Jak se zdá, tak recept na zábavné auto je relativně snadný. Pohon zadních kol a manuální převodovka. Jenže… Aut této starosvětské koncepce čím dál více ubývá a nenáviděný roadster se dostal i do pozice nejlevnější zadokolky. A to není každému po chuti. Co si koupit, když ne Mazdu? A za podobnou cenu? No, něco málo se najde.
BMW E36/E46
Začněme u motorových vozidel z Bavorska. Jasně, asi je trochu nefér házet do jednoho pytle E36 a E46. E46 je mnohem modernější a příjemnější záležitostí, ale stejně jako E36 ji sužuje koroze a majitelé. A jejich ceny startují na podobných částkách.
E36 328i
Ten největší šestiválec, manuální převodovka, specifikace, nad kterou si každý zajásá. Takový Vavris si ještě čas od času vzpomene, jak se mu ta jeho sedanová 328i líbila. Tohle tyrkysové coupé vypadá na fotkách hezky, škoda jen, že už v inzerátu se zmiňuje koroze. Líbí se mi ta barva, i interiér. Stačí přihlásit, koupit kola a můžete jezdit, dokud nebudete mít díru v prahu. Zajebisce!
E46 328Ci
Nebo si jen o deset tisíc dráž můžete koupit E46. Dostanete hezčí interiér, ale… Proč si kupovat tohle místo E36? To tak úplně nevím.
E36 Compact
U E36 nabízí Compact kratší rozvor a zadní nápravu z E30. Ano, soutěž krásy by to nevyhrálo, ale za stejné peníze, jako u aut výše dostanete obvykle mnohem lepší technický stav. A to se vyplatí! Do výběru bych zařadil tento kus. Tyrkysová barva, dvouapůl litrový šestiválec, co víc si od BMW přát?
E46 Compact
Mým tajným favoritem by byla E46 Compact. Davidovým Compactem jsem se několikrát svezl a docela se mi to líbilo. Se čtyřválcem je to krásně vyvážené a na okresce si to nezadá se sériovou MX-5. Šestiválec bude trochu těžší na čumák, ale za to vám bude pěkně zpívat. David určitě doporučuje. Jen se na něj nesmíte moc dívat (myslím auto, ne Davida).
Toyota MR2
Chcete, aby vaše poslední chvilky provázel řev motoru za vaší hlavou a snap oversteer? Pak potřebujete MR2! Jejich nabídka povážlivě prořídla, ale pokud se smíříte s trochu ošklivou třetí generací, pak můžete za 130 tisíc dostat auto, které je tak blízko Lotusu Elise, jak je to jen možné. Jo, vypadá tak trochu jako žába, ale plně to vynahrazuje jízdními vlastnostmi. Jako auto na okresky? Geniální!
MG TF
Pokud se nemůžete dívat na MR2, můžete zvážit MG. Vizuálně jde o mnohem lepší zážitek. A jízdně? Za volantem TFka jsem strávil jen krátkou chvíli, ale přišlo mi velice fajn. Na bazoši aktuálně najdeme několik kusů a nejlákavěji z nich vypadá tento. 114 kW, proměnné časování ventilů, čtyřpístkové brzdy. To by jednoho mohlo zabavit, ne?
Ford Mustang
Teď se na chvilku pojďme podívat za moře. Alespoň obrazně řečeno. Necelé dvě stovky tisíc vám koupí Mustang, který vypadá jako drifťák Dana Brocketta, dokonce je jím i podepsaný, ale žádnej oheň od něj nečekejte. Šestiválec o výkonu necelých 200 koní není zrovna žádný sportovec, ale ve spojení s manuální převodovkou dokáže vykouzlit úsměv na tváři a v případě auta v dobrém stavu je to i docela příjemné svezení. Jen pozor na davy lidí a přetáčivé smyky.
Chevrolet Camaro
Máte krizi středního věku? Chcete být jako Jan Machač? Kupte si antidepresiva Camaro! Šestiválec nenabídne tolik výkonu, co V8, nebude dělat ani ty hezké zvuky, co by dělalo LSko. Ale to nevadí. Stačí si sundat targy a užívat si pohybu na čerstvém vzduchu. Ano, i o Camaru čtvrté generace po faceliftu se dá říct, že moc krásy nepobralo, ba dokonce že vypadá trochu jako sumec. Ale stejně jako u E46 Compact se musíte zaměřit hlavně na to, že za jízdy se na něj zvenku nemusíte koukat.
Infiniti G35
Chtěli byste Nissan 350Z, ale rozpočet vám to nedovoluje? Potřebujete 4 sedačky? Kupte si Infiniti! Dostanete ten samý šestiválec v trochu jiném balení. Tenhle kus vypadá na slušný stav, má VLSD, výškově i tuhostně stavitelný podvozek, auto skoro připravené na okreskový hooning. A až si ho koupíte, dejte vědět, rád bych se svezl.
To bude z dnešního výběru asi vše. Když chce člověk alternativu k MX-5, určitě si něco svého najde, ale čím víc nad tím uvažuju, tím víc se utvrzuju v názoru, že stejný poměr cena/zábava se bude hledat vážně špatně. Zábavné zadokolky za málo peněz prostě nejsou. A je to škoda.
Máte nějaký vlastní tip na auto, co by za málo peněz vykouzlilo úsměv na tváři? Podělte se s námi v komentářích!
Kuře
13. 5. 2021, 06:39 3 reagovatTvl Franto, to MG, to si mi sem neměl dávat, teď se mi bude blbě spát:))
liška
13. 5. 2021, 10:16 1Taky slintám, zato ta MRdka2 se moc nepovedla. Takovej ukázkovej pelech, pardon v moderní autíčkářštině se tomu vlastně říká sleeper :D
James
13. 5. 2021, 14:11 0U téhle gen. MR2 je vzhled až druhotný problém - prý je problematická ta 1.8vvti a nic jiného tam nedávali. 140ps není zoufalých na tak malé lehké auto, ale to že se vytahují štefty co drží hlavu k bloku ano. Proto bývají Celicy s tímhle motorem za pár kaček odstavené v kopřivách, zatímco ty starší generace pořád normálně jezdí
Beny
13. 5. 2021, 14:22 11ZZ má problémy i s přidíráním pístů ve válcích. Spolehlivé odstranění je jen swap na 2ZZ. Sám bych dal přednost druhé gen z posledních let výroby.
liška
13. 5. 2021, 16:05 1James: tj, nicméně při pohledu na ten zanedbanej zevnějšek bys věřil, že po technické stránce to dostávalo odpovídající péči?
CZmisak
14. 5. 2021, 13:31 01zz (tedy ten motor, který je v MR2) trpí na přidírání a spotřebu oleje. 2zz (MR-S) trpí na trhající se šrouby VVTL. Tak jednoduchý to je :-)
Goldies
18. 5. 2021, 07:40 0CZmisak: 2zz se nikdo do MR2 nedával továrně. MR-S je jen jiné označení (tuším pro US trh) ale jinak ano 1zz ovalita, 2zz loftové šrouby a sací vačky
CZmisak
18. 5. 2021, 08:07 0Vidíš to, nervali tam na to kompresor nebo něco? Kdesi jsem viděl tovární MRS a měla kolem 190 poníků.
Goldies
18. 5. 2021, 08:41 0Co vím tak ne. Maximálně nějaká úprava pro závody. Kompresor se dával do Corolly TTS
James
19. 5. 2021, 09:34 0Není ta problémová 1.8 vyvinutá Yamahou? Stejně jako ten krásně znějící V8 ve starších Volvech, co tu o něm někdo nedávno psal blog, jak ho to vytrestalo tím, že se na něm kdeco vysypalo.
DOKUD to funguje tak asi super, ale to je přesně ten problém u zábavných/zajímavých aut obecně
Goldies
19. 5. 2021, 13:02 0James: ne Yamaha dělala jen hlavu a s tou problémy nejsou. Návin myslím že vyvíjela hlavu jen na 2zz.
BigBang
19. 5. 2021, 21:53 0CZmisak: 190 koňová MR-S byla pouze JDM právě s 2zz. Jinak na všechny ostatní trhy 1zz olejožrout...
Yamaha se podílela jen na 2zz. Dokonce jsou na hlavě popisky Yamahy ;)
Goldies
20. 5. 2021, 06:56 0BigBang - zdroj? Fakt si jsem na 90% jistý, že oficiálně tam 2zz nikdy nebylo. To že to je asi nejčastější úprava je věc druhá...
BigBang
20. 5. 2021, 19:18 0No, úplně jist si taky nejsem :D
Raspby
25. 5. 2021, 12:40 12ZZ MR2 z továrny nikdy nevyjela...nikde....MR-S je jen Japonské označení, v Evropě MR-2, v USA MR2 spyder...ale vše bylo jen s 1ZZ
Honza123
13. 5. 2021, 10:27 4 reagovat“Tyrkysová barva, dvouapůl litrový šestiválec, co víc si od BMW přát?” - manualni prevodovku? :D
František Čáslavský
13. 5. 2021, 11:19 1Se přeceňuje :D
Avex
13. 5. 2021, 10:48 -1 reagovatBavoráci jsou mi sice nejsympatičtější, ale na bazarech jsou už jenom vylítaný vraky nebo předražený (a tuningový) kusy. Zbytek už je o dost dražší než právě zmíněná Miata, když teda pominu tu MR2. MG sice fajn, ale RHD tomu dost ubírá.
"Miata is always the answer" se neřiká nadarmo, ono fakt sehnat auto se stejnou spolehlivostí, údržbou a pohonem neni v Čechách žádnej med.
František Čáslavský
13. 5. 2021, 11:19 0To MG je LHD...
Avex
13. 5. 2021, 11:36 0V tom případě je z těch aut to nejlepší..
Jan Machač
13. 5. 2021, 11:05 1 reagovatVidím kompakt, dávám lajk. A Kamaro bez vosmy je dycky smutek.
Sato
13. 5. 2021, 13:28 0Tento sa tu už nejako dlho váľa: https://auto.bazos.cz/inzerat/134732299/prodam-chevrolet-camaro-z28-57-v8-ls1-manual-a-samosvor.php
gramo
13. 5. 2021, 12:09 2 reagovatTo o tom nekoukání z venku platí i pro to Infiniti. A navíc je to taky automat.
Lukáš Naske
13. 5. 2021, 13:36 2 reagovatSLK první generace už se nebere jako zábavné auto?
třeba tohle https://auto.bazos.cz/inzerat/133751508/mercedes-slk-23-kompresor.php
Vojta
13. 5. 2021, 22:32 3SLK bylo vždycky spíš tak trochu domov důchodců než zábavná okresková hračka :D
Jenda_K
13. 5. 2021, 23:07 2jo a proto do něj půjdu
BigBang
19. 5. 2021, 21:55 1A zvenku je to snad ještě víc kadeřnický než MX-5 :D
Sato
13. 5. 2021, 15:50 6 reagovatInak k uplnemu vyctu chyba asi uz len lexus IS200 a RX-8. Zalezi na odvahe prislusneho autickara.
Mechanik
13. 5. 2021, 17:42 0 reagovatZa mě jednoznačně E46 ci. Krom toho že je to zábavná zadokolka, tak má i kufr a je to pro čtyři. Dilů hafo, servisů taky a nestojí to svět
PB
14. 5. 2021, 04:44 -2 reagovatAlpine A110, Alfa 4C :D
Staromil
14. 5. 2021, 09:26 2 reagovat...když už MR2, tak bych doplnil a asi i upřednostnil tuhle verzi, ale horší by asi bylo ji sehnat za nějaké menší peníze...no, v té zamotané verzi by levná být mohla...:-)))
Staromil
14. 5. 2021, 09:31 2 reagovatMimochodem, co tahle S13, ta by se dala zařadit do této katagorie ?....já bych si ho tam přidal..:-))).
Mechanik
14. 5. 2021, 19:11 0A jaká bude ale cena?
Mrkef
14. 5. 2021, 22:10 0V rozumným stavu tak 200k a výš, s výkonným motorem tak 300k+
Staromil
16. 5. 2021, 13:25 0...správný odhad...(nebo zkušenost ?)...:-))..
Mrkef
16. 5. 2021, 16:54 0Před pár lety jsem o tomto vozu uvažoval a procházel fóra + inzeráty u nás i po Evropě. Ceny jsou +- stejné, pokud nízké tak je to vrak, kde ho dostat do pěkného stavu převýší zpravidla cenu pěkných kousků. Tak jak to často bývá. Dalších spousta jich je zprzněná driftařema.
Staromil
16. 5. 2021, 22:35 0Jj, je to tak...a co tedy nakonec dostalo přednost, pokud ji tedy něco vůbec dostalo?
Mrkef
17. 5. 2021, 06:42 0Nakonec jsem zvolil výrazně mladší ročníky… první byl kompromis Volvo S60 T5, který šel pro roce z baráku a na přelomu roku jsem šel na jistotu Astra J OPC
Staromil
18. 5. 2021, 18:44 0Hmm, tak to jo, to je moc fajnový "mladík" (skoromladík)...:-))...a čipernej, ten se jistě dá hezky užívat i používat... Je to tedy trochu jiná kategorie, než jsou dnes S13 a jim podobné, tam tolik koníků ve standardu (nezprzněném, i když třeba samotný nepůvodní motor SR20DET bych v něm až tak za zprznění nepokládal...) neřehtá, taky to nemá punc té '"zadokolkové klasiky", ale je to setsakramentsky dobré autíčko a ještě k tomu i moc pěkné. Tak ať slouží a dožije se vysokého věku (pokud je to vůbec v plánu), neb už se i nad takovými pomalu zatahuje nebe.
Mrkef
18. 5. 2021, 18:59 1Je to úplně něco jiného, jiná koncepce, jiná doba. Paradoxně stojí skoro to samé. Nicméně bylo potřeba, aby nouzově vozidlo pojalo dětskou sedačku + se dalo celoročně používat.
Pak taky pasivní bezpečnost (hlavně kvůli prckovi) není nejlepší a hlavně bych neměl srdce to jezdit v zimě, když vím jaká byla antikorozní úprava karoserie v té době obecně.
Staromil
18. 5. 2021, 19:31 0Naprosto jasné, moji "prckové" už odrostli, vozí se ve svých "sedačkách" vlevo vpředu...:-)))... (přes 30 a i přes 150cm), takže bezpečnost není tolik třeba řešit, místo vzadu taky ne ( zase to ale není Miata...místo vzadu je jen v kufru...:-))..), korozi ale ano...:-))....
Podíval jsem se na tu cenu Astry a už u nových, co tehdy stály, mne úplně uzemnily. To je z dnešního pohledu fakt těžko uvěřitelné za takovou dobře jezdící a vypadající káru. A kolik stojí dnes jako "ojetiny" ? Další překvápko. Opravdu hodně muziky (nereznoucí) za ty peníze. Do školky, na nákup, v létě v zimě a pak i na okruh...
Mrkef
18. 5. 2021, 20:05 0Přesně :) dvoulitr o výkonu 280koní, lamelový samosvor, hydraulický posilovač, přední pěkně velký brzdy Brembo, přední tlumiče s oddělenou těhlicí a vevnitř parádní židle Recaro :)
Irwinek
14. 5. 2021, 12:45 0 reagovatOno jde spíš o to, jakou zábavu preferuješ :-D Kdosi tady s Volvem 940 jel Rumunsko, a to je tudíž taky zábavná zadokolka a není to miata :-D