načítám data...

Toyota Land Cruiser: Kultivovaný silák

Toyota Land Cruiser je bezpochyby jedna z nejslavnějších offroadových legend. Současná generace již načíná druhé desetiletí své existence, s lehkým faceliftem přináší citelný nárůst výkonu i pár technologických libůstek.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Land Cruiser: Kultivovaný silák

Zhruba před rokem jsem měl na pár dní půjčený staronový Land Cruiser GRJ76. Rád na něj vzpomínám. Devadesátkové auto s pořádnou porcí charakteru, které sice excelovalo v terénu, ale uvnitř bylo krásně pohodlné. Letošní možnost vyzkoušet si jeho současného nástupce jsem si tak nemohl nechat ujít. Je to po letech vývoje pořád ještě stejně univerzální offroad, nebo časem vyměkl a stal se z něj spíše statusový symbol?

Víte, to je třeba věc, která mě neskutečně štve na Mercedesu třídy G. Nepochybuji o tom, že je to skvělé terénní auto, že za patřičný příplatek nabídne i pořádnou porci luxusu a že by se mi pravděpodobně moc líbil. Ale i kdybych někdy takovéhle auto sháněl, po “géčku” nesáhnu. Může za to jeho image. Z pracovního stroje se totiž časem stal služebák průměrného ruského wannabe mafiána, případně rappera. A do téhle společnosti se přidat nechci. 

“Pozemní křižník” je ale naštěstí jiný. Ano, už se také objevuje u velkých luxusních sídel, ale nakonec je to pořád celkem decentní vůz. A nikdo se ho nesnaží obalovat do zlaté folie a cpát na něj obrovské ráfky s nízkoprofilovými pneu. Toyota prostě není “hustá” v exhibicionistickém smyslu slova. Přitom některými kvalitami, myslím si, strčí i ono jmenované “géčko” v klidu do kapsy.

Třeba schopnostmi v terénu. Asi nikoho nepřekvapí, že je Land Cruiser mimo silnici velmi šikovný a limitem tu bývá spíše strach řidiče, než nedostatky vozu. Ale právě tento nejslabší prvek v řetězci, totiž šofér, tu má celou škálu šikovných pomocníčků. Já vím, že tohle označení má v automobilových kruzích dost negativní vyznění, protože připomíná otravné “bezpečnostní” vychytávky, které zasahují do řízení a nejdou pořádně vypnout. Toho se v Toyotě ale bát nemusíte. Místní offroadové asistenční systémy si musíte pěkně manuálně zapnout tlačítky a do jejich činnosti můžete velmi důkladně “kecat”. Ne, že bych to vždy doporučoval. 

Jejich ovládání je soustředěno do panelu ve spodní části středové konzole. Obligátní vypnutí protiprokluzu asi vysvětlovat nemusím. Dále tu máme tlačítko “2 nd  start”. Přiznám se, že jeho funkci jsem si musel najít v manuálu – aktivací dáte převodovce příkaz, aby se rozjížděla na dvojku. To se hodí na površích s mizernou trakcí, aby byl rozjezd co nejplynulejší. Pak tu máme dvojici knoflíků, které regulují vzduchové měchy na zadní nápravě a tak dokážou zahýbat se světlou výškou vozu.

No a v druhém sloupečku začíná zábava. MTS ovládá inteligentní systém čtyřkolky pro různé povrchy. Můžete si vybrat mezi skálou, pískem, blátem, však to znáte. Vůz pak přibržďuje jednotlivá kola, upravuje chování převodovky a podobně. A systém CRAWL je vlastně s trochou nadsázky takový terénní tempomat. Zapnete ho, kolečkem uprostřed nahoře si vybere rychlost a pak už jen točíte volantem. Ať už je pod autem skála, písek, bahno, nebo brod, Toyota se kolíbá vpřed stálou konstantní rychlostí. V kombinaci s kamerou v přední masce, která naznačuje, kudy pojedou kola dle natočení volantu, je offroading v Land Cruiseru vážně zábava téměř pro každého.

Současná generace prošla minulý rok faceliftem. Ten je nenápadný, asi nejvýraznějším prvkem jsou kouřově zbarvené zadní lampy a tmavá zrcátka, zásadnější změna se ale udála v motoru. Agregát 2,8 D-4D tu totiž dostal 27 koní a 50 Nm k dobru (pro představu se díky tomu zkrátila doba zrychlení z nuly na sto z 12,7 na 9,9 s). Celkem má pod kapotou dvousethlavé stádo, které v kombinaci s velmi klidným hydroměničem pohybuje vozem sice poměrně razantně, ale bez zbytečného cukání a prudkých změn. Většinu času si brblá kdesi kolem 1500 otáček za minutu a vy se jen vezete na vlně točivého momentu. Je to příjemné a malinko to připomíná staré americké fullsize pickupy.

Na asfaltu funguje tenhle drobek taky bez výhrad, obligátní věta “řídí se jako osobák” je mi sice trochu proti srsti, protože se dost nadužívá, ale tady je naprosto trefná. A vzhledem k rozměrům a hmotnosti nemám výhrad ani vůči desetilitrové spotřebě. Nádrž má objem neskromných 87 litrů, takže k benzínce jezdíte zhruba se stejnou frekvencí, jako u litrové Fabie. Jen to teda stojí trochu víc peněz.

Přestože je Land Cruiser nekompromisní offroad, nečeká vás v něm omyvatelný interiér plný kovových madel. Místo toho počítejte s lány pevné kůže, velkými a velmi pohodlnými křesly s výhřevem a odvětráváním a, v tomto veskrze konzervativním autě si dovolím říci překvapivě, i několika velmi dobrými technologickými vychytávkami. Přední infotainment už konečně umí Android auto/Apple car play, kromě toho ale zvládne i velmi obstojně zrcadlit obsah telefonu skrze technologii Miracast/DLNA. S trochou vynalézavosti zvládne i za jízdy přehrávat video, což sice oficiálně jít nemá, ale existují situace, kdy se to hodí. 

No a pak je tu zadní obrazovka, jež se spouští ze stropu. O ní se ve většině recenzí dočtete, že to je přehrávač DVD a BluRay disků. Což by v dnešní době, jak jistě uznáte, bylo docela k ničemu. Jenže naštěstí to tak není. Obrazovka funguje jako volný vzdáleně připojitelný displej, který, stejně jako ten vpředu, přes wifi zvládá screen mirroring telefonu i počítače. Navíc má vlastní nastavitelný zvukový výstup (přední repro, zadní repro, obojí, aux-out) a dokonce podporuje i připojení bluetooth sluchátek. Mého vnitřního hračičku samozřejmě zajímalo, zda bluetooth audio vysílané tímhle zadním systémem lze naladit a přehrávat z předního rádia.  A ano, jde to. A ano, je to úplně zbytečné, nesmyslné, ale stejně mi to udělalo radost.

Staromilci nechají tenhle displej asi zavřený u stropu a raději se potěší tím, že se všechny funkce (opravdu všechny, ne jen, jak píšeme v jiných testech “všechny důležité”) dají ovládat velkoformátovými tlačítky. Protože je tu spousta místa, vejde se mezi přední sedačky i rozměrná lednice (ne, není to klimatizovaná schránka, ale regulérní lednička s vlastním nastavením teploty) a pokud by vám snad ve voze přeci jen něco chybělo, můžete si to naložit do obrovského do strany otevíraného kufru se samostatně vyklápěcím oknem. 

Verdikt

Land Cruiser je velmi univerzální automobil, který v maximálním komfortu doveze svojí posádku a všechna její zavazadla se stojickým klidem do cíle. Ať už je onen cíl na zasněžených vrcholcích hor, hluboko v bažinách v lese, nebo uprostřed města. Nevypadá přehnaně opulentně, nebudete v ní za bosse, který si pětitisícovkami připaluje doutníky, budete prostě jen “člověk, co jezdí Toyotou”, což je dost možná lepší, než na sebe zbytečně upozorňovat. A mezi námi – lepší auto pro každodenní cestování kamkoli budete na trhu hledat jen stěží.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 755 cm3
Výkon: 204 koní (150 kW) v 3400 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm v 1600-2400ot./min.
Převodovka: šestistupňový automat hydoměnič
Maximální rychlost: 175 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  9,9 s 
Provozní hmotnost: 2410 kg 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (9,5 l/100 km) 10,1 l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 31°
Nájezdový úhel vzadu: 25°
Přechodový úhel: 22°
Možnost bočního náklonu: 42°
Brodění: 700 mm
Základní cena pětidveřového provedení: 1 465 000 Kč
Cena testovaného vozu s výbavou Executive: 1 932 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
13. května 2021, 09:19
-3

Upřímně takové ty glorifikace o LC moc nemám rád. Pokud jedeš LC vždy na sebe upozorňuješ už jenom velikostí auta. Obecně těch 200koni na to auto je spíš ostuda u takového auta.

reagovat
Jakub Pospíšil
13. května 2021, 09:37
2

200 koní jako nejslabší motorizace mi přijde OK, zvlášť v kombinaci s 500 Nm a šestistupňovou hydrou poskládanou "do krátka".
S tou velikostí tomu moc nerozumím, takovou logikou bys na sebe upozorňoval i v dodávce. Vezmu-li kategorii "velký offroad", je LC z těch méně křiklavých. Jistě, fabka bude méně křiklavá, ale kupec LC (Géčka, X5..) ji přeci vůbec nebude uvažovat.

Ha
Habakukk
13. května 2021, 10:44
-1

Problém je, že to je nejslabší a jediná dostupná motorizace pro 150. Pravdou je, že bylo ještě hůř s předchozí evolucí co měla 130kW teď už je to aspoň ke zvážení. Každé velké SUV je křiklavé ať sednu do Disco5, Jeep GCH, nového Defendera nebo již zmiňovaných X5, GLE pořád vyčníváš z mého pohledu je jedno zda v LC nebo X5. Proto o je zbytečné toto uvádět jen podporuje zažitá klišé kokot v X5 a fajn týpek v LC.

Jakub Pospíšil
13. května 2021, 13:04
0

Naštěstí tu máme některé šikovné dovozce, že... https://www.autickar.cz/clanek/toyota-land-cruiser-200-v8/

Ha
Habakukk
13. května 2021, 13:18
-2

Dobře tak LC 150 a 200 jsou totálně rozdílná auta to je jako srovnávat Disco sport a Disco 5 to nemůžeš jako erudovaný novinář snad ani myslet Vážně.

Jakub Pospíšil
13. května 2021, 13:30
3

"Erudovaný novinář".
Narážel jsem tím spíš na to, že Dajbych sem dotáhne prakticky jakékoli LC s jakýmkoli motorem, má-li zákazník dost barevných papírků.

Do
Dodo
13. května 2021, 12:04
-1

Většina SUV se snaží tvářit jako offroad. Land Cruiser se snaží tvářit jako SUV :D

Jen teda btw. bylo by od věci napsat, že recenzujeme LC stopadesátku (Prado) - ano, vím že je to jediný model oficiálně pro český trh. Třeba napsat do technických údajů úplný název auta, co? ;)

reagovat
Jakub Pospíšil
13. května 2021, 12:40
0

To je složitější, Prado je nově už jen pojmenování stupně výbavy (v základu) a dle oficiálních materiálů Toyoty u nás je toto jen Land Cruiser bez dalších názvů. Tohle je konkrétně stupeň Executive.

Ju
Junior
13. května 2021, 15:16
2

Strašně nervózní na boční vítr to je. Jinak bych ho snad měl. Ta filozofie se mi líbí.

reagovat
Sa
Sato
13. května 2021, 16:18
2

Ta panda posledne mi bola sympatickejsia.

reagovat
Kuře
13. května 2021, 22:28
0

Často když se objeví nový článek, tak ještě než ho rozkliknu, tipuji kdo ho psal. Teda musím říct, že Land Cruiser jsem u Kubajze fakt nečekal;))

No, ale tak zase, když se mu blíží ta rodina;))

reagovat
Jakub Pospíšil
14. května 2021, 11:09
0

Samozřejmě, že LC má tak nějak předrezervované Viola, ale té to tentokrát kolidovalo s Espacem. A já si chtěl vyzkoušet, jak se vozí low level ropný šejk. Dokládá to i tento archivní screenshot z redakčního chatu.
-
Komentář upraven 14. 5. 2021, 11:10:15

Opelfahrt
14. května 2021, 12:59
0

Ropný shake by tam měl V8. S tímhle dieselovým pohonem to bude nějaký jeho evropský poskok. Třeba protřepat, nemíchat.

Kuře
14. května 2021, 18:04
2

Matka přednastavená?:)))

Jakub Pospíšil
14. května 2021, 22:02
0

To je jedna z publikovatelnějších přezdívek.

Grand Admiral Thrawn
13. května 2021, 23:39
-5

Mně se na Land Cruiseru líbí to, že je stavěný na to, aby vydržel na celý život, což se může hodit obzvlášť dnes, kdy hrozí, že si za pár let už žádné nové auto nekoupíme.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. května 2021, 07:23
3

To je Vaculíkova myšlenka, která mi přijde ne úplně pravdivá. LC je robustní, ale tvářit se, že je to poslední nesmrtelné mechanické auto je blbost. Je plné elektroniky, jak se na auto za necelé 2 miliony sluší. Jinak by to nikdo nekoupil.
Strašení tím, že si "za pár let nové auto nekoupíme" je taková obdoba migrantského doomsaying po petrolheadsku, k tomu už jsme se tu pobavili tolikrát, že otevírat tohle téma mi přijde zbytečné.
-
Komentář upraven 14. 5. 2021, 08:31:39

Grand Admiral Thrawn
14. května 2021, 10:19
-2

Půlka Evropské Unie plánuje do dvaceti let skončit s prodejem aut se spalovacím motorem. https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles Možná, že k tomu ve skutečnosti nedojde tak brzy a do té doby si možná ještě něco nového koupíme, ale každá nová generace aut bude čím dál tím otravnější, třeba kvůli těm adaptivním omezovačům, které se mají začít montovat od příštího roku. Jinak když vyšel první Prius, tak byl plný elektroniky a všichni pochybovali o jeho spolehlivosti, ale ono se nakonec ukázalo, že je to jedno z nejspolehlivějších aut. Takže pokud Toyota za tu dobu neslevila ve svých nárocích, tak bych se té elektroniky v tomhle tak nebál. Btw. rád bych se zeptal, jak moc velký je rozdíl v jízdních vlastnostech a v pohodlí mezi tímhle a Land Cruiserem 70?

Jakub Pospíšil
14. května 2021, 10:55
2

Je to ohromný rozdíl. Srovnatelný s postupem ve všech kategoriích a navíc ještě obohacený o kopec luxusní výbavy. Co zůstalo podobné je prostupnost terénem, ale nejsem v tom úplně objektivní, protože sedmdesátku jsem testoval poladěnou od Dajbycha s OME podvozkem, pevnostníma nárazníkama a vzduchovou špérou. V základu to asi tak slavné nebylo. Zajímavá je přední dvouapůl lavice v sedmdesátce, to je taková milá blbost, která dneska už koukám objednat nejde.

Grand Admiral Thrawn
14. května 2021, 11:05
0

Díky za odpověď.

Opelfahrt
14. května 2021, 14:59
5

Vaculík ale taky upozorňoval, že ten LC potřebuje pravidelnou a důkladnou údržbu, která samozřejmě není levná.
Takže nákladově to není nic pro týpky, co jezdí s TDI-čkem za 4,275 l/100 km a díly berou z vrakáče.

Grand Admiral Thrawn
15. května 2021, 00:25
0

Opelfahrt: S tím, že údržba takovéhoto auta nebude zadarmo, se jaksi počítá. Důležité je, aby nezrezivěly nebo nezdegradovaly nosné části auta, což je v tomto případě jenom ten rám, aby byly k dispozici všechny potřebné náhradní díly a aby existoval někdo, kdo to dokáže opravit. Pak by to auto mělo být možné udržovat navěky.

Jakub Pospíšil
15. května 2021, 17:20
0

Navěky do doby, než výrobce přestane dodávat specifické díly.

Le
LennyLeonard
14. května 2021, 05:13
0

Trochu me mrzi ze si clovek musi googlovat informace vcelku dulezite u tohota auta a nenajde je v clanku. Samonosna karoserie nebo ram? Tuhe napravy? Zpusob odpruzeni? Uzaverka dif. A jak resena? Clanek hezky ale po precteni nevim jestli jde o lepsi SUV nebo to v terenu opravdu neco dokaze. Ps: chapu ze s autem za 1,5mega nebude redakce zkouset tankodrom v Lesanech.

reagovat
togi
14. května 2021, 06:46
1

pro technické údaje jsi na špatném webu

krab
14. května 2021, 14:15
1

LennyLeonard: S tímhle autem (teda s tímhle konkrétním, ale s předposlední verzí s 2.8 Diesel ještě v tom provedení 130kW jsem absolvoval hezkou zimní cestu Alpama navíc v počasí, kdy napadlo skoro všude metr sněhu i víc... schopnosti té J150 tky bych řekl předčí drtivou většinu požadavků jaký na to bude typicky zákazník mít. Kde luxusní SUV ukáže už přeci jen slabiny, tady ten Land Cruiser pořád projede. Je to chytře vymyšlený auto, který zvládá jak cestovat tak terén a vypadá konzervativně, trochu zastarale, ale právě proto má i ten punc něčeho co by se dalo nazvat "auto na celý život". Na mě udělalo během asi 4 denního ježdění vynikající dojem a jediná slabina byl dynamicky horší motor. Být pod kapotou třílitrový bi-turbo diesel R6 nebo V6, aby to mělo i důstojnější zvuk, bude to o dost lepší. Ale horší dynamika byla fakt znát jen při plným obsazení při předjíždění. Prostě to auto z nějakých 90 ti bryskně nepředjede jako běžný silnější osobák a musí se s tím počítat. Tahle verze má lepší výkon, možná se ten hendikep trochu smazává.

Jinak technicky má auto na podvozku zajímavou vychytávku a to systém KDSS, v podstatě aktivně propojené, hydraulikou ovládané stabilizátory, koukal jsem na nějaký video od Toyoty o tom pak když jsem se po vrácení auta tenkrát zajímal o tu techniku.

Ha
Habakukk
14. května 2021, 14:37
0

KDSS tedy aktivní stabilizátory je celkem běžná věc ve světe ofroadů a SUV přišel s tím v roce 1999 Land Rover na Doscovery 2 jako systém ACE od té doby se to různě objevuje ve velkých SUV pro eliminaci náklonu na silnici. V terénu se to chová jako auto bez stabilizátorů a lépe kříží. Problém je, že pří jízdě takovým autem lehce zapomeneš na hmotu auta a rychleji jej dostaneš na hranu adheze.

Le
LennyLeonard
14. května 2021, 19:17
0

Recenze zlokocky je presne to co se na tyto auta hodi a co jsem si chtel precist. Nejde mi o technicke udaje(ktera jsou stejnak pod clankem napsana) ale o dulezite veci u aut teto kategorie. U sportovnich aut se taky rado pise kolika pistove brzdy to ma apod. takze si rozhodne nemyslim ze sem na spatnem. Jen tato kategorie vozidel neni tolik oblibena.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72 1972
Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72

1972 rok výroby
180 koní výkon
5 721 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
123 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem