načítám data...

Komu zvoní hrana

03. října 2020, 09:16 45 komentářů Adam Forman

Svět automobilů zachvátila vlna nových druhů. SUV a crossovery ovládly trh bleskovou válkou. Přežijí vůbec klasické kategorie?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Začněme evergreenem všech petrolheadů. Ano, levná kupé byla na konci devadesátek na vrcholu přízně. V počítačových hrách jsme proháněli Hyundai kupé, ať už v rudo-bílé rallye úpravě v Rally Championship, nebo v poslední vypoulené generaci v NFSU2. Zmizela i malá kupátka, jako Opel Tigra (ten mi zas tak nechybí) a Ford Puma, místo kterých se teď prodávají kompaktní crossovery. Zajímavým posunem v myšlení zákazníků si doteď lámu hlavu. Zatímco Tigry a Pumy proháněly sekretářky a mladí wannabe závodníci, crossovery si pořizují zejména starší lidé a maminy ve středním věku. Zmizela tedy cílová skupina mladých a aktivních lidí? Osobně si myslím, že spíše došlo k přerozdělení majetku ve společnosti, ale to by zavánělo politickou agitací, takže prostě musíme konstatovat, že lidé už nechtějí vypadat cool a mladě, ale naopak přiznávají bolesti kloubů a potíže s nastupováním do automobilů. Dalším trendem v osobní dopravě tak nejspíš budou neoprenové sedačky s gramofonem. Zářná budoucnost, že? 

Jednoduchá MPV

Musím se přiznat, že zbožňuji Twingo první generace. Stejně tak první A-class od Mercedesu má svůj šmrnc (Ano, Honzo, i když je to Mercedes) a Espace třetí generace se svým výstředním interiérem bez váhání řadím na první místo v osobním seznamu top-MPV. Stejně tak Toyota Previa (u které se rozvody mění s pomocí úhlové brusky) je zajímavá svým prostorovým řešením. Dnes však role velkých MPV přebírají ‚osobní‘ verze dodávek a menší MPV vytlačují nejrůznější crossovery, které sice nabízejí stejný půdorys a hmotnost, zato mnohem méně vnitřního prostoru. Doteď si pamatuji úžas, se kterým jsem poprvé v životě viděl Pontiac Trans-sport s designem jako ze Star Treku a mocnou V6 pod kapotou. Dnes už moji pozornost nezaujme ani vlajková loď Audi Q8. Ta odvaha udělat i rodinný dostavník zajímavým, je prostě pryč a musíme si zvyknout na Trafic, Zafiru, Tourneo a další původně užitkové boxy s nápaditostí a tvaroslovím ledničky.

Normální kabriolety

Tahle myšlenka mě napadla, když jsem řídil Opel Cascada. Řekl jsem si „Hmm slušnej Sebring, jen novej“ a pak mi došlo, že Cascadu vlastně nemám k čemu ze současné produkce přirovnat. Dokonce i takové módní evergreeny jako Peugeot 308, či Renault Mégane CC (Kdyby to četl někdo z VW, tak to znamená Coupé-Cabriolet, pište si) se nedočkaly pokračovatelů, a to tenhle segment zakládaly. Stejně tak pohasínají nebo již zcela pohasly hvězdy Volkswagenu Eos, Focusu CC a dalších ‚běžných‘ kabrioletů. Vždyť vznikly i takové zrůdnosti jako dekapitované Punto, či Peugeot 106, který v úpravě kabrio vypadal, že ujel z nehody s párty stanem. Když už se výrobcům chtělo do této netradiční karosářské verze i u městských přibližovadel, proč nemáme třeba třídvéřové Hyundai se stahovací střechou s designem na základě povedeného liftbacku i30? Zdá se že nebe nad hlavou a ptáky pokálená sedadla budou již nadále pouze výsadou prémiového segmentu a to mě, jako zarputilého kobrioleťáka vážně mrzí.

Velké sedany

Ti z nás, kteří svými občankami ještě mohli listovat s oblibou nadávají na vymizení ‚poctivých‘ rámových sedanů a zamačkávají slzu při vzpomínce na Crown Vic a Caprice. Jenže oni nám mizí i ‚normální‘ sedany. Phateon uvolnil místo rozteklému Arteonu, ve Francii se definitivně vykašlali na zkříženiny s hatchbacky a přesedlali na SUV a jedině Toyota statně uvádí na náš trh aktuální Camry. Začátek konce možná nastal už když ve Vegas začaly místo nízkých jezevčíků na platformě Caddy a Lincolnů jezdit obludně natažené Hummery H2 a možná se prostě zase vracíme ke kořenům. Zajděte někdy do Národního technického muzea v Praze a podívejte se, jak ve třicátých a čtyřicátých letech vypadal automobil. Dokonce i nejlevnější Ford T svými rozměry a uspořádáním posádky a prostoru připomínal dnešní SUV. Možná se prostě je had zakousl do vlastního ocasu a další úsvit velkých sedanů přijde za 50 let.

Francouzské úchylárny

Už jsem je nakousl ve zmínce o zkříženinách hatchbacku a sedanu. Francouzi svoje vozy vždy stavěli tak trochu… francouzsky. Od Prvního předohnaného citroenu, přes Ami s negativně skloněnými c-sloupky, krásného křížence DS a Maserati až po podivnosti jako Avantime a Vel Satis, vrchol francouzské nabídky vždy patřil netradičním vozům bořícím zažité pořádky. Ne vždy se podařilo prosadit, aby originalita neohrožovala praktičnost vozu. Vlastně většinou, především na začátku milénia, to byly dost otřesné krámy. Poté, co jsem se svezl v DS5 jsem dokonce dlouho trpěl PTSD a odmítal do čehokoliv francouzského nastoupit, ale fakt je, že některé modely časem i přes některé (či snad všechny) své neduhy dozrály v obdivované zboží. Ať už toužíte po tří-dveřovém MPV Avantime, či stylovém sedanu C6, budete muset sáhnout hlouběji do kapsy, jelikož klasické kousky začínají pomalu nabírat na ceně a jak se zdá, další výstřednosti již nebudou.

Řidičská auta

Naschvál se podívejte do historie automobilové reklamy. Je plná smělých výroků a úžasných prohlášení o jízdních vlastnostech, sportovních pocitech, občas nedostižném pohodlí a zřídka kdy se vynoří nějaká ta přívětivá cena. Porsche lákalo na úspěchy v Le-Mans, Ferrari na F1, ale i takové Fordy, Renaulty, Lancie, Fiaty a dokonce i Citroëny, ztělesnění pomalých a vyšinutých řidičů, schopných ve třiceti kilometrech v hodině čelně trefit strom, všechny značky lákaly zákazníky na úspěchy závodních vozů. Xsara a C4 by Loëb, Fiat Seicento Schumacher edition… Obyčejné nákupní tašky nosívaly jména nejrychlejších řidičů své doby. Dnes? Green-line, Bluemotion, Ecosport. Současnost je orientovaná na emise, zdravý životní styl a zůstatkovou hodnotu. Není divu, že lidé po odvržení kvalit jako jsou praktičnost, jízdní vlastnosti a smysluplnost provozu přesedlali do SUVeček.

Pravověrné offroady

Nedávno jste na našich stránkách mohli vidět test nového Wrangleru. Ačkoliv má všechny ty důležité terénní vychytávky, od původního Jeepu 2CJ se dosti liší. Už za něj nezapřáhnete pluh, interiér je plný luxusních prvků a v případě, že ho utopíte, oprava bude pekelně drahá. Dnes už jsou tuhé nápravy, žebřinový rám a uzávěrky diferenciálů výsadou drahých stylových vozů. Za opravdu pracovní se dá ještě považovat Mitsubishi L200 a jeho přeznačkovaní sourozenci. Navara, Amarok a další pick-upy již z práce vyrostly a sází spíše na drsný vzhled a tažné schopnosti. Naopak pracovními vozy se stala levná SUV a MPV se zabedněnými okny. Dacie všech tvarů a délek zaujaly první místo na žebříčku LUV a vystrčily kdysi drsné vozy do měst a prestižních stájí.

Tak dobře, možná se mi to trochu zvrhlo v brečení na téma ‚proč jsou ty testovačky poslední dobou tak nudný‘ a možná je to prostě jen moje osobní zamrznutí ve starých pořádcích. Faktem je, že mi výše zmíněná auta dneska moc chybí a když vybírám, co si pořídit, instinktivně koukám na dvacet let staré střepy, jelikož současná auto jsou ve valné většině prostě meh. Možná tak ProCeed GT, Stinger či RCZ bych vzal na milost. Ale že mi budou jednou imponovat zrovna Korejci, jsem vážně za dob Shumy a Lanosu nečekal.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
Josephus
03. října 2020, 16:27
0

Opět krásný článek na zamyšlení.
Dle mého názoru, hrají v tomto svou roli hlavně finance a vývoj lidského myšlení (ekonomika a psychologie). Musíme si uvědomit a zakalkulovat něco jako je například přístup k penězům, devalvaci měny a zároveň ekonomický růst. A hlavně také to, co mi před časem vysvětloval jeden marketingový specialista. Lidé dnes chtějí být oklamáváni. Žijeme ve lži a přetvářce. Zvykáme / zvykli jsme si na to a tak se tím vlastně trochu i obklopujeme. Místo toho, než bychom si do čaje kápnuli citronovou šťávu, máme doma ve žluté lahvičce kyselinu s vodou. Rádi říkáme, že doba je uspěchaná. A i to je pravda. Dříve se více dbalo na přímočarost, upřímnost a jednoduchost, zato dnes si mnohem více potrpíme na univerzálnost. Také se dnes klade daleko větší důraz na monetizaci. Ale hlavně se v průběhu času lidstvu mění / vyvíjí žebříček hodnot. Člověk je líný a nechce ani používat vlastní hlavu k myšlení.
Pamatujete si ještě, když byla auta dražší než dnes? Mainstreamová auta se prodávala s desetitisícovými maržemi a dnes je prodejce rád, když má na autě pár stovek (bez zpětných bonusů atd.). Teď sice auta už zase nějaký čas zdražují, ale tyto zisky budou pokrývat ztráty, ekovýpalné a zvýšené náklady na vývoj legislativci vnucovaných pohonů.
Dnes jsme v době esúvéčkové. Ty křápy nejsou ani "S" ani "U"...mají obrovské výkony, ale moc nejedou (ano, žerou trochu víc, ale to nevadí, vždyť je to in) a nic moc se do nich nevejde (ale to taky nevadí, protože jsou stále in). Nejlepší jsou některé přemotorované bestie (stojící buď v křižovatce nebo radši a lépe na zákazu), které vozí svou blonďatou paničku od kadeřníka ke kavárně (ta v něm jezdí sama, nezvládá jeho výkon a neumí se ani trefit do svého jízdního pruhu natož s tím zaparkovat). Lidé jsou ochotni nejvíce peněz utratit za věci, které vlastně ani nepotřebují a marketéři to moc dobře vědí
Takže je to tak proto, že to tak hlavní proud chce. Čím univerzálnější to či ono je, tím více k ničemu to je.
Přímou odpověď jsem tedy nedal, ale snad jsem nasměřoval vaše myšlenky a donutil se trochu hlouběji zamyslet.
A hlavně si uvědom, že my nejsme ten mainstream, my jsme totiž Autíčkáři.

reagovat
Stanley
03. října 2020, 19:05
2

Markeťák má pravdu. Koupí produktu si kupujeme dojem, který chceme vzbudit v okolí. Proto se lidi rádi ukazují s "prémiovým" iphonem, jezdí ve "sportovním" kodiaku RS, kupují si "zdravé bio" jídlo, "sportují" na elektrokolech a bydlí na "venkově" v domě, co je obehnaný betonem jak v koncentráku.
Si stěžujeme, jak blbý je současný svět, a pak jdeme a prachy, kterých máme plné prdele (a pokud nemáme, tak si půjčíme), utratíme hlavně za imidžotvorné zboží a rok se s ním ukájíme. Pak totiž vyjde zase nová verze :-)

ro
rock
03. října 2020, 19:17
3

to Josephus:
To všechno, co je v prvním odstavci, se o lidech dalo říct i před dvaceti nebo třiceti lety, kdy všechna zmiňovaná auta byla v prodeji, nebo se -v některých případech- ještě ani neprodávala. V tom tedy problém nebude.

Jo
Josephus
03. října 2020, 20:34
-1

@Rock: Ano i před třiceti lety se měnila ekonomická situace a smýšlení lidí. Doba je uspěchanější a hodnoty povrchnější. Jasně soused vždycky bude koukat dírou v plotě, jestli nemáš lepší bazén a jestli silikony tvojí paní nejsou povedenější, než ty jeho. Jenomže není to ještě tak dlouho, co si lidi věcí tak nějak víc vážili, starali se o ně a konstruování se jinak. Když jsme ve škole počítali třeba nějakou konstrukci, výpočet končil násobením nějakým koeficientem

Jo
Josephus
03. října 2020, 20:43
-1

Sorry, na reakci jsem si dal záležet a zkoušel to více rozebrat... Bohužel se mi to neuložilo a znovu to už psát nechci, psal jsem to přes hodinu.
Dneska jsou auta prostě univerzálnější a tak nějak bezpohlavní...nemají ani koule. Jsou vyrobená tak, aby to mohla použít kdejaká průměrná krysa. ;-) Nejen auta se tvoří pomocí čísel, grafů, tabulek, průměru či meridiánů. A co potom máme dělat my, Autíčkáři, kteří se těmto tak trochu vymykáme?

Csaba
03. října 2020, 22:11
5

Nepsat hodinové elaboráty, proboha živého, a místo toho sednout do auta nebo na motorku a jít se jen tak projet. :)

Jo
Josephus
04. října 2020, 00:42
0

Byl jsem dopoledne a spojil jsem to s prohlídkou veteránů a jiných plechových miláčků. Dnešní večer jsem věnoval odpočinku, čtení a chvíli i psaní. ;-)

Adam Forman
05. října 2020, 06:35
1

@Csaba: A co bychom pak dělali v pracovní době, proboha? Pracovali?!

Kuře
03. října 2020, 17:35
4

Ty brďo, Adam Forman, on vážně žije;)))

reagovat
Stanley
03. října 2020, 18:50
3

Pěkný článek. Mno jo, specializované formy aut mizí. Dneska je komplet všechno brambor, jednak zpuchlost kvůli tzv. bezpečnosti a druhak snaha o co největší vnitřní prostor na co nejmenším půdorysu, protože praktičnost přece.

Nevím, co se změnilo. Když někdo řekne, že má rád fotbal, nikdo se nediví. Když někdo rád řídí, je tak trochu dětinský a nesmyslně utrácí peníze. A to je pak vidět i na autech.

Další věc, lidi se rádi nechávají obelhávat a image je důležitější než reálná funkce, takže kodiak RS i X6M jsou jasné sporťáky a pokud to neuznáš, tak proto, že na to nemáš :-)

reagovat
Kuře
03. října 2020, 19:00
0

Já teda řídím moc rád, ale ten fotbal se mi taky líbí, takže teda nejsem možná až takový magor;)))

Stanley
03. října 2020, 19:07
0

Jo, tím fotbalem jsi to zprůměroval, takže jsi v pohodě :-D

ro
rock
03. října 2020, 19:19
3

to Stanley:
K poslednímu odstavci: myslím, že snad už v 70. letech bylo celkem běžný vytvořit sportovní verzi rychlým pruhem, jinými koly a zdvojenými světly - image předevčím, funkce nezměněna. To není nic nového.

martin_100
03. října 2020, 19:23
0

Ano jasnej důkaz že image je nejdůležitejší jsou falešný koncovky vejfuků .... Je to k hounu ale debílkům se to líbí.

ro
rock
03. října 2020, 19:33
-2

To vše proto, že SVĚT SE V PRDEL OBRACÍ.

reagovat
Csaba
03. října 2020, 19:46
-1

A i když i tady zelení bezmozci vytahují drápky (viz ten Violin článek) pořád jsme na tom v Česku ještě po čertech dobře.
Když jsem četl ten článek o řádek níž, nevěřil jsem vlastním očím.
https://echo24.cz/a/S6XrJ/macron-ma-pry-jiz-dost-zelenych-khmeru-na-radnicich-delaji-z-francouzu-idioty?
utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Ani bych se nedivil kdyby třicet let po stříhání drátů na hranicích začali Němci a Francouzi emigrovat sem k nám.
Proti tomu jsou ty Adamovi stesky takové - no - pubertální (nadsázka, milý autore!) :)
Jinak, matně si vzpomínám že jeden-dva články a tohle téma už jsem tady četl, což ale neznamená že tenhle je nadbytečný :)

krab
03. října 2020, 21:19
0

Je to zajímavý, ale s Adamem v mnohým souhlasím, vlastně paradoxně tu máme podobný vkus na auta, což by jindy přišlo spíš vtipný. Ruské teréňáky a Rumunské užitkáče přeci jen do mé garáže snad nikdy putovat nebudou.

Ale s čím souhlasím je, takový ten "postesk" po jednoduchosti a pocitech, že stroj ovládá plně řidič a ne opačně. Pár skutečně zajímavých aut vymykajících se mainstreamu je a díky za ně. Jsou skvělá.

Věc se má asi tak (aspoň podle mého současného pozorovacího dojmu), že kdyby před třiceti, dvaceti lety někdo nabídnul na trhu auto typu VW T-Roc, budou to nadšeně kupovat přesně ti lidi, co tehdy kupovali Polo Fox Coupe nebo připlatili rovnou za Corrado.

Ty malá SUV jsou taková nákaza napříč trhem. Je postavená podle mě na tom, že karoserie typu sedan nebo kombi není cool ( a upřímně řečeno nikdy ani moc nebyla, i když má svoje příznivce) , hatchback, liftback je takový ten mainstream a když se zákazník chce odlišit a dát tak nějak navenek najevo, že to jeho auto není firemní služebák, tak má možnost volit nízké sportovní auto anebo naopak designový crossover / crossover coupe s vyšší pozicí za volantem. A ty sporťáky prostě spousta lidí nechce. Je v tom pohodlnost, ale možná hlavně to, že sporťáky nejsou žádným "trendsetrem" ve společnosti, nejsou na ně reklamy, nejezdí v nich celebrity, automobilové závody jsou dneska pro užší skupinku lidí, kteří mají motorsport rádi. Ve sporťáku ti ostatní provoz připadá strašně velký, pro kohokoli jinýho kromě nadšenců do sportovních aut to je hendikep, mají pocit, že je to nebezpečné, nepatřičné. A pak je tu ženský element. Ženy řidičky rozhodně radši řídí (jistě je to převládající preference) auta s vyšší řidičskou pozicí než tak, kde jsou za volantem utopené v interiéru a zadkem co nejníže k zemi.

Otázka je, jestli nastane někdy comeback aut sportovnějšího střihu, zajímavě designovaných skutečných MPV, jestli budou lidi chtít zase daleko víc kabriolety ... těžko říct. Ale já si říkám, že to zas přijde, zrovna jako se vrací tu a tam do módy starý styly v oblíkání, bude to tak možná i s auty. I když poslední dobou je ten vývoj nejen o marketingu, ale co nejvíc o tom jak splnit podmínky všemožných regulací.

reagovat
Csaba
03. října 2020, 22:08
0

Řekl bych že teoreticky by ten návrat aut sportovnějšího střihu možný byl, ale - podle mě - pravděpodobně pouze v té podobě ve které ji ztvárnil známý koncept GM asi před 10 lety? - tj, podvozková platforma s bateriemi a el. motory a na ní "naroubovaná" karoserie "dle vkusu každého soudruha". Obávám se že návrat aut které zmiňuješ (v masovějším měřítku) je čím dál víc pouze našim zbožným přáním které realita nebude reflektovat :(

Vavris Vavrisovic
03. října 2020, 21:46
4

Už jsem to tu kdysi někam psal. Vymírání druhů je nevyhnutelné. Většinový kupec od auta žádá balíček praktických vlastností. Mělo by to uvézt 4 lidi a kopu věcí na dovolenou, mělo by to jezdit pohodlně a tiše, nemělo by to moc žrát, pokud to bude vypadat "hustě" a stylově, je to jen bonus a pak samozřejmě - protože skoro celý národ spadá do jedné z kategorií aktivní sportovec, rekreační sportovec, turista, rybář, houbař, myslivec, horal, vlastník chaty - je vítána průchodnost lehkým terénem.

Do přelomu milénia to stěží uměl někdo nabídnout. SUV neexistovaly. Offroady byly spíš vidlacke než podporující machr index. Vyšší auta se naklanela v zatáčkách a žrala. Cestovat pohodlně jako nízký sedan uměla pouze nízká auta. A ke všemu byla auta v poměru ke mzdě značně nedostupnější než dnes...

Kdo neměl peníze, byl odsouzen ke koupi nákupní tašky. Kdo chtěl pohodlí na cestách, volil z klasických tříd. Kdo chtěl machrovat a mít styl nebo být rychlý jako prase, musel ozelet místo a vybrat si z široké nabídky coupe a cabrií. A kdo chtěl jezdit po poli, nebo sedět výš,holt musel rezignovat na ticho a pohodlí na dálnici a smířit se s vysokou spotřebou.

Když to trochu přeženu, tak dneska vsechno tohle zastane Tiguan nebo CR-V. Jen pár bláznů s výstředními požadavky bude vnímat omezení vyplývající z vlastností SUV a crossoverů, běžný svět v nich nalezl ideální řešení.
-
Komentář upraven 3. 10. 2020, 21:48:44
-
Komentář upraven 3. 10. 2020, 22:17:58

reagovat
Csaba
03. října 2020, 22:13
0

K tomuhle jednoduše není co dodat, zcela souhlasím.

Ra
Ragnarok
03. října 2020, 23:08
0

Čímž jste vlastně přiznal, že SUV jsou jeden velký kompromis.

Opelfahrt
04. října 2020, 00:06
0

Nevím, jestli existuje nějaká verze CR-V, se kterou může být člověk rychlej jako prase. I když, třeba jo. V Brně teď třeba jezdí nějakej exot, co závodí na semaforech s hybridní Toyotou RAV, což je dost úlet.

Jo
Josephus
04. října 2020, 00:37
-1

Prakticky vystihuješ to, co se mi moc nepovedlo. Auta vznikají pro průměrného zákazníka pod pečlivým dohledem ekonomachrů. Takže vznikají čím dál tím víc kříženci, kteří umí od všeho něco, ale vlastně nic pořádně. Do Tiguana naskládám rodinu a odjedeme na víkend na chatu. Celkem solidně to táhne a moc to nežere (i když s tentýž motorem jede Golf za méně). Že by to nějak lépe žehlilo nerovnosti se říct nedá. Terén to rádo nemá a do kufru se nevejde o nic víc, než než třeba do toho Golfa. Já vím, psa dám v místě bydliště do hotelu a tam si půjčím jiného. ;-) Jediné, co chápu je nastupování a vystupování díky vyšší židličce. Většinu lidí, co vídám sedět v autě, nemá na hlavě Večerníčkovu papírovou čepici, infuli ani medvědici, takže větší prostor nad hlavou moc neocení. Z principu mi taková auta nevadí a respektuji je, i když vlastně jen z důvodu vyššího posezu ze zdravotních důvodů nebo pohodlí. Ale příčí se mi používání výrazu "SUV" pro taková vozítka. Klidně se budu opakovat, ale za jedno mála skutečných SUV považuji třeba HSV Maloo, ale rozhodně ne třeba zmíněný Tiguan...nesplňuje ani jednu definici tohoto označení.
A ano, jsem ženatý, takže potřeby kompromisů jsem si dobře vědom.
Dříve bylo auto spíše jako výsada, nebylo dostupné pro všechny. Stala se z něho běžná součást našeho spotřebního života. Mnoho lidí, kteří dříve na auto neměli, si jej nyní dovolit mohou. Auta jsou dnes často na jedno brdo a je problém je z povzdálí identifikovat, jsou bezpohlavní a nevyvolávají téměř žádné emoce (kromě toho, když musíte například z páté svolávací akce za čtvrt roku odjet domů za své peníze zapůjčeným skokanem, protože ten váš po odstranění nějakých "softwarových" mušek z výroby už nenastartoval).
Přál bych si, aby se vyrábělo více aut s duší, které pozitivně působí na lidské smysly. Chtěl bych na trhu více aut méněúčelových. Chtěl bych rozmanitější nabídky jednotlivých výrobců. ...Ale to je tak nějak utopie.
Nebo že by se někdy v budoucnu vrátila osobitá auta do kurzu stejně jako úzké kalhoty s pasem hned pod prsy?
Myslím si, že právě tento web je zaměřen na těch pár bláznů, o kterých píšeš, jinak by se mohl jmenovat například Obsluhavozu. ;-)

riderhenry
04. října 2020, 00:57
0

No něco na tom asi bude, na druhou stranu si myslím, že lidi se neřídí vůbec objektivitou a hodně je to o trendech a dalších vlivech (emise, bezpečnost...). Spousta lidí si třeba vybírá SUV kvůli bezpečnosti, což vůbec nemusí být platným pravidlem. K tomu to dogma, že auta jsou špatná, tudíž není v pořádku je mít rád a bavit se tím, že je mám, natož že pálím mrtvé dinosaury jen z rozmaru. Dneska lidi chodí po městě a loví pokémony a je to bráno za obecný standard, tak to je v pořádku. Auta začínají být v podstatě punkovou záležitostí a člověk aby se skoro bál přiznat, že auto má a že se fakt nevypravil s dětmi do Chorvatska na sdílené elektrické koloběžce... Myslím, že kdyby byla doba jiná (především ty politické tlaky), bude to taky vypadat trochu jinak. Viz snaha VW prodat všechno "zábavné" za účelem snížit flotilové emise a sehnat prachy na rozběhnutí mrtvého koně v podobě jejich E-aut... Zkrátka není vhodná doba pro to, aby si někdo v autech našel koníček. Nebo se změnily módní trendy (náhrada SUV za MPV). Ale to není o trvalé proměně trhu jako takového, takže nejde/nemusí jít o vymírání, jen trend.

Já to vidím pozitivně - konečně jsem objevil dokonalé rodinné auto, takže jsem happy - M-B E55/63 AMG v sedmimístné verzi. Dokud tohle bude legální provozovat, tak se smířím i s těmi Captury a Dustery všude okolo a klidně ať si lidi platí pokuty za vysoké emise jejich hřmotného dvouválce se dvěma turby, když to považují za legitimní projev sounáležitosti s touto planetou.

Jo a poslední věc - každá generace benzínových hlav asi plakala nad tím, jak jdou auta do řitního otvoru a asi to nějak patří ke koloritu věci. Možná je ale fakt pravda, že se to nějak zrychlilo. To snad posoudí zase ta další generace.

MB
MBMB
04. října 2020, 01:51
0

VW určitě nemusí prodávat vše zábavné (je-li řeč o Bugatti a Lamborghini) kvůli emisím CO2. Flotilové emise se počítají jednak pro každou značku zvlášť a jednak malí výrobci mají limity pro pokuty jiné.
Výrobci s méně než 1 000 registrovanými auty ročně nemají vůbec žádný CO2 limit, mezi 1 000 a 10 000 si navrhují vlastní limit ke schválení a mezi 10 000 a 300 000 jde o to dosáhnout jen nějaké relativní snížení. Navíc se bavíme o značkách, kdy při jejich ceně není problém hodnotu pokuty plně promítnout zákazníkovi do konečně ceny bez dopadu na prodeje.
Důvody jsou poněkud jiné.

sumy
04. října 2020, 09:27
1

"Offroady byly spíš vidlacke než podporující machr index." No nevím... od 90 byla běžná klima i dvouzonova, elektricky všechno co šlo-okna, zrcatka samozřejmě vyhrejvany, šíbry, elektricky vysouvaci antény, nastavitelný podvozky(někde tuhost, u jiných i vyska). Motory od 2.5 do 5l. Hromady "fešáčkyho" chromu. Celokozeny interiéry. ABS, airbagy, ostrikovace svetel, centralni zamykani s dalkovym ovladanim. Taková Toy LC 80, G wagen, i to pajero s 3,5 V6 kterou třeba jezdil (až dojezdil) Falco. Vždyť to byly "výkladní skříně" techniky. Já mám třeba auto po rakouským doktorovi. Ten za něj v 97 zaplatil hrubým převodem 1.8 mio. Vzdyt me v tom autě ani dnes nic nechybí. Vzpomente jaka byla vybava aut v 90. Švihadla a rádio. U těch lepších šíbr na kličku.
Jinak článek super. A ten výčet je jako průřez mým vozovym parkem posledních 23 let. Až jsem skoro slzu zamackaval při vzpomínkách na jednotlivá auta. Takový už nebudou. Holt se s tím asi nezbyde než smířit. Žena teď chce něco novyho místo ufa(To by zůstalo pro deti) A já fakt nevím co...

riderhenry
04. října 2020, 10:07
0

MBMB: Díky za upřesnění. Já to takhle četl, ale neověřoval.

Vavris Vavrisovic
05. října 2020, 07:17
1

Ragnarok: Jenže limity toho kompromisu už nějakou dobu převyšují požadavky BFU.

Opelfahrt: Tož byl to příklad, CR-V rychlá jako prase není, ale Cupra Ateca už jo :-)

Josephus: Oproti Golfu bude v Tiguanovi běžný občan vnímat nejen benefit nastupování a rozhledu, ale zejména benefit stylu a aktivního image. A ta lepší průchodnost polňačkou tam prostě taky je. Jinak s tím, že jsou všechna auta na jedno brdo nesouhlasím. Minimálně jsou na jedno brdo tak, jak na jedno brdo vždycky byla:
https://www.autickar.cz/clanek/dnesni-auta-jsou-vsechna-stejna-ale-stara-jsou-stejnejsi/ (a to tam má kolega Dobeš dost blbé příklady, kdyby se víc posnažil, mohly by tam být fakt skoro identicky vypadající auta)
A ano, je pravda, že řízení běžných věcí začíná být homogenní utlumená nuda - navzdory všem kritickým protiargumentům ten posun v posledních 2 letech skutečně vnímám - ale to je opět dáno nějakým vývojem. V 90. letech byly všechny kompakty (z dnešního pohledu) řidičské, ale taky hlučné na dálnici a s horším využitím prostoru než dnes - zkrátka poplatné té době. V důsledku to je tedy jen to, co už jsem psal v prvním komentáři. No a těch aut s duší pořád ještě pár je, a ve vyšších cenových spektrech jich je dokonce spousta.

Riderhenry: V souvislosti s posledním odstavcem tvého prvního příspěvku mě napadla taková kacířská myšlenka, na kolik jsou za vymizení zajímavých aut zodpovědní i novináři / petrolheadi, kteří od dob vzniku internetu nemají na práci nic lepšího, než všude vytrubovat, jak je ten nejnovější sporťák tlustý a vyměklý a že předchozí generace byla lepší... Ale asi přeceňuji jejich schopnosti a dosah :D

Vavris Vavrisovic
05. října 2020, 07:21
0

Sumy: To máš vlastně pravdu, ale vybavené LC nebo Pajero stálo jako dům (takže zcela mimo možnosti normálního člověka) a tu větu o vidláctví jsem psal s myšlenkami kdesi u původní Kie Sportage, Vitary nebo Forestera...

Ev
Evlo
05. října 2020, 18:22
0

Já si myslím, že je to daleko jednodušší.

Ev
Evlo
05. října 2020, 18:25
0

U těch novinářů mě spíš příjde. nebo spíš v době kdy jsem to četl přišlo, že o všem možném psali, že je naopak málo sportovní.

beastar
04. října 2020, 12:08
1

A ted si predstavte tu hroznou dobu kdy nebyla mpv? A nadavalo se treba na nudne kombiky pro fotry. Vetsina lidi, co kritizuje takzvany fenomen suv nikdy suv nemela v poradnem nikdy nejela:) To uz tu nehodlam s zahorklou suitou nymandu kteri si mysli ze sport ve zkratce suv znamena sportovni rozvadet.

A male crossovery.
Jak co. Neco jezdi dobre dokonce lepe jak hatchbacky. Jine o neco hur. Pro vetsinu lidi to na poskakovani po meste a okoli staci. Ten kdo by koupil fabku pred lety ma ted treba Mokku, nebo tak. Ne nadarmo udelal Fusion takovou diru do sveta. Pro tenhle typ ridicu presne staci zvyseny posaz, snadny nastup, zvyseny ne vzdy podvozek. Plus maly kufr ta auta povetsinou nemaji to jsou zase jenom kecy. Navic je to trendy a co. Me se fakt po Hyundai Coupe ani po Opelu Tigra nestyska. Stejne tak ozelim veci jako Vel Satis kdyz umi konecne udelat normalni auta typu Megane, nebo Clio proc by chrlili takovy neprodejny hnus. Pravoverne offroady jsou protoze kdejake lepsi suv diky elektronice projede fakt hodne... Navic opet svet se posunul a je jiny. Jasne mrzi me ubytek sedanu, protoze je mam rad. Porad ale koupit jdou a ano opravdu je to neprakticke oproti treba strednim suv...

Zbytek beru jako osobni povzdech Adama na ktery ma pravo. Vzhledem k tomu jaky auta ma rad neni divu, ze to tak vidi:) Ja teda s takzvanou revoluci problem nemam. Kdyz sem chtel obycejny hatchback furt se jich dela xy... a to nepocitam lift typu okyna. Kombik mas. A jako jo mizi tridvirka a levna coupe potom se vsude oslavuje atmo shit brz, ale to uz se dostavam jinam...

reagovat
Ra
Ragnarok
04. října 2020, 12:48
3

Já nevím, jak to mají ostatní nýmandi, ale já jsem s pár SUV jel a prostě mně to pořád nedává smysl. Ale co my nýmandi víme...

beastar
04. října 2020, 13:07
-3

A znas tu o potrefene huse... Mimochodem takovych clanku uz tu mas nekolik. Drive sem o tom debatoval, ale s nymandama to proste nema smysl. Ono jestli si jel 10 let starym Tucsonem anebo necim jako je ravka nedivim se ze ti to nedava smysl:D My ostatni co umime i cist vidime vysledky nekterych suv na silnici i okruhove casy a prekvapive kladne recenze nekterych modelu... a tudiz chapeme ze casti lidi to smysl dava. Stejne jako nekterym nymandum dava smysl bastl typu male, levne coupe. Nebo az usmevne nedotazena a humorne pomala miata nd...

Autíčkový Jelen
04. října 2020, 15:49
3

Jestli smysl dávají záleží na tom k čemu je člověk chce používat a co si od auta slibuje. SUV je nejuniverzálnějším typem vozidla...což z něho na druhou stranu zase dělá největší kompromis takže nemůže být nejlepší prakticky v žádné kategorii. I fyzikální zákony hovoří v lecčem proti SUV. Když tedy odhlédneme od trendů mně osobně SUV smysl nedávají. Ale jsem otevřený diskuzi a chtěl bych se zeptat vzhledem k minulému příspěvků jaké SUV tedy smysl podle Beastara mají a jaké ne. Land Cruiser tedy ještě pochopit například v pohodě dokážu ale takovou zrůdu jménem X6 ne. A myslím dávat smysl v tom ohledu jako autovém v porovnání s ostatními kategoriemi. To že je to byznys a že na tom automobilky vydělávají velký balík peněz a že je vyrábějí i kvůli tomu je jasné.

Ra
Ragnarok
04. října 2020, 19:51
1

Beastare, k té potrefené huse... byla to tak trochu hyperbola. Nedalo mi to nereagovat na to, že tady označujete za nýmandy lidi, o kterých absolutně nic nevíte. Zpátky k autům - jo, ta debata o SUVčkách je vážně už nudná. A hlavně tyhle auta podle mě za to ani nestojí, protože jsou to prostě parodie (když se nebudem bavit o autech jako je např. Land Cruiser).

Adam Forman
05. října 2020, 06:32
0

Tak jako já nechci zakazovat SUVčka. Jen dřív byly reklamy o jízdních vlastnostech, o sportovních pocitech, vlajkový lodě lákaly na vymakaný podvozky, exotický motory, vyráběly se auta, která nesla image, i když vlastně prodělávaly. 323F, jinak nudný hranatý krám měl vlajkovou loď s pohonem 4x4... Dnneska je ta image taková... nijaká. Z aut mizí radost. A to nemyslím nezbytně sportovní feeling. Obyčejná Astra se stahovací střechou je aspoň něčím zajímavá. Peugeout RCZ je dobrá úchylárna, Stinger je zajímavý počin. Jen jich je nějak míň.
Mizí kabriolety, ale SUV kabriolety jsou opravdu vyjímkou. Auta se z centra pozornosti přesouvají na okraj zájmu. Dokonce i povědomí o motorsportu povadá. Dnes už krize středního věku neznamená rudou Z3 (byť se základní 1,9), po ulicích se přestaly prohánět Hondy se zlatými Enkei ráfky a nesmyslně nízký podvozkem.
Snad to aspoň do budoucna bude znamenat zlevnění zajímavých aut.

beastar
05. října 2020, 11:10
1

Adam: S tím souhlasím to je nějaká generační proměna. Lidi se změnily ale i svět. Vezmi si kolik se toho změnilo jen od poslední krize v roce 2008. Je to dnes takové rychlé. Auta jsou jen zboží a reflektují danou dobu. Tobě nemusím vysvětlovat jak se uvažovalo po válce (WW2) na západě, ale i východě se rodila auta hlavně levná a účelná. To vydrželo poměrně dlouho. Se zlepšením ekonomik a takovým tím rocknrollovým feelingem přišla konečně auta zajímavá a pro "zábavu". Dlouho to vydrželo jenže lidi bohatli a auto mohl mít dokonce i za drátama i běžný občan. Začalo to mít vliv na infrastrukturu a hlavně taky na bezpečnost a životní prostředí. Takže se to začalo danit. A různě omezovat a stalo se z toho hojně regulované odvětví. To se nakonec týká i toho závodění když se podíváš na ten blog o okruhu v Brně a koukneš, co bylo možné někdy po válce... To by ti dneska nepovolil nikdo, nikde leda by si to tam celý koupil. A i to by byl problém. Opět i ty tehdejší speciály reflektují tu dobu. Einkei ráfky a Honda to jsme si zase trochu prošli všichni tu dobu ovlivněnou tuningem F&F a NFS, Mimoňské války. To je snad i dobře že je pryč:)) Já chápu tvůj pohled na věc. Nicméně moje reakce je o tom, že někteří plácají nesmysli. Jakoby snad někdo mohl za to, že dnes je v kurzu crossover a případně SUV. Navíc i ta SUV jsou dobrá a špatná jako ostatní auta. Takže to je prostě podle mě jen hloupost a nevyzrálost takových kritiků....
---------

Jak řekl teď nedávno Honza Koubek u Audi RS-Q8. Někdo by měl možná pocit, že Audi RS6 Avant bude štíhlejší a elegantnější. Jenže RSQ8 je vlajková loď nic lepšího automobilka v této kategorii nenabídne je to prostě STATUS, SYMBOL. Navíc je pekelně rychlá a budí respekt. Tak to je suv pro ty nejbohatší, co mají rádi rychlost a trendy a chtějí se ukázat. Jenže co si budeme i my chudší chceme taky takový věci. Chceme být vidět. A tak se udělá menší a menší Qéčko a Xko a tak dále. Co na tom kdo nechápe? Minimálně lidi se středoškolským vzděláním snad chápou, že je to byznys. A prodávám to co lidi chtějí. To že sem jako staromilec a petrolhead nikomu neberu, ale to kurva dnešní Audi, nebo VW, nebo Mazdu nezajímá. Oni potřebují prodat. A ve finále když to je trend, lidi to chtějí ještě je to vcelku praktické (i když možná občas kompromis) tak o co jde. A pokud jde o nějaké jízdní výkony tak i ta X6M ( ano hnusná uznávám ) je na okruhu tak pekelná, že 90% lidí by ani nebylo schopných s ní to tempo na trati držet... a to samozřejmě nikdo takovou věc nenavrhuje jako okruhový auto.
---
A když se podíváš na tu RSQ8, tak ona zase až na vyjímky ta dnešní SUV už tak vysoká nejsou. Oni udělají mohutné auto (aby dodrželi trend) ale do komínu se to dávno nestaví.

;feature=emb_title

7:42 ... takže jako co voe no neni to "zábavná" Tigra, nebo super Hyundai Coupé ani kombík.... nebo co kdo řeší za blbosti...

Sa
Sato
05. října 2020, 12:31
1

Rad by som pripomenul ze fyzika je len jedna. Je konstrukcne obdivhodne ked suv je rychle na okruhu ale normalne auto pri rovnakych peniazoch a usili bude proste lepsie. Ale o tomto tato diskusia predsa nie je. Suv je proste trend, a podla mnohych z nas proste debilny trend, neprinasajuci ziadne podstane vyhody a len kopec nevyhod.
Vzdy ked vidim nejakeho pana vystupovat z X5/7/Q16/whatever tak ma napadne, ze ma auto v servise zobral si manzelkine.

RRRampapapa
05. října 2020, 15:02
0

Jaromír
04. října 2020, 18:06
0

Já vám nevím, já bych článek spíš nazval "Komu v Česku zvoní hrana". Co se mi podařilo odpozorovat tady na francouzské riviéře je to, že všude jsou hatchbacky, což je tak 3/4 všech aut, s velkým náskokem před ostatními karosářskými typy, které jsou zhruba rovnoměrně zastoupeny. Sedanů je tu stejně jako kombíků, SUV, crossoverů, a prosím pěkně i autíčkářských vozů (sporťáky i sporťáčky, kabriolety, veterány, pardon, youngtimery).

reagovat
Sa
Sato
04. října 2020, 20:31
3

"Zmizela tedy cílová skupina mladých a aktivních lidí?"

Na "přerozdělení majetku ve společnosti" by som to vážne nehádzal. Pracoval som v kolektíve cca 20-25 mladých relatívne dobre zarábajúcich ludí, jeden kolega mal MX-5ku, potom som bol za exota ja s busso 156kou a uzatváral to kolega s E91 320d. Ostatok boli fábile/oktávie/golfy/i30/ a podobná nuda. Jo a ešte kaptur :D Čo mi ale prišlo zvláštnejšie štyria ludia vobec ani auto nemali. Proste auto pre nich bolo niečo meh... načo. Buď chodili vlakom alebo veď ich niekto odvezie keď sa niekam ide. V meste funguje MHD alebo taxíky. Doteraz som sa nerozhodol či považujem za vačšieho exota toho čo mal tri deti a nemal auto alebo toho čo si spravil pilotný preukaz a nemal ani vodičák.
Najhoršie je ale, že to pozorujem aj u mojich kamarátov, dvaja majú len nejaké zostatkové auto po rodičoch a dvaja nemajú auto vobec. Z toho jeden bol potenciálny petrolhead na strednej škole, ale tak nejako sa s neho stal mestský hipster.
"Zmizela tedy cílová skupina mladých a aktivních lidí?" Takže čiastočne asi áno, aspoň z automobilového trhu.

reagovat
Woyta
05. října 2020, 12:27
0

E36 Compact se pomalu rozpadá a koukám co ho nahradí jako daily. Zásadně kupuju třídveřové hatchbacky s rozumným motorem. Kromě Hyundai Veloster který má sprívný rozměr dveří aspoň u řidiče toho moc není. Colt, Civic, Swift, Polo, Golf, ... Všechno špatná konfigurace dveří. SUV jsou jen výsledek stupidní rovnice pro výpočet emisí, kdy je lepší postavit větší auto, než malé a lehké.

reagovat
Csaba
05. října 2020, 21:46
1

Hatchbacků se třemi dveřmi už je mezi novými auty fakt minimum... A přitom to byla, 10-15 let zpět, naprosto běžná karosářská varianta a 9 z 10 (nadsázka) 5dv. hatchů mělo i 3dv., o 10-15 tisíc Kč levnější, variantu. Zjevně se jich ale neprodávalo tolik aby to bylo pro automobilky dál ekonomicky smysluplné, a doba je prostě taková že to co negeneruje zisk je "nemilosrdně zaříznuto" a vyřazeno z nabídky. Budeš holt asi muset jednu 3dv. ojetinu nahradit jinou 3dv. ojetinou :)

Jimi
05. října 2020, 12:31
3

Já nevím, v 90-kách taky hodně mladých nemělo auta (z pochopitelného důvodu) a výběr byl hodně zoufalý. Těch pár typů dobře jezdících aut bylo pomálu a za velký peníze. Ten posun je dnes značný, prakticky už se nedá pořídit auto s tragickými jízdními vlastnostmi, to spíš lidi neumí dnes jezdit... Auta jsou výrazně dostupnější, neporovnatelně vybavenější, hodně prostorné a i z "mizících" karosářských variant je pořád slušný výběr. Otázka, co konkrétně kdo opravdu potřebuje. Posunul bych to dál a ročníky 90/00´ bych dal do okénka classic/veterán/vzpomínky/"zlaté časy" :)
Ten výběr je jako poslouchat muziku na starých audiokazetách nebo skákajících/šumících CD.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem