načítám data...

Pět věcí které zatím nepřinesla současná retro vlna (ale měla by)

14. prosince 2023, 05:59 49 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Osmdesátky táhnou, kdo nemá svůj hranatý retrofuturistický koncept, jako by nebyl. Inu proč ne, já bych ale kromě vzhledových kreací přivítal i pár veskrze praktických drobností.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud jste posledních pět let nežili v jeskyni, jistě jste zaznamenali, že výrobci aut zase jednou ve velkém naskočili na trend retra. Tentokrát dření osmdesátá léta a jejich digitální hranatost. Vzpomínky na dobu, kdy jsme stále ještě věřili tomu, že v roce 2020 budou létající a samořídící auta, sebou kromě spousty béžových plastů a neonových šusťákovek ale přináší i některé vcelku praktické drobnosti, které už se ale v dnešních autech neobjevují. A já bych byl moc rád, kdyby je tahle retrománie vrátila do hry. Jaké to jsou? 

 

1 – Bench seat vepředu

Osobáky, ve kterých se dá legálně sedět v konfiguraci 3+3 se (až na anomálie jako Multipla a Honda FR-V) se u nás na silnicích vyskytují opravdu výjimečně – veskrze jde o starší fullsize ameriky na rámech. Myslím, že posledním mohykánem tohoto uspořádání je Town Car na platformě Panther, který se nabízel do roku 2011. Netvrďte mi ale, že s tím, jak se moderní auta stále rozšiřují a jejich středové tunely rostou do rozměrů tak masivních, že řidič, co nemá ruce jak basketbalista už pomalu ani nedosáhne na stehno sličné spolujezdkyně, by se sem tří, potažmo dvouapůlmístná lavice nevešla. 

Chápu, “trh si žádá” samostatná sedadla, ideálně co nejtvarovanější, takže výsledkem je bizarní situace, kdy i odulá mini SUV s dynamikou Felicie mívají v rámci svých “sport line” výbav boční vedení jak rallyový speciál. Neříkejte mi ale, že jsem jediný, komu více konvenuje velepohodlný gauč s příjemnou možností vyklopit loketku nahoru a posadit dopředu tři osoby. Zvláště teď, v době, kdy z aut mizí velké voliče převodovek (a mnohdy i převodovky samotné) a nahrazují je maličká tlačítka nebo páčky pod volantem už přece nemá smysl lpět na koncepci velkých středových tunelů dělících prostor pro posádku vepředu striktně na pravou a levou část.

 

2 – Jednoduché a lehké ráfky

Ačkoli se i dnes občas najde světlá výjimka a narazím v automobilové konfekci na kola, která mi svým vzhledem udělají radost, většinu času mám spíše pocit, že se designéři inspirovali na mimoňských válkách kolem roku 2007. Svoje "Dotz Hanzo” už má nejen škodovka, ale dokonce i Ferrari. Kola jsou dneska zpravidla vyvedena v kombinaci lakovaných a leštěných ploch, je na nich spousta křivek, složitých vzorů a záhybů, které se akorát špatně čistí a zůstává v nich brzdný prach. Navíc jsou v rámci “stylovosti” často vysunuta nad úroveň bočního profilu pneumatiky a proto schytávají kousance od ostrých obrubníků, což na lakovaném a leštěném povrchu obzvláště vynikne. Doby, kdy bylo “lité” kolo lehčí než plechový ráfek jsou už také dávno minulostí. Ale řeší ještě dneska vůbec někdo neodpruženou hmotnost?

V rámci retro vlny by se tak klidně mohly vrátit jednoduché disky známé z osmdesátek a devadesátek. Designově čisté několikapaprskáče, s límcem nebo bez, vizuálně lehké a nerušící. Navíc zpravidla symetrické, takže vypadající na každé straně auta stejně. Ubírá jim to snad oproti dnešní produkci na atraktivitě? Nemyslím si. Ať už kolo na fotce výše, mercedesí “baroka” nebo třeba klasické Torque thursty pozná i po letech skoro každý, mají jasný styl a stárnou do krásy. 

 

3 – Možnost “zhasnout”

V moderních autech při noční jízdě svítí spousta věcí. Minimálně dva displeje, spousty podsvícených tlačítek, ambientní osvětlení různých barev – já osobně mám tuhle barevnost rád, vnímám ji jako legrační zpestření, ale při delších cestách mi více vyhovuje klidnější výhled. Nejdále tuhle myšlenku dotáhly asi Saaby s legendárním nightpanelem, ale třeba i starší Volva nabízela možnost zcela vypnout podsvícení přístrojovky (zářily pak jen případné kontrolky). Umí to i starší americké Fordy, ty navíc oplývají praktickou vychytávkou, kdy kolečko regulace podsvícení při maximálním jasu zapíná i vnitřní lampičky. 

Je mi jasné, že zcela vypnout displej s tachometrem už by dneska asi nemělo být možné z bezpečnostních důvodů, trochu mě ale mrzí, že regulace jasu bývá často utopena někde hluboko v menu a navíc mám pocit, že na mě toho při noční dlouhé cestě svítí trochu moc. Líbilo by se mi, kdybych si, podobně jako v tom zmíněném Saabu, mohl zkrátka jednoduše vypnout všechno, co září, s výjimkou důležitých kontrolek a rychlosti zobrazených třeba v head-up displeji. Noční cesty by byly o dost snazší. 

 

4 – Návody bez alibismu, za to s praktickými tipy

Kdy jste naposledy otevřeli uživatelský manuál k vozu? Teď nemyslím nějakou detailní servisní dílenskou příručku, ale takovou tu knížečku, co zpravidla leží kdesi v koženkových deskách v přihrádce spolujezdce. U moderních aut už bývá občas nahrazena jen stručnou brožurkou vysvětlující jak si zapnout infotainment s tím, že zbytek návodu naleznete v elektronické formě právě tam. Paradoxně tyto infotainmentové manuály nebývají většinou nikterak zvlášť interaktivní a jejich studování je poměrně nepohodlné. Ale zas upřímně – ono to moc nevadí, protože se v nich nic zásadního nedozvíte. Každý problém byste podle nich měli řešit zavoláním asistenčky a odvozem auta do servisu, kromě toho je tam řada “moudrých” upozornění, například horký motor může být horký a kapalina do ostřikovačů nepatří do očí. 

Není to ale tak dávno, co se v příručce k autu daly najít i veskrze užitečné tipy – třeba na obrázku výše, v návodu k Alfě 166, najdete jednoduchý návod, jak si doma vyměnit olej. Nemusíte to samozřejmě dělat, ale chcete-li, máte tu možnost a výrobce auta se vám pokusí pomoci. Milé. V návodu ke starším Volvům zase naleznete třeba mazací plán, nebo jednoduché diagramy zapojení jednotlivých segmentů elektroinstalace. Účelem uživatelského manuálu bylo zkrátka vysvětlit majiteli, jak jeho vůz funguje a být mu nápomocen při jeho používání. Dnes je to, zdá se mi, spíše brožurka sloužící jen k tomu, aby v případě nějakého nepříjemného problému a následného soudního sporu mohl právní zástupce automobilky říct “my jsme psali v návodu, že se to nemá dělat”. 

 

5 – Technologická hrdost

Poslední bod je možná trochu filozofičtější, než ty praktické předchozí, ale byl bych rád, kdyby se vrátilo vnímání vozů jako technologicky vycizelovaných unikátních strojů. Automobily jsou, ačkoli v ekologicky nastavené společnosti se to marketingová oddělení raději snaží moc neříkat, pořád pro drtivou většinu populace zdaleka to nejdokonalejší technologické zařízení, které mají doma. Na těch pár čtverečních metrech, které lze pořídit za méně než průměrný plat, je pravděpodobně víc metrů kabeláže, než v dvougeneračním domku, obsahuje množství pokročilých výpočetních technologií a inženýrsky dokonale vycizelovaných celků. Každý díl byť i vcelku levného a obyčejného auta je mnohokrát testován a vyladěn téměř k dokonalosti týmy skutečných profesionálů. Všechno do sebe dokonale zapadá a funguje. Je to skutečně výkladní skříň lidského pokrokou a rozvoje. A přesto ji má doma skoro každý, často nejen jednu. 

Dříve se automobilky touto technologickou pokročilostí rády chlubily. V reklamách i na autech samotných. Určitě si pamatujete, jak se na autech dříve objevovaly lesklé štítky s nápisy jako “turbo”, “direct injection”, “5-speed" nebo třeba “kompressor”. Označení objemu motoru byla nutnost. Čím větší, tím samozřejmě lepší. Dnes už se od této praxe upouští. Kromě názvu modelu občas najdeme ještě číselné označení, ze kterého jde sice rozluštit motorizaci, ale chce to už nějaké znalosti. Jako bychom se jako společnost za technologickou pokročilost aut trochu styděli. A to mi přijde přinejmenším trapné.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Hato_0710
14. prosince 2023, 07:33
0

Dobrý článek :-)
Camaro 2016 má regulaci podsvícení přístrojovky přesně jak píšeš. Jde úplně zhasnout a na max se rozsvítí i lampičky :-)

reagovat
Ha
Habakukk
14. prosince 2023, 17:11
-1

Snad všechny US auta mají potenciometr na nastavení intenzity podsvícení.

Vapno92
14. prosince 2023, 08:07
1

K tomu 5. bodu - dnes už nikto nie je hrdý na techniku ako takú.
Dnes sú všetci hrdí na konektivitu, multimédiá, farebné svetielka, dotykové obrazovky a pod.

Pozor, nižšie to troška preženiem a bude tam veľa "nadsázky" ale...
Ja som sa nad tým minule zamýšľal, že kto je vlastne taký typický človek, čo "Sníva o Tesle" podobne, ako my sme v detsve snívali o F40?
No asi to bude človek, ktorému nejaké valce, ventily, turbá, kompresory, hydromeniče a pod. úplne U PRDELE, za to ho fascinuje, že jeho auto má infotaiment s 12 jadrovým ARM Cortex, má 16GB RAM, 4K displej a pekné animácie.
Skrátka nadšenec do "elektroniky" v zmysle počítače, hardvér, telefóny, tablety, grafické karty a pod., snáď sa chápeme.

reagovat
sheogh
14. prosince 2023, 09:50
5

Presne, driv se v reklamach chlubilo motorem a jizdou a dneska rozlisenim a pripojenim.
Taky dalsi vec je, ze ty auta jsou dneska stejny, vsechno je nudnej crossover s trivalcem a k tomu nejakej elektromotor, tak co bys do te reklamy dal? Oslnujici vykony? Pozitek z rizeni? Fascinujici design? :-)

Myslis, ze ma nejakej klucina nad posteli plakat treba modelu Y? :-)) To je desiva predstava, asi by se mu rodice meli vic venovat

MB
MBMB
14. prosince 2023, 09:58
1

V té hard-core komunitě se sice řeší verze procesorů v různých ročnících tesel, ale neřekl bych, že je to důvod toho hypu a proč řada lidí o nějaké tesle reálně sní.
To souvisí s tím, že už před deseti lety jako první přišli s moderním elektrickým autem s rozumnými parametry dojezdu a nabíjení, které jednak bylo velmi dynamické, což každého chytne a jednak už tehdy mělo velký dotykový display s modením rozhraním jako ve smartphonu s řadou šikovných i zábavných funkcí a OTA aktualizacemi. A mimo jiné pokročilými funkcemi autonomní jízdy. V kontextu toho, že ostatní měli jen tlačítka, nebo naprosto otřesné infotainmenty z hlediska HW i SW, tohle působilo jako zjevení a není divu, že speciálně mladší generaci to zaujalo. Čili bych to přirovnal spíš k tomu, když někoho fascinoval první iPhone ve světě tlačítkových telefonů, kdy tím nagnemtem byla spíš také ta uživatelská zkušnost než to, co to mělo za model procesoru.
A jistou formu náskoku si v tomto drží dodnes, i když už ten rozdíl samozřejmě není takový a několik málo spíše prémiových výrobců už je na podobné úrovni. Dnes, co se prodejů týče, bodují hlavně tím, že dokáží vyrábět velmi slušná a účinná auta podstatně levněji a efektivněji než konkurence díky inovacím ve vývoji, výrobě i způsobu prodeje.

Vapno92
14. prosince 2023, 10:43
1

sheogh tak ono je pravda že pred 20 rokmi bežná konfekcia mala zdochnutú atmosférickú 1.6 (prinajlepšom) alebo 1.9 naftu - s turbom alebo bez :D

sheogh
14. prosince 2023, 14:24
2

To jo, ale alespon byla kazda zdechla jinak :-D

Trosku vic to zralo, ale vetsinou vyrazne vic vydrzelo s horsim servisem a bylo o 50% jednodussi.

Alespon me prislo litrovy TSI dost neprijemny a usporny to teda nebylo vubec.. asi tak stejne jako ta zdechla 1.6 :-)

Ja prave nevidim v tom dotykaci moc pokrok. Je to jen levnejsi pro vyrobce, protoze da stejnej HW do vsech modelu. Nektery malo pouzivany funkce klidne, ale jinak je vzdycky lepsi zpetna vazba, nez patlat po skle...
Jasne, ta dynamika el motoru je fajn, pokud to zvlada i podvozek apod

Be
Beran
14. prosince 2023, 20:37
2

Pred dvaceti lety golf classe atmo benziny zacinaly na 1,4 a koncily kolem 2.0.
A uprimne. Mam doma dvacetiletou atmo 1,6 a zanovni 1.0TSI. To TSI si pri podobnem stylu jizdy rekne o 1 az 2 litry mene a ma lepsi pruzne zrychleni diky vyssimu kroutaku ve vetsim spektru otacek. Vyhodou stare atmo 1,6 je prijemnejsi projev, absence turbolagu a vetsi charakternost. Oba motory z koncernu, ale divil bych se kdyby se tohle u francouzu nebo italu vyrazne lisilo.

Hato_0710
15. prosince 2023, 11:24
1

Definice auta "nad postel" je podle mě: vzhled, výkon, zvuk, motorsport . Tesla má jen ten výkon, vzhledově je to už dnes konfekce :-)

Ještě mě napadlo, že to až absurdní zrychlení a a maximálka přes 300 (Tesla S Plaid) je fajn a emoce to někoho jistě vyvolá.
Jenže za jakou cenu? Zrovna včera jsem se díval na video Mishy Charoudina kde na Nordschlaife lítal s Teslou S Plaid a můžu říct, že na první pohled pecka, ale pak mě došlo jak je takové auto nebezpečné. Aby vyvolalo ty správné emoce tak nakonec musím letět hodně přes všechny limity - zákonné, své vlastní, ostatních lidí kolem a nakonec fyzikální (hmotnost tam prostě je mnohem větší než na co jsme zvyklí).
Když tam není zvuk spalovacího motoru, tak se vlastně "nic" neděje a pak najednou koukám, že už nejedu, ale vlastně letím a to smrdí průšvihem ;-)



VK
VK
16. prosince 2023, 10:55
0

Právě že děje i bez zvuku motoru. Zrychlení, ihned jak v šalině a pocitově zhruba jak při startu letadla, praští hlavou do opěrky, když se nedává pozor. Funguje i v legálních rychlostech, vlastně u líp, logicky. U obyčejné trojky ve standardním režimu, žádný Plaid, Performance, nic takového.

beastar
16. prosince 2023, 15:38
1

VK: Je vidět že si nikdy neřídil opravdu výkonné auto se spalovacím motorem. Kdyby si zažil zrychlení třeba v takovém autě jako je nějaká Alpina B7 nemohl by ti nějaký trapný lux od Tesly zvednout tep ani za nehet.

sheogh
16. prosince 2023, 17:58
0

Prave, i v obstarozni audine s atmosferou, kdyz do toho pedalu stouchnu trochu necitelne,, to s tebou pekne flakne do sedacky...

Beran: Sice je to trosku jinej pripad, ale treba atmo 1.8, co mam v corolle je uplne jinde, nez to TSI a to je 20 let stara herka.

Stanley
16. prosince 2023, 20:22
1

Tak ono hlavně elektroauto nabízí jen to zrychlení, žádná další rovina zábavy tam není. Kdyby byla, tak se o ní píše. Takže elektro sice splní všechny požadavky českého národního sportu Pupků být první nasfjetlech, ale tam to taky končí. Klidně může lámat krky už při výjezdu od nabíječky, ale z hlediska zábavy z řízení naprosto irelevantní.

VK
VK
16. prosince 2023, 22:14
-1

Ještě je tady ta rovina, že si Teslu mohu dovolit, skutečně silný benziňák, třeba tu Alpinu B7, ne. Moje chyba, mám vydělávat víc.
-
Komentář upraven 16. 12. 2023, 22:15:32

Be
Beran
16. prosince 2023, 22:19
0

Neni ta 1,8 naladena pres 120kW? Verim, ze je to hezke svezeni a uvazoval jsem o ni. Porovnaval jsem 1.0 TSI s prumernou atmo 1,6, kdy ma ten litr o neco navrch. Porovnavat litrove TSI s (na svou dobu) spickovou 1,8 s promenlivym casovanim, tak je ta 1.8 dynamicky jasny vitez.

VK
VK
16. prosince 2023, 22:43
1

Stanley: Nejen zrychlení, EV jsou i primárně zadohraby. Vlastně se jedná o velký comeback zadního náhonu do běžně používaných aut.

beastar
16. prosince 2023, 23:24
0

4,4, 300 kW... 209 000,- ... Je tam teda určitě potřeba nějaká další investice ale i tak. Kolik stojí nějaké ojeté relativně stejně schopné EV :() Jo a taky aby to alespoň z části nabízelo takový komfort... Místo více vydělávat by to chtělo méně hájit svá vlastní rozhodnutí před sebou samým. A stále dokola si vsugerovávat jak si udělal životní kauf. Opět počkej až něco najezdíš. Třeba těch 220 co má to BMW.

VK
VK
17. prosince 2023, 00:05
1

Hmm…tohle bych teda servisovat nechtěl, ani krmit.

Je to teda pořád o něco slabší. Vevnitř to luxusnější bude.

Irwinek
17. prosince 2023, 09:34
0

Nemyslím si, že ta spotřeba bude něco extra velkého. Kdejaká Q7 na tom bude hůř a kládu nejezdíš furt.

MB
MBMB
17. prosince 2023, 10:47
1

Stanley & VK: Tak on to není jen mnohem častější zadní náhon, ale i rozložení hmotnosti, nízké těžiště či reakce na "plyn", nejen výkon samotný. Čili věci, které autíčkáři vždycky hrozně řešili. Ale jakmile to nemá zvuk, tak to najednou nic neznamená a opovrhují tím.

beastar
17. prosince 2023, 11:38
1

Proti politicky zneužívaným tématům vždycky část lidí bude proti. A část to bude horečně podporovat a nekriticky obdivovat. Mnohem raději bych živil tu starou sedmičku než jakýkoliv dnešní nudný, tichý elektromobil. Včera sem jel cestu kolem sedmi set kilometrů přes Cz, A, Ch. A EV sem potkal zase minimum to nechápu. Když je to tak skvělý a ve všem lepší. Nízkou kupní silou obyvatel to ve čtyřech zemích nejbohatší čtyřicítky na světě z čehož jedna je na špici to asi nebude. Za to sem potkal jedno zlé Ferrari se spalovacím motorem... Pár Porsche a to do toho nepočítám Cayenne. A hromadu obyčejných aut. Co si všímám určitě poměrně mizí ze silnice diesel obzvláště takový ty hodně starší extrémně sazoidni TDI všem druhů. A lidi to hodně mění za malý turbo benzín. Což dává smysl nižší emise, stejná spotřeba, konstrukčně často stejný nebo lepší.

A proč lidi od aut opovrhují často elektromobilem. Nemám větší radost než když vidím jak nějaká trapná Tesla dostane přes piču ve sprintu od auta se spalovacím motorem. A ohánět se zrychlením když ti to dovolí tak dvakrát.. to je chucpe. Rozložení hmotnosti tak určitě:D Jen vy ta hmotnost nesměla atakovat tři tuny. Zadní náhon sám o sobě neznamená nic... I starý Vito má zadní náhon a snad nikdo nechce tvrdit že to je řidičský auto.. Prostě plky zaslepených EV fanatiků. Což o to já to těm lidem neberu ať si to koupí ať tím jezdí ať si to zkusí. Často zjistí že to je na hovno až když tím denně musí jezdit. Reakce na plyn dobrý ale na silnici nejsi na pouti víš;) Ono jde taky o to co to po té reakci na ten plyn dělá. A auto není vlak ani tramvaj. Prostě argumentace lidí co se nikdy nezajímaly o auta nerozumí tomu jak je řídit atd. Ty jsou vždycky k nezaplacení. Hlavně že ví kde a jak nabíjet a že to má supr zrychlení. Takový nástupci naftových jehovistů z konce devadesátých let.

Vavris Vavrisovic
18. prosince 2023, 10:26
0

MBMB: Zadní náhon s nevypinatelnou stabilizací a rozložení hmotnosti 2 tuny :-)

sheogh: Ty jo, 1.0 TSI je teda za mě naprosto ultimátní lidový motor. Dynamika velmi slušná, spotřeba srandovní, servisní nároky směšné, spolehlivost příkladná. V čem jsi to měl?

MB
MBMB
18. prosince 2023, 12:00
0

Vypínatelnost stabilizace už je holt otázka konkrétního modelu. Některé ji mají vypínatelnou, ale i bez toho je to pořád nějaká výhoda oproti přednímu pohonu. A vyšší hmotnost je samozřejmě pravda. Je to jen reakce na to, že elektromobily nabízí jen zrychlení. Skutečnost je taková, že mají vyšší hmotnost a nemají (autentický) zvuk spalovacího motoru a v těch ostatních parametrech, kterých si vždy autíčkáři považovali, jsou naopak lepší. S dalším vývojem se jistě vyřeší i ta hmotnost a zbyde jen ten zvuk, který se ovšem dá generovat uměle pro ty, kteří o to opravdu stojí. Takže já ty vyhlídky vidím pozitivně.

sheogh
18. prosince 2023, 13:34
0

Vavris: byl to T-Cross, nejvic me stval ten turbolag, kdy mas chvili pod plynem 1.0 atmosferu, treba zarazovani do pruhu nebo kruhac v hustejsim provozu je vylozene napinavy. Jako postrk vylozene do mesta asi dobry. Ja mel za 8 dni hlavne okresky, pak mesto a nejaka dalnice prumer pres 8l, to me moc usporny neprislo.

Beran: jako jo, uplne mainstream ten motor neni, ma (papirove) 141kW

Stanley
19. prosince 2023, 08:32
2

VK, MBMB: víte, co je váš problém? Neustále hlásáte, ze máte nejlepší pizzu pro všechny, ale tajíte, že je s ananasem. Pak se divíte, že u vás nechtějí jíst. Proč? Vždyť je to pizza! Začnete tedy být upřímní? Ne, o ananasu dál nemluvíte a raději rozjedete boj proti šunce.

Vemte si příklad z nedávného blogu o Mustangu od Kuby Pospíšila - uvolněný, sebeironický, vtipný, milý. Dokud budete vést boj křečovitě a manipulativně ve vašem stylu, sympatie nebudou, mezi takové člověk nechce patřit.

Vavris Vavrisovic
19. prosince 2023, 08:56
0

Sheogh: Hmm, srovnání točivého high-end čtyřválce s naprosto lidovou základní jednotkou... jakože, já ti nějak nevím, jestli to je úplně fér :D
Jinak je to nějaké divné - Fabia, Rapid, Leon - všude mi ten litřík žral 6, spíš 5,5, při příjemné svižné jízdě. Nedokážu si představit režím, během kterého žere 8 - tolik nežral ani při konstantní jízdě po dálnici v režimu 150-170. Leda že by ten T-Cross byl imrvére plný lidí :-)

Turbolag, který by stál za zmínku, jsem nikdy nepocítil. A už vůbec ne takový, že by bránil napojení na dálnici. Zvukem to nezapře chudoválcovství a pod 2000 otáček s tím není řeč, ale jinak mi ten motor přijde geniální.

Be
Beran
19. prosince 2023, 09:34
0

Vavris: za 8 po dalnici nalozeny a s rakvi, konstantnich 160. Je treba vypalovat karbon :-) T-cross je bumbrlicek, ale 9 s timhle motorem mi prijde dost i na husty mestsky provoz.
Souhlasim ze litrove TSI je dobry "lidovy" motor. Ale ten turbolag tam je a vyraznejsi nez u 1.2 s turbem. Nedokazu rict, jestli to je dano pritomnosti turba nebo nejakou eko optimalizaci.

Shoegh: je ta 1,8 prijemma i na pohodove jezdeni nebo se musi tocit aby jela? Tech 141 kW pusobi dojmem, ze to nahnali otackama.

Vavris Vavrisovic
19. prosince 2023, 09:51
0

Napadá mě, že všechno co jsem jezdil, mělo rok výroby

Vapno92
19. prosince 2023, 10:29
0

Sakra, toto som to ozaj nechcel vyvolať, takúto debatu...

VK
VK
19. prosince 2023, 13:49
0

Stanley: Přitom jsem pouze chtěl korigovat rezolutní tvrzení, že je to úplně blbý/absolutně nezábavné/naprosto na nic.

MB
MBMB
19. prosince 2023, 15:00
0

Stanley: Elektromobily tu nejsou zas tak dlouho a doteď jsou zastoupené jen velice málo, takže všichni, co jsme tady, jsme vyrostli na spalovacích autech. A všichni jsme jednou byli, nebo dosud jsme skeptičtí k elektromobilům, mě nevyjímaje. Takže úplně chápu, že elektromobil někomu z hlediska emocí absolutně nic neříká a přijde mu to sterilní/nezábavné. Opět, zažil jsem si to taky.
Každopádně pokud někdo namítá něco proti tvrzení, že by elektromobily měly mít z hlediska jízdy výhodu jen ve zrychlení, tak to není žádný boj ani manipulace, ale holá faktická korekce.
Bohužel situace je dnes taková, že ať už člověk napíše článek, natočí video, nebo sdílí cokoliv, kde jen fakticky popíše nějaké vlastnosti elektromobilu, mezi kterými budou i nějaké pozitivně vyznívající, tak to je hned obviněn z podjatosti, že to divákům/čtenářům nutí, začnou mu vyjmenovávat všechny nevýhody a podobně. Věcná diskuze je pak těžká.

sheogh
19. prosince 2023, 18:14
0

Je klidne mozny, ze tomu tsi neco bylo, auto bylo z pujcovny, ale najeto nejakych 50k.

Beran: jo, da se s tim normalne jezdit kolem 2200-2500 otacek, to auto je celkem lehky. Tech 141kW je v 7800 :-)

sheogh
14. prosince 2023, 09:10
2

1 a 2 naprosto souhlas, ale kdyz oni to retro samozrejme mysli jen vzhledem kastle no
Ta nemoznost zhasnuti je peklo.. a nejen u nejnovejsich aut. Ja treba nepochopil (Audi rv 2007), proc muzu schovat stredovej displej, ztlumit pristrojovku, podsvit tlacitek (vse zaroven ovladacem jasu) ALE vyjma toho displeje mezi budikama.. proboha proc? Ten ma jas nekde v menu

reagovat
S.
S.h.I.t.
14. prosince 2023, 12:04
2

Kdyz si uvedomim, ze na citroenu z roku 2008 tohle resim ootcenim kolecka na volantu od minimalniho jasu (zhasnuto) do jasneho podsviceni a ze tim, podl pocasi a slunicka, motam pravidelne :D

af
afro-r1
14. prosince 2023, 16:32
0

E46 ma senzor, tam si clovek jednou nastavi jas sam a ten se potom proporcionalne upravuje behem dne sam. Navic je na radiu ikona Bildschirm aus.
Co mi v jinych autech obcas chybi, je slabe svetelko ve strope. Potom neni v aute uplna tma, ale jen hodne tmave sero.

kotzitzaq
14. prosince 2023, 10:25
0

Strašně moc bych potřeboval malý otevřený picku-up s třímístnou lavicí. Něco jako Peugeot 504 pickup (nebo by to mohl být přímo ten, ale jeho dostupnost v Evropě je dost limitována a tahat auto ze severu Afriky nejde). Samozřejmě vím, že různá Berlinga, Connecty a Kangoo se dělají se třemi mîsty, ale to není ono a Ameriky jsou velké.

Ze současných “osobáků” na trhu má tři místa vpředu snad jen Defender a to ještě není tak úplně bench seat.

reagovat
James
14. prosince 2023, 10:54
4

Pěkný článek

Bench seat za mě dává smysl tak pro mladého řidiče co bude v autě vozit plno kámošů, ale jako tehdejší provozovatel Multipel z praktické zkušenosti vím, že spolu 3 lidi vepředu naráz dobrovolně moc jezdit nechtějí, protože prostě diskrétní zóna.
Ano ty bezdůvodně obtloustlé středové tunely taky nemám rád.
Jinak snad žádné sériové auto nemá sedačky které v zatáčce opravdu podrží, je to vždycky kompromis aby tam našel přijatelné pohodlí jak 150kg advokát, tak 60kg 150cm povoláním manželka.
Tohle jsem pochopil po tom, co jsem si do auta namontoval Sabelt Titan. TO je sedačka, která opravdu v rychle projeté zatáčce podrží a rozdíl ve smyslu propojení řidiče s autem je neuvěřitelný. V produkčním autě by to ale nikdo nesnesl, protože se do toho dost neprakticky blbě nastupuje/vystupuje, nemá to nastavitelné opěradlo, velikost sedačky nemůže být jedna univerzální pro všechny typy postav.

Mně osobně v retrovlně chybí rozumné servisní intervaly, skutečná snaha o trvanlivost, snaha o nedrncající auta, skutečně hliníkový/nerezový trim místo plastu úplně všude, větrací trojúhelníky v předních dveřích / skla s větracími odskoky v poslední řadě.

reagovat
ro
rock
14. prosince 2023, 12:58
4

1. ne, prosím. Vyzkoušeno v FR-V a občas to mají i některé dodávky... Ne, pro denní použití to fakt nechceš. Stejně na to prostřední místo nikdo nechce, řidič je kvůli tomu příliš nalepený na dveře, pohodlí na lavici se s pohodlím v dobře vytvarované sedačce vůbec nedá srovnat. Těch lidí, u kterých bych CHTĚL, aby seděli tak blízko mne, je na světě opravdu strašně málo.
2. ale jo, no. Souhlasím s tím, že dnešní kola jsou jednoznačně efekt pro efekt. Ale až tak mne to netrápí, u kol obecně inklinuji spíš ke kombinaci menšího průměru disku a většího profilového čísla pneu => automaticky koukám po základu v nabídce, které často bývají taky nejstřízlivější.
3. ano, velké ANO. Přesvícená přístrojovka je pro mne jeden z důvodů, proč NE
4. souhlas. Ale i když třeba nebyly tovární příručky tak sdílný, byly k dostání suprový příručky "Jak na to", skoro na všechno, co běžně na silnicích jezdilo v češtině. Dokonce i takový kopyto jak já bylo schopno si podle toho udělat základní údržbu. Existuje to vůbec na současný auta? Přijde mi, že to končí tak zhruba rokem výroby 2005...
5. no jo, no. To je vývoj. Kdo by chtěl mít třeba na Mondeu hrdé logo 1,0? Na druhou stranu, ono nicneříkající číslo motorizace zase často říká víc než dřív. Na Audi A4 lze mít (m.j.) motorizace 30, 35, 40 a přitom postaru by to všechno bylo 2,0.

6. bonus navíc: imitace všeho. Imitace dřeva, chromu a hliníku v interiéru, imitace kůže zmíněná v jiném článku, imitace difuzorů, imitace výfukových koncovek, imitace tahokovu, imitace plastové mřížky imitující tahokov (to je úplně nejvíc) atd atd. Na druhou stranu musím říct, že ve zmiňovaných osmdesátkách už imitace dřeva v interiéru frčela na plné obrátky.

reagovat
sheogh
14. prosince 2023, 14:27
1

Ty imitace me taky vadi, at je tam radsi plast, nez pseudo drevo nebo hlinik... Pak to nuti premyslet, co vsechno je vlastne na tom aute fake...

af
afro-r1
14. prosince 2023, 16:23
0

Jo imitace... Minuly tyden me rozesmal zanovni Range Rover jemuz se z levych dvou vyfuku kourilo (no spis párilo) a v pravych dvou trubkach mel snehove spunty.

sheogh
19. prosince 2023, 18:15
0

To jsou zalozni :-D

PepaSFI
14. prosince 2023, 17:54
2

1. vzpomněl jsem si na jízdy podnikovým Tranzitem, tam bylo to prostřední místo nepoužitelné pro normálního cestujícího. Jednak proto že konstruktér zapomněl na to že lidi mají dole takové dvě dlouhé věci a ty se musí někam dát. V téhle generaci uprostřed kabiny trčelo cosi, takže ty nožičky tam byly poněkud zkroucené. A hlavně tam trčela šaltpáka, takže tam mohl sedět jen aktivní řidič jako já, který i jako cestující sleduje a vnímá a když se řadí, tak uhne dřív než je praštěn do kolene.
2.Kola, tam je bezpečnostní problém. Dřív se dělaly kola z hořčíkových slitin, lidově zvaných elektron. Bylo to neuvěřitelně lehké a pevné. Jenže když to schytalo velkou ránu, rozlítlo se to na kusy. A taky to nešlo použít v zimě protože to sůl sežrala. Dnešní kolo je součástí deformační bezpečnosti, musí se zohýbat, ne rozlámat a slitina už není lehká ani pevná, zkrátka je to šufánkovej hliník.
3. Podsvícení. Máme v rodině starý Citroen C3 a tam jde podsvícení tlačítkem měnit až do režimu blondýna, kdy zhasne úplně všecko kromě rychlosti. A jsem moc rád že v Pandisku měli taliáni rozum a svítí to mírným oranžovým světlem tak akorát.
4. ty noty, no když on se už nikdo normální v autě nehrabe a vlastně ani nemá hrabat. A na tu běžnou obsluhu to stejně nikdo nečte protože než by se dočet do konce, už by stejně zapomněl, o čem bylo třetí patro infotainmentu o kterým četl před půl dnem. Takže většina lidí obvykle netuší co všecko je v tom čudlíkyšmrdlystánu schovaný.
5.ty nápisy, no turbo je všude, objem a válce a ventily, jako vážně by někdo chtěl mít na velkým autě napsáno litr tři hrnky? Vzpomínám si jak už před mnoha lety se objevila v konfigurátorech volba mít auto bez nápisů. A taky si vzpomínám jak si majitelé TDI vybarvovali písmenka aby to vypadalo že mají mocnější rumpál.

reagovat
Ma
Malleo
14. prosince 2023, 19:49
2

Souhlasím s tím podsvícením, ale velice bych rád místo kožených sedaček viděl velurové křesla zaměřená na pohodlí.

reagovat
Filip Střítežský
15. prosince 2023, 16:06
0

Hezká kola moderním autům hodně chybí, hlavně těm obyčejným. Nespočet variací ve stylu černý lak s broušenou plochou, alá dotz jak se píše víše" je unavující a neoriginální.
Hodně výrobců kol už taky nějak ztratilo prestiž. Dneska už se nikdo nechlubí že jejích Peugeot vyjíždí z fabriky na Speedlinech, BMW na bbs, Subaru na Enkeii...

reagovat
gr
greg
15. prosince 2023, 16:20
1

Ja by som privítal auto s pekným hranatým retro dizajnom s benzínovým motorom a manuálom

reagovat
Irwinek
17. prosince 2023, 15:09
0

Byl bych spokojený, kdyby škodovka začla vyrábět v edici retro klasický embéčko, s rybinama, motorem vzadu - nějakých 80 - 100 kW by stačilo, kotoučema na všech kolech, malými výklopnými trojúhelníčky oken a nějakými fičůrami poplatnými současně době ( abs,.....) ale bez infotaimentů, displejů.
Ford by mohl vyrábět eskort " psí kost " v podobném duchu.

reagovat
Opelfahrt
19. prosince 2023, 13:18
0

To by bylo super a dárcem motoru by mohla být ta Corolla TS, co má Sheogh.

Vavris Vavrisovic
18. prosince 2023, 10:28
0

ad3: ANO! Již párkrát jsem se v noci v půjčeném autě přistihl, jak strašně nadávám přesně kvůli tomuto...

ad5: Nějak si nedokážu představit, co by se tam dalo napsat. EV? PHEV?

reagovat
Pe
Peťas
20. prosince 2023, 17:34
0

Jo bod dva podepisuju. A pridavam aby brzda (idealne kotouc) vyplnoval prostor kola. To mi prijde, ze vubec neni s ohledem na velikost kol co se montuje.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem