Bylo nebylo, v redakčním kalendáři se v jeden týden sešly hned dva Opely Corsa. Jeden šedivý a jeden bílý. Rozhodli jsme se tedy, že je důkladně porovnáme. A já vím, že si říkáte, že jsme pravděpodobně našli absolutně nejnudnější možnou variantu srovnávacího testu, avšak pozor na unáhledné závěry. Jedna z těhle nákupních tašek, totiž ta bílá, byla na elektřinu a ta druhá spalovala benzín. A my jsme se rozhodli soustavou náročných testů zjistit, které z těchto dvou vozidel je lepší volbou, a v širším hledisku tak i zodpovědět onu stále častěji zaznívající otázku, zda je na čase i v kategorii běžných vozů přesedlat na elektřinu.
Původně jsme vám chtěli poskytnout erudovaný test plný empiricky přesně změřených údajů, ale při jeho přípravě jsme se pohádali v chatu a naznali, že v téhle výměně názorů zaznělo vlastně všechno, co byste měli o Corsách vědět. Takže jsme doplnili interpunkci a diakritiku, vyškrtali nevhodné výrazy, trochu to učesali a tadá – článek. Snad nás Viola za tuto zkratku nezbije. Abyste rozlišili, kdo je autorem které převratné myšlenky, vězte, že Marek, zastupující mladého progresivního elektromobilistu, bude psát tučně a Kubajs, který si jakožto mimopražský konzervativní vesničan vybral zastaralý spalovák, mu bude jeho teze bořit kurzívou.
Tak co Kubo, jak se ti současná Corsa líbí? Já jsem celkem spokojen. Sice už se, oproti béčkové generaci, dozadu neposadí nikdo jiný než malé děti, ale vpředu se mi sedí popravdě královsky. Mám skvělý rozhled, sedačky jsou ergonomické, jak je u Opelu zvykem, a jediné, co bych posedu za volantem vytkl, jsou trochu širší A sloupky.
Já si béčko pamatuji docela dobře a zrovna přemíra místa tam taky nebyla. Mimochodem – víš, proč s tím autem má zkušenost skoro každý, kdo prožil devadesátky? Corsa byla koncem devadesátek první nejlevnější kompakt po Felicii. Takže se logicky stala velice oblíbenou volbou všech, kdo chtěli nové “západní” auto, a později byl trh plný vcelku zachovalých ojetin po důchodcích.
Od té doby nicméně z relativního lowcostu dospěla a je to normální kompakt použitelný pro malou rodinu. Fakt – zkoušel jsem to. Tahle generace už má PSí puretech, takže ačkoli je to obsahem vcelku malorážka, jezdí příjemně a nezní jako sekačka. Na trhu už je skoro pět let, takže některé prvky trochu zastaraly, ale v zásadě jde o vcelku dobré “normální” auto, jehož cena mě ani v téhle turbulentní době neuráží. K testu jsem dostal vcelku skromnou výbabu – druhou nejnižší verzi Edition s automatem – a jediné, co mě mrzí, že se do vozu nedostalo, jsou LEDkové světlomety s automatickými dálkami. Jinak mi tu nic nechybí.
Já sice v devadesátkách už mnoho času nestrávil, ale naopak v Corse jsem strávil podstatnou část dětství – má drahá maminka měla krásné červené třídvířko. Oproti ní (a dnes i tobě a tvé vcelku skromné verzi) mám docela naložený kousek. Jediné, co není zaškrnuté, je panoramatická střecha, což z mé Corsy dělá docela drahý špás – dokonce lehce přes milion. Nebudu lhát, za mě to je za malý kompaktní vůz do města docela dost a nemyslím, že si jej za ty peníze pořídí mnoho zákazníků.
Ona za tu vysokou cenu ale nemůže ani tak moc ta “nálož” ve formě jakobyzávodní výbavy GS s černou střechou a nárazníky jak z Need for Speed s většími falešnými nasávači, než jsou falešné nasávače normálních verzí, ale spíš to, co je pod kapotou ne?
Máš pravdu. Corsa-e má 100 kW elektromotor pohánějící přední kola a 50kWh baterii umístěnou v podlaze přesně pod sedačkami. Je to klasický powertrain známý z ostatních PSA elektromobilů, tady ale oproti větším e-dodávkám funguje docela slušně. Po městě je svižný a spotřebu drží i přes časté vyhřívání interiéru do 18 kWh, na druhou stranu neumí silnější rekuperaci a na nějaký one pedal driving rovnou zapomeň; i při režimu B je třeba rekuperaci trochu popostrčit sešlápnutím brzdového pedálu. Systém brzd je mimochodem dobře sladěný a přechod mezi brzdami a rekuperací není takřka znát.
Za absenci one-pedalu bych Corsu zas tak netepal, pořád je to Opel. Doufám, že se nikdo z jejich PR týmu neurazí, ale tady není na nějaké přehnané inovace nikdo zvědavý. Mně se právě na té “tvé” elektrické Corse nejvíc líbilo, že funguje jako vcelku normální auto, akorát se holt musí občas nabít. Co se týče pohonu “mé” spalovací verze, žádné objevné poznatky tu asi nikdo nečeká. Benzínová přeplňovaná dvanáctistovka si tak v klidu brblá, jede, hydroměničový osmikvalt, který je prakticky v každém autě od Stellantisu, míchá kvalty a celé se to sune k cíli. Rád bych se rozepsal o agregátu spěchajícímu k omezovači a těšícímu se na každé další přeřazení, ale… spíš ne. Je to prostě Corsa.
Jo, v tom máš pravdu, elektrická je v tomhle super. Když máš kde nabíjet, tak je to skvělé normální vozítko pro každý den. Sice se mi párkrát stalo, že se nechtěla na veřejné stanici nabíjet a musel jsem několikrát vytahovat kabel, ale to přisuzuji danému kousku.
Měl-li bych ale vyzdvihnout jednu věc, co se tu fakt povedla, je to jednoznačně podvozek. Předchozí generace tohohle malého Opelu byla na můj vkus trochu moc německy tvrdá, tady je vidět, že platformu sdílí i s houpavou C3 a ačkoli tu nejsou progresivně dorážecí tlumiče, nechá si tohle auto líbit i vcelku nešetrné upalování po jarně-rozpraskaných okreskách třetí třídy, skáče přes tramvajové pásy a všeobecně si rozumí s velice nerovnými cestami.
Tak to já podvozek “elektriky” pochválit nemůžu. Je to tvrdé, až to bolí. Na nerovnostech občas nepříjemně odskočí a ani na hladkém povrchu jsem neměl pocit, že bych jel v normálním hatchbacku, jako spíš v ostrém hot hatchi. Možná to bude dané tím, že mám “sportovní” stupeň výbavy, ale i tak je to trochu moc. Na druhou stranu je tahle Corsa docela schopná na okreskách, při přepnutí do sportovního režimu má elektromotor lineární odezvu na plynový pedál, zatáčí to hezky bez náklonů karoserie, která je slušně tuhá. Až dokud najednou zatáčet přestane a sune se ven po tečně, a z řízení, které má v podstatě nulovou zpětnou vazbu, to dopředu nevyčtete, nekomunikuje. Vlastně by mi ani nevadilo tolik, že je ten podvozek tak tuhý, jako ono řízení, které je zbytečně přeposilované.
Takže první Corsa GSi má konečně nástupce? To byl vcelku legrační hot hatch. Nebo je to spíš pokračovatel linie, kterou představuje Vavrisova “oblíbená” Corsa OPC…
S tím zkušenost nemám, ale oproti i30 N v komfortním režimu je Corsa-e GS znatelně tvrdší při normální jízdě. Zároveň, co si budeme. Elektrická Corsa už něco váží, je o více než 400 kg těžší než ta tvoje, někde se ta váha projevit musí..
K tomu jsem se chtěl také dostat. Jasně – při zrychlení z nuly na dejme tomu pade neměla elektrická verze konkurenci, jak už to u aut na baterky bývá, ale nemůžu se zbavit dojmu, že výš už se rozdíl mezi spalovacími 74 a elektrickými 100 kilowatty dost snížil. A když koukám na pohotovostní hmotnosti, vychází to vlastně docela přesně. Spalovák váží pohotovostně totiž nějakých 1171 kilo, čili o čtvrtinu méně.
Hele, to bych zas úplně netvrdil. Na testovacím dragstripu v nejmenované lokaci u Prahy jsem se sešel s kamarádem, co má Fiestu ST150, a ujel jsem mu. Nebýt zpomalování daného omezenou maximálkou na 150 km/h, kdy od 130 výš už to moc nejede, tak bych mu ujel až ke kruhovému objezdu na konci. Jinak to bylo vlastně vyrovnané. Na druhou stranu máš pravdu, že výkonnostní rozdíl je znatelný hlavně v rychlostech do 100 km/h.
Tím se ale pomalu dostáváme k zásadní otázce dneška. Proč vlastně chtít fancy GS line elektrickou Corsu a ne vcelku obyčejnou spalovací Edition, která stojí méně než polovic? Jasně, chápu návratnost financí při doplňování paliva, na sto kilometrů zaplatíš při nabíjení zastropovanými cenami asi o trochu méně než já, když se svou relativně těžkou nohou vezmu benzín za průměrnou cenu, ale to se vyrovná až po několika stech tisících najetých kilometrů, ne?
Na rovinu, rozumný člověk jako ty vezme benzínovou Corsu, protože elektrická mu nepřinese zas tolik výhod. Já bych si radši vybral tu elektrickou, kdyby měla měkčí podvozek. Když budeme uvažovat průměrnou spotřebu 15 kWh u EV a 6 l na 100 km u spalováku, vychází to s trochou zaokrouhlování jasně – 1 vs 2 Kč/km, když budeš nabíjet doma. Corsa-e nedává totiž smysl kvůli ekonomice provozu, jako kvůli komfortu fungování s autem. Je to ideální druhé auto pro (přiznejme si, že finančně slušně zajištěnou) ženu na mateřské - nerada tankuje, auto je pro ní víceméně jen nutnost, jak se přesunout jednou za čas do krámu a za babičkou. Nemusí řešit tankování ani to, že auto v mraze špatně startuje – přijede domů, zastrčí kabel a odejde. Po pár dnech k autu přijde a ono to “nastartuje” bez problémů.
Je ale zásadní otázkou, proč si vybrat malou a tvrdou Corsu za více než milion a nejít si rovnou pro Teslu Model 3, která je dražší jen o necelých sto tisíc, což je v téhle hladině už vcelku zanedbatelné. Já ho totiž bohužel nenašel, kromě toho, že má Corsa páčku na stěrače a systém udržování v pruzích funguje spolehlivěji…
A s touhle bombou…ne, dobře. Opět se ukazuje, že pokud do hry nevstoupí dotace, případně nabíjení přebytky z vlastní fotovoltaiky a podobné specifické případy, nemá malé elektrické auto bohužel zatím moc smysl. Čekání na zásadní zlevnění baterek (nebo zdražení spalováku) si zatím tedy velmi pravděpodobně odbude většina zákazníků v benzínových, případně hybridních autech. A tady to ani u Corsy není špatné. Už ta nejzákladnější verze “již od” za 359 tisíc nabízí širokou škálu soudobé výbavy, která bude většině skromnějších řidičů bohatě stačit. Se zárukou pěti let/100 000 km jde tak, jak to konec konců u Opelu bývalo vždycky, o volbu rozumného spotřebitele, která navíc jako bonus příjemně jezdí a moc nežere.
Verdikt
Hledáte-li cenově dostupný, konzervativní a příjemně zpracovaný kompakt, měla by se benzínová Corsa rozhodně objevit ve vašem užším výběru. Sice neohromí nejmodernějšími technologiemi a cigrlátky, ale roli “obyčejného auta pro obyčejné lidi” hraje výborně. Hledáte-li elektromobil, pravděpodobně budete trochu nadšenec, budete mít načteno a nakoukáno spoustu recenzí a tabulek, a pokud vám z nich nakonec vyjde Corsa-E, dostanete takové normální auto, akorát na baterky. Přesvědčovat ale zájemce o levný spalovací Opel, aby přitlačil a utratil dvojnásobek za méně pohodlné a uživatelsky hůře flexibilní auto, to si skutečně nedovolíme. Nedávalo by to ani nejmenší smysl.
Technické údaje
CORSA-E GS
Motor: Elektromotor
Výkon: 100 kW (136 koní)
Baterie: 50 kWh
Dojezd dle WTLP: 337 km
Max rychlost dobíjení: 100 kW/h
Spotřeba v testu: 18,7 kWh
Zrychlení 0-50 km/h: 2,8 s
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s
Maximální rychlost: 150 km/h
Cena testované verze: 1 008 990,- Kč
CORSA 1,2 TURBO Edition
Motor: přeplnovaný zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 74 kW (100 koní)
Točivý moment: 205 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická – hydroměnič
Spotřeba dle tabulek: 5,4 l/100 km kombinovaně
Spotřeba v testu: 6,1 l/ 100 km kombinovaně
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Cena testované verze: 469 990,- Kč
05. března 2023, 20:46
3
Argument "nerada tankuje" je TOP :D To musi byt z velkej knihy ako predavat elektromobily
05. března 2023, 20:50
7
To by ses divil, kolik bab v životě netankovalo, protože tím, že to auto občas použije přítel/manžel, tak to nakrmí a případně zkontroluje zbytek.
05. března 2023, 20:58
3
Klasicka delba ukolu. Spoluprace neznamena, ze vsichni delaji vsechno.; o )
06. března 2023, 08:36
2
Moja manželka tiež prvý krát tankovala až niekedy po tridsiatke :) nerobí to často ale sem tam sa to stane a nijako jej to nevadí. rozporuplné pocity z toho mala iba prvý/druhý krát. Normálne pumpy fakt už nie sú miesto, kde sa zdržuje tepláková pakáž a platí sa v zahulenej mastnej unimobunke s porno kalendárom na stene.
Celá ta časť z kade som to vytrhol mi príde dosť mimo. Autá "za mega" fakt v zime zle neštartujú. Pri popisovanom užívaní " jednou za čas do krámu a za babičkou" bude tankovat max raz za mesiac, na nabíjačku to bude treba pchať vkuse. Ale hlavne dobre zajistené ženy na materské s stýmto budgetom si pojdu po Ačko alebo GLAčko... tie trochu hošie situované nejaký ten kuiqkuiq od škodovky
Toto si kúpi nejaká firma, kde nejaký "stratég" zavelil na prechod od EV ale rozpočtové oddelenie mu do toho hodilo vidle. Prípadne nejaký chudobnejší EV nadšenec, ktorý denne dochádza 70km, už má soláry na streche, na dovolenku chodí jedine letecky a každý večer sa modlí na oltár dlhoročnej dvojciferenej inflácie
06. března 2023, 10:04
3
Jenže ani pro toho nadšence to nedává moc smysl. Zejména v době, kdy je rozdíl v ceně mezi tímhle a Teslou model 3 pár desítek tisíc.
06. března 2023, 10:47
2
Možno neznáša Muska
06. března 2023, 11:08
1
Proč si nekoupit Teslu Model 3. Už jen proto, že pro ženu to může být "moc velké a tím nikde nezaparkuje" a kočárek nedá do kufru (malý vstupní otvor u tříprostorové karoserie a nemá rychloměr před sebou, je to hlučné.
Ale je pravda, že Tesla se svým "zlevňujícím" krokem hodila vidle do cenové politiky hodně automobilkám (i když jejich auta jsou v některých ohledech prostě Americká) a zvláště pak PSA elektromobilům (tzn. té části Stelantisu, která používá tuto koncepci).
Zajímá mne cenové politika u elektrické Astry. O kolik bude dražší než Tesla Model 3 (nebo bude-li cenově konkurenceschopná, tak si zase podkope cenovou logiku elektrické Mokky a Corsy). Stejné to bude u Peugeota v hierarchii 308-2008-208.
Navíc pro mne má Astra/308 (pro mne spíše 2008 teda) mega nevýhodu v nemožnosti tažného.
Jsem každopádně zvědav, zda budou nějak na Teslu reagovat (a nejen u Stellantisu).
06. března 2023, 12:59
2
Ten rozdíl je pouhých 30 cm. To není zas tolik. Výtky ke kabině TM3 beru, v tomhle je Tesla hodně kontroverzní a nemusí se to líbit každému. Nicméně technické parametry to auto má někde jinde.
Co se týká Stellantisu, na to jsem zvědav taky. Ti jsou hodně zaostalí za zbytkem. A ne, Dodge Daytona koncept opravdu díru do světa neudělá (byť by to bylo super).
06. března 2023, 14:27
0
Tesla Model 3 je uvnitř prostě divná. Technický parametry jsou super, ale co je mi to platný, když mne to auto bude s*át vždycky, když se posadím dovnitř.
Ale má to jedno pozitivum: evropským výrobcům dojde, že prostě nemohou nabízet za podobné peníze vozítka jako Zoe a jak je zmíněno výš - budou muset nějak reagovat.
ad elektrická Astra: benzínová Astra začíná o 200 t výš než benzínová Corsa. U elektra ten rozdíl bude imho menší, spodní hranici ceny elektrické Astry očekávám v rozmezí 1.025 - 1.075 M
06. března 2023, 17:24
3
Bernard L. : Tak to mám zkušenosti s Teslou asi nějaké zvláštní. Je pravda, že kočárek nemám a nezkoušel jsem do kufru žádný strkat, ale zas tak černě bych to neviděl, viz - https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/p4ttg1/today_i_was_able_to_test_it_the_tesla_model_3_is/
A hlučná mi taky nepřijde teda, naopak mi to přijde líp odhlučněné jak B8 Passat (ale zas tak často s tím nejezdím po dálnici, max po Praze většinou).
06. března 2023, 17:56
-1
Marek Brunner: Na mne Tesla byla hlučná (teda při srovnání s jinými baterkáči) a taky jsem teda měl to štěstí na Model 3. Pravidelně jezdím Peugeotem 307 a ten je za mne v 50 km/h (na čtyřku) na drsném asfaltu tišší. Je pravda, že jsem to hlukoměrem neměřil. Za mne je Tesla prostě Amerika, které se "některé věci odpouštějí, protože v jiných je naprosto skvělá."
Kufr má zásadní nedostatek: Je to sedan a proto se tam cokoliv bude rvát prostě hůře než do hatchbacku (a není to jen problém Tesly).
Trinom: Fakt jen 30 cm! Musel jsem si to vygooglit (a připomnělo mne to jeden starý a debilní fór :-D). Ale ženy jsou v tomto fakt ujetý, protože "To má dlouhý zadek, tak je to prostě veliké" (něco podobného mám doma, ale Tesla se jí líbí a ten displej v tom jí fascinoval - mne při nastavování všeho zde fascinoval také, ale přesně obráceně :-D , i když mu musím přiznat, že s těch radiomap je fakt nejlepší).
Rock: Model 3 a Y je za mne krásně vystajlovaná (ale to jde bohužel ruku v ruce s tou uživatelskou přívětivostí). Interier se mne strašně líbí, ale používat ho už je horší. Ale mne by stačilo pár věcí a byl bych spokojen: displej před řidičem (stačí mini co ukazuje rychlost a blinkry), aby svítila denní světla i vzadu (abych za slabé mlhy nemusel nic řešit přes radiomapu). Zbytek bych jí byl schopný odpustit.
06. března 2023, 19:45
0
Bernard L.:
Vida, mně se docela líbí S (i po těch letech) a zvenku bych vzal na milost 3. Y vnímám negatovně a X bych nechtěl ani zadarmo.
Ten interiér... líbí se mi třeba barevné sladění a ten jednoduchej IKEA styl. Ale rozvržení typu velkej tablet v prostoru uprostřed a nic jiného pro mne není akceptovatelné. To prostě neumím, takhle to nejde. To je pro mne jak trakař s jednou rukojetí. Nefunguje to.
06. března 2023, 21:06
1
Bernard L.: ono to mohlo být i daným kouskem, Tesla ty auta mění pořád. Věřím, že u prvních kousků to odhlučnění nemuselo být ideální, ten náš kousek je docela solidní a ze zpracování toho daného kusu by si snad všichni evropští výrobci měli vzít příklad.
rock: máš pravdu, že to je ze začátku dost blbý, ale čím víc s tím žiješ, tím dřív si na to zvykneš a zapamatuješ si, kde co je, takže to časem jde ovládat skoro poslepu. Na druhou stranu, Tesla tomu docela hází vidle pod nohy, když občas pošle nový update, který někdy změní celé rozhraní. Dokonce i na ty stěrače si člověk zvykne, jen kdyby to prostě neměnili..
06. března 2023, 21:39
0
Berťo, ta absence klasické přístrojovky je známý problém, který ale má řešení. Neříkám, že je přímočarý, ale v rámci aftermarketu existuje přídavná přístrojovka, která nahrazuje jeden z plastových dílků palubky. A podle testů vypadá velmi použitelně.
07. března 2023, 11:04
0
Marek Brunner: Je možná, že to bylo konkrétním kusem. Nevím kolik z Vás je Brňáků, ale byla to Brněnská Tesla Autanapůl (mimochodem, snad nejlevnější možnost, kde a jak si ji zapůjčit). Tak pokud budete mít příležitost, můžete srovnat ;-)
Mne ty radiomapy vadí všude, možná proto jsem na ni tak vysazený.
Trinom: Ty jo, fakt! Kdyby tohle fungovalo, tak tu Teslu vezmu i na milost
https://www.aliexpress.com/item/1005004392628610.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.79515a4dgNnEsZ&algo_pvid=ed1eea32-4b13-4378-a998-89c781983ee5&algo_exp_id=ed1eea32-4b13-4378-a998-89c781983ee5-6&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000031233191957%22%7D&pdp_npi=3%40dis%21CZK%21723.48%21308.45%21%21%21%21%21%402145265416781826758485853d06e0%2112000031233191957%21sea%21CZ%210&curPageLogUid=R1426T50Gpad
Pokud by mne ještě Teslu někdo upravil, abych nemusel řešit rozsvěcení světel (rozumějte, aby zadek svítil furt a nejezdil jsem jak debil jen s denníma, případně mne to furt ty noční automaticky nezhasínalo). Tak co vlastně ten člověk od auta víc potřebuje.
Dotykáče mne vadí, ale je to všude a pokud se člověk na to časem naučí (systém je fakt rychlý), nové kusy jsou dílensky na tom lépe, tak to asi opravdu nebude problém.
rock: Mne přijdou všechny Tesly designově pěkné (i to Xko, ale to už je "fucking posh"). Y je takový divný, ale pro moje potřeby asi nejpoužitelnější. Vzpomínám si na svou první návštěvu Tesla Store na Oxford street v Londýně (tenkrát dělali jen S a to úplně původní) a fakt se mne ten interier líbil (i s tím volantem na druhé straně). Pak jsem zjistil, že ovládání přes dotykovou obrazovku je fakt pitomé, ale po vyzkoušení na silnici jsem v Sku neseděl.
07. března 2023, 14:30
1
Nevím, jak jiné prostředky odhlučnění, protože to není přímo vidět, ale minimálně se měnil počet vrstev u bočních oken. Původně v roce 2019 byla jen jednovrstvá všude. Pak dvouvrstvá vepředu. A teď jsou dvouvrstvá i vzadu. Nějaký rozdíl podle modelu tam tedy nepochybně bude.
07. března 2023, 21:14
1
Berťo, měl jsem na mysli spíš tohle a tomu podobné -
05. března 2023, 20:49
1
Skoro si říkám, že pokud se porovná "poverty spec" obou, tak ten poměr cen nebude 1:2, ale spíš 1:3.
05. března 2023, 20:55
10
Vyslo mi z textu, ze E-Corsa vyhrala Dragstrip a vsechno ostatni B-Corsa.
07. března 2023, 13:36
3
Čili abych tak parafrázoval klasiku, ta elektropíčovina je sice dražší, ale zato úplně k hovnu. Holt prostě pokrok, no.¨
13. března 2023, 18:48
0
Pokud se na to díváš například z pohledu běžného sobeckého uživatele - tzn. nevadí mi že soused dýchá moje karcinogenni sracky a posílám peníze rusakum či na blízký východ, tak jednoznačně ano.
19. března 2023, 13:11
0
Tak si holt koupím hybrid a budu smrdět až sousedovi na konci vsi, čili něco jako EV. Nebo si budeme hrát na to, že jsou bezemisní?
14. března 2023, 15:23
0
Jeli jsme teď na dovolenou do Francie. Nabalena Oktávka combi v naftě, rakev na střeše a 1300 km před námi. Celkem na cestě straveno 14,5 hodiny, průměrná spotřeba 6,5 l nafty na 100 km.
Tesla, naložená, rakev na střeše. 9 dobíjení, celková doba na cestě 20 hodin.
Co z toho chceš absolvovat?
14. března 2023, 18:18
0
Spíše tu Teslu, protože očistíme-li cestu o nabíjení byla o 3 hodiny rychlejší (tzn. komfortnější ve vyšších rychlostech?). Za mne jsou bezpečnostní přestávky na takových trasách dost důležité.
14. března 2023, 18:30
0
I naftová Octavia měla své bezpečnostní přestávky vc. střídání řidičů. A k rychlosti, krom Německa jsou na celé trase limity na které jela obě auta shodně.