Každý rok je pro mě nějaké auto naprostým symbolem a špičkou toho, co se na trhu, popřípadě ve fleetech automobilek, objeví. Autem, které mám navždy spojené s tím daným rokem. Rok 2023 to byl nepochybně černý a rychlý kombíček, BMW M3 Touring, který mě naprosto pohltil a stále na něj vzpomínám. Minulý rok to zase byl neuvěřitelně schopný Hyundai Ioniq 5 N, který mi ukázal, že elektromobil není jen o spotřebě a vlastně může jezdit i lépe než cenově srovnatelné spalovací sporťáky.
I letos jsem se dostal za volant řady opravdu dobrých nových vozů, zavzpomínám třeba na za všech podmínek brutálně rychlý Defender Octa…jenže symbolem letošního roku pro mě už navždy budou čínské vozy. A to ze zcela jiných důvodů než že by snad dobře jezdily nebo nabízely něco, co evropský autoprůmysl nedokáže.
Letos totiž na český trh přišlo poměrně mnoho nových značek. Více než deset firem, často uměle vytvořených a přeznačkovaných v rámci jednoho koncernu, najednou soupeří o českého zákazníka, který může být z toho množství novinek poměrně zmatený – a nedivím se mu, ani profesionální automobiloví novináři často vůbec netuší, co kam spadá a jaký je mezi vozy rozdíl.
A to nemusí být všehovšudy konec. Během mé návštěvy autosalonu v Mnichově jsem měl spíše pocit, že jsem na výstavišti v Šanghaji. Tolik různých značek, tolik aut…které ale v konečném výsledku vypadají všechny stejně a vlastně nabízí velmi podobnou techniku, často v podobě spalovacího čtyřválce od Mitsubishi s objemem 1,5 litru.
Zatímco Dongfeng, který na český trh vozy dováží už čtvrtým rokem, nijak netají příbuznost značek Dongfeng, Voyah a M-Hero, koncern Chery na český trh vstupuje hned pod třemi značkami – Omoda, Jaecoo a konečně Chery. Zaštiťují jej dokonce dva různí importéři, kteří spolu soupeří s auty, které se vlastně liší jen drobnými rozdíly ve výbavě, vzhledu a cenou.
Ta je koneckonců tím hlavním lákadlem pro zákazníky. Některé automobilky slibují úsporu oproti tradičním evropským značkám ve výši až statisíců, jiné zase lákají na pokročilé hybridní systémy slibující dojezd klidně až 1800 kilometrů. A někteří zkrátka nabídnou to, co Evropa už dávno vyřadila z nabídky.
Zda-li to však nejsou pouze nesplnitelné sliby, to už zůstává na zákazníkovi, aby si to prověřil sám a na stůl u dealera vyklopil nemalý balík úspor. Ač to totiž z pozice novináře, který auta střídá jak ponožky a pomalu každý týden sedí v něčem jiném, může znít povrchně, auto je zkrátka velká investice, která zahrnuje dlouhý výběr a hodiny zvažování i porovnávání.
Proto si myslím, že je důležité si říci několik poznatků, které jsem za poslední měsíce nasbíral. Tou první, která možná na první pohled nemusí být až tak viditelná, je servisovatelnost a dostupnost náhradních dílů. Všechny automobilky se sice chlubí, jak rozšiřují servisní síť a centrální sklad dílů je v Evropě, otázkou však zůstává jejich dostupnost v průběhu času.
Kromě toho, že vývoj v Číně letí neuvěřitelným tempem, totiž může dojít ke zrušení výroby náhradních dílů velmi krátce po ukončení prodejů. Sebemenší nehoda nebo porucha tak může vyústit v nerealizovatelnou opravu a vám zůstane před domem auto, které už prostě nikdy jezdit nebude. Výhodou zavedených automobilek jsou totiž i vyšší objemy prodejů a z toho plynoucí druhovýroba náhradních dílů.
To se samozřejmě nemusí vyplnit a i čínská automobilka nakonec může dodávat díly na prodané vozy klidně déle, než velké automobilové koncerny. Také se však může stát, že si koupíte za těžce naspořené peníze pěkné SUV, které nikdo ve vašem okolí nemá. A ani mít nebude.
Prodeje čínských automobilek totiž mimo domácí trh zatím nejsou, kromě chudších zemí, nijak významné. Vlastně jsou spíše docela mizerné. Čína je sice ambiciózní a chce navýšit prodeje a zisky, ale pokud i po několika letech budou prodeje spíše v rámci jednotek kusů, dealeři se na ně vykašlou a Čína uzná, že Evropa byla spíše slepou uličkou, ze které je lepší vycouvat.
Důvodů slabších prodejů může být více. Horší zůstatkové hodnoty, plynoucí z absence historie, mohou odradit firmy od nákupu, soukromníka může odradit neznalost značek. Osobně však vidím spíše problém v tom, že čínské automobilky u nás nemají příliš dobrou reputaci i díky již zavedeným značkám, které se u nás už pár let prodávají.
Často totiž čínská auta patří jízdně mezi silně podprůměrné, slušně řečeno. Podvozky jsou sice nastavené komfortně, ale naprosto otřesné řízení, sladění (často i podprůměrných) brzd a nepříliš dobrá kalibrace plynového pedálu tak v konečném výsledku působí jako dort, který vařil Pejsek a Kočička.
Zvenku sice neokoukané, uvnitř docela i pěkně zpracované, dokonce už se často zbavili i smradu laciného lepidla, byť občas tu a tam něco upadne. Jenže jakmile se člověk rozjede, pochopí, proč srovnatelné auto od zavedených značek stojí o tolik více peněz. Roky zkušeností s vývojem a nespočet hodin strávených naladěním podvozku se zkrátka musí projevit na ceně.
Tím dalším důvodem, proč se jim zákazníci vyhýbají, může být i politika. Nejsme zde sice na politicky zaměřeném webu a snažíme se vyhýbat sdílení politických názorů. Nedebatujeme zde o servisu Jaguarů ani o tom, jak nás štve každé jaro umývat auto po 20 minutách stání od polétavého žlutého prášku, jenže k čínským a ruským autům to prostě patří.
Já osobně si nedokážu představit, že svými penězi podpořím čínský režim. Ano, existují i automobilky, které tamní vládě nepatří, většina se jich však zodpovídá přímo Medvídkovi Pú. Možná to zní trochu dystopicky, ale já bych třeba nechtěl, aby v nějakých statistikách čínské vlády figurovala má historie jízd nebo aby mi auto na dálku mohla vypnout, třeba po publikování podobného článku.
V neposlední řadě je důležité zmínit bezpečnost. V posledních letech jsme si zvykli, že naprostá většina aut je bezpečná a já osobně na testy Euro NCAP už pomalu ani nekoukám. Po nedávných událostech, kdy se kolegům přihodila dost ošklivá nehoda a oni z auta vylezli celí, opravdu oceňuji bezpečí moderních aut.
Čínská auta však nemusí být jistotou, že dostanete vůz, který je skutečně konstruovaný s ohledem na bezpečnost. Nedávný crash test Dongfengu Box (3 hvězdičky v Euro NCAP) dopadl tak, že s ním radši ani nechcete jezdit více než 50 km/h. Jistě si ještě vzpomenete i na crash testy Dacie Spring, která je původem z Číny, byť poupravená pro evropský trh. O bezpečnosti takového Wulingu Bingo, který má pouze JEDEN airbag, snad nechci ani přemýšlet.
Dokážu si představit, že některé čínské vozy dokáží oslovit a dokonce i mě by v určitých případech možná dokázaly zaujmout. Tou hlavní přesvědčovací silou však zůstává cena, nikoliv výrazně lepší technologie nebo alespoň srovnatelný jízdní zážitek. Možná mě jednou nějaký Číňan přesvědčit dokáže, ale zatím se to nestalo.
Otázkou také zůstává, kolik značek se vůbec na trhu dokáže udržet. Jak jsem zmiňoval, na český trh se jich valí opravdu nepřeberné množství a některé značky k nám dováží i více importérů, kteří někdy působí nejen pofidérně, ale ani nemají s dovozem aut zkušenosti.
Situace tak na mě působí podobně jako před pár lety firmy zabývající se instalací solárních elektráren. Všichni nabízeli to stejné, za různých podmínek a s různými zkušenostmi a vědomostmi. Dnes jich je na trhu méně než desetina a osobně nevěřím, že s čínskými auty to bude vypadat jinak. Klidně bych se i vsadil, že za pět let u nás bude působit oproti dnešnímu stavu méně než třetina čínských automobilek.
Více než dobře jezdící čínský automobil mě zajímá, jak to máte vy. Už jste se s nějakým čínským autem setkali? Dokázal vás oslovit, že byste jej zvažovali koupit? Nebo jste jej dokonce koupili a máte co říci? Dejte mi vědět v komentářích, opravdu mě zajímá, zda jste případně s vozem spokojeni nebo jste už řešili nějaký problém.
























HeavySmoker
7. 11. 2025, 10:37Dovolil by som si pár korekcií. Čína mimo domáci trh nie len že má silné predaje, ale je najväčší exportér áut na svete na počet kusov a zhruba tretí na hodnotu exportu s tým, že stále silne rastie. O Čínske autá je bohužiaľ pre nás záujem a bol by aj tu, ale trh si chránime vysokými clami (10% na spaľováky plus emisné pokuty a 30 až 45% na EV). MG sa predáva dobre a expanzia len začína. Bez preháňania viac než polovica (!!!) showroomov ktorá v mojom meste je, bola prerobená v roku 2025 na showroomy Čínskych značiek, predtým tu bola jedna.
Ohľadom náhradných dielov, v EU máme z roku 2024 reguláciu na dostupnosť náhradných dielov ktorá pokrýva minimálne lehoty počaš ktorých diely musia byť poskytnuté výrobcom, maximálny čas na ich dodanie a ďalšiu reguláciu ktorá umožňuje tretím stranám poskytnúť diely po uplynutí doby 10 rokov (musí byť dostupná dokumentácia od originálneho výrobcu). Takže by som sa o možnosť servisu nebál (až tak), nezávislé servisy sa to tiež časom naučia. Tie značky sú gigantické korporácie ktoré to sekajú po miliónoch, nevidím dôvod prečo by sem neposlali raz za rok pár kontajnerov s dielmi. Toto EÚ priemysel rozhodne nespasí.
Celkovo, Čína používa vertikálnu integráciu a de-facto má monopol na baterky. To je kvalitatívny rozdiel, niečo ako just in time výroba Toyoty ktorá zamiešala karty v USA v 80tych rokoch. Ladenie podvozku sa Čína naučí (ostatne vlastní Lotus). Ale ako sa Európa naučí s drahými energiami a bez prírodných zdrojov vyrobiť baterky neviem. Vertikálna integrácia nám ide tak skvele, že snaha VAGu integrovať software (CARIAD) sa používa ako príklad fatálneho zlyhania. Chápem snahu to nevidieť a upokojovať sa že bude dobre, ale nebude. Ešte sme len nič nevideli a smejeme sa tak ako v USA keď sa Toyota predávala pod značkou Toyopet alebo Honda debutovala s kei-car N600 o výkone 45 koní do zlatého veku jácht a muscle cars so 7 litrovými motormi.
Honza Hamster Křeček
7. 11. 2025, 13:09Jen si dovolím trochu poupravit - cla mají jistě na dovoz z Číny nějaký vliv, nicméně hlavním důvodem, proč se tu těch aut neprodává víc, je prostý fakt, že většina z nich nemá a nemůže mít homologaci pro EU, tedy se prodávají jako šedé dovozy a tam je početní omezení. Tedy ono jich sem víc dovážet nejde, i když co půl roku papírově mění logo a jméno,
A to souvisí i s kvalitou a technologickou úrovní těch aut. V mnoha ohledech na evropskou konkurenci prostě nemají. A to i v případě aut konstruovaných od počátku i pro evropský trh. Viz. například právě MG. Jako auto pro důchodce s nájezdem do 5000 kilometrů za rok proti tomu vlastně nic nemám. Že to nemá tónovaná skla a klimatizace se v tom nedá moc nastavit vlastně až tak nevadí, na krátké trasy si okýnka otevřu a kdyby bylo moc velké horko, tak tu cestu holt odložím na večer, až bude líp. Žádný problém.
Co ale problém je, že ono to MG nestojí zas o tolik méně. Třeba Dacia, která často cílí na stejné zákazníky, je cenově naprosto srovnatelná. Já věřím, že Čína postupně bude kvalitu svých aut zlepšovat, ale stejně, jako jsme to viděli u Korejců, porostou i ceny. V případě čínských aut možná ještě více, protože západní technologie potřebné k tomu, aby se čínská auta posunula na evropskou úroveň, budou muset nakupovat za nedostatkové devizy.
Navíc s rostoucím objemem exportu do EU bude slábnout ochota státu podporovat takovou výrobu ze svých zdrojů - tvrdá měna jako dolar či euro je pro Čínu stále lákavá, nejde ale donekonečna tratit na každém exportu, i ti obyčejní Číňani, co to vyrábí, musí z něčeho žít, takže stejně jako nejsou dlouhodobě udržitelné projekty jako Temu, ani čínská auta za dampingové ceny nejde prodávat donekonečna.
Takže suma sumárum - ano, čínská auta na našich silnicích budeme potkávat čím dál častěji. Budou mít možná i evropskou kvalitu, celkem určitě ale budou mít evropskou cenovku. A tedy neočekávám žádnou automobilovou revoluci. Narozdíl od USA v osmdesátých letech, EU (přestože by si to někteří příznivci starých dobrých časů moc přáli) nezaspala. Zatímco tenkrát přišli Japonci s auty přímo ušitými na ropnou krizi a domácí výrobci na ně neměli odpověď, Čína s žádným zázrakem na kolech nepřišla. Žádné Chery není Kodiaq za polovinu ceny, žádné MG není Tesla s dvojnásobným dojezdem.
Nenechte se zmást PR články a mediální masáží, zajděte si k prodejcům a ta auta si vyzkoušejte. A pochopíte...
afro-r1
7. 11. 2025, 13:41Nejaky clanek o mensi podpore automobilek v 15. petiletce se dnes na webu objevil.
Trebus
7. 11. 2025, 13:58@Honza Hamster Křeček: já si myslím, že Číňany pořád trochu podceňuješ. Je spousta odvětví, kde se zpočátku všichni smáli a dneska jsou čínské výrobky srovnatelné se západními a často levnější.
Auta (nebo třeba letadla) jsou přece jen technologická špička, takže jim to bude trvat trochu déle. Ale nepochybuju, že dříve či později bude čínské auto stejně dobré jako to "naše".
Může se vám to nelíbit, můžete proti tomu protestovat...
Honza Hamster Křeček
7. 11. 2025, 14:11Trebus: Však to ale nejsme ve při, vždyť to píšu, já věřím, že čínské auto časem bude na úrovni toho "západního". Narozdíl od ruských aut, o kterých jsem taky už mnohokrát slyšel, jak je jejich vítězné tažení Evropou jen otázkou času, v případě aut z Číny si umím představit, že té evropské úrovně dosáhnou, ale nejen kvalitou a technologiemi, ale i cenou.. Takže se prostě zařadí mezi ostatní automobilky na našem trhu a šmitec. Že by kvůli tomu padnul Stellantis nebo VAG je zas utopická myšlenka z opačné strany....
MBMB
7. 11. 2025, 14:40Jak ale píšu níže, ono není jen jedno "čínské auto", nýbrž vysoké desítky značek. Auta, která jsou zcela na úrovni a podle toho taky stojí peněz, jsou tu v podstatě už dnes. Na to není potřeba vůbec čekat. Jen se to holt z toho množství týká jen několika málo jednotek značek.
HeavySmoker
7. 11. 2025, 15:10Honza: Ďakujem za reakciu, v zásade chápem ten pohľad a súhlasím že také MG dieru do sveta neurobí. Problémom pre nás nie je dnešný stav a spaľovacie autá, ale to čo sa ešte len chystá. Pokiaľ ide o EV kde má Čína komfortný náskok (60+ % EV je Made in China), také BYD (najväčší svetový výrobca EV) dokáže vyrobiť ekvivalent Tesla Model 3 a v EÚ ho predávať za identickú cenu po aplikovaní 27% cla a za mňa je to aj lepšie poskladané. Podľa odborných analýz z brandže, vertikálna integrácia umožňuje vyrábať zhruba o 30 - 40% lacnejšie (to neznamená predajnú cenu, lebo existuje aj vývoj a iné položky) a to majú navyše k dispozícií aj nižšiu cenu vstupov ako suroviny a energie. Cena práce je stále výrazne nižšia a dlho bude, pretože vláda má v programe doslova napísané že bude potláčať domácu spotrebu aby udržali industriálnu bázu. To zostane pretože na rozdiel od priamych dotácií to (vládu) nič nestojí. Jeden príklad čo som si zapamätal, kompletná montáž auta v ČR: 2000 EUR, v Nemecku 6000 EUR v Číne 700 - 1100 EUR. Takých položiek tam bolo viac.
Druhý štrukturálny problém je že Čína aktuálne kontroluje 90% trhu s ťažbou a spracovaním vzácnych zemín. Ich rafinácia sa v EÚ nerobí vôbec pretože je špinavá a energeticky náročná a už nemáme ani know how. Neexistuje svet v ktorom kilogram spracovanej rudy dostane VW za rovnakú cenu ako BYD. Držia si tam aj vyššiu pridanú hodnotu vo výskume a výrobe (Len BYD a CATL drží 55% svetový podiel na skompletovaných baterkách pre autá).
Padne VAG? Nemyslím. Ale som si istý že je to pre domáce automobilky skúška ohňom. VAG predáva autá za nezmyselné ceny vo vysokých objemoch a medziročný zisk sa aj tak prepadol o 60%. Porsche je na hrane (zisk je čierna nula práve kvôli problémom s odbytom EV). Audi nevie predať EV tak nejak celkovo, zavreli celú fabriku na e-tron a marža klesla za 3 roky na jednu šestinu. Stellantis nemá cenu komentovať, ten vysekol stratu 2 milliardy EUR len za prvý pol rok 2025 a neviem či som ich EV videl niekedy na ceste. Myslím že toto bude bolieť viac než nástup Kórejcov. Čina ten trh kontroluje už dnes a sme to my kto si bude musieť vydobyť miesto pod slnkom.
Marek Brunner
7. 11. 2025, 18:10Na většinu věcí už odpověděl Honza, já jen doplním ohledně těch prodejů - stačí se podívat na statistiky SDA. Ano, Omoda a Jaecoo mají velmi slušné registrace (byť tedy neodpovídají tomu, co na silnicích vídám), ale třeba Chery s 20 ks je vysloveně jasné, že jde pouze o předváděčky. A jak zmiňoval Honza ty prapodivné homologace, právě v té tabulce je komické vidět několik Dongfengů...které se dohromady prodávají jen o něco lépe než takové Ferrari. MG je samozřejmě výjimkou z mnoha důvodů a jejich úspěch je daný využitím nejen známé značky, ale i jisté zavedenosti na trhu.
Habakukk
7. 11. 2025, 11:30Jediný argument by pro mě byl cena, ale ta prostě není dost zajímavá abych na tuto nabídku slyšel. Tedy zůstanu u Evropských značek jsou mě bližší.
MBMB
7. 11. 2025, 11:57Úplně nevím, odkud se vzala ta tvrzení o mizerných prodejích v rámci jednotek kusů. Asi nějaká stará čísla Většina se sice prodává v Číně díky tomu, jak gigantický trh to je. Ale to neznamená, že ten export je nějak zanedbatelný. A ty brutální rostoucí trendy jsou neúprosné.
Obecně mám dojem, že spousta lidí má stále klapky na očích a nezajímá se/nepřipouští si to. Začít vážně registrovat čínská auta jen pár posledních měsíců teprve po příchodu na český trh, přestože mnohé značky jsou už nějakou dobu především v západní Evropě a na dalších globálních trzích ještě déle, nemluvě o Číně samotné, je trochu pozdě.
Jinak ano, mezi těmi mnoha desítkami čínských značek je samozřejmě i low-cost segment obsahující spalovací i elektrické "plečky". Což shodou okolností bylo i to, co se tady k lidem dostalo nejdříve. Nicméně to je asi jako kdyby Číňan posuzoval úroveň evropských aut z projížďky v deset let staré Dacii.
afro-r1
7. 11. 2025, 12:32Co si budeme, auta dosahla posledniho stupne vyvoje. Vse se zraconalizovalo, tvar se predpisy a prirodnimi zakony ustalil. Vetsina emoci, ktere by hnali lidi pro nove "bezne" auto se vytratily a narodni predpisy se snazi zabit i posledni jejich zbytky. Jizda autem musi byt superbezpecne premistovani lidi mezi dvema misty. V idealnim pripade ridic vubec nezasahuje do ovladani vozidla a pokud ano, elektronika ho povinne "ztresta" vibracemi, osekanim ci pridanim vykonu nebo alespon neprijemnym piskanim. Auta by se idealne nemela nijak upravovat ani individualizovat.
Takze v konecnem vysledku bude 20 univerzalnich prepravnich kapsli ruznych velikosti s mnoha logy na kapote. A pak uz bude lidem skoro jedno, kdo ty kapsle vyrobi.
Podobny vyvoj probehl treba u mobilu nebo laptopu. Xiaomi nebo Samsung, uplne jedno, ktery mate v ruce, vsechny prevysuji pozadavky uzivatelu. Stejny tvar, stejne funkce, stejne neosobni vztah uzivatelu k nim. Siemens a Nokia jsou pryc a nikomu nechybi.
200, 300, 800 koni? Nudna vsednodennost. 8, 7, 5 sekund na 100km/h? ma v nabidce kazdy mestsky crossover. Klima, displeje, automat, hudba, kamery, navigace, pet hvezdicek v narazech? Na cokoliv ukazes.
I ta prosklena dodavka v minulem testu ma 232 koni a je to obycejny prepravnik, zadna vrcholna V-Klasse. Klidne by na tom mohlo byt Hyundai, Vinfast, MG/Siac nebo Volvo/Geely a spouste prvouzivatelu by to bylo jedno.
mariov8
7. 11. 2025, 14:00Hmmm, palec nahoru...
sheogh
9. 11. 2025, 08:47Ono je jedna vec cislo na papire a druha jak to vnima ridic. Uz jsem si nekolikrat vsiml (zvlast pak u hybridu), ze to byva trosku zklamani.
Jinak ten depresivni popis standardizace imho celkem sedi.
mariov8
7. 11. 2025, 13:59Zatím největší průser těch aut uživatelsky je katastrofální adaptace a stav jejich SW!!! Ne mechanika, materiály a zpracování, nooo, většinou... Zkuste se podívat na mapové podklady a práci asistenčních systémů, nejenom těch pracujících s rychlostí. Zjistěte si, jak probíhá aktualizace SW na dálku... no nijak, musí to do dílny na počítač. Ty automobilky jsou na naše poměry skutečně velké, ale s ohledem na maržovost automotive, která klesá i v číně a tvrdý konkurenční boj tam, je otázkou, kolik těch jejich "menších" automobilek ještě tady bude za 5, 10 let a pak teprve začne sranda.
rock
7. 11. 2025, 15:08Číňané -mimo těch technických záležitostí zmíněných výš- zatím nedoceňují konzervativnost evropanů. Pochopil to SAIC a proto pro Evropu vyhradil MG a to je tady relativně úspešné. Tlačit sem další a další značky, které Evropan neumí ani vyslovit, natožpak aby si je zapamatoval a nebo se po nich dokonce aktivně pídil, to prostě není dobrá strategie. Snad to tady nečte nějaký čínský vrcholový manager :-), ale já najeho místě bych se pídil po tom, která zajímavá zaniklá značka by se dala koupit. A pokud by to pojali líp než s Borgwardem (který přeci jenom zmizel už před 60 lety), mohl by to být jeden ze způsobů, jak se sem infiltrovat. Přinejmenším do té doby, než čínsk auta ztratí punc šuntu.
st.paul
7. 11. 2025, 15:28Množstvo značiek zodpovedá obrovskému Čínskemu trhu a veľa z nich vlastne ani nové značky nie sú, ide skôr o upravené/premenované modely určené výhradne na export. Určitý chaos v tom ale určite je, čo na dôvere naozaj moc nepridá. Odhliadnuc od ideologického prístupu, ktorý má 90% ľudí u zadku a obáv z dostupnosti náhradných dielov, ide a vždy išlo predovšetkým o cenu. Ak ľudom dokážu Čínsky výrobcovia ponúknuť veľké rodinné auto so slušným spaľovacím motorom za rozumnú a dostupnú cenu, teda to, čo im etablovaný výrobcovia ponúkajú čím ďalej, tým menej, majú vyhrané. V kategórii čisto elektrických áut je situácia opačná, v tomto prípade je Čína o parník popredu a znova iba z dôvodu neschopnosti EU. Zákazníkom jednoducho treba ponúknuť to, čo chcú oni a nie to, čo chce pani von der Hadr Fakr. Čo sa týka kvality spracovania, predovšetkým interiérov, treba povedať, že kým sa Čína zlepšuje, EU výrobcovia naopak, cúvajú. Pokles celkovej kvality „našich“ výrobcov nie sú len plané reči, ale ťažká realita. Niekoľko krát som tu spomínal model BYD Sealion 7 s ktorým sa sem tam zveziem, videl som pár modelov Xpeng a Hongqi. Spracovanie ich interiérov znesie najprísnejšie kritériá aj keď priznávam, sám som zvedavý, ako budú vyzerať o niekoľko rokov. Ruku na srdce, interiéry niektorých prémiových značiek vŕzgajú už v predajniach. Toto nie je môj názor, ani zbožné želanie, ale tvrdá realita podporená stovkami testov z celého sveta. To, že zrovna testerom na tomto webe niečo v Čínskom aute odpadne nechám bez komentára. Zabili sme pýchu automobilového strojárenstva v EU, špičkové spaľovacie motory, na ktoré Čína nemala žiadnu odpoveď a naopak, chceme konkurovať Čínskym elektromobilom, na ktoré nemáme pre zmenu žiadnu odpoveď my, o surovinách a výrobných technológiách ani nehovorím. A to všetko v mene boja pri CO2. A čo sa týka slabých predajov, nestačím sa čudovať, o čom je reč. Väčšie Čínske značky už v EU predávajú viac áut ako napr. Alfa Romeo a to ešte len štartujú. Každá významná značka mala svoje špecifiká, ktoré boli pre jej klientov vždy dôležité a pre ktoré sa k nim zákazníci radi vracali. Často išlo o vyslovene osobné, srdcové voľby, ale to k tomu patrí. Ak mám mať v budúcnosti možnosť vybrať si model od 20 výrobcov, ale s tým istým tabletom (made in China), tou istou baterkou/pohonom (made in China), tým istým infotainmentom (made in China), s rovnakými jazdnými vlastnosťami, zárukou atď., môžem si zrovna kúpiť auto made in China.
Honza Hamster Křeček
7. 11. 2025, 21:11S tímto tvrzením se potkávám velmi často. Ano, čínské benzínové modely jsou tak trochu křápy, ale EV, to je docela jiná písnička, tam západu utekli o parník... A tady ze své zkušenosti musím to nadšení z výdobytků čínské totality prostě mírnit, není to tak. A to hned ve dvou rovinách:
1.) Ano, Čína vyrábí víc EV, než kdo jiný, a to především proto, že tak nastavila svou politiku. Je zajímavé, že argument počtem často používají ti stejní lidé, kteří evropskou snahu o nahrazení spalovacích motorů elektromotory považují za málem zločin proti lidským právům, zatímco stejná a dokonce mnohem přísnější politika je v Číně znamením úspěchu a technologické nadvlády... ale to je jen tak na okraj, mnohem podstatnější je:
2.) Kde ta úžasná nadvláda je? Čína skutečně vyrábí obrovskou škálu elektromobilů od relativně levných pleček po luxusní stroje, ale je před zbytkem světa napřed, nebo fakt jen vyrábí obrovské množství čehosi? Ne, napřed prostě není. Některá auta dosahují skvělých parametrů, ale potom už se tu nebavíme o lidových cenách, jiná vypadají dobře na papíře, v praxi je na nich ale pořád cítit, že to prostě nemá tu úroveň. A teď nemyslím zpracování, sešroubovat to dohromady, aby z toho neodpadávaly kousky, už se v Číně naučili. Myslím tím naladění a konstrukci auta a jeho systémů. Tak, aby klimatizace klimatizovala, asistenti asistovali, řízení řídilo, odpružení pružilo, tlumení tlumilo.. A to předesílám, že my tu zatím zkoušíme jen těch pár vybraných "exportních" modelů, to není reprezentativní ukázka toho, jak ta auta vypadají na domácím trhu.
Abych jen neblábolil - nedávno jsme měli možnost vyzkoušet Mazdu 6e, což jak mnozí asi víte je jen přeznačený Deepal L07. A není to vůbec špatné auto. Ještě aby byl, když si ho Mazda vybrala a prodává ho pod svou vlastní značkou. Je ale o parník před evropskou či americkou konkurencí? Ne, to vážně není. Víc ale prozrazovat nebudu, to si přečtěte někdy v průběhu víkendu, kdy vyjde redakční test.
VK
7. 11. 2025, 21:35O parník před evropskou konkurencí je…už jen tím, že není SUV. Aneb konkurenty teslácké trojky stále špendlíčkem pohledat, prakticky nejsou.
-
Komentář upraven 7. 11. 2025, 21:35:42
fortress
8. 11. 2025, 09:54Ten argument používáme proto, protože Evropa má převahu ve spalovacím motoru pro které máme know-how a k tomu distribuční řetězec a zatím stále poptávku. Pro EV má zase lepší vstupní podmínky Čína (suroviny, baterie, cená práce, cena energií) a proto to tlačí.
st.paul
7. 11. 2025, 15:43Európa sa hlavne musí prebudiť, sklopiť zrak, uvedomiť si svoje chybné rozhodnutia, nadýchnuť sa a začať pracovať. Dlho sme si bohorovne mysleli, že len my dokážeme vyrobiť niečo pekné, kvalitné, technologicky vyspelé a predať to ľudom s 1000% maržou. Nie, aj v iných častiach sveta žijú šikovní ľudia, ktorí dokážu to isté a lepšie, ale s tretinovou maržou. Navyše, keď sme ich to sami a úplne zadarmo naučili. Ešte jedna poznámka ku spoľahlivosti a časovej dostupnosti náhradných dielov. Sused pracuje v manažmente Jaguaru. Po roku mu na služobnom Range Rovery Discovcery Sport menili kľukovku a na opravu čakal mesiac. Ak je toto referencia, ktorú by mali v Číne prekonať, tak už dávno vyhrali.
XTad
7. 11. 2025, 18:54A ktera cinska auta jsou ta "lepsi"? Vzdyt to jsou vsechno bezpohlavni auticka jak z mountfieldu...
rock
7. 11. 2025, 16:03Jeden drobný postřeh: na MG byla uplatněna dodatečná cla 35,3 %, přesto EV MG stojí o nějakých 5 % MÉNĚ než před uplatněním cel, navzdory těm 35 procentům a navzdory pár procentům inflace, která od té doby proběhla.
ransom
7. 11. 2025, 17:15Někdy na jaře jsme vybírali nové auto. V prvním nástřelu jsem měl i nějaké Číňany. Jenomže oni mají jakousi superschopnost i jinak povedené auto zabít nějakou drobností, která mě brutálně srala. Blikátka, světelné efekty, jingly, na vyližprdel prostředí infotainmentu, špatné topení, debilní klimatizaci...
Ve spotřební elektronice už dohnali a předehnali. Doma máme skvělou pračku Haier. Ale auto z Kitaje bych nechtěl. Dal jsem přednost evropské důvěrně známé nekvalitě před nevyzpytatelnou čínskou.
MMM
7. 11. 2025, 20:33Zahltí nás odpadky převtělenými do "produktu=zboží" a není rozdíl mezi aliexpresem a čínským autem, až na to, že je vlastně strašně drahé a to si ani nepředstavuji ztrátu hodnoty. Takže ano, chudým lidem co koupí china-car, dobře jim tak, zchudnou ještě víc. Některým to vyhovuje, jiným ne... Lidi si china-cars budou přehazovat jako horký brambor.
Beran
7. 11. 2025, 20:48Cinske auto bych si ted nekoupil, protoze nemam v blizkem okoli jejich servis, predpokladam razantni pokles ceny pri dalsim prodeji a nebudou na to dily na vrakaci.
Ale casem se to u mainstram zakazniku asi otoci, protoze:
-vedecky a technologicky uz nas cinani predehnali. Na vedeckych konferencich jsou to cinani, kdo ma nejvic zajimave prednasky.
-jsou pruzni, flexibilni a maji "hlad". Co v evrope trva dva tydny, to umi cina za dva dny. At uz vyroba prototypoveho vzorku, inovace nebo rozhodovani.
-Napriklad BYD chrli obri objemy aut, takze snadno rozpusti investice do vyrobnich technologii a vyvoje.
yellec
7. 11. 2025, 22:56Předpokládám že čínská auta budou kopírovat vývoj čínských motorek. Nejdřív se sem vozily skútry v prodejní ceně cca 30 000, ale s naprosto tragickou kvalitou. Z 5m to vypadalo i hezky. Ale komu to bez zásadních poruch vydrželo jezdit aspoň celou první sezónu, ten měl štěstí na kus. Znám pár lidí, co si to pořídilo a nikdo s tím nevydržel víc než dvě sezóny než to šlo z baráku, nebo rovnou ze skály.
Tuhle fázi čínští dovozci aut myslím přeskočili a to co se sem vozí dnes odpovídá kvalitou motorkám ve druhé fázi. Už to byly jakž takž použitelné stroje, co uspokojily velmi nenáročného jezdce. V další fázi se objevili výrobci, co se nestyděli za značku a ta značka se postupně uchytila a časem si začíná získávat jméno. U nás nejznámější CF Moto a QJ Motor. Ti začali vyrábět motorky (největší úspěch mají jejich cestovní endura) co se vzhledem a zdánlivou kvalitou blíží zavedené západní produkci. Ale jejich cena už zdaleka není tak příznivá. S mírným zevšeobecněním platí že Čína v plné palbě (tzn. oboustranné rychlořazení, tempomat, vyhřívaná řidítka někdy i sedlo, u cesťáku kufry) je o čtvrtinu až pětinu levnější než japonská konkurence v základu.
Kde Číňan pořád pokulhává je celkové odladění. Oni se na svoje topmodely nebojí nakoupit komponenty věhlasných značek (brzdy brembo, tlumiče Marzochi nebo ¨Ohlins) ale neumí to odladit.
Proto je u některých motorek naprosto tragické ABS co zasahuje i po přejetí mouchy, kontrola trakce co zavírá plyn v mírné zatáčce při minimálním náklonu i u motorů malých objemů. Pak přijde Japonec a prodává stroj co funguje na jeho OEM komponentech podstatně líp než tyhle čínské zázraky.
Ale oni se zlepšují. Dokonce už přestali jen tupě kopírovat a pokouší se prodávat řešení, která Japonec ani Evropan do výroby nedá. Neváhají si zaplatit šikovné designéry a na ty jejich výtvory nejen že se už dá koukat, ale často vypadají líp než současná Japonská hmyzoidní/mimozemská produkce.
U těch aut to bude časem podobné, ale jak říkají předřečníci podobná bude i cena.
Bono_
10. 11. 2025, 12:34Tipnul bych to podobně...🤔...ale třeba letos když jsem viděl číňanský motorky po malých a větších pádech, popřípadě jen po projetí trošku náročnější cesty, maj ještě co dohánět při vývoji a v materiálech i ty s "nějakým jménem". (vychvalovaný CF Moto MT xxx)
Klasicky, pro pantátu co na tom (enduru) jezdí v podstatě po silnici a občas krokem k rybníku je to fajn, a problém tam ne(u)vidí, a ještě dostane kufry který bude vozit prázný nebo budou doma (zkušenost z praxe😁). Když se začne trochu tlačit, už tam nějaký mouchy jsou. A některý (fakt málo) jsou jak Zeppelin, ale po odstranění jsi na tom finančně jak u zavedený značky, která ti to (funkčnost/spolehlivost) nabídne v základu. V ceně zavedených značek jsou i zkušenosti a know-how, který se projeví v maličkostech, na to se zapomíná.☝️ Popravdě mam teda pocit, že u některých aut to občas začínaj zahazovat...🧐
O tom budou věčný dohady - pro uživatele vlastně asi dobrý za tu cenu, pro motorkáře/řidiče u aut to bude s velkýma vykřičníkama. A Jardu Šímu mam rád, ale namotání xxx tisíc kilometrů na motorce půjčený od zastoupení neberu úplně jako extra vypovídající o všech vlastnostech motorky.
MMM
8. 11. 2025, 15:05Hází to sem jako hovna do latríny... Česká Republika..., je pro Tíňana jen díra v zemi.
sheogh
9. 11. 2025, 08:38Zatim me to (a na par vyjimek) prijde, jak klasickej jezevcik z trznice s nalepkou 800W P.M.P.O :-)))
A do toho nezahrnuju spalovaky, to je mimo scope :-)
Cinani maji jiny preference a hodnoty a je to na tech autech videt, vetsinou me vubec nicim nezaujmou.
Plus ta podpora/dily... kdyz vidim nekdy, jak cekam na dil na evropsky auto.. Jak tu uz padlo, za kvalitu podobnou EU chcou i podobny penize, tzn nevidim duvod.
A hnusne crossovery tady umime taky, na to nepotrebujem cinu.
mariov8
10. 11. 2025, 09:58Mluvil jsem s chlapem, co tam v automotive roky pracoval. Zajímavá informace je, že oni obvykle ty auta mění po roce, maximálně dvou... ve městech. Kde na to mají. Tedy zcela chybí důraz na dlouhodobou odolnost a kvalitu zpracování. Umí to udělat pěkné (za mne osobně spíše efektní), umí vybrat slušné komponenty, když se to zaplatí, ale z dlouhodobého hlediska jsou to s výjimkou špičkových produktů (obvykle vyvíjených i pro Evropské spolupracující značky) pro nás rizikové produkty.
Yellec, palec nahoru za komentář, souhlasím. I čína umí vyrobit kvalitní produkty, ale ani oni už nedělají za hrnek rýže...
MMM
10. 11. 2025, 14:45V Číně nehledejte kvalitu, ale kvantitu=nekvalitu...
M
10. 11. 2025, 19:59OMG tolko filozofovania. Ved je jasne, ze tie auta su na dialku ovladane cinskyˇ rezimom a v spravne chvily sa transformuju a pouziju k ovladnutiu Europy! 🤣