načítám data...

GAZ-69: Hrdina Sovětského svazu

Když začínat s ježděním v terénu, tak rovnou pořádně - s primitivní a brutálním technikou z Ruska. Jaký je GAZ-69 očima motoristy zhýčkaného moderní technikou?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Nikdy jsem nebyl zrovna velký offroaďák. Vlastně spíš naopak – kdykoliv se mi dostalo do ruky nějaké alespoň částečně schopné SUV, které lákalo k testu mimo zpevněné cesty, byl jsem obvykle nejdál krůček od pořádného trapasu. A někdy ani ten krůček, jak by vám potvrdili mí kamarádi s offroady či náhodně kolemjedoucí traktoristé.

Když se mi ale od Robina (ano, toho který jezdí nakupovat podivná auta do Anglie a na náš příští trackday má připravenou další várku) dostalo nabídky vyzkoušet si v opravdovém terénu kus poctivé ruské techniky, nemohl jsem odmítnout. Zvláště když mám ještě v relativně živé paměti zkušenost s imperialistickým Jeepem na vyloďovací pláži Utah a můžu tedy porovnat, o kolik dál se posunul o dvacet let novější ruský stroj.

Už samotný začátek našeho testu byl docela surrealistickým zážitkem – vyzvedávat si prastarý ruský vojenský “gazik” v automatizovaných podzemních garážích v samotném historickém srdci Prahy, jen kousek od Pařížské ulice, to se vám nestává každý den. Na tomto místě čekáte turistické veterány a jejich repliky, nablýskané prémiové sedany, možná nějaký supersport. Ale gazík?

Naskakuju tedy na sedačky v korbě, zahazuji brašnu s notebookem do míst, kam si dříve rudoarmějci odkládali své samopaly a vydáváme se na okraj Prahy pro druhý GAZ, tentokrát poněkud upravený o výdobytky imperialistické techniky, jako je naftový motor z Mercedesu. Společně se potom vydáme někam, kde budeme moci vyzkoušet, co tyhle mocné stroje dokáží. Zatím se ale můžu zkusit vžít do pocitů vojáka, který naši zem v roce 1968 “osvobozoval” od svobody a demokracie. Je to zajímavé, ale pořád mám pocit, že v tom Jeepu jsem se cítil tak nějak líp. Snad historické souvislosti či co.

O chvíli později se prohazujeme, abych si “osahal” řízení ruské bestie ještě než vyzvedneme druhé auto a já budu odkázán sám na sebe. Je to dobrý plán, protože ačkoliv je ovládání GAZu víceméně standardní a není tu nic, co by člověka mělo vyloženě překvapit, pořád tu jsou drobnosti a vychytávky, na které musíte přijít, pokud se s touhle věcí chcete pohybovat plynule a bez pazvuků. S čím vám ale žádná rada nepomůže, je nutnost předvídat a být mnohokrát opatrnější než jste zvyklí, protože jeden a půl tuny železa v kombinaci s bubnovými brzdami bez posilovače v pražském provozu neustále hrozí tím, že se někomu podíváte do kufru s razancí Kalašnikova.

Vyzvedáváme druhý stroj, já zůstávám za volantem originálu ze šedesátých let a následuji Robina, který spolu s naším fotografem Davidem sedlá naftového Frankensteina. Společně míříme na tajné místo plné nejrůznějších terénních nástrah, kde oběma autům dáme pořádně za uši. Ještě předtím se mi ale dostává důkladného tréninku manipulace se spojkou, když druhé posádce dochází na Jižní spojce palivo a k benzínce je musím táhnout na laně.

Jen co vyřešíme tento drobný problém, vjíždíme na nedaleké staveniště jakéhosi silničního projektu – nebo co to vlastně je. Z mého pohledu je to spousta hlíny naskládané do monstrózních útvarů, protkaných tu sjízdnými, tu náročnějšími cestičkami. Jako první předvádí Robin terénní schopnosti obou strojů pokusem vyjet jakýsi násep, strmostí připomínající zeď a nutící i opěšalého člověka zapnout přírodní 4x4. Ani jeden ze strojů se sice kvůli zákeřné hromadě sena nevyšplhá až na vrchol a některé okamžiky vyvolávají jistou obavu z převrácení, ale i tak jsem zlehka ohromen.

Teď je ale čas vrhnout se hlouběji do našeho “polygonu” – tentokrát v obou autech, takže bude na mě, abych se za Robinem a jeho bestií udržel. Vzhledem k mé historii terénního ježdění z toho mám jisté obavy, ale zkusit se musí všechno. Už před chvílí jsme zamknuli volnoběžky, připojili pohon předních kol, zařadili redukci a vrháme se do hliněného království. Rychle si připomínám, že volant je nutno držet bez palců uvnitř věnce (jinak byste o ně mohli přijít) a následuji druhý GAZ na nejvyšší vrcholek v okolí – nebýt toho, že přede mnou jede další, téměř identické auto, byl bych přesvědčený, že se GAZ musí zahrabat, překlopit dozadu, zklouznout nebo udělat nějakou jinou nepředvídatelnou věc. Začínám zjišťovat, že ježdění v terénu, které na první pohled vypadá jako pouhá snaha nikam nezapadnout, je vlastně také dost o odvaze a udržení kontroly nad autem. Při některých manévrech se mi před očima honí nemilé představy toho, co se stane, až mi jedenapůltunový GAZ přistane na hlavě (Bobash ustrojen v elegantní sako však evidentně byl připraven i na poslední chvíle.. hlavně neobtěžovat pozůstalé s převlékáním :-) – pozn. Vavris).

Sjíždíme z prudkého kopce a nacházíme hromadu kamení, na které můžeme zkoušet přechodové úhly, křížení náprav a podobné hrátky. A samozřejmě udělat nějaké obrázky, na kterých budou GAZy vypadat schopně a my drsně (dobře, v saku a polobotkách za volantem GAZu fakt drsně vypadat nebudete). Pomalu mě to začíná bavit.

Po nějakém čase stráveném ježdění máme první ztrátu naší mise – zadní kardan naftového Gaze nevydržel nápor úporné snahy přejet kamennou metrovou muldu a to zejména proto, že jej Polák, od kterého Robin Gaze koupil, přidělal do rozvodovky jediným šroubem, místo čtyřmi. Z milého stroje se tak stává předokolka. Zatímco se Robin snaží dát auto do stavu, kdy bude schopné dojet zpátky do garáže a nezakopávat  přitom o kardan, visící jako rozmnožovací orgán velryby, jedeme s Davidem udělat nějaké další fotky a ještě trochu vyzkoušet. co tenhle stroj dovede – nebo spíš co s ním dokážu já.

I přes všechnu svou  primitivnost, vedle které vypadá i druhoválečný Jeep Willys sofistikovaně a obratně, je tahle věc v terénu k nezastavení. Motor má sice na dnešní poměry směšný výkon, ale díky solidní zásobě točivého momentu a krátkým převodům s redukcí vás vytáhne i do míst, která jste ještě nedávno považovali za neprostupná. A obrovská (na poměry normálních aut) kola spolu s řádnou světlou výškou vám pomůžou překonat překážky, u kterých jste si byli jisti, že zůstanete viset za břicho.

Stačí chvíle ježdění a získávám pocit, nejspíše falešný, že začínám chápat, oč tu jde. Projíždím místa, kde přes mohutnou kapotu vidím jen modrou oblohu, a konečně se škrábu i do míst, která jsem předtím považoval za dostupná jen pro offroady mnohem zkušenějšího Robina. Cítím, že je správný čas přestat, než se konečně ukáže moje neschopnost a zapříčiní škody na mužstvu či materiálu. Zbývala poslední cesta přes celou Prahu do servisu a nakonec zpátky do garáže v centru. Tentorkát GAZ boduje především svou “absolutní kabrioletovitostí” a pozorností, kterou vyvolává. Navíc si s ním doopravdy užijete rychlou jízdu – a to jedete stále pomaleji, než všichni ostatní.

Nakonec uklízíme první i druhý GAZ, přesedáme do nudně pohodlného Mercedesu a nastává příležitost se zamyslet, jaké to vlastně bylo. Je GAZ dobré auto? Vlastně ani ne – a nejspíš nebyl dobrý ani v době, kdy byl nový. Přeci jen už existovaly Land Rovery, Jeepy řady CJ a první Land Cruisery. Je dobrý v terénu? Určitě – jakožto poctivý offroad s krátkým rozvorem, skvělým křížením náprav a relativně nízkou hmotností dokáže i dnes zahanbit téměř jakékoliv sériové SUV. A zcela určitě je lepší, než jsem já řidič.

Je také krásnou ilustrací rozdílu mezi západním a východním automobilovým průmyslem, protože působí, jako by ho vyvinuli ve 30. letech a ne v polovině padesátých. Ostatně není divu, vzhledem k tomu, že jeho konstrukce vychází z licenčních Fordů, vyráběných v Rusku za druhé světové války. A v našich končinách má poněkud nepříjemnou konotaci kvůli zemi, ze které přišel, a lidem, kteří ho na našem území používalii.

Ale když se s ním projedete, je to vlastně všechno jedno. Protože je to nádherně divné staré auto, které umí pobavit naprosto jiným způsobem, než na který jste zvyklí, a poutá pozornost kamkoliv přijedete. Je otázkou, jestli takové auto musí být nezbytně vaším šálkem čaje, ale rozhodně byste ho měli zažít. A kdo ví, třeba si vás získá a budete ho chtít domů. V takovém případě je dobré vědět, že schopnější ze dvou kusů, se kterými jsme jezdili – tedy modernizovaný exemplář s dieselovým motorem – je právě na prodej.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Matt
14. září 2016, 08:25
1

Konečně článek o offroadu. Bahňáci jsou taky auta :-) A jeden Gazík jezdí do Milovic pravidelně.

reagovat
ly
lycman
14. září 2016, 08:29
0

Krásné! Jen technická, stejný vůz se jedno bdobí vyráběl jak v továrně Gorkem, tak v Uljanovsku, přesto by to chtělo v článku buď vysvětlit, nebo sjednotit, aby nebyl v jednom odstavci GAZ a hned v dalším UAZ.

reagovat
M P
14. září 2016, 10:02
0

To nebyla tovarna v Gorkem, nybrz v Niznem Novgorodu. Gorkeho Automobilovy Zavod... a jinak je to GAZ, opraveno:)

ly
lycman
14. září 2016, 11:36
1

Nižnyj Novgorod, mezi léty 1933 a 1991 Gorkij. Analogie se Zlínem. Jestli se ale automobilka jmenuje po městě, nebo literátovi, to jaksi už nevím.

M P
14. září 2016, 12:07
1

Sorry, tohle mě nenapadlo. Prostě Gottwaldov.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. září 2016, 08:32
0

Na vojně jsem jezdil s UAZem 469B, což je nástupce. To auto bylo ve všech směrech naprosto příšerný, ale jedno se mu nedalo upřít. V terénu bylo opravdu neuvěřitelně schopný a bez problému zahanbilo Defendery, který si tam vozily některý, už v tý době, profesionální útvary naší armády.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. září 2016, 08:33
0

Fotka se zase přes internet Exproler nenahrála. :-(

JLK
14. září 2016, 09:34
0

S 469 jsem se ucil ridit, z uzivatelskeho hlediska je to horor ale sranda to byla i presto. Pak jsem presedlal na typ UAZ-31514, ten mel pevnou strechu, normalni sedacky, plastovou palubku a par dalsich vylepseni a bylo to nesrovnatelne prijemnejsi svezeni. Zajimave, jak nekolik takovych drobnosti dokazi ze tehoz auta udelat pouzitelne vozidlo.

PeterLuk
14. září 2016, 11:37
0

Konečne, na tento test čakal, už som sa chcel pýtať ši ste naň nezabudli :D Medzičasom som mal skúsenosť s novším UAZ-om 469 (žiaľ, nie za volantom). To auto mi pripomenulo našu starú 1203-ku, malo to rovnaký zápach, vydávalo podobne mechanické zvuky a aj detaily bolo podobne "ledabylo" spracované a opravované. Má to niečo do seba. :)

reagovat
PeterLuk
14. září 2016, 11:59
1

Ináč chválim pekné fotky. ;)

reagovat
David Marek
15. září 2016, 12:06
0

díky, už jsem se označil jako fotograf u článku, ať jsem slavný!

Redguy
14. září 2016, 12:11
0

Nebylo by rychlejsi a pohodlnejsi naplnit ty tri kanystry na nejblizsi pumpe nez se tahat na lane?

reagovat
gr
gramo
14. září 2016, 13:40
0

Zrovna na jižní spojce nejspíš ne. Nechávat tam odstavené auto není úplně dobrý nápad a vracet se s druhým od benzinky zpátky k nejbližšímu nájezdu by taky asi nebyla rychlejší varianta.

BobAsh
20. září 2016, 03:49
0

Přesně tak, navíc už jsme byli u správného sjezdu, takže bylo jednodušší táhnout.

PepaSFI
14. září 2016, 14:57
0

existovalo to i jako štábní čtyřdveřák, označený tuším jako GAZ 69 A. Aby vyšší lampasácstvo nemuselo lézt do té korbičky a v zatáčkách padat z lavic, mělo to vzadu další dvířka a normální příčné sedadlo. Taky plachtová střecha byla vzadu zkosená. V našich zemích bylo asi víc rozšířené, ikdyž lidově jako "gazík" nazývané, v Rumunsku licenčně vyráběné ARO M461 které se od GAZu na první pohled lišilo jen nepatrně, například tím že dveře měly okno.

reagovat
Ro
RobinP
14. září 2016, 15:05
0

Na to musim reagovat. Je to tak, akorát ARO M461 mělo čtyřkvalt (GAZ69 tříkvalt), ale nemělo redukci. Což i přes velmi krátkou jedničku a významně silnější motor, byl velkej handicap. Poznat zvenku to je na první pohled podle třmenů listovejch per přední nápravy, který jsou u ARA vystrčený "ven"

PepaSFI
14. září 2016, 19:00
0

jo to je fakt, ty pera z toho koukaly. ARO bylo asi primárně civilní, takže si asi vystačilo bez redukce. Pokud si vzpomínám tak to vždycky jezdilo s laminátovým hardtopem, bez střechy to je snad jen v pár filmech. Ono to sundání asi nebylo úplně jednoduchý a lidi co s tím jezdili po polích. lesích a stavbách měli holt jiný starosti než se kochat v kábriu.

PepaSFI
14. září 2016, 19:07
0

ještě detail k článku, ty vypínatelné volnoběžky určitě nejsou originál. To neměl ani mnohem novější UAZ. GAZ měl pokud vím poloosy nevypínatelné a UAZ manuálně odpojitelné bez volnoběžek. Ovšem odpojitelné ne nějakým čudlíkem ale musela se odšroubovat krytka náboje a pod ní přendat takový spojovací tentononc.

reagovat
Ro
RobinP
14. září 2016, 23:26
0

Neni to originál, ve smyslu výbavy v tý době. Nicméně rusové to dělaj na tyhle nápravy dodnes. Výměna je velmi jednoduchá a je citelně znát, když jedeš s vypnutejma a zapnutejma volnoběžkama. Jak na maximálce, zrychlení, tak i na vibracích do volantu. Až jsem z toho byl překvapenej, jak velkej rozdíl to je.

peca
14. září 2016, 19:13
0

Kamarad ma tyto stroje dva. Jeden presne takovy zeleny, jako je v clanku, a druhy bily s laminatovym krytem. Vzdy, kdyz s tim nekam jedem, je to velky zazitek. Deti mavaji, dospeli mavaji a skoro vzdy se neco rozsype. Ale stejne se na to vzdy tesim.

reagovat
Ro
RobinP
14. září 2016, 23:27
0

Pokud to je laminát, tak si troufám tvrdit, že to bude ARO, viz příspěvek Pepy. Na GAZu jsem to nikdy neviděl. Samozřejmě to neznamená, že to neni možný.

PepaSFI
15. září 2016, 19:18
1

nevím jak GAZ ale UAZ který tady známe prakticky výhradně jako vojenský s hadrem se dělal pro civilní použití s hardtopem. Možná s tím dodnes někde daleko od Moskvy jezdí milicija neboli policajt. Jeden takový se vyskytuje v kdysi kultovním filmu Svéráz národního lovu.

PeterLuk
17. září 2016, 19:22
0

Jó, ten film bol parádny! Ináč ono a to stále vyrába a dá kúpiť, ako UAZ Hunter. Už som tu u nás videl aj taký.

peca
18. září 2016, 05:47
0

Jsou to Ara. M461. Ale asi nejaky bastl, protoze to zelene ma tutove redukci a nema ram oken.

Da
Dad
17. září 2016, 11:43
0

Pametnici si gazik spojuji spis s lesniky a spravci horskych chat nez s Rudou Armadou, ktera k okupaci pouzivala uz novejsi uaze. Takze gazik je jen sympatickej

reagovat
Sa
Safa
17. září 2016, 12:53
0

Něco takového míval i hrázný Palyza v seriálu Velké sedlo, ne?

PepaSFI
17. září 2016, 19:26
0

já zažil sovětská vojska na konci 80. let v Olomouci a okolí a spíš než s UAZem je mám spojená se ZILem 131 a GAZem 66. Těch tam jezdily celé kolony. UAZ mám spojený víc s naší armádou.
Palyza měl ARO a myslím že tady u nás v civilním použití jich byla asi většina. Skutečné gazíky se asi moc nevyskytovaly ale pamětníci co je znali z vojny si to pojmenování zobecnili podobně jako se offroadům dnes lidově říká džíp. Tím spíš že vzhledově se to liší skutečně jen drobnostmi které by dnes šly snadno zaměnit s nějakým faceliftem. Něco už jsme tady zmínili, jiné uchycení předních per, ARO má nedělené přední sklo, má dveře s odsunovacím oknem. Ikdyž mám pocit že to okno šlo demontovat jako u UAZu, v praxi to asi nikdo nesundával. Gaz pevná dveřní okna neměl, jen hadrovou výplň s všitým okýnkem.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem