načítám data...

Porsche 911 3.0 SC: Když řízení je umění

Klasická 911 je dnes snad nejuctívanějším autem nadšených řidičů. Jak zapůsobí na milovníka veteránů a majitele modernější generace 996? Je opravdu tak výjimečná?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vzduchem chlazená Porsche se nedají svým projevem nahradit. Levou rukou otočím klíčkem ve spínací skříňce a plochý šestiválec se probudí k životu. Vyzkoušené provedení Super Carrera z roku 1983 se projevuje hodně kultivovaným volnoběhem. Je potřeba si to užít. Ideálně si mezitím nasadit pomalu řidičské rukavice a zaposlouchat se do ohřívajícího se motoru. Je v něm hodně oleje, takže to chce klídek a před jízdou se připravit, neuspěchat to. Hlavně když bydlíte v garáži poměrně blízko legendární závodní tratě Ecce homo.

Včerejší výlet byl vůbec plný vůně zaprášených oktanů. Cestu do Šternberka s vlastním sporťáčkem jsem si vymyslel přes Hořice, Orlické hory a Šumperk. V Hořicích jsem si chtěl ochutnat trubičky. Na vrcholu Červenovodského sedla nadýchat čerstvého horského vzduchu, abych si posléze ve Šternberku prohlédl hrad, ve kterém bydlel opravdu Hrabě Šternberk ze Šternberka. Naše malá země je vážně moc krásná. Nejsem ale Toulavá kamera a chápejte, že trubičky i hrad mě zajímaly o dost míň. Konečně jsem si za sucha projel Hořickou trať „ TT “ a pochopil, že kdokoliv tam startuje na motorce musí být vážně kus benzínového šílence. Trať měří pět kilometrů, nabízí slepé horizonty, utahující se zatáčky a je vážně šíleně těžká. Proti tomu je silnice č.11 přes Červenovodské sedlo docela pohodový kus asfaltu. Za sucha jsem si to vážně dost užil. Bočnice pneumatik Toyoty GT86 ten příběh dovedou barvitě vyprávět, jak tak na ně dneska ráno civím. Zlatým hřebem dne bylo ale setkání ve Šternberku. Ne s hrabětem, ale s klasickým Porsche 911. Kde jinde si pěkně zajezdit a nasoukat se za volant vzduchem chlazeného Porsche. Model SC čili Super Carrera s třílitrovým motorem jsem vždycky chtěl. Nakonec, je to auto přesně tak staré jako jsem já sám.

Motor se už ohřál a my můžeme vyrazit na první výjezd do vrchu a pěkně rozhýbat tu starou Stuttgartskou strojovnu. Ruda je zapálená benzínová hlava zrovna jako já a navíc tuhle legendární trať zná jako své boty. Je to jeho domácí prostředí a hned ve druhém výjezdu nahoru to náležitě předvádí. Je vidět, že na brzdy se tu musí opravdu s citem a s volantem rovně. Jakmile si trošku ještě na brzdách stáčí auto víc do vracečky, Porsche jde poměrně rychle do přetáčivosti a je to pak o rychlých reakcích jít včas citlivě na plyn a korigovat tu hmotnost za zadní nápravou. Tohle není 996 s pětiprvkovým zadním zavěšením, která sedí i ve vážně velkých silničních rychlostech jako přibitá. Zvuk motoru je ale úžasný. Tichý, ale charakteristický pouze pro vzduchem chlazená Porsche 911. Když to srovnám s generačně podobně starou 944, se kterou jsem letos v létě jezdil, začínám mít naprosto jasno proč technicky de-facto archaická 911 přežila. Je to kvůli tomu vzduchem chlazenému plochému šestiválci a je to o té výzvě ho správně uřídit. Porsche 944 je totiž jízdně tak vyvážené a ideální, že jsem se vlastně neubránil jej porovnat s tím mým nadaným moderním japonským kupé. Porsche 911 je diametrálně jiné a jeho charakter je potřeba umět zkrotit. To vidím už ze sedadla spolujezdce. A jaké je to z toho řidičova?

Za první: Porsche generace „SC“ je proporcionálně ideálně veliké. Úplně se těším až bude hotová a opravená moje 996 abych jí porovnal opět buď s tímto konkrétním krásným fialovým kouskem, pokud si jej pořídí nějaký můj známý, či čtenář Autíčkáře. Je totiž na prodej a Krab nemá ani místo v garáži ani peníze. Za druhé:  třílitr “Super Carrera“ vyráběná v letech 1979-1983 nemá posilovač řízení. Za třetí: Je absolutně skvělá na řízení, pokud máte rádi velice analogový způsob ovládání aut. Pojďme to víc rozebrat. Pedály jsou rozmístěné trochu dál od sebe, mají ukotvení z podlahy a jestli někde najdeme přirovnání s VW broukem a nebude to jen hloupé klišé, bude to o pocitu z pedálů a jejich ovládání. Síla potřebná k jejich stlačení je tak akorát tuhá, rozumějte opravdu tuhá v porovnání s novými auty a během prvních několika přeřazení jsem si zvyknul. V autě sedím ideálně. Neměl jsem pocit, že bych chtěl sedět níž, ten mívám v generaci 996 a to asi díky elektricky nastavitelným sedačkám. Stejný problém má BMW Z3 Coupe. Kdyby tu byl normální mechanický posun, bude se dát sedačka umístit o pár potřebných centimetrů níž. Jízdní pozici si tedy nalézám snadno a přímo na mě civí velký otáčkoměr. Tak je to správné, tak to má být. Řazení s tímhle autem je zážitek. Dráhy jsou hodně dlouhé a je potřeba nic neuspěchat, krásně rukou táhnout řadící páku kulisou pevně, čistě a pozvolna. Jako když se malé děti učí správně psát křídou po tabuli. Pozdější modely v této generaci již mají převodovku Getrag „G50“ a o něco větší motor 3.2 litru. Zde už to řazení bude trochu menším rituálem a bude modernější a přesnější.

Rozjíždím se a po první z mnoha zatáček Ecce homo si úplně vzpomenu na Cimrmanovu hlášku: „ Na jih, na sever, na jih a zase na sever“ A v tom Varel Frištenský prohlásí „No nic moc…. Já přátelé když to srovnám s tím výletem na Kokořín….“ Víte, on tohle nikdo v žádných recenzích starých Porsche 911 nepíše, ale ta hláška zkrátka říká přesně moje první pocity. Ale pozor. První dojem zde klame. Moderní Autíčkář občas chce příliš. Tu a tam má nesmyslná očekávání, která u některých legendárních aut nepřijdou hned. A ten důvod je, že si ty zážitky musíte zasloužit. Už nahoře v tak zvané „Sojkovce“ podřazuji s dobře trefeným falešným meziplynem na dvojku a nechám se krásně vytlačit silou plochého šestiválce nahoru tím vracákem. Najednou vnímám to skvělé řízení bez posilovače, které mi speciálně zase cestou dolů do Šternberka dodává velmi dobrou zpětnou vazbu. Cosi se tu psalo o elektrických posilovačích a jak jsou špatné. Něco pravdy na tom je. Řízení starého Porsche 911 bez posilovače nabízí zkrátka vynikající zpětnou vazbu. Jenže u modernějšího Porsche 911 zkrátka posilovač potřebujete. Má širší kola a jede se rychleji. Pod záminkou dalšího focení vyjíždím „Eccák“ ještě jednou, pak zase dolů a pak zase ještě jednou, protože jsem nějak zapomněl zastavit v té zatáčce, kde jsem původně chtěl fotit. Zcela upřímně: „Rudo, já bych tam jezdil asi celý ten podvečer sem a tam, než by nám došel benzín.“ Další průjezdy odhalily tu delikátnost řízení starého Porsche. Motor o výkonu kolem dvou set koní není nic, co zatlačí do sedačky, ale nádherně lineárně táhne a proměňuje své tóny do postupného klasického vytí. S řazením je potřeba se sžít, ale je nakonec pevné a rozhodné. A přilnavosti není ani na suché silnici nijak příliš. A je potřeba si na to kam přenáším hmotnost brzděním a pak přidáváním plynu dávat pozor. Tohle auto je učebnicovým příkladem, že je nutné se udržet na uzdě a nejít na to agresivně. Kdybych si přesně tohle Porsche mohl dovolit pořídit, budu z něj mít největší respekt ve vyšších rychlostech. Efekt “jámy a kyvadla” se zkrátka nezapře. Ale je výborně čitelné, zrovna jako moje MGB GT nebo BMW Z3 Coupe. Jenže BMW už je moderní a šasi je připravené zvládnout ještě větší výkon bez potíží. A MGB GT má asi tak o polovinu slabší motor. Porsche je výzva. A já už chápu jednoho mého kamaráda, když několikrát vyprávěl, že se bojí řídit své Porsche 911 Turbo (930) a že ho vlastně mrzí, že auto po většinu času stojí. Protože i když je všechno tak hezky analogové, představa, že mi tam po velkém turbolagu najednou foukne velké turbo všech 260 koní je dost děsivá.

Mám po Porsche 911 3.0 SC toužit?

To je hloupá otázka, viďte. Jenže tohle auto není pro každého. Já jsem neměl představu jak moc moderní nebo naopak archaické bude její řízení. Vždyť je staré jako já, přece snad nejsem ještě takový veterán! Výsledek je někde napůli cesty. Pro sportovní ježdění a jako první klasik je to auto nevhodná volba. Bál bych se, že člověka krmeného pouze moderními auty vyškolí dost šeredně za prvního deštíku. To daleko snáz přežije jako svou první klasiku skvěle až moderně ovladatelné Porsche 944. Ve mně se to dost pere. Moje Porsche řady 996 bude opět výborné až vyjede znovu na silnice. Je velmi rychlé a má taky ten skvělý charakteristický zvuk plochého šestiválce za zády. Na silnici si s ním ale nedovolím víc než čistou stopu. Zatímco staré Porsche 911 3.0 SC je neskutečně lákavou kombinací řidičské delikatesy a opravdu sportovního auta. Je o mnoho dokonalejší než třeba vyloženě kousavý Triumph GT6, kde motor vítězil nad podvozkem a brzdami vždy a všude. Je to právě ta ultimativní kombinace sportovního auta a charakterní klasiky o které jsem vždycky snil. Proto taky klasická Porsche 911 nestojí drobné. Uspořádáte na pana Kraba charitativní sbírku?

Na závěr moc děkuji Rudovi a jeho manželce za moc fajn přátelské setkání a pozvání. Doufám, že se v nové sezóně potkáme na nějaké veteránské rallye. Porsche 911 3.0 SC je ovšem na prodej. Není to jediný Rudův stroj pro radost a to je vlastně i důvod prodeje. Inzerát je  zde. Případně mi můžete napsat i do soukromé zprávy a co vím, rád sdělím.

A pokud vám chybí trochu těch zvuků a pohyblivých obrázků, pusťte si Petrolicious. Já je mám taky neobyčejně rád. 

Technické údaje:

Porsche 911 3.0 SC (1983)

Motor: zážehový plochý šestiválec chlazený zduchem, vzadu podélně za převodovkou, OHC, 2 ventily na válec, K-Jetronic vstříkování
Zdvihový objem: 2993 cm3  ( 95 mm x 70.4mm) , 9.8:1 komprese
Maximální výkon: 150Kw / 204k při 5900 otáčkách/min
Točivý moment 267N.m při 4300 otáčkách/min
Převodovka manuální 5st.
Pohon kol : zadních, 
Brzdy: kotoučové na všech čtyřech kolech
Pneumatiky: 185/70 R15 vpředu, 215/60 R15 vzadu
Rozměry: 4290x1650x1321 rozvor : 2272 mm
pohotovostní hmotnost 1160kg
Maximální rychlost 235 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6.5 sekund

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
03. října 2017, 10:24
0

Paráda..závidím, že sis tohle mohl zařídit. Musí to být krása.

reagovat
ToMyx
03. října 2017, 11:17
0

Oh my gosh ???? Jednou jsem jel jako spolujezdec a ta zvuková nirvána byla parádní. Nikdy na to nezapomenu. Tady je radio zbytečná váha navíc ????

reagovat
ToMyx
03. října 2017, 11:18
0

Aha smajlik =????, příště budu psat bez nich...

custom1
03. října 2017, 12:52
0

Super článek a nádherné auto! Miluju staré 911 a "G-modell" obzvlášť.
Také závidím možnost řídit tuhle klasiku, určitě to byl skvělý zážitek.
A koukám, že jsem taky stejně "starý" (nebo mladý?) :)

reagovat
krab
03. října 2017, 13:44
0

Dík! No zážitek to byl moc parádní. A je to přesně jak jsem si to představoval a chvilku to trvá a pak se do "G-modelu" hodně zakoukám, co budu vyprávět. Ideálně veliké a ještě pěkně mechanické.

mtucek
03. října 2017, 18:12
2

A to ještě 911 3,2 s G50 převodovkou přidává citlivou hydraulickou spojku a přesné řazení a větší výkon.

krab
03. října 2017, 21:09
0

Nádherná! Porsche 911 se stejně každou svojí evolucí stává lepší a lepší. Možná až na současnou generaci 991, která je vážně už trošku příliš široká, hlavně Turbo. Pamatuji si na zajímavé interview v EVO s Andreasem Preuningerem, v souvislosti s představením 911R a on barvitě popisoval, že před uvedením 911R (991) dlouho používal jejich starší auta, čili hlavně 997 a říkal: "tak nějak jsme zapoměli jak naše předchozí modely byly kompaktní a spojená s řidičem" ( nějak tak to říkal..)

Nicméně zase čím víc jdeme do historie, tím víc je 911 výzva řídit. Asi nakonec Rob Dickinson ( Singer) věděl velmi dobře u kterého modelu zakotvit jako bázi pro to sbírání třešniček všeho nejlepšího co Porsche 911 dělá legendou.

Dovedu si představit, že 3.2 s G50 převodovkou bude objektivně zajímavější na svezení než 3.0 SC. Ale 3.0 SC dlouho byla a stále je taková ta bezva volba poměru cena / zážitek. Zrovna tak jako "nemilovaná" 996.

mtucek
03. října 2017, 21:49
0

To je pravda, 3.0 je zatím u klasických 911 nejdostupnější a také na provoz nejlepší na údržbu - je ještě relativně jednoduchá a velmi spolehlivá. A pokud je ve verzi Targa je to v létě paráda.Ale na častější ježdění už moc vhodná neni jako pozdější verze vzduchem chlazených 911. Jinak na okraj - tebou testovaná US verze má oproti EU verzi výkon jen 180 HP z důvodu emisí v US, ale vůbec to nevadí.

krab
03. října 2017, 22:10
0

Dík za upozornění. Já jsem právě sbíral i technická data a našel jsem jen že od modelového roku 82 právě dostala vyšší výkon 204 koní. A nebylo tam rozdělení US /EU. Je to klidně možný. Tenhle motor se už stejně jednou (nedávno) generálkoval u pana Sedláčka, tak třeba nakonec těch 200 koníků má :)

Pólin
03. října 2017, 12:59
0

Teda Krabíku, kdy jsi byl ve Šternberku? Já tam docela blízko taky bydlím... ta trať je vážně nádherná a je to mimochodem jedna z nejstarších závodních tratí na světě. Závodilo se tam už někdy před rokem 1910. Dříve tam bývaly fajn veteránské závody (ecco homo classic). Teď už je to mrtvé- účast odhadem desetinová... dříve tam nebyl problém vidět 10 porsche, 10 ferrari a třebas i nějaké staré alfy z 50. let... teď tam přijede jenom pár škodovkářů a pár prvorepublikových československých aut. Co jsem slyšel od kolegy, který se těchle závodů dříve účastnil, tak to zničila organizace, kdy se měla účastnit pouze opravdu původní auta a navíc s nesmyslně omezeným rokem výroby. On tam třeba nemohl s dokonalou replikou abarthu 500, protože to byla v reálu přestavěná obyč 500... no škoda mluvit. Jinak auto vážně nádherné... to je snad moje nejsnovější kára...

reagovat
krab
03. října 2017, 13:19
0

Trať ve Šternberku je vážně výborná. A není tam provoz. Jen začátek je ještě v "obci" tak se musí prostě jet tou padesátkou (pssst) :) Zrovna v ten den tam taky jezdili nějací kluci s pěknou třícou bavorákem, tak jsme na sebe vzájemně udělali "thumbs up". Krásnej zážitek. A když jsem odjížděl, tak jsem si tu trať i po tmě musel projet GT86 několikrát nahoru a dolů... akorát do těch vraceček už nebylo vůbec vidět :)

Je Škoda, že ty historici tam tedy tolik nejezdí. Náš klub dělá 2x do roka "Sosnění" na okruhu v Sosnové. Je to pravidelnost, ale je to zábava. A tam přijedou právě i historické formule a je to zážitek taky. Tohle kdyby jezdilo několikrát ročně na trati Ecce homo, bylo by to krásný pokoukání. A přijel bych i když to mám hodně daleko. Zase ale pěknou cestou.

Pólin
03. října 2017, 13:33
0

Právě tak to bylo...ale to je tak alespoň 10 let zpět. Až se dostanu na druhé PC, tak sem postnu nějaké fotky z těch dob nedávno minulých. Jak říkám, teď je to tam slabý odvar a všechno zničili Ti, kteří to mohli ještě více rozjet. Ale perfektní tam jsou ty ostré závody do vrchu, kdy tam jezdí moderní formule a placky...to je taky krásný zážitek... Tak to musí být nádhera- hromada veteránů v Sosnové v akci...

Pólin
04. října 2017, 22:23
0

Níže jsou některé z mých fotek z ročníků 2006 a 2007 z Ecce Hommo Historic. Tak jen pro přehled, co tam bývalo...

krab
05. října 2017, 09:01
0

Díky! Parádní auta :)

Nimrod
05. října 2017, 15:16
0

ta modrá zrůda na 8. fotce je eagle? úplně se mi vybavily fotky ze stařičkých německých autokatalogů :-)

beastar
03. října 2017, 14:58
0

Super. Komu by se nelíbilo tohle řídit ten nemá rád auta a měl by jít do známek. Na cenu sem si počkal dokonce no a je to očekávaná cifra. Sorry nemám:))

reagovat
liška
03. října 2017, 20:27
1

Krabe závidím, tohle auto znám jen z NFS Porsche a i tam to byla kousavá svině :)

reagovat
SEMRY
03. října 2017, 20:30
0

To byla, hlavne turbo. Pamatuju jak jsem mel pritlak na max a podhustene pneu :)

Franz Kafka
05. října 2017, 15:40
1

Parádní zkušenost s klasickým Porsche. Je to radost a trochu jiná písnička, než relativně nová 996. Na mě je to asi už moc staré, ale fakt je ten, že to patří mezi auta, která musíte řídit. Vtipné je, že třeba v USA nebo někde na Ibize by se to dalo používat ještě dnes jako krásné daily auto. Servisní náročnost nižší, nez u nového Macanu a klasika je klasika. Z těch fotek úplně čiší pohyb a tohle je pěkná barva.

reagovat
mtucek
05. října 2017, 17:22
0

Já se svojí 911 3.2 jezdím skoro denně do prvního sněhu. Výhodou je, že se dá jet na pohodu i ostře.
Servis si většinu udělá člověk sám, auto je ještě jednoduché. Kamarád má 911 SC s nájezdem 340 tis mil a motor je furt ok.A některé díly jsou překvapivě jak na Škodu Fabia . Jen ta pořizovací hodnota, já to vyřešil dovozem z USA.

krab
05. října 2017, 19:05
0

To je fakt moc fajn. I klasikou se má jezdit často a je to vlastně i o to větší radost. Mě přesně to SC nadchlo v té praktičnosti. Působí, že nastartuješ a pojedeš na jeden zátah pod Grossglocker a cestou jen natankuješ. Přitom na tebe dýchne ta aura starých aut, stejně jako třeba v MGB. Jenže když někam jedeme v MGB, tak přemýšlím kolik všeho nářadí si radši vzít s sebou :) Na druhou stranu je spolehlivý, je to kolikrát jen o tom pocitu.

Přesně tak... "jen ta pořizovací hodnota".... Zajímavý, jaký skok tyhle Porsche před pár lety zaznamenaly. Vojta mi včera poslal zajímavou stránku, kde se dá hledat vývoj cen veteránů. https://www.hagerty.com/apps/valuationtools/1982-Porsche-911-SC_3.0

mtucek
07. října 2017, 18:53
0

Povinná výbava

PeterLuk
28. ledna 2018, 12:55
0

Jedno slovo: SEN! A narozdiel od 930, ešte nemusí byť taký neuskotčniteľný... :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem