načítám data...

Range Rover P400e: Nepřekonatelný

Range Rover je svůj, sám králem své vlastní kategorie. Jaká je jeho aktuální čtvrtá generace, jaké změny přinesl nedávný facelift a opravdu chceme hybridní technologie pod kapotou Range Roveru?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Range Rover P400e: Nepřekonatelný

Automobilový svět je přehledně a systematicky rozškatulkován. Máme tu velká auta, malá auta, sedany, kabriolety, auta sportovní i komfortní, silniční i terénní. Velkou popularitu v posledních letech v Evropě zažívají SUV, i tady existuje celá řada kategorií od malých modelů až po velké sedmimístné obludy a v každé z těch kategorií se tísní celá řada modelů a bojuje o své místo na slunci. A potom je tu jedna kategorie sama pro sebe. Jedno auto, které se stalo již dávno pojmem a kategorií samo o sobě. Range Rover. Ten velký, pravý, jediný a nepřekonatelný.

První Range Rover se objevil v roce 1970 a byl v mnoha ohledech unikátní. Vlastně to byl jeden z průkopníků SUV. Jedno z prvních aut kombinující dobré jízdní vlastnosti na silnici i schopnosti jízdy v terénu. A přestože od té doby již uběhlo téměř půl století, automobilový svět se proměnil a SUV rostou jako houby po dešti, Range Rover zůstává sám ve svém vlastním světě i ve své čtvrté generaci.

Dnes tu před námi stojí zbrusu nový kus, abychom se mohli podívat, jak daleko se technika posunula za ono půl století. Range Rover je na první pohled majestátní automobil. Je obrovský. Designový jazyk, který dnes Land Rover používá pro svá auta, je stále velice svěží a futuristický, automobil stále působí moderně. Ano, oko autíčkáře se s zastaví na falešném ventilačním otvoru na boku, který už se ani nesnaží předstírat nějakou funkci při odvádění tepla od motoru a místo toho se dekorativně usadil na dveřích řidiče – ano, je to nesmysl, ale proporčně to tak zkrátka vypadá lépe. Tečka.

Uvnitř je potom Range Rover přesně takový, jaký by měl být. Široká kapitánská křesla, spousta kůže, pohodlné loketní opěrky, kvalitní materiály – vše perfektní. Tady bych měl asi zdůraznit, že testovaný automobil nedorazil ve výbavě určené běžně pro novináře a které interně v redakci říkáme ctrl+A. Nic takového, vlastně tu vidíte základní výbavový stupeň Vogue a několik málo prvků příplatkové výbavy, nic obzvláště rozmařilého. A že tu je za co utrácet a cena potom letí strmě vzhůru. Příplatkový lak? 220.000,- Odvětrávané masážní sedačky? 140.000,- Lepší audiosystém? 200.000,-. A takto naskakuje cena auta velmi rychle.

Přiobjednat si lze prakticky cokoli až po úplné nesmysly. Například prahové lišty – ty se svítícím logem jste patrně již u některého auta viděli. Otevřete dveře a svítí na vás nápis BMW či Jaguar, je to poměrně běžné. Ale personalizované svítící prahové lišty? Chcete, aby na vás po otevření dveří svítilo vaše jméno? Nebo jméno vaší dívky? Nebo obligátní ‘Karlík a Anička v autě’? Žádný problém, Range Rover vám takové prahové lišty rád za drobný příplatek vyrobí. Nebo si můžete do zavazadlového prostoru vašeho Range Roveru objednat trezor. Vážně, nedělám si legraci.

Vraťme se ale zpět na zem k našemu vesměs obyčejnému Range Roveru. Lze-li tedy o autě s cenovkou blížící se třem a půl milionu hovořit jako o něčem obyčejném. Což nelze. I ‘naše’ auto je našlapáno výbavou. Vyhřívané kožené sedačky, vyhřívaný volant, 360° kamera, automatické dovírání dveří, elektrické víko zavazadlového prostoru – obě jeho části – elektrické sklápění zadních sedadel, vzduchové odpružení s volitelnou světlou výškou, LED adaptivní světlomety, celá armáda jízdních asistentů – to vše je na palubě. A potom jsou tu i prvky, které jinde nenajdete, například výtah. Opravdu, ten pocit jsem v žádném jiném autě nezažil. Vyhoupnete se do pohodlného křesla zavřete za sebou dveře a nejprve sedadlo a následně i celý vůz s vámi vyjede o patro výš, odkud teprve budete řídit svůj koráb silnic. V tu chvíli jste pánem svého okolí. Je těžké ubránit se pocitům feudálního vládce, všechno okolo je tak malé a bezvýznamné. A konečně vidíte svět z toho správného úhlu – věděli jste například, že Mercedes ML má podivně vroubkovanou střechu?

Jak jste asi z nadpisu pochopili, Autíčkář dostal pro potřeby redakčního testu k dispozici plug-in hybrid. Na internetech jsem o této verzi četl lecos a byl jsem upřímně zvědavý, jaký dojem na mě udělá. Dověděl jsem se (kromě obligátního stesku po starých dobrých časech) i tolik, že auto má vysokou spotřebu a vlastně se vůbec jako hybrid nechová, takže jediný efekt je čtyřválcový zvuk a ztráta prestiže. No já vám nějak nevím. Ano, informace o dvoulitrovém čtyřválci se občas setkala s pozdvihnutým obočím a nevěřícným pohledem, ale že by mi někde s ‘mým’ obřím Range Roverem chyběl street cred, to jsem tedy opravdu nezaznamenal. A ani po rozjezdu jsem nestrádal, 400 koní, mohutný zátah a stokilometrová rychlost za šest a půl vteřiny mým nárokům na pohybující se obývák bohatě stačí. Jistě, dojezd na samotnou elektřinu není nijak závratný, ovšem to je jen taková doplňková schopnost auta. Jinak se ale hybridní Range Rover hladce a potichu rozjíždí, má spoustu síly v okamžicích, kdy je to potřeba, a přesto si vystačil i náročných testovacích podmínkách s přibližně jedenácti litry benzínu na sto kilometrů – reálně je s ním tedy možné jezdit i se spotřebou okolo devíti litrů. Je to moc? V benzínovém čtyřsetkoňovém obřím SUV? Neřekl bych…

Nedávno prodělaný facelift se asi nejvíce projevil v interiéru. Range Rover dostal po vzoru svého menšího sourozence, modelu Velar, přepracovanou přístrojovou desku a středovou konzoli. Panel klimatizace tak nahradila třetí obrazovka. Je v tom dnešním světě předisplejováno? Ani náhodou! Klimatizace s manuálními kruhovými ovladači zasazenými do dotykového displeje je geniální. Přes kruhové ovladače si nastavíte ideální teplotu, ale stačí je stisknout a ten stejný ovladač teď nastavuje vyhřívání sedadel. Na obrazovce vidíte všechna nastavení klimatizace, ale opět stačí jen vysunout ovladač systému pro jízdu v terénu a obrazovka znázorňuje nastavení systému Terrain Response. Vše si můžete rozmístit tak, jak sami chcete. Například informace audiosystému – mohou být přímo v přístrojovém štítu, na hlavním displeji radiomapy nebo dole na obrazovce klimatizace. Jak jen si pán bude přát. Tak to má být!

Ale víte co? Je krásné mít všechny tyto možnosti, sledovat na obrazovkách všlijaké údaje a nastavení a komunikovat s okolním světem, ale nic se nevyrovná pocitu na palubě Range Roveru, když všechny tyto věci zkrátka vypnete a jen si užíváte to houpavé pohodlí, které nedokáže nic narušit. Přes celou velkou obrazovku radiomapy si dejte uklidňující tapetu, do přístrojové kapličky jen dva strohé budíky, zabořte se hlouběji do pohodlného křesla a nechte auto dělat jeho práci. Tady už chybí jen uklidňující praskání krbu a jemná uklidňující hudba – i když i s tím si odborníci z Autíčkář.cz dokázali poradit.

A to je vlastně celé. Range Rover je váš věrný sluha, je to takový Saturnin, jen bez potřeštěných nápadů a loveckých trofejí. Doveze vás kamkoli, díky dvoudílnému víku zavazadelníku si můžete udělat piknik, kdekoli chcete, dostane vás i na ta nejnepřístupnější místa, ale nemusíte se za něj stydět ani v té nejvybranější společnosti. Když o tom tak přemýšlím, je Range Rover jedním z nejuniverzálnějších aut, jaká jsem kdy řídil.

 

Verdikt

Na začátku testu jsem napsal, že Range Rover nemá prakticky žádného přirozeného nepřítele. Můžete namítat, že se dá najít alternativa a ano, jistě to lze, nikdy to ale nebude alternativa plnohodnotná. Ano, jsou i jiná SUV, která zvládají rychlé dálniční přesuny s nadhledem. Jistě jsou i jiná velká pohodlná auta, která zvládnou i tvrdší terén. A jsou i SUV, která jsou uvnitř skutečně dechberoucí a dokáží svou posádku hýčkat. Ale je jen jedno auto, které dokáže toto všechno zároveň. Je jen jeden pravý Range Rover.

Testovaný kus s hybridním pohonem potom nabízí přijatelné provozní náklady a přestože na palubě nebylo absurdní množství příplatkové výbavy, nic (a tím myslím opravdu nic) mi v autě nechybělo. A jen opravdu nerad jsem ho vracel….

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 997 cm3 + elektromotor
Výkon: celkový výkon soustavy 404 koní
Točivý moment: celkový točivý moment soustavy 640 Nm 
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): od 3,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 11,2 l/100 km 
Cena (Range Rover Vogue P400e): 3 208 799,- Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bulldog
15. února 2019, 18:58
0

Dobry timing zverejneni Honzo! Jeste jsem necet-bude to odmena po dalsim pracovnim tydnu :)
Diky!!

reagovat
ro
rock
15. února 2019, 20:42
0

No dobrá, asi bych k ničemu nepotřeboval plug-in, ale jinak je to poprvé po dlouhé době, co vidím terénní auto (úmyslně nepíšu SUV) a první, co mne napadlo, je Chci ho!
Akorát na něj teda nedosáhnu, 2.75 v základu je mimo moje možnosti. Škoda...

reagovat
PanHAJZL
16. února 2019, 14:42
0

Až se to bude za x let válet po inzerci za 10-15% kupní ceny, tak to koupím :)

reagovat
sk
skodafil
17. února 2019, 08:15
0

No vzhledem k tomu, ze JLR se trvale pohybuje na nejnizsich prickach srovnani spolehlivosti, mozna vyjde levnejsi koupit novy.

Ju
Junior
16. února 2019, 16:02
0

Jenom že se tak zeptám->Těch 11,2 spotřeby je jakej jízdní režim?

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. února 2019, 09:13
0

Je to výsledek po týdnu používání, cesty po městě do kanceláře a do obchodů, o víkendu delší dálniční přesun, nějaké to ježdění po horách, troška terénu a focení. Nejsem úplně úsporný řidič, spotřebu mívám spíš vyšší...

krab
16. února 2019, 16:24
0

Je to parádní, ale v konfigurátoru jsem se včera večer dostal na 3.6 a to jsem ještě nedojel tu aplikaci do konce. Barva za 219 tisíc, to byl masakr, ale co se dá dělat. Jen jsem si dovolil nejít s dobou, ale virtuálně objednal V8 Supercharged. No večer to dokonfiguruju a obávám se že pod 4 miliony to nebude :)

reagovat
Ju
Junior
16. února 2019, 17:15
0

ono na druhou stranu ta cena dává v kontextu širší konkurence smysl. Nějaká S8 pod čtyřku taky nebude :)

beastar
16. února 2019, 20:21
0

Krabe zase jedno auto, co si rád půjčiš. Živit to a mít je věc jiná. Hlavně ojety to bude zlatý:))

krab
16. února 2019, 21:45
0

Tak Beaste, Range se mi líbil do určitý míry vždycky. Ale pár ojetých v mým "budgetu" jsem si prohlídl + zjistil co se mi asi rozbije do budoucna a zjistil, že je to tak trochu moc drahá sranda. Ale jo, půjčit si to na pár dní a pak vrátit je jistě ideál. :)

Je to jedno z mála aut, které tě bude vozit 160 po dálnici a budeš se přitom cítit hodně stylově....

beastar
17. února 2019, 14:30
1

Jo to jo. Já právě jenom koho znám kdo do toho spadl. Tak to má sice rád. Jenže náklady na provoz nejsou rozhodně nízké plus ta spolehlivost doposud řekněme nic moc. Jak už tady někdo psal. Stylové a luxusní neznamená spolehlivé. Myslim že s klukama z Maserati by si dobře pokecali. A schůzka by se mohla zakončit velkým představením soutěže. Kdo vyprodukuju dražší závadu po záruce.

Inženýr
16. února 2019, 18:29
1

Mě v případě Range Roveru zajímají jenom dvě věci:

1. Když je to tak skvělý, proč to má tak blbou pověst? Co vím tak hlavně starší generace jsou prý(!) těžce nespolehlivé.

2. Když to má tak blbou pověst, proč to má v mém sousedství snad každý druhý?

reagovat
Autíčkový Jelen
16. února 2019, 19:14
2

Tak skvělý se nemusí rovnat spolehlivý...a asi kvůli image :D

MGRR
17. února 2019, 15:48
1

Ja Range Rovery & LR drive delal a dodaval dily. Musis mit dva, jeden je furt v servisu.

A proc to ti lide maji?
V Cesku ma kazdy majitel RR modrou kref a penezenku z vychodu... na Praze Z jich potkas deset-dvacet za 1/2 dne. V Nemecku potkam jeden za cely den...

Mel jsem opravdu dva... zakaznici spokojeny, ze jsem v tom take jezdul... kolem komina. Za rohem jsem mel Land Cruiser 100, ktery je bez image, ale nikdy nemel zavadu asi tsk. Dnes uz i LC200 nejsou tak dokonale neprustrelne, navic s CZ naftou, ale porad je kvalita a cetnost zavad diametralne odlisna... porad to jede.

sk
skodafil
17. února 2019, 08:19
0

Neni plug-in? Pak bych si tipl, ze to za chvili mimomestske jizdy baterky vypije a budu mit RR s utrapenym ctyrvalcem?

Auto je to krasny, ale smysl mastodontu do mesta mi ponekud unika.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
17. února 2019, 10:55
0

Takto to nefunguje. Ano, je to plug-in, dá se to dobít ze zásuvky a jezdit s tím asi 30km jako s elektromobilem (energii lze v bateriích uzamknout, takže tam skutečně zůstane až do toho města, pokud řidič chce), ale to je taková nadstavba. Jinak je to klasický hybrid, při zpomalování ukládá energii, kterou naopak při rozjezdech používá - a to i v případě, že auto hlásí nulový dojezd v ev-modu. Takže žádný utrápený čtyřválec se nekoná, pořád je pod pravou nohou 400 koní, vybít baterii hybridu úplně (nemyslím tu přídavnou plug-in) tak, aby to skutečně jelo jen na benzín (a to se pořád bavíme o 300hp motoru, žádný brzda provozu), prakticky nelze, to by se s tím muselo jet nějakým šíleným tempem na okruhu nebo tak něco....

ransom
17. února 2019, 09:50
1

Cílovou skupinu RR myslím trefně naznačil Clarkson kdysi v Top Gearu: "Tohle je auto, jaké koupí zámožný šlechtic, aby sloužilo jeho rodu dalších šest století."
Z tohoto pohledu se mi to moc líbí. Starosti s tím budou v principu podobné jako například s hřebčínem, psincem, honitbami a rybníky. Bude to dělat parádu jako novogotický krajinotvorný prvek, a zajistí to na mnoho let důstojnou práci řadě dobře placených, hrdých a loajálních zaměstnanců.

reagovat
Matěj Podhorský
17. února 2019, 12:09
0

Sam clarkson Range má, nebo míval:) a já teda kašlu na šlechtickou image, tohle je pro mě prostě ten druh auta, kdy dokouřím venku cigáro, nevrle zahlásím něco ve stylu “a teď mi dejte všichni pokoj, já si vlezu sem a budu tam” a bude mi moc dobře :)

beastar
17. února 2019, 14:25
0

To platí možná tak v klarksnově domovině. Kde se to jako jakž takž drží. Tady u nás a dál na východ si to kupují majitelé úplně jiných věcí, než je šlechtický titul. Často v tom potkám spíše děvče vnadné. Jinak souhlasim s těma starostma:D A i s tim že je to klidný místo na žití.

ransom
17. února 2019, 17:35
0

Tak samozřejmě, že šlo o Anglii (celé to bylo zasazené do typických anglických klišé). Já sám jsem ovšem vždycky nejvíc RR potkával v Rusku. Což je v pikantním protikladu k jejich těžké nechuti vůči Británii. A Německu, Francii, Japonsku či USA. Takže všichni jezdí v Range Roverech, Mercedesech, Bavorech, Toyotách, Peugeotech. A na Harleyích.
Několik tuzemských majitelů Range Roverů jsem trochu poznal osobně. Zdají se mi být kupodivu úplně normální.

beastar
17. února 2019, 18:44
1

Ano v Rusku toho není málo. Zrovna tak velký MB. Několik tuzemských majitelů RR poznám každý měsíc. A je to jako ze vším. Někdo je ok jiný se divý, že se to za ty prachy i rozbije. A podle starých ojetin za pár bych nehodnotil člověka, co vytopi za auto přes trojku. Mimochodem podle značky na kapotě už dnes neurčíš nic. V RR může sedět holka co jí to nadělil sugar daddy, ale stejně tak fajn majitel šroubárny...

Ju
Junior
17. února 2019, 19:32
0

S příchodem Bentyagy a Kulihráška se v několika pražských vilách a penthousech rozpoutalo nečekané drama. Zatímco dřív stačilo zlatokopce nadělit Range za čtyřku a bylo zajištěno, že má to nejlepší (což v tomhle případě splývá s nejdražší) na trhu a byl klid, Bentley a RR umí i slušně zajištěnému sugar daddymu udělit ránu přímo na účet, nebo pár dalších šedin a týden nudného sexu.

Ju
Junior
17. února 2019, 19:34
0

Když 25yo fotomodelka dorazila domů od soukromého trenéra jógy a oznámila sugar daddymu, že Franta koupil tý svý mařeně Rolls za desítku, dostal se Franta chca nechca poměrně vysoko na hitlist.

beastar
17. února 2019, 22:04
1

Ještě že toto nemusím řešit. Mám skvělou soběstačnou partnerku která si na to svoje suv fakt jako vydře tvrdou prací u pásu. A nic po mě nechce. Dokonce ani svatbu a děti. A to je vlastně větší plus. To vyváží i nejdražší RR;)

Ha
Habakukk
18. února 2019, 12:09
0

No je to sráč a v nabídce nemá ani jeden dobrý motor všechny jsou past vedle pasti. Vlastně zatím jsem neslyšel nic proti jaguářímu dvoulitru, ale zase ve spojení s elektro to bude peklo. Šasi má také měkké a kroutí se celé auto. No jo kluci proti L322 odlehčovali.

reagovat
krab
18. února 2019, 12:36
0

A jakej RR bys seriózně doporučoval? Já jsem viděl před časem hezkou recenzi od Harryho Metcalfa na jeho garáži a ten detailně rozebíral svoje L322 TDV8. A prakticky si chválil, že ho potkalo minimum poruch. Legendární je pak recenze od Douga De Muro, kde sice přiznává, že L322 je jeho nejlepší auto, ale byl hrozně rád za to, že si přikoupil extra pojištění na poruchy a závady.. a vylistovával co se všechno rozbilo. Ono to ve výsledku nebylo tak zlý, ale když se nasčítá, tak to bylo víc než hodně...

Mě se hezky jezdilo LR Disco 3 , ale ten TDV6 motor bohužel znamenat konečnou. Ono do jistý míry není 100% snad ani V8 varianta ani novější třílitr.

Ono svým způsobem, když chceš spolehlivost a oželíš trochu luxusu, koupíš si nový Land Cruiser a je to. I když ten evropský je super až na to, že ten motor už je taky jen čtyřválec a nemá tak přesvědčivou sílu...

Ha
Habakukk
18. února 2019, 14:27
0

Zcel upřímně pro smrtelníky bych doporučil L322 s Bawoří 4,4V8. Pokud opravdu naftu tak L322 s 3,6 V8 je to problémová 2,7 s přidanou dvojicí válců. Na místním Land Rover fóru proběhla poměrně tvrdá diskuze kolem motorů 2,7 TD6 a 3,0 TDV6 a došlo se na číslo 10% aut mrtvých na klice. Jo jsou všechny V6 nafty od roku 2005 do dnešních dní (tedy krom těch starších 3,0 od BMW tam ale umírají převodovky). Vcelku kladně jsou hodnoceny Jaguáří 4,2 V8 ale nejdou dát na LPG. No a pak umírají i nové 5,0 V8.

tomas4518
24. února 2019, 13:21
0

Zdravím, mohu potvrdit. Podzim a zimu jsem strávil s LR D3 4.4V8 a žádný problém. Vyzkoušet se musí všechno. Ten pocit má něco do sebe ☝️

tomas4518
24. února 2019, 13:23
0

... a bude na prodej, kdyby snad měl někdo zájem ????



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem