reklama
načítám data...

Toyota Hilux 2.4 D-4D: Osmé vtělení Trucka Norrise

Čím je v české kotlině škodovka, tím je v nehostinném světě za hranicemi civilizace Toyota Hilux. Volbou číslo jedna. Důvodů je pro to víc než dost.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Hilux 2.4 D-4D: Osmé vtělení Trucka Norrise

8 generací. 50 let. 18 000 000 prodaných kusů. Máme před sebou skutečnou legendu automobilového světa. Zhýčkaný středoevropan si možná při pohledu na ni řekne: „Náklaďák, no a co?”, to však nemění nic na faktu, že pro většinu povrchu naší zeměkoule je právě terénní pick-up to nejlepší a nejuniverzálnější auto. Čísla to pouze potvrzují.

Mnoho vojenských analytiků a marketingových mágů si už léta klade otázku, čím je Toyota Hilux tak atraktivní pro válečníky operující v nehostinných podmínkách Afriky a Středního Východu. A stále nevymysleli lepší vysvětlení, než je úvaha, podle které si vybírá auto kdejaký vesnický taťka – poměr cena/výkon. V kamenité poušti potřebujete zejména auto odolné, snadno opravitelné a spolehlivé, což jsou atributy, z nichž si značka Toyota učinila trademark už dávno. Potřebujete také auto dobře dostupné na běžném trhu, což vylučuje třeba Humvee (které navíc umí jezdit jenom rovně). Potřebujete, aby dokázalo přepravit tovar i lidské zdroje v závislosti na momentální potřebě. A rozhodně přijde vhod, když máte auto lehké, rychlé a velmi dobře ovladatelné. Všechny tyto potřeby naplňuje Hilux měrou vrchovatou. 

Na práci i pro rodinu

Samozřejmě nepředpokládám, že tyto řádky louská nerozhodný džihádista, proto se raději přesuneme zase do mírumilovné střední Evropy. A všimneme si, že segment terénních pick-upů se v posledních letech nápadně rozrůstá i tady. Ponechme stranou spekulaci, že se za zvýšeným zájmem ze strany spotřebitelů skrývá smutný stav dopravní infrastruktury, zčásti jde zcela jistě o módu. Velkým SUV už si dneska index drsnosti zvýšíte jen nepatrně, ale pořádný pracovní offroad, to je jiná! Automobilky se chápou příležitosti a pracují na tom, aby se interiér i jízdní projev přiblížil spíš osobním vozům než buldozerům. Výsledkem je, že člověk s trochu dobrodružnějším životním stylem a chatou na horách začíná po pick-upu pokukovat jako po možnosti ideálního rodinného auta. 

reklama

Hilux ve verzi double-cab a výbavě Executive vyhlíží právě takové zájemce. Má prostornou kabinu pro pět lidí, přičemž ani ti vzadu nemusí cestovat s koleny pod bradou. Druhá řada sedadel má navíc standardně klopená opěradla a ničím tak nepřipomíná lavici na korbě armádní V3S, což se zatím ne všem pick-upům daří. Že nejde o rodinný kombík vám připomene jen převýšení, které je třeba při nástupu překonat, a fakt, že cestujícím v autobusech hledíte z očí do očí.

Palubní deska vypadá zcela ‚civilně‘ a uprostřed je osazena stejnou radiomapou, kterou najdete v jiných Toyotách. Na svém místě jsou veškeré moderní vymoženosti, jaké od nového auta čekáte: automatická klimatizace, startování tlačítkem, vyhřívání sedaček a také slušná nabídka jízdních asistentů (lane assist, předkolizní systém, rozpoznávání dopravních značek a další). Ovládání dotykového displeje je sice drobátko nepřesné, ale navigace i konektivita funguje, jak má (přimlouvala bych se jen za klasické kolečko ovládání hlasitosti, to mi vážně chybělo).

Parkovací kamera s dobrým rozlišením snadno vyřeší prostorové problémy, které by ve městě mohly nastat. Přes pět metrů dlouhé auto se sice v úzké pražské uličce stále parkuje dost krkolomně, bez závozníka se ale obejdete. Dobře řešené jsou i odkládací prostory, takže rodinný faktor kabiny obecně hodnotím jako velmi dobrý. Že sedíte v pracovním nářadí, vám nepřipomíná vůbec nic. Dokonce i řadicí páka je příjemně krátká, což je výhoda, kterou má Hilux vůči druhdy testovanému Nissanu Navara. Není to žádný luxus, ale za ten jste si nezaplatili. Zalatili jste si za to, co tohle auto dokáže. 

Silnice, bláto i minové pole

A je toho dost, což zjistíte ještě dřív, než opustíte bezpečí zpevněné vozovky. Obrubníky, retardéry, kanály ani jiné nástrahy už vás trápit nemusí. Kola obutá do sedmnáctipalcových pneumatik se přes ně nenuceně přelévají, na větší nerovnosti vás upozorní jen lehké poskočení zadní nápravy. Hopsající zadek nejsnáze vyřešíte naložením několika pytlů cementu. Už v městském prostředí si vyzkoušíte, jak příjemné je neřešit podobné malichernosti, a to je teprve příslib svobody, jaká čeká za hranicemi asfaltu. Jakmile zmizí hladký povrch a do podvozku začnou ťukat odletující kamínky, ocitne se Hilux ve svém živlu. 

Jízda v terénu využívá klasických principů, které prověřily celé generace teroristů off-roadistů. Připojitelný pohon všech kol pracuje s rozdělovací převodovkou s redukcí a diferenciály na obou nápravách,  zadní samosvorný diferenciál má možnost závěru. Pokud máte nutkání ihned po sjezdu ze silnice zvolit režil 4H, který připojí pohon přední nápravy, vězte, že je to předčasné. Polní cestu, louku i suché pole projedete se zadním náhonem úplně v pohodě. Teprve hluboké vyjeté koleje, bahno a další případy výrazně snížené adheze vás donutí zapojit všechna čtyři kola. Pro obzvlášť drsný terén je určen režim 4LO, kdy se za použití nízkých otáček a maximálního točivého momentu se pick-up sune kupředu doslova „hlava nehlava“. 

Žebřinový rám je v nové generaci o 20 % tužší a zadní kola se dokáží vyvěsit o 20 % víc. Světlá výška jakožto jeden z fundamentů jízdy v terénu činí 293 mm, narostly i nájezdové úhly: 31° vpředu a 26° vzadu. O robustnosti konstrukce asi nejlépe svědčí experiment, který za vás již před několika dekádami provedli účastníci války mezi Čadem a Libyí. Zjistili, že pokud se rozjedete dostatečnou rychlostí (doporučuje se 100 km/hod a více), dokáže Hilux bez úhony projet i minové pole. V reklamním letáku Toyoty tento parametr nenajdete, potenciální zákazníky by však jistě zajímal – stejně jako výčet destinací, které Hilux ve své historii pokořil. Severní pól, Jižní pól, vrchol aktivní sopky a nadmořské výšky přes 5 000 metrů, to všechno jsou místa, na něž se můžete z jeho sedadla podívat.

reklama

Snad jen jednu věc bych současné generaci Hiluxu vytkla. Koupit ho můžete s jediným motorem, naftovým čtyřválcem o výkonu 150 koní. Na auto vážící přes dvě tuny je to jen tak tak. Jistě, v terénních podmínkách vás mnohem víc zajímá točivý moment, kterého nebudete mít nedostatek, přesto si říkám, jak by autu s přízviskem Truck Norris slušel šestiválec, jaký se montuje třeba do VW Amarok. Zvlášť když vezmete v úvahu fakt, že na korbu lze naložit tunu nákladu a na tažné pověsit další 3,5 tuny. Aspoň že je motor vcelku dobře odhlučněný.

Verdikt

Pro terénní pick-upy mám slabost a Hilux je jejich etalonem již několik desetiletí. Proto mě těší, že se dokázal posunout blíž k potřebám ‚civilistů‘, aniž by přitom ztratil cokoli ze svých schopností přežít cokoli a kdekoli. Stále je to ultimátní pracovní náčiní určené pro dobrodruhy, horaly, myslivce, řemeslníky (a bojovníky za svobodu v jakékoli podobě). Zároveň do něj pohodlně usadíte rodinu a smířit se musíte jenom s tím, že zavazadla pojedou místo v kufru na korbě. Ve srovnání s jakýmkoliv kombíkem či SUV se jich tam navíc vejde mnohem víc. 

 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 393 cm3
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 400 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 600 – 2 000  ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová

Pohotovostní hmotnost: 2 155 kg 
Maximální hmotnost bržděného přívěsu: 3 500 kg 
Maximální rychlost: 170 km/h
0-100 km/h:  12,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,3 l/100 km 
Cena (Double Cab Executive, 6MT): 1 016 400 Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
10. dubna 2018, 08:21
0

Opravdu je světlá výška 293cm? To je sakra dobrá průchodnost terénem :-D akorát ty náklony v zatáčkách musí být peklo :-D

reagovat
Zlo Kočka
10. dubna 2018, 09:37
0

Že já se neuklikla aspoň na metry... :)

ma
martinw
10. dubna 2018, 10:22
3

a jsme zvykli na publikaci clanku presne v 7:22, tento byl publikovan o minutu pozdeji ! Nevim jestli to mene trpelivi ctenari prijmou ;))

beastar
10. dubna 2018, 16:29
0

Já čekal 7:30 přesně do ranní špičky. Takhle to bylo moc brzo to čtu ještě černou kroniku.

ma
martinw
10. dubna 2018, 08:25
0

Plus bod za zajímavost kterou víme od účastníků války mezi Čadem a Lybií :) Mě se to auto libí ale jak se začne mluvit o rodině / dálničním přibližovadle / jízdě po Praze napadá mě ihned o něco dražší Land Cruiser. Nejčastěji vidím okolo Prahy 'rodinné pickupy' od Fordu a VW. A žijeme v zemi kde lesní správě stačí do lesa v drtivé většině Hyundai Tucson nebo Duster, takže Hilux si zdůvodní opravdoví nadšenci a obyvatele opravdu nepřístupných oblastí.

Ještě jedna praktická otázka, jde k tomu koupit naviják a radlice na sníh ? :)

reagovat
KS
10. dubna 2018, 08:53
-3

Ruku na srdce, tenhle test je z kategorie těch méně zdařilých. Pominu-li pozdně aprílové zmínky o staletích výroby a 293cm světlé výšky, tak stejně - co jsme se z testu dověděli? Že je 150k na Hilux málo, a co ještě? Že ZloKočka přesně ví, jak se dané auto chová v zimě, i když nic nenasvědčuje tomu, že auto tak bylo skutečně zkoušeno? Navíc je test krátký, takže by si zasloužil i méně chyb.

Co třeba hluk na dálnici, reálná spotřeba, používá AdBlue? Na druhou stranu je jasné, že testovat pickup není jednoduché. Když o tom autě není skoro co napsat (v této kategorii je rozdílů mezi konkurenty málo), každý si rád přečte alespoň dojmy autora/ky z řízení, řazení, pedálové skupiny, popř. nějaká user-friendly řešení, zhodnocení a názor na konkurenci - něco ve stylu, pokud až tak často nejezdíte do terénu a netrváte na Toyotě, bude vhodnější levnější např. Fullback, atd.

Na mě to trochu působí, že si někdo týden zajezdil v nové káře (s kterou se sice blbě parkuje, ale i tak dobrý :D ) a aby zapůjčitel i příště dal nějakou Toyku (+ bylo co nahodit na web), tak se za 15 minut něco vyrobilo.

reagovat
Zlo Kočka
10. dubna 2018, 13:32
0

Cením si konstruktivní kritiky, takže to vezmu popořádku. 293 cm byl samozřejmě omyl, nijak aprílově záměrný. Narážku na staletí výroby a zimu jsem asi nepochopila, nic takového v textu není, pokud si dobře vzpomínám :). Za chyby se omlouvám, v tomto ohledu máme co dohánět a placený korektor je dost vysoko na seznamu priorit, hned jak si ho budeme moci dovolit.
V testu se většinou snažím předat hlavně ty dojmy, protože na výčty technických vyfikundací tu máme jiné magazíny. Možná se mi to tentokrát nepovedlo, nebo zkrátka nejsme na stejné vlně.

Zajezdit si týden v nové káře je samozřejmě super, o tom ani potom. Nicméně pokud jde o energii vloženou do sepsání článku, svědomí mám čisté jako sníh.

Když už je řeč o Fullbacku, nemyslím, že by byl v terénu méně schopný. Spíš je tu otázka, kolik toho vydrží dlouhodobě, a kvalita interiéru je u top Hiluxu o dost lepší.

Honza 'Hamster' Křeček
10. dubna 2018, 15:08
0

Doplním teda, že spotřeba Hiluxu se zásadně neliší od té udávané, pod osm litrů se s tím dá jezdit úplně normálně. Adblue auto jako většina dnešních dieselů používá, doplnění močoviny stačí v rámci normálního servisního intervalu, podle mě to není zas tak zajímavá informace. Hluk na dálnici není nijak dramatický na poměry pickupů, ale opět - nepovažuji to za zásadní informaci, Hilux není auto určené primárně pro dálniční přesuny a kdyby bylo na dálnici vyloženě špatné, v testu by se tato informace nepochybně objevila. Co se srovnání s konkurencí týče, terénní výbava je jak u Mitsubishi (resp. Fiatu) tak u Nissanu (resp. Renaultu či Mercedesu) obdobná, auta nabízí redukci a uzávěrku zadního diferenciálu, víc než na modelu tak v terénu bude záležet na obutí. Nissan i Toyota mohou tahat přívěs s plnotučnou hmotností 3.500 kg, Mitsubishi 'jen' 3.000 kg. Vše podstatné myslím bylo v testu řečeno.

KS
10. dubna 2018, 16:33
0

ZloKočka: "Pro terénní pick-upy mám slabost a Hilux je jejich etalonem již několik století." - může být chápáno ve smyslu 20. a 21. století, ale i tak je ta formulace dost nešťastná. Např. o Novověku se dá psát v rámci x století, ale o něčem, co existuje asi 60 let?

Právě toto období je na test AWD ideální, silnice v nížinách suché, ale na horách ještě sněhu 3........ Je škoda, že nebyl ve sněhu. To se pak člověk i dozví, jak se chová hillholder a další věci (viz. nedávno Rasťo a Amarok).

Zlo Kočka
10. dubna 2018, 17:57
0

Panebože, já jsem fakt měla nějaký zatmění, když jsem to psala :D. Zkrátka mozkový error.

KS
10. dubna 2018, 19:26
-2

Stane se. Kdyby Vojta tomu dal 10 min. a zkouknul test, než půjde do světa... Ale to už vás asi taky napadlo. Nejvíc se mi líbil tvůj test Carensu, co třeba testnout Touran 1,5TSI (ideálně v manuálu)? ;-)

fortress
10. dubna 2018, 10:55
2

Pohybuju se po povrchových dolech kde se jezdí lecos. Hlavní deviza Hiluxu je mimo terénních schopností hlavně spolehlivost a kvalita zpracování, ale to krátký test neodhalí. Rodina se kvůli výšce opravdu musí usazovat, protože pro malé lidi nasednou dozadu je obtížné. Tohle auto si kupují lidi kteří ví na co ho mají, jakýkoliv pokus dělat z něj mamaSUV je nesmysl.

reagovat
Zlo Kočka
10. dubna 2018, 13:21
0

MamaSUV to není ani náhodou (i když mláďata neměla s nastupováním problém), ale pokud člověk nechce k pracovnímu stroji kupovat ještě to SUV, kombík nebo cojávím, tak je fajn vědět, že se to v téhle verzi dá použít celkem univerzálně.

PB
10. dubna 2018, 11:05
4

Tak jako pobavilo, ale mozna bych dodal par veci :) S Hiluxem jsem stravil docela dost casu po Africe a tak nejak... neni to prvni volba, pokud chcete nesmrtelny vehikl, prvni volba je J70, ktera je sice vetsinou k potkani jako "trooper carrier", ale jako pickup se stale vyrabi taky. A vypada skvele oldschol. Hilux se, specialne pokud mate smulu na jihoafrickou vyrobu, celkem brzo rozvrze a vseobecne docela rychle odchazi. Samozrejme, Hilux je opravdu laciny. Na normalnich trzich mimo evropu jej sezenete od nejakych 30-35000 USD (fleet price samozrejme, v teroristickej verzi se zakladni vybavou, vetsinou od slavne Toyota Gibraltar Stockholdings). Vetsina techto aut pochazi prave z ruznych flotil, bud z OSN, nebo z ruznch jinych organizaci.. proto jsou skoro vsechny bile :D U nas je to strasne predrazeny...

reagovat
Matt
10. dubna 2018, 12:21
0

Ve předu už není tuhá náprava, spousta elektroniky a slabý motor a v naftě. Pryč z domu.

reagovat
sumy
10. dubna 2018, 12:45
0

Tuhá... a co. Není všespásná a když je dobrý pohon 4x4(tady samoser + špéra) tak netřeba. Naopak je to na 90% použití auta na úkor posádky. Slabý motor? Slabý na co? S 2,5t prázdné váhy si vystačím s 92kW-holt to není sporťák na řezání okresek, na to ostatní je redukce. Spousta elektroniky, jo, bohužel, doba si to žádá.

Ev
Evlo
10. dubna 2018, 12:56
0

Hlavne je to nejuzssi "SUV" na trhu.

reagovat
ma
martinw
10. dubna 2018, 13:25
0

uzsi nez Nissan Navara (1850mm) ?

Knightrider
10. dubna 2018, 16:09
0

Nevypada to spatne. Domenou techhle aut jsou hlavne USA a tam kraluje americka trojka Ram/Silverado/Ford F-150 a ja bych popravde taky volil neco z tohoto tria a myslim, ze bych chybu rozhodne neudelal. Ale vsechno ma svoje pro a proti. US pickupy budou vybavenejsi, luxusnejsi, pohodlnejsi, se silnyma motorama, ale na nase silnice pricijen trochu vetsi a pravdepodobne s vetsi spotrebou, byť diesel se uz do nich taky da objednat. Ale kdo by si ho tam objednal, ze? ;-)

reagovat
beastar
10. dubna 2018, 16:34
0

Do Rama naftu :D U těch americkejch pick upů je ještě další výhoda. Je tam hromada možností jak si to auto z výroby modifikovat. Od ničeho až po limited. U nás bych si tenhle Hilux klidně pořídil, ale nějak si nedovedu představit že taháme přívěs s něčím co má takhle slabej motor, když i dvakrát tak silnej MB není vždycky jistota pohodlné jízdy.

sumy
10. dubna 2018, 17:21
0

Tak pro US market je přeci Toy Tundra. To splňuje všechny atributy US truck. Ta by se mi taky líbila. Jinak RAM jestli se nepletu má snad 6,2 Cummins a to taky není špatný.

beastar
10. dubna 2018, 18:18
0

6.7 Cummins a to vážně marný neni.

sumy
10. dubna 2018, 22:54
1

Á, dík za korekci. 6,7. Vím že si to lidi moc chválí. A ač jsem "benzínovej" u těhle hovad nafta smysl prostě dává. A s tím taháním, zatím jsem měl na kouli nejvíc 4,5t a těch 80-90 jsem držel i do těch prudších stoupání na D1. Zcela iracionálně mám pocit, že koně a Nm už nejsou jako dřív :-D Kdo by dnes uvažoval nad autem s povolenou hmotností soupravy 6,3t a92kW a přitom to jede úplně v klidu. Pravda, i 300hp varianta evolution s váhou pod 2t dávala 100 jen těsně po 10s :-) Prostě dneska by všichni nejraději závodili i s bagrem.

ToMyx
10. dubna 2018, 16:34
2

Každý nový test od Zlokočky je jako psaný jiným jazykem, nemůžu si pomoct, mně to sedí. Asi jsme na stejné vlně, čte se to samo :-D
Nedokážu si představit, co by mě donutilo takovou velkou mrchu domů koupit. Jo už vím, žena a děti.....
-
Komentář upraven 10. 4. 2018, 16:35:39

reagovat
sheogh
10. dubna 2018, 17:27
0

Nejlip zvysuje index drsnosti pravy offroad: http://www.paramountgroup.com/capabilities/land/marauder/ ;-)

reagovat
sumy
10. dubna 2018, 17:35
0

Ale s tím už se nedá machrovat v nákupácích. Už s "pitomým" pajerem, které má na dnešní poměry až směšně malé rozměry 4705x1695(tedy menší než oktávka) narážím (a to doslova :-D ) na výškové omezení garáží. Ještě že mám možnost ufouknout a klesnout o 7cm.

beastar
10. dubna 2018, 18:20
0

Tohle není moc do města. I když v Praze by se s tim jezdilo dobře přes auta...

sheogh
11. dubna 2018, 10:43
0

prave, a vzhledem ke stavu ceskych silnic (a ulic) je to prave do mesta idealni :-) Kryty parkoviste muzou byt trochu problem, ale obecne si s timhle vyrobis parkovaci misto skoro kdekoliv. Navim mam pocit, ze by mestaci meli problem zajistit odtah v pripade parkovani na zakazu :-D

sheogh
11. dubna 2018, 10:43
0

A listek za sterac taky nedaji, protoze nemaji ve vybave zebrik :-D

beastar
11. dubna 2018, 14:01
0

To je fakt jen nevim jestli by ti zkousli ten tezkej kulomet na střeše. Ne že by se v Praze i v době miru nehodil. Takový skromný městský vozítko. Jaký to má asi emise?



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem