovat, ale radši jsem ji prodal dřív než aby mi právě zůstala ladem. BRZ je skvělý auto i na obyč cesty do práce a za každýho počasí, asi jsem furt hračička ale baví mě, když se cestou na nákup 3x sklouznu bokem a zpátky s vajíčkama už radši ne :D s MX-5 jsem v garáži strávil stovky hodin za jedinej rok a na to už taky nemám čas a taky si radši užíváním děti, dokud jsou malé. Ale dvakrát za měsíc si do garáže na den zalezu, abych udělal různé menší úpravy a nic víc s BRZ nepotřebuju. Žádná renovace náprav, žádný broušení podvozku, zavařování děr v podlaze, všechny úpravy co dělám jsou časově celkem nenáročný.

S těmi díly a cenou auto vs díl máš asi taky pravdu, pamatuju, jak jsem koukal po Racing Beat svodech na MX-5 asi za 13k, to mi přišlo hrozně drahý, když jsem kupoval nerezovej tlumič za 5k. Jenže na BRZ stojej svody 10-15k ty nejlevnější, rozumně kvalitní (Tomei) jsou 25 a ty nejlepší 35-50 - samotné svody. Koncovej tlumič 13k nejlevnější, ale většina je zase 20+. To hraničí s cenou zakázkovýho výfuku v ČR. A takhle je to se vším. Tlumiče, co se dávají na MX-5 (MeisterR, BC Racing, HSD), se samozřejmě prodávají i na BRZ za podobné peníze, ale v BRZ komunitě je to považovaný za shit dobrej max na snížení auta a stavítka, o kterých má cenu uvažovat, jsou zase 50-100 (KW Clubsport 2-way 75k, 3-way 100k, Ohlins podobně). S koly mám stejný názor, musí být kvalitní a když nechci dát 30-50k za kola, tak jezdím na sériových z faceliftu.

A i tomu chillu rozumím - občas to zažívám taky, jen se teda nerozplývám nad zvukem ani projevem motoru BRZ, protože to je spíš z toho slabšího soudku, ale má jiné cnosti. V Brně jsem byl asi 3x v životě, ale beru na vědomí, dík :)

Te
TeeJay
10. března 2021, 14:24
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Já se v autech hrabu sám rád, zejména po zkušenostech s několika servisy. Samozřejmě radši měním díly za nějaké ty lepší, než opravuju závady, ale ty v podstatě neřeším (na MX-5 za 4 roky jen čidlo kliky, na Octávce za 3 roky lambda, na BRZ přední ložiska + běžný servis alá oleje a brzdy, naštěstí nic víc nebylo nikdy třeba).

Výška je v MX-5 jasný problém každopádně, nicméně byl jsem ochotný to trpět a zvyknout si na to tak, že mi to ani nepřišlo divný... měl jsem víc sklopené sedadlo a drastickou foamectomy. Nakonec jsem i předělal úchyty v podlaze, abych se dostal s kolejnicema úplně na podlahu a dostal jsem se už nezvykle nízko na MX-5, že jsem si nemohl stěžovat, ale i tak, když jsem z toho přesedl do sériovýho BRZ, tak to bylo jako oáza na poušti :) vejdu se tam úplně bez kompromisů a kdybych chtěl, prostor pro snížení sedačky je taktéž, ale nemám důvod.

No a ty ceny - já si právě MX-5 poladil podobně jako ty, ne-li víc - a byl jsem v tom NBfl za 250 jen to fikne (přesná čísla nevím, radši jsem si to ani nepsal) a když jsem v Mýtě přesedlal během pár minut mezi mojí MX-5 a BRZ, uvědomil jsem si, že z ní takový auto neudělám, ať do toho nasypu kolik chci a i to sériový BRZ mi přišlo téměř ve všech ohledech lepší než to moje vymazlený auto. Takže jsem pak jel se sklopenou hlavou domů a druhý den dal inzerát na prodej.

Troufnu si si říct, že aftermarket trh BRZ je ještě znatelně větší než ten s MX-5 a když to trošku přeženu, tam, kde "funkčnost" MX-5 po úpravách končí, BRZ začíná, spoustu úprav nutných pro MX-5 (podvozek) BRZ vůbec nepotřebuje. A protože je to tak dobrá platforma už v základu, staví se z něj často závodní auta od okruhovejch hraček po profi driftkáry. Ale i budget varianta úprav BRZ je mnohem dražší než stejné úpravy na MX-5, proč tomu tak je, nevím. V ceně má MX-5 jasnou výhodu, na tom se všichni shodneme bez zaváhání.

Já se podobně vyčerpal tou MX-5, byť na to auto rád vzpomínám, jsem rád, že už ho nemám a mám jiné, lepší - cenu naštěstí nemusím moc řešit. Trošku mě lákala i kategorie sporťáků, které jsou ještě dál (300k+, mid engine), ale nakonec jsem si to rozmyslel a jsem rád. Kromě mnohem vyšších provozních nákladů a hrozeb vysokých potenciálních investic by nejspíš ani nedělalo sousedům dobře, kdybych parkoval 997 nebo podobnej kus na ulici před barákem. Osmiválcové megalomanské povozy mi naštěstí nic neříkají a vůbec mi nevadí vozit rodinu v trojkové Octávce (1.8 TSI), 180k je i v dnešním provozu stále ještě lehkej nadprůměr a ten výkon s Octávkou narozdíl od BRZ téměř skoro nevyužívám, mít 1.4 TSI se 150k, taky bych si nestěžoval.

Jo, ještě když jsem s MX-5 začínal a vlezl poprvé na fórum (2014), tak MX-5 fórum fungovalo extrémně přátelsky, skromně a neskutečně technicky a hrozně moc jsem se díky tomu postupem času naučil. Neuměl jsem vyměnit olej, když jsem si to auto koupil, o pár let později jsem v garáži tahal motor z auta, měnil převodovky a nakonec to auto celé rozebral a zrenovoval. Časem to začalo upadat a ve FB skupině to šlo do kytek úplně, že jsem krátce po prodeji auta skupiny opustil, abych to dál nemusel číst - ušetřil jsem tím čas i nervy.

Te
TeeJay
10. března 2021, 13:54
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Skoč to do kovošrotu zvážit, mohlo by to být docela zajímavý :) NBfl bylo docela těžký i ve srovnání s NA.

Te
TeeJay
10. března 2021, 09:47
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Moje (před facelift, 2015) má 1260 s plnou nádrží - vážil jsem ho. Na faceliftu se nezměnilo nic, co by mělo hmotnost takhle výrazně měnit, takže bych to číslo bral s rezervou a reálně počítal s o 50 kg hmotností. Na druhou stranu Miata s výztuhami a hardtopem nebude mít 980 kg ani náhodou :)

Te
TeeJay
08. března 2021, 23:56
0
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Já tenkrát s MX-5 skončil proto, že jsem chtěl lehkou sportovní zadokolku, ne proto, že jsem chtěl roadster. Kdyby byly bazary plné coupé MX-5, tak bych tenkrát dost možná koupil tu. Věřím, že to tak má spousta jejich majitelů. Ale zase nemůžu zapřít, že jsem si jízdu bez střechy neoblíbil, je to úplně jinej svět a další rozměr řízení.

Jinak dětem je rok a půl a v BRZ seděly jen na parkovišti, jezdím v něm v 99% případů sám. Ale i v Octávce je brzy přestalo bavit koukat do opěradla zadní sedačky, takže jsme nedávno otočili sedačky po směru.

Já do BRZ vyloženě s chutí skočil a měl jsem k tomu důvodů poměrně dost, napíšu všechny co mě napadnou v náhodném pořadí:
1. A tohle chci vyzdvihnout - pohodlně se tam se svojí výškou vejdu bez kompromisů na úpravách volantu, sedačky, podlahy.
2. Mnohem lepší sedačky, polohovatelný volant, hezčí interiér.
3. Je rychlejší, byť ne o tolik.
4. Skvěle vypadá.
5. Žere méně.
6. Dobře se na něm v garáži pracuje - všechno je výborně přístupný a nic není rezavé. Jeden z důvodů, proč jsem nekoupil Caymana.
7. Je to taková modernější velká Miata s pevnou střechou, kterou jsem vždycky chtěl. Vidím v tom logický posun od starší MX-5.
8. Velice spolehlivé (od roku 2015).
9. Velký aftermarket trh s performance díly, byť je téměř všechno dražší.
10. Má delší rozvor.
11. Zadní sedačky / velký kufr. V pohodě uveze 4 kola nebo ne tak v pohodě 3 dospělé lidi.
12. Český BRZ klub, podobně dobrá komunita jako na MX-5 klubu, jen násobně menší a bez osmnáctiletých tydýtů co se fotí ve stoje na autě v příkopu.
13. Nerezaví tolik, většina ojetin ještě není rezavá téměř vůbec.
14. Trpím na migrény z průvanu.
15. Lze upravovat sériovou řídící jednotku, tzn. není třeba aftermarket jednotka a tak ani není problém na STK a s OBDII.
16. Potenciál pro další výkon - a pokud bych měl dát 150k za turbo/kompresor kit, tak ho radši dám do auta za půl mega než do auta levnějšího než ten turbo kit. Nemyslím si, že úpravy přesahující cenu auta jsou dobrý nápad.
17. Je jich méně než MX-5.
18. Už z továrny je dobře naladěné, úpravy jsou jen třešnička na dortu, nikoliv nutnost.

Te
TeeJay
08. března 2021, 22:26
2
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Koukám, že jsem se překlepl při psaní tvého jména, tak to máš za to. :D

Ze strany staré MX-5 je vítězství už i to, že se vůbec někdo do tohohle starého srovnání pustí, to vypovídá o MX-5 hrozně moc v pozitivním smyslu. :) Já to vždycky srovnával hrozně nerad, protože jsem dopředu věděl, že MX-5 (NA/NB) nevyhraje. A přitom se mě všichni na rozdíly ptali a podle toho, kdo to byl, doufal v ten nebo ten výsledek. A je logický, že kdybych si myslel, že je MX-5 lepší, tak ji za to BRZ nevyměním, zvlášť když bych za cenu toho BRZ mohl mít Miat hned několik.

Spotřeby psané jsou v režimu březen - listopad, v zimě s tím nejezdím, na to mám to auto moc rád.

Když může jako jediný auto fungovat MX-5, tak i BRZ a mnohem líp, ale všechno má svý limity. Dvě děti a kočár na dvojčata tam stejně nedám, s jedním dítětem a "normálním" kočárkem by to ještě asi nějak šlo, ale už bych to lámal přes koleno a stejně potřebuju druhý auto na zimu. Jinak s tím ale jezdím rád všude, od běžných nákupů po městě přes dálkový přesuny po okresky a okruhy.

Te
TeeJay
08. března 2021, 20:38
5
Staré, nebo nové? Subaru BRZ Final Edition vs. Mazda MX-5 NA

Tak Frantě je takhle podlý a po x letech vzdorování mě donutí udělat si registraci, to jsem od něj nečekal :D Já MX-5 měl 4 roky (NBfl 1.8 snad se všemi vzpěrami, co existují), BRZ mám rok a půl. A auta jsem vyměnil velice rád a to proto, že po prvním svezení na okruhu jsem viděl, o kolik je pro mě i sériové BRZ dál než moje hodně upravená MX-5... aby taky nebylo, když je o 15 let mladší. A taky proto, že jsem měl malé plány s těmi dvěma zadními pidisedačkami.

Pár detailů z článku, se kterými nemůžu souhlasit a:
- Spotřeba: BRZ má navzdory vyššímu výkonu úspornější motor než první dvě generace MX-5. S razantnějším jízdním stylem než v MX-5 mám spotřebu stejnou, v režimu "alá důchodce" BRZ klidně zvládne přejet dálku za 5,5 litru, s MX-5 jsem se v economy runu dostal nejméně na 6,6 l/100 km. Kombinovanou v MX-5 jsem měl douhodobě 8,7, tady jsem na nějakých 8,3 s o polovinu vyšším výkonem.
- Krouťák, výkon, střední pásmo: motor BRZ má dole víc krouťáku než MX-5, to byla první věc, které jsem si při první jízdě nemohl nevšimnout. Má ale delší převody než zkrácená MX-5 s šestikvaltem a 4,1 diferenciálem. Nicméně na BRZ stačí přeladit jednotku (přelazuju sám) a hned je krouťáku i výkonu všude více a propad ve středním pásmu je menší. A kdo k tomu přikoupí na BRZ svody bez katu (nebo vykuchá ten v originálních) a ještě k tomu nechá přeladit jednotku s namapováním dělaným na ty svody (liší se zejména v jiném časováním vaček), je z toho pocitově úplně jiné auto. Má více krouťáku všude, je to citelné už od nějakých 2k otáček, propad ve středním pásmu je pryč a nahoře přibude snadno 15-25 koní podle modelu svodů a agresivity naladění. Je to "best bang for the buck" úprava na BRZ. Vliv na spotřebu je nepatrný. A kdo chce jít ještě dál, samozřejmě se dá snadno z US koupit diferenciál z faceliftového modelu, který měl na US trhu kratší převod (4,3 vs 4,1, tzn. 5% zkrácení) nebo koupit samotný stálý převod (převody 4,44 až 5,1, vybere si každý) a tím je délka kvaltů vyřešena úplně.
- Podvozek: za mě má lepší podvozek předfacelift. 2013-14 mají nejtvrdší tlumiče, možná až příliš, 2015-16 mají o něco měkčí tlumiče, tuhé tak akorát, ale blíž starším ročníkům než těm 2017+. 2017 a dál (tzn. facelift) jsou totiž ve srovnání se všemi ročníky předfaceliftu (2013-16) měkké i ve variantě se Sachs. Ale všechny ročníky fungují velice dobře, na to, že to jsou OEM tlumiče. OEM tlumiče na MX-5 jsou proti tomu houpačka :) a k tomu se přidává nesrovnatelně tužší kastle oproti té MX-5 a ani všechny výztuhy, rollbar a frame rails s motýlem to dokáží zachránit. To by v článku mělo být zmíněno. Dvojité lichoběžníky jsou bezesporu už z principu lepší, ale v kombinaci s měkkou kastlí jedna jejich výhoda částečně zaniká. Nicméně i tak je BRZ extrémně čitelné a příjemné auto a s upravenou geometrií dle mě lepší, protože tuhá kastle pro mě dělá čitelnější auto.

Netřeba se přít, že starší MX-5 mají mnohem lepší v poměru cena/výkon, ale kdyby to takhle bral každej, tak jezdíme všichni Felicií, že. Taky ten okruh obkrouží, taky to člověka doveze a poměr cena/výkon je ještě mnohem lepší...
Asi není úplně fér srovnávat upravenou MX-5 a neupravené BRZ, kde je potenciál k úpravám ještě větší a po pár vhodných úpravách na straně BRZ může skóre snadno vypadat 5:0. Nebo naopak srovnání sériového BRZ se sériovou NA, které bude vypadat 4:0, že. Ale tenhle článek asi úplně nemá být fér :D

Krab zmínil bezpečnost, která je v BRZ zase na jiné úrovni (střecha nad hlavou, vysokopevnostní ocel, hlavové, kolenní airbagy...). Já bych ale ještě přidal vzhled. Pro mě je BRZ čistě esteticky krásné auto, kdežto u MX-5 jsem musel hodně pečlivě hledat úhly, ze kterých jsem se na to auto díval rád :)

Tak či tak, vzhledem k tomu, že každé z těhlech dvou aut je v úplně jiné cenové relaci (průměrné NA/NB stojí 100k, průměrné BRZ 450k Kč), jsou pro mě vítězem obě auta. Když budu mít rozpočet 100, nebo i 250 tisíc, koupím si MX-5, protože BRZ za takovou cenu neexistuje. Když budu mít rozpočet takovej, kterej na BRZ dá, vstupují do hry NC i ND Miaty, které jsou oproti NA/NB zase o krok dál. A taky úplně jiná auta ;)

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem