načítám data...

Nová auta, nové automobilky, nové možnosti

Konkurenční prostředí na trhu s automobily je tvrdé, vyrovnané a nesmlouvavé. Stačí chvíli zůstat stát, a ostatní vám ukáží záda. Je ještě vůbec možné založit automobilku úplně od nuly?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Ač to na první pohled nemusí být znát, automobilový průmysl je poměrně konzervativní prostředí. Teď jistě chcete namítnout, že technologie uhání mílovými kroky, ale je tomu tak doopravdy? Snese automobilový svět srovnání s jinými odvětvími? Nedávná kauza kolem počítačových čipů by mohla lecos napovědět. K čemu vlastně došlo? Když to řeknu ve zkratce: celý svět se vlivem covidu zastavil a následně restartoval. Odstavené továrny využily nucené pauzy k modernizaci a světoví výrobci počítačových čipů přezbrojili. Nyní chrlí ještě více a ještě výkonějších čipů, než kdy v minulosti. To samo o sobě zní skvěle, ale my už víme, že to skvělé nebylo, automobilovému průmyslu zasadil tento vývoj další ránu. Automobilky totiž nechtějí nové čipy, potřebují ty staré. 

Lze namítnout, že ony staré čipy snad jsou odolnější a spolehlivější a možná je na tom i něco pravdy, nic to však nemění na faktu, že svět aut je a vždy byl konzervativním odvětvím. Stačí se podívat na elektroniku či třeba architekturu. Podívejte se na dobové fotografie některých staveb a zaměřte se na auta, která před nimi stojí. Působí jako z jiného století..

Foto: archiv

Nebo elektronika. Moderní vozy jsou v tomto směru skutečně pozoruhodné, třeba nové Mercedesy a jejich displeje – fantastická jemná grafika, okamžitá odezva, 3D efekt přístrojového štítu (na fotce to ukázat nejde, ale věřte mi, je tam, iluze v prostoru levitujících přístrojů je skutečně dokonalá) a dokonce i nějaké ty legrácky jako hlasový asistent či malé easter eggy (změny grafiky podle významných dní etc.), to všechno je skutečně pozoruhodné. Až na to, že vůbec. Vitruální asistentka Siri se v mobilech s nakousnutým jablkem objevila před deseti lety a i ten 3D efekt s plovoucími ikonami vám mobily předvádí už hezky dlouho.

Foto: Mercedes-Benz

Zdá se, že ve světě aut všechno funguje tak trochu jinak. Tady ještě vládne poctivé řemeslo a moderna nad starým dobrým kusem železa vítězí jen velmi pomalu. Celé to je takový uzavřený klub, automobilky přelévají svůj kapitál, spojují se a zase rozcházejí jak v nekonečné latinskoamerické telenovele, ale nikoho nového mezi sebe nepustí. Ono by to ani nešlo. Cit pro jemné ladění auta, aby fungovalo přesně tak, jak má, to je trochu věda, trochu magie. Musíte mít zkušenosti. Nová automobilka bez pomoci zasloužilého pardála v oboru nemá nejmenší šanci. 

A potom přišla Tesla. Těžko mě nařknout z nějakého fanouškovství směrem k této americké značce, pravdou však je, že Tesla změnila pravidla hry. Není to tradiční výrobce automobilů, není to značka, kterou si vytvořil některý ze zavedených koncernů. Vlastně je to firma, která vznikla v hlavách několika ajťáků na setkání lovců UFO, tedy prototyp automobilky, která v oboru nemá nejmenší šanci. A klidně můžeme nadávat na nedokonalé spáry karoserie či jiné nesmysly, ale nakonec stejně musíme uznat, že Tesla to dokázala. 

Foto: Tesla

Zásadním momentem pro nástup a úspěch Tesly je samozřejmě fenomén elektromobility. Elon Musk vsadil na bateriové elektromobily a to se ukázalo jako správný krok. Je to krok sice významný, nikoli však zas tak obrovský. Elektromobil není nic jiného než elektrický automobil. Stále je to auto, jen má jiný motor. Stále se konstruktéři musí vypořádat s tuhostí karoserie a jejími deformačními zónami, a přitom zachovat maximum prostoru pro posádku a dobrý výhled ven. Stále je tu zavěšení, naladění podvozku, stále jsou tu brzdy, asistenční a komfortní systémy, ergonomie, osvětlení… Všechny ty věci, o kterých jsme si mysleli, že je dokáže postavit jen zavedená automobilka.

Foto: Tesla

Paradoxně se ukázalo, že problém mají ve skutečnosti právě ony zavedené automobilky. Tesla Model S je tu s námi již deset let. Za těch deset let představil Mercedes-Benz dvě zcela nové generace své nejvyšší Třídy S. Dvě auta, kompletně nově navržená, naplánovaná, otestovaná a uvedená na trh. Model S se mezitím vyrábí v prakticky nezměněné podobě, a přesto se nikomu ze zavedených gigantů s patentem na automobilový rozum a obřím rozpočtem nepodařilo jej dohonit. 

Teď to možná vypadá jako oslavná óda na jednoho bláznivého samozvaného vizionáře, ale tak to rozhodně není. Tesla totiž není sama. Začínají se objevovat další firmy, které staví elektrické automobily. A nepředstavujte si nějaké legračně vypadající pokusy o auta, tohle jsou reální konkurenti zavedené produkce. Podívejme se třeba na Lucid Air. Společnost Lucid Motors byla založena už v roce 2007 a možná jste o ní nikdy neslyšeli. Do budoucna o ní však dost pravděpodobně uslyšíte a ne jednou. Na trh vstupuje její první model, sedan Lucid Air. A opravdu to není žádný křáp. Elegantní linie, krásně provedené detaily, fungující radiomapa a vlastně celé auto, včetně několika skutečně inovativních prvků. 

Foto: Lucid

A parametry, ptáte se? Ohó, jestli jste čekali, že tady Lucid nachytáte na švestkách, tak to byl velký omyl. Výkon tisíc koní a dojezd 520 mil (840 kilometrů) na jedno nabití. A ne, to si nenaměřili sami, to je výsledek nezávislého měření organizace EPA. Maximální rychlost je jako v každém správném seriózním sedanu elektronicky omezena, protože tohle není žádný sportovní nesmysl pro chuligány. V tomto případě je tedy omezena na 349 km/h. Opravdu! Při testech na polygonu v Ohiu dosáhl Lucid Air s deaktivovaným omezovačem ještě o 30 km/h vyššího tempa.

Foto: Lucid

Pravda, Lucid není úplně levné auto, za top specifikaci zákazník zaplatí přes 170.000 dolarů, ale vzhledem k výkonu a celkovému zaměření auta to není ani úplný nesmysl. Základní provedení (výkon 480 koní a dojezd 406 mil) ostatně s cenou začíná na polovině této částky a to už je rozhodně zajímavé. Za podobné peníze lze koupit třeba i elektrický pick-up. Teď mluvím o modelu R1T, který představila společnost Rivian a v září loňského roku spustila jeho výrobu.

Foto: Rivian

Rivian R1T si opět provedením a použitými technologiemi nijak nezadá se zavedenou konkurencí a nemusí se bát směle vykročit mezi pick-upy, do segmentu, který je ve Spojených státech zákazníky velmi bedlivě sledován. Rivian má totiž všechno, co má mít. Je v něm spousta místa, je bytelně postavený a konstruktéři nezapomněli nabídnout i něco navíc. V případě R1T je to především uzavřený zavazadlový prostor, tedy něco, co pick-upům obecně zoufale chybí. Díky možnostem, které nabízí stavba elektromobilu, má Rivian zavazadelníky dokonce dva, jeden pod přední kapotou a druhý umístěný za kabinou v místech, kde by jinak byla palivová nádrž. Parametry nejsou ani tentokrát vůbec špatné, s 135 kWh baterií zvládá elektrotruck dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití, v plánu je přitom i verze s baterií 180 kWh.

Foto: Rivian

Pick-up R1T však není jediným modelem značky, v přípravě je i odvozené SUV R1S. To samo o sobě není až tak zajímavé, po technické stránce jde o dvojče modelu R1T, karoserie SUV je však mnohem bližší nám, evropským zákazníkům. Ano, Rivian počítá v dohledné době i se vstupem na evropský trh.

Foto: Rimac

A když už mluvíme o Evropě, neměli bychom zapomenout na Rimac. Tuhle chorvatskou firmu už asi znáte. Poprvé obletěla svět zpráva o hrozivě vypadající havárii Rimacu řízeného hvězdou motorické show The Grand Tour, Richardem Hammondem. Tehdy se ještě dalo mluvit o sice nadějném, ale přeci jen začínajícím startupu. Ostatně havarovaný kus byl jedním z osmi vyrobených vozů Rimac Concept One, víc jich nebylo. Jenže v roce 2018 koupila 10% podíl v Rimacu společnost Porsche a od té chvíle musíme tuhle firmu brát vážně. Ještě důležitější obchod pak proběhl loni – Rimac koupil majoritní podíl ve firmě Bugatti. Nováček tak vstoupil do klubu zavedených automobilek a to hned ve velkém stylu.

Foto: Rimac

Budoucnost automobilového průmyslu bude rozhodně zajímavá. Nebojím se pádu velkých značek, naopak se těším, že nová konkurence donutí ospalý automobilový svět zapojit více fantazie a nám zákazníkům nabídnout ještě zajímavější, nápaditější a zábavnější auta, než jaká známe dnes. A to rozhodně není špatná zpráva.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
08. ledna 2022, 09:42
0

Pri pohlade na Lucid a Rivian ma napada jedine. Short Tesla!
*not a financial advice

reagovat
Jo
Josephus
09. ledna 2022, 16:19
1

Nic si z tohohle nedělej, většina zdejších čtenářů nechápe, nechce a vlastně ani nemá šanci pochopit, co jsi napsal. Dávají to najevo tak, že klikají na obrázky a nevyjadřují se slovy, i když vlastně ani netuší, na co reagují (ale zdaleka ne všichni).
Já nejsem trader, ale akcie Tesly by dle mého trochu toho shortíku zasloužili. ;-) Dřív jsem byl přesvědčen, že jsou megabrutálně nadhodnocené. Věnoval jsem něco času studiu fundamentu všech výše zmíněných (i dalších) a došel jsem nakonec k trochu jinému závěru. Jsou nadhodnocené "jenom" brutálně...Ethereum ani třeba Doge prostě nenahradí Bitcoin, ať si myslí kdo chce, co chce. ;-)

MMM
09. ledna 2022, 17:11
1

Já jsem scalper a čím víc krve, tím lépe :)

MB
MBMB
09. ledna 2022, 17:18
-2

No, mně to moc smysl nedává. To, že akcie Tesly se teď jeví dost drahé, je zcela validní postoj. Ale nemyslím, že zrovna nástup Rivianu a Lucidu vedl k nějaké korekci ceny akcií Tesly. Obzvlášť v kontextu toho, že i ten Rivian a Lucid se zdají dost nadhodnocené s ohledem na to, že zatím neprodaly ani jedno auto, přitom mají momentálně tržní kapitalizaci jako celé BMW či Stellantis. Lidi čekají novou teslu, tak do toho cpou peníze, ale fundament za tím taky není.
Pokud bych věřil firmám jako Lucid či Rivian, tak bych spíš shortoval tradiční automobilky než zrovna Teslu, která nejspíš jen dál poroste a získá nějakou stabilní pozici na trhu.

Sa
Sato
09. ledna 2022, 19:32
5

"Teslu, která nejspíš jen dál poroste..." poroste akoze prosim kam? ci sa ideme hrat tu hru ze PE matured company ma by cez 100?
Pointa mojho prispevku mala byt v tom, ze podla sucasneho nastupu Lucid a Rivian to vyzera, ze vyrvorit konkurenciu Tesle nie je zase take tazke. (Imho to ukazal uz mach-e). Sucasne nacenenie akcii Tesly je ako by v buducnosti mala bezbreho dominovat, tento narativ sa teraz narusa a to by mohlo konecne ovorit oci a prasknu tu bubnlinu okolo Tesly. Ale co ja viem, racionalita zrejeme nema miesto pri ev stocks, mozno sa dockame roho, ze vsetky tri automobilky budu mat market cap cez trilion a pritom v celom automotiv sa budu tocit mensie prachy ako doposial.

MB
MBMB
09. ledna 2022, 20:37
-2

Nepochybně dále poroste v prodejích a zisku. Zatím vůbec nestíhá vyrábět ani stávající ani nové již představené modely a uspokojit poptávku. To je hlavní brzda. To, že dojde k nějaké korekci ceny akcií, nevylučuji. Záleží taky na tom, jak se jim povede v dalších segmentech jako autonomní řízení/robotaxi, úložiště, fotovoltaika či síť superchargerů. Tesla zdaleka nedělá jen samotná auta a navíc si oproti ostatním automobilkám dělá mnohem víc věcí in-house. Čili má nárok na to být hodnotná, protože je to de facto několik firem v jedné. Neříkám, že nutně tolik, kolik dnes stojí.
Náš pohled se liší v tom, že já v Rivianu/Lucidu nevidím konkurenci výlučně Tesly, ale úplně všech automobilek. Proto úplně nevidím souvislost mezi úspěchem těchto startupů a poklesem hodnoty Tesly.

beastar
09. ledna 2022, 21:10
2

Haha, tak určitě. To se mi tu sešli vizionáři. Lepší jak Musk sám. U toho Tesla poroste jsem se vcelku nasmál. Pak ještě že dělají více věcí in house, než nějaká jiná. Zřejmě tradiční automobilka. Oh yeah. Má nárok na to být hodnotná. Tak takhle už to nefunguje asi 30 let. Otevřeme si to tady za dva roky a uvidíme.

Co je jistý že prodeje porostou a výroba jistě taky. Mimochodem že nestíhá vyrábět je pro potenciální zákazníky spíš zklamání než nějaký přínos. Víc k tomu asi nemá cenu dodávat. Raději.

MMM
09. ledna 2022, 21:19
-1

Já to tedy neřeším, je mi fuk co obchoduji, jak se "měna" jmenuje, jestli Tesla, shiba, s&p, ropu, vodu, kovy... zajímá mne graf a hloupý retail.
Kdo se nemůže rozhodnout... a ono to platí obecně 50% nahoru a 50% dolu. Něco z toho vyjde určitě. Tesla mne nechává chladným... ten člověk je v mých očích možná v něčem geniální, ale zároveň a více manipulativní hovado. To byl pro mnohé i takový hitler. Vše má svůj růst, špičku a pád... paraboly.
Emisní povolenky & tesla, etc.

liška
09. ledna 2022, 21:51
0

Asi bych s tim shortovanim byl opatrnejsi, dyz i pan sklenene oko to vzdal :) https://www.barrons.com/articles/tesla-stock-michael-burry-big-short-51637078754

Avex
08. ledna 2022, 10:30
6

Je dobře, že se na trh dostávaj automobilky typu Rivian, Lucid a Rimac. To co v posledních letech předvádí "tradiční" automobilky je fakt hrůza a konkurence prospívá všem.

reagovat
beastar
08. ledna 2022, 10:34
6

Lucid je dílem tří amerických občanů asijského původu. Z nichž jeden kdysi pracoval pro Teslu. Auto vyvinuli skutečně pěkné a jistě řádně výkonné. Taky drahé. Realita ukáže jak to zvládnou. Jednou věcí je vyrábět desítky aut a tisíce a stovky tisíc. Mimochodem s náběhem výroby ve velkém měla problémy i ta Tesla.

Příchod na Evropský trh bude jistě zajímavý. Pravdou je že vznik těchto výrobců umožnil zejména rozmach elektromobility. Kdyby dělali spalovací motory určitě by to měli o dost těžší. To je historicky dokázáno.

reagovat
krab
08. ledna 2022, 12:29
1

Přesně jak to píšeš, sériová výroba ve velkým počtu a v perfektní kvalitě je něco co nejde vytvořit za pár let vývoje a stojí to obrovský peníze. V čem rozhodně tradiční automobilky zaspaly je podcenění fenoménu Tesly a trhu, kde to pro mě taky překvapivě vypadá, že o elektroauta zájem je, hlavně v tom dražším segmentu. Z našeho českýho pohledu se to zdá okrajový, protože tady má o auto typu Tesla model S zájem relativně málo lidí a málo lidí a firem si to taky můžou dovolit koupit. Navíc tu není infrastruktura. Ale co tak čtu a sleduju, tak v Asii, v Kalifornii a na pár dalších místech světa, který z toho tržního koláče s auty ukousnou největší koláč ten zájem najednou je. A tu Teslu se snaží ostatní dohonit...

Na druhou stranu je vidět právě na tý Tesle, že má slabiny tam, kde tradiční výrobci prostě mají náskok a zkušenosti, to je kvalita výroby, ovládací prvky, ergonomie atd.. Protože když se člověk podívá dovnitř do Tesly nebo tam rovnou sedne a vylezl předtím třeba z Audi A6, tak musí nevěřícně kroutit hlavou jak může někdo zaplatit tolik peněz za takovej šunt. Jenže ta Tesla má náskok v těch technologiích, který se jeví jako cool a proto se to prodává.

A to souvisí i s tím problémem s čipama, zkrátka tradiční automobilky neudělali změnu včas a neuvěřili varováním, že pro starší generace čipsetů už výrobci navyšovat kapacity nebudou a to vyvolalo krizi a to nejen pro automobilky. Možná se teď všichni ve vedení těch koncernů ať už VW, BMW nebo Mercedes atd.. snaží rychle řešit jak umět vyvíjet věci rychleji a modernizovat. Otázka jestli to je dobrý pro nás uživatele, protože se může dočasně snížit kvalita.

Jinak jak říkáš : kdyby dělali spalovací motory tak by to nešlo. Dneska je blbý, že už je takový prostřední a tak nastavený, že obecně asi nikdo už neinvestuje do vývoje novejch spalovacích motorů nebo jen okrajově. To ať chceme nebo ne vypadá, že je realita... Třeba se to zase otočí, ale zatím to nevypadá

krab
08. ledna 2022, 12:31
0

oprava: prostředí ne prostřední (ach jo)...

beastar
08. ledna 2022, 13:06
3

Ano rozmach elektromobility částečně ženou trhy pro toto stvořené. Mimo jiné třeba Norsko, Kanada a bohaté země Arabského světa. Tam se uplatní ten cool faktor a není tolik zásadní dlouhodobá kvalita. Lidé mění vozový park častěji. Dříve bylo složité vyvinout vlastní motory. Proto se nakupovali a maximálně tak doladili. Tomu ev učinilo přítrž. To totiž sériové výrobě málo luxusních aut bránilo. Kvalita montáže a tak podobně to je to, co Tesla už překonala. Problém je podle mě v udržení kvality výroby v té velké sérii. Infrastruktura není v rámci většiny světa dobrá a jak se ukazuje v energeticky nesoběstačné EU je to ještě dvojnásobný problém.

Může nastat chvíle jako v cccp. Lidé sice měli auta, ale nejezdili. Benzín nebyl. To nás může snadno potkat. Totiž i ty Tesly jak jsou k dispozici ojeté už nemusí kupovat jen milionáři. Ukazuje se, že při životě to lze udržet nějak. Místo pro rozvoj tu je. Zavedené automobilky musí pochopit že svět se mění v jejich neprospěch. To co bylo jejich gro je teď jinak. Připomíná mi to vstup na trh aerolinek. Když přišli věci jako Easyjet, Ryanair. Zkostnatělé Lufthansy a podobně nebyli schopné reagovat a bez pomoci státu by mnohdy pošli. Nevěděli co dělat ale měli to přímo před očima.

Já si troufám tvrdit že velký boom přinese ten, kdo dokáže vyprodukovat něco jako ev Tipo, oktavku, golfa, žigula. Prostě auto pro masy které bude zajímavé cenou i parametry. To dokáží ovšem jen titáni. Typu Toyota. Tesla na to nemá lidi, ani servisní zázemí ani prodejní kanály. Takový Chevy Bolt. Uvidíme to mě ovšem zajímá víc, než 1000 kW sportovní sedany pro minimum vyvolených i v té bohaté části světa.

Sa
Sato
08. ledna 2022, 20:42
0

Dovolim si ciastocne nesuhlasit s tym, ze so spalovakom by to neslo. Spalovaci motor sa da proste kupit, netreba ho zlozite vymyslat. Elektro je ale cool a in, takze lepsi profit margin, pozornost medii a investorov.

beastar
09. ledna 2022, 00:32
2

Sato: Já to tam píšu. Proto se nakupovali a maximálně tak dokadili pro potřeby daného vozu. Zonda třeba :) Jenže u nejlepšího sportovního auta světa si můžeš koupit amg a ještě furt si v plusu. Pro jakýkoliv lidovější povoz to může být problém. V Opelu by mohli vyprávět, také ale v Mitsubishi že. Takže jen tak si říct teď postavím luxusní sedan a bude to pecka úplně nešlo. Že Hyundai. Nebo budu mít střední třídu s dobrou naftou... Jak se nepovedlo třeba v Saabu. Kdežto Elektro cool fjůčrink sedan postaví každá Tesla. No lidi to chtějí já jim to neberu, ale já prostě mezi fans nepatřím. Koupím si to jedině až budu muset.

Trinom
11. ledna 2022, 13:02
2

Na lidové EV si ještě pár let budem muset počkat. Technologie se dál vyvíjí, stejně tak akumulátory. Pokud se podaří srazit cenu akumulátorů (jakkoliv, klidně i úplně odlišnou technologií a kompozicí), tak to bude výhra.
Že se moderní věci šíří od luxusních aut k lidovým taky není nic nového. Někdo ten vývoj zaplatit musí, což v případě luxusních aut prostě nebývá problém, i přes poměrně malé série.

beastar
11. ledna 2022, 14:50
0

Trinom: Já vím a chápu to. Ono na tu poptávku po těchto technologiích nebyl nikdo vyloženě připraven. To že se začíná na luxusu je jasný a ano bylo to tak vždy. Třeba i v případě primitivních věcí jako je klimatizace nebo ABS. Já jsem právě zvědav na ty první normální auta. Rozumněj pod dva miliony korun, ideálně pod milion.

Sa
Sato
11. ledna 2022, 16:29
0

ved to uz je, corsa, honda e, e-up, mini.. a urcite este nejaka dalsia polonepouzitelna mrdka tesne pod mega co som zabudol :) Nekup to

Trinom
11. ledna 2022, 18:00
0

Lidové auto v mých očích není auta za mega, to se na mě nezlob. Až bude za 400, nebo i 500k, jako stálo elektrické Citigo, které jsem si BTW málem koupil, tak se můžem bavit.
Honda E je krásný retro, o tom žádná, ale objektivně je to krám. Skutečný dojezd pod 200 km je tak moc málo, že nedává smysl ani lidem, co moc nejezdí. A platit mega za krásnej krám, no nevím nevím. To samé platí pro MX-30, která bez range extenderu je v praxi téměř nepoužitelná.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 18:38
-1

Souhlas, to jsou spíše auta pro parádu do města a parametrově celkem krámy. Rozumnější volby do milionu jsou Corsa-e/e-208 a další spřízněná auta od Stellantis, Zoe, Leaf, Megane E-tech, Ioniq, vejde se tam i základní ID.3. Lehce nad milion Kona electric 64kWh, Enyaq 60, Tesla 3 SR+ a podobně.
Citigo-e určitě byla výhodná koupě, tam tu cenu a poptávku ve škodovce moc neodhadli. Lepší než Dacia Spring, která je bohužel naceněná s ohledem na západní trhy s dotacemi a u nás kvůli tomu nevychází nijak extra výhodně.

Frankie
08. ledna 2022, 12:18
0

A chystají se další, jako Sony, Apple. Je možné že dojde ke stejné změně jak v mobilech, při přechodu z tlačítek na dotykové? Je asi fakt, že vyvinout pořádný spalovací motor bylo největší překážkou. Proto byl často sdílen. V době elektromobilů je to o dost jinak.

reagovat
fortress
08. ledna 2022, 12:52
4

Chápu že se musí končit optimisticky, nicméně co když auta budou drahá, těžká, plná asistentů a ještě nad námi bude bdít velký bratr?

Jo
Josephus
09. ledna 2022, 16:21
0

Vynechal bych "co když". ;-)
To vše už tu je.

Liqid
08. ledna 2022, 13:12
-1

Ani zmínka o NIO? To je škoda, ti se totiž chystají tento rok na expanzi do DE.

reagovat
Honza Hamster Křeček
08. ledna 2022, 13:27
1

Tak tech firem je vic, nekdo tu treba zminoval i Sony. S Nio jsem opatrny, je to Cina, takze tam uverim, az to uvidim…

Liqid
08. ledna 2022, 13:34
-1

Sony o tom jen mluví, NIO už reálně prodává auta i v Evropě (Norsko), navíc spolupracují s Shell a mají celkem unikátní koncept vyměnitelných bateriích o různé velikosti. Dle toho, jaké trasy člověk potřebuje zrovna jezdit.

;t=222s
Co bude za mě gamechanger jsou hlavně služby, tam tradiční automobilky zaspaly a bude to jejich hrob.

MB
MBMB
08. ledna 2022, 13:47
-1

Taky jsem čekal nějakou zmínku o čínských značkách, zdaleka to není jen Nio. To je pro nás relevantní hlavně kvůli tomu, že expandují i na západ, ale na lokálním trhu jim po silnicích už roky jezdí spousta věcí.

kotzitzaq
08. ledna 2022, 18:37
1

Výměna baterií je sice zajímavý (ačkoliv ne zcela originální - pracoval na tom v minulosti Renault/Nissan) nápad. Ale tak nějak předpokládám, že to ve větším měřítku končí na jedné věci - nutnosti vyrábět nadbytek (proti počtu aut) těch nejdražších, ekologicky nejproblematičtějších a nejsložitějších komponent, tedy baterií. Ačkoliv samozřejmě u baterií je vývoj asi nejintenzivnější.

Jan Machač
09. ledna 2022, 10:11
1

...dovolím si nesouhlasit... Zabijou to složitosti kolem mechaniky a výměny jako takové, protože bezpečnost.
-
Komentář upraven 9. 1. 2022, 10:11:24

af
afro-r1
09. ledna 2022, 10:12
0

Vymene baterie konci hlavne na nezhorsovani uz tak spatnych parametru bateriovych aut. Jedina sance na pouzitelnou zastavbu je nahromadeni funkci a tim kompenzaci hmotnosti. Masivni housing baterie nahradi cast nosne struktury, Jeho tvar a pozice konektoru se vyladi pro konkretni vuz, tim se minimalizuji kabely a trubky na media.
Hezky to je videt treba na skutru BMW - blok baterie a na nem pripevnena predni vidlice, zadni kyvacka s motorem a nahore sedlo. Ocelovy ram by v pripade vymenne baterie zabral hodne prostoru a pridal rekneme 20 kilo hmotnosti.

kotzitzaq
09. ledna 2022, 12:20
0

Tak ono teoreticky tankování benzínu taky není z hlediska bezpečnosti zrovna nejjednodušší a přece to většina lidí celkem zvládá ("čest" výjimkám). Technická složitost a unifikovaný tvar, který nebude vyhovovat všem mají samozřejmě také zásadní podíl na tom, proč to je s velkou pravděpodobností slepá cesta. Je to kombinace všech faktorů.

je
jerry
08. ledna 2022, 15:06
8

Vypadá to, že zlaté časy automobilismu už byly. Až do devadesátek se každý malý kluk zajímal o auta, zajímal ho výkon, zrychlení, vzhled. Auta byla různorodá, plno značek, prodávaly se nejen sedany a combi, ale i kupé, roadstery, kabriolety. Pak se to zlomilo, přišly pc, mobily, tablety, mladí se vrhli tímto směrem a výsledek je vidět. Plno mladých dnes ani nemá řidičák, když už, tak neumí jezdit, protože o autech a technice jízdy nic neví.

Auta jsou si dnes tak podobná, že už i znalec je na první dobrou někdy nerozezná. Já mám problém hlavně s SUV, z dálky jsou stejná. Možná proto výrobci tak zvýrazňují přední masku, protože to vědí. Vůbec netuším, podle čeho si dnes lidi auto vlastně vybírají. Výkony jsou upozaďovány a o kvalitě podvozků v zatáčkách je skoro nekorektní mluvit, protože přece správný Evropan neriskuje. Asi podle konektivity, ta se tlačí v reklamách.

Příčin je několik. Nezájem lidí o auta jako taková, ekologické a bezpečnostní normy a snaha výrobců vydělávat víc a víc za co nejméně nákladů. Asi je to normální. Ve století páry se kluci zajímali o vlaky, v dalším století o auta a teď holt o pc, mobily a konzole. Prostě vývoj. Nelze tomu bránit, ale jsem rád, že jsem jako kluk prožil už sedmdesátky a zažívám tento "úpadek" až na relativně "stará" kolena.

Píšu uvozovky, protože ten úpadek i stará kolena je možná moje subjektivní vnímání. I když na rúzných forech se najde i dost mladých, co to cítí stejně. Pořád je ještě dost kluků všeho věku, kteří rádi slyší pořádný zvuk motoru, líbí se jim pěkný holky a uznávají jen 2 pohlaví:-)

reagovat
Sa
Sato
08. ledna 2022, 23:56
0

Mam lahko cez 30 a vidim to podobne.

beastar
09. ledna 2022, 00:48
5

Pohlaví znám dvě, gender je věc a pocit každého. Nikomu neupírám právo na existenci. Jen ať mě s tím neotravuje život. Holky se mi líbí dost a hlavně ty pěkný i když to je dost subjektivní asi jako design aut. Můj vkus je velmi specifický stejně jako u aut. Pravděpodobně jsem mladší jak Jerry ale už o nějaký pátek starší jak Sato.

S Suv problém úplně nemám. Problém mám s crossovery a nazvedanými hatchbacku typu Kia Stonic, Kamiq, GLA, X1 a podobně. Úpadek zájmu o auta určitě nastal. A ano dnešní čerstvé mladé řidiče auta často nebaví. Většinou je zajímá konektivita a autoparking. I když jsou samozřejmě čestné výjimky. Výkony jsou vlastně dneska trochu irelevantní protože ono už vážně skoro všechno jede obstojně. Když mi bylo dvacet snili jsme o R6 a aspoň vole těch 100 koních to byl peak. Dnes to má pomalu i low budget dieselové auto. Běžně. Mohl bych o dnešní době psát hodně špatných věcí. Pak si ale vzpomenu v čem se skutečně jezdilo. Ne co bylo na plakátu. A určitě je příjemnější povoz třeba Octavia II, nebo 3. Než býval Favorit případně Felicia. Pamatuji jak otec jako velký zahraniční podnikatel měl Ritmo:)) Vtipné takový krám, ale v porevolučním ČSFR naprosto kruté auto. Jo možná byla e38 skvělá a víc true zase tady na ni nikdo neměl kromě mafie a vlády. Jinde to nebylo jinak. Mercedes měl v portfoliu tři osobní modely. Audi se teprve nacházelo v prémii. Dnešní silnice jsou určitě více barevné. A já potkávám na cestách pořád dost zajímavých aut. Mnohdy si vzpomenu na zdejší debaty. A říkám si že to snad budu fotit. Já ale vskutku potkávám Porsche, Maserati různá coupé, nedávno třeba 406. Potkávám pořád jako daily velké množství BMW z přelomu milénia. Často vídám také zajímavé verze aut. N, M, Amg, Gt, RS atd... Prostě mi nepřijde dnešní doba kdy je spolehlivý turbo motor 2.0 udělat 200 HP plus špatná. Možná jak píše Krab to dělá bublina těch lidí s kterými se často setkávám. Kde pořád vládne diverzita a originalita. Nebo kluci, co s nima máme takový hothatch union. Já se ale mnohem víc jak dneška obávám blízké budoucnosti. Vlastně často přemýšlím jestli mě něco nakonec donutí k tomu se z EU odstěhovat. To samozřejmě nejde jen o auta, ale celkově to co se děje je skandální.

Be
Beran
09. ledna 2022, 16:51
-2

Napada me k tomu nekolik rovin.
1, Zkostnatele automobilky maji nejake zivotni cykly aut, vyrobni a lidske kapacity. A kvuli pokusum o inovaci se jim nevyplati to cele rozkopat. Na vyvoj trhu proste vetsinou reaguji reaktivne.
2, Zkostnatele automobilky maji svou skupinu zakazniku, ktere nechteji ztracet. Nove automobilky jsou na trhu v pozici vyzyvatele a tomu musi odpovidat jak nabidka modelu, tak prodejni strategie.
3, Diess a pan Toyoda jsou urcite dobri manazeri. Ale nemaji tu vizi a koule/moznosti jako Musk, uz mrtvy Piech nebo uprchly Ghosn. Hodne se tesim co predvede dalsi takova osobnost. V posledni dobe me prijemne prekvapuji korejci, tak uvidim co vymysli dal.
4, Dneska nepotrebuje automobilka know-how. Moc neprehanim, kdyz reknu, ze staci vedet velikost, tvar a tridu ciloveho produktu. Zbytek vyvoje se da outsourcovat, od designu pres konstrukci, zkousky, homologaci az po data pro lisovnu, svarovnu a montaz. Vse u vysoce kompetentnich firem s nezpochybnitelnymi referencemi.
5, Za poslednich 10 let udelal virtualni vyvoj obrovsky skok dopredu. Dneska uz se da opravdu jenom v bambilionu iteracnich smycek simulovat a pak rovnou vyrabet. Je to levnejsi a rychlejsi nez konvencni vyvoj. Tusim, ze tesla tohle poslednich par let aplikuje.

Analogie Nokie a dotykacu mi prijde nepresna. Nokii nezabily samotne dotykove telefony, ale na ne navazujici (zpetne hodnoceno) spatna rozhodnuti jako kombinace tlacitek a dotykace u nevysuvnych telefonu nebo vlastni OS pak nahrazeny WinMob.

Automotive urcite cekaji divoke a turbulentni casy a bojim se, ze pro nadseneho motoristu to nedopadne dobre.

reagovat
Woyta
09. ledna 2022, 20:28
6

U Tesly mě fascinuje jediná věc. Jak nekvalitní a evidentně nedostatečně otestovaná auta prodávájí zákazníkům. A ti jim to nejenže neomlátí o hlavu ale ještě je hájí.

reagovat
beastar
09. ledna 2022, 21:03
5

To mě už fascinuje několik let. Stále to nechápu. Ještě jsem ale nepotkal majitele Tesly, který by rozuměl autům. Potažmo dění kolem nich. Prostě si našli svou cílovku. Jako Babiš.

Adam Forman
10. ledna 2022, 07:02
4

Srovnatelné s mobilem od Apple. Je to status symbol a udělá radost lidem, kteří se v autech moc neorientují a nemají srovnání třeba s Mustangem nebo Porsche. Je to hezké, má to vychytávky, jednoduše se to ovládá a zařadí vás to do 'lepší' společnosti. Přesně to, co většina kupců nového luxusního auta ocení.

MB
MBMB
10. ledna 2022, 08:22
-7

To nevím, jestli firma může získat status jen na výrobě obyčejného, akorát méně kvalitního produktu. To tak asi nefunguje. Tesly lidi kupují kvůli tomu, že objektivně mají vynikající technické parametry z hlediska dojezdu, nabíjení, spotřeby a řadu dalších specifik, kterými se odlišují a díky kterým Tesla vůbec mohla vzniknout a prorazit jako úplně nový výrobce. Dnes je to celkem masovka (nebavím se o ČR), podobně jako ten Apple.
Ale část lidí to tak s tím status symbolem nepochybně má, úplně stejně jako třeba kupci BMW či Porsche a vlastně jakéhokoliv trochu dražšího auta. To k autům patřilo odedávna. I nová Octavia může být v některých kruzích status symbol.

af
afro-r1
10. ledna 2022, 09:04
2

Tesla zije hodne z prodeje "eko-odpustku".
Bez toho by byla nekolikrat mrtva.
Ale pokud ma produkt, ktere stavajicim vyrobcum vylepsi bilanci v systemu eko-pokut, tak spousta firem zvoli mensi financni zlo.

beastar
10. ledna 2022, 09:07
2

Tak někdo to udělat musel. Předvést typickou obhajobu. Tesla se drží a prorazila z mnoha důvodů. Technická převaha ani špičkové parametry to rozhodně nejsou. Tolik skandálů s kvalitou, nekvalitními službami a podobně. To za poslední roky nemá VW ani na všech značkách koncernu. S desetinásobkem prodaných aut.

Spotřeba nic moc ve srovnání s dnešní konkurencí. Konkurence nespí. Další specifika jako nijaká ergonomie, metrové plochy které nelícují. To prý už zlepšili... Našlo by se toho víc. Ten Finský Youtuber co tu svou Teslu nedávno obřadně zapálil i s figirínou Muska. Nebo ten co to raději přestavěl na V8 benzín. Ti jistě budou Tesly i po zkušenostech milovat.

U mě je problém že EV mě nebaví všechny. S Teslou sem měl tu čest v několika kusech. A jediné co to potvrdilo, že to konkurenci v ničem neválcuje. A to ani tu se spalovacím motorem.

Apple je podle mě nefér přirovnání. Ten alespoň v začátku opravdu hledal cesty jak se významně odlišit. Jak být uživatelsky příjemnější. To že za ty roky už je to spíš stylová věc kterou konkurence srovnala. To je vývoj. Status na výrobě obyčejných aut získáš snadno když je neumíš vyrobit za lidové ceny nic jiného ti nezbývá. Než cilit na lidské nejnižší pudy. Zároveň Tesla ztrácí právě svou atraktivitu protože ztrácí ten punc něčeho extra. V místech kde se prodává masověji. To řeší tak že vymysli hovadinu z který normální člověk zvrací. A tou je cybertruck. Za to může dát ty prachy opravdu jen chorá Tik Tok celebrita s naprostým citem pro nevkus.

Mohl bych tady tu značku hejtit do nekonečna. Protože je to rychlokvaška. Něco jako kdybych dal miliardy do šití kabelek. Začal dávat místo zipu knoflíky, bylo to z krokodýla a hned sem šel konkurovat zavedeným značkám. Je dobře že za ty roky už to na ulici nikdo neadoruje. Když ev tak jedině Mercedes nebo Porsche. Jinak je to to nejzbytečnější, co auto moto vyprodukovalo za poslední roky. Pokud vám tedy neleží na srdci bohatství jednoho kluka z Afriky.

beastar
10. ledna 2022, 09:16
1

Von je vlastně hodnej a chytrej von staví ty rakety. Umí dělat hlavně show pro investory a přesvědčit lidi o věcech, co jsou při nejmenším špatně dosažitelné. Taky prodávat emisní povolenky. Destabilizovat trhy. Je to prostě klaďas. Vždycky je dobré se zamyslet.. Zeptat se sám sebe kdyby mi někdo dal miliardu, uměl bych podnikat?

Tihle dnešní kluci jsou právě proti zakladatelům tradičních automobilek prostě pořád jenom kluci. Možná litaj do vesmíru a mají děti 9x54vfh646 protože můžou. To je ale asi tak všechno.

st
stirling
10. ledna 2022, 17:14
-1

Len Musk na tu Miliardu zarobil Paypalom. Si pozrite predaj Tesly a ako rastie ich vyroba ,oproti ostatnym automobilkam.
Ok mozno interier vie byt lepsi, ale ich buducnost vidim o dost lepsie ako klasicke automobilky.

beastar
10. ledna 2022, 22:07
2

Stirling: O tom jak zarobil bych radši nemluvil. No na začátku to určitě myslel dobře. K Tesle jako produktu mám co říct a pár kusů už sem i řídil. Kvalita neodpovídá ceně to je celé. Tradiční automobilka... Příklad Mercedes EQC400 4matic, moderní karoserie respektive oblíbená, top technologie, dojezd 400, rychlonabijecka 40 minut, vše na vysoké úrovni, špička. K tomu všemu 400 koní v rodinném suv. Cena asi dva miliony. S logem na kapotě který něco znamená už roky.. A za 40 let to nebude jinak.

Tak takhle se adoruje. Vidíš jak je to snadné. Kde je ta Tesla teď? Vyrábí víc protože díky tomu že je to ev automobilka tak ji dnešní změny hráli primárně do karet. V tom není žádná genialita. Akorát na začátku tam byla odvaha. Ano obdivuhodné. Dnes je Tesla prostě korporátní projekt moderniho střihu s produktem nevalné kvality. S dobrým pr a sociopatem v čele.

st
stirling
10. ledna 2022, 22:43
-3

Ja som par Tesiel soferoval a teda sa mi to pozdavalo. Poznam par majitelov a nikto sa nestazoval a su spokojny.
Tak vidis, ja osobne by som nad klasickou znackou ohladne elektro neuvazoval, realne je Tesla popredu, a to ze teraz priniesli produkty porovnatelne s Teslou S 2012 je sice fajn, ale ked vidu nove modely Y a 2 ,tak tam velmi nemaju cim odpovedat. Ber tak ze ked sa rozbehne Berlin,Texas fabrika naplno, bude Tesla nezastavitelna. Pride k tomu roadster, a Truck a za par rokov bude Tesla vsade. Plus ber v uvahu ich nabijackovu siet.

beastar
10. ledna 2022, 23:09
1

No jo. Tak jako zkušenost je nepřenositelná. Pravda je že Tesla měla s kvalitou hodně velké problémy. Třeba Německý Hertz, taxíky v Amsterdamu, stovky tisíc reklamací. Youtube celebrity pálíci obraně svoje Tesly jsou jen špičkou ledovce. Možná právě v začátku tam byla ta odvaha a jinakost. Uznávám že dnešní kusy jsou daleko lepší jak auta ze začátku výroby.

Jenže to už konkurence dokáže nabídnout možná lepší auta. Já úplně kromě BMW i3 nemám srovnání se všemi Ev auty to je jasný. Nicméně spalováky v podobné cenové hladině vcelku nedávno za menší peníze nabídli často lepší kvalitu i svezení. Jediný v čem byla Tesla cool bylo že byla neotřelá a elektricka. Blbosti jako velmi těžce legálně použitelný autopilot fakt nevím zda je to ale pro někoho věc, co ho přesvědčí koupit.

Čísla prostě říkají něco jiného, než píšeš. Minimálně o pokroku konkurence. Ano Muskovy velkolepé plány typu cybertruck už známe. Kolik se jich prodalo? Jo aha ono to nějak nedošlo do výroby. Takže jo na Y sem zvědav zda to konečně bude už opravdu auto hodné adorace. Nabíječka je super no. Zatím když vidím trh s energiemi tak kdo ví co bude v Evropě za rok, dva. Hlavně obecně ta cenová politika je spíše úsměvná. Funguje teď v tomhle prostředí. Nicméně takové Porsche ukázalo že umí udělat lepší EV, než všichni. Když nezáleží že to bude stát ranec.

Na nový fabriky sem zvědav. Jestli se vůbec někdy rozběhnou. Já prostě nemůžu být nadšený z něčeho co je trendy předražený vzhledem ke kvalitě produkt. Nedotažený a evidentně s hromadou problémů. Takový předražený tepláky Ed Hardy v automobilovem světě. Udělej si někdy čas a podívej se, co nabídne za 2 mio plus konkurence. A to teda raději nechci psát o 3.. To je velmi podobné.

st
stirling
11. ledna 2022, 08:55
-2

Ale kto nemal s kvalitou problemy ? a vybuchujuce auta ? Ved to mala skoro kazda automobilka.
Ty sa na to pozeras s pohladom chlapika v strednom veku , ktory ma rad starsie auta . Ale ked sa na to pozries s pohladom mladeho cloveka, co je mu nejaka historia mercedesu ukradnuta, tak ten si kupi Teslu a ostatne neriesi.
Je pravda ze dlhsie trva ich produkt dostat na trh, a predhanaju sa bombastickymi vyhlaseniami. Ale zober si tak za 5 rokov tymto tempom budu vyrabat 5 mil Aut a mat pomerne velke portfolio aut s vybornou profitabilitou.
A hlavne predavaju vyborne v Cine, co ostatne Europske automobilky co sa tyka elektra mozu na to zabudnut.
Ja viem ze tie nove Mercedesy su super, alebo Porsche ale porovnaj ich ceny v US s napr. starym modelom Tesla S ,a to porovnavame 9 rocny model. Ked pride nova Tesla S tak prevalcuje vsetkych.Ale mozem sa aj milit samozrejme.

MB
MBMB
11. ledna 2022, 09:40
-1

Auta od Tesly nemusí každému vyhovovat, stejně jako od kterékoliv jiné značky. To by bylo divné, kdyby se něco líbilo každému.
Nelze jí ale upřít objektivní náskok v řadě oblastí a cokoliv jiného je buď neznalost, nebo zavírání očí před realitou.
Když už to zaznělo EQC, tak je sice super, že má interiér Mercedesu, ale to je tak vše. Je to prémiovější značka, takže se to očekává a taky tomu přirozeně odpovídá vyšší cena. Bohužel je to ale pořád překopaný spalovák, který váží skoro o půl tuny víc než Tesla Y, je v něm znatelně méně místa, i přes větší baterku má o vyšší desítky kilometrů nižší dojezd a na dnešní poměry už má jen průměrné až pomalé DC nabíjení. Parametrově je i takový Enyaq lepší elekroauto. Něco jiného je EQS či EQE, ale konkrétně EQC bylo vzhledem k ceně a značce morálně zastaralé už při uvedení. Kvůli tomu je to taky celkem prodejní propadák.

PachezZ
12. ledna 2022, 01:37
1

stirling: koukám že tesla má nakonec s applem opravdu něco společnýho, lidi co to maj jsou spokojení a frflaj ti ostatní :D

beastar
12. ledna 2022, 08:33
2

Pachezz: Z tvého názoru je vidět že věc příliš ne sleduješ. Abych něco kritizoval oprávněně fakt to nemusím mít. To by pak bylo dost pokrytectví že. Určitě jsou spokojeni ti co vyhazuji svou Teslu do vzduchu. Podávají žaloby případně rusili ve velkém objednávky :)) Telefon není úplně auto. Společný mají to že oba konkurence dohnala. Zůstali jim jen vysoké ceny a agresivní pr. Tesle ještě dotace na ev a emisní povolenky.

st
stirling
12. ledna 2022, 10:10
-2

To ze niekto rusi objednavky a vyhadzuje auta do vzduchu, robi presne aj konkurencia. A pripad chlapika co vyhodil do vzduchu Teslu je auto po zaruke, 8 rocne . Si pozri 8 rocne bmw ake ceny padaju na servis .
Co sa tyka cien na oficialnej stranke stoji model 3 s dojazdom 490 km a 0-100 za 6 42k eur, to mi teda nepride drahsie ako konkurencia.
54k stoji model 3 s 590 km dojazd a 0-100 za 3 sekundy.

Franz Kafka
12. ledna 2022, 11:29
2

Tesla je krám pro pozéry. Bývala horší, ale stejně. Plus stále prodají v porovnání s velkými hráči málo aut. Jejich síla je velmi relativní a je spjata s panem vizionářem. Není v tom absolutně žádná přidána hodnota, jak z toho fanoušci rádi dělají.

Obhajovat to může opravdu jen někdo, kdo moc nemá srovnání. Případně neznalec aut. Plus armáda lidí, pozéři, pseudocelebrity a ti, co se jim chtějí podobat. Těm nic jiného nezbývá. Kdo si sám sobě přizná že udělal hloupou okasi. Navíc neexistují opravdu stará auta která by tvořila pověst a vývoj. Povědomí o značce. Úsměvné když někdo vyhodí 8 let starý vůz do vzduchu. To se stává u běžných vozů zřídka. Bmw tu má dnes auta stará 20 let v provozu. A lidé je mají rádi. Co ta EV bezvadná Tesla nabídne za 20 let? Budeme je speciálně recyklovat? Pane Stirling užijte si svou parádní Teslu děti v Africe se na ni jistě dost nadřeli a mexičtí dělníci jistě také. Třeba Musk za vaše peníze povstaví raketu i pro vás.

st
stirling
12. ledna 2022, 14:44
-1

Ja mam dieslove Mondeo, ale to nie je podstatne. Tesla predala Q4 2021 936 tis aut, ale za november december 300 tis aut. Uz to nie je ta mala automobilka, a ked rozbehnu Austin + Berlin tak budu do 2 rokov cez 2 mil aut rocne.
Tiez nie som stopercentne EV positive, a myslim si ze tato zmena sa tlaci dost na silu, ale tiez uplne nechapem ten hate na Teslu.

Woyta
17. ledna 2022, 20:26
2

Stirling ukaž mi jedinné jiné moderní auto než Tesla kterému za prudkého deště upadne zadní nárazník. Tohle je zatraceně velkej nedostatek. Jak zkušební, tak konstrukční.

Ju
Junior
18. ledna 2022, 07:23
1

ta hláška s performance brzdama mi uplně připomněla historku o tom, jak ctihodný pán podnikatel sobě zakoupil zánovní S65 (!). v rámci nižších desítek kkm začal hučet zadní diferák. inu, vydal se pán do nejmenovaného autorizáku MB, s tím, že je to rozbitý. Tam mu nějaký pako, zhruba třetinového věku, řeklo, že to je v pořádku, že to tak hučí, že tím to auto "projevuje svojí sílu"



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300C LX 2006
Chrysler 300C LX

2006 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Ram  W-250 Royal SE 5.9  1986
Dodge Ram W-250 Royal SE 5.9

1986 rok výroby
175 koní výkon
5 898 ccm objem

Pontiac Firebird Knight rider  1982
Pontiac Firebird Knight rider

1982 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chrysler 300C Touring 2010
Chrysler 300C Touring

2010 rok výroby
220 koní výkon
2 987 ccm objem