načítám data...

Enzo Ferrari: Poslední hypersport pro petrolheady?

Automobilový svět se vyvíjí, podléhá módním trendům, mění se. Zásadními proměnami prochází i jednotlivé kategorie. Posledním z mohykánů hypersportu staré školy je Enzo Ferrari.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vše se vyvíjí skutečně rychle. Stejně náhle, jako Evropa vyměnila kombíky za MPV, teď mění MPV za SUV a crossovery. Auta vyrostla, z komplikované elektroniky se stává standard. A petrolheadi každou takovou změnu vždy nesou velmi těžce. Nechci tím říci, že petrolheadi jsou zpátečníci, kteří vám budou vždycky tvrdit, že to, co už bylo, bylo vždycky lepší než to, co přichází. Tedy vlastně ano, přesně to tím ve skutečnosti chci říci. O to více zarážející je fakt, že snad ta největší revoluce na automobilovém trhu proběhla v nejvyšším patře motoristické hierarchie a přitom zcela unikla pozornosti právě petrolheadů.

Hypersport je nejvyšší meta. Je to naprostá špička. Nezáleží tu na nákladech, není důležitý čas.Tady se hraje jen na výsledek. Ultimativní sportovní auta, která jsou ne o maličko, ale o notný kus před soudobými supersporty, deklasují i ta nejlepší auta, o kterých sní všichni kluci jakéhokoli věku. Do klubu hypersportů tak mohou vstoupit skutečně jen ti nejlepší. V současnosti se v této společnosti pohybují jen tři hráči – McLaren, Porsche a Ferrari. Posledně jmenovaná značka má v hypersportech již solidní tradici. Vše začalo speciální 288 GTO, následovala legendární F40, poté má oblíbená F50, tu nahradilo Enzo Ferrari a celou řadu uzavírá současné La Ferrari.

Mezi posledně jmenovanými však došlo k obrovskému skoku. Tak velký posun ve vnímání hypersportu mezi generacemi předtím nikdy nenastal. Nemluvím teď o výkonu – jistě, ten narostl, ale to tak u rychlých aut bývá. Nechci se ani pouštět do debat, zda Ferrari vstoupilo do bran pekel, když postavilo La Ferrari jako hybrid (jistěže ne!). Já tu mluvím o celkovém pojetí a zaměření hypersportu. Nové La Ferrari zcivilnělo. Je to krásné auto plné jemných detailů a dokonalého zpracování, na palubě je i slušná výbava obsahující klimatizaci, audioaparaturu či dokonce navigaci. La Ferrari se také velmi dobře řídí, jeho obrovská síla je pod kontrolou, chytrá elektronika pomáhá udržet téměř tisíc koní v poslušnosti a nabízí řidiči možnost užít si bestii naplno.

Říkáte si, že Enzo Ferrari bylo přeci taky krásné a plné jemných detailů? Ne tak docela. Tady nebyla žádná pohodlná klimatizovaná kabina, žádné rádio, tady nebylo nic navíc, jen stroj a místo pro jeho řidiče. Jistě, i Enzo Ferrari už disponovalo vyspělou elektronikou a kontrolou trakce, ale byla to elektronika jiného ražení. Podobala se spíše tomu, co se objevuje v závodních vozech, nic pro nezkušené jezdce. Zatímco La Ferrari je hypersportem na každý den, Enzo bylo autem pro hrdiny. Skutečně. Kočírovat takovou bestii, to chtělo kuráž a silné zapálení pro věc.

Vlastně se celé auto podobalo spíše závodnímu speciálu. Tak třeba palubní deska – tam, kde La Ferrari ohromuje krásně zpracovaným karbonem a kůží, nebylo v Enzu nic. Jako vážně – nic. Jednotlivé kusy – panel ventilace, přístrojový štít etc. – to vše bylo jen tak přišroubováno ke kostře, o nějaké slícování se tu vůbec nikdo nestaral. Pod přístrojovou kapličkou tak byly odhalené kabely, tyč řízení, roury ventilace vedoucí k výdechům se nikdo nesnažil zakrýt – zkrátka tohle auto nebylo stavěné jako výstavní kus, tohle auto mělo být rychlé. A ani zbytek auta není jiný. Motor tu není žádná modelka. Otevřít zadní kapotu je práce pro dva muže a zajistit ji znamená manipulaci s horkou tyčí obalenou v jednom místě kusem pěny, aby bylo lze se jí vůbec dotknout poté, co kousek od ní běželo dvanáctiválcové monstrum. A motor samotný je krásný. Je krásný sám o sobě, nejsou tu žádné ozdobné kryty, žádná cinglátka – nic takového, vše je funkční a díky obří kapotě i snadno přístupné – tak to má u závoďáku být.

Enzo Ferrari mělo být zkrátka především rychlé. A to také bylo. Atmosférický šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 660 koní uprostřed lehoučké karbonové karoserie – co více chtít? Výkon na zadní kola přenášela robotizovaná šestistupňová převodovka s jednou spojkou, žádná velká věda, žádná jemnost řazení. Přední nápravu bylo možné přizvednout, aby vůz byl schopen překonávat nástrahy v podobě příčných prahů, ale to je asi tak jediná vychytávka usnadňující pohyb v běžném provozu. Jinak byl výčet funkcí vozu poměrně strohý. Kontrolu trakce bylo možné omezit či vypnout a zbytek už byl na řidiči. Dva pedály, volant a pádla pod ním, nic víc.

Paradoxní je, že La Ferrari se na první pohled tváří jako jistá evoluce modelu Enzo Ferrari. Stejně jako F50 v mnoha ohledech navazovalo na F40, i tady najdeme celou řadu podobností. Celkový tvar vozu, výklopné dveře – to vše La Ferrari zachovává. A přesto je tak jiné. Je to špatně? Měli bychom plakat nad koncem jedné éry? Nebo jak říkají petrolheadi – berou nám řidičská auta? Nemyslím si. Každá doba má svá specifika, něco končí, něco jiné však začíná.

Člověk musel být skutečně dobrým řidičem, aby z Enza Ferrari vymáčkl to nejlepší. Chtělo to hodně cviku, zkušeností i talentu, chtělo to spoustu nadšení a řidič musel lecos překousnout. La Ferrari nabízí ještě o poznání lepší výkony a přitom je servíruje mnohem širší skupině řidičů. Je možné ho používat jako dopravní prostředek. Pravověrní petrolheadi se mnou nebudou souhlasit, budou mi tvrdit, že správný sporťák má bolet, že si člověk musí každý kus silnice zaslužit, ale já to tak přísně nevidím. Mně se líbí, že La Ferrari nabízí i tu možnost jet se jen tak projet, vyrazit na výlet. Znamená to, že taková auta bude možné skutečně používat, nebudou jen zavřená v garážích a zakrytá plachtou. A to se zdaleka netýká jen hypersportů. Moderní technologie umožňují nastavení auta tak, že se z něj stává mnohem univerzálnější stroj – to je přeci dobrá zpráva.

Přesto se ve mě však ozývá i hlas petrolheada. Je tam někde vzadu v hlavě, snažím se ho utlačovat a nedávat mu velký prostor, ale je tam. Enzo Ferrari a jeho předchůdci jsou možná překonaná auta, ale mají své kouzlo. Vlastně z nich přímo srší. Ta jednoduchost a přímočarost je fantastická, to jasné zaměření, ta neutuchající vášeň – to všechno k rychlým autům zkrátka patří a Enzo Ferrari tak zůstane navždy i v mé hlavě jako hrdina a legenda – poslední svého druhu.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
28. července 2018, 11:39
0

Enzo se mi nikdy nijak extra nelíbilo, ale jeho výjimečnost je neoddiskutovatelná. A přesně jak je psáno, je to syrový stroj, co vyžaduje celého řidiče. A v tom dle mě právě tkví velká část té výjimečnosti. Jinak stejně jako autor z celé té řady mám nejraději F50 - dle mě nejkrásnější Ferrari všech dob. A taky má manuál :)

reagovat
JP
28. července 2018, 12:21
0

Přesně tak, F50 je F50... Mít na to, dopadl bych takhle:

reagovat
Fa
Fandatik
28. července 2018, 12:22
0

Pokud vezmu v potaz vše YT videa a články lidí co měli možnost tyto vozy srovnat, tak MC12 je ještě malinko víc "grghaaa" než Enzo.

A stále se dají pro petrolheady pořídit poctivá hyper auta. V nedávné minulosti Gumpert, Mosler. A Ultima stále své stavebnice vyrábí.

Ale dnes bude asi levnější rozjet malosériovou výrobu elektro vozu jako Rimac. Než vyvinout, případně koupit a odladit spalovací motor jako Horacio nebo Christian. Tak snad se najdou blázni, kteří do toho půjdou po hlavě a snad se jim to vyplatí. A my budeme mít nad čím slintat a o čem snít.

reagovat
Sh
Shock
28. července 2018, 12:53
0

Ta F40 je prostě úchvatná, ikdyž v ní nejsou ani kliky na dveřích :) Je to jedna z věcí ve kterých bych chtěl alespoň svézt O:)

reagovat
Sh
Shock
28. července 2018, 12:54
0

Ještě přikládám video na které jsem si vzpomněl já u čtení :)


reagovat
beastar
28. července 2018, 13:07
0

Jen 3 hráči? To jako sírijously...

reagovat
Kuře
28. července 2018, 13:16
0

Já sem Enzo taky nikdy moc nemusel, po stránce vzhledu samozřejmě, technický je to úchvatná záležitost, ale pak sem měl tu čest podívat se na živo, a to byla paráda:)

Btw. nemůžu si nerypnout, jen tři hypersporty dnes? Docela bych si byl býval myslel že jich bude víc:)

reagovat
Irwinek
28. července 2018, 13:30
0

Koenigseg, zonda a spol jsou jen supersporty? zařadil bych je na místo hypersportů :-D
ale já preferuji pohodlí, takže tohle sleduji jen bokem :-D

reagovat
MartinCoupe
28. července 2018, 16:22
0

Každej přiteplenej rádoby petrolhet si může rozbít prasatko a jit si to Enzo koupit, ne?
Jinak uchylaren na 4 kolech je porad dost, Miatou pocinaje, Arielem V8 ci Caterhamem konce.

reagovat
ratan groch
28. července 2018, 23:10
0

OTAZKA:
Vie mi niekto vysvetlit ako je definovana trieda hypercar?
Zrejme rychlost, vykon, cena. Musi mat vlastne vyvijane motory? Preco tam nepatri Chiron?
Dakujem

reagovat
Jimi
28. července 2018, 23:23
0

Chiron je level dál...název kategorie?

Mo
Monte
29. července 2018, 10:30
0

Hustodémonskykrutopřísnýhypermegasupergigaecofriendlybluelinesuprasport. :)

Jimi
28. července 2018, 23:19
0

Těch hráčů na poli hypesportů je samozřejmě víc než nejznámější trojka. Připomněl bych další jako EB110, Cizeta Moroder V16T..., Porsche ještě nic takového tehdy nemělo... jinak když se řekne Ferrari, tak mi hned naskočí jenom F40 jako typický nepřekonaný tvar, přitom F50 je taky skvělá... U mě jednoznačně geniální McLaren F1, Enzo v určitých ohledech je už trochu "vyměklé"...(stabilizace, řazení, ...)

reagovat
ro
rock
29. července 2018, 06:18
0

Porsche svůj (byť se tomu tak tehdy neříkalo) hypersport mělo už v dobách před Carrerou GT, napadají mne hned dva: v 80. letech 959 a v 90. je to 911 GT1 Straßenversion...

Jimi
30. července 2018, 09:12
0

otázka definice co je SS a co už Hypersport... 959 (hodně se mi líbí) je pro mě první pořádný pokus Porsche o Supersport. Hypersport je pojem poslední doby, kdy se šponuje nejenom výkon a jízdní vlastnosti, ale hlavně cena a exkluzivita... Enzo nevím, zda už je Hypersport...

ro
rock
30. července 2018, 09:36
0

Tak samozřejmě vymezení kategorie je základ. Ale vycházel jsem z toho, že v tom kontextu zmiňuješ F40 i F50.
P959 byl přímý konkurent F40 - byť teda vyznával trošku odlišnou filozofii, ale to jsou holt dvě cesty, jak splnit zadání. Podobně jak F40 byl vyrobený v limitovaném počtu, dokonce jich bylo mnohem míň -čtvrtina- než F40 a podobně jak F40 byl nekřesťansky drahý (byť teda 959 byl výrobcem těžce dotovaný), stály asi tak desetinásobek tehdejší 911 - což je vlastně podobný jak hypersporty dneska.
911 GT1 Strasse hrál s F50 taky vyrovnanou partii a se svými 25 kusy homologační série byl určitě exkluzivnější...

Mo
Monte
29. července 2018, 10:22
2

Myslím, že v kategorii hyper a supersportů se odehrává úplně ta stejná situace jako u rodinných vozů. Každý teď potřebuje přizvedlý rodinný hatchback, co má kufr jako kombík, sedaček jako MPV a hlavně aby to vypadalo jako fastback. Stejne tak na tom zacinaji byt Ferrari, Porshe a jiné. Tedy musí to být rychlý jako Veyron, pohodlný jako Rolls-royce, spotřebu jako Prius a ve městě obratné jako Vespa. Takhle si to žádá trh, protože většina těchto aut stejně slouží jako módní doplněk na večírky, než coby ultimativní nástroj pro vyvolené. Ti co na tyhle auta mají se obvykle nejmenujou Senna, takže když jim Ferrari postaví auto, který se je nepokusí zabít hned v první zatáčce, dost možná se jim tím zlepší celkový prodeje na pár let dopředu...

reagovat
H_F
31. července 2018, 17:24
0

jestli se dnes v kategorii hypersport pohybuji pouze tri hraci, co je pak bugatti veyron?
gigasport?
co takove pagani, koenigsegg etc.?

kdyz uz, tak prvnim hyporsportem od ferrari byla 250 testarossa
enzo je proti ni ve sve dobe totalni sracka, jinak to nelze nazvat

enzu totiz zle nalozi soudobe supersporty, jako ultima gtr, viper acr, dokonce i o dvacet let starsi porsche 962 ten kram vyskoli, ze si to za klobouk neda

posledni ceneny ferrari je samozrejme f40, coz je jen hodne osekana verze od 288 gto evoluzione, a vsechny nasledovnici jsou upadajici ausus
mimochodem f40 neni hypersport, ale supersport

trapnosti jako laferrari, pokud se tomu vubec podari dojet do cile, tak stejne kouka na zada takovym relativne obycejnym vozum, jako je produkcni 911ka

ferrari je takovou obdobou divize M mezi supersporty
prehypovana zalezitost, kdy konkurence umi delat lepsi veci i rychlejsi vozy za zlomek ceny
dnes i relativne obycejne lambo s cenovkou pod 10mio zaslape na okruhu nejrychlejsi produkcni ferrari
cimto? chlapcum z fiatu v maranellu se od umrti zapsklyho dedka nejak moc s produkcnimi vozy na okruzich nedari

reagovat
Fa
Fandatik
31. července 2018, 23:16
0

Copak ti provedl majitel Ferrari? Nebo nechápu důvod pro takový hate.
Pokud bych měl definovat hypersport (proti supersportu).
Pak určitě cena od 1mio EUR (dnešní optikou).
Ideálně omezená série.
Vysoká maximální rychlost + celkově rychlost v přímce.
Auto by nemělo být použitelné jako daily car.

H_F
01. srpna 2018, 08:54
0

to neni o tom, jestli mi neco provedl majitel ferrari
ja ferrari mam rad
ale enzo, potazmo ani f50, v podstate ani laferrari nebude jednim z nich

pokud by hypersport nemel byt pouzitelny jako daily car, tak muzes vzit jakekoliv dnesni LMP1, protoze to je drahe, jede to kurva rychle a vznikne jen omezeny pocet kusu a neni to pouzitelne v dennim provozu
tahle tvoje definice je ale v zakladu uplne vedle zejo
laferrari, stejne jako porsche 918, stejne jako mclaren p1 jsou pouzitelny jako daily,
takze zde mame hypersporty uz z dob sakra, jako mercedes gullwing, lambo miura, ferrari 250gto a dalsi
oh wait, jim se rika supersporty
stejne jako f40 je... wait for it... supersport

takze hamster v tomhle pise uplne z cesty

nemam rad nekriticke obdivovatele ferrari, protoze jsou jina lepsi auta, ferrari nevyprodukovalo od dob 288gto evo zadne auto, ktere by nemelo na okruhu jasneho premozitele, takze muj respekt k ferrari jakozto sportovnim vozum se odviji od tohoto faktu

protoze nemam, narozdil od jinych, rude klapky na ocich
az ferrari udela produkcni vozidlo jako napriklad ford gt, ktere se na lemans nebo nekde umisti, tak smeknu
nebo alespon neco, co na okruzich nedostane zle nabanceno od xkrat levnejsich aut.. nejrychlejsi kdy vyprodukovane silnicni ferrari dostane na okruhu pres prsty od produckniho auta za 3mega (viper acr) nebo porsche 911 (gt2 rs) za 7mio.. takze asi nekde soudruzi z maranella delaji chybu, ni?

kdysi jsme tu debatu uz s hamsterem meli, kdy jsem v klidu flusal na laferrari, ze hypersport by mel zaslapat vse do zeme, a dokud se nepostavi hypersport, ktery alespon dotahne casy, ktere zvlada porsche 962, tak se tem ubohejm vytvorum budu smat

beastar
03. srpna 2018, 13:36
0

Dělaj chybu. A nechtějí to vidět. Výjimečně souhlasim s každým bodem. LaFerrari prosim, ale je to prostě jenom sběratelsky zajímavý auto.

Fa
Fandatik
03. srpna 2018, 14:32
0

Nejsem nekritickým obdivovatelem Ferrari. Dokonce je nemám rád v F1 (už nějakou dobu nemám rád ani F1).
Ale určitě mají skvělý marketing a obchodní výsledky. A třeba ve srovnání s Porsche (které jsem měl rád) má Ferrari větší "vau" efekt. LFA bude vždy jen Lexus a třeba GT-R jen Nissan (o ACR nemluvě).
Ale postupem času Ferrari zabije vlastní úspěch (neustále navyšování roční produkce, zavedení SUV, atd).

Po
Pospis
31. července 2018, 18:40
0

Kluci a co takhle české luhy a háje. taky jsem si nevšiml že by tu byl článek o českém supersportu nebo je to už h.....
Za mě je to Auto pro ty, co je sere, že moknou v Caterhamu.
https://www.pragaglobal.com/cs/auta/r1r/

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem