Zdravím celou redakci,
Rád bych se na vás obrátil s dotazem a doufám, že mi pomůžete, protože jsem tak trochu v koncích a moc netuším, jakým směrem se ubírat. Dlouhé měsíce jsem nad tímto tématem přemýšlel a nakonec jsem se rozhodl, že bych si chtěl pořídit na každodenní cestování po Praze nějaký ten elektromobil. Myslím, že to v mém případě dává snad i smysl. Denně najezdím nějakých 50 – 70 km a víceméně jen po městě. Je to takový ten režim, kdy ráno stojím v kolonách směrem do práce, odpoledne v kolonách směrem z práce, do toho poskytuji taxislužby dětem do školy, či na kroužky, prostě takový ten běžný režim dospělého jedince. V současné době to obstarávám za pomoci benzínového SUV, a vlastně mi to přijde snad i trochu zbytečné. Současné auto, bych si rád nechal na víkendové a dovolenkové cestování, takže elektrika by nesloužila jako náhrada, nýbrž jen jako doplněk. Nabíjení pro mě není problémem, mám možnosti jak doma, tak i v práci. Vlastně mi to připadá, že je to ideální situace pro provoz EV, ne? Otázkou tedy zůstává, co konkrétně bych měl pořídit. A tady bych potřeboval pomoct, protože se v nabídce elektro aut prakticky vůbec neorientuju. Základní požadavky jsou, aby se dovnitř vešli prostorově dva dospělí a dvě děti. Na kufru nezáleží, tam beztak budou jezdit jen školní aktovky a nějaká ta brašna na notebook, plus sem tam běžný nákup. Dojezd bych rád, aby to zvládlo tak aspoň 100 km v zimě, abych měl nějakou jistotu rezervy, kdyby něco. Maximální cenu, kterou jsem ochoten investovat, je nějakých 400 tisíc korun. Dá se na poli ojetých elektromobilů sehnat něco rozumného?
Díky za odpověď Martin
Ahoj Martine,
Děkujeme za dotaz a samozřejmě rádi pomůžeme s výběrem. Tentokrát se ujmu odpovědi já, protože se v tvém dotazu trochu poznávám a dá se říct, že funguju dost podobně, co se denních povinností a skladby cest týče. Úplně rozumím myšlence koupit nějaký starší elektromobil, sám bych tím směrem asi šel také, kdyby mi to finanční možnosti dovolovaly. Na tento městský způsob cestování je to opravdu zcela ideální řešení. Nicméně pojďme se podívat, jaké jsou tvé konkrétní možnosti.
Nejlevnější elektromobily se dají pořídit někde okolo 150isíc, pokud se bavíme o něčem, co má aspoň trochu použitelnou baterku, která nebude dělat problémy ani v zimě. Řeč je o takových těch prvních EV, co byly na trhu. Je to trojice Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero a Peugeot Ion. Osobně bych se jim vyhnul. Na můj vkus je toto příliš vzdálené od představy aspoň trochu použitelné osobní dopravy. Párkrát jsem se tím vezl a připomíná to svými vlastnostmi spíše kapotovanou rikšu, než auto. Nicméně je to v současnosti asi nejlevnější způsob elektrifikace, pokud člověk shání co nejlevnější EV. To však naštěstí není tvůj případ, takž můžeme v klidu dál.
Za dvousettisícovou hranicí už je výběr o něco veselejší. Tam se dá při troše štěstí sehnat použitelný Renault Zoe, což byl jednu dobu nejprodávanější evropský elektromobil, či třeba první Nissan Leaf, svého času ověnčený titulem evropské auto roku. Tyhle vozy už se dají považovat za vcelku normální a použitelné automobily, minimálně hovoříme-li v intencích tvých potřeb. Dovnitř se vejdou lidé, 100 kilometrů v zimě vesměs zvládnou také. Je potřeba si dát pozor na stav baterie, obzvláště u Nissanu bývá až překvapivě velké procent ojetin s mrtvým akumulátorem. Z této dvojice bych asi koukal spíš po francouzském voze, měl bych v něj o něco větší důvěru. A také by to znamenalo, že bych každý den nemusel koukat na Leaf, protože co si budeme povídat, moc hezký to není. V tomto rozpočtu můžeš narazit ještě na elektrickou pětistovku, které se sem dostaly ze států, oficiálně tu nabídce nikdy nebyly. Fiat je ovšem pouze ve třídveřové konfiguraci, což není úplně ideální, pokud pravidelně vozíš děti.
O dalších 100 tisíc výš už je výběr zase o něco širší. Můžeš tam koupit Volkswagen e-Golf, což je vlastně obyčejný sedmičkový Golf, který spousta lidí považuje za vůbec ten nejlepší, jen do něj neliješ zkapalněné dinosaury. Vlastně docela normální hatchback, který funguje jako běžné auto. Pro někoho, kdo se trochu bojí nových věcí, je to možná ideální řešení. Stejně tak je možné sehnat menší e-Up či elektrické Citigo od Škodovky. Všechno jsou to věci, postavené na obyčejném základu spalovacího vozu. To sebou sice nese jistá specifika, která ti však při tvém způsobu využití mohou být úplně jedno a pokud vybereš kus s funkční baterií, rozhodně nešlápneš vedle.
Osobně bych však využil celý tvůj budget. Protože u čtyřsettisícové hranice už lze koupit použitelný kus BMW i3. To je elektromobil, který osobně stále považuji za ten nejsmysluplnější, jaký za poslední dekádu vzniknul. V mých očích je to naprosto ideální městský elektromobil, který je postavený na čistě elektrické platformě. Je až s podivem, jak se Němcům v podstatě na první pokus povedlo udělat všechno správně. Od teplotního managmentu akumulátoru, přes nabíjení, až po celkovou použitelnost a jízdní vlastnosti. V městě jistě oceníš skvělý rejd, nadchne i řešením vnitřního prostoru, přístup na zadní sedačky se bude velmi líbit především dětem. Tohle je prostě správně vymyšlený elektromobil, který je na míru ušitý městskému provozu. Za mě volba číslo jedna. Jen poznámka pod čarou, radil bych nepodcenit pojistku, díky unikátní konstrukci tu nebývají zrovna levné opravy, pokud se stane nějaká ta nehoda. Tak či onak, pokud chceš investovat tuto částku, lepší EV než je BMW i3 asi nenajdeš.
Jaký městský elektromobil byste doporučili vy, čtenáři? Uvažujete někdy na pořízením EV třeba právě pro účely městského dojíždění? Diskuze je vaše.
06. července 2024, 07:40
4
Shoduji se s autorem článku, první bych bral i3, možná pak Citigo.
06. července 2024, 08:33
5
U BMW bych velice opatrně koukal na velikost baterky. Oni to udávají v Ah, takže to číslo vypadá děsně optimisticky, ale ta největší 120 Ah odpovídá 42 kWh, z nicž využitelných je 38. To je ještě fajn, ale i3 se prodávaly taky s baterkou 90 Ah a 60 Ah. U té nejmenší už těch 100 km bude docela hraničních.
Jinak mne napadl ještě Leaf 2.gen. Není ani zdaleka tak ošklivý jak 1. gen, při stejné bazarové ceně bude mít najeto polovinu proti těm BMW, i s nejmenší baterkou má řidič v kapse 200 km dojezdu a ve městě 250. A největší problém Leafu, t.j. přehřívání při dálničních přesunech, nemusí majitele trápit; při popsaném způsobu používání ho to nijak neomezí.
26. července 2024, 13:04
0
Záleží na člověku: BMW i3 je super "vesmírná loď", ale moc se mi v ní ježdění líbilo (a v zimě to umí i lehce bokem :D) a nic mne neotravovalo, a v zásadě je to docela i veliký. Baterky tam jsou podle recenzí velmi trvanlivé, akorát ta malá 60 Ah = 21,6 kWh (18, 8 kWh využitelných) už bude na 100 km v zimě asi dost na hraně. Chce to těch 120 Ah = 42, jak píšeš.
Pokud by byl konzervativnější, podíval bych se po LEAFu II (výrazně hezčí jak I,) s 40 kWh baterkou z carvaga a podobných serverů, je jich tam proti cz trhu dost ze západní Evropy, kde se prodával lépe: https://carvago.com/cs/auta/nissan/leaf?sort=price&direction=asc Navíc je to velikostí prostě klasický hatchback a já s tím uměl jezdit i pod 15 kWh na 100 km.
A pokud úplně konzerva, tak e-Golfa (a tam už je to zase starší 24 kWh = na hraně, mladší 35 kWh) :)
-
Komentář upraven 26. 7. 2024, 13:08:30
06. července 2024, 08:34
4
Ty jo, nez mit doma a koukt se na to C-Zero, tak radsi budu dupat na kole. Jinak asi to Bawo, zbytek je prehlidka marnosti
06. července 2024, 08:39
5
Na norské inzerci se lze dostat k ojetými Leafům od cca 60 tisíc našich korun.
06. července 2024, 09:23
3
To je obecně celkem podstatný bod. Trh s ojetými elektromobily v ČR ještě téměř neexistuje a ceny jsou relativně vysoko. Takže dovoz je určitě k úvaze.
06. července 2024, 10:41
1
1. gen. je od nějakých 3-4 t E i u německých turků na mobile.de. A není potřeba řešit 2000 km dovoz. A jako bonus platit 10 % cla, protože Norsko není v EU. 2. gen Leafů je i v tom Norsku (co teď koukám na nějaký inzertní server) od cca 160 t, což je vlastně stejně jako u nás. Nějaká mimořádně výhodná země zaslíbená to není
06. července 2024, 21:18
1
Kdyby jenom 10% clo. Ale taky 21% DPH. Takže dohromady už to pak nevychází.
06. července 2024, 09:50
2
Takhle to typicky začíná. A pak to stejně skončí tak, že tím benzínovým SUV nebude chtít nikdo jezdit, jen když to bude nezbytně nutné a nakonec se prodá ve prospěch většího elektromobilu se slušným velkým dojezdem. :D
06. července 2024, 13:40
-3
A nebo to bude úplně naopak až zjistí, že baterka je v háji a nova stojí víc než stálo to auto....
06. července 2024, 19:11
5
to máš stejný jako když si někdo nepoučenej nebo nepoučitelnej koupí za super cenu krásný zachovalý diesel co určitě nemá nalítáno na Měsíc a zpátky a dost možná ještě dál, turbo mu houká jen trošku a zadek černej jak raketa Falcon je vlastně správně protože ten filtr je jasný zlo a nemá tam bejt.
Ono se ukazuje že ty baterky jsou trvanlivější než se tvrdí, teda když nebudem počítat ty starší stroje na spodku nabídky co ještě neměly na baterce tepelný hospodářství jako jsou ty malý Peugeoty Ion, starý Leafy a mám pocit že i Golf.
06. července 2024, 19:52
-1
Ja to myslel spíš kvůli značnýmu diskomfortu proti normálnímunautu.
06. července 2024, 12:17
2
kdybych já teď potřeboval auto, tak by byli dva kandidáti, Citigo a BMW. Citigo má kamarád v každodenním provozu, vozí v tom rohlíky a je spokojenej. Ale je to miniauto se všema výhodama a nevýhodama. BMW už je normální velikost, taková Fabie za cenu, no vlastně taky Fabie. Má to asi tak dvě větší nevýhody, netypický kola takže gumy za litr nekoupíš a plecháče na zimáky neexistujou. A pak ty dveře. Ono to má takový jedenapůl dveře jako měla Mazda RX8 nebo některý pickupy. Pro dva lidi v pohodě ale na úzkým parkovišti se to dozadu musí divně obcházet, přivírat a otvírat. Ale asi to jede hezky, není to těžký a výkon tam je. Když to Vaculík zkoumal, tak se řehtal jak puklej pecen.
06. července 2024, 16:24
3
A co IONIQ první generace? Sice esteticky žádná sláva, ale jinak je v diskuzích chválený.
06. července 2024, 18:16
2
Ioniq by musel být ze zahraničí. U nás půjde v limitu sehnat jenom horko těžko...
06. července 2024, 20:22
2
Elektromobily na trhu v ČR prakticky nejsou a proto jsou drahé, dovoz je nutností.
Ioniq první generace je podle mě nejlepší volba, nízká spotřeba i v zimě, takže i 28kWh verze ujede v zimě 150km. Má tepelné čerpadlo, často adaptivní tempomat na poskakování v kolonách ideální, ten se do i3 vůbec nedával. Spolu s e-Golfem jsou to nejlepší auta, ale Ioniq je lepší elektromobil.
i3 je podle mě vyhypovaný, není to ani moc dobrý elektromobil ani nějaké moc dobré auto a ceny tomu neodpovídají.
Jako vstup do elektromobility pokud jste zvyklý na koncern je e-Golf taky dobrá volba.
07. července 2024, 11:50
1
Naprosto souhlas s Sch - Ioniq electric je parádní volba. V létě ujede i 200 km, v zimě 150 km a v zahraničí se dá sehnat i za 200-250 kkč, když se člověk dobře kouká. Rozhodně se dívat po té 28 kWh verzi, má lepší chemii baterek než pozdější 42 kWh...
06. července 2024, 20:32
0
i3, pak citigo s vetsi baterkou z eGolfa, ackoli tady by vystacil i puvodni e-up s polovicni baterkou. Leaf prvni generace rozhodne ne, nema chlazeni clanku (proto tolik mrtvol), zoe nemam zkusenost. Cokoli od VW prohnat ODISem a vyupdatovat na nejnovejsi verze.
Spis ale nechapu ten taxitasky fetis. Jako hodte kamenem, ale tenhle usecase primo krici nikoli BMW i3, ale Tatra T3
06. července 2024, 21:41
5
To je zajímavý tip. T3 by nebyl problém sehnat hluboko pod rozpočet - https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/novinky/7534-tramvaje-na-prodej-2023-08-21.html
A určitě by se do rozpočtu vešla i T6 nebo možná i něco novějšího!
Dojezd nemusí řešit ani v zimě ani v létě, jen teda kde to parkovat před domem... a infrastruktura jako taková je krapet limitující.
06. července 2024, 21:30
1
Do rozpoctu se vejde i Mazda MX 30, neni o ne kvuli malemu dojezdu zajem. Dle recenzi by mely byt ridicsky zabavne, ale to to BMW bude asi taky, a lacinejsi provoz (bezne pneu).
09. července 2024, 15:03
0
Z vlastní zkušenosti je Mazda oproti i3 výrazně komfortnějším vozem! Což do města (na kostky a propadlé kanály ocením hlavně).
Ale teda za 400 tisíc je sehnatelná? To je na tom až tak blbě? Pokud bude parkovat u nabíječky, tak by nevadilo ani jednofázové nabíjení :-)
09. července 2024, 18:33
1
Na sauto jsou dve za 389t Kc, najeto 50t v obou pripadech. V Nemecku zacinaji na 13t € / 330t Kc. https://www.sauto.cz/inzerce/osobni/mazda/mx-30?razeni=od-nejlevnejsich
07. července 2024, 13:42
0
Je taka havarijni poistka na egolfa alebo i3 vyssia ve srovnani s normalni golfem alebo minicooprem?
07. července 2024, 14:07
-6
Já bych neexperimentoval a vzal klasiku. Za 400 je Fabia v automatu s pár tisíci kilometrů na hrbu. Naproti všemu tady to bude v podstatě nové auto v záruce. Dobře jezdící, úsporné, dobře vybavené, bez klasických EV starostí.
Ale jasně že to je blbá volba, protože olítané EV je ve všech směrech určitě lepší.
07. července 2024, 16:56
3
Tazatel chce elektro, tak ať si koupí fabii, reakce úplně mimo.
07. července 2024, 17:36
-1
A já mám z tazatele srandu, že dá takový balík za ojeté auto s balíkem nepohodlí. Takže to reakce mimo není, jen to bere z jiné stránky.
07. července 2024, 20:52
4
To nepohodlí trochu rozveď. Mně to v jeho use case přijde jako docela pohodlné.
08. července 2024, 19:22
8
no samý nepohodlí, dyť to je jasný. V hospodě budeš za blbce. Nemůžeš pronášet moudra estli je lepčí tédéí nebo pořádnej benzín. Nemůžeš řešit kde mají u pumpy šťávu s biosračkou. Místo umaštěný, smradlavý hadice musíš brát do ruky lancouch co ti visí doma pod verandou. Neřešíš na který STK kolik nasypat aby ti prošel ten nefunkční filtr.A když jednou za rok potřebuješ větší dojezd, tak místo dvanáctihodinovýho trmácení do Chorvatska poletíš letadlem na nějaký lepší místo.
09. července 2024, 21:49
1
S tím lítáním taky žádná výhra. S cestou na letiště, čekáním a odbavením před odletem, samotným letem, s trochou smůly celnicí (pokud to lepší místo bude mimo EU) a dopravou z letiště do cílové destinace se bude pravděpodobně trmácet ještě déle než těch 12 h do Chorvatska. A navíc tam ještě bude nemobilní, což může být docela opruz, nebo bude cvakat za auto z půjčovny, které se může a nemusí líbit zrovna ta jeho karta, což může být opruz ještě větší.
11. července 2024, 12:31
0
Tak teoreticky jako maloseriovka je možná sehnat v elektrice i Fabii. Ale nevím zda to fakt chce: https://www.hybrid.cz/elektricka-skoda-fabia-jezdi-za-par-haleru-na-kilometr/
Ale máte ty mínusy oprávněně. Fakt bych tu elektro Fabku nechtěl ;-)
08. července 2024, 09:56
0
Okrem áut, ktoré tu už boli vymenované (Renault Zoe, Škoda Citigo), máme v práci k dispozícii ako služobné vozidlá aj Smart Fortwo a Smart Forfour, ale tie mi nepripadajú ako ideálne riešenie pre zadávateľa (stoja nadpriemerne veľa, majú podpriemerný dojazd a s priestorom vzadu to nie je žiadna hitparáda ani v prípade štvordverovej verzie).
Čisto z praktického hľadiska by možno stála za zváženie Kia Soul EV, ktorá ponúka viac priestoru aj dostatočne dlhý dojazd za rozumnú cenu a dokonca je ešte stále v záruke, ale chápem, že BMW i3 je príliš silná konkurencia. :)
https://www.sauto.cz/osobni/detail/kia/soul/206553141
11. července 2024, 12:33
0
Bacha na ty první Souly. Prý jsou na tom podobně jak Nissan Leaf, tedy hodně degraduje baterie. Je to kus od kusu a je potřeba si zjistit jak je na tom daný konkrétní kus.
11. července 2024, 15:01
0
Pokud si pamatuju správně, tak u Soulů je nějaký jiný problém a degradují/odchází jednotlivé články. A myslím že se pak dají i pojednom vyměnit (když se rozdělá baterka). Ale jistý si nejsem, musel bych se zeptat...
26. července 2024, 13:11
0
Těch baterek tam odchází víc u obou (ale též jsem slyšel, že důvody jsou jiné, i když pokud si dobře pamatuju, oba mají jen vzduchové chlazení baterky), takže už se objevila druhovýroba a existují retrofity: https://www.muxsan.com/English/products.html#nissan-leaf-battery-swapsupgrades ale teda cenovky i takto jsou docela slušný: 10 kEur za 40 kWh (300 kg) baterku.
10. července 2024, 11:07
1
Tajný typ Opel Corsa E - už jsou s cenou kolem 400 resp lehoučce přes a 50kwh baterie, sám mám ID4 a uvažuji vyměnit fosilního Supa (5let starého) za Corsu E jako druhé auto do rodiny. Sup. jako druhé auto je trochu nesmysl. Jinak Mazda MX30 se mi líbí víc, ale narovinu Ope dojede dál a jako nákupní taška poslouží mnohem lépe.
10. července 2024, 11:55
2
Doporučuji se podívat na místní testy - je to prostě předělaný spalovák na elektriku...osobně bych to úplně nedoporučil:) https://www.autickar.cz/clanek/corsa-vs-corsa/
10. července 2024, 13:04
1
Jistě to není nejlepší auto na světě, ale záleží na ceně. Oproti tomu BMW i3 za podobné peníze má přeci jen nějaké výhody dané tím, že je to novější auto. Takže bych to úplně nezatracoval. Ale záleží pochopitelně na prioritách.
10. července 2024, 13:46
0
Přesně já nepíšu, že je to nejlepší auto. Má mouchy ostatně jako každé, ale dle mě lepší než BMW i3 i zbytek zde zmíněný. Jasně že jsem osobně uvažoval i o Leaf 2, ale ChaDemo, žádný tepelný management baterie atd. atd. Mě jako cena/výkon vychází momentálně nejlépe Opel i to že je to původně spalovák je v tomhle plus. Díly mimo elekto budou "levné" takovej nabouranej blatník u BMW bych fakt měnit nechtěl už jen proto že to není plechové (jinak super že BMW je plasťák lehkej moderní ale ...). Prostě podle mě nejlépe ze všeho zde uvedeného poslouží Corsa e. Není ani moc hezká ani techniky nejlepší. Má však slušnou baterku, nabíjení atd. atd.