načítám data...

Automobilové legendy virtuálního světa

22. srpna 2020, 06:26 32 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Známe je jen z obrazovky počítače, i tak mají ale nezastupitelné místo v automobilové historii.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Asi každý, kdo se alespoň trochu zajímá o motoristický svět, má někde v hlavě seznam několika aut, ve kterých by se někdy rád projel. Klasické veterány, supersporty, hrdiny rallye, nebo třeba velké náklaďáky – každému dle chuti. Některé tyto automobilové sny lze splnit poměrně snadno, jiné, třeba v případě vzácných vozů vyrobených v malokusových sériích, už hůře. 

Může ale klidně nastat i situace, kdy je onen sen opravdu nesplnitelný. Ať už se jedná o vozy, které vznikly v jediném exempláři (a zpravidla odpočívají v garážích brunejského sultána), nebo o automobily, které sice prokazatelně existovaly, ale slehla se po nich zem. A pak je tu skupina aut, která vznikla jen v hlavách návrhářů a programátorů počítačových her. Dnes se podíváme na několik zástupců téhle poslední kategorie, které mě vždy lákaly, ale jiného, než virtuálního svezení v nich se asi nikdy nedočkám.

El Nino – Need for Speed 3: Hot pursuit

foto: Electronic Arts

Koncept supersportu s motorem vpředu se v klasické závodní hře odemkl hráči až v případě, že dokončil všechny vyřazovací závody na prvním místě s obtížností expert. Není tedy divu, že jako dítka školou povinná jsme se k téhle placce na kolech dostávali spíše cheatem “elnino” nadatleným do klávesnice v hlavním menu. Ačkoli vůz vypadal na obrazovce skvostně a šlo o nejrychlejší auto celé hry, jízda s ním rozhodně neznamenala automatické vítězství. El Nino bylo pod plynem hodně nedotáčivé, při brždění do zatáčky se naopak rychle přetáčelo a v zatáčkovitých pasážích tak dostávalo na frak i od mnohem pomalejších aut. Jasnou volbou pro výhru v závodě tak i přes ohromující maximálku El Nina – celých 367 km/h – pro mě zůstávalo Ferrari 550 Manarelo, případně Mercedes CLK-GTR. Čas od času si ale projet touhle střelou na kolech legendární Atlanticu zkrátka patřilo k dobrému bontonu.

 

1969 Dodge Charger buggy – Half Life 2: episode 2 

Foto: Valve

Žluté postapokalyptické dvoumístné vozidlo z druhé epizody Half-lifu sice vzniklo na základech reálného muscle-caru z šedesátek (raději ale moc nešťourejte do logiky, jak se zrovna tahle americká klasika dostala do postsovětského City 17), místo v dnešním výčtu si ale díky svým jízdním vlastnostem (a později namontovanému pulznímu kanonu) rozhodně zaslouží. Sice to není první auto, které Gordon Freeman v herní klasice řídí – tím byla trubková bugina – ale Charger je mnohem stylovější a s Alyx na místě spolujezdce ubíhala cesta tak nějak příjemněji. Celé to mělo jen jednu malou skvrnku na kráse – naskryptované burácení osmiválce se velmi brzy oposlouchalo a stalo se vyloženě otravným. Ale vzhledem k tomu, že šlo o smallblock bez výfuků, bylo to vlastně dost realistické. Charger vás dovezl s Alyx do cíle, došlo i na závod se psem, pomohl zničit Stridery dotírající na raketové silo, byl to zkrátka parťák k pohledání… Ach jo, zas jsem smutný, že jsme se nedočkali třetí epizody.

 

Mafia Sentinel – Grand theft auto 3 

Foto: Rockstar Games

Ano, je to tak. Z celé herní série Grand Theft Auto jsem vybral relaitvně nenápadný šedivý sedan z nepříliš populární “trojky”. Jenže právě třetí pokračování “gétéáčka” jsem dohrál pravděpodobně nejvíckrát. Jako dítko školou povinné jsem znal všechny tři ostrovy nazpaměť jako své boty (hlavně proto, že GTA 3 ještě nedisponovalo minimapou, takže se jezdilo po paměti, nebo podle papírové mapy, která byla v krabici s hrou). Elegantní sedan s roletou na zadním okně používali příslušníci mafiánské rodiny Leone a ačkoli se se zpřístupněním druhého ostrova a začátkem práce pro Yakuzu Claude s mafiány rozkmotří, jejich pohledné automobily jsem používal s oblibou celou hru. A díky troše kreativity s poznámkovým blokem v souborech hry byl nakonec Mafia Sentinel rychlejší, než kdejaké Banshee. Pozdější vývoj názvosloví vozů v GTA napovídá, že šlo o volnou adaptaci na BMW M5 (e36), nicméně v roce 2002 to byl prostě Sentinel. A ani dneska v tom tu “pětku” moc nevidím.

 

Žluté autíčko: Rollcage

foto: Psygnosis

Arkádovka Rollcage nebyla ani moc autozávod, spíš jakási bojovo-destrukční jízda po fantaskních tratích kdesi na vzdálených planetách. Zápolily tu mezi sebou vozy inspirované klasickou hračkou, nepřevratitelná oboustranná auta. Samozřejmostí byl raketový pohon, naváděné střely, pasti…Byla to zkrátka jízda. Osobně jsem si tu nejvíc oblíbil žlutý pancéřovaný model, který sice nebyl nejrychlejší, ale dobře se ovládal a díky vysoké hmotnosti od něj odlétala cizí auta jak kuželky od bowlingové koule. 

 

Bandit Technical – Borderlands 2 

foto: 2k games

Praštěná komiksová střílečka Borderlands se spíše než dopravními prostředky zapsala do historie širokou paletou nabízených zbraní (které se sice zas tak moc neliší, ale víc je prostě víc), nečekanými herními mechanikami, vtipnými dialogy a dobře napsanými postavami, ale byla by škoda zapomenout na to, jak se tu dalo stylově přepravovat. Možnosti byly hned dvě – menší Light runner a velký (a mnohem lepší) Bandit technical. Nedá se říci, že by se tahle změť trubek na zubatých pneumatikách nějak zvlášť dobře řídila, spíše to šlo dost blbě. Spolu se skalnatým terénem Pandory se pak z jízdy stává spíš jakási soustava řízených nehod. V multiplayeru s kamarády samozřejmě doprovázená patřičným komentářem a dobře míněnými radami, případně projevy nelibosti.

 

Ulver Airstream tudor – Mafia

foto: Illusion softworks

Ačkoli většina aut v klenotu domácí herní scény, první Mafii, vychází ze skutečných předloh, najdeme tu i pár kousků, kde se vývojáři trochu odvázali a z meziválečných veteránů si vypůjčili jen základní tvary. Jedním z nich je i moje asi nejoblíbenější auto z celé hry – Ulver Airstream. Jeho předlohou je Chrysler Airflow, oproti němu je ale dvoudveřový Ulver mnohem pohlednější, kompaktnější a celkově tak nějak lepší. I když se hráči zpřístupní celkem brzy (po misi “výlet do přírody”), jen těžko hledá v běžném provozu v Lost Heaven přemožitele. Z obyčejných vozů se mi vyrovná možná tak Cord…tedy Thor 810.

 

Zaporožec na warpový pohon: Overwatch

foto: Blizzard

Poslední zmínku si zaslouží pouhá kulisa z pravděpodobně jediné hry, kterou jsem za poslední půlrok zapnul (ale nebojte se, blíží se vydání Mafie Final Edition a Cyberpunku, takže s podzimem je na čase se vrátit do herního křesla). Levitující červený Zaporožec s antigravitačními podložkami místo kol je krásný detail na pozadí mapy Volskaya Industries, který většina hráčů asi přehlíží, případně používá jako kryt před střelami nepřátel. To je ale trochu škoda. Cyberpunkové spojení karoserie obšelhnuté z padesátkového NSU a moderních technologií je totiž krásný detail, který si přehlížení nezaslouží.

 

Napadá vás ještě nějaký zástupce této poněkud opomíjené kategorie? Napište nám do diskuze, na která auta z počítačových her vzpomínáte vy.

 

Milý Kubíku. Prosím stáhni si GTA, zakup sobě modrou Banshee a pak si našetři na tuto. Řešení existuje!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
22. srpna 2020, 09:45
5

A takové články jsou to exotické koření, které z Autíčkáře dělají to, čím je. Hrozně mě potěšila přítomnost Ulveru, ale od začátku čtení jsem měl v mysli auto z originální Mafie - Crazy Horse. Svou neukočírovatelností a brutální akcelerací (se vzpouzejícím se předkem) to bylo auto, se kterým jsems trávil až příliš moc času. Ale stálo to za to!
-
Komentář upraven 22. 8. 2020, 09:45:54

reagovat
Jakub Pospíšil
22. srpna 2020, 10:54
2

Autíčka z extrémní jízdy byly skoro všechny super. Občas byl teda pain se k nim dostat, ale stálo to za to. Celkově to byl dost nedoceněný mód, trochu zastíněný skvělým příběhem, ale myslím, že by se extrémní jízda klidně udržela i jako samostatná hra.

RBMK
22. srpna 2020, 10:02
1

Já měl rád v NFS2SE FZR2000 pro brutální akceleraci a maximálku, ale mělo hnusný zvuk a obrovskou nedotáčivost. Zábavnější byl ale bomber, to byla pořádná burnout drift kára a víteztví s ní bylo opravdu zasloužené.

A pak přichází v GTA Vice City tank, cheat na sníženou gravitaci, hlaveň dozadu a já si létám, já se vznáším, až ke hvězdám...

reagovat
Jakub Pospíšil
22. srpna 2020, 10:55
0

Tenhle vtípek s tankem šel dělat už v GTA 3 a kromě neovladatelného Doda to byl jediný způsob, jak se dostat k tajnému texturovému ostrovu.

Kuře
22. srpna 2020, 10:32
0

Tak já jsem, vzhledem k dost slabým počítačům, co mě více méně celé dětství provázeli, nikdy moc velký hráč být nemohl, proto se k daným hrám vyjadřovat moc nemohu... Ale přeci jen, něco jsem hrál i já:))

Mafií jsi mi udělal radost, ale než Ulvera, tak bych volil zmiňovaného Thora radši:) Ale nejoblíbenější jsem vždycky stejně měl zelenobílí Lassiter V16, jak se dokáže rozjet taková stodola mě vždycky strašně byvilo:))
A ještě jedna věc, ve výčtu herních aut a chybí zde FlatOut? Tsss...:D

reagovat
Jakub Pospíšil
22. srpna 2020, 10:52
0

K Lassiteru mám taky hodně osobní vztah. Když jsem hrál Mafii poprvé, tak jsem fakt žral ten příběh, prostě jsem v tom žil, tím víc, že jsme to ve třídě hráli tři víceméně souběžně. To bylo prostě období Mafie. A po vybojování tehdy ještě fakt neskutečně těžkých závodů (nevěděl jsem o tom fórku se zkratkou) tenkrát Lucas Bertone naučil Toma ukrást žlutý Lassiter a pak přišla taková ta cutscéna, kde Tom říká "měl jsem pěkné auto, slávu, prachy a hezký oblek..." a to byla vlastně taková ta zlatá éra toho příběhu. Bezstarostný život úspěšného Salieriho hocha. Pak už se to postupně začalo trochu kazit. Ale doby proježděné žlutým Latisserem jsou fakt takové asi nejhezčí období, ve kterým by chtěl být mafiánem fakt každý.

bkralik
22. srpna 2020, 12:31
3

Naprosto souhlasím s Kuřetem - chybí ti tu FlatOut!.
Je v něm sice většina aut reálných, akorát s vymyšelnými jmény, ale takový Flatmobile je něco, co bych si určitě vyzkoušel! Jeho tryskáčové zrychlení a absolutní neschopnost trefit kohokoliv dalšího při demoličním derby jsou nezapomenutelné :-)

reagovat
BubaaCZek
22. srpna 2020, 12:34
2

Prectu nadpis a v hlave okamzite naskoci: "El Nino". Evidentne nejen mně :) Ja mel nejradsi Diablo.
Potesil jsi me s Rollcage. To me hrozne bavilo a souhlas s tou zlutou!

Z virtualniho sveta jsem ted dost opozdene objevil Richard Burns Rally a jeho czech plugin. Borci tam uz dlouha leta predelavaji realne RZty do 3D modelu, tak ted brousim Halenkovice, Semetin, Zadverice atd.

reagovat
Vojta
22. srpna 2020, 19:31
2

Já ho popravdě nikdy moc nemusel. Nejradši jsem měl též koncepční Alfu Romeo Scighera. Turbobusso pod kapotou, řídilo se to dobře a tehdy to vypadalo jako úplné UFO. Jinak F 550 Maranello taky jasná volba.

Vencos
22. srpna 2020, 13:01
2

Need for speed II. Standartní verze. McLaren F1 byl sice ve všem lepší, ale já měl nejradši Ford GT90, byl prostě krásný.
A nikdy nezapomenu na "precizně do detailu věrný" Dodge Viper GTS z Test Drive 6 demo.
Později jsem hrál i plnou verzi TD5 a soundtrack obou z nich mi dodnes dělá společnost v autě ????

reagovat
theGeno
22. srpna 2020, 13:59
2

Napadá mě milion aut, ale tohle jednoznačně jako první.

reagovat
ro
rock
22. srpna 2020, 14:10
3

Číslo jedna je určitě Red Eagle z Carmageddonu

Náhradník defaultní formulka z Trackmanie.

reagovat
Moses
22. srpna 2020, 15:33
0

Mna sa strasne bavila v Carmaggeddone II tato sranda - Street Machine, ktora z reprakov dunela podla rychlosti vozidla :)

Černá Vovce
22. srpna 2020, 15:26
1

M5 (E36) WTF? Nebo to autor myslel jinak?

Jinak já teď hraju snowrunnera, takže náklaďáky všeho druhu :)

reagovat
BigBang
22. srpna 2020, 17:16
0

To se mírně nepovedlo :D 6 a 9 to se splete hned :D

le
lekla_ryba
22. srpna 2020, 22:48
7

No nevím, čím obohatil článek vás. Já z něj pochopil, že spolu s autorem jsme už fakt staří.... když koukám na roky vydání oněch her...

reagovat
ro
rock
23. srpna 2020, 08:41
1

To je ještě OK. Na mne je většina těch her příliš nová, moje intenzivně hráčský období končilo v době vydání těch nejstarších ve výběru a alespoň trochu jsem z nich obehrál jenom NFS 3...

Fižid
22. srpna 2020, 23:57
2

Nevím jestli si někdo z vás pamatuje tuhle hru, ale pár oblíbenců bych tam taky našel :D

reagovat
ro
rock
23. srpna 2020, 08:32
0

Re-Volt byl skvělej:-)

Moses
23. srpna 2020, 18:32
0

Tam si pamatam, ze naj bola Bertha Ballistics

Sedrik
23. srpna 2020, 00:58
1

Mako z Mass Effectu? Někdo? :)

reagovat
sheogh
23. srpna 2020, 12:42
0

EB110 (ve hre mel tusim fiktivni jmeno) a Bullet ze Screamera. Pak jsem neco najezdil s Kodi v rfactor 1, pak 944 S v nfs porsche... No a samozrejme spousty mil s Highwaymanem ve fallout 2 :-)))

reagovat
PachezZ
23. srpna 2020, 17:36
0

Midnight Club 2 (s božím soundtrackem) a SLF450x aneb spousty hodin LAN mutliplayeru na intru :D

;feature=emb_logo

reagovat
Kenmeri94
23. srpna 2020, 20:24
3

Mně naběhne automaticky Escudo z druhého Gran Turisma (které jsem hrál paradoxně jako první) a jeho naprostá dominance v jakémkoliv závodě...

reagovat
custom1
24. srpna 2020, 07:12
0

To byla moje nejoblíbenější hra! Pravda, hraní na PC (nebo na čemkoliv jiném) nikdy nepatřilo mezi mé oblíbené kratochvíle, ale u GT2 na PS1 jsem dokázal sedět hodiny... :)

Fa
Fandatik
24. srpna 2020, 08:32
2

Escudo bylo famózní, ale reálně na Pikes Peak v 96 jela.

Ba
Bazi
24. srpna 2020, 07:41
1

TOCA Race driver a SAAB 95 ..... první projevy nákazy Saabem.... a vydržely dodnes a jezdim si 95 i v reálu...

reagovat
Náhodný Kolemjdoucí
24. srpna 2020, 18:02
3

Stunts, nevybavuju si konkrétní auto, ale stavění vlastních tratí bylo boží. Pokud možno co nejtěžší, aby to nikdo neprojel. Šlo to sdílet na disketách, na ty hry z článku jsem asi starej...

reagovat
bitner
24. srpna 2020, 21:27
1

Formule, protoze se s ni dalo jezdit presne takhle:

Ronoath
31. srpna 2020, 20:40
1

Ačkoli nejsem žádný fanda škodovek, při četbě tohoto tématu mě napadla dvě vozidla, která bych rád projel ve skutečnosti:
https://www.autickar.cz/files/_temp/skoda_Fabia_cabrio.jpg

A zejména tohle by bylo zajímavé. Ještě kdyby tam byla "Veruna", pak by to byla ta nejzajímavější oktávka všech dob. Protože "dvojka" byla jediná, která se mi skutečně líbila.https://www.autickar.cz/files/_temp/skoda_oct2_cabrio.jpg

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem