načítám data...

Volvo XC40 Recharge Twin: Čekání se vyplatilo

Je to tady, první elektrické Volvo je na trhu. Volba padla na nejmenší model XC40. Tak jaké je tohle autíčko na baterky?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilka Volvo bere udržitelnost vážně. Jako jedna z prvních vyhlásila plán přetvořit nejen finální montáž, ale celý výrobní proces v uhlíkově neutrální, jako jedna z prvních vyhlásila ambiciózní plán elektrifikace celé modelové řady. V ostrém kontrastu s tím však byla nabídka u dealerů, která narozdíl od konkurence nenabízela ani jeden čistě elektrický model. A to až do teď. Nyní přichází Volvo XC40 Recharge.

Model XC40 jako takový se na trhu objevil už v roce 2017, není to tedy úplná novinka. Už tenkrát se nám tohle auto líbilo. Je dnes nejmenším Volvem, jaké můžete mít, přitom ale není až tak malé. Designéři tu také dostali trochu volnější ruku, což se podepsalo na originálnějším a výraznějším stylingu. Přestože plně elektrická verze vstupuje na trh až nyní, není to žádná úprava stávajícího auta, s elektrickým pohonem se u XC40 počítalo od první skici a s ohledem na to byl vůz i konstruován.

Foto: Autíčkář.cz

Ale k tomu se ještě dostaneme. Teď se pojďme podívat na auto jako takové. XC40 je menší SUV nebo chcete-li crossover. Oproti větším a důstojnějším modelům dostalo trochu ostřeji řezané linie a několik odvážnějších prolisů. Názor na design nechť si každý udělá sám, za sebe mohu jen říci, že mně se i s ohledem na uhlazené linky konkurenčních vozů líbí – už jen proto, že je jiný. Líbí se mi, že je konzistentní, že spolu s trochu hranatějším zevnějškem přichází i odpovídající prvky uvnitř – například střed volantu je také ostřejší a hranatější než v jiných Volvech. 

Přitom však celek stále ctí zásady designového jazyka severského výrobce, je to na první pohled Volvo a těžko si ho s něčím spletete. Testovaný kousek byl vyšperkován krásnými koly a bílým lakem s perleťovým efektem. Osobně považuji investici do tohoto laku za trochu zbytečnou, z dálky je to prostě bílá. Zato kontrastní černá střecha posune dojem z auta o úroveň výš a vlastně už mi ani nevadí, že je prostě jen bílé.

Foto: Autíčkář.cz

Interiér elektrické XC40 je na první pohled také jednoznačně přiřaditelný do rodiny vozů Volvo, na druhý pohled je tu ale spousta drobností jinak. Materiály výrobce to nikdy neříkaly přímo, ostatně v době posedlé genderovou vyvážeností by to ani nešlo, ale když jsme tu teď jen mezi námi, tak já vám to prozradím – tohle Volvo bylo vyvinuto pro holky. A teď to nemyslím vůbec špatně, rozhodně tím nechci ani naznačit, že je to nějaké autíčko pro Barbie a že muž se za jeho volantem cítí nepatřičně. To tak rozhodně není. 

Foto: Autíčkář.cz

Pravdou ale je, že je tu pár detailů, které prozrazují, koho se konstruktéři ptali na postřehy a potřeby, když auto připravovali. Třeba velké kapsy ve dveřích – jistě, materiály značky tvrdí, že pojmou pohodlně i notebook, ale zároveň se tam velmi pohodlně dá umístit jediné zavazadlo, které nikdy neskončí (narozdíl od brašny s notebookem) v zavazadlovém prostoru – dámská kabelka. Je tu praktický podavač kosmetických ubrousků a je tu velký integrovaný odpadkový koš. To jsou přece velice praktické věci! A nejen pro ženy. Odpadkový koš s rozumným objemem by mělo mít každé auto a já vlastně nechápu, proč ho stále ještě nemá.

Foto: Autíčkář.cz

Obecně je interiér XC40 příjemné místo k životu a je tu překvapivě mnoho místa. Čtyři dospělí se sem vejdou bez potíží, ani zavazadlový prostor není ve většině případů limitující. A protože byla XC40 od počátku koncipována i jako elektromobil, baterie nijak nezasahují do interiéru ani zavazadelníku, prostor i variabilita tak zůstává oproti konvenčním motorizacím nezměněna. 

Volvo v interiéru používá materiály šetrné k životnímu prostředí, kůže je tedy syntetická, koberce z recyklovaných materiálů. Někdo to ocení, někdo ne, kdo si však tuto informaci nepřečte, nic nepozná. Sedadla jsou již tradičně extrémně pohodlná a materiály příjemné na omak. Snad jen přihrádka před spolujezdcem na mě působila trochu plastověji, než jsem z jiných modelů značky zvyklý. Někde se asi muselo projevit, že tohle auto tvoří v hierarchii značky úplný základ. Celkově je ovšem dojem z interiéru velmi dobrý.

Foto: Autíčkář.cz

No a potom je tu radiomapa. Na první pohled možná působí jako ta, kterou už z vozů Volvo známe. A to bylo i cílem – aby zákazníci zvyklí na Volvo hned našli všechno, co znají. Jenže ve skutečnosti se právě díváte na zcela nový systém, který s tím původním nemá společné vůbec nic. Tohle je totiž, přátelé, Android. 

Nechci se teď tvářit nějak přehnaně chytře a vizionářsky, ale… ale vlastně chci. Já to totiž říkal už před lety. Navigační systémy aut jsou zkrátka přežitek od okamžiku, kdy mobilní telefony poznaly Google Maps. Proč vyvíjet složitý systém, když Google bude vždycky o krok napřed? A tady máme konečně jednu z prvních vlaštovek. Android ve Volvu je samozřejmě uzpůsoben použití v autě, ale v zásadě je to skutečně podobná věc, jakou můžete mít ve svém chytrém telefonu. Jsou tu jednotlivé aplikace, je tu obchod Play, ze kterého lze další aplikace stahovat. Samozřejmě je počet aplikací pro automobil zatím skromnější, ale časem budou jistě přibývat. Škoda jen, že displej před řidičem nenabízí prakticky žádnou formu individualizace, zapnout si můžete navíc jen mapu, nic jiného tu nastavit nejde.

Foto: Autíčkář.cz

Android přináší i výhody z hlediska synchronizace. Stačí se v autě přihlásit pod svým účtem na Gmailu, a systém vám bude nabízet vaše adresy cílů apod. K tomu je samozřejmě třeba, aby byl vůz online. Volvo k tomuto účelu vybavilo všechna auta datovou SIM s roamingem. Pro nová auta je služba na čtyři roky zdarma. Auto samozřejmě dokáže fungovat i offline, případně využívat datový tarif vašeho mobilu, ale to bych nedoporučoval, protože potom přicházíte o příjemné funkce, například o možnost monitorovat svůj vůz vzdáleně díky aplikaci v mobilním telefonu, sledovat stav baterie při nabíjení, případně na dálku aktivovat topení či klimatizaci. Toto se ale netýká jen Volva, nová auta zkrátka lépe fungují online.

Foto: Autíčkář.cz

No a teď už se pojďme vrhnout na to nejdůležitější, na pohonný systém. XC40 Recharge přichází na trh ve dvou variantách – jednomotorové a dvoumotorové. Ty se liší poháněnou nápravou a výkonem, pochopitelně. K testu jsem dostal provedení Twin, tedy auto s motorem na každé nápravě a celkovým výkonem lehce přes 400 koní. A tady to začíná být zajímavé. Volvo udává dojezd kolem 400 kilometrů, při běžném svižném používání včetně dálničních přesunů a bez jakéhokoli omezování (ne, vážně nebudu vypínat klimatizaci či topení kvůli dojezdu) je reálný dojezd stále pěkných 350 kilometrů. Ověřeno za vás. Ve městě přitom procenta mizí velmi pomalu, běžných pár kilometrů v městském provozu stojí jednotky procent baterie, pro mé cesty do práce by stačilo Volvo dobíjet jen dvakrát do měsíce.

Foto: Autíčkář.cz

Naprosto skvělé na radiomapě je zobrazení stavu baterie v cíli. Odchylka této hodnoty je maximálně v řádu velmi nízkých jednotek procent. Googlovská navigace zná dopravní situaci i reliéf trasy, a tak dokonale predikuje množství energie potřebné na cestu. Samozřejmě potom dokáže nabídnout dobíjecí stanice v okolí a to včetně filtrů, takže pro vás najde stanici preferovaného poskytovatele, s preferovaným typem dobíječky a dokonce i vám i řekne, zda není dobíječka obsazená. Ani s pouhými deseti procenty v baterii tak nemusíte panikařit, když víte, že v dojezdové vzdálenosti je stále ještě pět volných dobíjecích stanic (tak, že je zvládnete objet klidně všechny)…

Foto: Autíčkář.cz

Jak je to ale se samotným uvedením stroje v činnost? Nikde v interiéru nenajdete startovací tlačítko. prostě tam není. Ono totiž není potřeba. Nasedněte, zařaďte D jako Dopředu a vyražte, tak jednoduché to je. Mimochodem – to D už se řadí normálně jedním kliknutím, ne dvěma, jak to u Volva bývalo. Konečně! Hurá! 

Foto: Autíčkář.cz

A teď mi dovolte jednu humornou historku z natáčení. Když testujete automobil, je dobré pořídit laskavému čtenářstvu i nějaké ty snímky, protože obraz vydá za tisíc slov. Fotí se pochopitelně i interiér a tady chcete mít auto pěkné s přístroji zářícími.Jenže s tím se ve Volvu úplně nepočítalo. Ono tu totiž neabsentuje jen tlačítko pro zapnutí, chybí i jakýkoli vypínač. Přijedete, ani nemusíte převodovku (či volič směru? jak tomu teď říkat, když už to nemá převody?) přepnout do parkovací polohy, stačí prostě zastavit a vystoupit, auto se vypne samo. Vždycky. I když ho chcete vyfotit zapnuté. No nic, nová doba…

Foto: Autíčkář.cz

Pojďme ale jezdit. Nezapínám tedy auto a rozjíždím se. Hodnoty dojezdu či výkonu jsou hezké, ale ne až tak nepodobné konkurenci. Tak proč trvalo tak dlouho, než elektrická XC40 přišla na trh? Protože si někdo dal sakra záležet na jejím odladění. A musím říci, že je to opravdu znát. Rekuperace a brzdy jako by byly jeden celek, zatímco v jiných elektromobilech se někdy trochu hádají, a i když ne, je přechod z jednoho způsobu brzdění na druhý vždycky znát. Tady ne. Všechno funguje plynule a precizně. Elekromobily mívají funkci řízení jedním pedálem, při které lze auto ovládat prakticky jen pedálem akcelerátoru, ve Volvu však tento systém dotáhli k dokonalosti. Citlivě dávkuje brzdný účinek motorů (v tu chvíli generátorů) a brzd, a to i s ohledem na rychlost, takže opravdu můžete jezdit celý den a pedálu brzdy se ani nedotknout. Jakmile si na to zvyknete, neradi se budete vracet ke konvenčním pedálům.

Foto: Autíčkář.cz

No a potom je tu akcelerace. Hodnotě zrychlení z nuly na sto za 4,9 vteřiny nemám důvod nevěřit, způsob, jakým mě Volvo za tichého bzučení motorů katapultuje vpřed je dechberoucí. Kdykoli je třeba, auto okamžitě vyráží vpřed. A ani ve vysokých rychlostech mu nedochází dech, i ve výrazně nadlimitních rychlostech je zatlačení do sedačky stále signifikantní. V rozletu zastaví XC40 až omezovač. Ten je jako u všech aut značky nastaven na 180 km/h, což však ve světě elektroaut není nic neobvyklého. Předjíždění je s elektrickým Volvem učiněná radost. I výrazně silnější auta v této disciplíně zaostávají, protože konvenční motor potřebuje svůj čas, své otáčky, svůj převod. Ve Volvu se rozhodnete a ve stejný okamžik už elektromobil míjí loudajícího se jedince, všechno se děje bez prodlevy.

Foto: Autíčkář.cz

Teď vyslovím asi trochu kacířskou myšlenku, ale osobně mám pocit, že je tu toho výkonu možná až trochu moc. Auto jej zvládá, v tom žádný problém není, ale pokud mám chápat XC40 jako městský crossover, pro což by v elektrické variantě byl ideální, potom vlastně nevidím pro takovou porci výkonu využití. Akcelerace ve Volvu by zkrátka neměla bolet. Navíc ani nemám pocit, že by si Volvo ty katapulty nějak užívalo, řízení je odtažité a podvozek spíše komfortní. Tohle prostě nikdy nebylo a ani nemělo být sportovní auto. Proto mě velice zajímá slabší jednomotorové provedení. Ono sice je slabší, ale i tak tu stále mluvíme o autě s výkonem přes 230 koní. Snad se časem dočkáme testu i tohoto provedení.

Foto: Autíčkář.cz

Ještě bych asi měl zmínit trochu toho praktického ze života s elektromobilem. Volvo XC40 Recharge lze nabíjet různými nabíječkami od úplně obyčejné domácí sítě až po dobíjecí stanice CCS, zvládá výkon až 150kW. Reálně se budou používat dva způsoby dobíjení, třífázová dobíječka auto dobije přes noc, tedy ideální do garáže, rychlé dobíjecí stanice potom dokáží Volvo dobít z nuly na 80% během 33 minut. Moje reálná zkušenost je taková, že po připojení k rychlé dobíjecí stanici se z 13% baterie stalo během jedné kávy a malého dortíku 91%, což je velmi uspokojivé.

Foto: Autíčkář.cz

A přidám ještě jednu historku z natáčení. Při návratu z okruhového dne ve Vysokém Mýtě, kde elektrické Volvo zajišťovalo pořadatelskou službu, jsme měli jednoduchý plán – dojet do Hradce Králové, nasosat zde trochu elektřiny a pokračovat na Prahu. Jenže tady se vše začalo komplikovat. Nabíjecí stanice odmítala poslušnost. Naštěstí už se síť nabíječek docela rozrostla, vydali jsme se tedy o kus dál k jinému stojanu, problém však přetrvával. Po krkolomné komunikaci s provozovatelem stojanu nám bylo řečeno, že je to v zásadě náš problém. V tu chvíli jsme znejistěli a přistoupili k zoufalému kroku – stisknout na stropě Volva tlačítko nouze OnCall. 

Foto: Autíčkář.cz

K mému překvapení (po předchozím martyriu) jsme byli okamžitě spojeni s operátorem, který bez vytáček a průtahů nabídl pomoc, doporučil ještě několik pokusů o dobití a v případě neúspěchu připravil i záchranu v podobě odtahu do Prahy. Doporučení operátora Volvo OnCall se nakonec ukázalo správné, některé nabíječky zkrátka nejsou tak úplně spolehlivé. Odtah tak nakonec nebyl nutný, Volvo jsme dobili a bez dalších potíží dorazili do svých domovů. 

 

Verdikt:

Měl bych se teď asi trochu omluvit lidem z Volva, kterých jsem se před časem jízlivě ptal, zda to s tím plánem elektrifikace myslí vážně, když stále čekáme na jejich první elektrické auto. Ono to čekání mělo očividně svůj důvod. XC40 Recharge Twin je skvěle odladěný elektromobil. Jsou tu vychytávky jako tepelné čerpadlo či již zmíněné opravdu dobře zvládnuté ovládání jedním pedálem. Radiomapa postavená na systému Android má myslím do budoucna velký potenciál, a když i řazení dvojitým kliknutím zmizelo v propadlišti dějin, nemám tomu autu příliš co vytknout. 

Foto: Autíčkář.cz

Volvo pro novou elektrickou řadu velmi zjednodušilo i konfigurátor, na výběr jsou dvě výkonové verze a tři úrovně výbavy, připlácet už potom prakticky není za co. Kromě kol, laků karoserie a provedení interiéru jsou v ceníku už jen nějaké další dobíjecí kabely, jinak nic, v ceně je i servisní balíček na tři roky. Ceny se přitom pohybují od 1,2 po 1,6 milionu korun, což ale vzhledem k výkonu a výbavě není nepřiměřené i bez ohledu na to, že se jedná o elektromobil. 

Takže je na Volvu XC40 Recharge vůbec něco špatně? Není to sportovní vůz a i přes výkon motorů ani nemá být. A displej před řidičem postrádá možnost nastavení, k dispozici jsou vlastně jen dva režimy – s mapou nebo bez. Ale to je tak všechno, co mohu Volvu vytknout.

 

Technické údaje

Motor: Dva synchronní elektromotory, pohon všech kol
Výkon: 300 kW (408 koní)
Kapacita baterie: 78 kWh
Nabíjení: AC nabíjení / DC nabíjení (až 150 kW) 
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,9 s 
Dojezd dle výrobce: 418 km
Dojezd v testu: cca 350 km
Cena (XC40 Recharge Pro Twin): 1 579 000 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
14. října 2021, 23:28
8

Caka nas skvela buducnost, pre hornych 10%. Pre ten zvysok by sa mohlo emisne povolit aspon nieco ako Traban vyrobeny z plastov z cukrovej trstiny a so spalovakom na bioetanol. To je tiez net 0 co2.

reagovat
Sa
Sato
14. října 2021, 23:31
-1

A to pisem ako pricipiany odporca lavice.

PB
15. října 2021, 00:34
6

Tak to se prave u Volva ocekava. Jako spravni seversti dobroseri maji v planu karbon-neutralni a bio-based interiery. Takze brzo budou volva z konopi a recyklovanejch morskejch ras. Dlouhodobou ambici je, aby jejich auta byly vegansky, pripadne pouzivali jen odpadni kuzi.... Brzy asi zacnou pouzivat jako zakladni konstrukcni prvek misto svedsky oceli svedskou borovici....

Bavoraczech
15. října 2021, 08:31
0

ono až se přejde na graphenové baterie a začnou se vyrábět ve velkém, tak ta cena půjde dolů. Jen prostě někdo bude muset zajistit, aby se mi ta baterka nabila na 500 km za 5 minut a přitom vydržela alespoň 10 let provozu a jako náhradní díl nestála polovinu ceny nového auta. Pak mi to bude dávat smysl.

Sa
Sato
15. října 2021, 08:34
0

500km za 5 min? to je fakt realne ocakavatelne?

Bavoraczech
15. října 2021, 08:48
0

Bojím se, že ne. Reálnější by byly výměnné stanice. Přijedeš, vyměníš, odjedeš...

Bavoraczech
15. října 2021, 08:55
0

Když bych tu úvahu chtěl ještě rozvést, ideální situace by byla taková, že by se třeba všichni evropští výrobci dohodli na jednom kompatibilním typu baterie, který by používali všichni. Auta by se prodávala bez baterie, resp. s nějakou erární baterií. Výrobce baterie by věděl, kolik nabíjecích cyklů jejich baterie zvládne a vy byste na měnicí stanici platili cenu za energii + cenu za pronájem baterie (za jeden nabíjecí cyklus, tedy pokud baterie stojí vyrobit třeba 300 000 Kč, a zvládne 10 000 nabití, tak zaplatím třeba 40 kč + cenu energie). Výrobce bude mít povinnost po 10 000 cyklech baterii zrecyklovat. Zároveň budou nějak pojištěné i poškození baterie v provozu nehodou. Nebo se prostě připočte k ceně pronájmu a nebude to za 40, ale za 50 kč. Hurá, vyřešeno :-)

Honza Hamster Křeček
15. října 2021, 09:08
1

I tohle už se zkoušelo, ale nevypadá to příliš reálně. Znamenalo by to až příliš mnoho věcí v automotive sjednotit a výrobci chtěj mít volnější ruku pro konstrukci...

Bavoraczech
15. října 2021, 09:39
0

Sakra alespoň v tomhle by měla mít EU pevnou ruku, když nám kecá do blbejch nabíječek k mobiům. Mně ta evropská politika přijde jakože se sešly dětičky na hřišti a všechny něco chtěj, ale nikdo z nich neví jak toho docílit a ani je to vlastně moc nezajímá.

beastar
15. října 2021, 09:58
9

Evropskou politiku ovládá progresivní levice. Ekolobby a ano všichni vědí, co je pro nás dobře. Nikdo neví jak toho docílit. Já sem zvědav jak na tom budeme až VW propustí těch plánovaných 30,000 lidí, škodovka pozastaví linky. Na furt. A tak dále pak opravdu na nějaký Volvo za 1,5m bude mít minimum lidí. Ostatní půjdou pro skútr nebo kolo. Případně si budou doma hýčkat svůj benzíňák (70 Kč litr n95) kdyby náhodou něco. Svatba, pro skříň do Ikea a tak. Jinak politika Volva to je podle mě tajná čínská zbraň jak nasrat Evropany:D

Zdatně ale konkurují Tesle v tom kdo je automobilka numero Uno pro neřidiče. To jsou krabice pro lidi, co nechtějí řídit, neumí to a mají k tomu odpor. Tak si alespoň jakože dopřejou ty technologie. V jejich očích je elektrický auto jednodušší jak spakovak děsná hitech věc.

Každopádně tyhle hovna o udržitelnosti. Jako už teď přichází obří krize celosvětově. Budeme zas chvilku chudý. Vůbec nevím komu to budou prodávat. Těším se na tabulky prodejů nových aut za tři roky.

riderhenry
15. října 2021, 11:59
7

Já se nestačím divit. Probíhá tu umělá likvidace odvětví a my ještě budeme hlásat, že automobilky mají moc velkou svobodu, když má každá svou baterii (WTF?). Děsí mě, že asi opravdu existují lidé, kteří mají pocit, že EU má řešit jejich problémy. Které vytvořila, mimochodem. Jestli takhle za první roh nevidí víc lidí, pak chápu, že EU je vnímána jako nějaká "must have" záležitost.

Víte, co mi chybí? Přímé srovnávací testy aut, které jsou jak s "normálním pohonem", tak elektropohonem. Zrovna Volvo se tak strašně snaží spalováky zaříznout, že není asi lepšího srovnání pro fandy této úžasné "progresivní" (přitom zastaralé, ale je moderní teď slepé uličky vývoje asi glorifikovat...) mobility.

Když vedle sebe postavíme klasickou XC40 a tuhle "Dobít" verzi (ten název je stejně super :D ), je to podobné jako s BIO potravinami. Jsou tu dlouho, jsou nesporně lepší. Jsou zásadně dražší. Kolik lidí je kupuje? Minimum. Jak moc se o nich mluví? Hodně. Pojďme zakázat do roku 2030 výrobu "neBIO" potravin, když lidi stále nejsou schopni rozhodovat se na krámě "správně"!

Frankie
15. října 2021, 14:54
-3

Výměnné baterie, hezká idea. Dle mě nereálná, už jen díky tomu vývoji, změnám co v tom jsou.
Vždyť díky tomu nejsou ani jednotné i přes snahy konektory na nabíjení mobilu. Prostě se stále objevují baterie s novými parametry.
No uvidíme kam se to vše dostane. A jaký na to vše bude mít dopad to aktuální bláznovství co se děje.

Avex
15. října 2021, 15:02
-2

Je naivní si myslet, že EU ničí autoprůmysl. Automobilky akorát nebudou vyvíjet ICE pro Evropu a elektro pro zbytek světa. Ekonomicky úplná blbost. Největším automakerům došlo, že ve spalovákách budoucnost neni a proto se orientujou na EV, což se náhodou hodí i EU, ale kdyby výrobci chtěli dělat jenom naftu a benzín, nikdo jim v tom nezabrání. Mimochodem taková Evropa je hlavně oproti Číně úplně marginální trh.

Sa
Sato
15. října 2021, 15:38
2

Tak EU ma 450mil dusi, to je ludi ako sraciek, ziadny marginalny trh. Ale suhlas ze EU ako taka za cely tento push nemoze, to myslenie je v hlavach istych ideologicky zameranych ludi, ich distribucia po planete je +- rovnomerna (s istou korelaciou voci zivotnej urovni)

beastar
15. října 2021, 23:53
2

Avex: Asi takhle nejen EU za to může. Jenže věci jako nereálné normy Euro 7 a tak dále vymýšlí zejména EU. Rozhodně ne výrobci aut. Už sem ti to jednou psal, ale ty máš svou pravdu. Evropa když vezmeš celou nejen EU není marginální a hlavně je bohatá. Podívej se jaká auta se dělají pro Čínu případně Indii. Výprodej. Nové modely se vyvíjí zásadně pro NA, EU a pár bohatých zemí v Asii s velkou paritou kupní síly. Zbytek potom včetně Ruska. To že je snazší vyvinout platformu pro ev s tím opravdu nesouvisí. Těch věcí, co je v tvém názoru na vodě je víc. Nebudu to tady datlovat. Prostě se VW rozhodlo samo že propustí lidi zavře fabriky. Stejně tak třeba Renault. Jasně to je cíl podnikání. Jaguar sám od sebe začal chrlit ev protože Čína je super trh. Tam operuje asi 20 místních firem, co dělají auta za půlku. Jenže výrobci z EU jim budou konkurovat tam. To je taktika. Nebo se tam rovnou přestěhují všichni. Možná i my ne? :)) Sorry ale tak to prostě není.

Moctezuma
15. října 2021, 07:06
3

300kW a zrychlení pod 5sec? No tvl. Musel jsem si to ověřit, protože jsem tomu fakt nevěřil :) Poměr cena/výkon super. Neexistující manželce bych to ale nekoupil :) Takový výkon na městský crossover je docela přeháňka. Btw, je to vůbec bezpečné pro spektrum lidí, kteří si to budou kupovat?:)

Se svojí V8, která má o 40 koní míň, jezdím tak opatrně, jako nikdy v životě. A to řídím přes 10 let a z výkonu auta mám přirozený respekt. Než se moje atmosféra nadechne, naštěstí to trvá. Ale např. u Tesla 3 Standart Plus, která je pomalejší (5.6sec), je zrychlení pocitově jiné (lineárnější) a moc si nedovedu představit, že se s takovým výkonem budou rozvážet děti :)

V každém případě díky za článek.

reagovat
ro
rock
15. října 2021, 09:17
0

K tomuhle Volvu:
K té (ne)přiměřenosti ceny: od 1,2 M za něco, co v benzínovém základu stojí od 780 t? OK, automat by v tomhle autě už asi fakt byl žádoucí, ale to jsme pořád na 834 t. A nižším výkonem spalovací verze moc argumentovat nejde, protože jak autor sám poznamenal, je to mětský holčičí crossover. A já dodávám, že tam je víceméně kuhovnu i těch 230 k slabší verze.
Ještě jeden postřeh: plug-in hybrid XC40 stojí +- podobně jako ta slabší elektrika, od 1,2 M. V tomhle kontextu už ten vysavač drahej není. Nebo je příšerně předraženej ten plug-in.

K EV obecně:
Aktuálně se výrobci EV (až na kusové výjimky nahoru i dolů) tak nějak shodli a ustálili na udávaném dojezdu 350-500 km, reálně 250-400 km. Vypadá to na standard, se kterým v aktuální generaci EV nikdo moc nepohne a asi si už na to budeme muset zvyknout.

reagovat
krab
15. října 2021, 09:28
5

Naštěstí, ale ještě najedeš v nabídce některých výrobců poměrně silná naftová auta, kde je dojezd takřka 1000 km na nádrž nafty a to i v případě plynulého cestování po dálnici tachometrovou 160 tkou nebo dokonce i trochu rychleji. Poslední dobou mám v hlavě nápad udělat test nějakého takovéhoto nového dražšího EV auta a najít si záminku zajet třeba do Mnichova nebo Norimberku a s zpátky a fakt otestovat ten reálný dojezd, když budu využívat potenciál elektromotoru. Zatím jsem měl na vyzkoušení spíš jen ty "levnější" EV auta, kde byl dojezd tragédie a pár desítek km po dálnici i hodně vlažnou jízdou znamenal obrovskej úbytek. De-fakto jakmile se jede nad 120 km/h, tak to začne žrát. Od nás mám ceduli Nurnberg 270 km, když najedu na dálnici, tak jsem zvědavej jestli bych k nějaký nabíječce fakt dojel i když se nebudu loudat.

A ono vůbec ... řešit tohle u auta za takový peníze je vážně bizár.

Honza Hamster Křeček
15. října 2021, 09:35
2

V rámci rozdílu v cenách mezi základem a top verzí (což Twin je) je to standard, stačí se podívat i na obyčejnou Octavii, začíná někde pod půl milionem, RS se blíží milionu (nějaká ta speciální edice jde snad přes milion i bez jedinýho příplatku)... Takže cena je za mě přiměřená. Neříkám, že je to levné, ale přiměřená cena to je. Že přišli jako první s 400 hp verzí je asi dáno i tím, že je to první EV od Volva, tak se asi chtěli trochu ukázat...

Daniel Borský
15. října 2021, 09:48
2

Krab: minulý týden jsem přesně tohle udělal s BMW iX3. Jet po dálnici co to jde a pak zpátky v rámci limitů jaký to dělá rozdíl a co to udělá s dojezdem. Teď mám v ruce ten nejsilnější Enyaq a chystám se na totéž. Takže vydrž, výsledky budou.

krab
15. října 2021, 09:53
1

Tak na to se Dane těším, to jsem zvědavej. Já si půjčuju totiž jen některý nový auta, vždycky jen když něco individuálně poptám a je možnost zrovna si to vypůjčit a ty elektromobily moc nemusím, takže se do toho segmentu moc nehrnu. Taky se v tom ani pořádně neorientuju .. ale třeba starší BMW i3 nebo Hyundai Ioniq, to byla auta, kde fakt jízda kolem tachometrovejch 150 ti po dálnici znamenala rapidní úbytek původního dojezdu, takže třeba s těma by člověk reálně moc nikam jinam než po městě jezdit nemohl

MB
MBMB
15. října 2021, 09:59
-7

Při dlouhých dálničních cestách dost záleží na rychlosti dobíjení. Pokud auto dobíjí rychle, tak časově vychází lépe to klidně hnát a jen dělat kratší zastávky s nízkou hodnotou SOC (kdy je nabíjení nejrychlejší), než se ploužit a natahovat dojezd jako takový.

beastar
15. října 2021, 10:03
3

Já bych ani s i3 nikam jinam než po městě a okolí nejel. Měl jsem ji skoro rok. Když to byla ještě pecka. A na město byl ten dojezd super. Samozřejmě do Muenchenu bych s tím nejel už jenom proto jak hrozně to jezdí :))

Honza Hamster Křeček
15. října 2021, 10:05
1

Tady je fajn, že to auto ukazuje stav baterie v cíli, takže dojezd je vlastně skoro zbytečná hodnota (protože 50 km po dálnici je něco úplně jiného než 50 km po městě). Na jedno kliknutí vidíš, že domů to dáš a ještě budeš mít 30% v baterce (nebo že to nedáš a někde cestou musíš dososat aspoň 10%). A tím, že je to googlovská navi, tak si to pamatuješ častý cíle nebo nedávno hledaný cíle a to z Googlu (čili i to, cos hledal v mobilu nebo na PC), takže se to fakt krásně používá.

beastar
15. října 2021, 10:07
9

Mbmb: Jenže ty jezdíš vlakem. To si zvyklej že jezdíš i Praha Berlín tři dni. Navíc si dáš espresso v jídeláku. Vlak se nikdy nevybije. Takže chápu až si to svoje nabíjení vyzkoušíš někdy v praxi. Na skutečné cestě poznáš že je to trochu jinak. Zase dobře že i pro vás neautaře a rádoby intelektuální komunisty dělají auta. Takže tohle Volvo tj masterpiece akorát by vám to měli zlevnit 1,2 z platu v neziskovce neutahneš no.

Ča
Ča Snač Aj
15. října 2021, 10:12
0

Ona ta cena dává větší smysl třeba v Norsku, UK a podobně, kde to díky daňovým výhodám vyjde na tco líp než benzinak.. jestli je to dobře, je věc druhá.

ro
rock
15. října 2021, 10:17
1

Honza:
Proti ceně top verze zas tak moc nemám. kdo chce čančat a jít s cenou nahoru, ten ať jde třeba až do nebes. Mám problém s tím "od", protože 1,2 M je sice víceméně rozumný jenom v kategorii EV. Ovšem v kontextu toho, že časem by ten relativně zaplatitelnej benzínovej základ vůbec neměl mít místo na trhu, je to prostě hodně. A výbava to neospravedlní, to je jenom zbytný, obvykle nehorázně předražený pozlátko.

beastar
15. října 2021, 10:17
8

Ty nevíš co se teď děje v Norsku co:D Tam právě soudruzi snižují rapidně dotace a mají kolem toho skandálů víc než Babiš. A to že má Thorlund vyšší plat než ty znamená jen to, že si sebou táhne 3x takový životní náklady. Bez obří podpory bohatého státu (z ropy a z.plynu) by ani tam nejezdilo tolik ev.

ro
rock
15. října 2021, 10:27
0

to krab:
k té dálnici: moc pěkně a zdá se, že i poctivě rozepisují tyhle údaje v testech reálné spotřeby na fdrive.cz. Namátkou poslední test - Opel Corsa-e:
udávaná spotřeba: 16,5 kWh / 100 km
naměřeno mimo město (90 km/h): 14,35 kWh/100 km
naměřeno dálnice (130 km/h): 24 kWh/100 km
plus k tomu změřili i ztráty (při nabíjení), který byly asi 17%

Když o tom tak hloubám, tak moje auto má mimo město okolo 5,9 l a na dálnici cca 6,1...

beastar
15. října 2021, 10:33
2

Mbmb: Ne vážně obvykle tady osobní útoky nepoužívám. Jen mi vysvětli proč si takový pičus. Čím jezdíš? Jak často? A co je tvoje profese? Úplně normální otázky. Buď si troll co si honí u fdrive a sem chodí prudit. Nebo si třeba ok týpek, co má rád svůj ev. Jak píšu nahoře normální otázky. Minuskem nic nezměníš.

Honza Hamster Křeček
15. října 2021, 10:49
0

Mínusko máš ode mě, ten osobní výpad byl myslím zbytečný. ;- )
MBMB jen řekl, že než se ploužit 120, tak je lepší se někde v půlce cesty zastavit na kafe, z 20% to vyhnat na 80% a drndat dál.
Což je pravda. Jinak do toho asi nechci víc zabrušovat, EV má nějaký výhody a nějaký nevýhody, já se do nějakejch ideologickejch bitev rozhodně nechci pouštět, bo mě to vlastně ani moc nezajmá. Mě zajmalo spíš to auto... :-)

MB
MBMB
15. října 2021, 12:28
-4

Osobně jsem to nikdy nepočítal, ale Bjorn Nyland, který se podílel na myslím dosud platném rekordu nejvíce ujetých kilometrů v EV za 24 hodin, tvrdí, že časově nejefektivnější rychlost s Teslou 3 je kolem 190 km/h. Protože tou rychlou jízdou se získá víc času, než kolik ztratí dodatečným nabíjením. S autem, co se nabíjí pomalu, je zas naopak pochopitelně lepší tu energii šetřit a spíš se snažit maximalizovat dojezd.
Záleží na nabíjecí křivce konkrétního auta. Ale pokud člověk opravdu pospíchá, tak ještě lepší je optimalizovat nabíjení tak, aby nabíjel v rozmezí rámcově 5 - 50%. To znamená spíše častější krátké zastávky.

Co se spotřeby na dálnici týče, spalovací auta pochopitelně taky žerou víc s rostoucí rychlostí. Rozdíl je v tom, že spalovací motory se obecně s vyšší zátěží pohybují v oblasti s vyšší účinností. Čili čím člověk jede pomaleji, tím více energie jde to tepla místo mechanické energie. A úplná katastrofa je to ve městě, kde je spalovací motor úplně mimo nějakou rozumnou účinnost a navíc tu draze získanou kinetickou energii ještě propálí v brzdách na každém semaforu. Takže ta spotřeba je i vyšší než na dálnici, přestože samotné jízdní odpory jsou minimální. Což je úplné jiné než u elektromobilu, kde je obrovský rozdíl město/dálnice.

HeavySmoker
15. října 2021, 14:29
0

Daniel: Chcelo by vám niekedy prevetrať EV s nejakým lepším dojazdom na naozaj dlhý trip? Jazdím málo, ale keď tak aspoň 1000km za deň, často práve do Bruselu, a celkom by ma zaujímalo či sa taká cesta dnes dá spraviť za tých + - 10 hodín z Prahy a aké je zdržanie proti ICE. Nech viem na čo sa za pár rokov tešiť, keď mi vjazd dieslom zakážu :)

Daniel Borský
15. října 2021, 14:54
2

Heavysmoker: což o to, já bych takový trip klidně někdy zrealizoval, to takový problém není. Ale musel bys mi pomoct s přesvědčováním tady šéfový, že potřebuju zaplatit hotel v Bruselu, na otočku bych to asi nedal :)
Jinak i bez skutečné realizace se dá predikovat, u těch lepších EV s větším dojezdem, že budeš muset mít na 1000 km cestě minimálně 2 půlhodinové zastávky na rychlodobíjení. Takže pokud to spalovakem jezdíš za 10 hodin, na EV počítej minimálně s 11hod a to ještě za předpokladu, že nebudou žádné problémy u nabíječek. Můj osobní tip by byl reálně něco ke 12 hodinám. Pokud jezdíš nejčastěji právě tuhle trasu, tak pro tebe EV není a lépe poslouží klasický diesel.
Já osobně to mám spíš naopak, jezdím opravdu hodně, ale v drtivý většině se vejdu do 400-500 km za den. A v tomhle režimu už se s EV dá relativně fungovat.
Celý říjen mám jen a pouze elektrický testovacky a rozhodl jsem se, že všechny kilometry (cca 5 tisíc) zvládnu jen na elektřinu. Takže začátkem listopadu můžeš očekávat nějaký shrnující článek, jak se dá fungovat na elektřinu i při trochu náročnějším využívání auta. Sám jsem zvědavý na výsledek, jak budu či nebudu spokojen.

MB
MBMB
15. října 2021, 15:29
-5

Abetterrouteplanner.com pro Teslu S LR na trase Praha-Brusel navrhuje tři zastávky: 10, 20 a 30 minut. Celkový čas 8h 45min, z toho 1h 05min nabíjení. Vzdálenost je 900 km, ne celá tisícovka.

HeavySmoker
15. října 2021, 17:45
2

Daniel: Ubytovacie kapacity pre profesionálov z Autíčkára sa dajú zariadiť, stačí dať vedieť dopredu. Tie dve tri zastávky plus destination charging by boli asi ok, ale mám pocit že pokiaľ človek nejde zrovna Teslou tak sa nie vždy dá spoľahnúť na to ako to bude fungovať. Tiež mám trochu obavy či pri konštatnej túre za horúceho alebo naopak mrazivého dňa nepríde k výraznejšiemu spomaleniu nabíjania. Viem že zobudiť ráno zmrazené auto so studenou baterkou znamená stáť na nabíjačke ako puk kým battery management všetko nepripraví a je dobrým zvykom vyrážať pri prvom štarte s nabitým autom. Ale inak viem o celej veci gulové a dúfam že aspoň do 2030 mi tam dovolia vliezť s Euro 6 dieslom.

MBMB: Áno tie mapky sú fajn, Tesla rovno vypíše časový rozdiel proti ICE, ale niet nad poznatky z terénu.

beastar
16. října 2021, 00:01
1

Ano mapky jsou dobré pro kkty. To si taky generálové za cccp kreslili a hybali divizema a raketama. A realita? To naštěstí nikdo neví. Zkuste s tím někam reálně jet a pak si srovnat cestu se spalovákem. Proč když to je vše tak růžový a funkční je toho na netu v několika jazycích minimum. Protože je to prostě pořád bullshit. Pořád jsou tam ty ale ale ale. Který si zastánci vždy omluví. Poslední co sem slyšel.. Nissan Leaf II. Proč nejedeme po dálnici? No víš tomu autu líp vyhovuje okreska. Navíc furt otravna jízda max 80, šetříme při akceleraci. No vopruz.

MB
MBMB
16. října 2021, 19:07
0

HeavySmoker: A Better Route Planner nejsou úplně mapy. Samozřejmě ukazuje mapu, když je to plánovač tras, ale je to primárně dedikovaný plánovač pro elektromobily, dnes de facto nejrozšířenější standard. Dá se tam nastavit spousta věcí. Počáteční úroveň nabití, s kolika procenty chce člověk přijet, kolik procent pojede nad/pod rychlostní limit, jakou má dodatečnou zátěž, počasí a mnoho dalšího, aby ten odhad byl co nejpřesnější pro každé podmínky.
Samozřejmě to neodhadne na procento přesně, ale rámcově to pochopitelně odpovídá. Ale kdo by chtěl, může samozřejmě na vlastní kůži ověřit v praxi. :D

Honza Hamster Křeček
18. října 2021, 16:41
0

Testované Volvo tohle umí i díky vlastni navigaci (resp. vestavěné Google navigaci) s přesností na +/- jedno procento. Stačí zadat cíl a auto řekne, kolik procent zůstane v baterii. A přitom se to ovládá jako všechny google maps, takže s tím nikdo nebude mít problém…

Bavoraczech
15. října 2021, 09:44
0

No a nebo když sám sebe opět pitomně doplním... to VW nemá k*ule na to říct - My jsme vymysleli standard. Haló BMW, Stellantise, jdete do toho s náma? Uděláme z toho normu? Takhle to třeba dělá naše firma a funguje to.

reagovat
beastar
15. října 2021, 10:10
6

A co Mazda? Mají si kde hrát?

Frankie
16. října 2021, 18:08
-2

Jak jsem psal výše, i kdyby vznikla na dobro norma na baterie, tak jak by se řešil vývoj? Vývoj velikosti baterií, možností a kapacit dobíjení atd.?

beastar
15. října 2021, 10:15
2

Cítím že tohle bude úspěšný článek. Cítím krev. Už je tu pár pěkných názorů. Volvo a osoba autora a navíc ev. Jinak pár řešení na tom autě se mi fakt líbí. Jen ona sama o sobě xc40 je dost pekáč. Což je bohužel zpětná vazba od reálných zákazníků. Smutné leč pravdivé. Krása je že čínský kapitál dokáže i takové věci udržet ve výrobě. A méně zdatným zákazníkům prodat věc o 40% dráž, než je její hodnota.

reagovat
Viola Procházková
15. října 2021, 11:08
2

Čínu stranou, zrovna v tomhle myslím drží jednoznačné prvenství Tesla. Neseděla jsem tedy v úplně aktuálním kousku, ale oproti tomu, co pamatuju, je Volvo uvnitř RollsRoyce. A za poloviční cenu.

krab
15. října 2021, 11:36
2

:-D Docela zábava ... Já otevřel autíčkáře po delším čase, hlavně mě zajímal poslední dobou článek o Lexusu v tejdnu , no a tohle Volvo? Já to nechci komentovat, člověk by si to potřeboval vyzkoušet. Naposledy jsem jel v novým naftovým XC60, který dostal jeden můj kamarád jako služební auto a vlastně si to pochvaluje. A sedačky jsou ve Volvu pořád skvělý.

Elektrický Volvo anebo obecně elektrický auto? Tak to je evergreenový téma, já ani Beastar si to nekoupíme, to je jistota, minimálně po dobu, co budou konvenční alternativy a co bude pak, to nikdo neví... Vojta Dobeš mi jednou na facebooku predikoval, že nakonec budu elektrický auto sám chtít, protože zkrátka prý přijdu na to, že je to vlastně ve všem lepší. Od řidiče čtvrt století starýho XJ s volantem na správné (britské) straně úžasná rada :-D

beastar
15. října 2021, 12:47
3

Jak Čína stranou. Však to je z velké části čínská firma. Což mi nijak nevadí. Ovšem jistá logika v jejich rozhodnutích je zdárně maskovaný zájem investora a defakto majitele. A to že tam z části nechali nějaké seveřany no to je protože kvalifikovaný lidi prostě nejsou. A už vůbec nejsou v Číně. Tyhle nové modely se tak hodně liší od starých Volvo že snad ani fanoušci už to nemůžou brát vážně. Krave jemu se to líbí protože to neplatil. Tomu u věřím. A ano sedadla mají vážně skvělá. Roky vývoje nezabiješ.

Jinak ano Tesla v tom jak zabalit hovno a prodat ho 6x jinak a 5x dráž exceluje. Ono obecně tohle platí nejen u aut. A že to funguje v zemích jako USA případě ČR mě fakt nepřekvapuje. Lidem je všechno u prdele. Hlavne kupovat nový a nový krámy a mít hezčí konzumni vánoce než soused. Volvo na tu vlnu jen sedlo. Obchodně chytrý. Plus obarvit to na zeleno a tvářit se eko. Což by mohlo přilákat i mě. Kdyby to s tím nějak souviselo. Jenže ne je to společensky, ekonomicky a emisemi škodlivá věc. A Norsko příklad největší demagogie na světě. Prachama z ropy budeme dotovat ev. Zasraný fašisti.. Klasika.

ro
rock
15. října 2021, 12:50
0

Ona ta predikce pana Dobeše se dá i obrátit. Totiž:
Až budou elektrický auta ve všem lepší, budu ho sám chtít.

No, já se tomu jako daily povozu na dojíždění do práce nebráním. Ale zatím ho nechci, takže očividně ve všem lepší nejsou. A i když ho třeba časem chtít budu, tak stejně k němu budu nutně potřebovat nějakou hračku z dob mých dětských plakátů.

Od věci:
Včera v noci jsem koukal na epizodu seriálu Black Mirror. Děvčica tam měla Thunderbirda '62. Do toho se dávala 6,4 V8. No a děvenka přijela k zaprášené benzince, z kufru vytáhla skládací solární panel a kablík z něho zapíchla do zásuvky na autě. No tvl, teď nevím, jestli jsem to fakt viděl, nebo jestli jsem u toho pospával a byl to nějakej zlej sen...

Sa
Sato
15. října 2021, 14:54
0

U nas v korporacii manazer nadhodil myslienku, ze by mali mat elektro auta vacsi budget nez spalovaky, kedze su drahsie. Logika ze... Uvidime ako vysoko sa tato myslienka dostane, ale vobec by som sa tomu nedivil.

MB
MBMB
15. října 2021, 15:42
0

Samotná cena moc logický důvod není. Kdyby se ten budget navýšil o odhadnuté ušetřené provozní náklady, smysl by to dávalo.

Initial C
15. října 2021, 16:01
0

A dockame se tedy nekdy testu nejake Tesly? Klidne, nebo i hlavne, pohledem manazera kvality, jako tehda nejake te uvodni ovce.

František Čáslavský
15. října 2021, 16:57
0

Initial C: Toho času Quality Engineera. :) Teď už jsem zase jen Test Engineer, ale pro změnu v tématicky vhodnější korporaci. Jinak vám Teslu klidně otestuju, jen mi to někdo musí dát do pracek. :)

Be
Beran
15. října 2021, 21:13
-2

Nazyvat Norsko demagogy, kdyz penezma z ropy dotuji elektroauta mi prijde jako hodne "hospodsky" pohled na vec. Z ropy se nedela jenom benzin/nafta, ale taky plasty, leky, kosmetika...

beastar
15. října 2021, 23:44
1

Beran: Fakt jo? Dík za informaci. Na tom mém názoru to moc nic nemění. Ohánět se ekologii a obnovitelnými zdroji a pohádkami o uhlíkové neutralite. A dotovat to prachama z prodeje ropy... Kde mimo jiné nejde jen o to, co se z toho vyrábí ale jak a kde se to tam těží. Víš co ideálně se na to téma podívej právě jinak než hospodsky. A potom možná pochopíš kde je ten problém. Nicméně to byl jen příklad. Z blízka. Vůbec celá myšlenka 60% státní dotace na jakékoliv auto je hloupost. To ale tady fakt nemá cenu rozebírat. Je to moc složité a mimo jiné to souvisí s politikou a dobroserstvím napříč Skandinávií. Potom se ucho utrhne a je z toho Breivik a Dán s lukem... Mimochodem plasty jsou daleko větší zlo jak nafta. Takže právě proto. A zapomněl si na gumy... No tím bych skvělou debatu ukončil. Mimochodem do hospody nechodím nemám na to čas.

ge
geralt
19. října 2021, 17:01
0

nekdo povazuje za posledni prave volvo RWD krabice, jiny 850, dalsi uznava generaci P80, mne se libi P2 (ta auta byla siroka a nizka!!), nemala cast komunity jezdi P3 (trochu ford, trochu tluste auto)... jedno je vsak maji vsechna tato auta spolecne a to je vyssi pocet valcu nez 4...rest in pieces Volvo :/
politiku ani ele komentovat nebudu..

reagovat
eLzyx
20. října 2021, 22:53
-1

mám 850 T-5R, měl jsem úžasnou C70 T5, mám S60 I.gen a když jsem uvažoval nad dalším Volvem, tak se to ve mne zlomilo. Ta stará automobilka je pryč. Dříve ta auta byla výkonná, lehká (S60 má 1450kg ... nová V60 T5 asi 1800kg), automobilka dělala to, co uměla - dost možná nejbezpečnější osobní auta na světě. Svébytná auta. Zákazník si mohl vybrat, jestli chce jen plout krajinou, takže sáhl po atmošce, ať v 5 nebo řadové 6, jestli chce sportovat, takže sáhl po T5, případně R, jestli chce najíždět kvanta kilometrů, takže D5. Zákazník si mohl vybrat jestli chce usedlou barvu kastle, nebo něco extravagantnějšího. Zákazník si mohl vybrat jestli kvůli němu museli stáhnout nějakou krávu z kůže, nebo mu stačí prdět do textilu. Zákazník si mohl dokonce vybrat jestli bude kvedlat řadící pákou, nebo jen šoupat volit automatu. Zákazník si dokonce mohl vybrat, jestli se zabije ve 160 nebo 260.
A dnes? Dnes tato automobilka diktuje zákazníkům, co je pro ně dobré. Potlačuje v nich emoce. A co je nejhorší, tak údajně i lobuje za to, aby i ostatní to dělali zrovna tak. A to prostě nesnesu. Když to chtějí doyebat u sebe, prosím, jejich fabrika, ale cpát se do ostatních na EU úrovni ... prostě ne, nebudu je podporovat.
I ta elektrická auta podělali. Básnili o tom, jak přestanou vyrábět spalováky, roky plynuly a mají co? Tuhle potvoru s docela mizernou účinností? Když jsem se ptal, jak je pro zákazníky zajištěné nabíjení po Evropě, tak zákazníku líbej nám nohy, když si koupíš nové nabíjecí Volvo, tak ti na rok zajistíme levnější Ionity. Pak už je to tvůj boj. Tvl, to je prozákaznický přístup.

Takže jsem si koupil Teslu. Já vím, vypadá to v kontextu toho výše nelogicky, ale Tesla se nesnaží zabíjet emoční faktor aut. Tesla se necpe do ostatních. Tesla si jede svůj svébytný produkt, nedělá auta jako někdo jiný. Tesla pro své zákazníky připravila celou platformu elektromobility, ne jen auto na baterky. Tesla není tak nenažraná na servisu jako Volvo ...
Ano, mohl jsem si koupit Jaga, Porsche, nějakýho Mergla, ale tam jsou ty provozní náklady o řád jinde.

ge
geralt
21. října 2021, 16:13
0

Je to tak, cinska ctyrvalcova volva nemaji s puvodni myslenkou uz spolecneho vubec nic... ja nakonec po mozkovem mysleni poridil na daily jednoho z poslednich vyrobenych saabu, uvidime, co vydrzi. Bohuzel i tady je znat, ze kvalita materialu je oproti 9-5 z 2002-4 ci volvum P2 o dost nizsi, ale ta "poctiva" auta uz jsou proste stara :/
Dost me mrzi, ze aktualne nemam zadny dreamcar, kam se v budoucnu posouvat.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem