načítám data...

Autíčkář motorkářem. Může se to stát i vám?

Jak se vlastně od aut dostanete k motorkám? Zkusím vám přiblížit, jak se to stalo mně, i když to asi není zrovna standardní postup.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Autíčkář motorkářem. Může se to stát i vám?

Třetí a poslední přírůstek do naší punkové redakce je David. Narozdíl od Honzy a Martina má zkušenosti se psaním malé až žádné. Tím spíš nás překvapilo, jak dobrý text dokáže dát dohromady. A je tu ještě jedna novinka, kterou David přináší na stránky Autíčkáře – motorky. Bez obav, nehodláme konvertovat k jedné stopě. Ale občas se tu nějaký z těchto krásných strojů objeví. Po přečtení tohoto článku mám sto chutí oprášit áčkové papíry a dát mašině ještě jednu šanci.                     – Zlokoč –

 

Spíš než za motorkáře se považuji za autíčkáře… kterej dělá špatná rozhodnutí. Měli jste někdy ten stejný pocit? Takové to, když chcete uskutečnit nějakou volbu, zvažujete možnosti a dobře víte, že koupit si *dosaďte libovolně* je nebetyčná ptákovina? Většinou to neuděláte, zvolíte cestu rozumu, proto máte doma jenom jedno auto, a ne pět, anebo jenom pět, a ne čtrnáct. Jednou za čas se ale rozhodnete pro ten nesmysl a odůvodníte si to nějakým dalším nesmyslem: „tohle doma ještě nemám / kdykoliv to můžu zase prodat / život je moc krátkej“ (mhm, a nic ho neprodlouží víc než nákup motorky).
Ne, nikdo? Jenom já? OK.

Začalo to dost nevinně. Prosluněné sobotní dopoledne, opička pozvolna vyprchává a já jako sup kroužím nad bazošem. Už po chvíli se chlubím svým dnešním úlovkem přítelkyni, které je to úplně jedno. Má radost, že už nepotřebuju tu Alfu V6 ze včerejška, předraženou Miatu s volantem na špatné straně (s2000) z minulého týdne nebo libovolnou E36 v rozličných fázích rozkladu. Jde si to tradičně prohlídnout, abych jí dal pokoj, a obrátit oči v sloup. Tentokrát je ale něco jinak, k jejímu (i mému) překvapení kouká na něco, co tu ještě nebylo. Následuje moje vyčerpávající přednáška „jetomotorkaajetomodry“ … protože o motorkách vlastně dohromady nic nevím. Mlčí, neví, jak reagovat. Využívám momentu překvapení a nenápadně dodávám, že to je nedaleko a na odpoledne vlastně nemáme žádné plány, tak bychom se na to mohli jet jenom podívat. Podívání proběhlo úspěšně, cestou domů to probíráme. Teda, když o tom zpětně přemýšlím, mám pocit, že jsem mluvil hlavně já. Poté následovalo ještě druhé kolo s mechanikem-expertem přes motorky. Ten měl, podobně jako při koupi auta, otestovat a odhalit věci, které sám nevidím nebo nepoznám. Naneštěstí mi nákup posvětil.
A všichni už asi tušíte, jak to dopadlo.

Jelikož můj čtyřkolový dopravní prostředek hrdě nese modrobílou vrtuli (vlajku bavorska?), jelikož se tato značka krom výroby aut, pokud to náhodou nevíte, zabývá taktéž výrobou motocyklů, a jelikož jsem s ní měl už nějaké ty zkušenosti, byla volba jednostopého přepravníku nanejvýš jasná…

Koupil jsem si Suzuki. Je to model SV650 z roku 2000, má dva válce do V o překvapivém objemu 650 ccm a výkonu 52 kW. Pokusím se tomu dodat nějakej kontext pro lidi, kteří o motorkách vědí zhruba to, co já tehdy při koupi, motorkáři prominou. Je na to sice potřeba řidičák skupiny A, tzn. 35 a víc kW, ale jinak je to naprosto obyčejný stroj. Každý, kdo přišel trochu do styku s motorkama, ho zná – dělal na něm autoškolu, byla to jeho první nebo několikátá motorka, měl to jeho táta/brácha/ségra/kámoš, a jestli na tom nikdy nejel, tak na tom minimálně aspoň seděl, zkrátka takový ekvivalent Octavie v moto-světě. Navíc to taky táhne odspoda.

Aha, super, je to modrý a svezl se na tom kdekdo, proč by nás to mělo zajímat?

Naprosto obyčejná motorka totiž skýtá zážitky a možnosti v auto-světě v podstatě nevídané. Když už ne nevídané (máme youtube), tak aspoň vzácné, tudíž často nedostupné. Co mě začalo bavit jako první, byla okamžitá reakce na plyn. Sériová auta ve srovnání těžko obstojí, jelikož motorka samotná ani její setrvačník neváží „nic“. Je to návykové a je to parádní, doporučuju vyzkoušet někdy aspoň na neutrál na místě (ojnice odpustí). Každá mince má samozřejmě dvě strany. Stav vozovky a povětrnostní podmínky se nepřizpůsobily rychlosti? Nevadí, budeš mít dost času o tom přemýšlet ve škarpě.

Druhá nejoblíbenější věc je převodovka. Je sekvenční, poskládaná dost nakrátko – obdobný princip jako u WRC a jiných speciálů. Člověk prostě zrychluje dle libosti (plnej), a až přijde čas nebo omezovač, na zlomek sekundy povolí plyn, klik, a zase znova, spojka netřeba. Má to 6 rychlostí a proklikat se „až na vrchol“ je čirá radost. Jo, to zní až moc pohádkově, ve skutečnosti radši takhle bez spojky „klikám“ až od dvojky nahoru, převodovka už má za sebou pár kilometrů a místo dvojky tam občas skočí neutrál. Pokud se nějakým způsobem vyžíváte ve zdolávání okresek, pak věřte, že kombinace těchto dvou vlastností je ukrutně zábavná!

Tak jo, teď si zahrajem takovou malou hru, to vás autíčkáře bude bavit, dáme si závod! Podle různých zdrojů má tahle motorka 0-100 zhruba za  4 sekundy, sám změřeno nemám, nevím přesně. Jasně, můj stroj není nový, má za sebou spoustu kilometrů, navíc já nejsem zrovna profesionálnání jezdec – zaokrouhlíme to na rovných 6, ok? Chci, abyste si vymysleli auto, které se tomu vyrovná. Klidně může být i rychlejší, nevadí mi, že prohraju. Tak jo, co máme na startovní čáře? Ferrari, 911, STi/EVO, Octavia RS s turbem tak velkým, že by vcuclo batole? Kolik takový auto asi stojí?
Tady se to začne lámat, tenhle stroj se dá pořídit „již od“ jedné průměrné výplaty. Vždyť to je přece nářez, všechen ten pokrok a technologie, co už časem uzrály natolik, že si je může dovolit běžný smrtelník. Prostě každý, kdo dá dokupy pár peněz, se může nechat katapultovat z nuly na sto „zaštyři“. Někdo by mohl namítnout, že z toho pramení i nevýhody, o tom si ale povíme jindy. Sedl jsem na to, párkrát jsem se svezl a otevřel se přede mnou naprosto jinej svět. Najednou byl zase dobrý důvod podívat se na každou, autem už stokrát projetou, známou okresku. Všechno pro mě bylo tak nové a já věděl, že to budu chtít objevovat. Možná, že kamarádi měli nakonec pravdu a dvě kola jsou víc než čtyři?

No, nejspíš si o tom ještě počtete…

Zaujal vás Davidův lyrický článek o motorce? Mají motorky místo na Autíčkáři? Vynadejte nám v diskusi! --JM

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
20. března 2021, 10:18
3

Takovy vseobecny paradox okoukany z okoli:
Kdo od patnacti lital na motrce, tomu ve ctyriceti (jedna ci vice) stoji v garazi a seda na ni prach. Koho to v mladi minulo, ten ve ctyriceti dela Acko a vyjizdi na motorce, kdykoliv je to mozne.

reagovat
eLzyx
20. března 2021, 10:57
0

na tom něco bude. Motorku jsem nikdy neměl, nikdy mně to k nim netáhlo, ale blíží se 40 a nebýt covidu, tak loni/letos už dělám papíry, protože mě to k jedné stopě začalo táhnout. Jenže dělat teď papíry na motorku je na pytel. Nikdy nevíte, kdy motoškolu zavřou, nikdy nevíte jestli bude dostupný testační komisař, motoškola se nedá dělat v zimě, do toho omezení, že pokud neudělám papíry do roka od zahájení, tak se motoškola musí opakovat.

af
afro-r1
20. března 2021, 20:08
1

Na to byly zlate devadesatky - jedna bezchybna jizda s instruktorem, deset cvicnych testu, trochu mu povykladat o technice a slo se na pisemnou zkousku. Co se budeme s autoskolou v destivem listopadu okradat o cas a penize ...

Jimi
20. března 2021, 21:56
0

jo 90-tky, papíry na auto už byly, 2x teorie, test a jízda a za litr autoškole bylo i kompletní Áčko. Pár motorek na začátku, potom jenom auta a až teď po pár zápůjčkách se bude kupovat vlastní. Jiný svět...

Fa
Fandatik
21. března 2021, 12:54
0

Ach jo, tohle mi nedělej té. Nikdy jsme motorku nesedlal, ale vždy jsem po nich koukal. Před pár dny jsem dokonce dostal svolení si ji koupit (čtyřicítka za rohem, papíry na to ještě nemám). Dokonce mám vybráno a za dva týdny se na ni jedu mrknout.
Jenže se dostavil obrovský pocit strachu a vlastní přesvědčování, že je to jen cruiser a chci jezdit na pohodu už pomalu nedokáže strach odbourat.

Takže s největší pravděpodobností budu vlastníkem úžasného stroje, bez možnosti na ni legálně usednout.

To fakt neexistuje alespoň jeden motorkář, který to nikdy nepoložil?

af
afro-r1
21. března 2021, 17:57
0

Musis si zodpovedet, zda strach nebo respekt.
Kdo z nas to nepolozil ani jednou na kole nebo nedal do vody placaka ze tri metru?

Jako okruhar ti nepomohu - mezi nami spadli uz vsichni.
; o )

krab
20. března 2021, 10:21
0

Pecka! Moc hezký a současně i dodám, že to mám podobně. Jsem srdcem autař, ale moc rád jezdím i na motorkách.
Tak hlavně teď ještě chvilku vydržet, teplo se blíží a první týdny opatrně. Kde štěrk v zatáčce pobaví, dáváme kontra, přidáváme plyn a smějeme se od ucha k uchu v autě, tam si na motorce leháme a pak to bolí. Jinak je motorkářskej svět opravdu snad ještě hezčí a svobodnější.

reagovat
Pólin
20. března 2021, 11:05
0

Parada...motorky me tady trochu chybely. Urcite uvitam dalsi clanky s touhle tematikou. Sam jsem motorkar, ale po par vaznejsich nehodach v mem okoli a nedostatku casu jsem se rozhodl, ze dokud jsou synci malicci, tak si motorku maximalne pujcim od meho draheho otce a ze to zkratka nebudu skadlit. No dal jsem si termin, ze si motorku zase koupim, az starsimu synkovi bude 18:( tedy za 12 let. To me bude tech krasnych 42:D klise jak prase:D jinak SV jsem mel taky a je to moc fajn motorka...takova hodna;)

reagovat
PB
20. března 2021, 11:15
0

Justify! Zarovnany doleva mi strasne nakopava OCD. I kdyz text je super a obcas taky v myslenkach tak bloudim.. akorat nechci umrit :D

reagovat
Holofaust
20. března 2021, 12:06
1

Jo je to tak, za zlomek ceny výkony sporťáku... a ta svoboda nebýt zavřenej v plechové krabici, cítit, kudy jedu...
Ale zase je to vykoupeno jinejm věcma, když vám to kapku ustřelí v autě, v pohodě to srovnáte, na motorce se člověk hned kutálí, a hraje loterii o to, co zrovna potká. Taky brzdná dráha je delší, protože menší styčná plocha s asfaltem. Pak stabilita při brždění, když přebrzdíš v autě, zahulí se od gum, a chvílu jedeš rovně, když to uděláš na motorce, jdeš k zemi. Taky chyby ostatních, u aut to většinou odnesou plechy, na motorce je to zase salto přes řidítka do neznáma...
Mám něco odježděno, seděl jsem na tom od dvanácti, pár let i jezdil celej rok... a teď si nějakou dobu dávám pauzu, protože mě to na dnešních silnicích a v dnešním provozu nějak přestalo bavit. Přestalo mi to dávat to, kvůli čemu jsem to celý ty roky dělal... tak čekám, kdy mi to přijde, zase si to zkusit, jestli to už zase nezačalo fungovat...

reagovat
Holofaust
20. března 2021, 12:09
0

Jo a taky mám nahatý SV... babku 2002

ma
malýKostík
20. března 2021, 19:02
0

To je přesně ono!
V autě je člověk izolovaný od prostředí, kde jede. Skoro každý kus krajiny jinak voní. Některá údolí jsou teplá jiná zase studená.
Taky je boží ten plný výhled (i když v helmě). V autě mám kšilt a A sloupek v zorném poli, takže kochačka v plechovce nic moc.
Ale letos budu kupovat airbagovou vestu, protože v provozu je hold třeba být připraven i na další účastníky silničního provozu...

Holofaust
20. března 2021, 19:11
0

Hlavně vybírej vestu co má i pořádnej límec, klička a krční páteř taky potřebuje ochranu.

Ruprecht
20. března 2021, 18:24
3

Motorky jsou krásné, ale od té doby, co jsem před několika lety volal záchranku (rozuměj černou sanitku) k první jarní jízdě neznámého motorkáře (který navíc neudělal žádnou chybu) na to prostě nesednu a místo motorky jsem po čtyřicítce koupil roadster...tam ten vítr ve vlasech cítím taky :-). Článek o motorkách si ale přečtu s chutí.

reagovat
ransom
20. března 2021, 19:51
5

"Nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu."
Tahle hloupost musela vypadnout z huby někomu, kdo nikdy nesedlal motorku.

Jezdil jsem ještě na konci éry, kdy byla motorka denním vozidlem běžného občana. Jezdil jsem denně, celý rok, za každého počasí. Strejdovi jsem jel (v únoru) na mašině na pohřeb z Náchoda do Prahy. Na motorce se jezdilo do práce, na nákupy, do stavebnin pro cement... Boha, to byly zážitky. Potkat chlapa, jak veze na nosiči kubík polystyrenu. Můj šéf v prvním zaměstnání postavil s panelkou a PAVem chatu. A kdybyste viděli, jak jsem si jednou nabral do batohu metrák písku a snažil se s ním nasednout...
Mou kariéru motocyklisty ukončilo jedno prase. Jel jsem od kamaráda takovou serpentinou v lese. Myslivci někde opodál naháněli divočáky a jeden nešikovně překřížil mou trajektorii. Dobitá ČZ471 stojí už asi dvacet letu kolegy na půdě a čeká, až "hned jak zbude chvilka, dám ji dohromady".
To je zajímavý, jak se u nás v podstatě za jednu generaci stala z denního a často jediného motorového dopravního prostředku chudiny zábava nadšenců.
Mašiny okukuju pořád, ale tak nějak tuším, že už zůstane jen u toho okukování. Vždyť ani garáž nemám.

Každému motorkářovi doporučuju přečíst si od Bohumila Hrabala povídku Večerní kurs.

reagovat
riderhenry
20. března 2021, 23:44
1

Nejlepší na motorkách je to, že je opravdu člověk stále musí umět řídit. Sice dnes najde běžně stroje s ABS a kontrolou trakce, ale aby začátečník "dal kolínko", to se fakt nestane. Jednoznačně se dá říct, že největší "automobilová" zábava se dá zažít na dvou kolech. Na druhou stranu ta oběť není malá. Taky jsem jezdil dokonce na supersportu v podstatě celoročně, ale že bych to snad někomu doporučoval, to asi úplně ne... Pak přišla hypotéka, pár dětí a najednou to člověk prodává a ani neví jak se to všechno stalo. Ale i tak je to na celý život. Jakmile se jednou ta svoboda, adrenalin a totální zábava ochutná, už to tam prostě zůstane. Takové BMW S 1000 RR a rychlořazením a Akrapovičem... Naštěstí si to člověk prostě hned tak "nedovolí". Ale zatím jsem nezažil auto, které by mi dalo alespoň zlomek toho, co jsem zažil za ty roky navlečený v kombinéze...

reagovat
Míra Beera
21. března 2021, 10:06
0

Oo ano! Motorky jo!
Nebo nevím, ale tak, kabrio bude brzy, až omrzí, tak motorka je další krok...eh, vlastně by bylo možná lepší o nich ani nečíst :D

reagovat
kotzitzaq
21. března 2021, 11:07
0

Dodnes si pamatuji první jízdu na Banditu 1200 (který mi pak vydržel dalších 10 let). Akorát tam to zrychlení nebylo udivující v rozmezí 0-100 km/h, ale až do dvoustovky. Jezdil jsem tehdy Yarisem, takže jsem měl větší motor v motorce, jak v autě.

reagovat
af
afro-r1
21. března 2021, 18:03
0

Priority musi byt! Take jsem jel Rapidem za 30 pro motorku za 300. Jeste dnes si pamatuji ten nekolikacentimetrovy pakl penez ve schrance spolujezdce...

Beny
21. března 2021, 11:18
1

Tohle bych neměl číst, připomíná mi to jak mi to někdy chybí. 5, přední brzda, 4 ,3, do zatáčky, na výjezdu plnej a pocit jako když tě něco obrovskýho nakopne a letíš po zadním ven. :-) Svýho času jsem jezdil CRF 450R v motardu, ještě karburátorový, chlapci v Itálii nějak dokázali na to nabastlit světla a značku a pak to šlo přihlásit i tady, prostě ostrá motorka na papírech. :-D Ale už jsem vychladl a představuju si nějakou stavbičku caffe racera nebo scramblera.

reagovat
Valfar
21. března 2021, 11:39
0

Super! Skvělý text a skvělé téma, Autíčkář sice nenese své jméno bezdůvodně, ale motorky mi tady stejně ukrutně chyběly. Pokud se nepletu, přinejmenším na českém internetu není žádný web, který by psal o motorkách z tohoto amatérského (v nejlepším slova smyslu) nadšeneckého pohledu, jen sbírka více či méně dobře napsaných recenzí nových strojů. Pro mě jsou láska k autům a motorkám spojené nádoby, nedokážu si představit jedno bez druhého. Obojí je úplně jiný, v obojím si lze užít kopec srandy i efektivně cestovat, nechci ani jednu kategorii samohybů povyšovat nad druhou, ale faktem je, že v motorkářském světě stačí vzít stroj za pár desítek tisíc a vyrazit ve špičce na tu nejnudnější trasu napříč Prahou, a přesto se královsky bavit. Tak jen houšť a co nejvíce motocyklových zážitků, tipů na jednostopé perspektivní youngtimery na bazoši, testů motorek nových i starých atd. atp. ;)

reagovat
Csaba
21. března 2021, 13:36
0

0-100 za 4s. (záleží na jezdci, jasně) za 50t. - to je fakt zadarmo...

Už je to dlouho co jsem jezdil na mašinách, dodnes na ty časy vzpomínám.
Taky si ale moc dobře pamatuju jak jsem se probudil až v nemocnici, dobitej, s otřesem mozku a zlomenou klíční kostí
a k smrti vyděšenou manželkou vedle lůžka. Od té doby už jen autem, tedy.

http://motorky.bazos.cz/inzerat/133623186/suzuki-sv-650.php

reagovat
martin_100
21. března 2021, 16:38
1

Motorky jsou fajn. Taky mam doma jeden kousek. Honda XL600V Transalp ;-) Tak nějak to patří xobě auta a motorky.
Od 15 jsems edlal babettu pak fichtla abych měl aspoň nějaký to benzínem smrdutý svezení. Paxem udělal noty na auto, motorku a náklaďák. Auto je auto sem si tehdy říkal. Na motorku jsem skoro nepomyslel. Občas sem se svez na čezetě 175 (rv 62) svýho nevlastního bratrance ale to bylo tak nějak všecko. No a po 10 letech od získání not na motorku jsem pořídil tak nějak omylem Jawu 350 a začlo mě to zase bavit. Moc. Takže pod vou letech jsem koupil Alpíka a mam ho furt. Sice jsou sezony kdy najedu 300 km, jindy 3 tisíce.... ale mam to rád.

reagovat
Li
Littlebiker
21. března 2021, 21:25
0

Tleskám a velmi vítám zástupce dvou kol tady na Autíčkáři. A nepopírám, že mě k tomu vede čistá sobeckost, jelikož jsem se zrovna ve stejné situaci také ocitl. Motorka už parkuje nějaký týden v garáži a začínám být nervózní, jelikož komisaři v těchto bídných časech nekomisařují, teplé dny se blíží a já stále nemám papíry.
A vůbec se mě ta komunita docela líbí. Reakce od budoucích kolegů jsou veskrze stejné: "Že nemáš papíry? Hlavně, že je motorka doma, blbosti můžeš řešit potom." :)

reagovat
kuc_t
22. března 2021, 08:32
0

Taky jsem jezdíval. Po 8 letech jsem přemýšlel, že to opráším. Nicméně po několika smrtelných událostech v mém okolí jsem začal vyhledávat raději bezpečí čtyř kol a sundavací střechy. Kdo nikdy nejezdil, zkuste to, je to úplně jiný zážitek - měnící se vůně, rychlost, kontakt s okolím, vedro v kožený kombinéze :D

reagovat
St
Staromil
23. března 2021, 23:54
0

Vždy jsem dával přednost plechům kolem sebe, ač tomu ta bezprostřednost okolí chybí (pokud se nesveze ve známém to roadsteru...:-)))...kde je to už po této stránce lepší). Můj vlastní zážitek jízdy za řidítky dospěl pouze do fáze slušně jedoucího skútru, nicméně, pokud budou články tak pěkně čtivě napsané, rád si přečtu mezi autíčkáři i o světě, dojmech a zážitcích nadšenců pro jednu stopu a pro jejich skvělé stroje.

reagovat
RRRampapapa
24. března 2021, 16:01
1

Mám slabost pro V2. Po 6 letech s GS500, která řekl bych víc odpovídá profláklosti Octavie mezi motorkama :), jsem koukal po novějším SV650S, ale u mě byl problém přehnaného očekávání a bylo z toho spíše rozčarování. Tak jsem šel rovnou do stroje, který mě učaroval.. A jinak ke článku - rád si o motorkách na autičkáři počtu.

reagovat
BigBang
24. března 2021, 23:05
0

TLeRo, pěkný :)

RRRampapapa
25. března 2021, 00:20
0

Dík!

yellec
26. března 2021, 00:10
-1

Kdysi než jsem začal jezdit, viděl jsem trailer na jeden Imax film. Znáte to. 80 mm film, obrovský plátno, začalo to ještě před nástupem HD televizí. V tom filmu byl starý pilot akrobatického letadla Pitts Special a říkal větu co mi tehdy připadala jako hrozný klišé: "Když letím, cítím se jakobych byl součástí letadla a letadlo bylo částí mě. Jsme jako srostlí." Já tohle jsem zažil jedině na motorce. Ne pokaždé, dostaví se to když do sebe všechno zapadá, ideální počasí, hezká silnice, chytnu rytmus do zatáček, nedělám chyby a okolní provoz mě nijak neomezuje. Pak motorku přestanu řídit a cítím se jakoby bysme byli jedno tělo. Vím zní to jako klišé :-) Ale myslím že tohle Japonci mysleli tím Jinba ittai. Jaro je moje nejoblíbenější roční období. Konečně se dá vyjet a ještě nejsou vedra. Doufám že letos bude co nejdelší.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem