načítám data...

Řídit odbor dopravy jako firmu

Pro rok 2024 doznal bodový systém pár drobných změn. Kam vůbec směřují a jaká je filozofie dopravních předpisů v naší zemi?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Brněnský hlas

Není tomu dlouho, co vstoupil v platnost nový ceník hříchů známý taky jako bodový systém. Změny v něm nejsou nijak zásadní a jdou přesně tím směrem, který bylo lze očekávat. Kdo se těšil na narovnání nesmyslnosti celé konstrukce bodového systému, ten byl patrně zklamán, leč může si za to svou naivitou sám. Asi nejpodstatnější změnou je zvýšení sazeb za jednotlivé prohřešky. To se dalo čekat, to víte, inflace, zdražují všichni. Pojďme se na to ale podívat trochu podrobněji. 

Nahoru šly postihy za alkohol a návykové látky. Tady by se dalo v obecné rovině asi souhlasit, však jestli někoho na silnici potkat nechcete, je to opilý či zfetovaný šofér. Potíž je tady trochu s vymáháním práva. Ti, kdo mají s dodržováním pravidel v této oblasti skutečný problém, se nenechají odradit ani zákazem řízení a v tu chvíli se z rukou obecních úředníků dostávají do spárů opravdického soudnictví. A tady je to trošičku bizár. 

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Zatímco odbor dopravy je nekompromisní a rozdává zákazy řízení jak na běžícím pásu, od soudu odchází hříšnící většinou s podmínkou, která pro ně zásadní omezení vlastně ani nepředstavuje. A řídí si vesele dál. 

Samotný bodový systém doznal také určitých změn. Bodové sazby se sjednotily, nyní jsou vlastně jen tři – přijít tak můžete dle závažnosti přestupku o dva, čtyři nebo hned šest bodů. Myšlenka za tímto spektrem je jednoduchá, byť jako i mnoho dalšího v této problematice nesmyslná. U nejzávažnějších přestupků vám tímto tempem stačí dva k plnému počtu dvanácti bodů, u středně závažných přestupků se ‘vybodujete’ po třech zaevidovaných lumpárnách. 

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Jasně, když máte tři minuty na vymyšlení něčeho, co máte za chvíli prezentovat panelu ‘odborníků’ a kariérních úředníků na ministerstvu, tohle asi dává tak trochu smysl. Pravdou ale je, že celý bodový systém jako takový je vlastně pitomost. Tedy v jádru je to dobrá věc, ne že ne, dává to dokonalý smysl. Kdyby však nebyl pokřivený zbytkem onoho systému trestů.

Za závažnější přestupky přichází trest zákazu řízení okamžitě. S tím nelze než souhlasit, proč ale potom rozdávat zároveň i ty body? Když tu ministerstvo hovoří o principu ‘dvakrát a dost’ v případě nejzávažnějších přestupků, jsem poněkud zmatený. Jak je myšleno to ‘dvakrát’? U většiny šestibodových přestupků je váš řidičák pryč okamžitě.

Ani to ale není největší absurdita bodového systému. Tou je už dlouho a nadále zůstává dvojí metr při dokumentování a trestání přestupků. Vítejte v ráji automatů na pokuty. 

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Před nedávnem proběhla internetem série článků zabývající se trestáním jízdy na oranžovou (resp. na signál se žlutým světlem, jak praví litera zákona). Nově za tento přestupek hrozí plnotučných šest bodů a k tomu nemalá pokuta minimále 4.500 korun. Bavíme se o oranžovém světle, nikoli o červeném, kde by byl takový trest snad i přiměřený. Připadá vám to až absurdně přísné, když zákon zároveň jasně říká, že pokud situaci vyhodnotíte tak, že nejste schopni bezpečně zastavit, můžete křižovatku na ‘oranžovou’ klidně projet? Ostatně od toho tam to oranžové světlo je, že…

Jenže to se na celou věc díváte úplně špatně. Přestupek jízdy na červenou či oranžovou je totiž jedním z těch, které lze dokumentovat tzv. automatizovaným technickým prostředkem, tedy kamerou na křižovatce. Tady je nějaká bezpečnost dopravy až na druhém místě. Vítejte ve světě velkého byznysu, milánkové!

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

V bodovém systému totiž zeje jedna obrovská díra za důležitě znějícím pojmem ‘objektivní odpovědnost provozovatele vozidla’. To asi mnozí z nás známe – přijde doporučený dopis, že vaše auto bylo někde vyfoceno, jak jede příliš rychle, některé společnosti správní orgány k tomu dodají i nějakou tu fotografii. Druhá část dopisu je už ale trošičku zvláštní. Píše se v ní, že přestupek je sice zaevidován, ale pokud zaplatíte příslušný obnos, úředník jej odloží ad acta a věc pro vás bude vyřízená. Žádné body ani nic dalšího.

Kdybych vám tento příběh popsal bez dalších souvislostí, asi si budete myslet, že hovořím o jasné korupci. Dám úřednici nějaké to všimné a ona už to s tím mým přestupkem nějak zařídí. Náš právní systém však v tomto konkrétním případě povýšil korupci na oficiální postup. Bodový systém prochází pravidelně různými revizemi a úpravami, které se zdají být naprosto nahodilé, že by však někdo byť jen uvažoval nad zrušením tohoto očividného nesymslu, to rozhodně ne.

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Je totiž třeba brát odbor dopravy jako firmu. A firma, ta hledá cesty k profitu, nikoli k vymáhání práva či snad k bezpečnosti dopravy. V pokutách se točí velké peníze a nejedna obec se postupně stává finančně závislá na svých hříšnících. 

Jak tedy postupovat? Nejprve je třeba vytvořit poptávku. Tvrdé tresty za překročení rychlosti jsou základ, řidiči nebudou chtít přicházet o body a vystavovat se riziku ztráty řidičáku. Přijdou k vám sami. Dále je třeba to maličko podpořit marketingově. Pravidelně informovat o silničních pirátech a jak si na ně policie došlápne. A následně je potřeba vytvořit co největší počet hříšníků.

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Je samozřejmě nutné chytře zainvestovat do výrobních prostředků. Najdete si místo, kde je největší pravděpodobnost, že řidiči budou páchat přestupky. Většina řidičů nejsou úplní maniaci a kreténi, kteří by se proháněli stovkou mezi základní školou a dětským hřištěm, takže lepší bude zvolit nějaké místo, kde je minimální riziko nehody. Nějakou čtyřproudovku se svodidly nebo tak něco. Mohlo by se to zdát nesmyslné, ale uvědomme si, že tu hospodaříme s veřejnými rozpočty – a s nimi je třeba zacházet jako řádný hospodář. 

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

No a přichází konečně fáze 3 - profit. Nabídněte svůj produkt, vytvořte jeho snadnou dostupnost. Musí to být jednoduché. Tak jednoduché, aby konkurence v podobě správního řízení neměla žádnou šanci.

Váš přestupek zmizí snadno a rychle! Stačí kliknout na QR kód a poslat platbu. Zbavíte se skvrn jednou provždy, zažijte pocit čerstvě vypraného řidičáku po celý den!

A je to. Peníze už se jen pohrnou. Teď už můžete v klidu expandovat, firma stojí na pevných základech. Můžete v klidu rozšiřovat počty placených měřených úseků a přidávat další vychytávky. Třeba kamery na světelných křižovatkách.

Už to chápete? Jízda na oranžovou je možná v určitých případech legální, ale stojí vám to za dohadování se s přísným úředníkem? Nechcete svůj čas využít lépe? Nechcete riskovat šest bodů do karty řidiče? Pošlete nám litr a my to smáznem… 

Foto: Autíčkář.cz, AI MS Copilot

Existuje z toho cesta ven? Jistěže ano. Všechno v byznysu, obzvláště v tom špinavém, je o penězích. V tomto případě o penězích z pokut. Ty jsou hlavní motivací obcí k budování lesů kamer a radarů. Obce se hájí tím, že jde primárně o bezpečnost - tomu je ale při pohledu na rozmístění ‘automatizovaných  technických prostředků’ docela těžké uvěřit. 

Ale já jsem věčný optimista a lidumil a tak bych rád obcím pomohl sejmout tuhle nálepku sprostého byznysu s odpustky. Kdyby se peníze z pokut posílaly do státní kasy, nikdo by obce nemohl podezírat z hrabivosti. Mohl by vzniknout nějaký státní fond, který by samosprávám refundoval nákup a provoz radarů tam, kde to považují z hlediska bezpečnosti za přínosné, zbytek by zůstal ve státní kase.

Je to tak jednoduché, že to napadlo i mě. Otázkou je, co tomu brání. Opravdu chceme vést odbor dopravy jako firmu?

Zdroj: BESIP.cz, mdcr 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
01. dubna 2024, 08:27
-5

Všem milovníkům individuálních svobod, ústavy či zdravého rozumu doporučuji k nastudování 13/1997 Sb. §42b, odst. 1, písmena y).
Dále si nejen jako řidič, ale jako i provozovatel kamionové dopravy, musím řádně postěžovat na to, že váhy v dálnicích jsou píčovina na n-tou, naváží ti úplnou kokotinu a suď se. A my se soudit budem.
Sebrali nám půlku D1, ale za to nám navýšili mýto.

Kupka je finální důvod, proč už to modrým ptákům v životě nehodím. Už ten jeho ksicht mě rozčiloval, ovšem reálné akce jsou ještě horší.
Brejličky se mu mlžily, za to jedničky se mu množily

reagovat
Trinom
02. dubna 2024, 10:23
3

A nebylo by lepší řešit nefunkčnost vah, než nadávat na politika? Vážení náklaďáků není principielně vůbec špatně. Stačí se podívat na dřeváky, kteří jezdí přetížení ve 100% případů.

Jakub Pospíšil
02. dubna 2024, 12:07
2

Problém kamionové dopravy nejsou politici, ale to, že je tak směšně levná. Potom se není čemu divit, že nemalá část řídičů jsou lumeni kterým bych nesvěřil ani ořezávátko (doby kdy byl kamionak pan řidič jsou už pryč a většina schopných už toho času dělá něco jiného), že je kamionu zbytečně moc a se v oboru kamionové dopravy nerespektuje celá řada zákonů a nařízení. Ona i ta D1 není tak horká, sice se to tam oficiálně nesmí, ale reálně se moc nezměnilo a kamiony v levým furt jsou...

Ju
Junior
02. dubna 2024, 14:47
-1

Triton: Takze pod vedenim ministra se neco zavedlo, stoji to uplne zapicu, ale von to za to vlastne nemuze? Hehe, tak jo. Vo tom, ze ten tiskovej mluvci neni schopnej zaridit ani spravnej vypocet myta radsi taktne pomlcim, nebudu se rozcilovat.
Samozrejme, ze vazeni je v principu dobre. Proto ten hrdina rovnou vyloucil sklopky, aby se kluci z Metrostavu nezlobili.

Ju
Junior
02. dubna 2024, 18:11
0

Jakub Pospíšil: Taky kdo jinej by to šel dělat. Stát 6 hodin před Brnem, nemít se ani kam dojít vysrat, po 9 hodinách jízdy nemít kde zastavit, pak se nechat v noci budit od fízla. Hahah.
Flusat na kamioňáky a špeditéry je samozřejmě politicky populární a jednoduchá lůza tleská. Souvislost mezi počtem kamionů a idiocií politické reprezentace, která cíleně šlape po absolutně nezbytném oboru podnikání, mi uniká. Jsem jenom tupej ekonom, nikoliv vystudovanej novinář blábolící o tom, jak již brzdy bude stát elektromobil 1,2mio a bude to užasný. V zemi, kde je medián mzdy sotva 1500 eur lol.
Dneska jsem jel po německý dálnici od Pilsen až do Iglau. Ve svým tempu, tzn. 250 jsem na tom tachometru párkrát viděl. Za celou cestu mě jednou (!) brzdil předjíždějící kamion.
Troubů v osobácích, táhnoucích se v levým pod limitem, jsem napočítal 6 a pak mě to přestalo bavit.
1 trotl v karavanu 70.
A neuhybače, co mají pocit že 140 je warp rychlost, ty radši ani nepočítám.

Jakub Pospíšil
02. dubna 2024, 18:30
3

Ne, já naopak říkám, že by to mělo stát mnohem víc peněz, aby se tam dalo mnohem lépe vydělat. Pak můžeme mít lepší kamionaky, taky těch vozu bude min, protože se nebude vozit každá pitomost. A budou to dělat rozumný lidí co to dělat chtějí. Ono je ve společnosti furt nějak zapamatované, že kamionaci berou spoustu peněz. To ale už dávno neplatí a já bych za to tu zodpovědnost teda nevzal ani náhodou. Ale pak se nemůžeme divit, že to dělají lidí co to dělají jen z nutnosti a nemají na to - hlavně psychicky. Proto se ve finále neřeší ani dodržování věcí jako ometani ledu. Ono to teda občas někoho prizabije, ale řidičům je to jedno, protože vytáhnou svůj argument "nebejt nás, nemáte toaletní papír v Lidlu" a tím mají vyřešeno.
Dokud mě ale paleta přes půl republiky stojí 500 korun do druhého dne, není v tom soukolí na lepší plat řidiče místo. A za těch málo prachu tam budou holt tací, co pravidla neřeší a empatie je pro ně sprosté slovo.
Já bych po tom naopak šlapal maximálně a vyžadoval všechna pravidla velice striktně. Doprava zásadně zdraží a tomu oboru to jen prospěje.
-
Komentář upraven 2. 4. 2024, 18:32:19

Jakub Pospíšil
02. dubna 2024, 18:40
2

Teď si to po sobě čtu a ta hlavní myšlenka je tam trochu utopená takže jednoduše: Já naopak nadávám na vládu, že toleruje prostředí, ve kterém může kamion řídit skoro každý, kdo se umí podepsat a nemá odvahu na to jasně říct "Tady jsou nějaká přísná pravidla, my je budeme vymáhat, ale zároveň k tomu dodáme prostředí, kde jsou splnitelná". Jenže to by stálo peníze a vyžadovalo by postupovat koncepčně a promyšleně s dlouhodobými plány a ne jednoduchými a nedomyšlenými výkřiky do tmy, jako je onen zákaz předjíždění na D1 - to je prostě jen líbivé gesto, které neřeší systémový problém, jen se kolem něj chvíli zavíří média, všichni o tom uslyší a to naneštěstí v dnešní době stačí.

Ju
Junior
03. dubna 2024, 10:25
0

A cože je problem s nedostatecnou kvalifikaci kamionaku? Buzerace na kazdym rohu, bonz tachografy…
Na vnitru klidne 60k. Uz ani za ty prachy za tim nikdko nechce sedet, a ja se jim nedivim.
Kluci co u nas delaji rozvoz jezdili driv MS kraj na dva dny. Dneska je to na 3, jeden den zabere dostat se pres brno.

VK
VK
01. dubna 2024, 09:25
0

Tohle beru ještě celkem za maličkost. Možná i proto, že je toho (zatím) málo a přesně jak popsáno, lze se vyplatit. To mám za feature, nikoli bug.

Z čeho mám skutečný strach, že zavedou povinný nevypínatelný asistent rychlosti podle značek. A samozřejmě, hacknutí tohoto systému důvod pro pojišťovnu odmítnout plnění při nehodě, v tom budou mít docela těžký kalibr v ruce.

reagovat
Trinom
02. dubna 2024, 10:25
0

Pokud to má být smysluplné, tak to nebude podle značek, ale podle národní databáze. Kamera může být špinavá, nebo chybně detekovat třeba značky s dodatkovou tabulkou (to se děje naprosto běžně).

VK
VK
02. dubna 2024, 12:04
0

To už je technikálie, na principu nic nemění.

Potom snad už raději rovnou plně autonomní řízení a člověk bude moct alespoň za jízdy dělat co v autobusu.

Sa
Sato
02. dubna 2024, 15:04
0

tmave okna a budu sa tam dat robit aj veci co sa v autobuse nedaju.. :)

Sa
Sato
01. dubna 2024, 09:46
2

Je len nechapem ako moze byt legalne mat radar bez znacky. Minule som siel cez vysocinu a je to tam hnusne zaradarovane, resp usekove merania v kazdej prdeli ale casto tam je pekne oznaceny zaciatok a koniec merania. Nedavno som cital clanok kde toto upravili zakonom v Italii, lebo sa im to tam tiez zvrhlo, ked tak ma Beastar doplni. Takze zamna usekove meranie/radar v obci oznaceny dopravnou znackou = ok, beriem to ako upravu proti hluku. Meranie bez znacky = flexa a poliat benzinom a.k.a. french style

reagovat
yellec
01. dubna 2024, 14:05
3

Zapni si waze a značky nepotřebuješ. Značku můžeš přehlédnout, waze nepřeslechneš.

Pochtli
01. dubna 2024, 19:36
3

Taky zastávám názor, že pokuty mají jít do státního na opravy silnic a obcím leda uhradit paušál na administraci přestupku. Pak by radarový obecní byznys skončil rychle.

reagovat
je
jenyk103
01. dubna 2024, 19:44
3

Z principu nedám těm vyděračům zadarmo ani korunu. Nemám pokut mnoho, ale vždy se rvu jako lev. A poměrně úspěšně. Zaprvé jsou leví jako tága, za druhé ve své chamtivosti jedou rychlé metody, které často se zákonnosti nemají nic společného. Tak ať ochutnají vlastní medicínu. Někdy prohraju, někdy vyhraju. Ale ten pocit zadostiučinění, ten mi za to stojí.

reagovat
Sc
Sch
01. dubna 2024, 23:21
0

Ja to takhle jedu s Rakušákama, a zatím je to čtyři dva pro mě.

PB
02. dubna 2024, 06:15
1

Hlavne je třeba se konstantně bránit a zasypávat ty negramoty právním provozem, který nedokážou zvládnout. V dopravě jednoznačně platí, že policie je nepřítel a s nepřítelem se co? Nebavíme! Zato využíváme všechny dostupné právní nástroje, aby si to hoši užili. ČR je právní džungle, hodit kládu přes cestu a se samopalem vybírat mýtné by byl podstatně slušnější a k občanovi férovější přístup.

reagovat
PB
02. dubna 2024, 06:16
6

Jo, a nemám rád AI obrázky. Jsou sice zadarmo, ale jsou hnusný.

reagovat
Trinom
02. dubna 2024, 10:27
0

Zrovna tady je to úplně jedno. A krom jedné nelogičnosti, co bije do očí, tam není nic očividně zle.

Fr
Frodo
02. dubna 2024, 13:36
1

Očividně zle je celý bodový systém.

Irwinek
02. dubna 2024, 14:27
2

Muselo by se začít už od začátku - třeba odkázat Měšťáky k tomu, aby dělali to, pro co byli zřízeni, a ne že budou tohle odhazovat na Státní a sami dělat jen lukrativní věci - rvačka v hospodě nahlášená Městské - přijela Státní - zavolali je měšťáci, aniž by se namáhali se tam alespoň kouknout ; auto s logem ČD zaparkované v jednu po půlnoci u nádraží tam asi nestojí jen tak pro nic za nic, Státní ho obejde, Měšťák vyfotí a následně v teplíčku dvě hodiny vyplňuje protokol a pokutka je na světě, atd atd

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem