Asi každý, kdo se alespoň trochu zajímá o motoristický svět, má někde v hlavě seznam několika aut, ve kterých by se někdy rád projel. Klasické veterány, supersporty, hrdiny rallye, nebo třeba velké náklaďáky – každému dle chuti. Některé tyto automobilové sny lze splnit poměrně snadno, jiné, třeba v případě vzácných vozů vyrobených v malokusových sériích, už hůře.
Může ale klidně nastat i situace, kdy je onen sen opravdu nesplnitelný. Ať už se jedná o vozy, které vznikly v jediném exempláři (a zpravidla odpočívají v garážích brunejského sultána), nebo o automobily, které sice prokazatelně existovaly, ale slehla se po nich zem. A pak je tu skupina aut, která vznikla jen v hlavách návrhářů a programátorů počítačových her. Dnes se podíváme na několik zástupců téhle poslední kategorie, které mě vždy lákaly, ale jiného, než virtuálního svezení v nich se asi nikdy nedočkám.
El Nino – Need for Speed 3: Hot pursuit
Koncept supersportu s motorem vpředu se v klasické závodní hře odemkl hráči až v případě, že dokončil všechny vyřazovací závody na prvním místě s obtížností expert. Není tedy divu, že jako dítka školou povinná jsme se k téhle placce na kolech dostávali spíše cheatem “elnino” nadatleným do klávesnice v hlavním menu. Ačkoli vůz vypadal na obrazovce skvostně a šlo o nejrychlejší auto celé hry, jízda s ním rozhodně neznamenala automatické vítězství. El Nino bylo pod plynem hodně nedotáčivé, při brždění do zatáčky se naopak rychle přetáčelo a v zatáčkovitých pasážích tak dostávalo na frak i od mnohem pomalejších aut. Jasnou volbou pro výhru v závodě tak i přes ohromující maximálku El Nina – celých 367 km/h – pro mě zůstávalo Ferrari 550 Manarelo, případně Mercedes CLK-GTR. Čas od času si ale projet touhle střelou na kolech legendární Atlanticu zkrátka patřilo k dobrému bontonu.
1969 Dodge Charger buggy – Half Life 2: episode 2
Žluté postapokalyptické dvoumístné vozidlo z druhé epizody Half-lifu sice vzniklo na základech reálného muscle-caru z šedesátek (raději ale moc nešťourejte do logiky, jak se zrovna tahle americká klasika dostala do postsovětského City 17), místo v dnešním výčtu si ale díky svým jízdním vlastnostem (a později namontovanému pulznímu kanonu) rozhodně zaslouží. Sice to není první auto, které Gordon Freeman v herní klasice řídí – tím byla trubková bugina – ale Charger je mnohem stylovější a s Alyx na místě spolujezdce ubíhala cesta tak nějak příjemněji. Celé to mělo jen jednu malou skvrnku na kráse – naskryptované burácení osmiválce se velmi brzy oposlouchalo a stalo se vyloženě otravným. Ale vzhledem k tomu, že šlo o smallblock bez výfuků, bylo to vlastně dost realistické. Charger vás dovezl s Alyx do cíle, došlo i na závod se psem, pomohl zničit Stridery dotírající na raketové silo, byl to zkrátka parťák k pohledání… Ach jo, zas jsem smutný, že jsme se nedočkali třetí epizody.
Mafia Sentinel – Grand theft auto 3
Ano, je to tak. Z celé herní série Grand Theft Auto jsem vybral relaitvně nenápadný šedivý sedan z nepříliš populární “trojky”. Jenže právě třetí pokračování “gétéáčka” jsem dohrál pravděpodobně nejvíckrát. Jako dítko školou povinné jsem znal všechny tři ostrovy nazpaměť jako své boty (hlavně proto, že GTA 3 ještě nedisponovalo minimapou, takže se jezdilo po paměti, nebo podle papírové mapy, která byla v krabici s hrou). Elegantní sedan s roletou na zadním okně používali příslušníci mafiánské rodiny Leone a ačkoli se se zpřístupněním druhého ostrova a začátkem práce pro Yakuzu Claude s mafiány rozkmotří, jejich pohledné automobily jsem používal s oblibou celou hru. A díky troše kreativity s poznámkovým blokem v souborech hry byl nakonec Mafia Sentinel rychlejší, než kdejaké Banshee. Pozdější vývoj názvosloví vozů v GTA napovídá, že šlo o volnou adaptaci na BMW M5 (e36), nicméně v roce 2002 to byl prostě Sentinel. A ani dneska v tom tu “pětku” moc nevidím.
Žluté autíčko: Rollcage
Arkádovka Rollcage nebyla ani moc autozávod, spíš jakási bojovo-destrukční jízda po fantaskních tratích kdesi na vzdálených planetách. Zápolily tu mezi sebou vozy inspirované klasickou hračkou, nepřevratitelná oboustranná auta. Samozřejmostí byl raketový pohon, naváděné střely, pasti…Byla to zkrátka jízda. Osobně jsem si tu nejvíc oblíbil žlutý pancéřovaný model, který sice nebyl nejrychlejší, ale dobře se ovládal a díky vysoké hmotnosti od něj odlétala cizí auta jak kuželky od bowlingové koule.
Bandit Technical – Borderlands 2
Praštěná komiksová střílečka Borderlands se spíše než dopravními prostředky zapsala do historie širokou paletou nabízených zbraní (které se sice zas tak moc neliší, ale víc je prostě víc), nečekanými herními mechanikami, vtipnými dialogy a dobře napsanými postavami, ale byla by škoda zapomenout na to, jak se tu dalo stylově přepravovat. Možnosti byly hned dvě – menší Light runner a velký (a mnohem lepší) Bandit technical. Nedá se říci, že by se tahle změť trubek na zubatých pneumatikách nějak zvlášť dobře řídila, spíše to šlo dost blbě. Spolu se skalnatým terénem Pandory se pak z jízdy stává spíš jakási soustava řízených nehod. V multiplayeru s kamarády samozřejmě doprovázená patřičným komentářem a dobře míněnými radami, případně projevy nelibosti.
Ulver Airstream tudor – Mafia
Ačkoli většina aut v klenotu domácí herní scény, první Mafii, vychází ze skutečných předloh, najdeme tu i pár kousků, kde se vývojáři trochu odvázali a z meziválečných veteránů si vypůjčili jen základní tvary. Jedním z nich je i moje asi nejoblíbenější auto z celé hry – Ulver Airstream. Jeho předlohou je Chrysler Airflow, oproti němu je ale dvoudveřový Ulver mnohem pohlednější, kompaktnější a celkově tak nějak lepší. I když se hráči zpřístupní celkem brzy (po misi “výlet do přírody”), jen těžko hledá v běžném provozu v Lost Heaven přemožitele. Z obyčejných vozů se mi vyrovná možná tak Cord…tedy Thor 810.
Zaporožec na warpový pohon: Overwatch
Poslední zmínku si zaslouží pouhá kulisa z pravděpodobně jediné hry, kterou jsem za poslední půlrok zapnul (ale nebojte se, blíží se vydání Mafie Final Edition a Cyberpunku, takže s podzimem je na čase se vrátit do herního křesla). Levitující červený Zaporožec s antigravitačními podložkami místo kol je krásný detail na pozadí mapy Volskaya Industries, který většina hráčů asi přehlíží, případně používá jako kryt před střelami nepřátel. To je ale trochu škoda. Cyberpunkové spojení karoserie obšelhnuté z padesátkového NSU a moderních technologií je totiž krásný detail, který si přehlížení nezaslouží.
Napadá vás ještě nějaký zástupce této poněkud opomíjené kategorie? Napište nám do diskuze, na která auta z počítačových her vzpomínáte vy.
Milý Kubíku. Prosím stáhni si GTA, zakup sobě modrou Banshee a pak si našetři na tuto. Řešení existuje!























Jaromír
22. 8. 2020, 09:45A takové články jsou to exotické koření, které z Autíčkáře dělají to, čím je. Hrozně mě potěšila přítomnost Ulveru, ale od začátku čtení jsem měl v mysli auto z originální Mafie - Crazy Horse. Svou neukočírovatelností a brutální akcelerací (se vzpouzejícím se předkem) to bylo auto, se kterým jsems trávil až příliš moc času. Ale stálo to za to!
-
Komentář upraven 22. 8. 2020, 09:45:54
Jakub Pospíšil
22. 8. 2020, 10:54Autíčka z extrémní jízdy byly skoro všechny super. Občas byl teda pain se k nim dostat, ale stálo to za to. Celkově to byl dost nedoceněný mód, trochu zastíněný skvělým příběhem, ale myslím, že by se extrémní jízda klidně udržela i jako samostatná hra.
RBMK
22. 8. 2020, 10:02Já měl rád v NFS2SE FZR2000 pro brutální akceleraci a maximálku, ale mělo hnusný zvuk a obrovskou nedotáčivost. Zábavnější byl ale bomber, to byla pořádná burnout drift kára a víteztví s ní bylo opravdu zasloužené.
A pak přichází v GTA Vice City tank, cheat na sníženou gravitaci, hlaveň dozadu a já si létám, já se vznáším, až ke hvězdám...
Jakub Pospíšil
22. 8. 2020, 10:55Tenhle vtípek s tankem šel dělat už v GTA 3 a kromě neovladatelného Doda to byl jediný způsob, jak se dostat k tajnému texturovému ostrovu.
Kuře
22. 8. 2020, 10:32Tak já jsem, vzhledem k dost slabým počítačům, co mě více méně celé dětství provázeli, nikdy moc velký hráč být nemohl, proto se k daným hrám vyjadřovat moc nemohu... Ale přeci jen, něco jsem hrál i já:))
Mafií jsi mi udělal radost, ale než Ulvera, tak bych volil zmiňovaného Thora radši:) Ale nejoblíbenější jsem vždycky stejně měl zelenobílí Lassiter V16, jak se dokáže rozjet taková stodola mě vždycky strašně byvilo:))
A ještě jedna věc, ve výčtu herních aut a chybí zde FlatOut? Tsss...:D
Jakub Pospíšil
22. 8. 2020, 10:52K Lassiteru mám taky hodně osobní vztah. Když jsem hrál Mafii poprvé, tak jsem fakt žral ten příběh, prostě jsem v tom žil, tím víc, že jsme to ve třídě hráli tři víceméně souběžně. To bylo prostě období Mafie. A po vybojování tehdy ještě fakt neskutečně těžkých závodů (nevěděl jsem o tom fórku se zkratkou) tenkrát Lucas Bertone naučil Toma ukrást žlutý Lassiter a pak přišla taková ta cutscéna, kde Tom říká "měl jsem pěkné auto, slávu, prachy a hezký oblek..." a to byla vlastně taková ta zlatá éra toho příběhu. Bezstarostný život úspěšného Salieriho hocha. Pak už se to postupně začalo trochu kazit. Ale doby proježděné žlutým Latisserem jsou fakt takové asi nejhezčí období, ve kterým by chtěl být mafiánem fakt každý.
bkralik
22. 8. 2020, 12:31Naprosto souhlasím s Kuřetem - chybí ti tu FlatOut!.
Je v něm sice většina aut reálných, akorát s vymyšelnými jmény, ale takový Flatmobile je něco, co bych si určitě vyzkoušel! Jeho tryskáčové zrychlení a absolutní neschopnost trefit kohokoliv dalšího při demoličním derby jsou nezapomenutelné :-)
BubaaCZek
22. 8. 2020, 12:34Prectu nadpis a v hlave okamzite naskoci: "El Nino". Evidentne nejen mně :) Ja mel nejradsi Diablo.
Potesil jsi me s Rollcage. To me hrozne bavilo a souhlas s tou zlutou!
Z virtualniho sveta jsem ted dost opozdene objevil Richard Burns Rally a jeho czech plugin. Borci tam uz dlouha leta predelavaji realne RZty do 3D modelu, tak ted brousim Halenkovice, Semetin, Zadverice atd.
Vojta
22. 8. 2020, 19:31Já ho popravdě nikdy moc nemusel. Nejradši jsem měl též koncepční Alfu Romeo Scighera. Turbobusso pod kapotou, řídilo se to dobře a tehdy to vypadalo jako úplné UFO. Jinak F 550 Maranello taky jasná volba.
Vencos
22. 8. 2020, 13:01Need for speed II. Standartní verze. McLaren F1 byl sice ve všem lepší, ale já měl nejradši Ford GT90, byl prostě krásný.
A nikdy nezapomenu na "precizně do detailu věrný" Dodge Viper GTS z Test Drive 6 demo.
Později jsem hrál i plnou verzi TD5 a soundtrack obou z nich mi dodnes dělá společnost v autě ????
theGeno
22. 8. 2020, 13:59Napadá mě milion aut, ale tohle jednoznačně jako první.
rock
22. 8. 2020, 14:10Číslo jedna je určitě Red Eagle z Carmageddonu
Náhradník defaultní formulka z Trackmanie.
Moses
22. 8. 2020, 15:33Mna sa strasne bavila v Carmaggeddone II tato sranda - Street Machine, ktora z reprakov dunela podla rychlosti vozidla :)
Černá Vovce
22. 8. 2020, 15:26M5 (E36) WTF? Nebo to autor myslel jinak?
Jinak já teď hraju snowrunnera, takže náklaďáky všeho druhu :)
BigBang
22. 8. 2020, 17:16To se mírně nepovedlo :D 6 a 9 to se splete hned :D
bitner
22. 8. 2020, 21:41Wraith. Death rally
http://kristianschmitt.blogspot.com/2011/11/week-7-normal-0-21-false-false-false-sk.html
lekla_ryba
22. 8. 2020, 22:48No nevím, čím obohatil článek vás. Já z něj pochopil, že spolu s autorem jsme už fakt staří.... když koukám na roky vydání oněch her...
rock
23. 8. 2020, 08:41To je ještě OK. Na mne je většina těch her příliš nová, moje intenzivně hráčský období končilo v době vydání těch nejstarších ve výběru a alespoň trochu jsem z nich obehrál jenom NFS 3...
Fižid
22. 8. 2020, 23:57Nevím jestli si někdo z vás pamatuje tuhle hru, ale pár oblíbenců bych tam taky našel :D
rock
23. 8. 2020, 08:32Re-Volt byl skvělej:-)
Moses
23. 8. 2020, 18:32Tam si pamatam, ze naj bola Bertha Ballistics
Sedrik
23. 8. 2020, 00:58Mako z Mass Effectu? Někdo? :)
sheogh
23. 8. 2020, 12:42EB110 (ve hre mel tusim fiktivni jmeno) a Bullet ze Screamera. Pak jsem neco najezdil s Kodi v rfactor 1, pak 944 S v nfs porsche... No a samozrejme spousty mil s Highwaymanem ve fallout 2 :-)))
PachezZ
23. 8. 2020, 17:36Midnight Club 2 (s božím soundtrackem) a SLF450x aneb spousty hodin LAN mutliplayeru na intru :D
;feature=emb_logoKenmeri94
23. 8. 2020, 20:24Mně naběhne automaticky Escudo z druhého Gran Turisma (které jsem hrál paradoxně jako první) a jeho naprostá dominance v jakémkoliv závodě...
custom1
24. 8. 2020, 07:12To byla moje nejoblíbenější hra! Pravda, hraní na PC (nebo na čemkoliv jiném) nikdy nepatřilo mezi mé oblíbené kratochvíle, ale u GT2 na PS1 jsem dokázal sedět hodiny... :)
Fandatik
24. 8. 2020, 08:32Escudo bylo famózní, ale reálně na Pikes Peak v 96 jela.
Bazi
24. 8. 2020, 07:41TOCA Race driver a SAAB 95 ..... první projevy nákazy Saabem.... a vydržely dodnes a jezdim si 95 i v reálu...
Náhodný Kolemjdoucí
24. 8. 2020, 18:02Stunts, nevybavuju si konkrétní auto, ale stavění vlastních tratí bylo boží. Pokud možno co nejtěžší, aby to nikdo neprojel. Šlo to sdílet na disketách, na ty hry z článku jsem asi starej...
bitner
24. 8. 2020, 21:27Formule, protoze se s ni dalo jezdit presne takhle:
Ronoath
31. 8. 2020, 20:40Ačkoli nejsem žádný fanda škodovek, při četbě tohoto tématu mě napadla dvě vozidla, která bych rád projel ve skutečnosti:
https://www.autickar.cz/files/_temp/skoda_Fabia_cabrio.jpg
A zejména tohle by bylo zajímavé. Ještě kdyby tam byla "Veruna", pak by to byla ta nejzajímavější oktávka všech dob. Protože "dvojka" byla jediná, která se mi skutečně líbila.https://www.autickar.cz/files/_temp/skoda_oct2_cabrio.jpg